eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
625 ویدیو
147 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | مبنای زبان‌شناختی سروش 🔸 آنچه از مجموعه سخنان سروش در مقوله زبان‌شناختی وحی استفاده می‌شود این است که همان‌گونه که او زبان تصوری و مفهوم‌شناختی قرآن را معنادار می‌داند، زبان گزاره‌ای قرآن را نیز معنادار می‌داند، اما وی در واقع، به شناختاری‌بودن زبان قرآن در بخش‌های عمده‌ای از آن معتقد نیست، بلکه همانند فیلسوفان تحلیل زبانی، کارکردهای دیگری برای زبان دین قائل است. 🔸 او همچنین معتقد است وقتی قرآن از سماء، ارض و سایر پدیده‌های طبیعی سخن می‌گوید، در مقام بیان واقع و نفس‌الامر نیست و نمی‌خواهد واقع خارجی را آن‌چنان که عرب‌ها و مردم زمان پیامبر بر آن اعتقاد دارند بیان کند، بلکه پیامبر اعتقادات خود را که با اعتقادات قوم مطابقت دارد، گزارش می‌دهد؛ بنابراین ازآنجا که سروش دانش پیامبر را به اندازۂ دانش قومش و خطاپذیر می‌داند، زبان قرآن نمی‌تواند زبان واقع‌نمای مطابق با واقع باشد، بلکه زبان واقع‌نمای غیرمطابق با واقع است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | انقلابی در مدیریت جهادی ◽️ باور انسان‌ها به خود و توسعه متعادل انسان‌ها (یعنی رشد فردی در کنار رشد نظامی)، شاید جوهره رهبری سردار قاسم سلیمانی بود. او سعی کرد به جای اینکه کاری کند که همه نیروها به او ایمان و باور داشته باشند، به خودشان باور داشته باشند. رهبران بزرگ قبل از آنکه به این جایگاه برسند، مدیران بزرگی بودند که قادر هستند کارها را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنند که نتایج و عملکرد فوق‌العاده‌ای برای سازمان خود به دست بیاورند. ◽️ رهبری که مدیر بزرگی نباشد، نمی‌تواند در سازمان خود خوب را از بد تشخیص دهد و وقتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، قادر نیست سازمان را به درستی رهبری کند. قاسم سلیمانی بر جزئیات به میزان لازم تسلط داشت و با توجه به اینکه قبلا خودش این فعالیت‌های عملیاتی را انجام داده بود وقتی از همکاران خود می‌خواست کاری را انجام بدهند، آنها می‌دانستند پشت این فرمان کوهی از تجربیات مفید و موفقیت است. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی ترویجی «تصویر عدالت توزیعی در فرهنگ» 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری (مدیرگروه سیاست پژوهشگاه) ⏰زمان: شنبه 9 مهرماه ساعت 14 🏢 قم، انجمن های علمی حوزه ❇️ لینک جلسه مجازی: ➡️ dte.bz/ssoq 🆔 @iictchannel
🔻واکنش آيت‌الله علیدوست به حوادث اخير كشور ⭕️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند ◀️متن بيانيه عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه كه با آيه إسترجاع شروع شده به اين شرح است: بسم الله الحاکم العادل انا لله و انا اليه راجعون ◽️در روز های گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکب های عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهم السلام، منتشر شد. ◽️در اینکه این رفتار ها بی پایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانه‌ای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد. ◽️تاریخ و دنیا بداند ک علاقه به مذهب، دین، نماد های مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ریشه دار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش می‌داند و به آن افتخار می‌کند. ◽️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند. ◽️البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتار های شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بی تاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند! ✍ ابوالقاسم علیدوست ۷ مهرماه ۱۴۰۱ ‌ 🆔 @iictchannel
🖼 | نقد مبنای هرمنوتیکی سروش 🔸 مبنای هرمنوتیکی سروش همان هرمنوتیک گادامر است. در هرمنوتیک فلسفی گادامر، متن دینی و پدیده‌ها صامت‌اند و مفسر و فهمنده با پیش فرض‌های متنوعی که دارد به تفسیر متن می‌پردازد. سروش هرمنوتیک گادامر را فقط در تفسیر و فهم متون دینی به کار نگرفت، بلکه حتی در تحقق پدیده‌ای چون وحی مورد استفاده قرار داد؛ یعنی حقیقتی مانند وحی که زاده پیغمبر است، زاییده محیط پیرامونی او است؛ یعنی گفت‌وگو و خصلتی دیالوگی میان پیغمبر و محیط تحقق پیدا می‌کند و پس از آن، وحی تولید می‌شود. 🔸 سروش در کنار اندیشمندان دیگری چون نصر حامد ابوزید و محمد اركون، در شمار گروهی اندک از اصلاحگران رادیکالی است که مدافع رهیافتی تاریخی به قرآن هستند. به نظر وی قرآن نه‌تنها محصول شرایط تاریخی خاصی است که در بستر آن شکل گرفته است، بلکه برآمده از ذهن حضرت محمد و همه محدودیت‌های بشری او است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | اهمیت تزکیه دولتمردان ◼️ تزکیه دولتمردان در حکومت اسلامی، حاکم و کارگزاران باید از نظر اخلاقی خود را تزکیه کرده باشند. اصلاح یا فساد کشور و حتی کشورها به رعایت یا ترک این اصل مهم بستگی دارد. تزکیه دولتمردان اهمیت بیشتری نسبت به تزکیه افراد عادی دارد. ◼️ تزکیه برای دولتمردان، سلاطین، رؤسای جمهور، برای دولت‌ها و برای سردمداران بیشتر لازم است تا برای مردم عادی. اگر افراد عادی تزکیه نشوند و طغیان پیدا کنند، یک طغیان بسیار محدود است؛ لکن اگر طغیان در کسی شد که مردم او را پذیرفته‌اند، این گاهی یک کشور و گاهی چند کشور را به فساد می‌کشاند. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
♨️ 🔰 مقام معظم رهبری: اینکه آقای رشاد می فرمایند ما جبهه جدیدی شده ایم خیلی خوب است. این احساس، احساس بسیار خوبی است. این جبهه را با داهیه های خودش مشخص کرده و آن را گسترش دهید. 💯💯 اعضای محترم کانال لطفا توجه فرمایید💯💯 🔰 عضویت در کانال رسمی آیت الله 💢رییس شورای مدیریتی حوزه های علمیه استان تهران 💢رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💢عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 💢 چهره تاثیرگذار جهان سال ۲۰۲۰ ♨️با مباحثی پیرامون: 💠 همین حالا عضو این کانال در ایتا شوید: 🌐 eitaa.com/joinchat/3969187874C3ee71ce49b
🖼 | عرفان حقیقی 🔺 بنابر باور ارباب معرفت و شهود، عرفان حقيقی، عرفانی است که از متن واقع کتاب و سنت يعنی آنچه مقصود و مراد انسان کامل معصوم است، برخیزد. پس باید تلاش نمود به آن دست یافت. این تلاش می‌تواند در دو ساحت صورت گیرد: یکی ساحت تولید عرفان دینی و دیگری سنجش عرفان موجود که اولی با الگوبرداری از فلسفه دینی طرح شده است. 🔺 در ساحت تولید باید به اصول پیشین و پسین فهم عرفانی تکیه زد. تا زمانی که فهم عرفانی دست ندهد، امکان استنباط عرفان دینی از کتاب و سنت فراهم نیست. در ساحت سنجش نیز باید با روش خاصی دو صنف از گزاره‌های دینی یعنی احتجاجات و تنجیزات را استخراج نمود. احتجاجات، ادله پیشااجتهادی هستند، بر خلاف تنجیزات که ادله اجتهادی هستند؛ چنان‌که احتجاجات، ادله مُثبته هستند، برخلاف تنجیزات که ادله منجزه هستند. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "ماهیت و روش عرفان دینی اجتهادی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
🖼 | موج‌آفرینی در سبک زندگی سلیمانی 🔹 سردار سلیمانی عزیز، آن مرد ملکوتی و به بلوغ عقلی رسیده، توانست رشد متوازن و تعالی متعادل را در همه عرصه‌ها و ابعاد وجودی‌اش تجربه کرده و به مرتبه‌ای دست یابد که در دوران پختگی و گداختگی موج‌زایی کرده و امواج زیستن مکتبی و مسلکی‌اش جهان را تحت تأثیر خویش قرار داده و دوست و دشمن را به تحسین وادارد. این نوع زندگی ظرفیت اسوه‌شدن و قابلیت درس و عبرت گرفتن برای همه آگان و طالبان زیست مؤمنانه انقلابی را دارد. 🔹 این است که برخی مردان خدا متن زندگی و سبک سلوکی‌شان گونه‌ای رقم می‌خورد که موج‌زایی کرده و هر چه بیشتر و بهتر رشد می‌کنند، امواج وجودی آنان گستره گسترده‌تری را در بر می‌گیرد. فاصله مرکز و محیط را بیشتر و بیشتر می‌کنند؛ به‌بیان‌دیگر خودآگاهی فردی، خانوادگی، ملی، فراملی و بین المللی پیدا می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🔸 امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔰 كسى كه با آرامش كار كرد به مطلوب رسيد، يا بدان نزديك شد. شتابكار به خطا رفت، يا بدان نزديك شد. 📚 غررالحكم، حدیث ۱۲۹۰ 🆔 @iictchannel
🖼 | عرفان بعد باطنی اسلام ◼️ از آنجا که عرفان عمیق‌ترین لایه اسلام است، هر دو مکتب شیعه و سنی در تاریخ واجد عرفان و سنت عرفانی هستند؛ اما وجود عنصر امامت و فروع آن در اعتقاد شیعی، بعد عرفانی تشیع را غنی‌تر و آن را از دیگر گرایش‌های عرفانی در جهان اسلام متمایز می‌کند. در این نگاه، چون امام همانند پیامبر(ص) دارای مرجعیت علمی و معنوی و اجتماعی است، روح عرفانی در همه ابعاد دین و ارکان جامعه دینی تحت حاکمیت امام، حضور و ظهور می‌یابد و هندسه و ساختمان حیات ایمانی، صبغه عرفانی و معنوی پیدا می‌کند. ◼️ در این وضعیت، زمینه‌ای برای بروز ناسازگاری بین شریعت و عرفان یا سیاست و عرفان پدید نخواهد آمد. لازمه وحدت مرجعیت‌های سه‌گانه و سازگاری شریعت، سیاست و عرفان، حضور عرفان در همه ابعاد زندگی و آمیختگی همه ابعاد حیات با روح عرفانی و معنوی است. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "شاکله عرفان شیعی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
🖼 | دلالت استنباط علل شرایع بر عرضی‌بودن دین ◽️ سروش استنباط علل شرایع را نیز دلیل بر عرضی‌بودن احکام فقهی می‌داند، درحالی که از نظر ما، چنین امری صحیح نیست، زیرا انسان هیچ‌گاه با عقل بد نمی‌تواند علت تامه احکام و شرایع را درک کند؛ البته انسان می‌تواند پاره‌ای از حکمت‌ها را دریابد، اما علت تامه کشف نمی‌شود. ◽️ نکته چشمگیر این است که سروش احکام شرعی فراوانی را که پیشرفت‌های علوم جدید مؤید آنهاست، نادیده گرفته و فقط بر روی تعارض‌هایی دست گذاشته است که میان عرف و احکامی فقهی وجود دارد و چنین ادعا کرده است که حکمت جعل این احکام با نیاز امروز سازگار نیست. پرسشی که پیش می‌آید این است که چرا سروش تأییدات علوم تجربی جدید در مورد بسیاری از احکام را نادیده می‌گیرد، اما تعارض عرفی نسبت به اندکی از احکام را به چشم مخاطبانش فرو می‌کند؟ 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | فقدان رفتار اخلاقی 🔹 رعایت نکردن دستورهای مهم اخلاقی قرآن، مانند دعوت به حکمت، اندرزهای نیکو، مناظره به نیکی، عدم‌تعدی به مخالفان، شکیبایی، رفتار برای خدا باشد، اندوهگین‌نبودن، موضع‌گیری صحیح، پیشه‌کردن تقوا، نیکوکاری و... می‌تواند قدرت جاذبه اسلام را در ایجاد همبستگی و ثبات کاهش دهد. 🔹 متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های اخیر به اهمیت رفتارهای اخلاقی کمتر بها داده می‌شود و خطر بی‌ثباتی و بی‌اخلاقی در جامعه را دوچندان می‌کند؛ ازاین‌رو در قرآن آمده است، انسان‌ها در پذیرش حق با یکدیگر متفاوتند و هر کسی با شیوه‌ای که مطابق با استعداد و ظرفیت او است، هدایت می‌شود. این موضوع که در جدل با مخالفان در پایان سوره نحل آمده است، در نحوه تعامل و ارشاد با مخالفان بسیار مؤثر است. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | امور مقدس ⏺ مفهوم تقدس در گونه داستان دفاع مقدس دو کارکرد اثباتی و نفی دارد. جنبه اثباتی آن مبتنی بر تعریف ذاتی تقدس است و جنبه نفی آن بر اساس احکام تحریمیه بنیان نهاده می‌شود. تعریف به ذات تقدس، امور مقدس از غیرمقدس را روشن خواهد کرد؛ زیرا در این‌صورت امر غيرمقدس فاقد خصوصیت ذاتی تقدس خواهد بود. این تعریف، تقدس اصیل و تبعی را از هم تمایز می‌بخشد و قدوس و مقدس از یکدیگر تفکیک می‌شوند. ⬅️ وصف مقدس در گونه داستان دفاع مقدس، در درجه نخست متوجه دفاع شده است و در رتبه دوم وصف داستان نیز خواهد بود. این توالی و ترتیب خود بیانگر دو دسته از احکام تحریم‌کننده است؛ زیرا همان‌طور که احکام قبور معصومین با قبور مؤمنین تفاوت خواهند داشت، گرچه هر دو گروه در یک رشته قرار گرفته و به مبدأ واحدی متصل می‌شوند، به‌همین ترتیب نباید انتظار داشت تقدس شخصیت مدافع، با تقدس مکان و تقدس ادبیات، احکامی کاملا مشابه داشته باشند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
▫️همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 💢 هویت ساختار انقلابی فرهنگ 💢نقَادی ساختار فرهنگی کنونی 💢وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور 💢چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 🔸توسط پژوهشکده پژوهشگاه و با همکاری دستگاه‌های مختلف علمی و فرهنگی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. 🎙با حضور: 📆 شنبه ۲۳ مهرماه، ساعت ۸صبح لغایت ۱۸عصر 🏢 تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 📌 جهت ثبت نام حضور در همایش کلیک کنید: ➡️ iict.ac.ir/hamayeshb 🆔 @iictchannel
▫️ پاسخ دکتر عبدالحسین خسروپناه به سروش ❌ امروز موعد امتحان شماست ▪️آیا واقعاً وفات مرحومه مهسا دغدغه شما و امثال شما خارج‌نشینان و قاتلان و اغتشاشگران و تخریب‌چیان اموال عمومی و خصوصی است؟ اگر در گفتار و نوشتار خود، صدق اخلاقی داری ـ که بی‌شک نداری ـ چرا برای قتل مرحومه میترا بیانیه ندادی؟ چرا برای ترور هزاران شهید به‌دست منافقان و کومله و سلطنت‌طلبها نقدی ننگاشتی؟ 🔻 چرا برای شهدای علم و دانش دانشگاه که سرمایه‌های این ملت بودند، ننالیدی؟ چرا این‌همه قتل‌عام و مجروح‌سازی مردم مظلوم و بی‌گناه و تخریب اموال شخصی و عمومی آشوبگران را نادیده گرفتی؟ چرا این‌همه ظلم بر سیاهان واشنگتن که در آنجا سکنی گزیده‌ای، دردی در دلت برپا نمی‌سازد؟ و حاضر به ارشاد گشت خشن پلیس آمریکایی نیستی؟... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/khos-soro 🆔 @iictchannel
▫️ رسول الله، جهادگر عرصه تبیین دین ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه ▪️تاریخ امروز ما نشان می دهد رسول اکرم(ص) به رغم همه موانع و مشکلات، در سایه مجاهده و از جان گذشتگی توانست ابزارهای شکل گیری، بقا و تداوم اسلام را به اذن و تدبیر الهی تمهید نماید و تبیین های وی در بحران ها و فتنه ها از اصولی چون ولایت و امامت، توانست ضمانت بقای دین را در بستر تاریخ فراهم آورد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/jahadtabeiin 🆔 @iictchannel
◽️تعامل مثبت با حاکم جائر در صورت تقویت دین لازم است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در همایش سیره سیاسی امام رضا(ع) مطرح کرد: ◾️ امام رضا(ع) فرموده‌اند من تعامل با حاکم جاور را مطلقا نمی‌پسندم مگر اینکه غمی از مؤمنی رفع شود و دین خدا و شیعیان تقویت شوند. مقوله ورود در حاکمیت و تعامل با حاکمان جور که بعدا در دوره صفویه هم نمود بیشتری یافت استفاده از فضای موجود برای بردن حاکمیت به سمت دین است نه اینکه دین را به سمت حاکمیت ببرند. به همین دلیل شاهدیم که در دوره صفویه نمادهای دینی و عزاداری و پیاده شدن احکام اسلامی تقویت و جور حاکمان مهار شد نه اینکه صرفا عالمان توجیه‌گر سلاطین باشند. 🆔 @iictchannel
▫️ جنگ شناختی و آینده جامعه ✍️ یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🔻 به‌ بهانه حوادث و اغتشاشات اخیر و التهاب‌آفرینی با استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی؛ ▪️اولویت اورژانسی در فرهنگ عمومی جامعه، ایجاد مهارت تشخیص خبر درست از خبر غلط، و مهارت مدیریت احساس در مواجهه با خبرها است. 🔻 انبوه اطلاعات و اخبار، سبب شده است تا مخاطبین به «کوتاه‌خوانی» رو بیاورند و هم‌چنین از مواجهه با متن، به مواجهه با تصویر منتقل شوند و بر همین اساس، راهبرد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، انتقال پیام‌های کوتاه و تصویری است و از آنجایی‌که آنچه در کوتاه‌ترین زمان دریافت و فعال می‌شود «احساس» است استراتژی رسانه‌ای به برانگیختن احساس مخاطبین در پیام‌ها، متمرکز شده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ayandeh 🆔 @iictchannel
◽️ تاسیس خانه خلاق علوم اجتماعی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰 رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: 🔻 مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اخذ مجوز از سوی ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ذیل برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق موفق به اخذ گواهی و اقدام به تاسیس و راه اندازی خانه خلاق و نوآوری در حوزه تخصصی علوم اجتماعی نموده است. 🆔 @iictchannel
▫️رسانه‌ها باید از حقیقی بودن خطر تجزیه‌طلبی بیش‌تر بگویند 🔸در گفتگو با دکتر عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ گرایش‌های تجزیه‌طلبانه، یک القای خارجی است و جریانات تجزیه‌خواه، هیچ ریشه داخلی و ملی ندارند؛ بلکه ریشه و اصل همگی‌شان به خارج از ایران برمی‌گردد. هر زمان که این جریانات، فرصتی را فراهم دیدند، به فعالیت‌های خودشان دست زدند و اصلا نوع حکومت ایران برایشان فرقی ندارد. حکومت چه شاهنشاهی باشد، چه جمهوری اسلامی، تجزیه‌طلب کار خودش را می‌کند و به آمال جدا کردن مناطق از ایران می‌اندیشد. 🆔 @iictchannel
📻 ویژه برنامه رادیویی 🔖 با موضوع "عرفی یا شرعی بودن حكم حجاب" 🎙با حضور: 🔸 حجت الاسلام (عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه) 🔸 حجت الاسلام (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف 📅 از یکشنبه دهم مهرماه 🔊 دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ 🆔 @iictchannel
🖼 | امنیت سیاسی 🔹 مهم‌ترین پیامد همبستگی و ثبات سیاسی، امنیت و پرهیز از چالش و تفرقه است؛ زیرا همبستگی و ثبات در میان جامعه توحیدی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و نوع‌دوستی و تعامل را تقویت می‌نماید و همه چالش‌های سیاسی - اجتماعی را که از برتری‌جویی و تکبر ناشی می‌شود را از بین می‌برد. 🔹 در برخی تفسیرها آمده است که از تفرقه به‌ شعله‌ورشدن آتش جنگ و خون‌ریزی یاد کرده است و همبستگی خطر سقوط در آتش جنگ را برطرف می‌سازد. در آیه ۶۵ سوره انعام، تفرقه و پراکندگی را معادل جنگ و نزاع تلقی کرده است. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | معارضه اسلام فقاهتی با دموکراسی ◼️ مجتهد شبستری می‌گوید: «قرائت اسلام فقاهتی با روند صحیح دموکراسی معارضه دارد و مشارکت سیاسی مردم در مدیریت کشور را کنار می‌گذارد». اسلام فقاهتی، آنگاه حکومت اسلامی را مشروع می‌داند که با خواست اکثریت مردم باشد؛ یعنی بر اساس اسلام فقاهتی شیعی، تشکیل حکومت اسلامی با زور حرام است. به‌همین دلیل امام خمینی موافق نبود که با حکومت‌های نظامی و عملیات انتحاری و مانند اینها انقلاب شود، بلکه معتقد بود انقلاب باید با مشارکت حداکثری مردم صورت پذیرد. ◼️ تأسیس انقلاب اسلامی و نیز استمرار آن بر مشارکت حداکثری مردمی مبتنی بوده است. معنی دموکراسی همین است که کاندیدایی رأی آورد و کاندیداهای دیگر رأی نیاورند. حال در این مشارکت مردمی، اگر کاندیدای مورد نظر رأی نیاورد، دلیل بر عدم مشارکت سیاسی مردم نیست. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel