eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
582 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا انسان به آنچه از آن منع شود حریص است⁉️ پاسخ به یک اِشکال رایج👇 برخی برای اینکه بی حجابی را ترویج کنند، متوسّل به عبارت «الْانْسانُ حَریصٌ عَلی ما مُنعَ مِنْهُ» می شوند. آیا این درست است که انسان به آنچه از آن منع می شود حریص است⁉️ ✅بله، امّا، در صورتی که شرایط کار کردن این قاعده وجود نداشته باشد، خیر! باید جایگاه درست هر سخنی را شناخت، نه اینکه برای هر موقعیتی، بدون تبیین، آن را به کار برد. شرایط کار کردن این قاعده چه هستند؟ ۱. عرضه یک وضعیت، تحریک به سمت آن، و سپس منع از آن: شهید مطهری (ره) در کتاب مسألۀ حجاب، در این باره می نویسند: «انسان به چیزی حرص می ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوی آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمنّای چیزی را در وجود شخصی بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امری اصلًا عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود» (ص ۱۱۰). ۲. داشتن کشش و گرایش طبیعی به سمت چیزی که فرد از آن منع می شود: تصور کنید یک غذای بسیار تلخ، و همراه با بوی نامطبوع را جلوی ما بگذارند و بگویند این را نخور! آیا باز هم گرایش پیدا می کنیم که برویم و آن را بخوریم؟! معقولانه به نظر نمی رسد. ۳. ندادن توضیحات روشن دربارۀ علل و انگیزه های منع کردن: یک مثال می زنم. فرض کنیم پدر و مادر کودکی را از باز کردن در جعبه ای در یک اتاق منع می کنند. آیا کودک به آن حریص خواهد شد؟ بستگی دارد. اگر والدین هیچ دلیلی برای این منع نیاروند، محتمل است که کودک نسبت به محتوای درون جعبه کنجکاو شود. اما اگر والدین در این باره توضیح روشنی ارائه بدهند، مثلا بگویند فرزند عزیزم، داخل این جعبه یک مار است که اگر در آن را باز کنی، ممکن است از جعبه بیرون بیاید و تو را نیش بزند. فکر می کنید آیا باز هم کودک حریص خواهد شد که درب جعبه را باز کند؟! ۴. عدم وجود (یا عدم درک وجود) پیامدهای مثبت یا منفی: گاهی، افراد، صرفا به واسطۀ پیامدهای مثبت یا منفی یک وضعیت، امیال خود را مهار می کنند. تصور کنید فردی که دیابت دارد را با انواع شیوه ها به خوردن شیرینی تشویق کنند. آیا او شیرینی خواهد خورد؟ به احتمال بسیار زیاد، خیر. اگر احتمال بدهد با خوردن شیرینی (هر چند دلپذیر باشد و هر چند به سمتش تحریک شود) پایش را قطع می کنند، چه؟! ۵. نداشتن اعتماد به گوینده: والدین می توانند این مثال را به خوبی درک کنند. اگر پدر و مادر در تامین نیازهای اساسی فرزندان خود کوتاهی نورزیده باشند، و فرزند با آنها ارتباط عاطفی خوبی گرفته باشد، و حرف و عمل والدین هم یکی بوده باشد، و فرزند به این درک رسیده باشد که پدر و مادرش خیر و صلاح او را می خواهند، در صورتی که فرزند خود را از چیزی منع کنند، معمولا فرزند پذیرا خواهد بود (مثلا وقتی می گویند دیدن این فیلم مناسب سن شما نیست). چرا؟ چون به منع کننده اعتماد دارد. پیش تر برای او روشن شده که پدر و مادر بی دلیل چیزی به او نمی گویند، حتی اگر او دلیل آن مطلب را متوجه نشود. 👈با این توضیحات باید روشن شده باشد که چرا بیشتر افرادی که از رانندگی هنگام قرمز بودن چراغ راهنمایی، منع می شوند، تمنّای رانندگی در آن وضعیت را ندارند. چرا بسیاری از کسانی که از خوردن مشروبات الکلی منع شده اند، رغبتی به مزه کردن آن ندارند و ... . طرف دیگر این قضیه را در ارسال های بعدی پیگیری می کنیم. اینکه آیا بهتر نیست جامعه را رها بگذاریم و روی پوشش حساس نباشیم تا همه چیز عادی شود؟ و البته در ادامه، بررسی کنیم و ببینیم آیا نظر دین اسلام این است که میل جنسی کلا منع شود؟ یا میل جنسی آزاد گذاشته شود؟ یا نظر سومی دارد؟ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شرایط نقل مطالب این کانال در گروهها یا کانال های دیگر چیست؟! با سلام و احترام خدمت تمام بزرگوارانی که به این کانال لطف داشته اند و بعضا متمایل بوده اند که برخی مطالب آن را در کانال ها یا گروه های خود نقل کنند. برخی از این عزیزان از بنده می پرسند آیا می توانیم بدون ذکر نام نویسنده یا آدرس کانال شما، محتوا را در کانال های خود انتشار دهیم؟ اگر بگوییم اشکالی ندارد که بدون ذکر نام نویسنده و کانال درج کنید، مفاسدی دارد، و اگر بگوییم با ذکر اسم و آدرس نقل کنید ذهن برخی عزیزان به سمت و سوی نادرستی کشیده می شود. برای پاسخ به این پرسش پُرتکرار و روشن سازی مطلب، به نقل دو روایت از کتاب اصول کافی (معتبرترین کتاب روایی شیعه) اشاره می کنم. دیگر، تصمیم با شماست: روایت نخست: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى اَلَّذِي حَدَّثَكُمْ فَإِنْ كَانَ حَقّاً فَلَكُمْ وَ إِنْ كَانَ كَذِباً فَعَلَيْهِ. ... سکونی از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: اگر حدیثی را نقل کردید، آن را از قول کسی که از او شنیدید، نقل کنید؛ که اگر راست باشد به نفع شما است، و اگر دروغ باشد به عهده گوینده است. روایت دوم: وَ عَنْهُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ اَلْحَلاَّلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلرَّجُلُ مِنْ أَصْحَابِنَا يُعْطِينِي اَلْكِتَابَ وَ لاَ يَقُولُ اِرْوِهِ عَنِّي يَجُوزُ لِي أَنْ أَرْوِيَهُ عَنْهُ قَالَ فَقَالَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّ اَلْكِتَابَ لَهُ فَارْوِهِ عَنْهُ. احمد بن عمر حلّال گوید: به امام رضا علیه السلام عرض کردم: اگر یکی از یاران ما [شیعیان] کتابی به من بدهد و نگوید که از من روایت کن، آیا جایز است که آن را از وی روایت کنم؟ امام علیه السلام فرمود: اگر دانستی که کتاب از خود اوست، آن را از وی روایت کن منبع: اصول کافی، ثقه الاسلام محمدبن یعقوب کلینی رازی رحمه الله، ترجمه سید علی مرتضوی، ۱۳۹۴، جلد اول، ص ۱۱۷. جا دارد که البته روایت سومی را هم برایتان نقل کنم و آن این است که: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ؛ برای دروغگویی فرد همین کافی است که آنچه را می‌شنود (بدون تحقیق) برای دیگران بیان کند (ميزان الحكمه، ج۱۰، ص۶۶). به نقل از سایت زیر: http://hadith.net/post/43370/%D8%B4%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA-%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA/ و در پایان سخنی با این بزرگواران دارم: لابد متوجّه شده اید که اگر در این کانال، مطلبی از قول کانال دیگری ذکر می شود، اگر بدون تصرف در آن باشد، بازارسال می شود تا نام و آدرس کانال فرد بزرگواری که زحمت کشیده و محتوا را تولید کرده است بیان شود؛ و اگر در آن دخل و تصرفی صورت بپذیرد، پس از ذکر نام و آدرس آن فرد عزیز، توضیحاتی ذیل آن درج می شود تا روشن شود کدام سخن از کیست. اما تعجب من از این است که ما چگونه هستیم که گاهی حاضر نمی شویم برای همدیگر تبلیغ کنیم؟! اگر فعالیت های ما هم راستا است و مطالب ما به درد یکدیگر می خورد، چرا برای هم تبلیغ نکنیم؟! بارها مشاهده شده که کانالهای مخالف، برای اینکه تعداد اعضای کانال های هم راستای خود را بیشتر کنند، برای هم تبلیغ می کنند یا با تدابیری مانند تبادل گروهی جبهه خود را تقویت می کنند. علاوه بر این، اگر به واسطه کانال من و شما، مخاطبان ما به کانال های مفید دیگر دسترسی پیدا کنند و از آنها خوراک علمی و معنوی مناسبی دریافت کنند، برای ما هم نوشته می شود (اگر نیت هایمان درست باشد) و ما هم در آن شریک خواهیم بود. واقعا ما را چه می شود که به ضرر خود کار می کنیم ولی به سود خود نه! شاید چون سود و زیان حقیقی را به درستی نشناخته ایم! بزرگواران، اگر پس از تحقیق و تفکر، متوجه شدید مطلب مفید است، آن را نشر دهید. شاید با انتشار شما به دست فرد یا افرادی برسد که بتوانند تغییرات مثبت بزرگی را ایجاد کنند و آنوقت شما هم در آن شریک خواهید بود ان شاءالله و کلام آخر، اینکه هدف از قرار دادن مطالب در کانال، قطعا نشر آن است. نقل مطالب این کانال، با ذکر همزمان نام نویسنده یا آدرس کانال ما (یا هر دو) و سپس آدرس کانال خودتان بلامانع است. همچنین استفاده از محتوای مطالب برای روشنگری و تبیین حقایق برای مخاطبان تان (دانشجو، مخاطب کانال، و هر مخاطب دیگری) هم بلامانع می باشد. موفق و موید باشید... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
موتورهای جستجوگر ایرانی جایگزین گوگل 📌مناسب و قابل استفاده برای پژوهشگران 👉 Gerdoo.me (گردو) 👉 zarebin.ir (ذره بین) 👉 jasjoo.com (جسجو) 👉 salam.ir (سلام) 👉 parseek.ir (پارسیک) 👉 rismoon.com (ریسمون) 👉 Yooz.ir (یوز) 👉 parsijoo.ir (پارسیجو) 👉 payab.com (پایاب) 👉 moniran.com (منیران) ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛ با ذکر لینک پژوهشیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 متقاضیان دریافت گرین کارت، باید گزارش ۵ ساله از فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی ارائه دهند!! 🔺بخشی پایانی مستند ، درمورد سلبریتی ها مواضع آنها علیه جمهوری اسلامی👆 🔺مشاهده کامل مستند: Roshangari.ir/video/69823 🆘 @Roshangari_ir
اگر جامعه را به لحاظ پوشش آزاد بگذاریم بهتر نیست⁉️ 👈برخی می گویند بیاییم و جامعه را به لحاظ پوشش آزاد بگذاریم. اگر اینطور باشد، به تدریج حساسیت افراد کم می شود و این چالش ها هم از بین خواهند رفت. این مدّعا، از چند جهت قابل بررسی است. نخستین جهت اینکه آیا اگر محدودیت را برداشتیم، این محدودیت را باید به کل برداریم یا اینکه باید در یک جایی متوقف شویم که دیگر از آنجا به بعد محدودیت برقرار باشد؟ 👈اگر گفته شود از یک جایی به بعد دیگر نمی توان تحمل کرد و باید محدودیت اِعمال شود، آنوقت می پرسیم این «جایی که می گویید» دقیقا کجاست؟ و با چه شیوه ای می توان مشخص کرد که این محدودیت باید از کجا آغاز شود؟! 👈نتیجه نهایی این می شود که مساله قبل حل نمی شود، فقط کمی جا به جا می شود و باز همان اِشکال کسانی که می گویند محدودیت هست، سر جای خود باقی می ماند. امّا اگر گفته شود که محدودیتی نباشد، نتیجه چه می شود؟👇 لازم نیست برای پاسخ به این پرسش، زیاد فکر کنیم. فقط کافی است ببینیم در کشورهایی که این مسیر را تجربه کردند، چه اتفاقی افتاده است. 👈 نتیجه این است: دختران به جای اینکه با شخصیت خود دیده شوند، با جاذبه های جنسی شان دیده می شوند. بله، جنسی سازی دختران (Sexualization of girls)، نتیجه اِعمال سیاست برداشتن محدودیت های جنسی در غرب بوده است. جنسی سازی دختران یعنی چه؟ به طور خلاصه، یعنی اینکه دختران به جای اینکه انسان هایی قابل احترام و دارای کرامت دیده شوند، به عنوان موجودات جنسی دیده شوند. و نتیجه این فرایند چیست؟ آنچه امروز از آن به خود شیء انگاری یا شیء انگاری جنسی نامگذاری می شود. خودشیء انگاری (Self-objectification). (Sexual objectification) به تعامل کردن با زنان و ادراک ایشان به عنوان اشیای جنسی اشاره دارد. در این فرآیند، فرد عینیت یافته، در چشم ناظران، به یک «بدن غیرانسانی» تبدیل می شود. این اصطلاح به درستی بیانگر دو بعد اصلی تعریف کنندۀ شیءانگاری است: ابزار (وسیله) بودن و انکار انسانیت. هنگامی که زنان شیئیت می یابند با آنها به عنوان بدن صرف، ابزاری برای استفاده و لذت دیگران برخورد می شود (ابزار بودن). علاوه بر این، آنها از شخصیت خود محروم میشوند و به عنوان موجوداتی مکانیکی و بی فکر در نظر گرفته می شوند که قادر به تجربه حالات ذهنی انسانی نیستند (انکار انسانیت). بر اساس نظریه شیءانگاری، ابزار اصلی شیءانگاری، نگاه شیءگونه است که به نگرش‌های کم و بیش صریح مردانه، کنایه‌های جنسی یا اظهارنظرهای متمرکز بر ظاهر فیزیکی زنان اشاره دارد. این نوع بازخوردهای بین فردی می تواند توسط زنان درونی شود و باعث خودشیئی انگاری آن ها، یعنی توجه بیشتر آنها به بدن و ظاهر فیزیکی شان به جای شخصیت کامل آن ها، شود. از جمله پیامدهای روانشناختی خودشیءانگاری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد👇 کمتر اخلاقی و انسانی دیدن خود، احساس گناه زیاد در قربانیان زن، عملکرد شناختی ضعیف تر، حساس شدن نسبت به ظاهر خود، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن، مشکلات سلامت روان بیشتر (بی اشتهایی و پرخوری عصبی، افسردگی، مشکلات کارکرد جنسی)، افزایش شرمگینی و اضطراب نسبت به بدن، احساس ناتوانی در انتخاب آگاهانه و اراده آزاد و ... . زنانی که در معرض ارزیابی های مبتنی بر زیبایی بدنی از جانب دیگران قرار می گیرند (به عنوان نمونه وقتی زیبایی های بدنی شان در معرض دید مشاهده گران بیرونی قرار میگیرد)، مستعدّ این وضعیت هستند. نک: - Baldissarri C, Andrighetto L, Gabbiadini A, Valtorta RR, Sacino A, Volpato C. Do Self-Objectified Women Believe Themselves to Be Free? Sexual Objectification and Belief in Personal Free Will. Front Psychol. 2019 Aug 8;10:1867. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01867. PMID: 31440196; PMCID: PMC6694764. - Calogero R. M., Tantleff-Dunn S., Thompson J. K. (2011). Self Objectification in Women: Causes, Consequences, and Direction for Research and Practice. Washington, WA: American Psychological Association دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🛑چه کسی به غرب حق داده که دختران و زنان را به عنوان موجودات جنسی معرّفی کند؟! میتواند بر پسران و مردان تاثیراتی منفی بگذارد.قرار گرفتن در معرض ایده آلهای باریک جنسی جذّاب زنان،یافتن شریک قابل قبول یا لذّت بردن کامل از صمیمیّت با شریک زن را برای برخی مردان دشوار میسازد(اسکولر و وارد، ۲۰۰۶).چندین مطالعه تجربی نشان داده که در معرض پورنوگرافی قرار گرفتن(که اغلب زنان را به عنوان اهداف جنسی ترسیم میکند)منجر به این میشود که مردان شرکای زن خود را کمتر به صورت جذاب رتبه بندی نمایند(ویور، مزلند و زیلمن ،۱۹۸۴)،رضایت کمتری از جذابیت،عملکرد جنسی و میزان محبّت به شرکای صمیمی شان نشان دهند(زیلمن و براینت،۱۹۸۸)،و تمایل بیشتری در جهت رابطۀ جنسی بدون درگیری عاطفی ابراز نمایند.حتی مشاهدۀ یک قسمت از برنامه تلویزیونی همچون Charlie’s Angels ممکن است منجر به این شود که مردان،زنان واقعی را به لحاظ جسمی کمتر جذّاب رتبه بندی نمایند(کنریک و گاتیرز،۱۹۸۰).فریبل، جانسون و کلمن(۱۹۹۷) دریافتند دانشجویان دورۀ کارشناسی مرد که مرتّب و به صورت خودجوش پورنوگرافی را دنبال میکردند،اصطلاحات جنسی بیشتری را برای توصیف معنای واژه «زن» تولید میکردند تا دیگران.این دو گروه،در توصیفاتشان برای واژه «مرد» تفاوتی با یکدیگر نداشتند؛این پیشنهاد میکند که مشاهده پورنوگرافی،به خصوص،با جنسی سازیِ زنان مرتبط است و تاثیرات تعمیم یافته یا به لحاظ جنسیتی خنثی در بر ندارد (apa، ۲۰۰۷). 👈ما غرب را در مورد زنان به پاسخگویی وادار خواهیم کرد دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↩️ ۱۵سال پیش: ۲۰_۳۰سال آینده، دنیایی بدون هیچ شباهت با امروز در امکان اثر گذاری و تسخیر دلها/ روحانیت مسئول دینداری مردم...! ❓ سؤال اساسی: دهه اخیر فضای مجازی، "" ساخته یا صرفا مضامین ناپسندی را با پلتفرم های بیگانه منتشر می کند؟! ▫️جهان اجتماعی، به نوعی "افکار عمومی مشترک" و "آستانه شوق و تحریک مشترک" است. فیلتر فلان پلتفرم و نگهداشت ایتا و روبیکا و... الزاما مسئولین دینداری مردم(روحانیت) را مثل جهان اجتماعی پیشا مجازی، نمی کند! در همین پلتفرم های داخلی هم از کانال های سرگرمی و زرد عقب می مانند! ▫️روحانیت در فضای مجازی "غایب" نیست اما دچار "" است! "ظهور دینداری در فضای مجازی" شرط در آمدن از "این غیبت" است! و دینداریِ مجازی چیزی بیشتر از روحانیتِ مجازی و تولید محتوا و لشکر سایبری و فیلترینگ می خواهد؛ تصرفاتی ایمانی(نه فقط قضایی) در "تکنولوژی مجازی" و "بعثتی متناسب" با آن جهان اجتماعی -هردو باهم- می خواهد! ❗️بسیاری از ما عادت کرده ایم مسأله ها را ساده کنیم تا حل کنیم! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۹ ☑️ @m_ghanbarian
اللهم عجّل لولیّک الفرج... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 اعتراف مهم رسانه هاي غربي: 🧐زناني كه در غرب به اسلام گرايش پيدا مي كنند چند برابر مردان است. 🖌 چرا؟ به دليل خيانت غرب به زن و خدمت اسلام به وي💥 زنان، راه نجات و صيانت از خود را در ورود به آغوش امن اسلام مي بينند. اين اقرار، پوچی ادعای «ظالمانه بودن احکام اسلام نسبت به زنان» را روشن می سازد. برای توضیح بیشتر، در این کانال رجوع کنید به: eitaa.com/sajedi_ir/2455 eitaa.com/sajedi_ir/2395 تهیه و زیرنویس: دوست عزیزم، دکتر سید روح‌الله موسوی https://eitaa.com/sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال: https://eitaa.com/sajedi_ir/672
