eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
577 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونگی کاسبی سلبریتی‌های خارجی با لایک و کامنت‌های ایرانی‌ها @BisimchiMedia
آیا مردان، چه زنان محجبه باشند و چه نباشند، یک جور فکر می کنند؟! ⁉️ پاسخ به پرسش یکی از مخاطبین محترم کانال👇 ببخشید اقای دکتر یک سوال: برای یک خانم بدحجاب داشتم از مضررات بدپوششی میگفتم ، گفت استاد دانشگاه ما میگفت مردها طورین که حتی با وجود پوشش زن هم انگار اونو لخت میبینن و با فکرشون به زنها نگاه میکنن و فرقی نداره من بپوشم یا نه!! جواب شما به ایشون چیه؟ 👈 پاسخ به این پرسش را در ارسال بعدی داده ام. لطفا توجه بفرمایید... امّا، به دلیل محدودیت تعداد حروف هر ارسال، منابع و برخی جملات کامل تر مربوط به توضیحات ارسال بعدی را در این ارسال قرار می دهم: بررسی رابطه میزان استفاده از لوازم آرایشی و مزاحمت های خیابانی برای زنان: مورد مطالعه استان کرمانشاه https://jwsf.tabriz.iau.ir/article_666602.html نظریه های یادگیری، اولسون و هرگنهان، ترجمه علی اکبر سیف، فصل مربوط به آلبرت بندورا. ایشان در توضیح نسبت دادن سرزنش (به عنوان یک مکانیسم خودتبرئه ساز می نویسند: «بندورا مثال زیر را برای نسبت دادن سرزنش به دست داده است: تجاوزگران جنسی و مردانی که تمایل به کارهای خلاف عفّت دارند به افسانه های مربوط به تجاوز جنسی متوسّل می شوند که در آنها مکانیسم های مختلفی وجود دارند که از طریق آنها سرزنش شخصی از بین می رود... این باورها قربانیان تجاوز جنسی را مسئول می دانند زیرا گفته می شود که آنها با ظاهر و رفتار تحریک آمیز خود و با مقاومت کمی که در مقابل تجاوز از خود نشان می دهند تجاوزگر را به عمل تجاوز دعوت می نمایند» (هرگنهان و السون، ۲۰۰۹، ترجمه سیف، ۱۳۹۱، ص ۴۱۳). چندین مطالعه تجربی نشان داده اند که در معرض پورنوگرافی (هرزه نگاری) قرار گرفتن (که اغلب زنان را به عنوان اهداف جنسی ترسیم می کند [جنسن و داینز، ۲۰۰۴]) منجر به این میشود که مردان شرکای زن خود را کمتر به صورت جذاب رتبه بندی نمایند (ویور، مزلند و زیلمن، ۱۹۸۴)، رضایت کمتری از جذابیت، عملکرد جنسی و میزان محبّت به شرکای صمیمی شان نشان دهند (زیلمن و براینت، ۱۹۸۸)، و تمایل بیشتری در جهت رابطۀ جنسی بدون درگیری عاطفی ابراز نمایند (زیلمن و براینت، ۱۹۸۸). حتی مشاهدۀ یک قسمت از برنامه تلویزیونی همچون Charlie’s Angels ممکن است منجر به این شود که مردان، زنان واقعی را به لحاظ جسمی کمتر جذّاب رتبه¬بندی نمایند (کنریک و گاتیرز، ۱۹۸۰). فریبل، جانسون و کلمن (۱۹۹۷) دریافتند دانشجویان دورۀ کارشناسی مرد که مرتّب و به صورت خودجوش پورنوگرافی را دنبال میکردند، اصطلاحات جنسی بیشتری را برای توصیف معنای واژه «زن» تولید میکردند تا کسانی که پورنوگرافی را به شکل منظم نمیدیدند! این دو گروه، در توصیفاتشان برای واژه «مرد» تفاوتی با یکدیگر نداشتند؛ این پیشنهاد میکند که مشاهده پورنوگرافی، به خصوص، با جنسی سازیِ زنان مرتبط است و تاثیرات تعمیم یافته یا به لحاظ جنسیتی خنثی در بر ندارد ... اگر دختران و زنان منحصرا به عنوان موجودات جنسی در نظر گرفته شوند تا به عنوان افرادی پیچیده با بسیاری علایق، استعدادها، و هویت های متنوع، آنگاه پسران و مردان احتمالا در برقراری ارتباط با آنها در سطوحی، به جز سطح جنسی، مشکل خواهند داشت» (انجمن روانشناسی امریکا، ۲۰۰۷، ص ۲۸). Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls پاسخ به سوال را در ارسال بعدی دنبال کنید... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیش از هر بحثی باید بدانیم جبهه ای که زنان را برای شهوترانی مردان هرزه می پسندد، از هیچ اقدامی برای ترویج بی بند و باری فروگذار نخواهد کرد. بنابراین، زبان شما نباید صرفا زبان دفاعی باشد، بلکه شما باید به این نگاه غلط هجوم ببرید. اینکه حجاب، چه آثار و فواید فردی و اجتماعی دارد در کانال در حال بحث شدن است. اما، پاسخ به این استدلال جناب استاد دانشگاه! ۱. باید بدانیم که این یک توجیه و مکانیزم دفاعی برای خودتبرئه سازی است. آلبرت بندورا، یکی از روانشناسان پیشگام در زمینه توضیح چرایی انجام اعمال غیراخلاقی است. وی معتقد است افرادی که خود را چندان بد نمی پندارند، برای حفظ وجهه خودشان، و همزمان انجام دادن اعمال غیراخلاقی، از مکانیزم های خودتبرئه ساز استفاده می کنند. برای نمونه، متجاوزان جنسی، عمل ناپسند خود را اینگونه توجیه می کنند که «فردی که مورد تجاوز قرار گرفته، خودش هم علائمی نشان می داد که رابطه جنسی را می خواهد». خب،شما از بحث بندورا، می توانید در دو جهت استفاده کنید. جهت اول، اینکه استاد شما برای توجیه کردن ترویج بی حجابی، متوسل به مکانیزم خودتبرئه ساز شده اند: «همه مردان، حتی اگر زنان محجبه باشند، ذهنشان درگیر مسائل جنسی می شود!». این به وضوح یک مکانیزم خودتبرئه ساز است. از جهتی، ترکیب فرافکنی و دلیل تراشی است. شنیده اید که می گویند: «کافر همه را به کیش خود پندارد»؟! اما جهت دیگر استفاده شما از مثال بندورا، می تواند این باشد که به ایشان برسانید که «به چه دلیلی باید برای افراد متجاوز توجیه درست کنیم؟» اگر اینطور که ایشان می گویند، همه مردان، با هر پوششی که از بانوان ملاحظه کنند، ذهنشان درگیر مسائل جنسی می شود، طبیعتا عده ای از این جمعیت هم متجاوز خواهند بود. با این اوصاف، از ایشان بپرسید «اگر یک خانم محجبه باشد، راه توجیه برای متجاوز باز است یا اگر خانم غیرمحجبه باشد؟» ۲. ایشان، به فرض اینکه می توانستند این حرف را اثبات کنند (که نمی توانند)، حجاب بانوان را صرفا و صرفا در چارچوب نگاهی ارزیابی کرده اند که پوشش بانوان را فقط به عنوان جلوگیری کننده از نگاه هرزه مردان مورد تحلیل قرار می دهد، حال آنکه چنین نگاهی غلط است. حجاب، پیش از آنکه ثمراتش برای جامعه آشکار شود، برای خود بانوان مفید است. مدیریت غریزه نمایشگری، توجه به همه ابعاد وجودی، نیفتادن در بازی بی پایان رقابت برای زیبایی، تمرکز بر شخصیت به جای تمرکز بر جنسیت، نمایش دادن هویت و باورهای خود، آزادی از امیال و انگیزه هایی که در نهایت به ضرر فرد تمام می شوند، آزادی از معیارهای جامعه هرزه پسند از بانوان و ... . ۳. پوشش بیانگر یک هویت است. یک هویت اخلاقی-دینی. وقتی کسی پوشش دارد، معمولا همراه با آن به انتقال مفاهیم دیگری هم می پردازد. مثلا، اینکه با حجاب خود دارد می گوید مفاهیم ارزشی مانند حیا و عفاف و حریم خصوصی و نپذیرفتن نگاه هرزه دیگران از ارزشهای من است. ضمن اینکه این پیام مهم را انتقال می دهد که در زندگی من مردان باغیرتی حضور دارند و این یک پیام ترسناک برای متجاوز است. حمایت اجتماعی که از دیدن حجاب خانمها برداشت می شود، برای بسیاری مردان هرزه بازدارنده است. ۴. ایشان با دیدن یک خانم محجبه درگیر زنای ذهنی می شوند، طبیعی است که با دیدن یک خانم غیرمحجبه، ممکن است درگیر فرایندهای جدی تری شوند! ۵. به ایشان بگویید استدلال شما شبیه به این است که بگویید فرقی نمی کند، انسان روزه دار، بوی غذا را از بالای دیگ استشمام کند یا از فاصله ۳۰ متری! یا اینکه غذا را در دهان او بگذاریم! او در هر حال، گرسنه است! چه استدلال ضعیفی است! ۶. به ایشان اطلاع بدهید مطابق با پژوهشهای انجام شده، مردانی که فیلم های هرزه نگاری را می بینند، در تولید واژگان جنسی برای خانمها پیشرو هستند و چنین چیزی در سایرین دیده نمی شود یا بسیار کمتر است. این پژوهش می گوید: «هر چه جنبه های جنسی بانوان نمایش عمومی تری پیدا کنند، مردان هرزه جری تر می شوند و زنها را به عنوان موجودات جنسی تئوریزه می کنند و نه انسانهایی با شخصیت». آیا حجاب، مانع چنین نگاهی نیست؟ ۷. به ایشان بگویید طبق پژوهشهای انجام گرفته، بانوانی که پوشش مناسب تری دارند، آزارهای کلامی، رفتاری و جنسی کمتری نسبت به سایرین می بینند. در پایان، این نکته مهم را باید بگویم که خانمهایی که تصور می کنند اگر پوشش آزاد شود، همه چیز عادی می شود و حساسیت ها از بین می رود، باید بدانند که آزادی پوشش، علاوه بر مخاطرات فراوان برای امنیت روانی و اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی آنها، سبب می شود مردان، علاوه بر انجام اعمال غیراخلاقی، هر روز توجیهات جدید برای اعمال زشت خود تولید کنند. منابع اشاره شده را در ارسال قبلی ببینید... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک نکته مهم: به دلیل تبلیغات در غرب، بانوان محجبه در کشورهای غربی، در مجموع، آزار خیابانی زیادی (نه آزار جنسی) را در آن کشورها متحمّل می شوند و این ارتباطی به موضوع حجاب ندارد، بلکه به خاطر هویت اسلامی بیانگر ایشان است. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر در کانال برای دومین بار پس از نطق جدید سرکار خانم مسیح علینژاد درباره اینکه قوانین ما مردان ایرانی را ... های سرگردان مفروض میگیرد، ارسال بعدی را مجددا قرار میدهم و از خانم علینژاد درخواست میکنم قدری درباره قوانین بریتانیای کبیر که اینچنین منجر به سر به راه و سر به زیر شدن مردان و زنان و فرزندان انگلیسی شده هم نطق بفرمایند 😁 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
👈 شش دهه پس از آزادی جنسی در غرب، چشم و دل ایشان سیر شد! گزارش تازه منتشرشده ofsted از آزار جنسی در مدارس و دانشگاه های بریتانیا آزادی جنسی در قالبهایی چون رواج پورنوگرافی، جنسی نمایش دادن دختران در غرب، پذیرش گرایشهای مختلف جنسی و دلایل متعدد دیگر، عاملین اصلی این فجایع در غرب هستند (جزوه گروه ضربت apa در ارتباط با پیامدهای جنسی کردن دختران اعترافی دیرهنگام در این باره محسوب می شود) بی بی سی اما به جای بررسی چنین دلایلی، به یکباره نگران ایران شده و در ویدیویی که مشخص نیست چرا!، به جای پرداختن به دلایل، به راهکارهایی همچون اجرای سند ۲۰۳۰ پرداخته و شناسایی مسئولین ایرانی مخالف آن پرداخته است غرب در مسائل جنسی از هم پاشیده است و کاری از دستش ساخته نیست ماییم که باید خود را دریابیم... از ما گفتن... ان شاءالله در کتاب در دست تالیف پیرامون مساله همجنسگرایی، در این باره بیشتر خواهم نوشت 🚨👈فایل کامل گزارش ۲۰۲۱ ofsted را در ارسال بعدی دریافت کنید ... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_1059141235.PDF
539.6K
متن کامل گزارش به زبان اصلی👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام یا مهدی... نسخه بسیار زیبای لبنانی فرا رسیدن سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گرامی باد🌺💐 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الگوی زن غربی و شیء انگاری زن (و به طور کلّی انسان) در نظام سرمایه داری غرب از زبان زن در غرب = شیء و ابزار جنسی که تا زمانی که این توان را بتواند برای تولید ثروت به کار ببرد مورد استفاده (بخوانید سوءاستفاده) قرار می گیرد و بعد هم تمام.‌.. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جامعه الهی در برابر جامعه جنسی از منظر شهید بهشتی (رضوان الله تعالی علیه) 👈 انسانیت محوری در پرتو آیات الهی در برابر جنسیت محوری 🛑 الگوی انسان غربی = موجود جنسی دور از انسانیت و عروج معنوی ✅ الگوی انسان دینی = انسان معنوی و عروج یافته که میل جنسی را برای اغراض اصلی آن به کار می بندد این کجا و آن کجا⁉️ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
... جنسی که از لحاظ ظاهر جسمانی قوی تر است، روشن است که استخوان هایش درشت تر، قدش بلندتر و صدایش کلفت تر است؛ اما آیا عقل و تدبیرش هم بیشتر است؟ نه! آیا در این منطقه وسط که منطقه سیاست و اقتصاد و علم و بقیه چیزهاست، تواناتر از جنس دیگر است؟ نه؛ چون این امور، به حضور، تجربه و دست گرم شدن بستگی دارد. اگر زنان را هزار سال دیگر هم از مناطق گوناگون زندگی دور نگه دارند، هزار سال بعد میبینید که در سطح دنیا، تعداد دانشمندان مرد، تعداد سیاستمداران مرد، تعداد پیشه وران مرد، تعداد مردانی که فعالیت های اجتماعی را پیش میبرند، بیشتر از زنان است. اگر دستی بیاید جلوی مردان را بگیرد و نگذارد که آنها در اینگونه مسائل دخالت کنند و زنان را وارد این امور کند، بعد از گذشت سالها، میبینید که به تدریج آن جنس در این کارها ضعیف تر، و این جنس قوی تر شد. البته این هم درست نیست و به یک شکل دیگر، ظلم است... منبع: خانواده به سبک ساخت یک جلسه مُطوّل مَطوی در محضر مقام معظم رهبری، ۱۳۹۲، ص ۴۶، صهبا، سخنرانی ۱۳۷۴/۰۸/۲۲ چرا این جملات در اینترنت منتشر نشده است؟! و مهمتر از آن، پس از گذشت حدود سی سال از این سخنان، چقدر برای مردم روشن سازی شده است؟ رهبرمان را هم برای عده ای سانسور کرده اند‌‌‌... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پاسخ به یک پرسش مهم: چرا نمی گذارید پوشش آزاد باشد؟ هر که دوست دارد چادرش را بپوشد و هر که دوست دارد بدون پوشش بگردد. اینطوری آزادی همه تامین می شود پاسخ مختصر را در اینجا ارائه میدهم. این پرسش به این دلیل مطرح می شود که پرسش کننده تصور کرده حجاب و پوشش امری سلیقه ای است و اثرات مشخصی بر فرد و اجتماع بر جای نمی گذارد. تصور پرسش کننده این است که انتخاب حجاب و انتخاب بی حجابی، مانند انتخاب طعم بستنی کاملا سلیقه ای است، به دیگران بی ارتباط است و تاثیرات فردی و اجتماعی، در زندگی، در پی ندارد. اگر چنین ادعایی مطرح شود، باید آن را اثبات کنند که البته، حتی اگر مخاطب مبنای دینی هم نداشته باشد، یافته های علمی، منطق و شواهد چنین چیزی را نشان نمی دهند. پرسش مطرح شده تفاوت چندانی با پرسش زیر ندارد👇 🛑 ما نمی گوییم همه خیانت (در معنای کلی آن) کنند، بلکه می گوییم هر کس دوست داشت امانتدار باشد و هر کس دلش نخواست خیانتکار باشد. اینطوری آزادی همه تامین می شود. سوال مطرح شده، همین قدر بی وجه است. ✅ یکی از زمینه هایی که باید خیلی بیشتر به آن بپردازیم، تبیین کارکردهای دینداری در همین زندگی فعلی است 👈 چرا برخی تصور می کنند انتخاب پوشش یک امر سلیقه ای است؟ ۱. القای مکرّر و تداعی پرتکرار واژه های سلیقه با انتخاب پوشش ۲. عدم کارکردهای نوع پوشش در همین زندگی ملموس افراد از جانب صاحب نظران در ارسال های اخیر، به برخی از این جنبه ها پرداخته شده و ان شاءالله باز هم در این باره توضیح خواهیم داد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
یک روز خوب با دانشجویان عزیز دهه هشتادی ام... دیروز، تعدادی از دانشجویان عزیز ما، در اتاق بنده، به صورت بسیار محترمانه سوالاتی مطرح کردند و من هم تلاش کردم در حد امکان و بضاعت با آنها گفتگوی خوبی داشته باشم. دانشجویانم با دقت به صحبت ها می دادند و به دنبال گوشی برای بودند. امروز، در اولین جلسه درس یکی از واحدها، خودم تعمدا بحث درسی را به گونه ای پیش بردم که به وقایع اخیر کشور متصل شود. دانشجویان عزیز عمدتا مان، بسیار و ، سوالات خود را مطرح کردند و با هم خوبی داشتیم گرچه ما یک است و مثل برخی دانشگاه های مطرح، اسم و رسم ندارد، اما خدا را شکر گفتم که درک دانشجویانم برای فهم گفتگو، به جای قهر یا ناسزاگویی و امثال آن، اینجا را شبیه به دانشگاه کرده است. ما می توانیم همدیگر را درک کنیم، اگر بشنویم و اگر با منطق و استدلال و با هم صحبت کنیم که در پایان کلاس امروز برایمان حاصل شد، از تدریس محتوای آن واحد برای من ارزشمندتر بود ممنون از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از مُحیی: زندگی‌بخش
! 🔰 تو بالاترینی! تو تک رقمی هستی! تو نخبه‌ای! به وجودت افتخار می‌کنم! تو به رشد می‌اندیشی! دلم خوش بود که ، چون تو نخبه‌ای دارد! اما این تصورات در آن یکشنبه... یکباره فررویخت! نمی‌دانستم مرتب به گوشت خوانده‌اند که "این جامعه قدر تو را نمی‌داند!" و البته نمی‌دانستم تو هم را کنار میگذاری و به نشانه تایید، سر تکان میدهی و عصبانی میشوی و دندانهایت را برهم میفشاری و منتظر میمانی! 🔰 آره همون که اونا میگن! اون ور آب، تک رقمی‌ها را روی سر میگذارن! اصن تو مال این ور نیستی، تو متعلق به اون ور آبی! پس تلاشت از روز اول همین باشه، که بری! رشد آنجاست، پیشرفت آنجاست، پول آنجاست! 🔰 میدونی تقصیر کیه که تو اینجایی؟ رهبران جامعه! میدونی کی نمیذاره تو بالا بری؟ رهبران جامعه! میدونی کی... ؟ 🔰 خُب، الان به نشانه اعتراض به درگذشت یک دختر جوان ایرانی، به محوطه دانشگاه بیا! یادت باشد، تو الان حق داری اخلاق و حیا رو کنار بگذاری، دختر باشی یا پسر فرقی نمیکنه، هر ج.ن.س.ی😖 که در این چند سال در ضمیر ناخودآگاه تو کاشته‌اند را فرابخوان! الان موقعشه! باهم، دختر و پسر، در کنار هم! صعود خود، بلند و یک صدا: "سقوط اخلاق را فریاد بزن!" 🔰 مهم تویی! مهم صعود توست! مرگ اخلاقِ جامعه؟! فدای تو!😔😔 🌿🌿🌿🌿 ✳ پ.ن. امّا من می‌دانم ، شریف‌تر از آن است که به این ناراستی‌ها آلوده شود. تو شریف محسن وزوایی‌ها، مجید شهریاری‌ها، احمدی‌روشن‌ها، و علی‌محمدی‌ها هستی، تا همیشه شریف بمان! 🌺 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
چرا برای ما مسلمانان به سمت اینهمه هزینه می پردازد؟ ⁉️ ✅ چون، پیشتر از این، موفق شده بود با همین روش ()، و درگیر کردن نخبه ها و مردم در انواع شهوات، جلوی مسلمانان بر جهان را بگیرد. اصل مطلب را گم نکنیم... حاکمیت علمی=حاکمیت فرهنگی، حاکمیت اقتصادی، حاکمیت نظامی حذف و عفاف (از زن یا مرد فرق چندانی نمی کند) دروازه ورود به دنیای بی سر و ته شهوات است... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس پانوشت: چهار پنج قرن قبل تاجري در يكي از كشورهاي اروپايي به استادي مراجعه ميكند و ميگويد ميخواهم فرزندم درس بخواند؛ او را به كدام مدرسه بفرستم؟ استاد در جواب ميگويد اگر به همين چهار عمل اصلي - جمع و ضرب و تفريق و تقسيم - قانع هستي، ميتواني او را به هر كدام از مدارس كشور ما يا ديگر كشورهاي اروپايي بفرستي؛ امّا اگر بالاتر از آن را لازم داري، بايد او را به كشور اندلس يا به مناطق مسلمان‌نشين بفرستي (نقل شده از کتاب پی یر روسو درباره تاریخ علوم) https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
31.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غرب، با چه ساز و کارهایی جلوی آزادی بیان را می گیرد؟! مشهور است که در غرب وجود دارد. امّا، به شما نشان خواهم داد که فضای زیست غربی، یکی از مسموم ترین فضاها برای آزادی بیان است. لطفا این فیلم را با دقت ببینید. قصد من فعلا نقد و بررسی سخنان دکتر نیست. عبدالکریم سروش فرد بی سوادی نیست. امّا، ببینید چگونه زیست در فضای غرب، نوع تأمّلات افراد را تحت تاثیر قرار می گیرد. فضای مسموم، جرات اظهار نظر درباره مسائل واضح را هم از افراد می گیرد. مطمئنا سروش کسی نیست که نتواند درباره دلایل رد همجنسگرایی سخن بگوید، امّا به نظر می رسد که جسارت حرف زدن ندارد. آزادی بیان در غرب، طنزی بیش نیست. چرا؟ چون همان فضا، سازماندهی جدّی علیه افرادی که موضع مخالف حاکمیت در غرب دارند، ایجاد می کند و فرد را تحت فشارهای بسیار شدیدی می گذارد که جسارت حرف زدن را از او می گیرد. برای درک بهتر این فضا، دعوت می کنم ارسال بعدی درباره داستان رابرت اسپیتزر و همجنسگرایان را ببینید. البته غرب برای جلوگیری از آزادی بیان، روشهای دیگری هم دارد. ان شاءالله بیشتر خواهم نوشت.‌.. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
رابرت اسپیتزر، همجنسگرایان و آزادی بیان كه خود يكي از افرادي بود كه با بازتعريف ، به حذف همجنسگرايي از فهرست اختلالات رواني DSM كمك كرد، در سال ۲۰۰۳.م پژوهشي انجام داد و با شيوۀ درمان ترميمي، تغييرات قابلِ ملاحظه اي را در گرايش و رفتار جنسي همجنسگرايان مشاركت كننده در پژوهش خويش گزارش كرد. در اين پژوهش كه بر روي ۲۰۰ آزمودني اجرا شد، اسپيتزر شواهدي قابلِ تأمّل از تغيير در گرايش و رفتار جنسي همجنسگرايان در جهت دگرجنسگرايي را، با ميزان موفقيّت در تغيير بسيار بالا و در يك بازۀ زماني حدّاقل ۵ ساله، گزارش كرد. پژوهش اسپيتزر، براي ها بسيار گران تمام شد. ايشان كه ساليان سال تلاش كرده بودند تا با القاي تغييرناپذيري گرايش جنسي، براي رفتارهاي خود توجيهي بتراشند، اينك توسّط كسي كه او را نجات بخش خود از فشار براي تغيير مي دانستند (چون اسپیتزر در دهه ۱۹۷۰.م با تغییر تعریف اختلال روانی، به حذف همجنسگرایی از فهرست اختلالات کمک کرده بود)، به چالش كشيده شده بودند. پس از انتشار پژوهش اسپيتزر در سال ۲۰۰۳.م، «فوراني از نفرت» به سمت اسپيتزر از سوي كه زماني او را به عنوان قهرمان ميديدند، سرازير شد. روانشناس هلندي، جرارد ون دن آردويگ، گفت كه او با اسپيتزر صحبت كرده كه «در نتيجۀ حملات وحشتناك شخصي از همجنسگرايان خشن و حاميانشان تقريبا از نظر عاطفي خُرد شده بود». در سال ۲۰۱۲.م، پس از حدود يك دهه مورد فحّاشي و بدرفتاري قرار گرفتن، اسپيتزر در سنّ ۸۰ سالگي و در حالي كه از بيماري پاركينسون رنج مي برد، تسليم فشارها شد و به صورت عمومي «به دليل ادّعاهاي اثبات نشده در مورد اثربخشي درمان ترميمي» عذرخواهي كرد (همان). او اكنون اعلام كرد كه «روشي براي تعيين معتبر بودن گزارش هاي تغييرات مراجعان وجود ندارد». این باعث شد که برخی از نویسندگان ادعا کنند که اسپیتزر مطالعه خود را «پس گرفته است»، اما این درست نیست. در واقع، سردبیر مجله‌ای که مقاله اسپیتزر در سال ۲۰۰۳.م (و همچنین «عذرخواهی» او در نامه‌ای به سردبیر) در آن منتشر شد، يعني مجلۀ Archives of Sexual Behavior، به طور خاص از پس گرفتن مقاله خودداری کرد و گفت که صرفاً تغییر در نحوۀ تفسیر نويسنده از داده های خود دلیلی برای انجام این کار نیست. علی‌رغم «عذرخواهی» اسپیتزر در سال ۲۰۱۲.م، مطالعۀ او در سال ۲۰۰۳.م همچنان شواهدی (نه «اثبات») را ارائه مي كند که نشان می‌دهد برخی (نه همۀ) افراد با گرایش عمدتاً همجنس‌گرا می‌توانند پس از جستجو و دریافت درمان يا مشاوره به سمت جهت گيري عمدتاً دگرجنس‌گرا تغییر كنند. دلیلش این است که «شواهد» ارائه شده توسط مقاله، شهادت‌های ارائه شده توسط ۲۰۰ آزمودني اسپیتزر است (و همیشه بوده است) - نه نظر شخصی دکتر اسپیتزر در مورد آن شهادت‌ها. اسپيتزر، حتّی در بیانیۀ سال ۲۰۱۲.م خود، نه شواهدی مبنی بر «سوگیری پاسخ» را اثبات کرد و نه به آنها اشاره کرد. اگر بخواهیم اعتبار داده‌های مبتنی بر گزارش‌های شخصی را صرفاً به این دلیل که سوگیری پاسخ محتمل است رد کنیم، باید بسیاری از تحقیقات علوم اجتماعی و احتمالاً بیشتر تحقیقاتی را که در مورد تمایلات جنسی انسان انجام می‌شود، رد کنیم. و با توجّه به اينكه که دکتر اسپیتزر از سال ۲۰۰۳.م تا ۲۰۱۲.م مورد آزار و اذیّت و بدرفتاري قرار گرفت، «عذرخواهی» او باید به اندازه «عذرخواهی» یک اسیر جنگی پس از شکنجه اعتبار داشته باشد. Gerard van den Aardweg, “Frail and aged, a giant apologizes,” MercatorNet, May 31, 2012, accessed August 31, 2018, https://www.mercatornet.com/articles/view/frail_and_aged_a_giant_apologizes. ان شاء الله در کتابی که پیرامون مساله همجنسگرایی در دست تالیف است، در این باره توضیحات مفصل تری را خواهید دید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بخش نخست پیشتر در رابطه با «کرامت» و «ادراک کرامت» و «آزادی» و «ادراک آزادی» در افراد و به ویژه در بانوان کشورمان صحبت کردیم. اینکه آزادی حقیقی در پوشیدگی است یا در بی پوششی، خود بحثی مفصّل و جذّاب و مهم است. طبیعتا وقتی سخن از آزادی می شود، اوّلین سؤالی که به ذهن می آید، این است که «آزادی از چه و برای چه»؟! پاسخ این سوال، تکلیف را روشن می کند. ممکن است فرد، برای آزادی از نگاه جنسیتی (به جای نگاه مبتنی بر انسانیت) پوشیدگی را آزادی بداند. این بحث مفصّل است و فعلا درباره مطلب دیگری می خواهم صحبت کنم: و آن مطلب این است: «احساس آزادی»... یا به تعبیر بهتر «ادراک آزادی» (این دو می توانند متفاوت از هم باشند) خب ما چگونه به «ادراک نکردن آزادی» برای دختران کمک می کنیم؟! ۱. هنگامی که مادران، پس از برگشتن از بیرون به منزل، و وقتی حجاب از سر برمیدارند، می گویند: «آخیش! راحت شدم»، به صورت غیرمستقیم القا می کنند که پوشیدگی آزادی را محدود کرده ۲. وقتی پدران یا مادران، در هنگامی که فرزندشان خود با علاقه خود روسری یا چادر پوشیده، می پرسند: «اذیت نمیشی؟!»، «ادراک آزادی» را تحت تاثیر قرار می دهند. ۳. وقتی پدران یا مادران، دختران خود را برای فعالیت هایی که نه منع شرعی دارد و نه منع قانونی و عرفی، باز میدارند و دلیل آن را «دختر بودن» فرزندشان بیان میکنند، «ادراک آزادی» دختران را تحت تاثیر قرار می دهند. ۴. وقتی والدین، تذکر دادن به پسران را خیلی جدّی نمی گیرند و می گویند: «خب، پسره دیگه. همینجوریه!»، «ادراک آزادی» در دختران را متأثر می کنند. ۵. وقتی والدین، در مکان های مذهبی، اجازه نمی دهند دخترشان که سن و سال کمی دارد، بدود و «احساس آزادی» را در جمع نمازگزاران چادری تجربه کند، «ادراک آزادی» را متاثر می سازند... ان شاء الله ادامه خواهد داشت... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بخش دوم ما چگونه «ادراک آزادی» بانوان در رابطه با پوشش را تحت تاثیر منفی قرار می دهیم؟! ادامه از ارسال قبلی ۶. هنگامی که در مکان های عمومی در تابلوها می نویسم: «رعایت حجاب الزامی است»!، به تلقین ذهنی «حجاب اجباری» کمک می کنیم. ۷. زمانی که می نویسیم «از ارائه خدمات به افراد غیرمحجبه معذوریم»!، «ادراک آزادی» بانوان را متاثر می سازیم. ۸. وقتی از به کار بستن جملات کلیشه ای درباره حجاب خسته نمی شویم! «ادراک آزادی» در بانوان را متاثر می سازیم. ۹. وقتی می گوییم «نخند، چون دختری!» ولی درباره پسران چنین ادبیاتی نداریم «ادراک آزادی» متاثر می شود. ۱۰. وقتی مسابقات «شنا و کشتی آقایان» را پخش مستقیم می رویم، و آن را چندان مهم قلمداد نمی کنیم، «ادراک آزادی» در بانوان را متاثر می سازیم. ۱۱. وقتی «گشت ارشاد» برای «متلک اندازان و چشم ناپاکان» نداریم، «ادراک آزادی» در بانوان را تحت تاثیر قرار می دهیم. ۱۲. وقتی «پسران» با هر پوششی بیرون بیایند، می گوییم «مهم نیست!»، به «ادراک آزادی در بانوان» لطمه میزنیم. ۱۳. وقتی تا یک دختر چادری می بینیم، اخممان در هم می رود ولی در برابر دیگران لبخند به لب داریم! «ادراک آزادی» خانمها را متاثر می سازیم! ۱۴. وقتی در آگهی های تبلیغاتی، میزنیم «به یک خانم خوش برخورد، ترجیحا مجرد! و با ظاهر و رفتار مناسب اجتماعی!» نیازمندیم، که دیگر ... ان شاءالله ادامه خواهد داشت... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
یک تجربه متفاوت از بیان قصه 《شنگول و منگول و حبه انگور》! امشب وقتی داشتم برای دختر شش ساله ام، قصه شنیدنی شنگول و منگول و حبه انگور را می گفتم، احساس کردم دخترم نگران شد که این گرگ بدجنس، بالاخره موفق شد بچه ها را گول بزند! ناخودآگاه ممکن است در ذهنش این تصور ایجاد شود که 《پس، راهی وجود نداشت تا گرگ به خانه نیاید!》 قصه را متوقف کردم و از دخترم پرسیدم: 《به نظرت بچه ها چه کار می توانستند بکنند که گرگ بدجنس نتونه بیاد خونشون؟!》 به پنجره خانه اشاره ای کرد و گفت: خب اگه یه پنجره داشتند می تونستن از اونجا نگاه کنند ببینن مامانشونه یا آقا گرگه! برای این پاسخ تشویقش کردم و پرسیدم: خب، حالا اگه پنجره نداشتند چه کار دیگه ای میتونستن انجام بدن؟! گفت: از دودکش خونه میتونستن ببینن گرگه پایین هست یا مامان! گفتم: عجب، تا حالا بهش فکر نکرده بودم! بعد ادامه دادم: چه فکرهای جالبی کردی. اگر تو پیششون بودی احتمالا گرگه نمیتونست بیاد تو خونه و بعد گفتم: به نظرت اگر تلفن دم دستشون بود هم میتونستن کاری بکنند؟ گفت: خب آره. به مامان زنگ میزدن میگفتن مامان کجایی؟! اگه مامان میگفت من تو چراگاهم میفهمیدن که پس پشت در آقا گرگه است! باز تشویقش کردم... پرسیدم: خب حالا اگه تلفن مامان جواب نمیداد چی؟! به نظرت میتونستن از همسایه ها هم کمک بگیرن؟! گفت: بله که میتونستن! زنگ میزدن به همسایه یا اونا رو صدا میکردن میپرسیدن شما که از اون طرف میبینید بهمون بگید کی پشت دره! پس از تشویق کلامی مجدد، پرسیدم اگر همسایه ها نبودن چی؟! به نظرت کسی هست که ما بهش زنگ بزنیم تو این موقعیت و کمک بخواهیم؟! ذهنش رفت سمت پلیس گفت: بله خب. به آقا پلیسه زنگ میزنیم میگیم مامانمون رفته برامون غذا بیاره. الانم نمیدونیم کی پشت در خونه است. میشه کمکمون کنید؟! چند نکته: ۱. یک قصه تکراری را می توان با روشهای ابتکاری تغییر داد و پیام های متفاوتی از آن دریافت کرد ۲. قصه های ما نباید منتهی به ایجاد تصور درماندگی در بچه هایمان شود ۳. آموزش بسیاری از موارد مهم در قالب قصه و هنگامی که هیجان و فکر بچه ها درگیر است بسیار بهتر انجام می پذیرد و ۴. وای به روزی که چهره پلیس مان را مخدوش کنند! بازی کردن با چهره کسانی که احساس مان با نام آنها پیوند دارد، هرگز جُرم کوچکی به حساب نمی آید! برای سلامتی شان دعا کنیم‌ و برای تخریب کنندگان عمومی به ایشان فکری اساسی برداریم. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231