eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📒 عنوان: معرفت نفس از دیدگاه حکیمان ✍️ نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر عباس نیکزاد
معرفت نفس از دیدگاه حکیمان.pdf
3.4M
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📒 عنوان: معرفت نفس از دیدگاه حکیمان ✍️ نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر عباس نیکزاد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 کتاب «معرفت نفس از دیدگاه حکیمان» کاری از مجموعۀ نگاه نو در حوزۀ و است که موضوع آن از مهم‌ترین موضوعاتی است که از دیرباز، مورد توجه بشر واقع شده و ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود معطوف ساخته است. 🔸این کتاب بر آن است تا مباحث فلسفی را با قلمی روان و رسا به رشته تحریر درآورد. از همین رو می‌توان این کتاب را یکی از بهترین کتاب‌های حوزه در سطح آموزشی دانست. محورهای این کتاب عبارت‌اند از: ⬅️ 🔹یکی از مباحث مهم ،‌ است که در متداول به‌طور جدی مطرح نشده است. از همین رو این کتاب در کانال فلسفه دین اسلامی بارگذاری می‌شود. 📥لینک دانلود 🌐B2n.ir/Marefat_Nafs ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
نشست بررسی نظریه اخلافی ا.اسلامی و غرب.mp3
27.44M
🎙 🔰بررسی نظریه اخلاقی اندیشمندان اسلامی و غربی 🔹پروفسور محمد لگنهاوزن 🔸حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح 🗓 چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ 🏢 زنجان، دانشگاه زنجان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬇️لینک دانلود 🌐http://B2n.ir/AkhlaghdarIslamvagha ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فیلسوف اهل بیتی حکایت حاج مهدی رسولی از روضه خوانی در محضر اگر کسی به خوبی و روشمند تفلسف کند، نسبت به دین و اهل بیت چنین حالتی پیدا می‌کند که سه بار در محضرش روضه می‌خوانند و از روضه سیر نمی‌شود. فلاسفه شرق و غرب هرچه دوست دارند بروند برای خودشان فلسفه‌بافی کنند. فلسفه صحیح همین است که نگاه انسان را به هستی و وجودهای مقدسی که در آن هستند باز می‌کند و زمینه محبت و عشقی عمیق را نسبت به آنها ایجاد می‌کند. چنین فیلسوفی حاضر است برای آنچه فهمیده هزینه بدهد و از آبرو و جانش نترسد و همه را فدای مقدساتی کند که برایشان دلایل متقن دارد و از عمق جان به آنها عشق می‌ورزد. کسی که برای ارضای شهوتِ تعقل با فلسفه بازی می‌کند، اهل عشق‌بازی و هزینه دادن نیست. بسیاری از خوبان مانند شهدا که عشق و محبت عمیق داشتند ولی فیلسوف نبودند به واسطه نوعی تعقل که از فلاسفه‌ای مانند امام خمینی آموختند، عاشق و محب خدا و اهل بیت شدند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔴 خبر ویژه | روز علوم انسانی اسلامی با حضور ریاست جمهوری محترم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۲ دی‌ماه، سالروز رحلت علامه مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری شد. 📱 @mesbahyazdi_ir
۱ 💠 دیدگاه‌ها در باب رابطه ایمان و معرفت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❓ایمان چه ارتباطی با معرفت‌های انسان دارد؟ آیا می‌توان گفت که همان به خداوند است؟ اگر نه، آیا انسان می‌تواند از طریق معرفت به ایمان دست یابد یا اینکه ایمان بدون معرفت ممکن و یا مطلوب نیست؟ اگر ایمان می‌تواند یا باید مسبوق به معرفت باشد، چه معرفتی برای ایمان زمینه‌سازی می‌کند؟ ✅ در پاسخ به این مسائل دیدگاه‌های مختلفی از متفکران غربی و اسلامی مطرح شده است. برخی مانند حقیقت ایمان را مساوی با معرفت دانسته‌اند.‏ برخی دیگر ایمان و معرفت را مغایر با هم تلقی کرده‌اند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟧 در این میان برخی ایمان بدون دلیل را پذیرفتنی دانسته‌اند که اصطلاحاً به این نگاه گفته می‌شود. 🔸در میان ایمان‌گرایان نیز برخی مانند ایمان را در تعارض با دلیل و معرفت می‌دیدند. 🔸برخی نیز مانند ویتگنشتاین و اخلافش ایمان را بی‌ارتباط با دلایل عام معرفتی می‌دانند. 🔸برخی نیز مانند و اگر چه دلایل و براهین را معتبر می‌دانند، ولی آنها را برای ایمان‌آوری ضروری نمی‌دانند. با توجه به اینکه در چنین دیدگاهی باور به وجود خدا یک باور پایه محسوب می‌شود، می‌توان این دیدگاه در غیر ایمان‌گرایان محسوب نمود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟦 در مقابلِ ایمان‌گرایان، دیدگاه‌هایی مطرح شده است که ایمان را فقط در صورتی که مبتنی بر معرفت باشد، می‌پذیرند. برخی از اینها معتقدند ایمان باید از بیرون دین توجیه شود که اینها خود چند دسته‌اند؛ 🔹برخی مانند معتقدند توجیه کننده ایمان باید یک استدلال برهانی یا اصطلاحاً‌ قیاسی باشد. 🔹گروهی دیگر مانند معتقدند استدلال تجربی و استقرائی برای باور به خدا مفیدتر است. 🔹گروه دیگری مانند و نیز به دلایل عمل‌گرایانه متمسک می‌شوند. این دیدگاه می‌تواند از انواع ایمان‌گرایی به حساب بیاید. 🔹برخی نیز مانند ایمان را فقط از طریق انکشاف الهی و به‌معنایی درون‌دینی توجیه‌پذیر می‌دانند. دیدگاه بارت را می‌توان از منظری دیگر نوعی ایمان‌‌‌گرایی محسوب نمود. 🔹اغلب متفکران اسلامی مانند ایمان را غیر از معرفت می‌دانند، اما برای ایمان، حتما معرفت ضروری است، اما هر معرفت معتبری را برای ایمان کفایت می‌کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟥در میان کسانی که معتقدند ایمان باید مبتنی بر معرفت باشد، افرادی بر این گمان‌اند که چنین معرفتی وجود ندارد و در نتیجه هستند. ♦️در میان خداناباوران، برخی مانند دلیلی بر عدم وجود خدا ندارند، اما عدم دلیل بر وجود خدا را دلیلی بر عدم باور به خدا می‌دانند. () ♦️عده‌ای دیگر مدعی‌اند بر عدم وجود خدا دلیل خوبی در اختیار دارند؛ مانند جی ال مکی که مسئله منطقی شر را مطرح می‌کند. () ♦️دسته‌ای دیگر نیز دلایل وجود یا عدم خدا را ناکافی می‌دانند و یا را برمی‌گزیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |
دیدگاه‌ها در باب رابطه ایمان و معرفت 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 👥 گفتگوهای سام و سید (۱) 💠 همه درست میگن؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سام: شما دیندارا خیلی انحصارطلبید. 🔹سید: چطور؟ 🔸سام: شما فکر می‌کنید فقط خودتون درست می‌فهمید و بقیه اشتباه می‌کنند. 🔹سید: خب مگر شما غیر از این فکر می‌کنید؟ 🔸سام: معلومه که بله. از نظر ما هر کسی هر نظری داره و نظرش برای خودش درسته. 🔹سید: یعنی اعتقاد داری هرکسی هر نظری داره برای خودش درسته؟ واقعا اینو قبول داری؟ آیا به نظرت همین درسته؟ 🔸سام: بله، غیر از این نمی‌تونه باشه. من نباید فکر کنم که فقط خودم درست می‌فهمم. 🔹سید: غیر از این نمی‌تونه باشه؟! فکر نمی‌کنی حرف خودت را نقض کردی؟ 🔸سام: چطور؟ 🔹سید: آخه من فکر می‌کنم فقط یک نظر میتونه درست باشه. الان دو تا دیدگاه داریم: دیدگاه تو که فکر می‌کنی همه نظرات درسته و دیدگاه من که فکر می‌کنم فقط یک نظر درسته. طبق حرف خودت که همه نظرات درسته باید نظر منو هم بپذیری. پس چرا ایراد میگیری و میگی شما انحصار طلب هستید. 🔸سام: خب اون فرق می‌کنه. 🔹سید: چه فرقی می‌کنه؟ یا باید بگی همه نظرات درسته، یا باید بپذیری که همه نظرات درست نیست. اگر گفتی همه نظرات درسته، پس این نظر ما دینداران که فقط یک نظر درسته هم باید درست بدونی. ولی اگر گفتی فقط یک نظر درسته و اون اینکه همه نظرات درسته، دچار تناقض شدی. بالاخره یک نظر درسته یا همه نظرات؟ 🔸سام: 😐 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |
برای دریافت پاورپوینت‌های کتاب «مباحثی در کلام جدید» به کانال اندیشیار مراجعه نمایید.🔻🔻 @Andishyar
۲ 💠 نقد ایمان‌گرایی کرکگور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰 فیلسوف دانمارکی با سه استدلال از حمایت می‌کند: ۱. دلیل تخمین؛ ۲. دلیل تعویق؛ ۳. دلیل شورمندی. 🔸بنا بر دلیل ایمان با معرفت و هرگونه معرفت ناسازگار است. مومن باید بدون دلیل بیاورد تا شورمندی لازم را داشته باشد. ایمان عاقلانه شور و شوقی همانند آنچه در (ع) وجود داشت به همراه نمی‌آورد. باید خطر کرد و به درون ایمان جست زد. 🔸برخی از نویسندگان داخلی مانند نیز چنین دیدگاهی را تکرار کرده‌اند. ❓سوال: اما آیا ایمان‌گرایی کرکگور قابل دفاع است؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ پاسخ: 1️⃣ اگر این نوع ایمان‌گرایی پذیرفته شود، دیگر هیچ چیز باطل و نیست. چون پیروان هر دینی می‌گویند باید درون ایمان جست بزنید، چون اگر باورهای ما را به محک عقل بگذارید، ایمانتان بی‌ارزش می‌شود. 2️⃣ اساسا چرا باید به دینی ایمان بیاوریم، شاید همه‌ ادیان باطل باشند. ممکن است گفته شود برای رسیدن به شورمندی به نیاز است، اما مسئله این است که اصلا چرا باید به‌دنبال شورمندی باشیم؟! 3️⃣ با فرض اینکه شورمندی برای انسان لازم است، به چه دلیل دلیل عقلی و آفاقی با شورمندی ناسازگار است؟ درست است که دلیل عقلی خود شورمندی نیست ولی می‌تواند و شورمندی باشد. 4️⃣ حتی می‌توان گفت ایمان و شورمندی حقیقی، ماندگار، ثابت و عمیق در کسانی یافت می‌شود که عمیقی داشته‌اند و آن را به حوزه کشانده‌اند یا به تعبیری تصدیق ذهنی را به تصدیق قبلی تبدیل کرده‌اند. 5️⃣ از سوی دیگر مومنی که صرفا به راه انفسی اکتفا کرده، به کوچک‌ترین و اشکالی دست از ایمان خود می‌کشد و شورمندی هیجانی او به نخوت و مبدل می‌شود. 🎯 بنابراین ایمان یا شورمندی حقیقی، ثابت و ماندگار به پشتوانه عقلی نیازمند است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |
کتاب 📘دفاع تبیینی از خداباوری بررسی دیدگاه ریچارد سویین‌برن ✍🏼نویسنده: منصور نصیری ▪️ریچارد سوئین‌برن (Richard Swinburne)‏ متولد ۱۹۳۴، استاد در دانشگاه آکسفورد و یکى از مهم‌ترین فیلسوفان دین و معاصر انگلستان در دهه‌هاى اخیر محسوب مى‌شود. آنچه که باعث شهرت سوئین‌برن شده است، تحقیقات او در حوزه فلسفه دین است. ▪️سه کتاب او با نام های انسجام خداباوری، مفهوم معجزه و وجود خدا از تاثیرگذارترین آثار در حوزه فلسفه دین است. ▪️می‌توان گفت همۀ پژوهش‌ها و تلاش‌هایی که تا سال‌های اخیر برای دفاع از صورت گرفته‌اند، مبتنی بر خدا با اتکا بر روش و قطعیت محور بوده‌اند. اما امروزه متفکرانی در جهان غرب با تأکید بر روشی متفاوت به دفاع از خداباوری می‌پردازند. این روش همان روشی است که در ارزیابی فرضیه‌های علمی و دفاع از آنها به کار می‌رود؛ روشی کاملاً احتمال‌محور و مبتنی بر «» که روشی رایج در ارزیابیِ فرضیه‌های علمی است. ▪️ریچارد سویین‌برن، سردمدار استفاده از چنین روشی است. او با رد روش مرسوم کوشیده است برای دفاع از خداباوری، از این شیوه نو که احتمال‌محور است استفاده کرده، خداباوری را چونان فرضیه‌ای در کنار سایر فرضیه‌ها، از جمله فرضیه مادی‌انگاری، در نظر بگیرد و با کاربستِ معیارهای مطرح در این روش از خداباوری دفاع کند. کتاب حاضر این روش جدید را با محوریت دیدگاه سویین‌برن تبیین و بررسی کرده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
