eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
659 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 امام على عليه السلام: 🔰 آن كه دور انديش باشد، احتياط كند مَن أخَذَ بالحَزمِ اسْتَظْهَرَ 📚 غررالحكم، حدیث ۷۹۱۳ 🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 631 تا 635 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی 🔸 جلسات مستمر با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد. ▪️در این جلسات مقالات "قرآن و علم فقه، منابع فقه و قرآن و ادب عربی" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 رویکرد وجودی و آینده فلسفه دین 🎙 سخنرانی دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه؛ 💠 دهمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر 🏢 تهران، دانشگاه خوارزمی 📆 23 خرداد ماه 1401 🆔 @iictchannel
🔹 نشست سنجه ها و مرجع تشخیص مصالح کودکان و نوجوانان 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📅 یکشنبه 12 تیرماه، ساعت 9 صبح 📌 حضور مجازی از طریق: 🌐 vc.isuw.ac.ir/ch/isuw/pardis-calss18 🆔 @iictchannel
◽️قرآن در زمینه عشق بسیار فراتر و عمیق تر از مثنوی ورود کرده است 🔸 سلسله یادداشت های حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در نقد عبدالکریم سروش؛ 🔖 نوشتار سوم ▪️« و اعتصموا بالله هو موليکم فنعم المولي و نعم النصير» (حج/78)خدا را محور انديشه و عمل خود کنيد؛ او سرپرست شماست؛ پس او يار و مددکار خوبي است. این آیه در کنار آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا» (اعراف/103) همه با هم به حبل الهی چنگ زنید؛ در واقع عشق اجتماعی را گوشزد می کنند؛ عشقی که کل جامعه را یکجا مبهوت خود می کند و تمام انسانها را در یک هدف مشخص، همدل و همصدا بحرکت در می آورد. ◾️ این همان جامعه توحیدی پیشنهاد شده از طرف ادیان الهی است که هنوز تا تحقق آن فاصله بسیار زیاد است. اگر توحید اجتماعی محقق شد عشق اجتماعی هم محقق شده است؛ نمونه عینی و محدود و در عین حال بسیار تحول آفرین عشق اجتماعی راهپیمایی است حال فرض کنید جامعه جهانی برسد به چنبن عشق و محبتی در راه خدای متعال, آن هم در تمام ابعاد زندگی خود، آنگاه چه رخ خواهد داد؛ یقینا همین دنیا تبدیل به یک بهشت معنوی خواهد شد. چنین آموزه های بلندی در سرزمین عشق، تنها در قرآن یافت می شود. 🆔 @iictchannel
🖼|سراب فریبنده 💢 چنانچه والدین نتوانند تعامل مناسب و سازنده ای را با نوجوان با جوان خود برقرار کنند، فرزند دچار محرومیت عاطفی و هیجانی می شود و ممکن است این فقر هیجانی و کمبود عاطفی وی را به سمت اعتیاد پذیری و گرایش به جنس مخالف سوق دهد، به طوری که روابط ضعيف فرزند با والدین، رفتارهای جنسی مخاطره آمیز فرزندان را تبیین می کند. 🚫 یکی از عوامل مؤثر و پیش بینی کننده روابط دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج خانواده است. خلأهای عاطفی و کمبود محبت باعث می شود تا در برخی مواقع پسر و به ویژه دختر برای جبران این کمبود، به رابطه با جنس مخالف پناه ببرد، غافل از اینکه چنین روابطی می تواند در حکم یک سراب فریبنده باشد. 📖 برگرفته از کتاب عشق در وسط خیابان، نوشته ابراهیم سالاروند 🆔 @iictchannel
