eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
591 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
تخفیف های محصولات سایت های مربوط به موسسه نور http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
ضعف پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های علوم انسانی اگر از دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره درباره 《تنبیه》 سوال کنیم، احتمالا با مخالفت آنها روبرو خواهیم شد؛ چرا که در کتب رسمی دانشگاهی، آنها صرفا با چند اندیشه در این رابطه آشنا هستند (معمولا ثرندایک و اسکینر)؛ آن هم بدون هیچگونه نقد و بررسی و صرفا به صورت یک طرفه در حالی که در خود فضای روانشناسی معاصر، نظرات کاملا متفاوت و متنوعی در این باره وجود دارد. مثلا می توان گاتری را مدافع تنبیه قلمداد کرد، البته با تبیین خاص خودش یا در کتاب یادگیری و رفتار پائول چنس آمده که احتمالا ثرندایک و اسکینر درباره اثربخشی تنبیه اشتباه می کردند. سلیگمن و همکاران نیز در کتاب کودک خوشبین می نویسند:《واقعیت این است که اسکینر، اشتباه کرده بود. تنبیه، به معنای پیوند دادن رویدادی ناخوشایند به عملی نامطلوب، در حذف رفتارهای ناخواسته بسیار موثر است》 (ترجمه داورپناه، ص ۳۱۸). بحث من این نیست که کدام یک از این نظرات صحیح است. آنچه می خواهم بگویم این است که برخی از اساتید ما در دانشگاه ها، بعضا نه تنها 《اندیشیدن و تفکر انتقادی》 را ترغیب نمی کنند، که حتی اندیشه های مختلف پیرامون یک مساله را نیز باز نمی کنند تا احیانا دانشجو فکر کند که می شود نظر دیگری هم داشت. اضافه کنید این مساله را به زمانی که ملاک نمره دهی و قبولی در مقاطع بالاتر و ... نیز حفظ همین مطالب از همین منابع باشد! آیا چنین روالی منجر به اندیشیدن به سبکی نو خواهد شد؟! لازم است در شیوه تدریس هایمان بیشتر دقت کنیم. ما برای علوم انسانی 《متفکر》 می خواهیم نه 《ضبط صوت متعصب》 محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
همه کتاب های الکترونیکی دانشگاه تهران رایگان شد. https://ketaabonline.com @yekmeshkati http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
🔴 چرایی مکتب روان‌شناسی اسلامی ◀️ چکیده‌ی پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد ✍️ محقق:‌ 💡استاد راهنما:‌ ✅ اولین سوالی که مکتب روان‌شناسی اسلامی با آن روبه‌رو است ضرورت آن است، ضرورتی که جمعی از اندیشمندانِ روان‌شناس مسلمان را واداشته است تا در این زمینه کوشش نمایند. با کندوکاو در میانِ دلایلِ ایشان است که روشن می‌شود، آیا چنین ضرورتی وجود دارد یا نه؟ ⁉️ روان‌شناسی مگر چه کمبودی دارد که ایشان پیِ چنین بنیانی هستند و در این مسیر همت گماشته‌اند؟ پرداختن به این مهم چندین نفع دارد: 1️⃣ اول، علاقه‌مندان این عرصه را از گام برداشتن در این مسیر مطمئن یا منصرف می‌نماید. 