عنایت ویژه امام رضا علیه السلام.mp3
3.49M
📌 عنایت ویژه #امام_رضا علیه السلام
🎤حجت الاسلام میرزامحمدی
📄 عرضه نامه اعمال شیعیان ...
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 شب اول ربیع الاول، لیله المبیت
✍ #رسول_الله صلی الله علیه و آله فرمود:
💠 خداوند به #جبرئیل و #میکائیل وحی نمود که من بین شما پیوند برادری ایجاد نمودم و عمر یکی از شما را طولانی تر از عمر دیگری قرار دادم.
🔰پس کدام یک از شما برادرش را بر خود ترجیح میدهد؟ هر دو آنها از مرگ بیزار بودند.
💠 پس خداوند به آن دو وحی نمود: آیا (نمی خواهید) مثل ولی من #علی_بن_ابی_طالب باشید که میان او و #محمد، پیامبرم عقد اخوت بستم و #علی، جان #پیامبر را بر خود ترجیح داد و در بستر او خوابید تا با فدا کردن جان خود، از جان پیامبر صلی الله علیه و آله محافظت کند؟
🔰هر دو به زمین فرود آیید و از او در مقابل دشمنش محافظت کنید. جبرئیل فرودآمده و در کنار سر حضرت نشست و میکائیل در کنار پاهای حضرت قرار گرفت و جبرئیل شروع به تکرار این جمله کرد: آفرین! آفرین! به انسانی همچون تو یا بن ابی طالب! به خدا سوگند فرشتگان به تو افتخار میکنند! و خداوند این آیه را نازل کرد: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَه ابتغاءَ مرضاتِ الله»
📚 مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۶۴.
🆔 @islam_history
📌 فساد خواص
✍ نقل شده که از #امام_علی علیه السلام درباره احوالات [بد و نادرست] مردم سوال شد، ایشان فرمودند: این ناشی از فساد خواص است.
💠 خواص پنج دسته هستند؛
1️⃣ عالمان؛ آنها راهنمایان به سوی خدا هستند.
2️⃣ زاهدان؛ آنها راه رسیدن به خداوند هستند.
3️⃣ تاجران؛ آنها امین های خداوند هستند.
4️⃣ نظامیان؛ آنها یاری دهندگان دین خدا هستند.
5️⃣ حاکمان؛ آنها مسئول اداره امور خلق خدا هستند.
❓ پس اگر عالم طمع کار باشد و به دنبال جمع مال باشد، پس به واسطه چه کسی به خدا راهنمایی شود؟
❓و اگر زاهد، راغب به دنیا باشد و طالب اموال و متعلقات مردم باشد، پس به چه کسی اقتداء شود؟
❓و اگر تاجر خائن باشد و زکات ندهد، پس به چه کسی می توان اعتماد کرد؟
❓و اگر نظامی ریاکار باشد و نگاهش به کسب دنیا باشد پس چطور خطرات از مسلمانان دفع می شود؟
❓و اگر حاکم جامعه ظالم و جائر باشد پس مظلوم از چه کسی برای مقابله با ظالم کمک بخواهد؟
⚠️ به خدا قسم مردم را نابود نمی کنند مگر عالمان طمّاع، زاهدان دنیا طلب، تاجران خائن، نظامیان ریاکار و حاکمان جائر.
📚 غرر الحكم و درر الكلم ص 505
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
❤️ صلّیاللهعلیکیاأباعبدالله...
🕊حضرتفرمود: ...این ذکر را ۳مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان میرسد!
🌙 #شبزیارتی
🆔 @islam_history
📌قدمت #ایام_محسنیه در کلام عالم #اهل_سنت
✍️ قاضى عبد الجبّار معتزلی (متوفی ۴۱۵ هـ) می نویسد:
💠 در این زمان (یعنی سال ۴۰۹ قمری که تألیف این کتاب به پایان رسیده) از جمله آنان (یعنی عالمان #شیعه) کسانی هستند چون أبوجبلة ابراهیم بن غسّان، و مانند جابر متوفّي، أبوالفوارس حسن بن محمّد ميمدیّ، أبوالحسين أحمد بن محمّد بن کميت، أبو محمّد طبری، أبوالحسن حلبی، أبويتيم رلبای، أبو القاسم نجّاری، أبو الوفا ديلمی، ابن أبی الدّيس، خزيمة، أبوخزيمة، و أبو عبد اللّه محمّد بن نعمان (شیخ مفید). اینان در مصر و رملة (در سوریه)، صور (در لبنان)، عكّا (در فلسطین اشغالی)، عسقلان (در ساحل فلسطین)، دمشق، بغداد، جبل السماق (در ادلب سوریه) هستند و همگی در این سرزمین ها، ادّعای تشیّع و دوستی #محمّد صلّی الله علیه و سلّم و #اهل_بیت او را دارند، سپس بر #فاطمه و بر فرزندش مُحَسَّن ـ که عقیده دارند خلیفه دوم او را کشته است ـ گریه می کنند...
📚 دلائل النبوّة (ناشر: دار المصطفى القاهرة) ج2 ص594
🆔 @islam_history
📌 خلفای پس از #پیامبر ...
✍ #حذیفه بن یمان نقل می کند که #رسول_خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
💠 پس از من، خلفایی بر سر کار می آیند که:
👈 نه در راه من قدم بر می دارند؛
👈 نه روش و سیره من را در پیش خواهند گرفت؛
👈 در میان ایشان، کسانی هستند که پیکرشان، انسان، ولی قلبشان #شیطان است.
📚صحیح مسلم، ج۳، ص۲۰، حدیث۱۸۴۷.
🆔 @islam_history
📌 تعدد ازواج حضرت #سکینه_بنت_الحسین سلاماللهعلیها، آری یا خیر؟
🔰از اتهاماتی که به سکینه بنت الحسین علیها السلام نسبت داده شده است ازدواجهای مکرر ایشان است و عجیبتر اینکه در میان این ازدواجها نام افرادی هم به چشم میخورد که سابقه عناد و دشمنی با او و اهل بیتش را داشته و از دشمنان درجه اول آنان و شیعیانشان محسوب میشدند.
🔰در روایات اهل سنت آمده که #سکینه دختر #امام_حسین علیه السلام پس از واقعه تلخ #عاشورا و بازگشت به مدینه با #مصعب_بن_زبیر #ازدواج کرد و برای او فرزندی به نام "فاطمه" به دنیا آورد و پس از کشته شدن مصعب با عبدالله بن #عثمان بن عبدالله بن حکیم بن حزام بن خویلد ازدواج کرد و پسری بنام "عثمان" برای او به دنیا آورد پس از عبدالله سکینه با زید بن عمرو بن عثمان بن عفان و بعد با ابراهیم بن عبدالرحمان بن عوف ازدواج کرد اما به واسطه نامه هشام بن عبدالملک والی مدینه از او جدا شد و بعد با اصبغ بن عبدالعزیز بن مروان ازدواج کرد و سپس دوباره با ابراهیم بن عبدالرحمن بن عوف ازدواج کرد. (۱)
🔰با توجه به اینکه بر اساس روایات شیعی، سکینه بعد از ازدواجش با #عبدالله_بن_حسن علیه السلام تا زمان وفات با کسی ازدواج نکرده بود، بی تردید موضوع تعدد ازواج که برای سکینه نقل کرده اند اسائه ادب دیگری است که دشمنان برای تقرب بین آل علی علیهم السلام و دشمنانشان به #اهل_بیت علیهم السلام بسته و در راستای تلاش برای رفع عداوت تقلیدی بین آنها و بین مخالفان اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته است.(۲)
🔰بر روایات ازدواجهای مکرر سکینه بنت الحسین علیه السلام اشکالات بسیاری وارد است که از مهمترین آن میتوان به این دو مورد اشاره کرد:
🔸اولاً: از طریق تاریخ نویسان #شیعه نام هیچ همسر یا فرزندی برای این بانو به ثبت نرسیده است، هرچه هست روایاتی است که از طریق #ابوالفرج_اصفهانی و امثال او به ما رسیده است. آن بانویی که #امام علیه السلام در توصیف او میفرمایند «و اما السکینه فغالب علیها الاستغراق مع الله فلا تصلح لرجل؛ سکینه غالباً غرق در ذات الهی است از این رو شایسته امور زناشویی نیست» چگونه ممکن است آن طور باشد که ابوالفرج میگوید.
🔸ثانیاً: این ازدواج ها و بخصوص ازدواج سکینه با مصعب بن زبیر به جهت دشمنی شدید آل زبیر با اهل بیت علیهم السلام و عدم توافق آنان با هم، امری محال است و برخی مقتضیات دینی و اجتماعی نیز این ازدواج را منع میکند چگونه ممکن است سکینه با مصعبی ازدواج کند که با آل علی علیهم السلام دشمنی شدید داشته است و شیعیان او را از دم شمشیر میگذرانده است.(۳)
ادامه دارد...
📚 منابع
۱. ابوالفرج الاصفهانی، اغانی، ج۱۶، ص۳۶۶؛ ابن سعد؛ الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۰، ج۸، ص۳۴۷.
۲. الحلو، محمدعلی السید یحیی، ص۱۴۵.
۳. همان ۹۹-۱۴۶.
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 صحبت های قابل تامل آیت الله غیب غلامی در مورد نسبت های ناروا به حضرت #سکینه سلام الله علیها توسط برخی مورخین
🆔 @islam_history
📌 تغزُّل و شعرگویی حضرت #سکینه سلاماللهعلیها؟
🔰تغزل و شعرگویی و تشکیل مجامع شعر و شاعری و عرضه نتایج طبع توسط مشاهیر اهل سخن و شعرای بزرگ آن عصر خدمت #سکینه_بنت_الحسین علیها السلام و قانع شدن به داوری و نظرات آن بانو،(۱) از اتهامات و اکاذیبی است که برخی مورخان و سیره نگاران معلوم الحال به آن بانوی ارجمند نسبت دادهاند.
🔰اجتماع شاعران نزد سکینه و حکمیت او میان آنها و دیگر اموری که با شأن زنان با شرم و حیای نبوت و بانوان گرامی خاندان عصمت منافات دارد، نمیتواند با حقیقت منطبق باشد.
🔰از این روایات جعلی و بیپایه و اساس که بر اساس مصالح دولت اموی و جهت تأمین مطامع زبیری انجام پذیرفته است و در منابع و آثار شیعی هم هیچ اثری از آن دیده نمیشود تنها از سوی #ابوالفرج_اصفهانی و امثال او، سخن به میان آمده است.
🔰ابوالفرج این روایت را از #زبیر_بن_بکار که دشمن #آل_علی علیهم السلام بوده، بلکه با دیگر #بنی_هاشم هم عدوات داشته، نقل کرده است.
🔰کسی که این دروغها را برای مردان و زنان #اهل_بیت علیهم السلام میساخت تا جایی که میخواستند او را از بین ببرند از این رو در زمان #متوکل از #مکه گریخت و در بغداد ساکن شد.(۲) بعلاوه در سلسله سندهای این روایات، عمر بن ابیبکر المؤملی وجود دارد که روایات او در مستندات خود تا به آن حد ضعیف و بیاساسند که نه تنها در نظر برخی از علمای #اهل_سنت روایات او مخدوش و ضعیف تلقی گردیده است،(۳) بلکه او را آفتی از آفات معرفی کردهاند.(۴)
🔰گذشته از اسقاط و ضعف سند روایت مجالست سکینه با شعرا، ضعف دیگری که برای این روایات برشمردهاند این است که این زمان، زمان حزن اهل بیت علیهم السلام و عزاداری آنها برای سرور و سالار شهیدان علیه السلام بوده و در حالی که #مدینه یکپارچه سیاهپوش این ماتم بوده چگونه ممکن است سکینه دختر #امام_حسین علیه السلام در مجالس بزم حاضر شده باشد و با دیگر شاعران بساط تغزل و اشعار عاشقانه گسترانده باشد و اصلاً آیا این کار از فردی چون سکینه که امام حسین علیه السلام درباره مقام معنویاش فرمود: «سکینه فغالب علیها الاستغراق مع الله؛ سکینه غرق در ذات الهی است»(۵) پذیرفته هست؟
🔰بعلاوه بسیاری از اشعاری را که به سکینه بنت الحسین علیها السلام نسبت داده شده متعلق به آن بانو نیست، بلکه این اشعار متعلق به سکینه بنت خالد بن مصعب زبیری است که ملاقاتها و اجتماعاتش با عمر بن ابیربیعه شاعر و مغازلاتش با او معروف و مشهور است.
🔰تشابه اسمی سکینه بنت الحسین علیه السلام با سکینه بنت خالد بن مصعب همسر عمر بن ابیربیعه و اختلاط گاه به عمد این دو اسامی موجب اختراع قصههای آن چنانی بوده است بسیاری دیگر از این اشعار و اجتماعات منسوب به سکینه دختر امام حسین علیه السلام هم، در حقیقت اشعار و اجتماعاتی است به سرپرستی عائشة بنت طلحة بن عبیدالله همسر #مصعب_بن_زبیر که با عمر بن ابیربیعه به تغزل و اشعار شاعرانه اشتغال و اشتهار داشت.
🔰ابوالفرج نیز خود در کتابش به این امر اعتراف داشته است که «نظیر اجتماعی که به سکینه بنت الحسین علیها السلام منسوب گردیده به سرپرستی زنی اموی برپا شده است و من تا زمانی که زندهام اسمش را برای احدی باز نخواهم گفت.»(۶) آری چنین مجالسی را باید از امثال زنانی چون عائشه دختر طلحة بن عبیدالله همسر مصعب بن زبیر و سُعدی بنت عبدالرحمن بن عوف و امالبنین بنت عبدالعزیز بن مروان همسر ولید بن عبدالملک و دیگر زنان اموی و مروانی که سیره و رفتارشان مجالست با شعرای عصر خود و معاشقه با آنان بوده است سراغ گرفت نه از اهل بیتی که این امور از ساحت مقدس آنان به دور است.(۷)
📚 منابع
۱. الاصفهانی، ابوالفرج؛ الاغانی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، ۱۴۱۵، ج۲، ص۵۷۰ و صص۵۷۷-۵۸۸ و ج۱۶، صص۳۷۹-۳۸۰ و صص۳۷۴-۳۷۵ و...
۲. الحلو، محمد علی السید یحیی؛ عقیله قریش آمنه بنت الحسین الملقبه بسکینه، قم، مؤسسه السبطین العالمیه، چاپ دوم، ۱۳۸۲ش،صص۵۳-۵۵ به نقل از وفیات الاعیان.
۳. ابنحجر؛ تهذیب التهذیب، بیروت-لبنان، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ اول، ۱۹۸۴، ج۹، ص۱۰۲ و ابنعساکر؛ تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۴۳، ص۵۵۲.
۴. ابنعساکر، پیشین، ص۵۵۲.
۵. الموسوی المقرم، عبد الرزاق؛ مقتل الحسین علیه السلام، بیروت، دارالکتاب الاسلامیه، چاپ پنجم، ص۳۴۹.
۶. ابوالفرج الاصفهانی، پیشین، ج۱، صص۲۸۱-۲۸۲.
۷. الحلو، پیشین،صص۵۳-۶۶.
🆔 @islam_history
📌 بهترین بنده خدا...
✍ هنگامى كه ابومحمد (#امام_عسكرى عليهالسلام) را به زندان انداختند، #بنى_عباس نزد «صالح بن وصيف» که از دشمنان #اهل_بیت بود آمدند و گفتند: بر او سخت بگير و در آسايش نباشد.
💠 صالح به آنها گفت: چه كار كنم؟! دو نفر از بدترين افرادم را بر او گماردم ولى آنها از عابدترين مردم شده و مشغول #نماز و #روزه گشتهاند!
💠 سپس امر نمود آن دو زندانبان را بياورند؛ وقتى حاضر شدند به آنها گفت: واى بر شما! در مورد اين مرد زندانى چه مىگوييد؟
❇️ جواب دادند: چه بگوييم در مورد مردى كه روزها روزه است و شبها به عبادت مىپردازد؛ غير از عبادت سخنى نمىگويد و جز بندگى خدا مشغوليتى ندارد. هنگامى كه به ما نظر مىافكند، بدنمان مىلرزد بهگونهاى كه نمىتوانيم خودمان را كنترل كنيم!
💠 بنى العباس وقتى اين سخنان را شنيدند، با ذلت و خوارى بازگشتند.
📚 #كافى، ج۱، ص۵۱۲.
🆔 @islam_history
📌 ماجراي جالب جانشين بر حق #امام_عسكري علیه السلام
✍ ابوالاديان مي گويد: من خدمت حضرت #امام_حسن_عسكري علیه السلام مي كردم. نامه هاي آن حضرت را به شهرها مي بردم. در مرض موت، روزي من را طلب فرمود و چند نامه اي نوشت به مدائن تا آنها را برسانم.
💠 سپس #امام فرمود: پس از پانزده روز باز داخل سامره خواهي شد و صداي گريه و شيون از خانه من خواهي شنيد، و در آن موقع مشغول غسل دادن من خواهند بود.
🔰ابوالاديان به امام عرض مي كند: اي سيد من، هرگاه اين واقعه دردناك روي دهد، امامت با كيست؟
فرمود: هر كه جواب نامه من را از تو طلب كند.
🔰ابوالاديان مي گويد: دوباره پرسيدم علامت ديگري به من بفرما.
امام فرمود: هركه بر من #نماز گزارد.
🔰ابوالاديان مي گويد: باز هم علامت ديگري بگو تا بدانم.
امام مي گويد: هر كه بگويد كه در هميان چه چيز است او امام شماست.
🔰ابوالاديان مي گويد: مهابت و شكوه امام باعث شد كه نتوانم چيز ديگري بپرسم. رفتم و نامه ها را رساندم و پس از پانزده روز برگشتم. وقتي به در خانه امام رسيدم صداي شيون و گريه از خانه امام بلند بود. داخل خانه امام، جعفر برادر امام حسن عسكري را ديدم كه نشسته، و شيعيان به او تسليت مي دهند و به امامت او تهنيت مي گويند. من از اين بابت بسيار تعجب كردم پيش رفتم و تعزيت و تهنيت گفتم. اما او جوابي نداد و هيچ سؤالي نكرد.
💠 چون بدن مظهر امام را كفن كرده و آماده نماز گزاردن بود، خادمي آمد و #جعفر را دعوت كرد كه بر برادر خود نماز بخواند. چون جعفر به نماز ايستاد، طفلي گندمگون و پيچيده موي، گشاده دنداني مانند پاره ماه بيرون آمد و رداي جعفر را كشيد و گفت: اي عمو پس بايست كه من به نماز سزاوارترم.
💠 رنگ جعفر دگرگون شد. عقب ايستاد. سپس آن طفل پيش آمد و بر پدر نماز گزارد و آن جناب را در پهلوي امام علي النقي عليه السلام دفن كرد. سپس رو به من آورد و فرمود: جواب نامه ها را كه با تو است تسليم كن. من جواب نامه را به آن كودك دادم. پس «حاجزوشا» از جعفر پرسيد: اين كودك كه بود، جعفر گفت: به خدا قسم من او را نمي شناسم و هرگز او را نديده ام.
💠 در اين موقع، عده اي از شيعيان از شهر قم رسيدند، چون از وفات امام با خبر شدند، مردم به جعفر اشاره كردند. چند تن از آن مردم نزد جعفر رفتند و از او پرسيدند: بگو كه نامه هايي كه داريم از چه جماعتي است و مالها چه مقدار است؟ جعفر گفت: ببينيد مردم از من علم غيب مي خواهند! در آن حال خادمي از جانب حضرت صاحب الامر ظاهر شد و از قول امام گفت: اي مردم قم با شما نامه هايي است از فلان و فلان و همياني (كيسه اي) كه در آن هزار اشرفي است كه در آن ده اشرفي است با روكش طلا.
💠 شيعياني كه از قم آمده بودند گفتند: هر كس تو را فرستاده است #امام_زمان است اين نامه ها و هميان را به او تسليم كن.
💠 جعفر نزد #معتمد خليفه آمد و جريان واقعه را نقل كرد. معتمد گفت: برويد و در خانه امام حسن عسكري علیه السلام جستجو كنيد و كودك را پيدا كنيد. رفتند و از كودك اثري نيافتند. ناچار «صيقل» كنيز حضرت امام عسكري علیه السلام را گرفتند و مدتها تحت نظر داشتند به تصور اينكه او حامله است. ولي هرچه بيشتر جستند كمتر يافتند.
💠 خداوند آن كودك مبارك قدم را حفظ كرد و تا زمان ما نيز در كنف حمايت حق است و به ظاهر از نظرها پنهان مي باشد. درود خداي بزرگ بر او باد.
📚 کمالالدین و تمام النعمة، ج2، ص475؛ باب 43، ح 25.
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سخنرانی آیت الله وحید خراسانی به مناسبت #شهادت #امام_حسن_عسكري علیه السلام
🎵 همه هیآت بیرون بیایند...
🆔 @islam_history
📌 خلاصه زندگی #امام_حسن_عسكري علیه السلام
🔰نام مبارک امام يازدهم، #حسن و کنيه معروفشان، ابومحمد است و معروف ترين لقب آن حضرت، عسکري است؛ زيرا ايشان و #امام_هادي عليه السلام را در منطقه اي نظامي نگه مي داشتند تا کاملاً زير نظر باشند. چون نام آن محله «عسکر» بود، اين دو امام به «عسکريين» شهرت يافتند.
🔰مادر #امام_عسکري را حديثه، حديث، سوسن و سليل ناميده اند که از زنان پرهيزکار و پاک دامن زمان خويش بود. در فضيلت او همين بس که پس از شهادت امام عسکري عليه السلام، خانه اش پناهگاه شيعيان گرديد. آن حضرت، در هشتم يا دهم ربيع الثاني سال 232 هـ. ق در #مدينه به دنيا آمد و در 22 سالگي به امامت رسيد. مدت امامت حضرت، شش سال بود.
🔰با آنکه امام حسن عسکري عليه السلام در محاصره دشمنان خويش بود و تمام حرکاتش را زيرنظر داشتند، ولي اين خفقان شديد نتوانست مانع فعاليت هاي ايشان شود. آن حضرت براي مقابله با افکار ضد اسلامي و ترويج #اسلام واقعي تلاش هاي فراواني کردند. کوشش هاي علمي، تبيين انديشه هاي ناب اسلامي، ايجاد شبکه ارتباطي با #شيعيان جهان در دورترين نقاط و آماده سازي آنان براي دوران غيبت امام دوازدهم، از جمله فعاليت هاي مهم امام حسن عسکري عليه السلام در اين زمينه به شمار مي آيد.
🔰چند روز از بيماري امام حسن عسکري عليه السلام مي گذشت. سم به تمام بدن مبارک نفوذ کرده و آثار مسموميت در بدن حضرت نمايان بود. سرانجام در روز جمعه هشتم ماه ربيع الاول سال 260 هـ.ق، امام مظلوم شيعيان پس از اقامه نماز صبح، به نياکان پاکش پيوست و از زندان ستمکاران رهايي يافت. با منتشر شدن خبر شهادت حضرت، در شهر سامرا قيامتي برپا شد و صداي شيون و ناله بلند گرديد. بازار تعطيل شد و همگان بر در خانه امام عسگري عليه السلام جمع شدند.
🔰#جعفر، برادر امام حسن عسکري عليه السلام که مي خواست به ناحق، خود را امام معرفي کند، با حضور #امام_زمان عجل الله تعالي فرجه شريف و اقامه نماز بر پيکر امام حسن عسکري عليه السلام، خوار و رسوا شد. از اين رو، بيست هزار دينار براي خليفه فرستاد و براي او نوشت: «اي امير مؤمنان! مقام و منزلت برادرم را به من بده.» خليفه اگر چه از کينه و دشمني با امام لبريز بود، ولي لب به حق گشود و پاسخ داد :«منزلت برادرت، حسن عسکري از طرف ما نيست، بلکه از سوي خداوند است. ما همواره مي کوشيديم قدر و منزلت او را پايين آوريم، ولي به دليل پاک دامني، نيک رفتاري، دانش و عبادتش، بر عظمت او افزوده مي شد. اگر تو نزد پيروان برادرت همان ارزش را داري. به تأييد ما نياز نداري و اگر چنين نيست، کاري از ما برنمي آيد.»
🔰روزي مستنصر بالله ، خليفه عباسي به سامرا رفت. اطرافيان به آگاهي اش رساندند که قبر امام حسن عسکري عليه السلام مورد توجه مردمان است، ولي قبر پدران او، يعني خلفاي عباسي را ويراني و کثافت فرا گرفته است. از اين رو به او گفتند: شما پادشاهان دنيا هستيد و نبايد قبر پدرانتان به اين حال باشد و کسي هم به #زيارت آنها نيايد. دستور دهيد کسي اين کثافت ها را پاک کند و آنها را مانند قبور امامان علويان بسازد تا مردم به زيارت آنها نيز بروند. خليفه در پاسخ گفت: «اين عزت امامان #شيعه و آباداني مزار آنها، امري آسماني و از طرف خداوند است و اجبار مردم به کاري فايده ندارد».
🆔 @islam_history
📜 از توصیههای #امام_حسن_عسکری علیه السلام به شیعیان
❇️ براى ما حقى در كتاب خدا و خويشاوندى با #پيامبر و پاكيزگى از جانب خداست كه هر كس آن را ادعا كند دروغگو است.
📿 زياد #ياد_خدا و #مرگ باشيد و زياد #قرآن بخوانيد و بر #پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم صلوات بفرستيد زيرا #صلوات بر پيامبر صلی الله علیه وآله ده حسنه است.
✍ آنچه به شما وصيت و سفارش كردم را فرا گيريد؛ به خدا میسپارمتان و به شما سلام میرسانم!
📚 تحف العقول، كلمات قصار امام حسن عسكرى عليه السلام، ص ۴۸۸.
🆔 @islam_history
📌 ولایت #اهل_بیت علیهم السلام
✍ ابوحمزه ثمالی می گوید:
❓ #امام_سجاد علیه السلام از ما پرسیدند، کدام مکان ها از همه برتر است؟
🔰گفتم: خداوند و رسولش و پسر پیامبرش آگاه ترند!
💠 فرمودند:بهترین مکان بین رکن و مقام است؛ اگر به کسی عمر #نوح سلام الله علیه داده شود و در این عمر، بین رکن و مقام هر روز #روزه بگیرد و هر شب را به #نماز بگذراند، بدون #ولایت ما از او پذیرفته نخواهد شد!
📚 ثواب الاعمال، ج۱، ص۲۴۴.
🆔 @islam_history
📌 اشک #امام_صادق علیه السلام در فراق #امام_زمان علیه السلام
✍️ سدير صيرفي گفت : من و مفضّل بن عمر و ابو بصير و ابان بن تغلب به حضور امام جعفر صادق عليه السّلام شرفياب شديم . ديديم حضرت روي زمين نشسته و عبائي بي يقه پوشيده ، كه آستين هايش كوتاه بود ، و در آن حال مانند پدر فرزند مرده جگر سوخته گريه مي كرد و آثار حزن از رخسار مباركش پيدا بود به طوري كه رنگش تغيير كرده بود و در حالي كه كاسه چشمش پر از اشك بود، مي فرمود :
💠 اي آقاي من ! غيبت تو خواب را از من ربوده و لباس صبر بر تنم تنگ نموده و آرامش جانم را سلب كرده !
💠 اي آقاي من ! غيبت تو مصائب مرا به اندوه ابدي كه يكي بعد از ديگري از ما را مي ربايد ، و جمع ما را بهم مي زند، كشانده است . من با شك چشم و ناله هاي سينه ام كه از مصائب و بلاهاي گذشته دارم نمي نگرم ؛ جز اين كه در نظرم بزرگتر و بدتر از آنها مجسم مي گردد .
📚 #بحارالانوار ، ج51 ، ص219 .
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
❤️ صلّیاللهعلیکیاأباعبدالله...
🕊حضرتفرمود: ...این ذکر را ۳مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان میرسد!
🌙 #شبزیارتی
🆔 @islam_history
⁉️ چه کسی عقد ازدواج #رسول_خدا صلی الله علیه و اله و #حضرت_خدیجه سلام الله علیها را خواند؟
✍ #امام_باقر علیه السلام فرمودند:
💠 هنگامي كه رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله در جلسه خواستگاري #خديجه دختر خويلد ، رحمها اللَّه ، با پدر يا عموي او صحبت مي كرد ، #ابوطالب در اجتماع قريش حضور يافت و در حالي كه دو طرف در حجره را گرفته بود خطبه عقد را اين چنين آغاز كرد :
💠 «سپاس خداي را كه ما را از نسل ابراهيم و ذرّيّه #اسماعيل قرار داد ، و براي ما خانه اي نهاد كه مردمان گرد او طواف كنند ، و نيز حرم امني كه از اطراف جهان نعمت ها به سوي آن مي آورند ، و ما را در ديار خود بر مردم فرمانروا قرار داد ، آنگاه گفت : اين برادر زاده من #محمّد بن عبد اللَّه بن عبد المطّلب با هيچ يك از مردان قريش سنجيده نشود جز آن كه برتري يابد ، و با هيچ كس از آنان قياس نگردد ، جز آن كه بزرگتر آيد اگر چه از مال دستش تهي است (لكن اين نقص نيست) ؛ زيرا كه مال نصيبي ناپايدار و سايه اي زود گذر است ، و اكنون او را به همسري با خديجه رغبتي است و خديجه را به #ازدواج با او شوقي، و آنچه از مهريّه و صداق باشد بر عهده من خواهد بود چه نقدينه و چه بر ذمّه، و او داراي موقعيّت حسّاسي است شخصيّت و مرتبه اي رفيع دارد، و داراي زباني است نرم و كاربر ...»
📚 من لا يحضره الفقيه، ج3، ص398.
🆔 @islam_history
📌 دو خاطره از خلیفه دوم...
✍ #عمر می گوید: دو خاطره از دوران #جاهليت دارم كه يكي از آن ها مرا گريه و ديگري به خنده مي آورد .
🔰اما آن خاطره اي كه مرا به گريه در مي آورد اين است كه : من رفتم تا دختر خودم را زنده به گور كنم؛ من براي او گودال مي كندم؛ ولي او خاك ها را از ريشم مي زدود؛ در حالي كه نمي دانست من چه قصدي براي او دارم. وقتي اين خاطره را به ياد مي آوردم، گريه مي كنم.
🔰اما ديگري: من خدايی از خرما مي ساختم، شب ها آن را بالاي سر خود مي گذاشتم تا از من محافظت كند؛ وقتي صبح مي شد و گرسنه مي شدم، آن را مي خوردم . وقتي اين خاطره را به ياد مي آورم، به خودم مي خندم .
📚 الجكني الشنقيطي، محمد الأمين بن محمد بن المختار (متوفاي 1393هـ.)، أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، ج 8 ص 439، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر. - بيروت. - 1415هـ - 1995م.
📚 التميمي الحنبلي، حمد بن ناصر بن عثمان آل معمر (متوفاي 1225هـ)، الفواكه العذاب في الرد علي من لم يحكم السنة والكتاب، ج 9 ص 80 ، طبق برنامه الجامع الكبير.
🆔 @islam_history
🔰هنگامی که عمر دستور داد نصف اموال #عمروعاص مصادره شود، عمروعاص گفت:
🔰خداوند روزگاری را که من در آن کارگزار و عامل #عمر شدهام، لعنت کند. به خدا سوگند! خودم، عمر و پدرش را دیدم که بر تن هریک عبایی قطوانی (نوعی عبای ارزان قیمت از قطوان #کوفه) بود که از گودی زانو بلندتر نبود و بر گردن عمر پشته هیزم بود؛ درحالیکه همان هنگام عاص بن وائل (پدر عمرو) جامههای دیبای زربفت بر تن داشت.»
📚 ابن ابي الحديد، شرح #نهج_البلاغه، ج1، ص175.
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 سن حضرت خدیجه سلاماللهعلیها، هنگام ازدواج با پیامبر صلی الله علیه و آله
🔰به جهت اینکه بسیاری از بزرگان #اهل_سنت و راویان و تاریخ نویسان پیرو #مکتب_خلفا، در صدر #اسلام خوش نداشتند، شخصی را بالاتر از #عایشه در بین همسران #پیامبر صلیاللهعلیهوآله معرفی کنند؛ لذا دست به پارهای روایات دروغ و استدلالات باطل زدهاند، و به همین دلیل سن حضرت #خدیجه سلاماللهعلیها یکی از مسائل پیچیده صدر اسلام است؛ آنچه در منابع معتبر تاريخی معروف و مشهور است، اين است كه سن پیامبر، ۲۵سال و سن حضرت خديجه سلاماللهعلیها ۴۰ سال بوده است.
🔰ولی از آنجایی که حق هیچگاه مخفی نمانده و نخواهد ماند، در لابلای کلمات مورخین و علما اعترافاتی موجود است، که احتمال تحریف واقعیت خارجی را تقویت میکند.
🔰درباره سن حضرت خديجه در هنگام #ازدواج با پيامبر اكرم نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی مانند بيهقی (از علمای بزرگ اهل سنت) ايشان را ۲۵ ساله میدانند. بيهقی میگويد: «بعضی میگويند: سن حضرت خديجه (در هنگام وفات) ۶۵ ساله بود و برخی ديگر گفتهاند: در آن وقت ايشان ۵۰ ساله بوده است كه قول صحيح هم همين است.»[۱]
🔰حاکم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابناسحاق (سیره نویس مشهور) نقل میکند: «خدیجه در زمان ازدواجش با پیامبر، بیست و هشت ساله بود.»[۲]
🔰بلاذری هم به عنوان یک قول، ۲۸ سال را ذکر کرده است.[۳] ابنسعد، ذهبی، إربلی، ابنعساکر به نقل از #ابن_عباس میگویند: «خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت ۲۸ ساله بود.»[۴]
⁉️حالا سؤال اینجاست با این اقوال بیان شده که سن حضرت را کمتر از ۳۰ سال، در هنگام ازدواج بیان میکند، چرا کوشش میشود، که سن حضرت را چهل سال معرفی کنند؟ آن هم قولی که شاذ است و مطابق قول اکثر محققین و مورخین نیست!؟
📚 منابع
۱. دلائل النبوة ومعرفة أحوال صاحب الشریعة، بیروت: دارالکتب العلمیة، ۱۴۰۵ ق، ج۲، ص۷۱.
۲. المستدرک، ج۲، ص ۱۸۲.
۳. انساب الاشراف، مصر: دارالمعارف، ج۱، ص ۹۸
۴. الطبقات الکبری، بیروت: دارصادر، ج۸، ص۱۶؛ سیر اعلام النبلاء، بیروت: مؤسسه الرسالة،۱۴۱۳ ق، ج۲، ص۱۱۱ ؛ کشف الغمة، ج۲، ص۲۸۰، باب فصل فی مناقب خدیجة ؛ تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۴۱۵ ق، ج۳، ص۱۹۳.
🆔 @islam_history
هدایت شده از یا زهرا
AUD-20191109-WA0017.m4a
5.62M
📌 #تاریخ کشته شدن خلیفه دوم؛ نهم ربیع الاول یا اواخر ذی الحجه⁉️
🆔 @islam_history