وایپ
🔴وزیرِ کجفهم! آقای رئیسی کی گشت ارشاد مسئولین را عملی میکنید؟ چه کسی حافظ مرزهای الهی که توسط افا
🔴 جناب وزیر! امربهمعروف؛ یعنی امر به اموری که در جامعه خوب شناخته میشود و نهی ازمنکر، نهی از اموری است که در جامعه زشت خوانده میشود. اینگونه است که افراد فطرتا امربهمعروف شدن و امر کردن به معروف را دوست خواهند داشت، به عنوان مثال چند وقت پیش کسی به بنده تذکر داد که گذاشتن گوشی در این قسمت کیف، سبب میشود کسی به طمع بیفتد و گوشی را بدزدد و زمینه را برای دزدی کردن که زشت و گناه است فراهم میکند. این نهی برای من چنان شیرین بود که تشکر کردم.
یکی از مهمترین وظایف جنابتان در دوران تصدی ریاست سازمان صداوسیما، این بود که احکام الهی که ضامن رشد و تکامل انسانیت در جامعه هستند را به عنوان خیر معرفی کنید تا این امور جزو امور شناخته شده به خوبی باشد که متاسفانه درپی فرستادن سلبریتیها به حج بودید و... که ماحصلش حضور اکثر همان سلبریتیهای به حج رفته در جنگ مجازی علیه ایرانِ امن که پرچمدار توحید و حج واقعی است، شده است. کوتاهیِ مسئولین مربوطه که شما هم جزوشان هستید در ایجاد شناخت عمومی نسبت به واجبات و محرمات الهی احتمالا گریبانتان را خواهد گرفت.
⛔️ امربهمعروف و نهیازمنکر یکی از مهمترین مولفهها در تمدنی بودن نظام اسلامی است به طوری که برخی از شرقشناسان با بیان آیات مرتبط با امربهمعروف و نهی از منکر بیان کردند که: اسلام به طرز نفرتانگیزی اجتماعی است.
با کاهش انگیزه در امربهمعروف و نهیازمنکر، قدرت جامعه اسلامی در پیادهسازی غرض و اهداف اسلامی کاهش مییابد و قطعا این نوع توئیت جنابتان مصداق بارز منکری است که باید از آن ممانعت شود.
✅ إِنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ... التّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السّائِحُونَ الرّاکِعُونَ السّاجِدُونَ الآْمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ.
طبق استناد به آیات ۱۱۱و۱۱۲سوره مبارکهی توبه، مومن، آمربهمعروف و ناهیازمنکر است یعنی اگر بخواهی مومن باشی و بالاتر از آن اگر به ایجاد و حفظ جامعهی ایمانی معتقد باشی قطعا و یقینا امربهمعروف و نهی ازمنکر را جزو ملزومات خود و اجتماع میدانی.
✅ از آن مهمتر حافظ بودن نسبت به حدود الهی است؛ مومن نسبت به حدود الهی غیرت دارد و نمیتواند به جابهجاشدن این مرزها بیتفاوت باشد.
جناب آقای رئیسجمهور! ما شما را مومن و معتقد به نظام ایمانی میدانیم پس انتظار داریم نسبت به حدود الهی غیرت به خرج دهید و این افاضات را مورد بررسی قرار دهید و گشت ارشاد مدیران را عملی کنید.
🔴 اگر هم در پی جذب حداکثری هستید، این اظهارات خلاف قرآن، مومنین را از شما دفع میکند و قاعدتا در جامعهی اسلامی بدون حمایت مومنین، ضد هدفتان عمل کردید. امیرمومنان میفرمایند: پس هرکس به معروف امر کرد پشتوانه نیرومند مؤمنان است و آنکس که از زشتیها نهی کرد، بینی منافقان را به خاک مالید...
حکمت ۳۱
امربهمعروف و نهیازمنکر، یکی از مهمترین عوامل کنترل اجتماعی مسئولین توسط مردم است و قسمت پایانی این توئیت یک مصونیتی را برای مسئولین ایجاد میکند که گمان کنند هر نظر اشتباه یا هر کار غلطی انجام دادند، به علت عنوان مسئول داشتن، کسی نباید به آنان تذکر دهد که اصل کلکم راع و کلکم مسئول خط بطلانی بر این نظربه است.
اگر برخورد شایستهای با این جناب انجام شود، جنابان دیگر و به تبع سلبربتیهایی که بدون علم و تحقیق به نشر اخبار و تولید نظریات شاذ میپردازند، دست به عصا خواهند شد.
👤زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
🎥درباب سریال آقای قاضی 🔹مجموعه تلویزیونی آقای قاضی به کارگردانی سجاد مهرگان و تهیه کنندگی سیدمحمد
🔹تمام وقایع این مجموعه، در یک دادگاه رخ میدهد که البته برای حفظ جذابیت و مخاطبپسندی، ساختمان متفاوتی با یک دادگاه معمولی در ایران دارد.
🔹این سریال با این که یک «تله تياتر» به نظر میرسد اما «حرکت دوربین» آن را از یک نمایش تلویزیونی معمولی متمایز کرده است.
🔹نوع نور پردازی، انتخاب بازیگران و کیفیت بازیها با هر فیلم ایرانی دیگری که تا به حال دیدهاید تفاوت دارد. بازیگران نام آشنا نیستند، جز آقای قاضی.
🔹وجود یک «بازیگردان» خوب در خلق این اثر، در جهت مثبت کاملا تاثیر گذار بوده است. با این که هیچ یک از بازیگران را تا به حال ندیدهاید و حتی اسم آنها را نمیدانید، کاملا آنها را در نقش خودشان باور می کنید.
اما بهزاد خلج، امتحان خود را در این نقش خیلی خوب پس داده؛ شخصیت یک قاضی جدی، شوخ طبع، متعهد و در عین حال مهربان، سخت گیر، دلسوز و عادل ...، به خوبی در اثر بازی خوب آقای خلج در شخصیت آقای قاضی نمایان شده است.
🔹در کنار این بازیهای خوب و روان، وجود «داستانهای آموزنده» و برگرفته از واقعیت بسیار مفید و موثر بوده است البته با همراهی قاببندی دوربین، نور پردازی و هر چیز دیگری که به چیدمان صوت و تصویر یک فیلم خوب مربوط است.
🔹باید گفت هدف سازندگان اثر در «آگاهی رسانی» به مخاطب به خوبی محقق شده است و این اثر با وجود این که فقط دو روز در هفته نمایش داده میشود مخاطب زیاد و پیگیری دارد؛ آمار آن فقط در تلوبیون تاکنون بیش از «چهار میلیون و هفتصد» بازدید کننده و به طور متوسط حدود ۵۵ هزار بیننده برای هر قسمت بوده است.
🔹صداوسیما نیاز به تولید سریالهایی نظیر آقای قاضی با رویکرد محتوای بدرد بخور و خوش ساخت دارد ضمن آنکه استعدادهای درخشان زیادی را نیز کشف و بهکارگیری میکند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
📍تحریمکنندگان جشنواره فیلم کوتاه در پردیس ملت!
سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
🔸با وجود برخی ضعفهای روابط عمومی جشنواره، استقبال خوب مخاطبان، هنرجویان، هنرمندان و رسانهها سبب شده سالنهای پردیس سینمایی ملت در هنگام پخش فیلمها تقریبا پر باشد.
🔸اتفاق قابل تأمل در این جشنواره پرحاشیه؛ حول تعداد اندک کارگردانانی است که به گفته دبیر جشنواره، بدلیل تحت فشار بودن انصراف داده بودند؛ با این وجود برخی از بازیگران و کارگردان در محل جشنواره حاضر شدند!
🔸همچنین نحوه استقبال از فیلم یکی از کارگردانانی که انتظار میرفت با استقبال خوبی مواجه شود نیز قابل پیشبینی نبود! از قضا کارگردان فیلم از مخالفان برگزاری جشنواره بود اما در نهایت انصراف نداد.
درنهایت فیلم این کارگردان که نگران عدم استقبال مخاطبان از جشنواره و منتقد اوضاع نابسامان کشور و تعویق جشنواره بود، مورد پسند مخاطبان قرار نگرفت.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
⛔️پدیده سلبریتیزم در فیلمهای کوتاه سیونهمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران با وجود همه فشارهای
🔹این جشنواره مورد تأیید آکادمی اسکار است و طبیعتاً خبرسازیهای پیرامون این جشنواره از وجوه مختلف، بسامد بیشتری خواهد داشت به همین دلیل از برخی جهات مهمتر شده و مورد توجه فیلمسازان جوان قرار گرفته است. این جشنواره برای برخی جوانان جویای نام سکوی پروازیست که ممکن است یکشبه ره چند ساله را طی کنند.
از این رو فیلمسازان جوان تلاش بیشتری برای دیده شدن در این جشنواره می کنند. این تلاش و تکاپو گاه از مسیر درستی اتفاق میافتد و گاه منجر به آن میشود که فیلمساز دست به هر کاری بزند.
🔹یکی از مسیرهای خطایی که در جشنواره فیلم کوتاه این دوره کاملا چشمگیر است پدیده سلبریتیزم یعنی استفاده از چهرههای شناخته شده در فیلمهای کوتاه است. در صورتی که یکی از اقتضائات فیلم کوتاه کشف استعدادهای جدید و همچنین زمینهای برای ورزیده شدن و رشد هنرمند است.
🔹استفاده از چهرههای نام آشنا و مطرح در فیلمهای این دوره از جشنواره در حالی است که شخصیت خلق شده پیچیدگی ویژهای ندارد که بازیگر جدید یاکمتر شناخته شده از عهده آن بر نیاید و به استفاده از یک چهره برای ایفای آن نیاز باشد.
🔹به عنوان مثال در فیلم سادهای همچون «نگران من نباش»، یا فیلمهایی مانند «شیهه»، «تکهای از تو» و «برخورد» چند فیلم دیگر از بازیگران مطرح و شناخته شدهای همچون فاطمه معتمد آریا، نگار جواهریان، مائده طهماسب و مهران غفوریان استفاده شده که بازیگران دیگر نیز با کمک کارگردان اثر میتوانستند به خوبی از ایفای آن نقش برآیند. این آسیب در مورد فیلمهایی چون «غیرموجه»، «نحسی»، «جناکات»، «اندروا» و چند فیلم دیگر نیز صدق میکند. در صورتی که بهتر بود این فرصت در اختیار بازیگران کمتجربه و جدید قرار گیرد.
🔹از جمله دلایلی که در این دوره جشنواره موجب افزایش به کارگیری چهرههای مطرح و باتجربه شده، علاوه بر انگیزه شخصی کارگردان برای بیشتر و بهتر دیده شدن، عدم سیاستگذاری مدیران و غفلت از این آسیب است.
می توان آغاز این روند را در جشنوارههای گذشته و بهویژه در دوره سی و هشتم جستجو کرد. برگزیده شدن فیلم کوتاه «ارفاق» با بازی هوتن شکیبا شاید عاملی برای گسترش و هدایت فیلمسازان جوان به سمت این پدیده شد.
🔹مسئولان و سیاستگذاران جشنواره لازم است به گسترش این آسیب حساسیت نشان دهند و به نوعی این روش را مدیریت کنند، زیرا در این صورت کشف استعدادها و ورود افراد جدید و جوان به عرصه هنر ابتر خواهد ماند و از طرفی با افزایش هزینههای تولید فیلمها، عدهای معدود قادر به فعالیت خواهند بود؛ لذا اهدافی که برای فیلم کوتاه تعریف شده، تحقق نخواهد یافت.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
🎥شیهه ❓آیا فیلم کوتاه شیهه جوایز اصلی را دریافت خواهد کرد؟
🔸اگر شنیدید که فیلمی بابت ایده و روایتی جذاب و اثرگذار با موضوع سیاستهای جمعیتی! برگزیده شد، جایزه گرفت و از طرف نهادها و اشخاص مختلف تشویق شد، زود قضاوت نکنید.
زیرا هنوز خیلی راه مانده و شاید ماجرا مشکوک باشد!
🔸 برخی مدیران و سیاستگذاران به دلایل مختلفی از جمله؛ دغدغه و دلسوزی، سلیقه، خلاص شدن از شر انتقاد و اجبار و.. موضوعاتی را به عنوان اولویت حمایتی، برای هنرمندان جوان تعیین میکنند و از این رو فیلمسازان را تشویق میکنند که در باب اولویتها فیلم بسازند.
🔸در این میان برخی هنرمندان برای برای دور زدن مدیران داخلی و خوشایند جشنوارههای خارجی و یا شاید از سر غفلت و ناآگاهی دست به شیطنتهایی میزنند تا جانب همگان را نگه دارند.
🔸فیلم کوتاه «شیهه» به کارگردانی «پویا سعیدی» و با بازی «نگار جواهریان» از آن دست فیلمهای شاخصی است که حق مطلب یک فیلم کوتاه خوب را ادا کرده است.
🔸ایده، موضوع، اجرا، بازی گرفتن از بچه فیلم، دوربین و...از شیهه یک فیلم کوتاه حرفهای ساخته و پایانبندی غافلگیرانه فیلم نیز اوج داستان است، اما صد حیف که در این فیلم نمادین بچهای که حرف از «انداختن» و سقط اوست، قریب به یقین «نطفه حرام» است!
زن، از مردی که چند سال با وعده و وعید آزارش داده فرار کرده و پنهان شده، او قصد دارد جنیناش را «بیاندازد» و اصل ماجرا بر سر همین «انداختن» است.
🔸نام این فیلم در بین آثار برگزیده تماشاگران و همچنین نامزدهای دریافت جایزه نیز دیده میشود.
بیدقتی یا عمد فیلمساز، قرائن را به سمت «حرامزاده» بودن بچه نزدیک کرده و هیچ نشانهای برای توجیه و اعلام حلال بودن آن در فیلم نیست، انتظار میرود این خطای بد فیلم مانع از دریافت جوایز اصلی شود.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔸اختتامیه دوره سیونهم جشنواره فیلم کوتاه تهران
🔹بخش مسابقه «سینمای ایران»
بخش داستانی
برگ زرین بهترین موسیقی: «از اینجا باز شود» بهنام عمران
برگ زرین بهترین گریم: «تکهای از تو» امید گلزاده
برگ زرین بهترین طراحی صحنه و لباس: «شیهه» ریحانه اسماعیلیان و مینا سلیمی
برگ زرین بهترین طراحی جلوههای ویژه: «نوشابه مشکی» حسن نجفی منش
برگ زرین بهترین بازیگری: «پذیرایی سیمین» و «تکهای از تو» نازنین احمدی
برگ زرین بهترین فیلمبرداری: «تکهای از تو» آرمان فیاض
برگ زرین بهترین تدوین: «نوشابه مشکی» علی گورانی
برگ زرین بهترین صدا: «۳:۳۳» پژمان راژ و آزاد صادقی
برگ زرین بهترین فیلمنامه اقتباسی: «جناکات» عطا مجابی
برگ زرین بهترین فیلمنامه: «شیهه» نفیسه زارع و عاطفه صالحی
جایزه ویژه دبیر به دلیل نگاه متفاوت به مسأله زنان در جامعه امروز: «وقفه» به کارگردانی مانا پاکسرشت
برگ زرین بهترین کارگردانی فیلم داستانی: «نوشابه مشکی» محمد پایدار
جایزه ویژه هیات داوران در بخش کارگردانی فیلم داستانی: «کرم ابریشم» امیر هنرمند
برگ زرین بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران: «اندروا» امیر پذیرفته و انجمن سینمای جوانان ایران
🔹بهترین فیلم از نگاه مخاطبان
«نوشابه مشکی» ساخته محمد پایدار با ۱۶۳۲ رای
متن کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید👇👇
http://roubesh.ir/post/209
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔹به بهانه پخش فیلم «تعقیب سایهها» از شبکه یک سیما
«تعقیب سایهها» مربوط به بمبگذاریهای تروریستی و کشتار مردم عادی در اوایل دهه ۱۳۶۰ و همزمان با جنگتحمیلی است. داستانی است از مجاهدتِ نیروهای کمیته انقلاب اسلامی، برای خنثیسازی و دستگیری بمبگذاران، تلاش بیوقفه و شبانهروزی نیروهای امنیتی انقلاب اسلامی برای خنثی کردن نقشههای منافقین و نیز شهادت آنها در راه تامین امنیت مردم، محور اصلی فیلم است.
🔸روایت؛ بدون اغراق و صادقانه و دارای صحنههایی پرمغز است که گویایِ تلاش عملی سازندگان برای آگاهسازی و نوشتن تاریخ است.
این فیلم با کارگردانی چشمگیر علی شاهحاتمی به تمامی، نمونه یک بیان ژرف است.
🔸روایت داستانی قوی، کیفیت عالی در فیلمبرداری و تدوین و نیز نبود صحنهها، صداها و شخصیتهای اضافی و گفتگوهای بیمورد، امتیازی بالا در تولید هر فیلم سینمایی است و تعقیب سایهها این امتیاز را در سطح خوبی دارد. بازیها خوب و دلنشین است و صدایِ صداپیشگان هم شخصیت ها را بهتر شکل داده است. حرکتِ دوربین و قاببندی دقیق و مناسب، همچنین برش و تدوین بینقص، محتوی و احساسات را به خوبی منتقل میکند.
❗️اتمامِ ساخت این فیلم در سال ۱۳۶۹ و در دورانی از تاریخ سینمای ایران است که بیشترین مشکلات و کمبودها از حیث تجهیزاتِ فنی و مالی وجود داشته است، اکنون که این کمبودها نیست چرا تولید چنین فیلمهایی افزایش نیافته است؟!
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🎥چند گام به جلو، کیلومترها عقب
این حکایت و خلاصهای یک جملهای از سیونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه است.
💢 در دوره سیونهم نیز مشابه دورههای گذشته درمیان فیلمهای بخش داستانیِ جشنواره فیلمهای خنثی و سرگرمکننده، فیلمهای با مضامین هجمه و حمله به نظام و انقلاب و دین و ترویج سبک زندگی بیگانه، فیلمهای با محتوای پوچ و همچنین با محتوا و موضوعات خوب و آسیبشناسانه وجود داشتند.
🔺برخی فیلمسازان برای انحراف ذهن مدیران داخلی و خوشآمد خارجیها از شگردهای مختلفی استفاده کردند.
به عنوان مثال برای دور زدن مدیران و سپس داوران از شگرد زمان شاه استفاده شد. این روش بکر و دهانبند را فیلمسازان فیلم کوتاه در جشنواره سیونهم کشف کردهاند...
به عنوان مثال در فیلم کوتاه ضد یخ یک مامور خاطی و جنایتکار نمایش داده شد که برای منافع خود، سرباز وظیفه را کشت و گردن قاچاقچیان مواد مخدر انداخت، برای رد گم کنی دست خودش را هم زخمی کرد!...
🔺برخی دیگر از فیلمسازان کمی خلاقیت به خرج دادند و در ازای یک پیام مثبت و خوشایندِ مدیران، جبران مافات کردند و پاهای لنگی هم در فیلم گنجاندند. مثلا در فیلمهایی مثل شیهه و روبه شب رابطه حرامی در فیلم گنجاندند و آن را خیلی عادی جلوه دادند ..
متن کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید 👇👇
http://roubesh.ir/post/245
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b