2️⃣ دوم، مجموعه‌ی ضرورت‌ها به صورت یکپارچه جمع می‌شوند و در نتیجه ساختاری ایجاد می‌شود تا منتقدان در نقد آن بکوشند و علاقمندان پاسخ دهند. 3️⃣ سوم، با روشن شدن ضرورت، سمت‌وسوی حرکت نیز مشخص می‌شود. ✅ به چرایی دو دسته پاسخ داده شده است: «کاستی‌های روان‌شناسی مادی» و «درونداشت‌های مکتب روان‌شناسی اسلامی» فعالین این حوزه معتقدند کاستی‌ها حکایت از ضرورت‌ها می‌کنند و درونداشت‌ها حکایت ازتوانایی‌ها دارند. پس وقتی ضرورتی احساس می‌شود در عین حالی که توانی برای حل آن وجود دارد، می‌بایست طرحی نو درانداخت. کاستی‌های موجود در روان‌شناسی را می‌توان در شش‌ بخش بررسی نمود: ✔️ «وجود سوگیری»، ✔️ «خطای مبانی»، ✔️ «ناسازگاریِ فرهنگی اعتقادی»، ✔️ «روشمندی، محدودیت و انحصار»، ✔️ «ناکارآمدی» ✔️ «ارزشمداری، بایدها و نبایدها». امّا در خصوص درونداشت‌های مکتب روان‌شناسی اسلامی می‌توان به:‌ ✔️ «منافع روان‌شناسی»، ✔️ «وجود معارف روان‌شناختی دینی»، ✔️ «لزوم ایجاد رویکرد واحد و جامع»، ✔️ «جامعه‌سازی اسلامی» ✔️ «منافع بومی‌سازی» اشاره نمود. ✅ روش تحقیق گسترش و پراکندگی مستندات موجود در خصوص مباحث فوق، ضرورتِ پژوهشی با روش «مرور نظام‌مند» و «فراترکیب» را ضروری می‌ساخت: ✔️ مرور نظام‌مند که روش قاعده‌مندی برای یافتن همه‌ی اطلاعات موجود در یک موضوع خاص است و سخت‌گیرانه از یک شیوه‌نامه‌یِ از پیش تعیین شده تبعیت می‌کند، مقدمه‌ی فراتحلیل (تحلیل کمّی متون) یا فراترکیب (تحلیل کیفی متون) به شمار می‌رود. ✔️ فراترکیب روشی است که پژوهش‌های کیفی در هم تلفیق شده و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها با هم مقایسه می‌شود، به شکلی که پس از ترجمان یافته‌ها، تفسیری نو از آن بدست می‌آید. این تفسیر می‌تواند به توضیح جامع‌تر پدیده‌ی مورد نظر بی‌انجامد و در توضیح آن نظریه‌های جدیدی ارائه دهد. ✅ نتیجه تحقیق نتیجه‌یِ جستجویِ ساختارمند این تحقیق، شناساییِ 37 نشریه و 33 استاد فعال در این عرصه بود که از بررسی آرشیو و آثار ایشان 60 کتاب، 700 مقاله، 18 میزگرد استخراج گردید؛ پس از حذف اسناد نامرتبط از بین آثار شناسایی شده، 3 کتاب، 14 مقاله، 7 مصاحبه، و 14 میزگرد، باقی ماند که نسبت به تلخیص، کدگذاری، دسته بندی، یکپارچه‌سازی و بازنویسی آن اقدام شد. بنابراین پژوهشِ فوق کوشیده است تا با شناسایی، جمع‌آوری و دسته‌بندی تمامیِ مطالعاتِ قبلی در این حوزه به ترکیب و یکپارچه‌سازی آن پرداخته و سپس به بررسی و تحلیلِ آن بنشیند؛ به امید اینکه نظامی جامع به وجود آورد تا هر شخصی با مطالعه‌‌اش درکِ شفاف و روشنی از چرایی مکتب روان‌شناسی اسلامی به دست آورد، به حدی که از مطالعه‌ی سایر متون بی‌نیاز گردد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @tarahomiasl👈|بازنشر صرفاًبا ذکر منبع| http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال 《به سوی مکتب روانشناسی و مشاوره اسلامی》 و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان به منظور گسترش بیشتر مطالب کانال، و البته با مرکزیت همان اهداف اولیه یعنی پیشروی در جهت محقق شدن مکتب روانشناسی اسلامی و رویکرد مشاوره اسلامی، تصمیم گرفته شد تا عنوان کانال تغییر پیدا کند همچنین به منظور تسریع در عملکرد و تمرکز بیشتر، از این به بعد، ان شاءالله مطالب فقط در پیام رسان 《ایتا》 قرار داده خواهند شد با تشکر محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology
همجنسگرایی فقط آن چیزی نیست که در کتب اصطلاحا علمی! روانشناسی در دانشگاه‌ها تدریس شده و به ذهن و فکر دانشجویان و حتی اساتید تزریق می شود! مخاطبان این کتاب به طور عام، همه کسانی اند که می خواهند برای پرسش های «همجنس گرایی چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟ چگونه شناخته می شود؟ چگونه درمان می شود؟ چه تمایزی با کودک بارگی (بچه بازی) دارد؟ روان شناسان درباره آن چه می گویند؟ چه رویکردهای متفاوتی در میان روانشناسان درباره آن وجود دارد؟ واقعیت های همجنس گرایی در غرب چیستند؟ رواج این مساله چه پیامدهایی را به جا گذاشته است؟ چه ابعاد ترویجیِ هنری و رسانه ای دارد؟ مولفه های همجنس گرایی مذکر با همجنس گرایی مونث کدامند؟ و. . . » پاسخی بیابند. اما به طور خاص، 1) علاقه مندان به ابعاد روان شناختی همجنس گرایی همچون روان شناسان، روان پزشکان و مشاوران؛ 2) پدر و مادرها، به ویژه پدر و مادرهای کودکانی که آشفتگی جنسیتی دارند؛ و 3) آموزگاران، مربیان و سیاست گذاران و فعالان فرهنگی در زمینه فرهنگ جنسی را می توان از مخاطبان اصلی این کتاب نام برد. نویسنده اصلی این کتاب، دکتر جوزف نیکولوسی، روان شناسی بود که سال ها تجربه درمان همجنس گرایی را به همراه داشت و آثار مکتوب فراوان و همچنین حضور رسانه ای فراگیری را در زمینه شناخت و درمان همجنس گرایی داشت. http://eitaa.com/islamic_psychology
میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام گرامی و مبارک باد🌸🌸🌸
شفقت به خود در cft و در نگاه دینی راسل کولتس در کتاب 《cft به زبان ساده》 نمونه ای از نامه مشفقانه به خود (به عنوان یکی از فنون ترویج خود مشفق) را می آورد: ... به یاد داشته باش سیستم تهدیدی که این خشم را ایجاد می کند، تو انتخاب نکرده ای و عصبانیتت تقصیر تو نیست... با دیدن پدرت و زمانی که در مدرسه قلدری می کردی، خشم را آموخته ای. این هم تقصیر تو نیست. اما داری مسئولیت تبدیل شدن به آدم بهتری را می پذیری و این شجاعت زیادی می خواهد (ص ۱۶۲) این نامه را مقایسه کنیم با فراز زیبایی از دعای ابوحمزه ثمالی: 《... اللّٰهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَ فِى كِتابِكَ أَنْ نَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنا وَقَدْ ظَلَمْنا أَنْفُسَنا فَاعْفُ عَنَّا فَإِنَّكَ أَوْلىٰ بِذٰلِكَ مِنَّا...》 خدایا؛ به یقین تو در کتابت نازل کردی که از کسانی که به ما ظلم کرده اند درگذریم و ما به خود ستم کرده ایم؛ پس از ما درگذر چرا که تو از ما به آن سزاوارتری ... به نظرم رسید که نگاه توحیدی، چطور شفقت به خود را نیز مودبانه می کند و نه طلب کارانه روانشناسی منهای توحید، چنین قابلیتی ندارد... http://eitaa.com/islamic_psychology
«کنترل و مهار» یا «رهاسازی» میل؟ کسانی که با کتب روانشناسی مطرح دانشگاهی آشنایی دارند، متوجه هستند که در رابطه با دوران نوجوانی و مسائل جنسی که برای نوجوانان به وجود می آید، کمتر کتاب آکادمیکی یافت می شود که درباره مهار و مدیریت میل جنسی در این دوران بحثی انجام بدهد. در کتاب مشهور روانشناسی رشد لورا برک (2007) می خوانیم: "گرچه مصرف وسایل ضدحاملگی در سال های اخیر افزایش یافته است، 27 درصد نوجوانانی که فعالیت جنسی دارند در امریکا و 13 درصد در کانادا در معرض خطر حاملگی ناخواسته قرار دارند، زیرا به طور مرتب از وسایل ضدحاملگی استفاده نمی کنند. چرا این نوجوانان دوراندیش نیستند؟ ... نوجوانان هنگام رو به رو شدن با یک مشکل می توانند چند احتمال را در نظر بگیرند، ولی اغلب نمی توانند این استدلال را در موقعیت های روزمره به کار ببرند. وقتی از آنها خواسته می شود توضیح دهند که چرا از وسایل ضدحاملگی استفاده نکردند، اغلب پاسخ هایی نظیر این می دهند: «من قصد نداشتم آمیزش جنسی کنم» " (جلد دوم، ترجمه سید محمدی، 1392، ص 27) همان طور که ملاحظه می شود، گویی مساله فقط این است که از وسایل ضدحاملگی استفاده شود، همین! حرفی از کنترل و مهار میل جنسی در این دوران نیست و تا کسی در این باره صحبتی بکند، می گویند چرا بحث از «سرکوب» میل جنسی می کنید؟! سرکوب، یک چیز است و مهار و کنترل یک چیز دیگر «كنترل، به معناى بازداشتن ارادى يك انگيزه، يا تمايل و مقاومت در برابر اشباع آن، در شرايط نامناسب است. اما، بطور كلى به معناى قبول نداشتن و نپذيرفتن آن نمى‌باشد زيرا ممكن است در مواقع مناسب ديگر، به آن اجازۀ فعاليت داد و اشباعش كرد. اما سركوبى يك انگيزه، به معناى انكار و نپذيرفتن و پست شمردن و يا ترس از آن است و انسان مى‌كوشد بطور كلى آن را از حوزۀ آگاهى و شعور خود دور سازد، تا از احساس گناه و نگرانى-كه از آن انگيزه ناشى مى‌شود-رهايى يابد به نحوى كه اين مسئله منجر به سركوب آن در ضمير ناخودآگاه انسان مى‌شود. بنابراين، مفهوم سركوبى يك انگيزه اين است كه فعلا از دايرۀ آگاهى و شعور، دور شده و در اعماق ضمير ناخودآگاه انسان مدفون گشته اما در آنجا بطور كلى نابود نشده است، بلكه با روشها و حيله‌هاى ناخودآگاهانه مى‌كوشد همواره خود را به صورتى مطرح كند و همين مسئله موجب پيدايش عوارض گوناگونى مى‌شود كه ناشى از اضطراب و تزلزل در رفتار انسان هستند» (قرآن و روانشناسی، نجاتی، محمد عثمان؛ ترجمه عباس عرب، 1381) قسمت جالب ماجرا اینجاست که اکثر نوجوانانی که روابط جنسی زودهنگام داشته اند، پشیمان می شوند. گرایدانوس در کتاب مراقبت از نوجوانان می نویسد: «خیلی از نوجوان ها، اگر می شد یک بار دیگر این انتخاب را انجام می دادند، بر پایه گفته خودشان کمی بیشتر صبر می کردند و دیرتر اولین تجربه جنسی را انجام می دادند. مثلا محققان در یک مطالعه آماری روی 3500 نفر دانش آموزان دبیرستانی بالتیمور، گزارش دادند که 83% از پسر و دخترهایی که فعالیت جنسی داشتند، در پاسخ به سوالی که بهترین سن اولین آمیزش جنسی را پرسیده بود، سنی را ذکر کردند که بالاتر از سن اولین تجربه جنسی خود آنها بود و 43%، سن مناسب را بیشتر از سن فعلی خود ذکر کرده بودند» (ترجمه صرامی فروشانی و مطهری، 1393، ص 178). روانشناسی معاصر باید در برابر چنین یافته هایی پاسخ بدهد. به چه حقی و با چه منطقی، "دوراندیشی" را تنها در استفاده از روش های جلوگیری از بارداری تبلیغ می کنند؟! «هر سال تقریبا 900000 (نهصد هزار) دختر نوجوان در امریکا حامله می شوند که 30000 نفر از آنها زیر 15 سال هستند... 40 درصد حاملگی های نوجوانان در امریکا و 50 درصد در کانادا به سقط منجر می شوند... در سال 1960، فقط 15 درصد زایمان های نوجوانان به زنان مجرد مربوط می شدند، در حالی که این روزها، 85 درصد است...» (لورا برک، 2007؛ ترجمه سیدمحمدی، 1392، جلد دوم، ص 30). «روانشناسی رهاسازی امیال»، یکی از مسئولان مستقیم و بلافصل این آمار است و باید پاسخگو باشد. به نظر می رسد در جوامعی که سالهاست رهاسازی امیال را ترویج می کنند، بازگشت به کنترل و مهار، کار بسیار دشواری باشد. http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 گاهی آهنگِ فلسفه و علم پیدا می‌کند و باطل با حق ممزوج می‌شود تا تشخیصِ بُطلان مشکل شود. 💥 برای اینکه فحشا و را به یک تبدیل کند، گزارۀ علمی تولید می‌کند و در روان‌شناسی می‌گوید نیاز جنسی انسان‌ها یک طیف است! ☑️ @mirbaqeri_ir http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوب بشنویم و به دست کسانی که لازم است آگاه شوند برسانیم! برای تغییر ذهنیت، از هر شیوه ای بهره برده می شود... http://eitaa.com/islamic_psychology
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلی صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند بعد از این روی من و آینه وصف جمال که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند هاتف آن روز به من مژده این دولت داد که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود که ز بند غم ایام نجاتم دادند http://eitaa.com/islamic_psychology
سلام کسانی که قصد دارند در حیطه روانشناسی اسلامی کار کنند، لازم است خود را در زمینه روانشناسی موجود تقویت نمایند. از جمله شیوه های تقویت خود در این خصوص، آشنایی و فهم مطالب به زبان انگلیسی است. با در دست داستن کتاب های مرجع که ترجمه هایشان نیز در بازار موجود است، می توان زبان آموزی را تسریع بخشید. در این بخش، متن کامل کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (تجدیدنظر پنجم)، به زبان اصلی، رو براتون قرار میدم. دریافت(دانلود) نسخه پنجم راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی به زبان انگلیسی Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition  DSM-5 دریافت از طریق پیوند زیر👇 http://s5.picofile.com/file/8130111976/_DSM_5.pdf.html http://eitaa.com/islamic_psychology
DSM-CHanges.pdf
412.2K
فایل مربوط به تغییرات دی اس ام ۵ نسبت به دی اس ام ۴ http://eitaa.com/islamic_psychology
سکانس بالا در فیلم بچه مهندس ۳، خواستگاری دختری از پسری را به نمایش می گذارد این مساله، گرچه نه منع شرعی دارد و نه بی سابقه است (کما اینکه حضرت خدیجه نیز از نبی گرامی اسلام_صلی الله علیه و آله_ خواستگاری کردند)، اما باید مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد ممکن است سازندگان فیلم قصدشان این باشد که برای دخترانی که علاقه مند می شوند، راهی را پیشنهاد دهند؛ اما هر پیشنهادی باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب باشد در شرایطی که ترویج انواع شیوه های ارضای امیال جنسی از سایت ها و فیلم های مستهجن و ... احساس نیاز جنسی در آقایان مشتری این موارد را دستخوش تحولاتی نموده است، تغییر جهت 《ناز》 کردن خانمها به اعلام 《نیاز》 از سوی آنان، به احساس بی نیازی بیشتر در آقایان و تخریب وجهه بانوان منجر نمی شود؟ استاد شهید مطهری (ره) در این‌باره سخن جامع و کاملی دارند:  «طبیعت، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن، طبیعت زن را گل و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است» (نظام حقوق زن در اسلام، چاپ ۲۷، ص ۳۹) این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکارهای خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است. خلاف حیثیت و احترام زن است‌که به دنبال مرد بدود، برای مرد قابل تحمل است که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود و آن‌گاه از زن دیگری خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت خود را به همسری با او اعلام کند. برای زن که می‌خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر در آورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند، قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به همسری خود دعوت کند و احیاناً جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری برود. به عقیده ویلیام جیمز، فیلسوف معروف: حیا و خودداری ظریفانه زن غریزه نیست بلکه دختران، در طول تاریخ دریافتند که عزت و احترامشان به این است‌که دنبال مردان نروند و خود را مبتذل نکنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند، زنان این درس‌ها را در طول تاریخ دریافتند و به دختران خود یاد دادند. مرد خریدار وصال زن است و با خضوع و خشوع خود را نیازمند به عشق به زن نشان می‌دهد و او با بی‌نیازی تمام در مقام معشوقیت سنگ محک مدعیان عشق شده و بهترین را انتخاب می‌کند. در طول تاریخ زن مظهر عشق و جمال، با کمال خردورزی و هنر توانست مرد را در هر مقامی و هر وضعی بوده است به آستان خود بکشاند و خود را مظهر مطلوبیت و پاسخ گویی قرار داده است. این بهترین ضامن حیثیت و احترام زن و جبران کننده ضعف جسمانی او در مقابل نیروی جسمانی مرد است و هم بهترین عامل حفظ تعادل و توازن زندگی مشترک آن‌هاست (همان، ص ۴۰_۳۹). اضافه کنیم که ظرفیت پسران برای شنیدن درخواست ازدواج از سوی دختران چقدر است و احیانا چه برداشت هایی ممکن است در ذهنشان شکل بگیرد؟ مثلا ممکن است برخی با خود فکر کنند که نکند این دختر مشکلی دارد که خودش پا پیش نهاده است! و این در ذهن پسر باشد و نه در واقعیت و ظرفیت دختران در پاسخ رد شنیدن چگونه است؟ یک دختر باید خیلی فکر کرده باشد تا به نتیجه رسیده باشد که این درخواست را طرح کند. آیا 《نه شنیدن》 برایش آسان است؟ پیشنهاد عملیاتی: اگر قصدمان این است که برای دخترانی که علاقه مند می شوند، راهی پیدا کنیم، پیشنهاد میکنیم به جای ترویج درخواست مستقیم، از روشهای غیرمستقیم بهره ببریم. مثلا یک خانم مسن متاهل نزد آقا پسری که دختر به او علاقه مند است برود و باب صحبت درباره ازدواج را باز کند. ببیند اصلا پسر قصد ازدواج دارد یا نه. اگر دارد آیا گزینه ای در ذهن دارد یا خیر. اگر شرایط مهیا بود، بگوید من دختری را میشناسم که ممکن است برایت مناسب باشد و قدری از خصوصیات دختر بگوید. سپس به پسر بگوید آیا قصد داری با این دختر بیشتر آشنا بشوی و درباره اش تحقیق کنی؟ به نظر ما این شیوه، برای تکریم منزلت و شخصیت خانم ها ارجح است تا درخواست مستقیم والسلام http://eitaa.com/islamic_psychology
-1931272448_-212849.pdf
949.1K
