◽️ مبداء و غایت حکمرانی متعالی، امر الهی است
🔸 دکتر #حسین_رمضانی رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه در کرسی علمی تبیین کرد:
◾️ حکمرانی در نگرش اسلامی یک ماهیت توحیدی دارد؛ یعنی مبدا و منتهی آن امر الهی است. همین ماهیت در فضای عمومی جامعه وارد میشود و در مسیر غایت خود که خلافت الهی است سیر میکند. حکمرانی در این معنا، متعالی است از آن جهت که مبتنی بر منظومه معرفتی آموزههای ایمانی و عقیدتی اسلام شیعی و حکمت متعالیه است.
◾️ اگر بپذیریم که بستر حکمرانی، نظام اجتماعی و سیاسی است سنخ اصلی آن از سنخ اداره است یعنی نظام سیاسی باید بتواند ساز و کارهای اداره جامعه را شکل دهد و در نتیجه چارهای ندارد غیر از اینکه فضای تصمیمگیری را باز بگذارد و در نهایت باید بتواند کارایی ایجاد کند.
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ معیار موفقیت حکومتها در اسلام میزان رضایت مردم است
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #علی_آقا_پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
◾️ در مورد جایگاه مردم باید گفت که مردم یا مراجعهکنندگان به ادارات دولتی در پارادایم مدیریت دولتی؛ مشتری و مصرفکننده و در پارادایم حکمرانی؛ شهروند و در حکمرانی اسلامی؛ رعیت هستند. در اسلام گفته شده: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»؛ رعیت طیف وسیعی از افراد را شامل میشود و حتی کارگزاران هم جزئی از رعیت هستند.
◾️ لذا مردم و مسئولان یکی هستند و دوگانهای بین آنها نیست. در اسلام معیار موفقیت حکومتها میزان رضایت مردم است و چنین جایگاهی برای مردم در هیچکدام از پارادایمها وجود ندارد و این از مختصات حکمرانی اسلامی است.
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 636 تا 640 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی
🔸 جلسات مستمر #دانشنامه_قرآن_شناسی با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد.
▪️در این جلسات مقالات "قرآن و ادب عربی، شرح صدر و تفکر" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید.
#دانشنامه
🆔 @iictchannel
◽️ عرفی می تواند در مورد حجاب نظر دهد که عرف العقلا شود
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه:
◾️اگر عملی یا حکمی بنای عملی همه عقلای عالم شد، به نوعی به شارع منتسب گشت و مورد تأیید شارع قرار گرفت، این بنای عقلا برای ما حجت می شود. پس عرفی می تواند در مقام کشف حکم شریعت دخیل باشد که ناشی از خرد همه خردمندان عالم و طبع سلیم عقلایی است؛ یعنی همه عقلای عالم در زمان و مکان های مختلف به اتکای عقلانیتشان به نحوی اتفاق نظر پیدا کنند و همراهی شارع با آن احراز شود. نه عرف برخاسته از قراردادهای اجتماعی یا عادات و رسوم یک جمع عام یا یک جمع خاص.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
#جلسات
📸 هزار و صد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور آیت الله رشاد، معاونین و مدیران پژوهشگاه
📌 تهران، ۵ شهریورماه ۱۴۰۱
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تحلیلی بر مطلق موجود در مکاتب فلسفی
⏺ مطلق موجود به دو قسم واحد و کثیر منقسم شده و در کثرت، تمایز و اختلاف و افتراق است و أنحایی برای آن ذکر شده که اختلاف تشکیکی از آنهاست. فلسفه مشائیه اینگونه اختلاف را در ماهیت مردود دانسته و بر بطلان آن احتجاج کرده و فلسفه اشراقیه آن را در ماهیت پذیرفته و در حکمت متعالیه در حقیقت وجود تبیین شده و ضابطهای تفاضلی دارد که به حمل طبیعت مرسل بر افرادش به أنحایی از قبیل أولویت یا أولیت یا أقدميت يا أشدیت یا أعظمیت یا أكثریت است و ضابطهای شمولی دارد که به عینیت مابهالامتياز و مابهالاتفاق است.