🔶 ⭐️⭐️⭐️⭐️ 📘 کتاب تفکر نقدی 🖊 نویسنده: امیر خواص ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای دریافت به کانال اندیشیار مراجعه نمایید: 🆔 @Andishyar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگه: مادرم نماز میخواند و من آواز! او خدای خودش را دارد و من خدای خودم! ☘️ جوابش چیه حالا؟ ایرادی نداره شما خدا را از درون و از طریق تجربیات و نیازت دریافت کن! منتهی خدایی که تو را به اطاعت و بندگی و نماز نکشاند، خدای ذهنیت و ساختگی است. یعنی دیگر خالق تو نیست بلکه مخلوق خودت هست! برای کسب آرامش و به تعبیر خودت برای آغوش گرفتن تو! اومانیسم فقط سیطره انسان بر طبیعت و مخلوقات نیست؛ بلکه انسان، خالق هستی می شود. او در این مقام حتی خدا را هم خلق می کند تا همه چیز متناسب میل خودش باشد، حتی خدا. 🆔@mjafari_ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
🔰 👥 گفتگوهای سام و سید (۲) 💠 حالا کی درست میگه؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹سید: قبول کردی که هر دیدگاهی نمی‌تونه درست باشه؟ 🔸سام: آره. قبول کردم. سری قبل بدجوری تو هچل افتادم. اما اگر همه درست نمیگن، کی درست میگه؟ رو چه حسابی معلوم میشه کدوم دیدگاه درسته؟ 🔹سید: خب هر کسی برای دیدگاهش دلیل داشته باشه، درست میگه. 🔸سام: آخه همه برای خودشون دلیل دارند. همین‌طوری که حرف نمی‌زنند. 🔹سید: هر دلیلی که معتبر نیست. در واقع کسی که برای دیدگاهش دلیل معتبر داره درست میگه. 🔸سام: آخه همه هم مدعی‌اند که دلیلشون معتبره. 🔹سید: دلیل معتبر به ادعا نیست. دلیل معتبر شرایطی داره که در علم منطق مطرح شده. 🔸سام. باز هم حل نمیشه؛ چون همه مدعی‌اند که دلایلشون شرایط منطقی را داره. اصلا من برای همین قبلا می‌گفتم همه درست میگن. 🔹سید: دلیل منطقی مثل محاسبات ریاضی قابل اشتراکه؛ یعنی میشه دلایل را به اشتراک گذاشت تا بر اساس قواعد منطقی ارزیابی بشه. هر کسی که ادعا می‌کنه حرفش درسته باید نشون بده که برای حرفش دلیلی داره که منطقیه. 🔸سام: خب قواعد منطقی از کجا معلوم که درستند؟ کی اونها را تعیین کرده؟ 🔹سید: کسی اونها را تعیین نکرده. اصلاً قواعد منطقی تعیین کردنی نیستند، کشف‌کردنی هستند. در واقع منطق‌دانان در اصل دستور نمیدن که بر اساس این قواعد فکر کنید. آنها ابتدا قواعد فکر را از نحوه تفکر انسان کشف می‌کنند و در مرحله بعد توصیه می‌کنند که مراقب باشید، طبق همین قواعد صحیح فکر کنید و دچار اشتباه نشید. 🔸سام: سؤالم همینه که از کجا معلوم چیزی که به‌عنوان قاعده منطقی کشف شده، اشتباه نباشه. 🔹سید: قواعد منطقی هم بعضی‌هاشون بدیهی هستند و بعضی‌هاشون نظری؛ یعنی بدیهی بدون استدلال درسته ولی برای نظری باید استدلال ارائه کرد. 🔸سام: مگه نگفتید قواعد منطقی کشف کردنی هستند؟ دیگه استدلال چیه؟ 🔹سید: استدلال برای آن مراحل فکری است که پیچیده است و کشف آن ساده نیست. در واقع منطق‌دان با استدلال‌های ساده که بدیهی هستند نشون میده که استدلال‌های پیچیده با چه شرایطی درستند. 🔸سام: اوکی. گرفتم. حال شما دیندارا مدعی هستید که برای باور به خدا دلیل دارید و دلیلتون هم منطقیه؟؟ 🔹سید: بله. ولی این باشه برای گفتگوی بعدی. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
برای دریافت پاورپوینت‌های کتاب کلام جدید به کانال اندیشیار مراجعه نمایید: @Andishyar_ir