eitaa logo
من شیعه هستم
571 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا چرا این همه بلا سرم میاد؟ این همه مشکل از کجا وارد زندگیمون شد؟ ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 تفاوت ديگر اينكه : قوّه مُجريه در طايفه اى خاصّ و ممتاز در جامعه نيست، بلكه تمامىِ افراد جامعه مسئول اجراى قانونند، بر همه واجب است كه ديگران را به «خير» دعوت و به «معروف» امر و از «منكر» نهى كنند، به خلاف رژيم هاى ديگر كه به افراد جامعه چنين حقّى را نمى دهد. البته فرق بين رژيم اجتماعى اسلام، با ساير رژيم ها بسيار است كه بر هيچ شخص فاضل و اهل بحثى پوشيده نيست. تمام آنچه گفته شد، درباره رژيم اجتماعى اسلام در زمان حيات رسول خدا (ص) بود، و امّا بعد از رحلت آن جناب مسأله، مورد اختلاف واقع شد. يعنى اهل تسنّن گفتند : انتخاب خليفه ی رسول خدا (ص) و زمامدار و ولىّ مسلمين با مسلمين است، ولى شيعه يعنى پيروان علىّ بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه گفتند : خليفه ی رسول خدا (ص) از ناحيه و شخص رسول اللَّه (ص) تعيين شده و بر نام يك يك خلفا تنصيص و تصریح شده است و عدد آنان دوازده امام است كه اسامی شان و دليل امامتشان بطور مفصّل در كتب كلام آمده است (و خواننده مى تواند در آنجا به استدلالهاى دو طايفه اطّلاع يابد). 💠 ليكن به هر حال امر حكومت اسلامى بعد از رسول خدا (ص) و بعد از آخرين جانشين آن جناب (صلوات اللَّه عليه) يعنى در مثل همين عصر حاضر، بدون هيچ اختلافى به دست مسلمين است، امّا با در نظر گرفتن معيارهايى كه قرآن كريم بيان نموده و آن اين است كه : 🔸اوّلاً : مسلمين بايد حاكمى براى خود تعيين كنند. 🔸ثانياً : آن حاكم بايد كسى باشد كه بتواند طبق سيره رسول اللَّه (ص) حكومت نمايد، و سيره آن جناب، سيره رهبرى و امامت بود نه سيره سلطنت و امپراطوری. 🔸ثالثاً : بايد احكام الهى را بدون هيچ كم و زياد حفظ نمايد. 🔸رابعاً : در مواردى كه حكمى از احكام الهى نيست (از قبيل حوادثى كه در زمانهاى مختلف يا مكانهاى مختلف پيش مى آيد با مشورت) عُقلاى قوم تصميم بگيرند، كه بيانش گذشت. بر همه اينها آيات راجع به ولايت رسول خدا (ص) است، به اضافه آيه شريفه زير كه مى فرمايد : ❣لقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ —- به تحقيق شما مُجاز شديد كه در سنّت و سيره رسول اللَّه (ص) پيروى و اسوة داشته باشيد، امّا بطور شايسته. (سوره احزاب آيه21) ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
💠 اعمال مشترک شبهای قدر : 🔸غسل🔸زیارت امام حسین (ع)🔸احیاء نگه داشتنِ این شبها🔸قرآن به سر گرفتن🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان🔸دو رکعت نماز (در هر رکعت بعد از حمد، 7 مرتبه سوره توحید — بعد از سلام نماز : 70 مرتبه استغفرالله و أتوب إلیه). 💠 اعمال مخصوص شب بیست و یکم : 🔸تلاش بیشتر برای عبادت🔸بسیار صلوات فرستادن🔸استغفار 🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان. 🌺 التماس دعای فراوان، حلالمون کنید. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حاج آقا مجتبی تهرانی(ره): خدایا عفو کن! شتر دیدی، ندیدی ... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