🖼|حجاب در ادیان ابراهیمی ⛪️ در آیین مسیح، نه تنها احکام دین یهود در باب حجاب زنان نسخ و نقض نشده، بلکه با شدت و قوت بیشتری دنبال شده است. سیره عملی بانوان مسیحی در طول تاریخ نیز نشان دهنده پایبندی آنان به این مسئله است. 🌄 تصاویری که از حضرت مریم، بانوی مقدس عالم مسیحیت، و دیگر زنان مسیحی در دست است مؤید این مطلب است. اما امروزه تحت تاثیر فضای مدرنیستی غرب، حجاب زنان در فرق کاتولیک و ارتدکس تنها در کلیسا و هنگام عبادت مورد تأکید است. 📖 برگرفته از کتاب عشق در وسط خیابان، نوشته ابراهیم سالاروند 🆔 @iictchannel
🖼|آفت حقیقت سوز 🔚آفت زدگی ادبیات دینی و اجتماعی معاصر نیز مانع ادبیات دیگر نواندیشی است. کاربرد کلمات چندپهلو و عبارات ایهام آمیز، گزینش معادل های غیردقیق در ترجمه ی واژگان وارداتی، استعمال غلط و نابجای اصطلاحات، تصرف در معانی کلمات و جعل اصطلاح بی رویه، مجمل گویی، مهمل درایی، شعارزدگی، مداهنه و مجامله، از شایع ترین آفات ادبیات جدید اجتماعی و دینی است. 🔚 تجربه ی دینی را با وحی الهی برابر نشاندن، قرائت پذیری دین را با اختلاف آرای اجتهادی یکسان انگاشتن، پلوراليسم و لیبرالیسم را با سمحه وسهله بودن شریعت محمدی یکی پنداشتن، مردم سالاری دینی را با سکولاردموکراسی همگون دانستن، همه و همه ناشی از شياع این آفت حقیقت سوز است. 📖 برگرفته از کتاب فلسفه علم دینی، نوشته آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @iictchannel
🔹 مدرسه تابستانه 1401 🔸 نقد الحاد مدرن 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 📅 پنجشنبه 16 و جمعه 17 تیرماه، ساعت 8:30 📌 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در پوستر تماس حاصل نمائید. 🆔 @iictchannel
◽️تحول در حوزه نمرۀ خوبی دارد؛ البته برخی مقاومت‌ می‌کنند 🔸 آیت‌الله عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: 🔻 برای تحول نیازمند تحول در اصولش است. این جمله‌ که متورم شده، جمله معروفی است، ولی وقتی تحولات را بنگریم، می‌بینیم که ده‌ها مسئله در اصول فقه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود و هزاران مسئله در فقه هم هست که نیاز به جواب دارد. ⬅️ اگر بخواهیم قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم، حوزه تحول را پذیرفته و شاهد آن هم وجود صدها و هزاران کتاب و مقاله و برگزاری همایش‌ و سمینار علمی و ... است، اما مطلوب نیست. ▫️در مجموع می‌‌توان نمرۀ خوبی به روند تحول در حوزه داد. البته برخی مقاومت‌ می‌کنند و خودشان آورده‌ای ندارند. اگر کسی هم آورده‌ای داشته باشد، جلوی آن را می‌گیرند و تخطئه می‌کنند، ولی فکر می‌کنم مشکلات در آینده کاهش خواهد یافت. 🔹سیستم آموزشی حوزه خوب است، ولی انتقاداتی مانند کمیت‌گرایی، مدرک‌گرایی و آمارگرایی به آن وارد است، یا اینکه همه کسانی که وارد سیستم آموزشی حوزه می‌شوند، باید یک مسیر را طی کنند، یا واحد‌های آموزشی زیاد است یا برخی کتب درسی نیازمند تغییر است. 🆔 @iictchannel