استفاده از زنان و مردان را در تبلیغات ممنوع کنید! زنان و مردان، انسان هستند و نه ابزار شما برای کسب درآمد این یک مطالبه جدی است. زن و مرد هم ندارد... باید برای دفاع از انسانیت قیام کرد... متاسفانه در کشور ما، وقتی تخلفی از جانب شرکت یا سازمان یا تولیدکننده ای صورت می پذیرد، آن تولیدکننده متخلف به جای تنبیه شدن، تشویق هم می شود! چگونه؟ در تبلیغ جنسی یکی از تولیدکنندگان بستنی در فضای مجازی، بسیاری از مردم با این بستنی آشنا شدند، شبکه بی بی سی برای آن تبلیغ رفت و اتفاق خاصی هم رخ نداد. این تنبیه شبیه به بیرون فرستادن دانش آموز متخلف، توسط معلم، از کلاس است که درواقع چنین تنبیهی از خدای دانش آموز است! این تشویق است یا تنبیه؟! پس از روشن سازی قوانین تبلیغ برای تولیدکننده و مخاطب، در صورت تخلفات اینچنینی، باید چنان برخورد بازدارنده ای با متخلف انجام داد که دیگر هیچکس جرات نکند چنین خطایی مرتکب شود. گاه، تنبیه جدی و بی ملاحظه یک تولیدکننده سوءاستفاده گر، یک جامعه را از یک رویه غلط نجات می دهد. برخوردهای رایج در کشور ما، نه تنها بازدارندگی لازم را ندارد که گاه ترغیب کننده به انجام خطا نیز هست! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
طنز تلخی با سوءاستفاده از عنوان 《برابری جنسیتی》 برابری جنسیتی احیانا در تبلیغات جنسی بررسی نمی شود⁉️ در غرب، وقتی می خواهند آمار برابری جنسیتی ارائه دهند، بر مبنای یک استدلال ضعیف و مضحک، تعداد زنان و مردان در سمت های گوناگون را می شمارند و درصد می گیرند. هر چه این درصد نزدیکتر بود می گویند برابری جنسیتی بیشتری برقرار است. مثلا اگر تعداد صندلی های مجلس برای زنان و مردان به صورت مساوی توزیع شده باشد، می گویند برابری جنسیتی برقرار است. حال، اگر در کشوری، زنان خودشان متمایل نباشند که نماینده مجلس شوند، می گویند شما متوجه نیستید و باید بروید و حق خود را بگیرید. اگر بپرسید پس آزادی انتخاب چه می شود؟ می گویند اینجا برابری اولویت دارد! این استدلال مضحک که مبنای گزارش های سازمان های بین المللی درباره برابری جنسیتی است، اما، در مورد جنسی سازی دختران در تبلیغات کنکاش نمی شود! هیچکس شنیده که در رسانه های غربی بگویند ۸۵ درصد تبلیغاتی که جنسی سازی انجام می دهند را زنان تشکیل می دهند و بنابراین مردان باید قیام کنند و حق خود را در این مورد از زنان بگیرند؟!! یافته های مطالعات متعدّد نشان داده‌اند که زنان بیشتر از مردان به شیوه‌ای جنسی به تصویر کشیده می‌شوند (مثلاً با لباس‌های آشکارکننده و بدن نما، با حالت‌های بدن یا حالات صورت که حاکی از آمادگی جنسی است) و شیء سازی می شوند (مثلاً به عنوان یک شی تزئینی استفاده می‌شوند. یا اعضای بدن شان مورد استفاده قرار می گیرد تا شخصیت کامل شان). علاوه بر این، معیار محدود (و غیر واقعی) زیبایی ظاهری به شدت مورد تاکید است. اینها مدلهای زنانگی هستند که برای مطالعه و الگوبرداری از دختران جوان ارائه شده است. در برخی از مطالعات، تمرکز بر جنسیت‌سازی شخصیت‌های زن در تمام سنین بود، اما بیشتر آنها به طور خاص بر روی زنان بالغ جوان تمرکز داشتند. اگرچه مطالعات کمی شیوع تصویرهای جنسی از دختران را بررسی کرد، اما آن‌هایی که انجام شده‌اند دریافتند که چنین جنسی‌سازی رخ می دهد و ممکن است به طور فزاینده ای رایج شود. به عنوان مثال اُدانهیو، گُلد و مکِی (۱۹۹۷) تبلیغاتی را در یک دوره ۴۰ ساله در پنج مجله با هدف بررسی نقش مردان، زنان، یا عموم خوانندگان بزرگسال کدگذاری کردند. از بین تبلیغاتی که جنسی سازی را انجام داده بودند، ۸۵ درصد دختران را، جنسی کردند (و نه پسران را). علاوه بر این، درصد تبلیغات جنسی در طول زمان افزایش یافت. اگرچه هنوز تحلیل‌های گسترده‌ای در مورد مستندسازی جنسی‌سازی دختران انجام نشده است، نمونه‌های جداگانه‌ای را می‌توان به راحتی پیدا کرد. مثلا با پیراهن باز شده، لیسیدن آبنبات چوبی، عروسک‌ها (مثلاً عروسک‌های برتز با لباس‌های جنسی مانند دامن کوتاه، جوراب‌های توری، پرها و ...)، لباس (تانگ های سایز برای کودکان ۷ تا ۱۰ ساله، برخی از آنها با شعار چاپ شده‌اند. مانند «چشمک چشمک»)، و برنامه های تلویزیونی (مثلاً یک نمایش مد تلویزیونی که در آن مدل های بزرگسال با لباس زیر زنانه به عنوان دختران جوان ارائه می شدند). تحقیقاتی که در مورد فراگیر بودن و تأثیرگذاری این گونه محصولات و تصاویر به شدت مورد نیاز است. 👈 باید روشن شده باشد که این مدعا که زنان (یا مردان) خودشان آزاد باشند تا پوشش خود را اختیار کنند، مدّعای قابل دفاعی نیست. این ظاهر و ابتدای جذابی دارد، اما باطن و عاقبت بسیار شومی در پی خواهد داشت. جامعه، با سوء استفاده از جذابیت های ظاهری آنان، دیگران را هم به این سمت خواهد کشاند، چون آنجا منطق بازار حاکم است و هر چه سود و منفعت مالی بیشتری داشته باشد ترویج خواهد شد، و این سوای بحث جنسی سازی است که باعث می شود نگاه جامعه به زنان به عنوان ابزارهای جنسی تقلیل یابد. 🛑 جامعه غرب، باید در برابر سوء استفاده و به بازی گرفتن واژگانی چون برابری، عدالت، آزادی، حقوق بشر و امثال آن برای منافع خود پاسخگو شود. 👈 غرب باید پاسخ جنایات خود علیه بشریت را بدهد... ما غرب را پاسخگو خواهیم کرد✌️ منبع آمارها در مطالعات غربی: Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls Executive Summary, APA Task Force on the Sexualization of Girls Eileen L. Zurbriggen, PhD (Chair)؛ Rebecca L. Collins, PhD؛ Sharon Lamb, EdD؛ Tomi-Ann Roberts, PhD؛؛ Deborah L .Tolman, EdD؛ L. Monique Ward, PhD؛ Jeanne Blake (Public Member) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقط فضای مجازی رها نشده، بلکه صدا سیما هم ... 🎥 برنامه ۱۲۰ شبکه ورزش رسماً گرای اغتشاشات رو میده!! ⭕️ مجری که لباس مشکی تنش کرده میگه یک فوتبالیست کلمبیایی که در یکی از جام های جهانی گل به خودی زده بود (اسکوبار) توسط یک نفر مظلومانه کشته شد. ⭕️ بعضی از مرگ ها آثار متاخر زیادی دارن. این مرگ، مردم کلمبیا رو بیدار کرد!!! ⭕️ اون‌ها به خیابان ها ریختن و علیه خشونت کلمبیا به پا خیزیدند!!! تا باشه از این مرگ های این مدلی!!!! •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
‏چندماه پیش اینجا وسط خیابون روسریش رو درآورد، بردنش اونطرف حالا واس گذران زندگی‌ش کلا همه‌چی رو درآورده... دیدن عاقبت و گرفتن عبرت خیلی مهمه👌 @hzamanim ‏مات کردن عکس بدن این دختر، بخاطر حفظ حرمت این دختر نیست، شاید اون اصلا نخواد حرمتش حفظ بشه. به جهنم! بدنش بخاطر حفظ حرمت دیگران محجوب شده. اصرار به اجرای قانون حجاب هم مثل اصرار به مات کردن عکس این دختر علیرغم تمایل خودش به برهنگیه👌
هدایت شده از " من انقلابی‌ام "
💠امام_خمینی(رحمةالله علیه): ♦️ از همه‌ی شغل‌ها بالاتر است. اگر شما بانوان یک فرزند خوب به جامعه تحویل دهید، برای شما بهتر است از همه عالم. 👌🌸 ♦️ تأثیر مادر در بچه‌ها، بالاتر از پدر، معلم، استاد و جامعه است. زیرا علاقه‌ای که بچه به مادر دارد به هیچ کس ندارد. از این جهت بچه‌هایتان را در دامنتان تربیت اسلامی، تربیت انسانی بکنید. 📚 صحیفه امام، ج۸، ص۹۰ ✍️ من انقلابی‌ام @manenqelabiam
در این شرایط سخت و اوضاع خراب فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی و... بعنوان مادری که دغدغه تربیت دارد، یا فعال فرهنگی چکار کنم؟ در فتنه پیش آمده اولین ، مهمترین ، بزرگترین و موثرترین اقدام... تمرکز بر تعامل سازنده و باکیفیت با است. 🔰 آنچه من و شما به خاطرش شب تا صبح از دلنگرانی خواب نداریم و صبح تا شب دغدغه حفظ و نگهداریش را داریم _یعنی اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامیِ زمینه ساز ظهور_ برای نوجوان ما ، قابل درک و فهم نیست . آنچه آنان از دین و انقلاب درک کردند، خلاف نظر ماست. 🔰 آنها با اسلام و انقلابِ ما رفیق که هیچ ، اصلا آشنا هم نیستند در نتیجه طبیعی هست اینچنین بتازند بفرموده ی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» «مردم دشمنند نسبت به چیزی که به آن جاهل هستند» (حکمت ۱۷۲). 🔰شرایط کنونی، تعبیرِ " آب دستته بذار زمین سریع بیاااا" را تفسیر کرده است: هر کاری داری بذار زمین بیا ارتباط با کیفیت با نوجوان را آغاز کن : صبوری می خواهد، گوش دادن فعال لازم دارد ، قطع شدن زبان توصیه می خواهد، تاب آوری شنیدن حرف های خلاف میل مان را لازم دارد، وقت با کیفیت می خواهد... خلاصه: وَ قَالَ(عليه السلام): مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ. كسی را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا می گردد.(حکمت ۱۴) ما، امید و چشم و چراغهای میهن مان را واگذاشتیم و بیگانه براش سنگ تمام گذاشت و پذیرایش شد.😔 🔰متوجه هستم که، شیطان قسم خورده تمامِ نیرو و یاران و نوچه هایش را بر علیه تنها کشور شیعه در کره خاکی ردیف می کند؛ و پیروزی درصورتی محقق می شود که روشِ کار به فرموده امام علی علیه السلام " رُدالحَجر" باشد: رُدَّ الحَجَرَ مِن حَيثُ جاءَكَ ، فإنّهُ لا يُرَدُّ الشَّرُّ إلاّ بالشَّرِّ .[غرر الحكم : 5394.] سنگ را از جايى كه به سوى تو آمده است، به همان جا برگردان؛ زيرا بدى، جز با بدى دفع نمى شود. باید تمام نقشه های معاندین را رصد کرد وهر کس در مقام و مسئولیت و جایگاه و توان و قدرتی که دارد از همان جایی که دشمن ضربه زده، ضربه مهلک تری بزند...ولی 📌نکته ی مغفول و مهمی که تقدیم مخاطب والد و فعالان و متصدیان فرهنگی دارم این هست: در درگیر و دارهای رُدالحجر ، حواسمان باشد اگر می خواهیم بر نقشه های دشمن پیش دستی کنیم، باید مواظبِ نوجوانانی باشیم که کشته یا مجروج شدند چون سربازانی مثل من، حوصله و وقت شنیدن حرف هاشون نداشتیم😔 🔰می دانید دلم از چه می سوزد!! از اینکه می بینم آن کسی که قدرت و علمش را دارد ولی درک و شعورش را ندارد که با یک چطور رفتار کند... . 📌باید تک تکِ نوجوان های عزیزمان را از آغوشِ جهلی که امپراطور رسانه باز کرده به آغوشِ بینش و آگاهی دوستانه برگردانیم. 📌بیاید این دفعه ما به معاندین رودست بزنیم، ما بر ظلم، پیشی بگیریم ، ما نقشه های ناجوانمرانه یشان را بی تاثیر کنیم... 📣بدین صورت که هر والدی، هر دغدغه مند تربیتی، ✅ یک نوجوان را تا رساندن به بینش و گرایش اسلامی و انقلابی با صبوری، همراهی کند. ✅شنونده فعال و با کیفیت دردهای دلش باشد. ✅ نگاه و بیان همدلانه را بر زبانِ توصیه و تذکر پیش قدم کند. ✅گام به گام و قدم به قدم باهم دیگر، تاریخ و واقعیت را واکاوی کنید. ✅تصور کنید، خودتان در جنگِ روایت ها، جنگِ رسانه، جنگِ شناختی مصدوم شده اید، باکمک نوجوان تان، باهم آواربرداریِ شناختی کنید و باقدرت تفکر و بینش ، علیه دشمن، پاتک بزنید👌 💠سخت هست درک می کنم.. مخصوص بزرگوارانی هست که به دنبال اثرِماندگار هستند نه کاری زودبازده.👌 📌وَ قَالَ (عليه السلام): مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ هر فريب خورده ای را نمی شود سرزنش كرد.(حکمت۱۵). ندیدم چراغی در قلبِ نوجوانان روشن بشود و نسبت به آن بی تفاوت بمانند... دلآرام و آرامشگر بمانید حانیه مازارچی؛ مشاور خانواده دهم مهرماه ۱۴۰۱ با چون خورشید بدرخشید ‎‎┄┄┅┅❅☀️🌱☀️❅┅┅┄┄ 🔅@khrshidkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیطان همینجاست ۱. درخواست می کند جمهوری اسلامی ایران تحریم شود. ۲. تحریم شدن مردم را به گردن مسئولین جمهوری اسلامی ایران می اندازد‌. ۳. به مردم فشار اقتصادی بیشتری وارد می شود. ۴. با عملیات جنگ شناختی و فشار روانی مردم را به خیابانها می کشاند. ۵. در انتها به اربابان امریکایی خود می گوید مشکل مردم با جمهوری اسلامی است نه با امریکا و نه با تحریم ها! از این وقیحانه تر هم می شد عمل کرد؟! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشاره امروز رهبر انقلاب به فایل صوتی افشا شده از : وقتی عنصر سیاسی امریکایی این قضایا(حجاب) را به دیوار برلین تشبیه می کند باید بفهمید (خطاب به خواص) قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع گیری کنید. فایل صوتی افشا شده از مسیح علینژاد:حجاب یکی از ستون‌های اصلی جمهوری اسلامی است که اگر آن دیوار را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود. 🆘 @Roshangari_ir
وقتی لذّت محوری فراگیر شود... برخی استدلال می کنند، اگر اجازه دهیم افراد پوشش آزادانه خود را داشته باشند، خودشان متوجه پیامدهای آن می شوند و به حجاب اصیل خود باز خواهند گشت. اینطور نیست⁉️ این استدلال از چند جهت ضعف دارد. نخستین ضعف این است که وقتی تجربه ای جلوی چشم ماست، چه لزومی به تکرار دوباره آن است؟ مانند این است که بگوییم بگذارید رانندگان با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند، بعد که پیامدهایش را دیدند، خود سرعتشان را مهار می کنند. خب، اگر دیگر فرصتی برای تجربه آموزی نبود چه؟ اصلا چرا وقتی نتیجه روشن است، تجربه دوباره تکرار شود؟ ضعف دیگر این استدلال این است که استدلال کنندگان تصور می کنند، پس از اینکه شرایط متفاوت شد، فکر و ذهن افراد هم مانند قبل می تواند استدلال کند. خیر، اینطور نیست! وقتی پای لذت وسط آمد، به تدریج استدلال تضعیف می شود و جای خود را به توجیه تراشی میدهد. نمونه های فراوانی از این اصل داریم. «یک شب که هزار شب نمیشه!» یکی از تعابیر رایج مرتبط با این بحث در کشور ما است. یا این فریب معروف شیطان که «فعلا لذت ببر، پیر که شدی توبه می کنی»! در قرآن کریم و در داستان قوم لوط (ع)، هنگامی که به آنان گفته شد شما قوم اسراف کاری هستید، پاسخ دادند (اعراف، ۸۲_۸۱)، از شهر بیرونشان کنید که اینها آدم های بسیار پاکی هستند (یا آدمهایی هستند که بسیار به پاکی تظاهر می کنند!). هر چه پیامبر الهی برای آنها استدلال آورد که خدا جنس متفاوت را برای ازدواج با شما خلق کرده است، با این عمل خود راه نسل را می بندید، این عمل بر خلاف آفرینش شماست و ... ایشان نپذیرفتند. چرا؟ آیا استدلال ها روشن نبودند؟ 👈چرا، استدلال ها بسیار روشن بودند، اما لذّت حاصل از عمل ناپسند، مانع از پذیرش استدلال های منطقی شده بود و بنابراین، ایشان در پاسخ چیزی نداشتند جز آنکه بگویند ایشان را از شهر بیرون کنید! چون انسانهایی بسیار پاک هستند (یا چون انسان هایی هستند که بسیار به پاکی تظاهر می کنند). اگر معنای داخل پرانتز درست باشد، توجیه است و اگر معنای بیرون پرانتز درست باشد یعنی ما نمی خواهیم چنین انسان های پاکی در کنار ما باشند! ما را رها کنید تا به حال خود خوش باشیم! آیا این حرفها آشنا نیست⁉️ بله، فیلسوف معروف، ویل دورانت، در کتاب «لذّات فلسفه» نکتۀ جالبی را مطرح میکند که با بحث بی ارتباط نیست. او مینویسد: «اگر مردان و زنان جوان سرمست از ثروت، دین را مخالف لذّت رانی خود بیابند، هزاران دلیل علمی بر ضدّ آن می آورند» (ترجمه زریاب خوئی، ۱۳۹۱، ص ۹۹). این درست همان بلایی است که دامان غرب را به خود آلوده کرده است. 🛑لذت طلبی در مسیر نادرست، چنین تبعاتی هم دارد. ان شاءالله درباره نقش احساسات و هیجانات مثبت و منفی در استدلال پذیری/استدلال ناپذیری بیشتر خواهم نوشت... می توان، آزاد بودن نوشابه و سیگار را در جوامع مثال زد. وقتی لذت نوشیدن نوشابه در افراد فراگیر شد، هر استدلالی هم بیاورید تاثیر کمی دارد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اقلیتی که در حال تبدیل شدن به اکثریت است! قرار بود در غرب، اقلیت های جنسی دارای حقوق شوند! اقلیت های جنسی چه کسانی بودند؟ کسانی که گرایشات جنسی شان متفاوت از اکثریت بود! گرایش اکثریت چه بود؟ همان چیزی که همه انتظارش را می کشند: مردان جذب زنان شوند و زنان جذب مردان امروز، مساله اقلیت های جنسی به کجا رسیده است؟ امروز، مساله اقلیت های جنسی در غرب به جایی رسیده که برای شناسایی اینها، لغت نامه می نویسند! فکر می کنید شوخی می کنم؟! منبع را ببینید! اینک تعدادی از اصطلاحات مرتبط با اقلیت های جنسی و اقلیت های جنسیتی را ببینید! افراد اقلیت جنسی شامل افراد لزبین، گِی، بای پلاس و غیرجنسی هستند (BI+ که "bi plus" تلفظ میشود، یک اصطلاح چترگونه است که برای نشان دادن چندین جهت گیری جنسی استفاده می شود که شامل تمایل به بیش از یک جنس یا جنسیت است. BI+ شامل افرادی است که با عناوینی همچون دوجنس‌گرا [بای-سکشوال]، پان‌سکشوال، دِمی‌سکشوال، کوئیر یا پلوری سکشوال شناسایی میشوند). همچنین اقلیت جنسیتی، به گروهی از افراد اطلاق می شود که هویت جنسیتی یا بیان جنسیت آن ها با هنجارهای اجتماعی مرتبط با جنس تعیین شده در بدو تولّد متفاوت است. این جدا و متمایز از اقلیت جنسی است، زیرا هویت جنسیتی با جهت گیری جنسی متفاوت است (نک: ناکامورا و همکاران، ۲۰۲۲، صص ۵۶_۵۷). یک ترمی زمان لازم داره تا توضیحشون بدم چی هستند! این ماجراها از کی و از کجا شروع شد؟ کافی است تاریخ نیم قرن اخیر غرب را مطالعه کنید! شروعش همین آزادی در پوشش و روابط و ... بود. ۱ درصد همجنسگرا، امروز تبدیل به ۲۱ درصد LGBTTQQIAAP شدند! انقدر زیاد شده این اصطلاحات که خودشون میگن شده 《سوپ الفبا》!! واقعا فکر می کنید میشه اینها رو به سادگی برگردوند به تنظیمات کارخانه؟! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس منبع شناخت اصطلاحات (منتشر شده از جانب انجمن روانشناسی امریکا): Nakamura, N., Dispenza, F., Abreu, R. L., Ollen, E. W., Pantalone, D. W., Canillas, G., Gormley, B., & Vencill, J. A. (2022). The APA Guidelines for Psychological Practice With Sexual Minority Persons: An executive summary of the 2021 revision. American Psychologist. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/amp0000939 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231