eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفه‌ای بر رمزارزها و بلاک‌چین 🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدل‌های همکاری استارتاپ‌های ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک‌ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌کند: 🎙با ارائه: (موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز) ✍️ دبیر علمی: (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان) ⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
◽️انتصاب حجت الاسلام بهجت پور به عنوان دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره 🔸طی حکمی از سوی آیت‌الله رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت. ▪️در جلسه امروز هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره که با حضور آیت‌الله علی اکبر رشاد در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد، از خدمات ارزشمندجناب حجت‌الاسلام دکتر به عنوان دبیر سابق این هیات قدردانی گردید. ◾️ همچنین آیت‌الله رشاد طی حکمی جناب حجت‌الاسلام و المسلمین را به عنوان قائم‌مقام و دبیر جدید هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره معرفی نمود. 🆔 @iictchannel
🖼|تفاوت عرفان نظری و فلسفه 🔻بنا بر آنچه گذشت عرفان نظری غیر از عرفان عملی و عرفان شهودی و عرفان نقلی است و در ردیف فلسفه و از سنخ علم مصطلح حصولی است که پذیرش آن متوقف بر اقامه استدلال و برهان است. به همین دلیل لازم است که به تمایز آنها عنایت شود.عرفان نظری برای تبیین مشهود به معقول است. 🔺جهان بینی عقلی که از فلسفه یاد می‌شود، دارای اقسامی است که گاهی به لحاظ مبنا و زمانی به جهت روش و گاهی نیز از هر دو جهت متمایزند. عرفان نظری به عنوان علم عقلی همانند سایر رشته‌های فلسفی( ابن ترکه، ج1، ص 192) هر چند امتیازی نسبت به آن‌ها دارد. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|خانواده محوری در جمهوری اسلامی 💢حقوق عمومی در جمهوری اسلامی ایران، «خانواده محور» است. مقصود از خانواده محوری، محور قرار گرفتن خانواده در مدیریت کلان جامعه است. این تعبیر به معنی نفی اهمیت سایر نهادهای اجتماعی نیست، بلکه تأکید بر این نکته است که باید نهادهای اجتماعی در پی حفظ خانواده و کارکردهای آن باشند؛ نیز به این معنی است که صلاح و فساد خانواده، در سایر نهادهای اجتماعی اثرگذار است. ➕بنابراین، دولت وظیفه دارد رابطه میان نهاد خانواده و نهادهای دیگری اجتماعی را به گونه‌ای تنظیم کند که از خانواده حمایت شود. در اسناد حقوقی جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت خانواده محوری تصریح شده است. اصطلاح «خانواده محوری» برای نخستین بار در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به کار رفت. 📖برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرج‌الله هدایت‌نیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|معرفت تجلیات الهی 📎در جهان بینی عرفانی عالم به واسطه تجلیات الهی آراسته شده و تعین یافته است. در عرفان ابن عربی توضیح نظریه وحدت وجود و توجيه كثرات عالم به واسطه مفهوم تجلی و ظهور صورت می‌پذیرد. بر این اساس مبحث تجلی چه از لحاظ ابعاد نظری و جهان‌بینی عرفانی و چه جنبه‌های عملی دارای جایگاه محوری است. ☑️ در عرفان تجلی دارای دو قسم محوری است: نخست: تجلی وجودی (ظهوری، نزولی، نوری) دوم: تجلی شهودی (شعوری، عروجی، عرفانی) مورد نخست که در عرفان نظری بحث می‌شود عبارت است از ظهور حق در صورت اعیان ثابته یا اعيان خارجيه (جهانگیری، ۱۳۷۵، ص ۲۷۲-۲۷۸) و مورد دوم، عبارت است از بارقه‌های غیبی که از موطن ذات، صفات یا افعال بر بنده سالک جلوه‌گر و او را در مسير قرب به حرکت در می‌آورد (فناری ۱۳۷۴، ص۱۶). 📖برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️نباید ارزش‌هایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کم‌رنگ شود 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ▪️حجاب یک مسأله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمی‌توان آن را به یک مساله عرفی تقلیل داد. اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت. ◾️ بزرگترین خطر سکوت مردم در برابر گناهان اجتماعی است. رویکرد مؤثر در برابر موج مسموم ترویج بی حجابی، ورود مسئولانه عموم مردم و نخبگان است. ◾️ قیام عاشورا حرکتی در احیای سنتهای الهی، مقابله با گناهان اجتماعی و جریان‌سازی در شکستن سکوت نخبگان و مؤثران جامعه در برابر منکرات بزرگ و فراگیر بود. 🆔 @iictchannel
🔹 نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن» ☑️ با حضور: حجت الاسلام دکتر مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه ⏰زمان: سه شنبه چهارم مرداد ماه ساعت ۱۸ 🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🆔 @iictchannel
◽️دلیل مخالفت انجمن حجتیه با انقلاب 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه تبیین شد: ◾️ برخی از اخباریان جدید نظیر مکتب تفکیکی‌ها مثل شیخ محمود حلبی مؤسس انجمن حجتیه به کلی مخالف ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود و می‌گفت باید خود امام معصوم بیاید تا ما جانمان را در خطر بیندازیم. ◾️ این دسته اگرچه کلیت حاکمیت را قبول دارند و اسلام را سیاسی می‌دانند، اما به دلیل آن رویکرد اخباری‌مسلکانه خود نمی‌توانند نسبت به سؤال‌های جدید پاسخی ارائه دهند. 🆔 @iictchannel
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ 📺 | «الهیات سایبر» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر ،‌ عضو هیأت علمی عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه 🔹 عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان می‌شود و از یک سو ما با شبکه‌ای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکل‌های مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند. 🔹 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحت‌های عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسان‌ها را هم دارند و کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورت‌ها غرق می‌شود. 🔹 این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسان‌ها گشوده ولی انسان را از ساحت‌های واقعی دیگر محروم می‌کند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم می‌شود. 📍تماشای کامل گفتگو در سایت آپارات: 🌐 aparat.com/v/I15sy •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @iictchannel
🖼|مؤلفه‌ها و عناصر عرفان عملی ➕تجارب عرفانی در یک تقسیم بندی به دو قسم تقسیم می شود: تجربه سالکانه؛ تجربه عارفانه. تجربه سالکانه همان طریقت است که سالک الى الله تک تک مقامات و منازل را باید تجربه نماید و در خود پیاده کند تا او را به سوی حق تعالی و مقام وصال سوق دهد. ◽️به عبارت دیگر تجربه سالكانه همان معاملات قلبی است که به صورت منازل و مقامات باید طی شود. «عرفان عملی» و به تعبیر دقیق تر «علم عرفان عملی» برگرفته از تجربه سالکانه است به این معنا که گزارش از تجربه سالکانه به شکل نظام‌مند سامان بخش علم عرفان عملی است. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
💢|اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ➕موضوعاتی همچون غیرت و ناموس با فرهنگ اسلامی و ملی کشور ما ممزوج شده است و در طول قرن‌های متمادی خانواده‌های ایرانی بر غیرت ورزی و دفاع از ناموس شهره بوده‌اند؛ از این رو ترویج بی‌حجابی به نوعی برای سست کردن ارزشمندی غیرت و ناموس است و اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت و معماران مقابله با حجاب این هدف شوم را تعقیب می‌کنند. دلسوزان و مؤمنان باید تلاش کنند این ارزش‌ها تحت تأثیر بازی های رسانه‌های دشمن در جامعه اسلامی کم رنگ نشوند. 🆔 @iictchannel
🖼|فلسفه رنگ حجاب ➕چشم در تاریکی جایی را نمی‌بیند و پارچه یا پرده سیاه، مایه احتجاب اشیایی است که در پس آنها قرار دارد. از همین روست که بانوان عفیف و هوشمند مسلمان رنگ لباسهای رو را، از چادر و مانتو و روسری گرفته تا پیچه و چشم‌آویز و مقنعه، رنگهای تیره بر می‌گزینند و از رنگهای روشن و جذاب و چشم‌نواز دوری می‌جویند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیده‌تر، و در نتیجه گوهر عفافشان در درج عصمت محفوظتر باشد. ◽️از روایات برمی‌آید که رنگ چادر و روسری زنان صدر اسلام سیاه بوده و اساسا پیشوایان معصوم این دین، استفاده زنان از لباسهای رنگین در بیرون از خانه را که سبب توجه و رغبت نامحرمان به آنها می‌شود نکوهیده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر) 🆔 @iictchannel