⬅️ ضابطه تفاضلی نوعی از اختلاف میان دو امر مفروض هست که نه به اختلاف تشکیکی به این ضابطه و نه به اختلاف به تمام ماهیت بسیط و نه به اختلاف به بعض آن و نه به اختلاف به خارج از آن باز میگردد و ضابطه شمولی تشکیک، أعم از ضابطه تفاضلی آن است؛ زیرا لزومی ندارد که هر اختلافی در داخل ذات بدون انضمام ضمیمهای، به اختلافی باز گردد که مدلول أفعلالتفضيل است.
📖 برگرفته از کتاب فلسفه هستی، نوشته #محمدعلی_اردستانی، استادیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
⚫️ #عکس_نوشت | عالم ربانی و استاد اخلاقی
◼️ آیتالله حاج شیخ محمد ناصری دولت آبادی در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهر دولتآباد برخوار از توابع استان اصفهان در خانوادهای مذهبی چشم به جهان گشود. آیتالله ناصری تحصیل را در نوجوانی آغاز کردند. ایشان دروس حوزه را در حوزه علمیه اصفهان آغاز کردند و از اساتید وی میتوان آیتالله مدرس افغانی، آیتالله سید محمد رضوی کشمیری، آیتالله مجتبی لنکرانی و ... را نام برد.
◼️ آیتالله ناصری علاوه بر تلاشهای علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم و طلاب، در کارهای خیر نیز مشارک جدی داشت که از جمله این اقدامات میتوان به تلاشهای وی برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. حضرت آیتالله محمدعلی ناصری مجتهد و استاد اخلاق پس از طی چند ماه بیماری، در بامداد جمعه ۴ شهریورماه به دیدار حق شتافت.
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت |جریان روشنفکر دینی گرفتار بنبست معرفتی شده است
👤 حجتالاسلام والمسلمین #محمد_عرب_صالحی، رئیس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ جریان موسوم به روشنفکری دینی که در کشورهای مختلف از جمله ایران هم وجود دارد، خیلی وقت است که از لحاظ معرفتی گرفتار بنبستهای شدید شده است و این اختلافات و تناقضاتی که اخیرا از آنها شاهدیم تنها بروز و ظهور برخی از این بنبستهاست. یکی از جدیترین دلایل این موضوع، تقلید کورکورانهای است که جریانات روشنفکر، بالاخص روشنفکران دینی از مؤلفههای معرفتی مدرنیسم و سکولاریسم داشتند.
◼️ به نظر من این طیف نه در روشنفکر بودن صادقاند و نه در دینی بودن. روشنفکر کسی است که رویکرد عقلی دارد و روشنفکر دینی به کسی اطلاق میشود که دفاع عقلانی از دین بکند؛ یعنی او در عصر جدید و در زمانی که مکاتب فکری مختلفی علیه دین و دینداری ظهور کردهاند باید به میدان بیاید و در دفاع عقلی از باورهای دینی دست به کار بشود. روشنفکر دینی واقعی معتقد است با «زبان» و «بیان» عصر کنونی باید به مسائل فکری و عقیدتی بپردازیم.
#گفتگو
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | نگاهی دیگرباره به معیار علم دینی
🔺 علم دینی «بالمعنى الاخص» که عبارت است از دستگاه معرفتیای که علاوه بر آنکه همه «مؤلفههای رکنی» آن دینی است، گزارههای تشکیل دهنده آن نیز به واقع اصابت کرده باشد. اطلاق عنوان علم دینی به این معنا اطلاق حقیقی است. علم دینی «بالمعنى الخاص» که عبارت است از دستگاه معرفتیای که به حسب ظاهر و «مؤلفههای رکنی» آن دینی است، اما به علتی (مانند خطا در کاربست روش، یا خطا در مقام استنتاج و استنباط) همه گزارههای آن به واقع اصابت نکرده است.
🔺 علم دینی «بالمعنى الأعم» و به اطلاق مسامحی که عبارت است از دستگاه معرفتیای که دست کم از لحاظ «عناصر هویتی» دینی است، هر چند همه «مؤلفههای رکنی» آن دینی نباشند و روشن است که چنین دستگاه معرفتیای لزوما و تمامأ كاشف و صائب نیست. با توجه به اطلاقات بالا می توان تعبير «علم دینی» را در معنای مسامحی «مقسمی» نیز که شامل هر سه اطلاق بالا میگردد، به کار برد. در این صورت میتوان آن را علم دینی «بالمعنی الأوسع» خواند.
✂️ آیتالله #علی_اکبر_رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 100 فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | موعودباوری، ایده فراگیر
🔸 نگرش خوشبینانه به آینده بشر و باور به ظهور یک منجی مصلح و اندیشه پیروزی نهایی حق و عدالت بر نیروی باطل و ظلم و استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی، ایدهای فرااسلامی و فراشیعی است که پیروان تمامی ادیان آن را از مسلمات آیین خویش میدانند، چنانکه مسیحیان به بازگشت حضرت عیسی(ع) معتقدند، یهودیان به ظهور ماشیح باور دارند و ... همه فرق و مذاهب اسلامی نیز به حضور و ظهور یک ذخیره و اندوخته الهی برای ایجاد جامعهای مطلوب و استیلای حقپرستان در سراسر گیتی باور دارند.
🔸 اندیشه مهدویت که از آموزههای نویدبخش دین اسلام و مایه دمیدن روح امید بر پیکر جامعه اسلامی است، از ژرفای قرآن و سنت ریشه گرفته است. قرآن بهعنوان تنها منبع آسمانی مسلمانان با خوشبینی به آینده تاریخ و فرجام کار بشر، انسان را دارای یک نوع گرایش ذاتی به ارزشهای انسانی از قبیل صداقت، امانت، عدالت و ... میداند که در نهایت امر بر مفاسد و تباهیها پیروز شده و آینده جهان با ظهور منجی مصلح به نفع او رقم میخورد.
📖 برگرفته از کتاب مهدویت، نوشته #بهروز_محمدی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی ساز و کارهای جهانی شدن رمان انقلاب اسلامی
🔰 توسط گروه #ادبیات_اندیشه پژوهشگاه با همکاری فرهنگسرای اندیشه برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#هادی_خوشاهیان
#قاسمعلی_فراست
#محمد_حسن_شاهنگی
⏰ سهشنبه 7 شهریور ماه، ساعت 17
🏢 تهران، فرهنگسرای اندیشه
#نشست
#داستان_آرمان
🆔 @iictchannel
❇️ کرسی علمی ترویجی
🔹 نظام تربیتی بر مبنای مدیریت تمایلات
🎙 با حضور:
دکتر #مسعود_فیاضی
حجّتالاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور
🗓 سه شنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰
🏢 شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹علاقمندان جهت حضور در این جلسه، مشخصات خود را به شماره 09034916238 ارسال نمایند.
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ هدایت مردم هدف اصلی عاشورا بود
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #محمدصفر_جبرئیلی عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشستی علمی عنوان کرد:
◾️نه حکومت و نه عشق و نه غیرت هدف اصلی امام حسین(ع) نبود گرچه اینها هم بود ولی هدف اصلی امام هدایت مردم بود، حکومت و شهادت هم نتیجه بود ولی در برخی تحلیلها بین این دو خلط میشود. نهایت کج فهمی است که بگوییم اگر امام(ع) پیروز میشدند حکومت تشکیل نمیدادند و اصلا امام وظیفه داشت که برای احقاق حق و از بین بردن ظلم حکومت ایجاد کند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️بازدید نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه
🔰 هیئتی اعزامی از خانههای خلاق و نوآوری ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور در پژوهشگاه از مرکز رشد و نوآوری و هستههای فعال این مرکز بازدید نمود.
