❇️برگزاری پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی/ بررسی علوم سیاسی اسلامی
❇️پنجمین نشست از سلسله نشست های اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با محوریت علوم سیاسی اسلامی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.
🛄پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با رویکرد علوم سیاسی اسلا می با حضور اساتید این حوزه پنج شنبه 30 خرداد برگزار شد و در این جلسه 14 مقاله با موضوع دولت اسلامی ارائه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه حجت الاسلام رضا غلامی رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: امروزه ما در شرایطی از دانش سیاسی اسلامی سخن میگوییم که درباره مفهوم ساختار و روششناسی آن اختلاف نظر وجود دارد و هنوز این دانش بروز و ظهور کاملی پیدا نکرده است اما استعداد لازم برای عینیت بخشی به این علوم قابل مشاهده است.
🌐وی گفت: امروزه اساتید علوم سیاسی اسلامی در بسیاری از زمینهها مانند طراحی مدلهای مشارکت سیاسی، تشکل سیاسی، نظارت عمومی، قواعد جدید برای ارتقا و تقویت مردم سالاری دینی و رفع برخی آسیبهای آن حضور علمی و مبتکرانهای ندارند.
❇️متن کامل گزارش پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی/
http://yon.ir/tV9Cw
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#نشست_استادان_منتخب_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#نشست_هم_اندیشی
#نجف_لک_زایی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
✳️در نشست علمی به همت پژوهشکده اخلاق و تربیت تبیین شد؛
♈️گزارش | لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔵حجت الاسلام مظاهری سیف گفت: رویکرد اقتصاد منهای معنویت در بخش تدابیر، سبب میشود که در میدان پیشرفتهای آینده، معنویت از ثروت اندوزی، فساد و تبعیض شکست بخورد.
🖊به گزارش خبرنگار ایسکا، نشسست علمی «ارتقا و لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با ارائه حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، پنج شنبه 30 خرداد 98 در سالن شیخ طبرسی، پژوهشکده معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. مشروح سخنان ایشان را در ادامه میخوانید:
🔵 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند بالا دستی است که طرح حرکت پنجاه ساله کشور ایران را مشخص میکند. این سند شامل مبانی، آرمان ها، رسالت، افق و تدابیری است که حرکت کشور را برای پنجاه سال آینده ریلگذاری و جهت دهی مینماید. اما به نظر میرسد که در این سند مهم، معنویت در جایگاه شایستهای ننشسته و نقش برازندهای نیافته است.
معنویت یکی از ارکان انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است. مزیت بینظیری که انقلاب اسلامی را در موقعیتی برتر از سایر انقلابهای چند قرن اخیر قرار میدهد معنویت است. و این مولفه راز بزرگ توفیقات مردم ایران بوده و است و خواهد بود. حضرت امام خمینی(ره) معنویت را شامل امور مربوط به ساحت غیبی وجود انسان میدانست.
گذشته از این، دیگران هم معنویت را به «رابطه ای درونی با امر مقدس» یا «تحولات درونی که انسان را به خدا نزدیک میکند» تعریف کردهاند. این همه نشان میدهد، که معنویت به استعداد روحی و باطنی انسان مربوط میشود، که در رابطه با خدا میشکافد.
🔵 میزان توجه به معنویت
در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چهار بار واژه « معنوی» و سه بار واژه « معنویت» را میبینیم. ترکیبهایی نظیر «سقوط معنوی» و «مراحل معنوی» به هم رسیده است و مضامین «ابعاد معنوی و مادی پیشرفت»، «اقتصاد مبتنی بر معنویت» و «عدم تعارض میان تولید ثروت و معنویت» کنار هم نشستهاند.
در مقدمه سند به معنویت توجه اساسی شده است و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان «معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی به سوی تمدن نویبن اسلامی» توصیف شده است.
فرازهای درخشان سند از دیدگاه پرداختن به موضوع معنویبت پیاپی طلوع میکند. مبانی 32 گزاره را در خود جای داده است که 21 مورد از آنها فحوای معنوی دارد. به این ترتیب بیش از 65 درصد مبانی به این مهم اختصاص یافته است.
⬇️در بخش آرمانها بنیاد اصلی بر «خلافت الهی» و «حیات طیبه» گذاشته شده است و در صدر «ارزشهای تشکیل دهنده حیات طیبه»، «ایمان به غیب» بیان شده است. که همگی مضامین معنوی هستند و هماهنگی میان مبانی و آرمانها را به خوبی نشان میدهند.
🔼در بخش افق سند مستقیما تعبیر معنوی به کار نرفته است و برای ترسیم سیمای ایرانیان گفته شده: «تربیت یافته به تناسب استعداد و علاقه تا عالی ترین مراحل معنوی، علمی، مهارتی و . . . » سوگوارانه آفتاب معنویت در همین افق غروب می کند و بر تدابیر نمیتابد.
🔵 ادامه این گزارش را از لینک زیر مطالعه کنید.
http://yon.ir/oBos9
#نشست_علمی
#پژوهشکده_اخلاق_وتربیت
#حمید_رضا_مظاهری_سیف
#سند_الگوی_اسلامی_ایرانی
💠به همت پژوهشکده فلسفه و کلام سمینار پروژه اندیشه های کلامی نوبختی برگزار گردید
❇️جلسه سمینار پروژه اندیشه های کلامی نوبختی در روزچهارشنبه1398/03/29با حضور آقایان کرباسی مدیر گروه کلام، شاملی رئیس اداره پژوهش، میرخلیلی نماینده حوزه ریاست و معاونت پژوهشی پژوهشگاه، رمضانی، ناصری و علیزاده کارشناسان اداره پژوهش و خانم نبوی مجری در اتاق جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار گردید.
▶️در ابتدا آقای رمضانی گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه داده و گفتند که قرارداد پروژه اندیشه های کلامی نوبختی با حجم 100 صفحه در دهم بهمن ۱۳۸۶
منعقد شده و قرار بود که در دهم آذر ماه ۱۳۸۷
به پایان برسد؛ اما جناب آقای دکتر محمد تقی سبحانی
ناظر عالی طرح با توجه به حساسیت و اهمیت شخصیت نوبختی در کلام امامیه و با عنایت به توانمندی نویسنده پیشنهاد کردند که پروژه نوبختی ،ناظر به آرای کلامی نوبختی، آرای شیخ مفید، سید مرتضی، قاضی عبدالجبار، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی و همچنین اندیشه های ابن سینا نیز اضافه شوند.
اجابت خواسته آقای سبحانی منجر به طولانی شدن زمان انجام کار و زیاد شدن حجم کار گردید. اما در حال حاضر کار با حجم 300 صفحه به انجام رسیده و از طرف آقای سبحانی تایید نهایی نیز شده و با انجام برخی اصلاحات جزیی تا آخر تیر ماه 1398 جهت نشر به معاونت محترم پژوهشی ارسال خواهد شد.
🔵در ادامه جلسه خانم نبوی به گزارش محتوایی پروژه مذکور پرداخته و گفتند که جایگاه تاریخی نوبختی تاثیر زیادی در نگرش ما به تاریخ کلام امامیه دارد؛ چون کلام نوبختی کلام فلسفی است و شناخت او نشان می دهد که چگونه مباحث فلسفی به کلام راه یافته است.
🔴به لحاظ روششناختی، نوبختی یک متکلم عقلگراست و تا جایی که ممکن است به ادله نقلی استناد نمیکند. در واقع نوع عقلگرایی او فلسفی و معتزلی است و او مانند فلاسفه برای اثبات وجود خداوند به برهان امکان ماهوی متوسل میشود.
⚫️نوبختی در مباحث اوصاف خداوند نیز متاثر از فلاسفه است و صفاتی همچون اراده، سمع و بصر را به علم برمیگرداند و قدرت را همچون فیلسوفان به «ان شاء فعل و ان لمیشاء لمیفعل» تفسیر میکند. او همچنین در تبیین رابطه خداوند با جهان آفرینش متاثر از معتزله بغداد است و اصلح را بر خداوند واجب نمیداند و تکلیف انسان از ناحیه خداوند را نیز نوعی تفضل از ناحیه پروردگار میداند.
⬛️در نهایت آنچه میتوان گفت آن است که منظومه فکری نوبختی تلفیقی از نظام فلسفی سینوی و نظام کلامی امامی و معتزلی است.
#سمینار_علمی
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#سعیده_نبوی
▶️با عنوان ابوطالب؛ مؤمن قریش؛
⚫️سومین پیش نشست همایش حضرت ابوطالب(ره) برگزار میشود.
💠سومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان ابوطالب(ع) مؤمن قریش روز دوشنبه سوم تیر در قم برگزار می شود.
▶️به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص) با عنوان "ابوطالب(ع) مؤمن قریش" در قم برگزار می شود.
❇️این نشست علمی با حضور و سخنرانی آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» رئیس شورای علمی همایش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «علیرضا ایمانی مقدم» معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «رمضان محمدی» مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین «محمدمهدی صباحی کاشانی» رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمیدرضا مطهری» رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار خواهد شد.
▶️نشست علمی "ابوطالب(ع) ؛ مؤمن قریش" روز دوشنبه سوم تیر ۱۳۹۸ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.
🔴علاقمندان به شرکت در این نشست در تاریخ و ساعت بالا، به آدرس " قـم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه شماره دو، ساختمان انجمن های علمی حوزه" مراجعه کنند.
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره
#پیش_نشست_همایش_حضرت_ابوطالب
#همایش_حضرت_ابوطالب
#خمید_رضا_مطهری
▶️در شورای پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تصویب شد:
💠حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی
▶️به منظور شرکت در یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی، 5 عنوان از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به این جشنواره ارسال شد.
💠به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با ارسال 5 عنوان از جدیدترین آثار خود با عناوین: فقه قرائت، تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات، دائره المعارف قرآن کریم(جلد 15)، فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن(جلد دوم) و نظریهپردازی قرآن بنیان، به جشنواره بین المللی فارابی، در یازدهمین دوره این جشنواره شرکت خواهد کرد.
🔵یادآور می شود، جشنواره بین المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف تمهید و تقویت زمینههای مساعد، توجه بلیغ به ضرورت تولید دانش درخور نیازهای بومی جامعه پیشرو اسلامی و ایجاد ظرفیتهای انگیزشی و حمایتی اقبال به پژوهش و نوآوری، به صورت سالانه برگزار میگردد.
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#جشنواره_بین_المللی_فارابی
#تحقیقات_علوم_انسانی_اسلامی
هم اندیشی آسیب شناسی اعتبار اسناد غیرر سمی در تعارض با اسناد رسمی
http://www.aparat.com/v/1PBkm
✳️به همت پژوهشکده فلسفه و فقه برگزار گردید:
🔼نشست «ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیر منقول با سند رسمی»
✳️جلسه دوم نشست هم اندیشی در موضوع اعتبار سند رسمی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
این نشست در راستای پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از دفتر تبلیغات اسلامی به همت پژوهشکده فقه و حقوق در روز پنجشنبه مورخه ۱۳۹۸/۰۳/۳۰در تالار امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی باحضور آیت الله محمد قائینی، حجت الإسلام والمسلمین سیف الله صرامی، حجت الإسلام والمسلیمن دکتر محمد صالحی مازندرانی، دکتر سیدحسین میر حسینی با مدیریت حجت الإسلام والمسلمین مهدی فیروزی برگزار گردید.
▶️اساتید ارائه دهنده این هم اندیشی در محور پاسخ گویی به سه سوال ذیل مطالبی ایراد کردند:
الف) ظرفیت فقه در تحدید انتقال مالکیت اموال خصوصا اموال غیر منقول به سند رسمی و عدم اعتبار بخشی به سند عادی چگونه است؟
ب) در فرض مذکور هرگاه مفاد سند رسمی با سند عادی مؤید به دلایلی از قبیل اقرار و بینه معارض باشد حکم مسأله چیست؟
ج) تعیین مفهوم و مصداق سند عادی و رسمی در موارد مشکوک چگونه است؟
⏹برخی از مهمترین مطالبی که در هم اندیشی مطرح شد به شرح ذیل می باشد:
دکتر میرحسینی با اشاره به این نکته که باید سند رسمی به عنوان ارکان شناخته شود، اذعان داشت: این مطلب به تنهایی کافی نیست و باید الزاماتی در این راستا لحاظ شود، مانند اینکه تعیین تکلیف در املاک مجهول المالک، اموال جاری و املاک قولنامه ای و به طور کلی در موضوعات فرابخشی صورت گیرد. برای این کار نیازمند به دادگاه های تخصصی هستیم که متأسفانه قوه قضائیه نسبت به این امر نگاه جامعی ندارد. الزامات دیگری از قبیل کاهش مراحل نقل و انتقال، حذف دستگاه های موازی در امر انتقال اموال، اعتماد به داده های ثبتی، تأمین منابع انسانی متخصص و ارتقای آگاهی مردم، مطرح می شود.
⏹ایشان خاطر نشان کرد بدون لحاظ این الزامات راهکارهای پیشنهادی منتج به نتیجه مطلوب نیست.
آیت الله قائینی در ابتدا به اصل پذیرش سند رسمی فارغ از تعارض آن با سند غیر رسمی ورود پیدا کرد و بیان کرد: سند رسمی ظنی و است و قابل اطمینان نیست اما می توان از طریق مصداق بودن سند رسمی برای بینه، آن را حجت دانست به این طریق که رئیس دفتر ثبت و یکی از اعضاء آن به عنوان شاهد عادل مطرح شود.
🔼مدرس دروس خارج فقه اصول حوزه علمیه قم در تبیین مرحله بعدی بحث فرمود: در تعارض بین دو سند رسمی و غیررسمی بنا این است که سند غیر رسمی مقدم شود؛ اما ما به دو طریق این تقدم را می توانیم رد کنیم. راه اول اینکه سند رسمی مصداق برای بینه است ولذا دلیلی بر تقدم سند غیر رسمی بر آن وجود ندارد. راه دوم اینکه به خاطر همین مصداق بینه بودن سند رسمی، قابلیت تعارض با سند غیررسمی داشته باشد و او را از حالت تقدم خارج کند.
ایشان در ادامه افزود: برای مشکلات تکثیر پرونده های قضائی، بدون رفع موازین شرعی می توان از راه های دیگری مانند تأمین بودجه پرونده ها از طریق صاحبان دعوی یا طریق دیگر بهره برد.
◀️دکتر صالحی مازندرانی ضمن اشاره به پیشینه بحث، بیان کرد: این هم اندیشی در بررسی پاسخ شورای نگهبان به سوالی که در مورد برخی مواد قانونی ثبت شده است مبنی بر اینکه ماده ۲۲ و ۴۸ قانون ثبت برخلاف موازین شرع است برگزار شده است. و هدف در این هم اندیشی این است که راه حلی از ادله اولیه شرعی برای این مشکل به دست آید.
مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق در ادامه ضمن مفروغ عنه دانستن بینه و اقرار و سوگند در فقه و پذیرش سند رسمی در انتقال ملکیت توسط شورای نگهبان گفت: اولا باید دید ملاک حجیت این ادله تعبد است یا سیره عقلاء و اینکه حجیت آن ها طریقی است یا خیر و اینکه حجیت آن ها امضایی است یا تأسیسی؟
⬅️اىامه اين گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
🌐http://yon.ir/uUPq4
#پژوهشکده_فقه_وحقوق
#نشست_هم_اندیشی
#سیف_الله_صرامی
#محمد_قائینی
#مهدی_فیروزی
▶️برگزاری سمینار «قواعد فقهی حاکم بر مصرف فرهنگی فضای مجازی»
⏹سمینار مقاله «مصرف فرهنگی فضای مجازی از زاویه ی مسأله¬شناسی فقهی» با ارائه حجة الإسلام والمسلمین رضا اسفندیاری(اسلامی) در روز چهارشنبه 1398/3/29ساعت 11 در اتاق جلسات پژوهشکده فقه و حقوق برگزار گردید.
در این جلسه ارائه دهنده، اعضای هیئت علمی گروه دانش های وابسته به فقه و کارشناس اداره پژوهش به همراه نماینده معاونت پژوهشی پژوهشگاه و مسئول حوزه ریاست پژوهشگاه حضور داشتند.
🔴عضو هیئت علمی گروه دانش های وابسته به فقه در ارائه سمینار مقاله مذکور گفت:
در مقاله «مصرف فرهنگی فضای مجازی از زاویه ی مسأله شناسی فقهی» برای مسئله شناسی گزارشی از محققان خارجی، داخلی خصوصا محققین مسلمان در مورد فضای مجازی نسبت به جوامع مختلف و به ویژه جامعه ایران تهیه شد. نکته اساسی اینکه ما در این مقاله قواعد جدیدی را تأسیس و حاکم نکردیم بلکه قواعد موجود ذکر شده از فقها را ظرفیت شناسی کردیم.
🔵ایشان در ادامه برای تبیین ظرفیت شناسی قواعد فقهی به سه محور اشاره کرد: محور اول اینکه در مصرف فضای مجازی اصل بر توسعه است یا تضییق؟ محور دوم اینکه اگر فضای مجازی به عنوان آلت مشترک باشد چه قواعدی را می توان بر آن حاکم کرد؟ محور سوم مربوط به ضوابط مصرف و شروط مقرر مصرف فضای مجازی است.
پس از ارائه مقاله اعضای حاضر نقطه نظرات خود را در مورد مقاله ارائه شده بیان کردند.
#سمینار_علمی
#پژوهشکده_فقه_و_حقوق
#رضا_اسفندیاری
💠در گفتوگوی تفصیلی ایکنا با شریف لکزایی مطرح شد؛
▶️تبیین رویکرد اجتماعی شهید بهشتی به قرآن و ریشه نگاه تشکیلاتی او
🔵عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه توجه به تشکیلات و تفکر آیندهنگرانه شهید بهشتی ریشه در تجربه ایشان از شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ دارد، گفت: براین مبنا ایشان با نگاهی دروندینی رویکردی اجتماعی به قرآن و دین دارد و معتقد است تعالیم قرآن در فضایی قابل بهرهبرداری است که نگاهی اجتماعی به این متن داشته باشیم.
🔵در آستانه فرارسیدن ایام سالگرد شهادت آیتالله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، فرصت مناسبی است که ابعاد مختلف اندیشه این مرد بزرگ مورد واکاوی قرار گیرد. شهید بهشتی علاوه بر آگاهی به آموزههای اسلامی، به دلیل حضور در اروپا به تحولات جهان آن روز خود واقف بود و با ذهن تشکیلاتی و منسجم خود از سالها پیش از انقلاب، طرحی برای نظام سیاسی احتمالی آینده و ساختار آن در نظر داشت.
🔴همین تفکر و رویکرد نظاممند و آیندهنگرانه ایشان بهانهای شد تا با شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفتوگویی انجام دهیم و هم به تبیین این بعد شخصیتی شهید بهشتی و توجه ایشان به کار تشکیلاتی و حزبی بپردازیم و هم آفتهای احزاب امروز کشور را بررسی کنیم.
⚫️ایکنا ــ شهید آیتالله بهشتی دارای یک تفکر منسجم، سازمانی و آیندهنگرانه بودند که موضوعاتی مانند حزبمحوری، کادرسازی و توجه به تربیت و پرورش نیرو از دستاوردهای این تفکر است. عوامل شکلگیری این نوع تفکر در ایشان را چه میدانید؟ حضور و زندگی در اروپا و آلمان تا چه اندازه در سوق یافتن تفکر ایشان به این مسائل اثرگذار بوده و چه میزان متأثر از نوع نگاه ایشان به دین و تحولات اجتماعی داخلی است؟
❇️ــ اینکه نگاه تشکیلاتی و انسجامگرای شهید بهشتی را به تجربه زندگی ایشان در خارج از کشور مرتبط بدانیم شاید چندان صحیح نباشد. ایشان در زندگینامه خودنوشتی که دارد بیان میکند این نگاه تشکیلاتی و سازمانمند را از دهه ۳۰ داشته و در این دوره هنوز به غرب نرفته است، لذا این ریشه در تجربه داخلی دارد که همان شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت است که آن را نزدیک مشاهده میکند و متوجه یک خلأ در نگاه اجتماعی و سیاسی به دین و نیروهای این جریان میشود و برهمین اساس در همان زندگینامه خودنوشت تصریح میکند من این نگاه را از همان موقع داشتم و این خلأ را احساس کردم. طبیعتا ایشان به سمت برطرف کردن این خلأ میرود. به همین دلیل از موضوع تعلیم و تربیت، آموزش و ایجاد نهادهای متناسب برای آموزش آغاز میکند. ایشان در قم مدرسه «دین و دانش» را تأسیس میکند و حتی بعدها در نگارش و تألیف متون درسی دینی در آموزش و پرورش شرکت مؤثری پیدا میکند تا این متون به نحوی نگارش شود تا وجه اجتماعی دین را به خوبی در دانشآموزان نهادی کند. همچنین ایشان در حوزه علمیه دست به چنین کاری میزند و در مدرسه «المنتظریه» که معروف به «حقانی» است برای طلبهها هم چنین برنامهای را تهیه میکند و سبک جدیدی را در تعلیم و آموزش دروس دینی و حوزوی ایجاد میکند.
💠ادامه این مصاحبه از سایت پژوهشگاه علوم وو فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
http://yon.ir/yVWtG
#شریف_لک_زایی
#مصاحبه_علمی
#پژوهشکده_علوم_وادیشه_سیاسی
✳️سومین پیش نشست همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد.
🔵سومین پیش نشست همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد.
⏹سومین پیش نشست همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز ـ دوشنبه سوم تیرماه ـ با حضور اساتید و کارشناسان در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد.
* 🔰تأثیر دشمنی امویان و عباسیان با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی ضد حضرت ابوطالب(ع)
⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست گفت: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان با خاندان هاشمی عامل اصلی تخریب شخصیت حضرت ابوطالب (ع) است.
حجتالاسلاموالمسلمین «حمیدرضا مطهری» اظهار داشت: برگزاری این همایش ضروری است چراکه تاکنون هیچ همایشی برای ایشان برگزار نشده است.
وی ادامه داد: مقالات زیادی در کمیسیون تاریخ و سیره دریافت شده که نشاندهنده جایگاه ایشان در تاریخ اسلام و علاقهای محققان به ایشان است.
💠مطهری با بیان اینکه روایتهای فراوانی در خصوص حضرت ابوطالب (ع) وجود دارد، ابراز داشت: علامه امینی از حضرت علی (ع) روایت میکند که ایشان ابوطالب (ع) را آخرین وصی پیش از پیامبر میدانند البته در توضیح این وصی بودن میفرمایند که ابوطالب را عامل انتقال وصایا به حضرت محمد (ص) میداند.
⏹وی ادامه داد: روایت دیگری از حضرت امیر (ع) وجود دارد که میفرماید که پدرم هرگز بت را نپرستیدند و به سوی کعبه نماز میخواندند و در دین حضرت ابراهیم(ع) بودند که نشاندهندهی موحد بودن و عدم بتپرستی ایشان پیش از اسلام است.
⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره تصریح کرد: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در جهان اسلام با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی علیه حضرت ابوطالب(ع) تأثیر زیادی داشته است.
وی ادامه داد: جعل اخبار با دو هدف فضیلت زدایی از علویان و فضیلت سازی برای افراد دیگری مانند امویان بود.
#حميد_رضا_مطهری
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره
#همایش_حضرت_ابو_طالب
#پیش_نشست
✳️گزارشی از پروژه اصطلاحنامه ادیان
⏹برگزاری جلسه نقد و بررسی با حضور ارزیابان
🔰جلسه نقد و بررسی اصطلاحنامه ادیان در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد.
🔴در این نشست که دوشنبه سوم تیرماه ۹۸ برقرار بود حجج اسلام آقایان دکتر صادق نیا (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب)، رحیمی نراقی و متقی نژاد (عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی) حضور داشتند.
◀️حجت الاسلام و المسلمین مرتضی متقی نژاد، مدیر پروژه اصطلاحنامه ادیان، با اعلام این خبر گفت: طرح اولیه این اصطلاحنامه از ۴ سال قبل بعد از تصویب در شورای علمی گروه تدوین سازمانهای دانش، بر اساس منابع بعضی کتب ادیان شناسی در گروه علمی با حضور حجج اسلام آقایان حسین حسن زاده، حسین رحیمی نراقی و سید حسین سیدی ذیل پروژه اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی آغاز شد.
⬅️وی در ادامه تصریح کرد: بعد از تصویب رده های ده گانه اصطلاحنامه مسائل جدید کلامی، یکی از رده ها با نام اصطلاحنامه "مسائل جدید دین شناسی" شامل مباحث ادیان بطور گسترده در حوزه ادیان (اعم از متعارف و غیر متعارف) مورد توجه قرار گرفت که با اتمام مرحله اخذ اصطلاحات، به دلیل گستره دامنه آنها و با تصویب شورای علمی مقرر شد با نگاهی مستقل به این موضوع، کار نهایی تحت عنوان "اصطلاحنامه ادیان" منتشر شود.
💠عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، در پایان افزود: در مرحله اخیر نیز محصول نهایی جهت ارزیابی برای اساتید ارزیاب ارسال و موارد مدنظر ایشان دریافت شد که طی این جلسه مورد بررسی و نقد قرار گرفت. کلیت کار با رتبه بندی "عالی" مورد تایید واقع شد و پیشنهادات ارزیابان نیز جهت تصویب به شورای علمی گروه تدوین سازمانهای دانش و در مرحله بعد به شورای پژوهشی پژوهشکده ارسال خواهد شد تا بعد از طی این فرایند به زیور طبع آراسته گردد.
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
#اصطلاح_نامه_ادیان|#دانشگاه_ادیان_ومذاهب
#صادق_نیا
✳️موفقیتی دیگر در سطح ملی رقم خورد
🔵اعطای بالاترین امتیاز سطح آمادگی فناوری به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
⏹وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از داوری مستندات در “ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری”، با توجه به انجام آزمایشات عملکردی متعدد، اثبات صحت عملکرد و استفاده از این محصول در پروژه های مختلف فناورانه، سطح ۹ معیار TRL (سطح آمادگی فناوری) را به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی اعطا کرد.
🔴وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از فراخوان در وبگاه http://irantechhub.ir اقدام به دریافت اطلاعات ایده ها، طرح ها و دستاوردهای فناورانه نمود، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز اقدام به ثبت دو محصول "پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی" و "پژوهان" خود نمود.
🔰شاخص تعیین میزان آمادگی و درصد پیشرفت پروژه یا سطح آمادگی فناوری ((TRL)Technology Readiness Level ) یک ابزار تحلیلی برای سنجش و ارزیابی سطح آمادگی و بلوغ فناوری در توسعه یک محصول است. سطوح آمادگی فناوری به منظور ارائه توصیفی از ایده اولیه تا محصول نهایی در سه فاز کلی پژوهش های کاربردی (شکل گیری و توسعه مفهوم نظری)، ساخت نمونه آزمایشی و اولیه (توسعه و اثبات فناوری) و تجاری سازی و آمادگی سرمایه گذاری برای روانه شدن به بازار می باشد.
♈️سطوح آمادگی در قالب سه فاز توسعه فناوری شامل ۹ سطح زیر است:
سطح اول: مشاهده و گزارش قواعد پایه (اصول علمی و مهندسی)
سطح دوم: فرموله کردن مفاهیم و کاربرد فناوری
سطح سوم: تحلیل، و اثبات مفهومی مشخصه های کلیدی به صورت نظری و تجربی
سطح چهارم: توسعه اجزاء و نمونه ها درآزمایشگاه
سطح پنجم: توسعه اجزاء یا نمونه ها در محیط های متناسب با نمونه
سطح ششم: اثبات عملکرد در شرایط واقعی
سطح هفتم: آزمایش در محیط واقعی، اثبات منافع بالقوه در محیط مرتبط به صورت گسترده و در حال تجاری شدن برای متقاضیان اولیه
سطح هشتم: سیستم واقعی و کامل برای آزمایش و ارائه در وضعیت تجاری برای تمام مصرف کنندگان
سطح نهم: توسعه سیستم واقعی به صورت موفق، تکرار پذیر و اثبات شده
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
#وزارت_علوم_وفناوری
#پایگاه_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
https://www.instagram.com/p/BzKft13JWs0/?igshid=w4kng7bj1iol
کمیته علمی همایش بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی👆👆👆
✳️عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی خبر داد:
♈️تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران
🌐عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران توسط این گروه خبر داد.
◀️غلامرضا جلالی؛ عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در جلسه دیدار با آیتالله سید جعفر سیدان به تشریح مجموعه اقدامات و فعالیتهای این گروه علمی پرداخت و اظهار کرد: گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی، نخستین گروهی است که به صورت رسمی در سطح جهان پاسخگوی مشجرات است و اکنون وقت این گروه صرف تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران میشود که تقریبا ۳ الی ۴ جلد آن به چاپ رسیده است.
⬅️وی با بیان اینکه متخصصان و پژوهشگران حاضر در این گروه به زبانهای مختلف تسلط دارند، گفت: اکنون مطالعات جغرافیایی با محوریت سادات توسط استادان برجسته دانشگاه فردوسی مشهد در حال انجام است و بر اساس این مطالعات و مستندات مشخص میشود که سادات به بیشاز ۲۷۰ مرکز مهاجرت کردهاند.
🌐مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: در این مطالعات، کشور ایران در قالب استانهای دارای مکانهای تاریخی مشخص، همانند مازندران و آذربایجان تقسیم بندی شده است و طبق مطالعات صورت گرفته، ۲۰ جلد کتاب برای ایران در نظر گرفتهایم که در مجموع ۸ جلد آن در مرحله نشر است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی با تأکید بر اینکه مطالعات گروه بعد از ایران، وارد مطالعات منطقهای میشود، افزود: گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در شرایط کنونی از کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ... مراجعه کننده بسیار دارد که باید به این نیازها پاسخ داده شود.
💠جلالی با اشاره به این موضوع که افزون بر مطالعات فرهنگی-اجتماعی سادات اکنون به مطالعات کتاب دانشنامه مشاهیر مشهد و طوس ادامه میدهیم، بیان کرد: طی مطالعات صورت گرفته در این راستا، تعداد شخصیتهای تأثیرگذار شیعی در خراسان در این کتاب، از یک هزار و ۴۰۰ مورد به چهار هزار و ۴۰۰ نفر افزایش یافته است که بیشتر آنها تا قرن حاضر، عهدهدار مسئولیتهای مهم بودهاند.
مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: جلد اول کتاب دانشنامه مشاهیر مشهد و طوس در مرحله ارزیابی است و باید این کتاب در شورای پژوهش بنیاد مطرح و سپس در قالب ۲۰ جلد منتشر شود.
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#غلامرضا_جلالی
#گروه_سادات_ومفاخر_اسلامی
🌐عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران توسط این گروه خبر داد.
https://eitaa.com/isca24/4533
✳️دکتر حمیدرضا مطهری:
🔵اختلاف میان خودی ها موجب سقوط اندلس شد.
⬇️حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری نهاوندی عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) است.
کتاب «اهل بیت در آثار دانشمندان اندلس» از جمله آثار ایشان است که به موضوع فتح اندلس و نقش آن در معرفی اسلام و تشیع در اروپا پرداخته است.
▶️به مناسبت سالروز فتح اندلس به دست مسلمانان، نشریه حریم امام در شماره ۳۷۴ مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری انجام داده است که به لحاظ اهمیت آن باز نشر می شود.
🔰* در ابتدا از سابقۀ ارتباط و مواجهۀ اسلام با دنیای غرب مطالبی را بیان کنید.
⬅️** سابقۀ ارتباط اسلام با غرب به عصر نبوی و زمان خود پیامبر اکرم(ص) برمیگردد؛ یعنی اگر غرب را به معنای مسیحیت بگیریم، اولین ارتباطات بین مسلمانان و امپراتوری روم شرقی یا بیزانس در عصر خود پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد؛ البته اگر غرب را به معنای عام در نظر بگیریم. چون عمدۀ مناطقی که بعدها زیر سیطرۀ اسلام و مسلمانان قرار گرفت، زیر سیطرۀ روم شرقی یا بیزانس بودند. اولین ارتباطات به اصطلاح امروزیِ دیپلماتیک پیامبر اکرم(ص)، با بیزانس و قسمتهایی از آن مانند مصر بود. حاکم مصر تحت سیطرۀ روم شرقی بود. بعد از آن هم، برخوردهای نظامی به وجود آمد که در همان دوره اتفاق افتاد؛ برای مثال جنگ موته و غزوۀ تبوک در زمان پیامبر اکرم(ص) رخ دادند. البته غزوۀ تبوک منجر به جنگ نشد. بهطور کلی اولین ارتباطات و آشناییهای اسلام با دنیای غرب در زمان خود پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت.
اگر بخواهیم تاریخ ارتباط اسلام با غرب را بررسی کنیم، باید به سراغ اولین حرکتهای صورت گرفته در اسلام برویم. اگر غرب را به معنای اروپا و آمریکای امروز ببینیم، یعنی غرب را به لحاظ حوزۀ سرزمینی در نظر بگیریم، قضیه متفاوت میشود و نمیتوان گفت که این ارتباطات از عصر نبوی برقرار بوده است. اما اگر از دایرۀ سرزمینی بیرون بیاییم و ارتباطات حوزۀ دینی را در نظر بگیریم، میتوان گفت این ارتباطات از بدو اسلام و در عصر پیامبر اکرم(ص) وجود داشت. به طور کلی اسلام، مسیحیت و اروپا را در همان سالهای ابتدای ظهور اسلام در کنار خود داشت و این آیین اسلام خواسته یا ناخواسته با آیینهای سرزمین مجاور خودش ارتباط پیدا کرد. سرزمینهای مجاور ممالک اسلامی، دو امپراتوری مهم بودند؛ یعنی ایران عصر ساسانی و دیگر امپراتوری روم شرقی یا بیزانس که در واقع غرب آن زمان همین بیزانس بودند. غرب در آغاز ظهور اسلام همان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بود. در واقع میتوانیم بگوییم که داعیهدار و رهبری اصلی جریان مسیحت را در آن زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس داشت. بنابراین اولین ارتباطات اسلام با غرب در همان زمان شکل گرفت.
⏹ادامه مصاحبه را از لینک زیر بخوانید.
http://yon.ir/vVtXf
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره
#حميد_رضا_مطهری
#مصاحبه_علمی
#فتح_اندلس
کلیپ معرفی پژوهشکده فقه و حقوق-آذر 96-
http://www.aparat.com/v/bdhmM
معرفی برخی از آثار پژوهشکده فقه و حقوق
http://www.aparat.com/v/1AtNg
✳️گزارش سمینار انسانشناسی متکلمان در پنج قرن نخست
◀️جلسه سمینار انسانشناسی متکلمان در پنج قرن نخست در روز چهارشنبه1398/4/5 با حضور آقایان کرباسی مدیر گروه کلام، شاملی رئیس اداره پژوهش، بهروز نماینده حوزه ریاست، میرخلیلی نماینده معاونت پژوهشی پژوهشگاه، رمضانی کارشناس اداره پژوهش، دانش مدیر گروه فلسفه اخلاق و خانم نبوی مجری طرح در اتاق جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار گردید.
💠در ابتدا آقای دکتر رمضانی گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه داده و گفتند که قرارداد پروژه انسانشناسی متکلمان در پنج قرن نخست با حجم 200 صفحه در تاریخ 1395/6/30 منعقد شده و قرار بود که در 1396/11/20 به پایان برسد؛ اما به علت اهمیت موضوع و نظر مساعد حاج آقای سبحانی ناظر عالی پروژه و با مجوز پژوهشکده یک سال به محقق فرصت بیشتر داده شد و بالاخره در بهمن سال 97 کار نهایی تحویل پژوهشکده شد و بعد از ارزیابی آقای سبحانی و نظر مثبت ایشان طرح به سرانجام رسیده و ان شاء لله تا آخر تیرماه 98 به واحد نشر ارسال خواهد شد.
🌐در ادامه جلسه خانم نبوی مجری طرح به گزارش محتوایی پروژه مذکور پرداخته و گفتند که تمرکز مباحث بر اندیشههای هشام بن حکم، شیخ صدوق، شیخ مفید و سید مرتضی است.
⬅️در کتاب پیشرو آرای افراد مذکور مقایسه و تفاوتها و تشابههای آن بیان شده است. خانم نبوی گفتند که پروژه مورد نظر در یک مقدمه و سه فصل طراحی شده است.
در مقدمه آرای متکلمان مذکور درباره ماهیت انسان مطرح شده است.
🔰در فصل اول ماهیت انسان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و جهت تبیین بهتر مسئله آرای متکلمان معتزلی نیز به مناسبت مطرح شده است. در این فصل مباحثی مانند ماهیت انسان، تجرد انسان، رابطه نفس و بدن و حدوث و بقای نفس مورد بررسی قرار گرفته است.
⏹در فصل دوم ساحتهای وجودی انسان در دو گفتار بررسی شده است. در گفتار اول بحث جبر و اختیار، استطاعت و قدرت بر فعل بررسی شده و در گفتار دوم مباحث اضطراری یا اختیاری بودن علم و معرفت مطرح گردیده است.
◀️در فصل سوم از ماهیت مرگ ، معاد و زندگی برزخی و اخروی سخن به میان آمده است. از نظر هشام انسان دارای روح است و روح از سنخ جسم ولی جسم لطیف است. صدوق نیز انسان را مرکب از نفس و بدن میداندد و معتقد به آفرینش نفس قبل از بدن است. مفید در مورد ماهیت انسان نظری شبیه حکما دارد و نفس را امری بسیط و رابطه آن را با بدن تدبیری میداند. از نظر سید مرتضی انسان همین هیکل مادی است که مشاهده میشود.
◀️خلاصه اینکه در این تحقیق روند تطورات نظریات انسانشناسی از هشام بن حکم تا سید مرتضی مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
#سمینار_علمی
#پژوهشکده_فلسفه_و_کلام
#سعیده_نبوی
#اندیشه_نامه_متکلمان_امامیه
#انسان_شناسی_متکلمان_در_پنج_قرن_نحست
💠برشی از یک کتاب؛
▶️اندلس مهمترین سرزمین اسلامی در قرن اولمسلمانان اندلس، ساکنان سرزمینهای شرق را الگوی خود میدانستند و در بسیاری از امور از آنان تقلید میکردند.
🔵به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، کتاب «اهل بیت(ع) در آثار دانشمندان آندلس» تألیف حجت الاسلام حمیدرضا مطهری به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
▶️برشی از مطالب کتاب:
❇️اندلس یکی از مهمترین سرزمینهایی بود که در پایان قرن اول هجری در اختیار مسلمانان قرار گرفت و بیش از هشتصد سال حاکمان مسلمان در آنجا فرمانروایی کردند.
مسلمانان اندلس در بیشتر قریب به اتفاق کارها و امور مختلف ازجمله تألیفات خود، سرزمینهای شرقی جهان اسلام را که مهد شکلگیری تمدن اسلامی بود، سرلوحه کار خود قرار میدادند. مسلمانان اندلس، ساکنان سرزمینهای شرق را الگوی خود میدانستند و در بسیاری از امور از آنان تقلید میکردند.
⚫️یکی از مهمترین تقلیدهای رقابتگونه با شرق در تألیفات را میتوان در اثر معروف ابنعبد ربه اندلسی دید که به تقلید از کتاب المعارف ابنقتیبه دینوری آن را نوشت.
اندلس از ابتدا به دست امویان فتح شد و تا مدت بسیاری تحت سیطره آنان قرار داشت؛ ولی اندیشههای شیعی و طرفداران خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله از همان زمان فتوحات وارد اندلس شدند و محدود، اما فعال در جامعه حضور داشتند.
▶️تاریخ اندلس نشان میدهد محدودیتهای سیاسی و مذهبی مانع بروز افکار و اندیشههای متمایل به اهل بیت علیهم السلام در آن خطه بوده است. حاکمیت امویان که در رقابت شدید با حکومتهای منسوب به خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله، چون ادریسیان و فاطمیان بود، هر گونه فکر و حرکت حامی آنان را سرکوب میکرد. این نکته با شکلگیری قیامهایی به نام یا طرفداری از اهل بیت یا دارای گرایش به آنان، چون قیام شقیا بن عبدالواحد مکناسی تشدید میشد.
💠ادامه مطالب را از لینک زیر مطالعه کنید.
http://yon.ir/W1FyJ
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#حمید_رضا_مطهری
#اهل_بیت_در_آثار_دانشمندان_اندلس
#معرفی_کتاب