◽️جایگاه فرهنگ در سیاست جنایی اسلام در مسأله حجاب 🔻آنچه در پانزدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مطرح شد؛ 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه ▪️مسئله یک مسئله اجتماعی است که با مسائل زیادی از جمله حق دخالت حاکمیت و نوع دخالت آن در این مسئله پیوند خورده است. من معتقدم طرح بحث به این ‌گونه که الان در سطح جامعه است شیوه درستی نیست و تنزل مسئله حجاب به فقه یا حقوق کیفری چندان راه مناسب و موفقی نیست. 🆔 @iictchannel
◽️ضرورت تبیین مفهوم شهادت‌طلبی برای مخاطب جهانی 🔻آنچه در نشست علمی «ادبیات مقاومت، راه‌های رفته و نرفته» از سلسله نشست‌های مطرح شد؛ ▪️باید در آثار داستانی مرتبط به حوزه دفاع مقدس اقتضائات مخاطب را در نظر گرفت و از حیث شکلی و فنی ارتقایی رخ دهد. این واقعیت اثبات شده که رمان‌خوان‌ها، انسان‌های موفق‌تری نسبت به سایر افراد هستند؛ ▪️دلیلش هم مشخص است چراکه رمان‌خوان از تجربیات زیسته نویسنده سود می برد و از این تجربیات در زندگی واقعی خود نهایت بهره برداری را می‌کند و درس می‌گیرد، راه خطا را نمی‌رود و الگوی موفقیت پیشنهادی نویسنده را مورد توجه قرار می‌دهد. 🆔 @iictchannel
◽️ابعاد فرهنگی مالکیت فکری بررسی شد 🔻آنچه در شانزدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مطرح شد؛ 🔸 دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه ▪️اگر مسئله بویژه در ابعاد فرهنگی‌اش طوری مطرح گردد که در آن عمیقا مداخله علمی بشود، خوب است در غیر این‌صورت کماکان دارای ابهام بوده و بهره عملی نمی‌توان از آن داشت. مسئله مالکیت فکری پایه حل چند مسئله دیگر است که باید از لحاظ اقتصادی حل شود تا پاسخ آن به خوبی دریافت گردد و به راه‌ حلی که مقبولیت جهانی داشته باشد منجر شود. 🆔 @iictchannel
◽️فقه به عنوان دانشی است که ناظر بر رفتار آدم‌هاست 🔸 گفتگوی حجت‌الاسلام در راستای «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای» ▪️هر جامعه‌ای برای پیشبرد خود نیاز به یک نظام رفتاری دارد و این نظام‌های رفتاری در هر جامعه‌ای مبتنی بر هنجارهای همان جامعه شکل می‌گیرد. یعنی جوامع مادی نظام قانونیشان را بر مبنای مادی‌گری و نظام‌های دیگر بر مبنای دینی ترسیم می‌کنند. ▪️اهل سنت مبتنی بر مبانی سنی و اهل شیعه مبتنی بر مبانی شیعی است و دانش فقه، دانشی است که متصدی بحث از رفتارها، روابط و کنش‌های مربوط می‌شود. 🆔 @iictchannel
▫️چاپ چهارم کتاب معرفت‌شناسی رابرت آئودی 🔰توسط پژوهشگاه و با ترجمه آقای تجدید چاپ شد. 🔹کتاب با نگرشی تاریخی، به بررسی مجموعه ای از مفاهیم، نظریه ها و مسائلی که برای به دست آوردن درکی از شناخت و توجیه لازم اند، پرداخته و کوشیده است در وادی گزارش های توصیفی، ربط و نسبت این نظریه ها را با عوامل معرفتی بسنجد و دگردیسی نظریه ها را در بستر آن تحلیل کند. 🆔 @iictchannel
◽️معضلات بنیادین در مواجهه با ساحت فرهنگ 🔻آنچه در هفدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مطرح شد؛ 🔸 جناب آقای دکتر عضو هیات علمی دانشگاه تهران ▪️فرهنگی یک بحث پیچیده و چندگانه اما سهل است و به تعبیری می‌توان گفت امری سهل و ممتنع است. فرهنگ، نهادی است که به جهت عمومیت و سیالیت آن، معضلات بنیادینی دارد که در حین مواجهه روشمند و بروز مسائل و فقدان‌ها، وجوه آن آشکار می‌شود مانند زمانی که انسان درگیر یک بیماری شود و به جایگاه سلامتی پی ببرد. 🆔 @iictchannel
▫️چاپ چهارم کتاب معناشناسی شناختی قرآن 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم حجت‌الاسلام دکتر تجدید چاپ شد؛ 🔹‌ به یک معنا، تلاش برای دست یافتن به نقشه شناختی این کتاب آسمانی است. هدف نگارنده، بررسی سختار اطلاعاتی است که پایه و اساس تعابیر قرآنی قرار گرفته اند. این نقشه می‌تواند به ما نشان دهد که قرآن در توصیف موقعیت‌های گوناگون، چگونه مفهوم سازی می‌کند؟ آیا اصول مشترکی بر این مفهوم سازی‌ها حاکم است؟ 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📹 تیزر نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه، ساعت ۱۷ 💠 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/IJbhW66gNCLX 🆔 @iictchannel
🖼|تشنه یک جرعه محبت ❣️نیاز به دوست داشته شدن از طرف دیگران و نیز دوست داشتن آنها از نیازهای اساسی انسان است و برآورده نشدن این نیاز موجب آسیب روانی فرد می شود. بنابراین بیشتر افراد می خواهند کسانی که در زندگی آنها حضور دارند دوستشان دارند و آنها را تأیید کنند. ❣️پیوند و نوع رابطه والدین با فرد در دوره کودکی، تأثير مهم و بسزایی در چگونگی روابط او در دوره نوجوانی و جوانی دارد. اگر فرد در کودکی حضور فعال و همراه با توجه و پذیرش والدین را تجربه کند، بر روابط نوجوانی او تأثیر مطلوبی می گذارد. بنابراین کانون اساسی و اولیه تأمین این نیاز خانواده است. 📖 برگرفته از کتاب عشق در وسط خیابان، نوشته ابراهیم سالاروند 🆔 @iictchannel
🔹|مرجعیت فتوا تابع شرایط و مسائل اجتماعی است 🎙آیت الله عضو هیئت علمی گروه پژوهشگاه: 🔸احتمال دارد کسی مجتهد مطلق باشد و هر مسئله‌ای را به او بدهیم و روی آن کار کند، ولی این فرد نمی‌تواند در همه ساحت‌ها ورود بالفعل داشته باشد و این نیازمند تمحض و تمرکز است. مرجعیت فتوا تابع شرایط و مسائل اجتماعی است؛ ما دوره سنتز را در پیش داریم. 🔸 دوره تز دوره اثبات است؛ یعنی حاکمیت به آن می‌پردازد، ولی چون برخی انتظارات برآورده نمی‌شود، نوعی آنتی‌تز رخ می‌دهد که ما الان در آن قرار داریم، ولی خیلی چیزها در آینده روشن خواهد شد و در پرتو این روشنی وضعیت به نفع مرجعیت پیش خواهد رفت. 🆔 @iictchannel
☑️| معناشناسی شناختی در نصوص قرآن 📓برگرفته از کتاب معناشناسی شناختی در قرآن نوشته حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی پژوهشگاه 🔆 اثر حاضر به اين مسئله مي‌پردازد كه روابط درونی قرآن را بايد چگونه فهميد و معناشناسی نص بايد براساس كدام اصول و مباني سر و سامان بيابد. ثانياً، در سطح روابط دروني, معناشناسی‌های گوناگونی مي‌توانيم داشته باشيم. معناشناسی شناختی يكی از انواع مختلف معناشناسی است كه مي‌توان در تحليل آيات قرآن، آن را به‌كار گرفت؛ البته به اعتقاد نگارنده اين نوع معناشناسی، مزايا و قابليت‌هاي فراواني دارد و از جهات بسياري بر ديگر انواع معناشناسی ترجيح دارد؛ ولی می‌توان بسياری از آنها را در يك چارچوب به‌كار گرفت. 🆔 @iictchannel