◾️ این هیئت اعزامی با حضور در جلسه شورای مدیران هستههای رشد و نوآور #مرکز_رشد_و_نوآوری پژوهشگاه از تازهترین دستاوردهای علمی این مرکز مطلع و گزارش برنامهها و رویدادهای جاری و گذشته در هستهها توسط مدیران مربوطه ارائه گردید. در این دیدار مشاوران رئیس مرکز رشد و نوآوری در زمینههای مختلف نیز حضور داشتنه که در جریان این بازدید به بحث و تبادل نظر با هیئت اعزامی پرداختند.
#بازدید
#مرکز_رشد_و_نوآوری
🆔 @iictchannel
◽️ منطق فهم دین
🔸 نوشتاری از #رمضان_علی_تبار عضو هیات علمی گروه #منطق_فهم_دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی به بهانه انتشار کتاب منطق فهم دین
◾️برای تفقه در دین، منابع و مدارک مختلفی (نظیر کتاب، سنت، عقل، فطرت و امثال آن) وجود دارد که با بهرهگیری از آنها میتوان به فهم دین و معرفت دینی، دست یافت. معرفت دینی محصول و برآیندِ فرایند «روش فهم دین» است. روش فهم دین عبارت است از: سازوکار و فرایند فهم و اکتشاف دین. «منطق فهم دین»، به عنوان دستگاه روشگانی جامع، افزون بر روش، به مبادی و مبانی آن نیز میپردازد...
#یادداشت
🆔 @iictchannel
❇️ عصرانه های علوم انسانی
💢 عصرانه ای با اندیشه های دکتر #محمود_حکمت_نیا
🎙 با سخنرانی:
حجت الاسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
⏰ چهارشنبه ۳۰ شهریورماه، ساعت ۱۶
🏢 تهران، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
⬅️ شرکت مجازی از طریق:
🌐 b2n.ir/iscs
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
FeghPouya.mp3
9.11M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔹 با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی" / قسمت اول
🔖 تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه
🔻 اشاره به دستگاه معرفتی راجع به رفتار انسانها(حق، ارزش،اهداف)
🎙با حضور:
🔸 دکتر #محمود_حکمت_نیا
🔸 حجت اسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
(اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف؛ نهم مردادماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
◽️ بی حجابی را باید یک آسیب اجتماعی تعریف کنیم و آسیب اجتماعی جرم نیست
🔸 حجت الاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
◾️ بنده معتقدم که مقوله حجاب در حال تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی است، در حالی که اگر روشهای خود را اصلاح کنیم به نتایج بهتری میرسیم.
🔻من به عنوان یک دانشآموخته حوزه میگویم که حجاب وظیفه شرعی و اجتماعی است و حکومت نسبت به آن مسئولیت دارد. با این حال، برخورد کیفری با آن نتیجه ندارد. اگر هم کسی اصرار بر برخورد کیفری دارد، باید محدود به آن گروه خاص هنجارشکن شود. آنهم نه برای بیحجابی، بلکه به این خاطر که با یک عنوان دیگر یعنی دعوت به فساد عجین شده است. در اینجاست که میتوان عنوان جرم را اطلاق کرد.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | براساس آیات وظیفه امام و رسالت ایشان هدایت است
👤 حجتالاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔚بنده معتقدم براساس آیات وظیفه امام و رسالت ایشان هدایت است و قیام عاشورا هم در این راستاست. امام وظیفه دارد تا غل و زنجیرهای اسارت انسان را از دست و پای او بردارد و او را هدایت کند. امام رحیم به امت خود است. یزید و معاویه پای جامعه را گرفته بودند و نمیگذاشتند به سمت هدایت برود و امام وظیفه دارد این غل و زنجیر را بردارد.
◼️ما برخی صحابه را ظالم میدانیم چون علی را کنار زده و جلوی رشد جامعه را گرفتند. اگر علی بود حرف میزد و سخن میگفت و جامعه را اداره میکرد آن وقت میدیدیم جامعه بهتر اداره میشد یا خیر کما اینکه حضرت زهرا(س) فرمودند ای مردم اگر کار در دست علی بود زمین و آسمان برکاتش را بر شما نازل میکرد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | برطرف شدن رکود اقتصادی با حمایت از کالای ایرانی
🔸 یکی از مشکلات اقتصادی حال حاضر، رکود است. رکود، حالتی است که اقتصاد رشد نمییابد.افزایش رشد اقتصادی بهمعنای افزایش تولید در اقتصاد است. رشد تولید از طریق ایجاد بنگاههای جدید یا رشد بنگاههای موجود حاصل میشود و این دو نیز به سرمایهگذاری وابستهاند. در ادبیات اقتصادی «تقاضای کل» موتور محرک سرمایهگذاری و سرمایهگذاری موتور محرک رشد اقتصادی است؛ بنابراین افزایش تقاضا برای محصولات تولید داخل، منجر به سرمایهگذاری و سرمایهگذاری نیز منجر به رشد اقتصادی خواهد شد.
🔸 رشد بنگاههای موجود در اقتصاد ایران؛ یعنی به کارگیری ظرفیتهای بدون استفاده، تولید بنگاهها را تا چهار برابر میتواند زیاد کند؛ زیرا بیش از نود درصد بنگاههای موجود، کمتر از اندازه ظرفیت کارا مشغول به تولیدند؛ بنابراین یکی از مهمترین عوامل خروج اقتصاد ایران از وضعیت رکود، افزایش تقاضا برای محصولات ساخت داخل است.
📖برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته #احمدعلی_یوسفی، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | سیره علمی شهید صدر
◼️ سید محمدباقر صدر با فهم علمی و نقادی، نیازسنجی، مسئلهمحوری و روشمندی زمینه را برای نگرش توحیدی فراهم میکند. او که دین را تنها علاج مسائل جوامع بشری میداند، با اتکا به آموزههای دینی، اندیشیدن مداوم در قرآن و سیره تلاش میکند و خلق دانشی جدید و نوآورانه را رقم میزند.
◼️ در این مسیر عواملی مانند تمرین تفکر، اصالت تحقیق، تعهد علمی و مطالعات گسترده در دانش بشری مانند کاتالیزوری تسهیل کننده فرایند علمورزی هستند که بر اعتبار آثار صحه میگذارند و به دلیل اثر بخشی، مخاطب گستردهای مییابد که به خارج مرزهای زیست او کشیده شده است. شایان توجه است که به بیان امروزی مطالعات گسترده و متنوع در شکلگیری سبک زندگی میان رشتهای معطوف به حل مسائل واقعی ضرورت دارد که صدر از آن غافل نبوده است و این شیوه زیست علمی، او را به تفکر منظومهای نزدیک کرده است.
✍️ #مریم_برادران_حقیر
🔖 برگرفته از مقاله "بررسی زیست علمی - اخلاقی سیدمحمدباقر صدر" شماره 93 و 94 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد»
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بیطرفی علمی در علوم انسانی
🔹 علوم انسانی صورتی از علم مدرن است و مثل سایر شاخههای علم مدرن، داعيه آن دارد که بیانگر حقایق و بازتابدهنده قوانین ثابت و نظاممند است؛ اما حقیقت این است که علم مدرن صرفا بیانگر تصویری اعتباری از عالم، آن هم در جهت غایات تصرفگرانه نفسانیت مدار بشر مدرن است. علوم انسانی نیز به عنوان صورتی از علم مدرن، بیش از آنکه بیانگر و بازتابدهنده حقایق و قوانین راستین حاکم بر نظام عالم باشد، منشأ صدور احکام و اعتباراتی است که نوعا مقوم و مبلغ و مدافع جوهر استکباری عالم مدرن و از اهرمهای متضمن تداوم و بسط سيطره ظالمانه آن هستند.
🔹 علم مدرن نوعا و علوم انسانی مشخصا داعیه «بیطرفی علمی» دارند؛ اما این مدعا امری موهوم و مطلقا بیپایه است. علم مدرن جهت گیری تمام عیار سکولار - اومانیستی دارد و این ویژگی در تمام شاخههای آن ظهور و بروز دارد. فراتر از این، در علوم طبیعی حتی میتوان حضور نحوی جهتگیری ایدئولوژیک لیبرال - دموکراتیک را مشاهده کرد.
📖برگرفته از کتاب کاوشی در چیستی علوم انسانی مدرن، نوشته #شهریار_زرشناس
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | انتظار فرج
🔺 اصل انتظار فرج، از یک اصل کلی اسلامی و قرآنی، یعنی حرمت یأس از روحالله استنتاج میشود. بدینسان که مؤمن به عنایات الهی هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نداده و تسلیم یأس و ناامیدی و بیهوده گرایی نمیشود. اما در اصطلاح، انتظار حالت کسی است که از وضع موجود ناراحت و برای ایجاد وضع بهتری تلاش میکند. منتظر بر این باور است که روزگاری شدتها برای اهل حق و اهل صبر پایان مییابد و نباید مقهور دستگاههای فاسد شد؛ بنابراین در انتظار دو عنصر وجود دارد: امید و آرزو.
🔺 براساس آموزههای اندیشه مهدویت، انتظار منجی از فضیلت و جایگاه ممتازی برخوردار بوده و یکگونه تکلیف و عمل به شمار میآید؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: برترین کارهای امت من، انتظار فرج از خداوند است. بنابراین بر همگان بایسته است انتظار را به عنوان یک تکلیف عملی در زندگی دنیوی خویش به کار گیرند و از رهآوردهای آن در زندگی خود بهره برند.
📖 برگرفته از کتاب مهدویت، نوشته #بهروز_محمدی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
◽️ نگاهی به علوم شناختی از اندیشه های باستانی تا زندگی مدرن
🔸 در گفتگو با حجت الاسلام #مهدی_جهان، عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه مطرح شد:
◾️انسان همواره به کشف اسرار دنیای ذهن خود علاقه داشته است و امروزه نیز این علاقه با شکلی جدید و پیشرفته گسترش یافته است بنابراین ممکن است تاریخچه ی علوم شناختی از علم فلسفه شروع شود و در سیر تحولات خود تا به امروز؛ انواع نظریه، باور، آزمایش و تلاش ذهنی را در زمان های مختلف مولود همان تحولات علوم فلسفی باشد که گاهی برخی از این نظریه ها و یا حتی باورها به شک تبدیل شدند و یا برخی دیگر به طور کامل رد شدند.
#مصاحبه
#علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
▫️اندیشه سیاسی شیعه با شیخ مفید شروع میشود
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد:
◾️ در شرایط بحرانی آغاز عصر غیبت همه علمای شیعه بدون استثنا کارهای بزرگی انجام دادند اما آنچه که به یک مکتب فکری در حوزه اندیشه سیاسی تبدیل شد فتوای شیخ مفید بود. جالب است که مکاتب مختلف شیعی و حوزههای مختلف معرفتی شیعه به کمک فتوای شیخ مفید آمدند.
◾️ مانند فلسفه سیاسی که با فارابی شروع شد، علم کلام و سایر علمای هر بخشی به سمت فقه آمدند و هر کدام به تبیین و بسط و گسترش این فتوا کمک کردند. فلسفه، کلام و فقه با کمک هم اندیشه سیاسی شیعه را سامان میدهند. از این جهت #اندیشه_سیاسی شیعه بسیار غنی است به همین خاطر وقتی گفته میشود اندیشه سیاسی شیعه با شیخ مفید شروع میشود در کنار آن فلسفه سیاسی فارابی و کلام سیاسی سید مرتضی هم قرار دارد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel