وایپ
🔔زنان و دختران کشور با هر نگرش و پوششی مخاطب این مطلب هستند. ۴۴ سال است که بدن زن از نگاه صرفا جنسی
🔺۴۴ سال قبل، حکومت دست کسانی بود که زن را «کالا» میدانستند، محمدرضاشاه خائن در مصاحبه با اوریانا فالاچی میگوید: «در زندگی یک فرد، زن به حساب نمیآید؛ مگر وقتی زیبا و دلربا باشد و خصوصیات زنانه خود را حفظ کرده باشد»
این نگرش، مبنایی میشود برای سلطهی سی و هفتسالهای که در آن تعداد
دیسکوها افزایش مییابد و سینما فحشاخانه میشود.
🔺زنستیزترین جشن تاریخ در حوزهی زنان، «جشن هنر شیراز» به ریاست فرح پهلوی است که در رمضان سال ۱۳۵۶ بدون درنظر گرفتن حساسیتهای فرهنگی مردم متمدن ایران، «رابطه جنسی» زن و مرد را به صورت زنده و در ملاعام اجرا میکنند و زن را در حد «کالای جنسی» به نمایش میگذارند.
🔺دانشکده هنرهای زیبا در سال ۱۳۴۳ برای «مدل برهنهی» مرد و زن حقالزحمة میگذارد.
البته شاید این آرمانشهر امثال خانم گلشیفته فراهانی باشد اما قطعا با «نگرشهای انسانی» و حتی «فمنیستی» سازگار نیست.
حال آنکه در همین حکومت، «شصت تا هشتاد» درصد دختران پانزده تا نوزدهساله در سال ۱۳۵۴ «بیسواد» هستند.
🔺در سال ۱۳۵۰ نسبت دختران به پسران در مقطع ابتدائی «سیوپنچ درصد» ذکر میشود که نشان از نبود عدالت آموزشی است.
🔹این در حالیست که در جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری نگرشی دارند که میفرمایند: «در حقوق اجتماعی و حقوق فردی، بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد و در جادهی تکامل و تعالی، آنکه حرکت میکند انسان است»
همین نگرش در طول چهل و چهار سالِ جمهوری اسلامی ایرانی که چندسال درگیر جنگ سخت و همواره تحت هجمههای جنگ نرم بوده، سبب جهتگیری «سیاستهای کلی نظام به سوی پیشرفت» در حوزهی زنان شده است.
🖊طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد (WEF) جمهوری اسلامی ایران، در عدالت آموزشی بین دختر و پسر، «مقام اول» را کسب کرده و در سال ۱۳۹۳ به «پنجاه درصد» رسیده است.
در تحصیلات دانشگاهی از بیست و پنچ درصد در سال ۱۳۵۰ به «پنجاه درصد» در سال ۱۳۹۳ رسیده است.
🔹تعداد رشتههای ورزشی بانوان از هفت رشته در سال ۱۳۵۷ به سیوهشت رشته در سال ۱۳۸۳ توسعه یافته است.
تعداد سالنهای ورزشی در روستاها در سال ۱۳۵۸ از هفت عدد به بیش از «چهارصد» عدد رسیده است.
🔹امید به زندگی بانوان از پنجاه سال در پیش از انقلاب به «بالای هفتاد و هشت درصد» رسیده است.
درصد متخصصان زن در حوزهی زنان و زایمان از چهارده درصد زمان پهلوی به «نودوهشت درصد» رسیده است.
نیویورکتایمز در گزارشی مینویسد: «انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ نقطهی عطفی برای زنان ایرانی در تمام طیفها بود...»
www.nytimes.com/2005/06/29/books/women-writing-novels-emerge-as-stars-in-iran.html
🔸 بنابراین نعمت جمهوری اسلامی ایران در تمام حوزهها به ویژه حوزه زنان، کارآمدی خود را نشان داده است و همین کارآمدی، رویارویی تمدنی دنیای غرب را سبب شده است که پایان این رویارویی با عقیده و باور به مهدویت، به عالمگیر شدن تمدن اسلامی ختم خواهد شد.
🔸برگزاری اعتکاف با استقبال چشمگیر جوانان، حضور میلیونی در اربعین به ویژه حضور جوانان و نوجوانان در آن، جشن میلیونی غدیر در میدان ولیعصیر، استقبال مردمی از سرور سلام فرمانده و... نشان از افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای جامعه دارد.
👤«پتر رومن شول_لاتور» استاد دانشگاه، نویسنده و مفسر سیاسی کشور آلمان معتقد است که: «اکنون نهضت بازگشت به دین و مدینهی فاضله آغاز شده است. بنابراین، جهانیان به برکت انقلاب اسلامی یافتهاند که تنها راه سعادت، اسلام است.»
❗️هرچند که امثال خانم بازیگر پناهنده و هم مسلکانش اقبال عمومی مردم را با حکومتی خواندن آن در ذهن زنگ زدهی خود تنزل میدهند و با ضریب دادن به آثارِ ضد آرمانهای والای انسانی، در تلاش برای نفس کشیدنهای مسموم خود در فضای مجازی و محیط بستهی خود هستند اما واقعیتها را آمار و اندیشمندان آزاد جهان نشان میدهند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
✍سخنی با هومن سیدی کارگردان فیلم منتخب اسکار
📍هم سطل آشغال و شیشه بانک سرمایه است هم دانشجو و هم فرصتِ اسکار برای حمایت از مردم، حمله به دشمن و مهمتر؛ فیلمی که قرار است مردم ایران، فرهنگ و تمدن درخشان ایرانی را به جهانیان معرفی کند.
🔺فیلمهای هومن سیدی غالبا پرحاشیه بوده است؛ او سابقه همکاری با مجرمینی همچون «محمد امامی» و «بابک زنجانی» را در کارنامه دارد، از طرفی با سرمایه موسسه شهید آوینی نیز فیلم ساخته است.
🎞سریال «قورباغهی» او به واسطه هزینه نجومی و ابهاماتِ پیرامونش پر از حاشیه بود. فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» نیز بدلیل ادعای مالکیت محمد امامی و حضور «علی اسد زاده» نقل مجلس رسانهها و خبرنگاران بود.
📍اکنون فیلم «جنگ جهانی سوم» سیدی نماینده ایران در اسکار معرفی شده، حال باید دید هومن سیدی در این عرصه چه تصویری از ایران به جهانیان نشان خواهد داد و ادعای مردم دوستی و وطن پرستی را چگونه اثبات خواهد کرد. اگرچه پیشبینی درباره محتوای فیلم دور از ذهن نیست اما ترجیحا منتظر نمایش فیلم و سپس اظهار نظر خواهیم ماند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
♨️ بازیگران زن فرانسوی موی خود را بخاطر آزادی در ایران میتراشند!
اما تا به حال نشده حجاب بر سر کنند بخاطر زنان مسلمان بیشمار ساکن فرانسه و از دولت خود بخواهند آنان را در انتخاب پوشش «آزاد» بگذارند و زنان محجبه را محدود و سرکوب نکنند.
💢در این میان سطح فهم و درک همه پایین نیست و خبرنگار آزادهای به سیما ثابت حقیقت را گوشزد میکند.
🔹 «گیلدا مورکرت» خبرنگار ضد جنگ و ضد امپریالیسم به توییت مجری اینترنشنال سعودی این چنین پاسخ میدهد:
🔺«این اعتراض مدنی نیست، این اغتشاش است!»
🔸مورکرت از راهپیمایی مردم ایران نیز حمایت کرده بود.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔴وزیرِ کجفهم!
آقای رئیسی کی گشت ارشاد مسئولین را عملی میکنید؟
چه کسی حافظ مرزهای الهی که توسط افاضات وزیر مورد هجوم قرار گرفته، خواهد بود؟!
❌ این متن در تایید یا رد ستاد امربهمعروف نیست، بلکه ناظر بر جملهی جناب وزیر فعلی و مسئول گذشته، نگاشته شده، آنجا که مینویسد:« باباجون مردم اگر نخوان امربهمعروف بشن، کیو باید ببینن؟»
وایپ
🔴وزیرِ کجفهم! آقای رئیسی کی گشت ارشاد مسئولین را عملی میکنید؟ چه کسی حافظ مرزهای الهی که توسط افا
🔴 جناب وزیر! امربهمعروف؛ یعنی امر به اموری که در جامعه خوب شناخته میشود و نهی ازمنکر، نهی از اموری است که در جامعه زشت خوانده میشود. اینگونه است که افراد فطرتا امربهمعروف شدن و امر کردن به معروف را دوست خواهند داشت، به عنوان مثال چند وقت پیش کسی به بنده تذکر داد که گذاشتن گوشی در این قسمت کیف، سبب میشود کسی به طمع بیفتد و گوشی را بدزدد و زمینه را برای دزدی کردن که زشت و گناه است فراهم میکند. این نهی برای من چنان شیرین بود که تشکر کردم.
یکی از مهمترین وظایف جنابتان در دوران تصدی ریاست سازمان صداوسیما، این بود که احکام الهی که ضامن رشد و تکامل انسانیت در جامعه هستند را به عنوان خیر معرفی کنید تا این امور جزو امور شناخته شده به خوبی باشد که متاسفانه درپی فرستادن سلبریتیها به حج بودید و... که ماحصلش حضور اکثر همان سلبریتیهای به حج رفته در جنگ مجازی علیه ایرانِ امن که پرچمدار توحید و حج واقعی است، شده است. کوتاهیِ مسئولین مربوطه که شما هم جزوشان هستید در ایجاد شناخت عمومی نسبت به واجبات و محرمات الهی احتمالا گریبانتان را خواهد گرفت.
⛔️ امربهمعروف و نهیازمنکر یکی از مهمترین مولفهها در تمدنی بودن نظام اسلامی است به طوری که برخی از شرقشناسان با بیان آیات مرتبط با امربهمعروف و نهی از منکر بیان کردند که: اسلام به طرز نفرتانگیزی اجتماعی است.
با کاهش انگیزه در امربهمعروف و نهیازمنکر، قدرت جامعه اسلامی در پیادهسازی غرض و اهداف اسلامی کاهش مییابد و قطعا این نوع توئیت جنابتان مصداق بارز منکری است که باید از آن ممانعت شود.
✅ إِنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ... التّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السّائِحُونَ الرّاکِعُونَ السّاجِدُونَ الآْمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ.
طبق استناد به آیات ۱۱۱و۱۱۲سوره مبارکهی توبه، مومن، آمربهمعروف و ناهیازمنکر است یعنی اگر بخواهی مومن باشی و بالاتر از آن اگر به ایجاد و حفظ جامعهی ایمانی معتقد باشی قطعا و یقینا امربهمعروف و نهی ازمنکر را جزو ملزومات خود و اجتماع میدانی.
✅ از آن مهمتر حافظ بودن نسبت به حدود الهی است؛ مومن نسبت به حدود الهی غیرت دارد و نمیتواند به جابهجاشدن این مرزها بیتفاوت باشد.
جناب آقای رئیسجمهور! ما شما را مومن و معتقد به نظام ایمانی میدانیم پس انتظار داریم نسبت به حدود الهی غیرت به خرج دهید و این افاضات را مورد بررسی قرار دهید و گشت ارشاد مدیران را عملی کنید.
🔴 اگر هم در پی جذب حداکثری هستید، این اظهارات خلاف قرآن، مومنین را از شما دفع میکند و قاعدتا در جامعهی اسلامی بدون حمایت مومنین، ضد هدفتان عمل کردید. امیرمومنان میفرمایند: پس هرکس به معروف امر کرد پشتوانه نیرومند مؤمنان است و آنکس که از زشتیها نهی کرد، بینی منافقان را به خاک مالید...
حکمت ۳۱
امربهمعروف و نهیازمنکر، یکی از مهمترین عوامل کنترل اجتماعی مسئولین توسط مردم است و قسمت پایانی این توئیت یک مصونیتی را برای مسئولین ایجاد میکند که گمان کنند هر نظر اشتباه یا هر کار غلطی انجام دادند، به علت عنوان مسئول داشتن، کسی نباید به آنان تذکر دهد که اصل کلکم راع و کلکم مسئول خط بطلانی بر این نظربه است.
اگر برخورد شایستهای با این جناب انجام شود، جنابان دیگر و به تبع سلبربتیهایی که بدون علم و تحقیق به نشر اخبار و تولید نظریات شاذ میپردازند، دست به عصا خواهند شد.
👤زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
🎥درباب سریال آقای قاضی 🔹مجموعه تلویزیونی آقای قاضی به کارگردانی سجاد مهرگان و تهیه کنندگی سیدمحمد
🔹تمام وقایع این مجموعه، در یک دادگاه رخ میدهد که البته برای حفظ جذابیت و مخاطبپسندی، ساختمان متفاوتی با یک دادگاه معمولی در ایران دارد.
🔹این سریال با این که یک «تله تياتر» به نظر میرسد اما «حرکت دوربین» آن را از یک نمایش تلویزیونی معمولی متمایز کرده است.
🔹نوع نور پردازی، انتخاب بازیگران و کیفیت بازیها با هر فیلم ایرانی دیگری که تا به حال دیدهاید تفاوت دارد. بازیگران نام آشنا نیستند، جز آقای قاضی.
🔹وجود یک «بازیگردان» خوب در خلق این اثر، در جهت مثبت کاملا تاثیر گذار بوده است. با این که هیچ یک از بازیگران را تا به حال ندیدهاید و حتی اسم آنها را نمیدانید، کاملا آنها را در نقش خودشان باور می کنید.
اما بهزاد خلج، امتحان خود را در این نقش خیلی خوب پس داده؛ شخصیت یک قاضی جدی، شوخ طبع، متعهد و در عین حال مهربان، سخت گیر، دلسوز و عادل ...، به خوبی در اثر بازی خوب آقای خلج در شخصیت آقای قاضی نمایان شده است.
🔹در کنار این بازیهای خوب و روان، وجود «داستانهای آموزنده» و برگرفته از واقعیت بسیار مفید و موثر بوده است البته با همراهی قاببندی دوربین، نور پردازی و هر چیز دیگری که به چیدمان صوت و تصویر یک فیلم خوب مربوط است.
🔹باید گفت هدف سازندگان اثر در «آگاهی رسانی» به مخاطب به خوبی محقق شده است و این اثر با وجود این که فقط دو روز در هفته نمایش داده میشود مخاطب زیاد و پیگیری دارد؛ آمار آن فقط در تلوبیون تاکنون بیش از «چهار میلیون و هفتصد» بازدید کننده و به طور متوسط حدود ۵۵ هزار بیننده برای هر قسمت بوده است.
🔹صداوسیما نیاز به تولید سریالهایی نظیر آقای قاضی با رویکرد محتوای بدرد بخور و خوش ساخت دارد ضمن آنکه استعدادهای درخشان زیادی را نیز کشف و بهکارگیری میکند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
📍تحریمکنندگان جشنواره فیلم کوتاه در پردیس ملت!
سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
🔸با وجود برخی ضعفهای روابط عمومی جشنواره، استقبال خوب مخاطبان، هنرجویان، هنرمندان و رسانهها سبب شده سالنهای پردیس سینمایی ملت در هنگام پخش فیلمها تقریبا پر باشد.
🔸اتفاق قابل تأمل در این جشنواره پرحاشیه؛ حول تعداد اندک کارگردانانی است که به گفته دبیر جشنواره، بدلیل تحت فشار بودن انصراف داده بودند؛ با این وجود برخی از بازیگران و کارگردان در محل جشنواره حاضر شدند!
🔸همچنین نحوه استقبال از فیلم یکی از کارگردانانی که انتظار میرفت با استقبال خوبی مواجه شود نیز قابل پیشبینی نبود! از قضا کارگردان فیلم از مخالفان برگزاری جشنواره بود اما در نهایت انصراف نداد.
درنهایت فیلم این کارگردان که نگران عدم استقبال مخاطبان از جشنواره و منتقد اوضاع نابسامان کشور و تعویق جشنواره بود، مورد پسند مخاطبان قرار نگرفت.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
⛔️پدیده سلبریتیزم در فیلمهای کوتاه سیونهمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران با وجود همه فشارهای
🔹این جشنواره مورد تأیید آکادمی اسکار است و طبیعتاً خبرسازیهای پیرامون این جشنواره از وجوه مختلف، بسامد بیشتری خواهد داشت به همین دلیل از برخی جهات مهمتر شده و مورد توجه فیلمسازان جوان قرار گرفته است. این جشنواره برای برخی جوانان جویای نام سکوی پروازیست که ممکن است یکشبه ره چند ساله را طی کنند.
از این رو فیلمسازان جوان تلاش بیشتری برای دیده شدن در این جشنواره می کنند. این تلاش و تکاپو گاه از مسیر درستی اتفاق میافتد و گاه منجر به آن میشود که فیلمساز دست به هر کاری بزند.
🔹یکی از مسیرهای خطایی که در جشنواره فیلم کوتاه این دوره کاملا چشمگیر است پدیده سلبریتیزم یعنی استفاده از چهرههای شناخته شده در فیلمهای کوتاه است. در صورتی که یکی از اقتضائات فیلم کوتاه کشف استعدادهای جدید و همچنین زمینهای برای ورزیده شدن و رشد هنرمند است.
🔹استفاده از چهرههای نام آشنا و مطرح در فیلمهای این دوره از جشنواره در حالی است که شخصیت خلق شده پیچیدگی ویژهای ندارد که بازیگر جدید یاکمتر شناخته شده از عهده آن بر نیاید و به استفاده از یک چهره برای ایفای آن نیاز باشد.
🔹به عنوان مثال در فیلم سادهای همچون «نگران من نباش»، یا فیلمهایی مانند «شیهه»، «تکهای از تو» و «برخورد» چند فیلم دیگر از بازیگران مطرح و شناخته شدهای همچون فاطمه معتمد آریا، نگار جواهریان، مائده طهماسب و مهران غفوریان استفاده شده که بازیگران دیگر نیز با کمک کارگردان اثر میتوانستند به خوبی از ایفای آن نقش برآیند. این آسیب در مورد فیلمهایی چون «غیرموجه»، «نحسی»، «جناکات»، «اندروا» و چند فیلم دیگر نیز صدق میکند. در صورتی که بهتر بود این فرصت در اختیار بازیگران کمتجربه و جدید قرار گیرد.
🔹از جمله دلایلی که در این دوره جشنواره موجب افزایش به کارگیری چهرههای مطرح و باتجربه شده، علاوه بر انگیزه شخصی کارگردان برای بیشتر و بهتر دیده شدن، عدم سیاستگذاری مدیران و غفلت از این آسیب است.
می توان آغاز این روند را در جشنوارههای گذشته و بهویژه در دوره سی و هشتم جستجو کرد. برگزیده شدن فیلم کوتاه «ارفاق» با بازی هوتن شکیبا شاید عاملی برای گسترش و هدایت فیلمسازان جوان به سمت این پدیده شد.
🔹مسئولان و سیاستگذاران جشنواره لازم است به گسترش این آسیب حساسیت نشان دهند و به نوعی این روش را مدیریت کنند، زیرا در این صورت کشف استعدادها و ورود افراد جدید و جوان به عرصه هنر ابتر خواهد ماند و از طرفی با افزایش هزینههای تولید فیلمها، عدهای معدود قادر به فعالیت خواهند بود؛ لذا اهدافی که برای فیلم کوتاه تعریف شده، تحقق نخواهد یافت.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
🎥شیهه ❓آیا فیلم کوتاه شیهه جوایز اصلی را دریافت خواهد کرد؟
🔸اگر شنیدید که فیلمی بابت ایده و روایتی جذاب و اثرگذار با موضوع سیاستهای جمعیتی! برگزیده شد، جایزه گرفت و از طرف نهادها و اشخاص مختلف تشویق شد، زود قضاوت نکنید.
زیرا هنوز خیلی راه مانده و شاید ماجرا مشکوک باشد!
🔸 برخی مدیران و سیاستگذاران به دلایل مختلفی از جمله؛ دغدغه و دلسوزی، سلیقه، خلاص شدن از شر انتقاد و اجبار و.. موضوعاتی را به عنوان اولویت حمایتی، برای هنرمندان جوان تعیین میکنند و از این رو فیلمسازان را تشویق میکنند که در باب اولویتها فیلم بسازند.
🔸در این میان برخی هنرمندان برای برای دور زدن مدیران داخلی و خوشایند جشنوارههای خارجی و یا شاید از سر غفلت و ناآگاهی دست به شیطنتهایی میزنند تا جانب همگان را نگه دارند.
🔸فیلم کوتاه «شیهه» به کارگردانی «پویا سعیدی» و با بازی «نگار جواهریان» از آن دست فیلمهای شاخصی است که حق مطلب یک فیلم کوتاه خوب را ادا کرده است.
🔸ایده، موضوع، اجرا، بازی گرفتن از بچه فیلم، دوربین و...از شیهه یک فیلم کوتاه حرفهای ساخته و پایانبندی غافلگیرانه فیلم نیز اوج داستان است، اما صد حیف که در این فیلم نمادین بچهای که حرف از «انداختن» و سقط اوست، قریب به یقین «نطفه حرام» است!
زن، از مردی که چند سال با وعده و وعید آزارش داده فرار کرده و پنهان شده، او قصد دارد جنیناش را «بیاندازد» و اصل ماجرا بر سر همین «انداختن» است.
🔸نام این فیلم در بین آثار برگزیده تماشاگران و همچنین نامزدهای دریافت جایزه نیز دیده میشود.
بیدقتی یا عمد فیلمساز، قرائن را به سمت «حرامزاده» بودن بچه نزدیک کرده و هیچ نشانهای برای توجیه و اعلام حلال بودن آن در فیلم نیست، انتظار میرود این خطای بد فیلم مانع از دریافت جوایز اصلی شود.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b