🖇 #عکس_نوشته|ذات گرایی در اندیشه جان لاک
◾️ جان لاک در مقدمات خود در اثبات وجود (جوهر) یا (ذات) بین کیفیات اولیه و کیفیات ثانویه و بین تصورات بسیط و تصورات مرکب فرق می گذارد.
◾️ کیفیات اولیه همچون درشتی، امتداد، شکل، حرکت، و سکون از جسم جدایی ناپذیرند و در واقع نقش هایشان در خود اجسام وجود دارند. کیفیات ثانویه، همچون رنگ، صوت، بو، نور، گرمی، سفیدی و سردی توانهایی هستند که توسط کیفیات نخستین اشیا احساسات مختلفی را در ما ایجاد میکنند.
◾️لاک کیفیات ثانویه را توان هایی می داند که در واقع در خود اشیا هستند و اینگونه نیست که آنها را کیفیات صرفاً (ذهنی) بداند. این گونه کیفیات تصورات بسیط را در ما ایجاد میکنند و آدمی میتواند با فراهم آوردن چندین تصور بسیط به تصور مرکب دست یابد.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۲ و ۳۳
#پاراکتاب
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته| ذات گرایی در اندیشه های ارسطو
🔦ذاتگرایی دارای تاریخی به درازای تاریخ تفکر بشری است. با وجود این، ذات گرایی در یونان باستان و به خصوص در فلسفه ارسطو ساختاری نظاممند به خود گرفت.ارسطو در هستیشناسی خود، موجودات را به ذرات(جواهر) و اعراض تقسیم کرد. عالم ماده، نفس و عقل جزو ذوات و عوارض نهگانه جزو اعراضاند. ارسطو هرچند ذات را نه موجودی جدا بلکه موجود در افراد و اشخاص میدانست، ذات را تمام حقیقت آنها به شمار میآورد.
🔦ارسطو، در معرفت شناسی خود، شناخت اینگونه ذوات را به جنس و فصل آنها میدانست و از این روی بر این باور بود که اگر بتوانیم جنس و فصل یک چیز را بشناسیم به شناخت ذات آن چیز دست مییابیم ؛ اما مسئله این است که برای نمونه ابنسینا شناخت فصل حقیقی و از این روی شناخت ذات اشیا را بسیار دشوار دید.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲
🆔 @iictchannel
📌جایگاه لباس روحانیت
📍لباس روحانیت هویتی تاریخی دارد و نمادی برای تبلیغ دین است. این لباس اگرچه محدودیتهایی را برای مبلغ دینی به وجود میآورد، درعينحال تبلیغ دین را برای او آسان میکند و برکات اجتماعی و معنوی فراوانی به همراه دارد. افزون بر این، این لباس، لباسی سنتی است که آشنایی با جزئیات آن، فرهنگ و تمدن فراموش شده اسلامی را یادآوری میکند.
📍این لباس، انتساب به دین را میرساند و باید حرمتش را نگاه داشت؛ در وهله اول حفظ حرمت و ارزش این لباس بیش از همه بر روحانیت لازم است و یک روحانی باید از وظایف خویش در اینباره آگاهی کاملی داشته باشد.
📚کتاب لباس روحانیت (جامهٔ پیامبر)، صفحه 9، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی
🆔 @iictchannel
🔻وضع قوانین متناسب با نیاز روز از وظایف حاکم اسلامی است
🎙حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس:
🔹از عناصر قانونساز در جامعه اسلامی که از سوی فقه صورت میگیرد، نیازهای تازه مردم و اداره جامعه است. قانونگذار با وضع مقررات مبتنی بر فقه، قواعد را وضع میکند و موظف است در صورت عدول از آن عمل مجازات را در نظر بگیرد.
🔸 خیلی از مجازاتهای امروزی مستند شرعی که مستقیماً در سنت اخذ شده باشند ندارند، اما بنا به اقتضای عنصر زمان حاکم اسلامی ناگزیر است که با توجه به اصول اسلامی و قواعد فقهی برای آنها تعیین و تکلیف کند. در حوزه فضای مجازی به عنوان یک امر نووضعیت دقیقاً به همین شکل است.
🔹جرایم تعزیری در دو دسته طبقهبندی میشود: یا جرمانگاری مبتنی بر محرمات شرعی است؛ مثل کلاهبرداری رایانهای و یا مبتنی بر نظامات اجتماعی و اداره جامعه است که متخلف از مقررات وضع شده محکوم به کیفر میشود. تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال میشود.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود
▪️ هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود
◾️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرارسیدن سالروز عروج ملکوتی بیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را تسلیت عرض می نماید.
#تسلیت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به مناسبت رحلت بیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
🔰 منظومه فکری امام خمینی(ره)
🖋 #عبدالحسین_خسروپناه
🔹 این کتاب نشان میدهد که منظومه فکری امام، بیانگر گفتمان و جریان فکری ـ فرهنگی ویژهای است که هم ادامه دهنده گفتمان فکری علمای گذشته است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر میپردازد.
📌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:
🔹 poiict.ir/13835
#آثار
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
🖇#عکس_نوشته|روحانیت مسلمان ارتباطی به رهبانیت در مسیحیت ندارد
🔘امروزه بیشتر مردم برای عالمان و مبلغان دینی که دارای لباس خاصی هستند، عنوان «روحانی» را به کار میبرند. البته بنا به جایگاههای گوناگون از تعابیری دیگر نیز دراینباره استفاده می شود؛ تعبیری همچون طلبه، حوزوی آخوند، شیخ، مُلّا، عمامه به سر،
مبلغ دینی، امام جماعت و عالم دینی.
🔘بعضی از اندیشمندان بر این اعتقادند که از میان عنوان هایی که مردم برای عالمان دینی استعمال می کنند: لفظ روحانی از آیین مسیحیت گرفته شده و بعد از دوران مشروطیت در میان جامعه ایران متداول شده است؛ زیرا جامعه مسیحیت معتقد بودند روح از تن و آخرت از دنیا و معنی از ظاهر جداست و عالم دینی باید به اصطلاح تارک دنیا باشد؛ ازاین نظر، به علمای خود روحانی می گفتند.
🔘از این جهت به نظر میرسد استفاده از واژه روحانی درباره عالمان شیعه چندان رسا نیست؛ زیرا نگاهی به کارکردها و ویژگیهای روحانیت در اسلام و به خصوص شیعه، مبین این حقیقت است که روحانیت در اسلام، ربطی به روحانیت در مسیحیت ندارد و از صدر اسلام، عالمان دینی در همه عرصههای احتماعی و سیاسی حضور داشتهاند.
🔘هرچه هست امروزه بیشتر مردم از خواص گرفته تا عوام، عنوان روحانیت را برای مبلغان دینی به کار میبرند و از این رو ضرورتی بر تغییر این عنوان وجود ندارد، بلکه لازم است معنایی صحیح از آن ارائه شده و وظیفه و جایگاه روحانیت بهتر روشن شود.
📚کتاب لباس روحانیت جامهٔ پیامبر، صفحه 15 و 16 و 17، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 امام خمینی(ره):
◾️ آنچه در قیام حماسهانگیز پانزده خرداد، از اهمیّت و اعتبار به سزایی برخوردار است، حفظ وحدت کلمه، یکپارچگی و بیداری ملّتی بود که علیرغم خفقانها، با ارادهای مصمّم به مقابله با حکومت ظلم و جور برخاست.
#استوری_موشن
#پانزده_خرداد
🆔 @iictchannel
💢 منابع و ابزارهای معرفتشناختی علوم انسانی اسلامی
➕ دکتر رمضان علیتبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
🔻به لحاظ هستیشناختی، خداوند، منبع اصلی و سرچشمه تمامی معارف و شناختهاست. منبع ایجادی (هستیشناختی)، به فاعل ایجادی علم اشاره دارد و منبع معرفتشناختی علم، ناظر به مجاری و کانالهای ارتباطی است.
🔺منابع و ابزارهای معرفتشناختی علوم انسانی اسلامی، عبارتاند از: منابع درونخیز مثل عقل، فطرت و قلب و منابع برونخیز نظیر کتاب، سنت، تاریخ، طبیعت و حواس). در حوزه اعتبارسنجی میتوان به مبنای واقعگروی و تنوع و تکثر روششناختی و امثال آن اشاره نمود.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◼️جریان فقه خوارجی به دنبال تقلیل، تقطیع و تحریف امام خمینی است
حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیاتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
💠 امام(ره) فقیهی شجاع و انقلابی بود که فقهی انقلابی ارائه کرد. شاگرد بزرگ امام، شهید بهشتی میفرمود که «از امروز به بعد فقیه و مفتی و مرجع تقلید هم باید انقلابی باشد تا ما به فتوایش عمل کنیم.» ایشان به شرایط مرجع تقلید علاوهبر مرد بودن و عاقل و فقیه بودن، انقلابی بودن را هم اضافه میکند.
☑️ شهید بهشتی که این آقایان {فقه خوارجی} در نگاه آزاد اندیشانه و عقلانیت و تدبیر و جهانشناسی و… به گرد پای او هم نمیرسند. بنابراین، اولا دینشناسی این جریان مدعی فقاهت، ضعیف و انحرافی است و ثانیا جهانشناسی آنها ضعیف است و واقعیات جهان امروز را درک نمیکنند. بنابراین به حرفهایی سست و فرعی در فقه متوصل میشوند.
✖️این جریان شبهعلمی دنبال تقلیل امام، تقطیع امام و تحریف امام است. متاسفانه در ذهن مخاطبان خود چهرهای مشوه و متناقض از امام(ره) ارائه میدهند. جوان امروز ما میداند که امام انقلاب کرده است. میداند که امام برای انقلاب هم خود را درمعرض شهادت قرار داد و هم عده زیادی شهید شدند و امام از شهادت استقبال میکرد.
#گفتگو
🆔 @iictchannel
◽️ ولایت تقدیری، نه تدبیری
🔸 نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه
🔻 به مناسبت آغاز ولایت و رهبری مقام معظم رهبری
◾️ دست تقدیر الهی ولایتِ آیه الله خامنه ای را رقم زد و در عقول و قلوب بزرگان و عالمان برجسته القاء کرد که آنگونه به میدان آمده و از انتخاب شایسته خلفِ صالح امام خمینی(رض) حمایت کنند و دلهای جامعه به سوی رهبری سوق و سیر داده شد و آرامش عجیبی بر مردم مسلط گشت.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 امام خمینی(ره):
💠 شما (آیت الله خامنه ای) همچون خورشید، روشنی می دهید.
✅ فرارسیدن سالروز آغاز ولایت و رهبری امام خامنه ای(مدظلهالعالی) را گرامی می داریم.
#ولایت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
◽️رویکرد حداکثری نظام ساز به فقه سیاسی
➕حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی:
💢 با توجه به مبانی و روش اجتهاد، میتوان از دین و دانش های برآمده از آن، به ویژه فقه، انتظار داشت تا برای ساخت نظام سیاسی، دارای نقش باشد که از آن به فقه نظام ساز تعبیر میشود.
⭕️این نگره، در کنار شرع، عقل را نیز میپذیرد و از بهرههای آن برای تدبیر امور جامعه یاری میگیرد. با این توانش، فقه میتواند بار تدبیر امور جامعه و عرصههای فردی و اجتماعی، نظام سازی و نظام پردازی را بر عهده گیرد و به سوی جامعه خوب راهبری کند.
🔚 بنابراین، نگاه جامع نگر، جامعه نگر و واقع بینانه، فقه را توانمند و دارای دستگاهی میبیند که همهٔ اجزای آن با یکدیگر ارتباطی سنجیده دارند، هدفمند و جامع است و مجموعهٔ دستورهای آن میتواند راهگشای تبیین زیرساختها و پایههای فکری و چگونگی اعمال قدرت در نظام سیاسی-اجتماعی باشد. بخشی عمده از این دستگاه را در اندیشه سیاسی اسلام، فقه انجام می دهد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به مناسبت آغاز ولایت و رهبری مقام معظم رهبری
🔰 معرفی منظومه فکری آیت الله خامنه ای
🖋 #عبدالحسین_خسروپناه
🔹 این اثر نشان میدهد که فرمایشات معظم له از نظام هماهنگی برخوردار است به گونهای که اجزائش یک کل نظاممند را تشکیل میدهد که ادامهدهنده گفتمان فکری علمای گذشته و استمراربخش گفتمان امام خمینی (ره) است و با رویکرد اجتهادی به مسایل معاصر میپردازد.
📌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:
🔹 poiict.ir/6282
#آثار
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
🚫 جایگاه بانوان در غرب
🎙حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔰 بحث تساوی{جنسیتی در غرب} نه اولین تجربه و نه آخرین آن است، در دورهای زن جزء مایملک مردان و در شمار بردگان بود که در غرب و شرق اینگونه بود؛ دوره دیگر دوره مهجوریت زن بود و گفته میشد زن را نمیتوان تملک کرد ولی امور را ولی و قیم او باید اداره کند، یعنی هم ردیف کودکان و سفها شمرده میشود. در منابع تفسیر گذشته رگههایی از این برداشت وجود دارد و سفیه را کودکان و زنان شمردهاند.
⭕️ در غرب تا قبل از تحولات حقوقی سده اخیر این نظریه بود؛ مثلاً براساس قانون فرانسه و انگلیس، زن شوهردار تصرف مالی را میتوانست با اذن شوهرش انجام دهد، کمااینکه هنوز در برخی فتاوای فقهی ما این موارد وجود دارد. شیخ طوسی گفته است که منافع و درآمد زن شوهردار برای شوهر است نه خود او. البته گروهی از فقها با قوت و قدرت این نظریه را رد کرده و نمیپذیرند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ امام خمینی (ره) سمبل راهبریِ دقیق نظریه و عمل در حوزه حکمروایی اسلامی است
🔸 گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه
◾️ امام خمینی (ره) از حیث تئوریک، عملا ایجاد #نظامِ_سیاسی را مدنظر دارد که برخلاف نظامهای ماتریالیستی غربی، به طور همزمان هم به «ماده» و هم «معنا» توجه دارد. در واقع، ابتکار قابل توجهِ ایشان این است که ایجاد پیوند میان این دو را هم در تاسیس و هم در بقای نظامی اسلامیِ مطلوب، مدنظر قرار میدهد و با این دوگانه، چهارچوبهای مفیدی را جهت کارآمدیِ حکمروایی دینی ارائه میکند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
Hermeneutics-2.mp3
21.61M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کارگاه "هرمنوتیک فلسفی، قرآن، تفسیر"
🔻 جلسه دوم
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
⏰ چهارشنبه 11 خرداد ماه 1401
#صوت
#کارگاه_علمی
🆔 @iictchannel
◽️ نگاهی گذرا به دیدگاه عرفانی و سلوکی امام خمینی(ره)
🔸 نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #علی_فضلی مدیر گروه عرفان پژوهشگاه
◾️ در زندگی نود ساله امام امت، دو دهه را باید از یکدیگر جدا کرد که دیگران این دو دهه را نداشتند و این دو دهه مخصوص ایشان است: دهه اوّل: دهه انس او به جهان «غیب» و «عرفان» است. دهه دوّم: دهه انس او به عالم «شهادت» و «رهبری» است. » اینجاست که عرفان سیاسی و #عرفان_اجتماعی از بستر فکری و رفتاری امام متولد شد. براستی باید امام را از پیشگامان و سرآمدان عرفان اجتماعی، عرفان سیاسی و عرفان حماسهای و انقلابی دانست.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ فرش قرمز بیشرفی، نگاهی به هرزنمای عنکبوت مقدس!
🔸 یادداشت آقای #محمد_حسن_شاهنگی عضو شورای علمی گروه #ادبیات_اندیشه پژوهشگاه
◾️ این انتخاب #کن، هویت ایرانیان و به طور مشخص بارگاه مقدس رضوی(ع) را مورد تعرض قرار داده است؛ سرزمین، تاریخ، زبان، ادبیات، دین، ساختار سیاسی، فرهنگ و هنر مشترک، از جمله عناصر تشکیل دهنده «هویت» شمرده میشوند. هویت، همچون بندی است که به یک ستون محکم متصل است و فرد را نگه میدارد تا در کوران جریانهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استحاله نشود.
#کن
#یادداشت
#عنکبوت_مقدس
🆔 @iictchannel
◽️ در برابر چالشِ «هویّتزدایی از انقلاب»
🔸 یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه
◾️ تأکید چندبارۀ آیتالله خامنهای بر «هویّتزدایی از انقلاب»، نشان میدهد که این امر، یک مسألۀ «راهبردی/ اساسی/ بنیادی» و همچنان «روزآمد» است و چالشهای معطوف به این کلانمسأله، تمام نشدهاند.
◾️ انقلاب یک واقعیّت اجتماعیِ قدسی و ملکوتی است که هویّتِ واقعی و مستقل دارد. انقلاب، «شخصیّت» دارد و «سیّال» و «شناور» نیست.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ اشتباه اساسی هرمنوتیک فلسفی در سرایت قواعد فهم وجودی به فهم مفهومی است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محمد_عرب_صالحی در دومین جلسه کارگاه "هرمنوتیک، قرآن و تفسیر" تبیین کرد:
◾️ هیدگر و گادامر ابتدا سخن از فهم وجودی دارند و از این حیث ما نظرات ایشان را بررسی نمیکنیم بسیاری از اشکالاتی که در این جلسات به #هرمنوتیک_فلسفی وارد میکنیم به هرمنوتیک فهم وجودی وارد نیست مشکل از آنجا آغاز میشود که گادامر همین مطالب را به فهم متن و فهم های مفهومی هم سرایت داده و روشنفکران ما هم دقیقا همین برداشت دوم گادامر را اخذ و منشا شبهات فراوانی در زمینه قرآن و فهم شده اند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه
🔰 گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#محمدمهدی_حکمت_مهر
⏰ سه شنبه 17 خردادماه، ساعت 11:30
💠 ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
◽️ امام خمینی(ره) عالیترین مراحل سلوکی و عرفانی را طی کرده بودند
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه مطرح شد:
◾️ امام خمینی(ره) از حیث اخلاق عرفانی عملی و عرفان عملی و سیر و سلوک یک شخصیتی بودند که حقیقتاً توانستند عالیترین مراحل سلوکی و عرفانی را طی کنند. طی مقامات معنوی کنند و فتوحات غیبی داشته باشند.
◾️ اسفار اربعه عرفانی را تا سفر چهارم به شکل تمام و کمال در مرتبه وجودی خودشان عمل کنند و متبلور بسازند. این نکته، نکته مهمی است که سیره عرفانی و اخلاقی امام در واقع مبتنی بر همان سیره علمی و معرفتی امام بود.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
euthanasia-2.mp3
8.91M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 با موضوع: ماهیت شناسی و انواع اتانازی
🔖 حق انحصاری خداوند در مرگ و حیات، اصل حكیمانه بودن درد و رنج اصل اجر و پاداش بیمار و اصل پاداش درمان كنندگان
🎙با حضور:
🔸 حجت الاسلام دکتر #غلامرضا_پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق و حجتالاسلام #قاسم_بابائی پژوهشگر پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 19 اردیبهشت ماه 1400
#صوت
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی بلاکچین و حکمرانی؛ یافته های اقتصادی 🔰 هسته حکمرانی و بلاکچین مرکز رشد و نوآوری پژوهشگا
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸 نشست علمی بلاکچین و حکمرانی؛ یافته های اقتصادی با حضور علیاصغر قائمینیا(مدرس و پژوهشگر حوزه توکنومیکس)
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 meeting.iict.ir/incubator
🆔 @iictchannel