💎راهنمای عملی ارائه حمایت های روانی در شرایط اپیدمی بیماری کرونا 🌿ویژه کارشناسان، داوطلبان، افراد حرفه ای، نیمه حرفه ای، و تیم های مداخله در بحران منبع: کانال روانشناسی اسلامی_مثبت گرا در پیام رسان 《بله》به آدرس: @positiveislamicpsychology http://eitaa.com/islamic_psychology
82910977_-212850.pdf
593.6K
💎اصول مشاوره روانشناختی تلفنی ویژه کرونا منبع: کانال روانشناسی اسلامی_مثبت گرا در پیام رسان 《بله》به آدرس: @positiveislamicpsychology http://eitaa.com/islamic_psychology
لَوْ ضَرَبْتُ خَیشومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیفی هذا عَلی انْ یبْغِضَنی ما ابْغَضَنی، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیا بِجَمّاتِها عَلَی الْمُنافِقِ عَلی انْ یحِبَّنی ما أَحَبَّنی، وَ ذلِک انَّهُ قُضِی فَانْقَضی عَلی لِسانِ النَّبِی الْامِّی انَّهُ قالَ: یا عَلی لایبْغِضُک مُؤْمِنٌ وَ لایحِبُّک مُنافِقٌ[1]. اگر با این شمشیرم بینی مؤمن را بزنم که با من دشمن شود، هرگز دشمنی نخواهد کرد و اگر همه دنیا را بر سر منافق بریزم که مرا دوست بدارد هرگز مرا دوست نخواهد داشت، زیرا که این گذشته و بر زبان پیغمبر امّی جاری گشته که گفت: یا علی! مؤمن تو را دشمن ندارد و منافق تو را دوست نمی‌دارد. علی مقیاس و میزانی است برای سنجش فطرتها و سرشت‌ها. آن که فطرتی سالم و سرشتی پاک دارد از وی نمی‌رنجد ولو اینکه شمشیرش بر او فرود آید، و آن که فطرتی آلوده دارد به او علاقه‌مند نگردد ولو اینکه احسانش کند، چون علی جز تجسم حقیقت چیزی نیست. شهید مطهری(ره)، جاذبه و دافعه علی علیه السلام
یا غافر * نسخه چاپی و الکترونیک کتاب تربیت جنسی در سایه عفاف منتشر شد * ✅ مدتی است شاهد آن هستیم که برخی نظریات غربیِ مبتنی بر فرضیه و تجربه و دستورالعمل‌های برگرفته از آنها در حوزه تربیت جنسی، جایِ حُکم خدا و باید و نبایدهای الهی را گرفته و موجب اختلالات و مشکلات فراوانی در جوامع شده است. ✅ یکی از مهم‌ترین حربه‌های شیطان و ایادی آن انحراف قوای غریزی و جنسی به سمت دنیاطلبی است. این کار امروزه با حربه‌های مختلف فرهنگی و با رنگ و لعاب‌های علمی و با سند‌های خباثت‌آلودی چون سند 2030 ترویج می‌شود تا موجب هلاکت انسان‌‌های شایسته و موحد عالم شود. ✅ تربیت جنسی یکی از ابعاد تربیت بوده و به نسبت آموزش جنسی مفهومی عام است؛ برخی از افراد این دو را به اشتباه یکی می‌گیرند. ✅ کتاب تربیت جنسی با اصلاح پیش فرض‌های موجود در رابطه با تربیت جنسی و بیان تفاوت تربیت جنسی با آموزش جنسی، به تبیین نظرات قرآنی و فقهی درباره مراقبت از نعمت‌هایی که منجر به ایجاد نسلی شایسته می‌شود پرداخته و چگونگی آموزش صحیح تقویت حیا و عفاف برای تربیت جنسی متناسب با سنین مختلف را بیان می‌کند. 🌐 برای تهیه این کتاب، و دریافت نسخه چاپی و الکترونیک آن به آدرس زیر مراجعه فرمائید. https://patogh.mobi/47119 http://eitaa.com/islamic_psychology
شیوه انتقاد از کودک قاعده اول: در انتقاد، اندازه نگه دارید. نکوهش بیش از اندازه، در کودک احساس شرمساری و گناهی به وجود می آورد که از میزان لازم برای واداشتن او به تغییر، بسیار بیشتر است. اما هیچگونه نکوهش هم، احساس مسئولیت را در کودک خدشه دار می سازد و عزم تغییر کردن را در او تضعیف می کند. قاعده دوم: تا جایی که واقعیت اجازه می دهد، باید انتقاد شما در قالب سبک تبیین خوش بینانه باشد. زمانی که والدین به نکوهش عللی تغییرپذیر و خاص در مساله ای که پیش آمده بپردازند، کودک هم خوشبینی را می آموزد. شخصیت یا توانایی کلی کودکان یا نوجوانان را مورد سرزنش قرار ندهید. نمونه انتقاد دائمی (بدبینانه): سیروس، چه ات شده؟ همیشه مثل جانورها رفتار می کنی! نمونه انتقاد تغییرپذیر (خوشبینانه): سیروس، امروز رفتارت بد شده. از این رفتار خوشم نمیاد. نمونه انتقاد کلّی (بدبینانه): تو پسر بدی هستی. نمونه انتقاد اختصاصی (خوشبینانه): داری خواهرت رو اذیت می کنی. نمونه انتقاد درونی و کلّی (منفعلانه): تو اصلا ورزشکار نیستی! نمونه انتقاد درونی و رفتاری (فعالانه): باید با دقت بیشتری به توپ ضربه بزنی... برگرفته از کتاب کودک خوشبین، سلیگمن و همکاران (1996)، ترجمه داورپناه (1388)، صص 85-84. با تلخیص و اندکی تغییر http://eitaa.com/islamic_psychology
دست کم هشتاد سال می ارزه امشب کاش 《قدر》 بدونیم.... التماس دعا🌸🌸🌸
نفوذ اجتماعی هنجاری و بریدن صداهای متفاوت! در روانشناسی اجتماعی مفهومی با عنوان 《نفوذ اجتماعی هنجاری》 وجود دارد. سانتراک (۲۰۰۳) می نویسد: نفوذ اجتماعی هنجاری، نفوذی است که دیگران به دلیل آن که دنبال جلب تایید آنها یا پرهیز از عدم تایید آنها هستیم، بر ما دارند. مثلا وقتی گروه خاصی برای ما مهم است... نگرش هایی اتخاذ می کنیم که معرف عضویت مان در آن گروه است. این نکته هم در مورد دسته جات داخل شهر مصداق دارد، هم در مورد گروه های حرفه ای، مثل گروه پزشکان و وکلا (ترجمه فیروزبخت، جلد ۲، ص ۳۵۸). گاه دیده می شود که از این مفهوم سواستفاده هایی می شود. مثلا در کتب به اصطلاح رفرنس و مرجع روانشناسی، مساله ای اختلافی به گونه ای مطرح میشود که گویا نظر تمامی روانشناسان درباره این مساله همین است. دانشجو یا فارغ التحصیل رشته روانشناسی، احساس فشار می کند که خود را موافق نظر غالب نمایش دهد، چرا که مخالفت او با نگاه های عجیب و غریب همراه خواهد شد! او بی خبر از اینکه، درباره موضوعی که وانمود کرده اند همه اتفاق نظر دارند، نظرات کاملا متفاوتی وجود دارد، برای حفظ وجهه روانشناسانه خود ممکن است سکوت اختیار کند. مثال آشنا در این باره این مورد است: مگر همه روانشناسان نمی گویند 《خودارضایی》 طبیعی است و 《همجنس گرایی》 هم اختلال نیست و گرایش جنسی از قبل تعیین شده است؟! پاسخ این است که خیر، هرگز چنین اتفاق نظرهایی در بین روانشناسان وجود نداشته و ندارد! اما جریان رسانه ای، صداهای مخالف را با ظرافت خاصی قطع می کند. مثلا با حذف مقالات مجلات و انجمن هایی که در جهت تغییر گرایش جنسی تلاش می کنند. یکی از این انجمن ها که مقالات علمی اش روی خروجی هایی مثل گوگل قابل مشاهده نیست، National association of research and therapy of homosexuality یا به اختصار NARTH است. دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره باید نسبت به نفوذ اجتماعی هنجاری بسیار هشیار باشند تا نظرات گروهی خاص به عنوان نظر همه روانشناسان! بر آنها تحمیل نشود. http://eitaa.com/islamic_psychology