◾️ قتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ. ▪️علی، در محراب عبادت خویش قربانی گردید. 📚 علی، صوتُ العدالة الإنسانیة ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 و امّا ، وضع زن و اصولاً وضع به وجود آمدن خانواده و رُبوبيّت و سرپرستى خانواده در آنجا، نزديك همان وضع روم بود. يعنى قِوام و ركن اجتماع مدنى و اجتماع خانوادگى نزد آنان، مردان بودند و زنان تابع و طُفيلى مردان به حساب مى آمدند؛ و به همين جهت زن در اراده و در افعال خود استقلال نداشت، بلكه تحت ولايت و سرپرستى مرد بود. ليكن همه اين اقوام در حقيقت، قوانين خود را خودشان كردند، براى اينكه اگر براى زن استقلالى قائل نبودند، بايد همه جا قائل نباشند، يعنى همانطورى كه يك كودك نه در منافعش مستقل است و نه در جرائمش، بايد در مورد زنان نيز اينطور حكم مى كردند كه اگر در اراده و اعمالشان (آنجا كه مثلاً مى خواهند چيزى بخرند و يا بفروشند) مستقل نيستند، در جرائمشان هم مستقل نباشند؛ يعنى اگر كار خلافى كردند، نبايد خودشان جريمه شوند و يا شكنجه گردند، بلكه بايد ولىّ و سرپرستشان جريمه بپردازد. ولى همانطور كه گفتيم، اين اقوام، طُفيلى بودن زن را فقط در طرف منافعشان حكم مى كردند، یعنی اگر زنان كار نيكى مى كردند پاداش آنها به كيسه سرپرست آنها مى رفت و امّا اگر كار بدى مى كردند، خودشان شكنجه مى شدند. و اين خود عيناً يكى از شواهد و بلكه از دلايلى است كه دلالت مى كند بر اينكه در تمامى اين قوانين، را به اين نظر كه موجودى است ضعيف (و جزئى است از اجتماع، امّا جزئى ناتوان و محتاج به قيّم) مورد توجّه قرار ندادند، بلكه به اين ديد به او نگاه كرده اند كه موجودى است مُضرّ، و مانند ميكروبى است كه مزاج اجتماع را تباه مى كند و صحّت آن را سلب مى نمايد؛ چيزى كه هست مى ديدند كه اجتماع حاجت حياتى و ضرورى به اين دارد، زيرا اگر زن نباشد نسل بشر باقى نمى ماند، لذا مى گفتند : چاره اى نيست جز اينكه بايد به شأن وى اعتنا كنيم و وبال امر او را به عهده بگيريم. 💠 پس اگر جُرمى و خيانتى كرد بايد خودش عذاب آن را بچشد، و امّا اگر كار نيكى كرد و سودى رسانيد مردان از آن بهره مند شوند، و براى ايمنى از شرّش نبايد هيچگاه آزادش گذاشت، كه هر كارى خواست بكند، عيناً مانند يك دشمن نيرومندى كه در جنگ شكست خورده باشد و او را گرفته باشند، مادام كه زنده است بايد مقهور و زير دست باشد، اگر كار بدى كند شكنجه مى شود، و اگر كار نيكى كند تشكر و تقدير از او به عمل نمى آيد. و همين كه ديديد مى گفتند كه قِوام اجتماع به وجود مردان است، باعث شد كه معتقد شوند به اينكه اولاد حقيقى انسان، فرزندان مى باشند و بقاى نسل به بقاى پسران است (و اگر كسى فرزند پسر نداشته باشد و همه فرزندانش دختر باشند، در حقيقت بلا عقب و اجاق كور است)، و همين اعتقاد منشأ پيدايش عمل تبنّى (فرزند گيرى) شد، يعنى باعث آن شد كه اشخاصِ بى پسر، پسر ديگرى را فرزند خود بخوانند و ملحق به خود كنند، و تمامى آثار فرزند واقعى را در مورد او هم مترتّب سازند، براى اينكه مى گفتند : خانه اى كه در آن فرزند پسر نيست محكوم به ويرانى و نسل صاحب خانه محكوم به انقراض است، لذا ناچار مى شدند بچه هاى پسر ديگران را فرزند خود بخوانند، تا به خيال خودشان نسلشان منقرض نشود، و با اينكه مى دانستند اين فرزند خوانده، فرزند ديگران است و از نسل ديگران آمده، مع ذلك فرزند قانونى خود به حساب مى آوردند، و به او ارث مى دادند و از او ارث مى بردند، و تمامى آثار فرزند صُلبى را در مورد او مترتّب و جارى مى كردند. و وقتى مردى از اين اقوام يقين مى كرد كه است و هرگز بچه دار نمى شود، دست به دامن يكى از نزديكان خود از قبيل : برادر و برادر زاده مى شد، و او را به بستر همسر خود مى برد تا با او جماع كند، و از اين جماع فرزندى حاصل شده، و او آن فرزند را فرزند خود بخواند و خاندان او باقى بماند. و امّا مسأله ازدواج و طلاق نيز در يونان و روم نزديك به هم بود، در هر دو قوم جائز بود، ولی در يونان اگر زن از يكى بيشتر مى شد يكى از آن زنان، زن قانونى و رسمى بود و بقيه غير رسمى. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣مظلومیت امیرالمؤمنین علیه ‌السلام، مظلومیت بشر است تا روز قیامت.. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 ❇️ حدّ و مرز كشور اسلامى مرز جغرافيايى و طبيعى و يا اصطلاحى نيست بلكه است. 💠 مسأله تأثير انشعاب قومى، در پديد آمدن اجتماع را لغو كرده (يعنى اجازه نمى دهد صِرف اينكه جمعيتى در قوميّت واحدند باعث آن شود كه آن قوم از ساير اقوام جدا گردند و براى خود مرز و حدود جغرافيايى معيّن نموده و از سايرين متمايز شوند)، براى اينكه عامل اصلى در مسأله ، بَدَويّت و صحرانشينى است كه زندگى در آنجا قبيله اى و طايفه اى است، و يا عاملش اختلاف منطقه ی زندگى و وطن ارضى است. و اين دو عامل، يعنى «بَدويّت» و «اختلاف مناطق زمين» (همانطور كه در محل خودش بيان شد) از جهت آب و هوا، يعنى حرارت و بُرودت و فراوانى نعمت و نايابى آن، دو عامل اصلى بوده اند تا نوع بشر را به شعوب و قبائل منشعب گردانند، كه در نتيجه زبانها و رنگ پوست بدنها و ... مختلف شد. و سپس باعث شده كه هر قومى قطعه اى از قطعات كره زمين را بر حسب تلاشى كه در زندگى داشته اند به خود اختصاص دهند، اگر زورشان بيشتر و سلحشورتر بوده توانسته اند قطعه بزرگترى، و اگر كمتر بوده، قطعه كوچك ترى را خاص خود كنند، و نام بر آن قطعه بگذارند، و به آن سرزمين عشق بورزند، و با تمام نيرو از آن دفاع نمودند. 💠 و اين معنا هر چند در رابطه با حوائج طبيعى بشر پيدا شده، يعنى حوائج او كه فطرتش به سوى رفع آن سوقش مى دهد، وادارش كرده كه اين مرزبندی ها را بكند (و از ديگران هم بپذيرد) ولى امرى هم در آن راه يافته است و آن اين است كه فطرت اقتضا دارد كه تمامى نوع بشر در يك مجتمع گرد هم آيند، زيرا اين معنا ضرورى و بديهى است كه طبيعت دعوت مى كند به اينكه قُواى جداى از هم دست به دست هم دهند، و با تراكم يافتن تقويت شوند و همه يكى گردند، تا زودتر و بهتر به هدفهاى صالح برسند و اين امرى است كه (حاجت به استدلال ندارد و) در نظام طبيعت مى بينيم كه مادّه اصلى، در اثر متراكم شدن عنصرى با عنصر ديگر، عنصرى را تشكيل مى دهد و سپس چند عنصر در اثر يك جا جمع شدن، فلان جماد را تشکیل داده و سپس نبات و آن گاه حيوان و سر انجام در آخر انسان را تشكيل مى دهد. در حالى كه انشعابات درست عكس اين را نتيجه مى دهد، يعنى اهل يك وطن هر قدر متّحدتر و در هم فشرده تر شوند، از ساير مجتمعات بشرى بيشتر جدا می گردند... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
🌹🌹🌹 💠 از جمله فضایل امیر المؤمنین علی (ع) و از دلائل امامت و برتری او بر سایر صحابه آن است که رسول الله (ص) او را همسان خود و سایر انبیاء معرفی می کرد، بلکه از طرق شیعی و سنّی به الفاظ گوناگون روایت شده است که حضرت علی (ع) را به سبب خِصال و سجایا و مناقب او، به پیغمبران اولو العزم و سایر انبیاء تشبیه کرده است. این حدیث را که به حدیث تشبیه معروف است احمد بن محمد بن حنبل (م 241 ق) در المسند از احمد بن عبدالرزّاق و او از رسول الله (ص) چنین روایت کرده است : 💜 «مَنْ أرادَ أنْ یَنْظُرَ إلی آدمَ فی عِلْمِه و إلی نوحٍ فی فَهْمِه و إلی ابراهیمَ فی خلْقِه و إلی موسَی فی مُناجَاته و إلی عیسَی فی سُنّتِه و إلی مُحمّدٍ فی تَمامِه و کَمالِه فَلْیَنظُر إلی هذا الرَّجُلِ المُقبِلِ، فتَطاوَل النّاسُ فإذا هُمْ بِعلیِّ بْنِ أبی طالبٍ کأنّما یَنْقَلِعُ مِنْ صَبَبٍ و یَنْحَطُّ مِنْ جَبَلٍ». ❤️ هر کس بخواهد آدم را در علمش و نوح را در فهمش و ابراهیم را در خلقش و موسی را در مناجاتش و عیسی را در سنّت و رفتارش و محمّد را در تمام خلقت و کمال صفاتش ببیند، باید به این مرد که از راه می رسد بنگرد، پس مردمان همه گردن کشیدند، ناگاه را دیدند که از راه می رسد گویی سیلی بود که از جای خود کنده شده و در سراشیبی افتاده و از کوه به زیر می آید. 📚 الغدیر، جلد 3، ص357 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
💠 اعمال مشترک شبهای قدر : 🔸غسل🔸زیارت امام حسین (ع)🔸احیاء نگه داشتنِ این شبها🔸قرآن به سر گرفتن🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان🔸دو رکعت نماز (در هر رکعت بعد از حمد، 7 مرتبه سوره توحید — بعد از سلام نماز : 70 مرتبه استغفرالله و أتوب إلیه). 💠 اعمال مخصوص شب بیست و سوم : 🔸1000 مرتبه خواندن سوره قدر🔸خواندن سوره های عنکبوت، روم، دخان🔸تأکید بر شب زنده داری، غسل آخر شب، زیارت امام حسین (ع)🔸دعای سلامتی امام زمان (عج)🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان. 🌺 التماس دعای فراوان، حلالمون کنید. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️استاد پناهیان امشب فقط امام زمانت رو بخواه.. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 ❇️ وضع زن در بین عرب و محيط زندگى عرب (آن محيطى كه در آن نازل شد) 💠 از همان زمانهاى قديم در شبه جزيره عربستان زندگى مى كرد، سرزمينى بى آب و علف و خشك و سوزان، و بيشتر سكنه ی اين سرزمين از قبائل صحرانشين و دور از تمدّن بودند، و زندگيشان با غارت و شبيخون اداره مى شد. عرب از يك سو، يعنى از طرف شمال شرقى به ايران و از طرف شمال به روم و از ناحيه جنوب به شهرهاى حبشه و از طرف غرب به مصر و سودان متّصل بودند، و به همين جهت عمده رسومشان رسوم توحّش بود، كه در بين آن رسوم، احياناً اثرى از عادات روم و ايران و هند و مصر قديم هم ديده مى شد. عرب براى نه استقلالى در زندگى قائل بود و نه حُرمت و شرافتى، بله حرمتى كه قائل بود براى بيت و خاندان بود. زنان در عرب ارث نمی بردند و آن هم بدون حدّى معيّن، جائز بود، هم چنان كه در يهود نيز چنين است، و همچنين در مسأله طلاق براى زن اختيارى قائل نبود، و دختران را زنده به گور مى كرد. اوّلين قبيله اى كه دست به چنين جنايتى زد قبيله «بنی تميم» بود، و به خاطر پيشامدى بود كه در آن قبيله رخ داد، و آن اين بود كه با «نعمان بن منذر» جنگ كردند و عدّه اى از دخترانشان اسير شدند كه داستانشان معروف است، و از شدّت خشم تصميم گرفتند دختران خود را خود به قتل برسانند و زنده دفن كنند، و اين رسم ناپسند به تدريج در قبائل ديگر عرب نيز معمول گرديد، و عرب هرگاه دخترى برايش متولّد مى شد به فال بد گرفته و داشتن چنين فرزندى را ننگ مى دانست بطورى كه قرآن مى فرمايد : ❣يتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ (سوره نحل آيه 59) يعنى پدرِ دختر از شنيدن خبر ولادت ، خود را از مردم پنهان مى كرد؛ و بر عكس هر چه بيشتر داراى پسر مى شد (هر چند پسر خوانده) خوشحال تر مى گرديد، و حتّى بچّه زن شوهردارى را كه با او زنا كرده بود، به خود ملحق مى كرد و چه بسا اتفاق مى افتاد كه سران قوم و زورمندان، بر سر يك پسرى كه با مادرش زنا كرده بودند نزاع مى كردند، و هر يك آن پسر را براى خود ادّعا مى نمودند. البته از بعضى خانواده هاى عرب اين رفتار هم سرزده، كه به زنان و مخصوصاً دختران خود در امر ازدواج استقلال داده، و رعايت رضايت و انتخاب خود او را كرده باشند، كه اين رفتار از عرب، شبيه همان عادتى است كه گفتيم در اشراف ايرانيان معمول بود، و خود يكى از آثار در جامعه است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
🌹🌹🌹 💠 و به هر حال رفتارى كه عرب با زنان داشت، تركيبى بود از رفتار اقوام متمدّن و رفتار اقوام متوحّش. ندادن استقلال به زنان در حقوق، و شركت ندادن آنان در امور اجتماعى از قبيل حكومت و جنگ و مسأله ازدواج و اختيار دادن امر ازدواج به زنان اشراف را از ايران و روم گرفته بودند، و كُشتن آنان و زنده به گور كردن و شكنجه دادن را از اقوام بَربَرى و وحشى اقتباس كرده بودند، پس محروميّت از مزاياى زندگى مستند به تقديس و پرستش رئيس خانه نبود، بلكه از باب غلبه قوى و استخدام ضعيف بود. و امّا مسأله «پرستش» در بين عرب اينچنين بود كه همه اقوام عرب (چه مردان و چه زنان) مى پرستيدند، و عقائدى كه درباره بت داشتند شبيه همان عقائدى است كه صابئين درباره ستاره و ارباب انواع داشتند، چيزى كه هست بُت هاى عرب بر حسب اختلافى كه قبائل در هواها و خواسته ها داشتند مختلف مى شد، ستارگان و ملائكه (كه به زعم ايشان دختران خدا هستند) را مى پرستيدند و از ملائكه و ستاره صورتهايى در ذهن ترسيم نموده و بر طبق آن صورتها، مجسّمه هايى مى ساختند كه يا از سنگ بود و يا از چوب، و هواها و افكار مختلفشان به آنجا رسيد كه قبيله بنى حنيفه بطورى كه از ايشان نقل شده بُتى از «خرما، كشک، روغن، آرد و...» درست كرده و سالها آن را مى پرستيدند و آن گاه دچار قحطى شده و خداى خود را خوردند! شاعرى در اين زمينه چنين گفت : أكلت حنيفة ربّها/زمن التقحم و المجاعة لم يحذروا من ربّها/العواقب و التباعة ترجمه : قبيله بنى حنيفه در قحطى و از گرسنگى خود را خوردند و نه از پروردگار خود حذر كردند، و نه از سوء عاقبت اين كار پروا نمودند!! 💠 و بسا مى شد كه مدّتى سنگى را مى پرستيدند، امّا آن گاه كه به سنگ زيبايى مى رسيدند سنگ اوّل را دور انداخته و دوّمى را براى خدايى بر مى گزيدند؛ و اگر براى پرستش چيزى پيدا نمى كردند، مقدارى خاك جمع نموده و گوسفند شيردهى مى آوردند و شيرش را روى آن خاك مى دوشيدند و از آن گِل، بُتى مى ساختند و بلا فاصله به دور همان بت، طواف مى كردند! و زنان، محروميّت و تيره بختى هايى كه در اين جوامع داشتند در دل و فكر آنان ضعفى ايجاد كرد و اين ضعف فكرى، أوهام و خرافات عجيب و غريبى در مورد حوادث و وقايع مختلف در آنان پديد آورد، كه كتب تاريخى اين خرافات و اوهام را ضبط كرده است. و اين بود خلاصه اى از در مجتمع انسانى در ادوار مختلف قبل از اسلام، و در عصر ظهور اسلام. همانطور كه در اوّل بحث وعده داده بوديم، تمامى سعى خود را در اختصار گويى به كار برديم. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
بدون مقدّمه : ۱ آیه و ۲ حدیث خدمتتون تقدیم میکنم و از شما دعوت میکنم به قدر توان از مظلوم، اعلام حمایت کنید. مثلاً اینکه : عکس پروفایل شخصی، گروهها و کانالتون رو در این ۲-۳ روز به حمایت از مردم مظلوم و آزادی اختصاص بدید و در راهپیمایی روز قدس شرکت کنید. 💜 آیه قرآن : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا __ (ای محمّد) یقیناً سرسخت ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، و مشرکان خواهی یافت. (۱) 💜 رسول اکرم صلی الله علیه و آله : مَن أخَذَ لِلمَظلُومِ مِنَ الظّالِمِ کانَ مَعِیَ فی الجَنَّةِ مُصاحِباً __ هر کس داد ستمدیده را از بگیرد در بهشت با من همنشین خواهد بود. (۲) 💜 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : اُوصيكُما بِتَقْوَى اللّهِ... وَ كونَا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلومِ عَوْناً __ شما را سفارش مى كنم به تقواى الهى... و اینکه دشمنِ ظالم و ياور باشيد. (۳) 📚 ۱ : سوره مائده، آیه ۸۲🔸۲ : بحارالأنوار، ج ۷۲، ص۳۵۹🔸۳ : نهج البلاغه ، نامه ۴۷. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 در حالى كه انشعابات درست عكس اين را نتيجه مى دهد، يعنى اهل يك وطن هر قدر متّحدتر و در هم فشرده تر شوند، از ساير مجتمعات بشرى بيشتر جدا مى گردند، اگر متّحد مى شوند، واحدى مى گردند كه روح و جسم آن واحد از واحدهاى وطنى ديگر جدا است و در نتيجه ، وحدت خود را از دست مى دهد و «تجمّع» جاى خود را به «تفرقه» مى دهد و بشر به تفرّق و تشتّتى گرفتار مى شود كه از آن فرار مى كرد و به خاطر نجات از آن دور هم جمع شده و جامعه تشكيل داده بود. و واحدى كه جديداً تشكيل يافته شروع مى كند به اينكه با ساير آحاد جديد همان معامله اى را بكند كه با ساير موجودات عالَم مى كرد، يعنى ساير انسانها و اجتماعات را به خدمت مى گيرد، و از آنها چون بهره كشى مى كند و چه كارهايى ديگر كه انجام نمى دهد و تجربه دائمى از روز اوّل دنيا تا به امروز (كه عصر ما است) شاهد بر صدق گفتار ما است و آياتى هم كه در خلال بحث هاى قبل آورديم كافى است كه از آنها همين معنا را بفهميم و بتوانيم به قرآن كريم نسبت دهيم. 💠 و همين معنا باعث شده كه اعتبار اينگونه انشعابها و چند دستگى ها و امتيازات را لغو اعلام نموده و اجتماع را بر پايه «عقيده» بنا نهد نه بر پايه جنسيّت، قوميّت، وطن و امثال آن؛ و حتّى در مثل پيوند زوجيّت و خويشاوندى (كه اوّلى : مجوّز تمتّعات جنسى، و دومى : وسيله ميراث خوارى است) نيز مدار و معيار را قرار داده نه منزل و وطن و امثال آن را. (به اين معنا كه فلان فرزند كه از دين توحيد خارج است از پدر و مادر مسلمانش با اينكه از پشت پدرش و رحم مادرش متولد شده، به خاطر كفرش ارث نمى برد، و همسرش نيز نمى تواند از جامعه مسلمين باشد). و از بهترين شواهد بر اين معنا نكته اى است كه هنگام بررسى شرايعِ اين دين به چشم مى خورد، و آن اين است كه مى بينيم مسأله «توحيد» را در هيچ حالى از احوال مُهمل نگذاشته و بر مجتمع اسلامى واجب كرده كه حتّى در اوج عظمت و اهتزاز بيرقِ پيروزيش دين را بپا بدارد و در دين متفرّق نشود، و نيز در هنگام شكست خوردن از دشمن و ضعف و ناتوانيش تا آنجا كه مى تواند در احياى دين و اعلاى كلمه توحيد بكوشد؛ و بر اين قياس، مسأله توحيد و را در همه احوال لازم شمرده، حتّى بر يك فرد مسلمان نيز واجب كرده كه دين خدا را محكم بگيرد و به قدر تواناييش به آن عمل كند هر چند كه به عقد قلبى باشد، و اگر سختگيرى دشمن اجازه تظاهر به دين دارى نمى دهد در باطن دلش به عقايد حقّه ی دين معتقد باشد، و اعمال ظاهرى را از ترس دشمن با اشاره انجام دهد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣از کجا بدونم شب قدرهام خوب بوده یا نه... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
❇️ راهپیمایی که دفاع از فلسطین به ‌وسیله ‌ی حضور مردمی است، همیشه مهم است. امسال این راهپیمایی مهمتر است. به ‌خاطر این کارهای خیانت‌ باری که بعضی از دنباله ‌های آمریکا دارند در منطقه انجام میدهند برای جا انداختن معامله ‌ی قرن؛ که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقّق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنباله ‌هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 و از همه آنچه كه گفتيم، چند نتيجه به دست مى آيد : 🔸اوّل اينكه : بشر در آن دوران درباره دو طرز تفكّر داشت، يكى اينكه زن را انسانى در سطح حيوانات بى زبان مى دانست، و ديگری اينكه او را انسانى پَست و ضعيف در انسانيّت مى پنداشت، انسانى كه مردان (يعنى انسان هاى كامل) در صورت آزادى او، از شرّ و فسادش ايمن نيستند و به همين جهت بايد هميشه در قيد تبعيّت مردان بماند، و مردان اجازه ندهند كه زنان آزادى و حُرّيتى در زندگى خود كسب كنند؛ نظريه اوّل با سيره اقوام وحشى و نظريه دوم با روش اقوام متمدّن آن روز مناسب تر است. 🔸دوم اينكه : بشر قبل از اسلام نسبت به زن از نظر نيز دو نوع طرز تفكّر داشت، بعضى از جوامع، زن را خارج از افراد اجتماع انسانى مى دانستند، و معتقد بودند زن «جزء» اين هيكل تركيب يافته از افراد نيست بلكه از «شرايط» زندگى او است، شرايطى كه بشر بى نياز از آن نمى باشد، مانند «خانه» كه از داشتن و پناه بردن در آن چاره اى ندارد. و بعضى ديگر معتقد بودند زن مانند اسيرى است كه به بَردگى گرفته مى شود، و از پيروان اجتماعِ غالب است، و اجتماعى كه او را اسير كرده، از نيروى كار او استفاده مى كند، و از ضربه زدنش هم جلوگيرى مى نمايد. 🔸سوم اينكه : محروميّت زن در اين جوامع، همه جانبه بود، و زن را از تمامى حقوقى كه ممكن بود از آن بهره مند شود، محروم مى دانستند، مگر به آن مقدارى كه بهره مندى زن در حقيقت به مردان بود، كه قيّم زنان بودند. 🔸چهارم اينكه : اساس مردان با زنان عبارت بود از غلبه قوى بر ضعيف و به عبارت ديگر : هر معامله اى كه با زنان مى كردند بر اساس قريحه ی استخدام و بهره كشى بود، و اين روش امّتهاى غير متمدّن بود، و امّا امّتهاى متمدّن علاوه بر آنچه كه گفته شد اين طرز تفكّر را هم داشتند كه زن انسانى است ضعيفُ الخِلقه، كه توانايى آن را ندارد كه در امور خود مستقل باشد، و نيز موجودى است خطرناك كه بشر از شرّ و فساد او ايمن نيست؛ و چه بسا كه اين طرز تفكّرها در اثر اختلاط امّت ها و زمان ها، در يكديگر اثر گذاشته باشند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa