eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
587 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘عامل دانش آموزان ▫️ آیا تلفن‌ همراه دانش‌آموزان را کندذهن‌ کرده است؟ ▪️ گوشی‌های همراه در مدارس جمعی هستند ▫️نتایج معروف‌ترین آزمون سنجش توانمندی دانش‌آموزان در جهان نشان می‌دهد که طی چند سال گذشته عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در کشورهای مختلف تدریجاً ضعیف و ضعیف‌تر شده است. ▪️برخی گمان می‌کردند همه‌گیری و شرایط نامطلوب آموزش در آن دوره باعث این افت بی‌سابقه شده است، ولی تحقیقات اخیر نشان می‌دهند این سیر نزولی پیش از دورهٔ کرونا آغاز شده. آخرین گزارش برنامهٔ بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان، موسوم به پی‌آی‌اس‌اِی، گوشی‌های همراه را مقصر اصلی داستان می‌داند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh مطالعه متن کامل این گزارش هشتگ زیر را در رابطه با مطالب مربوط به مدیریت فضای مجازی دنبال کنید: دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
برخی مراجعان و بیماران، قربانیان برخی پزشک‌‌بلاگرها (روان‌شناس بلاگرها، روان‌پزشک‌‌بلاگرها و ...) می‌شوند خبرگزاری فارس نوشت: 🔹«بیماری را در مطبم ویزیت کردم که به‌دلیل ابتلا به ایدز قصد خودکشی داشت…» «امروز بیمار خانمی داشتم که یکبار خودکشی کرده بود...» این‌ها بخشی از روایت‌هایی است که برخی پزشکان آن را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. 🔹به‌تازگی برخی پزشک‌بلاگرها مشکلات، بیماری و مسائل شخصی بیمارانشان را در صفحه مجازی به اشتراک می‌گذارند، درحالی که رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات پزشکی بیماران و مراجعان، یکی از اصول اساسی اخلاق پزشکی است. پانوشت: مدت‌ها پیش قصد داشتم در این باره مطالبی ارائه کنم. پدیده پزشک‌بلاگری در رشته‌های دیگر همچون مشاوره، روانشناسی، روانپزشکی و ... نیز دیده می‌شود، در حالی‌که یک فرد فرهیخته و آموزش دیده هرگز چنین ناشیانه علیه اصول اخلاق حرفه‌ای و انسانیت اقدام نمی‌کند. در کنار فرهنگ سازی و آموزش و تربیت درست، نیاز به مشخص کردن هویت تمامی فعالان فضای مجازی، نظارت بر عملکردها، و اقدامات بازدارنده مؤثر جهت عدم تکرار چنین مواردی هستیم. این‌ها چیزهایی نیستند که فقط درباره آنها به ابراز نگرانی بسنده کنیم. باید برای جمع کردن بساط این بداخلاقی‌ها و کم‌سوادی ها اقدام عملی کرد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا راه جلوگیری از برخی ویروس‌های مربوط به روابط خاصِ افرادِ خاص، آموزش همگانی و واکسیناسیون عمومی است؟ 👈 سخنی با برخی دلسوزان که ممکن است با نیتی درست، اقدامی اشتباه را انجام بدهند. مدتی است در برخی فضاهای عمومی ‌کشور مانند مترو، دانشگاه‌ها، برخی مدارس و ... آموزش‌هایی به شکل عمومی در رابطه با برخی مشکلات خاص داده می‌شود که نگران‌کننده به نظر می‌رسد. چند انتقاد به این اقدامات و چند پیشنهاد در ادامه مطرح می‌شود. بندها توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فیاض، پست دکترای روانشناسی سلامت، و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) تهران تنظیم شده است. ۱-همه می‌دانیم بخشی از افراد (بزرگسالان، نوجوانان) درگیر روابط پرخطر هستند، اما آنچه تفاوت در نگاه‌ها را ایجاد می‌کند، شیوه مواجهه با مسأله است. ۲-ما نیازمند یک نگاه ملی و مبتنی بر سیاست گذاری صحیح، اصولی و منطقی هستیم. شاید برای بیماران یا مراجعین با رفتارهای پرخطر آموزش های مستقیم در خصوص آگاه سازی از ویروس و راهکارهای پیشگیری یا درمان کارایی داشته باشد، اما وقتی موضوع ملی می‌شود و ما با بخش زیادی از نوجوانان و جوانانی ارتباط داریم که غیر از ازدواج رابطه ای نداشته و نخواهند داشت، حق نداریم آموزش‌های اضافی یا با پیامدهای منفی بدهیم. نمی‌توان گفت این روند به حدی می‌رسد که در ایران همه نوجوانان واکسن لازم می‌شوند. این با هیچ عقل سلیمی قابل دفاع نیست، آن هم در مورد ایران. در خود آمریکا (با آن وضعی که اطلاع داریم) چند درصد از نوجوانان در طیف خویشتندار جنسی هستند و عامل مذهب نقشی اساسی دارد. بنابراین نمی توانیم از ترس چیزی، آسیب جدیدی ایجاد کنیم. مانند تجربه برنامه پیشگیری از اعتیاد که با آموزش‌های اضافی معتادان به جای یک ماده به چند ماده اعتیاد پیدا کردند و حتی در برخی موارد آمارها رشد پیدا کرد. ۳-نکته سوم اینکه چرا ما باید تمام راهبردهای پیشگیری را در آموزش مستقیم، آن هم در مورد ویروس و در مورد فواید واکسن برای افراد پرخطر خلاصه کنیم؟پیشگیری سطوحی دارد. با توجه به مبانی فرهنگی ما و البته مطالعات و شواهد پژوهشی، بهترین راه پیشگیری افزایش خویشتنداری جنسی است و این ممکن است. بسیاری همکاران در مدارس، همین نوجوانان در معرض خطر را به خویشتنداری سوق داده اند. مهم فعال کردن تقواست، ارتباط بهتر با خدا، ائمه، معنویت و رفتارهای معنوی قدرتی عجیب دارند که مربوط به قصه ها نیست و همه شواهد آن را دیده ایم. بنابراین یکی از نقاط افتراق رویکردها همینجاست. ما پیشگیری را دارای سطوحی می‌دانیم. ارتقای خویشتنداری در سطح ملی بسیار مفید و بی ضرر است. ۴-دادن اطلاعات اضافی برای افرادی که نیاز به آن ندارند یا در معرض آن قرار ندارند، آسیب زاست. در دوران کرونا هم دیدیم که برخی افراد، چه کودکان و چه بزرگسالان، به دلیل مواجه شدن با اطلاعات اضافی، دچار وسواس های شدید شده بودند! البته که جنس موضوعات فرق دارد، ولی مهم این است که بر اساس شواهد پژوهشی در برخی کشورها، در خصوص رابطه جنسی، اگر اطلاعات اضافی پیش از موعد به نوجوانان داده شود، جسارت و شجاعت شروع رابطه جنسی را در آن ها افزایش می‌دهد. بنابراین چنین اقداماتی کاملا باید به صورت گزینشی و case selection اتفاق بیفتد و نباید به دلیل اینکه شاید ممکن است احتمالا درگیری در آینده وجود داشته باشد، بخش زیادی از نوجوانان خویشتندار ما اطلاعات اضافی و غیرلازم دریافت کنند و واکسن عمومی سازی شود. ۵-نکته بعد این است که جنس موضوعات با هم فرق دارد و نباید آنها را در سیاست گذاری شبیه به هم کرد و این بسیار خطرناک است. کاری که برخی در sexual edducatio در سنین پایین در دستور کار خود قرار داده اند، بسیار خطرناک است، چون نفس موضوعات جنسی از مدل القائی است و مثلا کسی با دیدن یک صحنه، یک کامنت، یک آموزشی که مورد نیازش نیست (و البته در حالی که عقل و تقوا هم در او فعال نشده باشد) ممکن است میل جنسی اش فعال شده یا کنجکاوی او بیشتر شود و آن را پیگیری نماید. ولی مثلا در مورد هپاتیت چنین نیست. آموزش این موضوعات خیلی با هم فرق می‌کند و حتی کرونا با hpv خیلی متفاوت است ... شناخت ماهیت مسئله بسیار مهمی است که به نظر می‌آید مورد غفلت واقع شده است. در مورد خیانت هم لازم است اولا روانشناسان آموزش ببینند تا بتوانند درمان کنند و همینطور آموزش‌های پیشگیرانه مثل تعهد زناشویی، افزایش صمیمیت، تعادل نقش‌ها، و روابط عاطفی بر اساس مبانی فرهنگی و ارزشی در دستور کار قرار بگیرد. آموزش‌های عمومی در رسانه ها، فیلمهای متعددی که خیانت ها را نشان می دهند و عشق های آتشین افراد متاهل را به خارج از روابط زناشویی شون با ایجاد میل و شهوت نمایش می‌دهند قطعا و قطعا نرخ خیانت را در جامعه می‌تواند افزایش دهد. بنابراین مسئله شناسی بسیار مهم است. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پزشکی سازی مسائل اخلاقی، اقدامی علمی یا خطایی با پیامدهای بعضاً جبران ناپذیر؟ کاهش گرایی (تحویل گرایی) یا تقلیل گرایی (Reductionism) به این معناست که برخی اشیا، رویدادها، موقعیت‌ها، روندها یا خصوصیت‌ها کاملاً برابرند با یا هیچ چیز بیشتری نیستند از، اجزای فیزیکی تشکیل دهنده آن."[۱] "تحویل‌گرایی تزی است که بر اساس آن یک علم خاص – مفاهیم، قوانین یا نظریه‌های آن - می‌تواند توسط علمی پایه‌ای‌تر توضیح داده شود."[۲] به عنوان مثال یک تحویل‌گرا درباره ریاضیات معتقد است که همه نظریات آن قابل تحویل به منطق یا نظریه مجموعه‌ها می‌باشند و یا یک تحویل‌گرا در حوزه علوم زیستی مدعی است که سلول‌ها همان مجموعه‌ای از اتم‌ها و مولکول‌ها هستند. غالب‌ترین نظریه تحویل‌گرایی در حوزه هستی‌شناسی و فلسفه ذهن مدعی بود که همه علوم قابل تحویل به فیزیک هستند. تحویل گرایی دامنۀ وسیعی دارد و می تواند در خصوص تقلیل پدیده های روانی سطح بالا، و حتی مذهب و اخلاق و کلا هر پدیدۀ متعالی دیگری به موارد سطح پایینتر مانند غرایز و امثال آن به کار رود (نک: باقری و خسروی، ۱۳۸۷، ص ۲۷). خدا رحمت کند شهید مطهری (رضوان الله تعالی علیه) را که در رابطه با اخلاق جنسی در غرب، آورده بود: «... رفرم و اصلاح! به همین جا خاتمه پیدا نمی كند؛ موضوعات دیگری نظیر ستر عورت، ممنوعیت ازدواج با محارم، نشر صور قبیحه، استمناء، تمایل به همجنس، سقط جنین، آمیزش در ایام عادت و امثال اینها نیز مورد بحث قرار می گیرد. بعضی از این موضوعات از قبیل لزوم ستر عورت و منع نشر صور به اصطلاح قبیحه صریحاً مورد انتقاد قرار گرفته و بعضی دیگر از قبیل استمناء از حوزه اخلاق خارج دانسته شده است و در قلمرو طب به شمار آمده است؛ احیاناً از نظر طبی اگر غیرمجاز شناخته می شود، كسی كه به سلامت خود علاقه مند است آن را ترك می كند؛ به هر حال نمی تواند ممنوعیت اخلاقی داشته باشد!...» (اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ۱۳۸۴، ص ۲۷). امروزه گرایش هایی نسبت به تقلیل مسائل اخلاقی به موضوعات پزشکی و روانپزشکی و امثال آن در بین برخی افراد ملاحظه می شود. اینکه ما در کنار بحث اخلاقی پیرامون یک موضوع، مباحث پزشکی و روانشناختی و ... کنار آن را هم بیاوریم فی نفسه چیز بدی نیست و حتی می تواند کمک کننده نیز باشد؛ اما اینکه ما مسائل اخلاقی را از حیطۀ اخلاق خارج سازیم و صرفا از منظر دیگری (مانند پزشکی) به آن بنگریم، تحویل گرایی است! و نتیجۀ آن این است که موضوع اخلاقی دیگر اخلاقی دیده نمی شود. نمونه های تلخ فراوانی در تاریخ برای این تحویل گرایی ها وجود دارد: 👈 جایگزینی احساسات شیطانی، مَستی و مشروب خواری، و سودومی (لواط) با دسته‌بندی های ساینتیفیک جنون، الکلیسم، و همجنس‌گرایی نمونه هایی دیگر از تحویل گرایی مسائل اخلاقی به موضوعات روانشناختی یا روانپزشکی صرف هستند. با این چشم انداز، آموزش همگانی پیرامون ویروس هایی که در نتیجۀ مقاربت های جنسی خارج از چارچوب منتقل می شوند، بدون در نظر گرفتن اصل موضوع، یعنی خویشتنداری جنسی که موضوعی اخلاقی است، قطعا می تواند آسیب های جدی و بعضاً جبران ناپذیر وارد سازد. وقتی آموزش را به چنین سطحی تنزل داده و برایش واکسیناسیون عمومی را ترغیب می کنیم، یعنی داریم به مخاطب خود می گوییم، موضوع روابط جنسی خارج از چارچوب دیگر یک موضوع اخلاقی نیست! بلکه ما با یک موضوع پزشکی مواجه هستیم که برایش راهکار داریم و این یعنی سقوط انسانیت و اخلاق! 👈 دیگر خویشتن داری فضیلت محسوب نمی شود، بلکه استنباط برخی این می شود که ما مجاز به انجام اقدامات غیراخلاقی هستیم، فقط باید مراقب سلامت جسم خود باشیم. 🔴 آیا به درستی اندیشه می کنیم که در زمین چه کسانی داریم بازی می کنیم؟ ✅ باید محور را دین و اخلاق گذاشت و سایر جنبه‌ها را فرع آن‌ها و به صورت غیرمستقیم و با برنامه مشخص برای گروه‌های خاص در نظر گرفت. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس منابع و پانویس ها: مطهری، ۱۳۸۴، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، صدرا باقری، خسرو، و خسروی، زهرا، ۱۳۸۷، نظریه های روانشناسی معاصر (به سوی سازه گرایی واقع گرایانه)، نشر علم سایت پژوهشکده باقر العلوم [1] .The Philosophy of Science, edited by Richard Boyd & Philip Gasper & J.D.Trout, Seventh Printing, MIT Press, 1999, p 387 [2] .The Philosophy of Science: an Encyclopaedia, editors Sahotra Sarkar and Jessica Pfeifer, Routledge, 2006, p 696 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔻کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی برگزار می‌کند 🔹سلسله نشست‌های علمی «رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین» روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔻با رویکردی چند رشته‌ای ▫️اخلاق و تربیت ▫️روان‌شناسی و مشاوره ▫️جامعه‌شناسی و رسانه و... 🔻با حضور بیش از ۴۰ استاد برجسته کشوری 🗓 ۲۲ اسفندماه تا ۲۱ فروردین‌ماه ١۴٠٣ (ماه مبارک رمضان) 🔻سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان) https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt 🔻لینک شرکت در جلسات https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
برنامه نشست‌های رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین(1).pdf
1.96M
👆 جزئیات برنامه سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" 🔸کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام، با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی برگزار می‌کند. 🌀روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 📌با رویکردی چند رشته‌ای: ✔️اخلاق و تربیت ✔️روان‌شناسی و مشاوره ✔️جامعه‌شناسی و رسانه و... ✅ با حضور بیش از ۴۰ استاد برجسته کشوری 📆زمان: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (ماه مبارک رمضان) 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt 🌐کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 🔗لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا یاری کن آه این ستمدیدگان مظلوم ریشه جنایتکاران عالم را هر چه سریعتر بخشکاند می‌گویند رانیا پس از ۱۱ سال بچه دار شده بود... ۸ مارس امسال هم گذشت... روزی که غربیان، نماد وحشی گری قدیم خود علیه زن را روز زن نامیدند... و بزرگترین تغییری که پس از آن در خود دادند این بود که به سلاح های مدرن مجهز شدند و توحش مدرن را جایگزین توحش سنتی شان کردند و تا توانستند زن را زدند... جسم زن، جنسیت زن، زنانگی زن، عفت زن، روان زن، هویت زن، مادری زن، همسری زن، آبروی زن، آرامش زن و هر چه بود و توانستند زدند... ننگ بر ایشان باد... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
توهم 《آزادی بیان》 یکی از روانشناسان مشهور، محتوایی با این مضمون تقریبی که علت برخی آسیب های اجتماعی (مانند اعتیاد و همجنس‌گرایی و ...) را باید در تربیت جستجو کرد انتشار داده بود. گویا پس از دریافت کامنت‌هایی مبنی بر اینکه ایشان چرا از اساس هم‌جنس‌گرایی را یک آسیب دانسته و به ریشه یابی آن پرداخته‌اند، محتوای خود را حذف کرده و با بیان لزوم احترام به تفاوت‌های فردی، موضوع را فیصله داده‌اند. چند نکته: ۱. آسیب زا بودن یک وضعیت را بیشتر باید بر مبنای آثار آن قضاوت کرد تا بر مبنای علل آن. آیا سایر آسیب‌های اجتماعی نیز با قید تفاوت‌های فردی تبرئه می‌شوند؟ ۲. این نقطه قوت نیست که تا فردی مورد هجمه قرار گرفت، از باور خود دست بکشد. این کار افراد با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا نیست. بله اگر باور فرد اشتباه باشد، باید شجاعت داشته باشد و حتی علی رغم تأیید دیگران، اشتباه بودنش را بپذیرد، ولی تأیید یا رد افراد، معیار حق و باطل بودن باورها نیست. ۳. آنچه در غرب دموکراسی و آزادی بیان خوانده می‌شود همین‌گونه است. دموکراسی غربی می‌گوید سر و صدا و نظر اکثریت می‌تواند حق و باطل را جابجا کند. نمونه اخیر آن، رای نمایندگان فرانسه در اعطای حق سقط جنین بود. ۴. ای کاش کسانی که عليه پست ایشان اعتراض کرده بودند، کمی اهل مطالعه و تحقیق بودند تا متوجه می‌شدند آنچه احیانا بدون بررسی کافی تکرارش می‌کنند از کجا به خورد ایشان داده شده است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن و زندگی ما بیاییم تصمیم بگیریم به بهانه شروع ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا، که به بهار قرآن معروف است، حضور حداقلی قرآن در زندگی هایمان را به حضوری حداکثری بدل کنیم... اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. لحظه لحظه ماه ضیافت الهی غنیمت است... ان شاءالله غفلت نکنیم... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
⭕️کانون روانشناسی اسلامی تحول دانشگاه یزد برگزار می‌کند: 🔹نشست پرسش و پاسخ: روانشناسی اسلامی، آری یا خیر؟! 🔹با حضور: دکتر محسن عزیزی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اشکذر یزد 🔹《 همراه با معرفی کانون روانشناسی اسلامی تحول دانشگاه یزد 》 🔹زمان: دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ تا ۱۷ 🔹مکان: دانشگاه یزد، ساختمان فنی و مهندسی ۳، سالن دکتر دهقانی 🔹ظرفیت محدود 🌐 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/btfEc3mM @yazduniversity
دو نوع توجه به معنویات: توجه واکنشی و توجه کُنشی توجه به يك چيز دو جور است: گاهى توجه به يك چيز عكس‌العمل محروميت و ناكامى است كه از چيز ديگر كشيده و گاهى توجه به آن چيز معلول درك ارزش واقعى خود آن چيز است. مثلاً كسى محبوبى دارد. گاهى توجه به اين محبوب عكس‌العمل جفاكارى و اعراض و محروميتى است كه از محبوب ديگر كشيده، چون از آن يكى سرخورده شده رو به آستان اين يكى آورده؛ و گاهى در عين كاميابى و بهره‌مندى از محبوب اولى، احساس مى‌كند كه جاى اين يكى خالى است، وجود اين هم لازم است. توجهى كه مردم به معنويات پيدا مى‌كنند بر دو قسم است: گاهى عكس‌العمل محروميتها و ناكاميهايى است كه در ناحيه مادى زندگى خود كشيده‌اند، از دنيا و وسائل دنيا جفاها ديده‌اند. غالباً بعد از جنگها و كشتارهاى زياد يا بعد از بلاهاى پى در پى مثل طوفان و زلزله و غيرذلك، يك توجهى در مردم نسبت به امور معنوى پيدا مى‌شود. افرادى از همان مردم كه زبان و ترجمان افكار و احساسات عموم هستند پيدا مى‌شوند كه زبان به تحقير ماديات و اهميت معنويات مى‌گشايند. اين طور توجه به معنويات كه عكس‌العمل محروميت و ناكامى و بدبينى است، فايده زيادى ندارد. ولى يك وقت هست كه بشر در عين دسترسى و كاميابى از ماديات، حس مى‌كند كه يك كسرى و يك كمبودى در زندگانى‌اش وجود دارد، خلئى در روحش و در تشكيلات اجتماعى‌اش موجود است كه با ماديات پر نمى‌شود و مى‌فهمد كه اين خلأ با چه چيزى بايد پر شود و اين كسرى و كمبود در كجاست و از چه چيز است؛ چون گاهى انسان احساس كسرى و كمبود مى‌كند ولى نمى‌فهمد از چه چيز است، مثل كسى كه غذايى پخته و مى‌داند نقصى دارد ولى نمى‌داند چه چيز كم شده و چه چيز زياد. اگر توجه بشر به امور معنوى - چه در زندگى فردى و چه در زندگى اجتماعى - از طريق دوم بود نه از طريق اول، واقعاً به ارزش معنويات پى برده است. يكى از مسائلى كه خوشبختانه در عصر ما مطرح است و توجه مفكّرين جهان را كاملاً جلب كرده است، همين احساس كسرى و كمبودى است كه در زندگى فردى و زندگى اجتماعى انسانها ديده مى‌شود. توجهى كه اخيراً در دنيا [به معنويات] پيدا شده معلول و عكس‌العمل محروميتها و ناكاميها و مصائب و بلايا نيست. منبع: شهید مطهری (۱۴۰۲)، خطابه های اخلاقی، صص ۲۴-۲۳. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" فصل چهارم 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی کشور مزایا: ☑️ بهره‌مندی از ارائه ۶۵ استاد داخلی و ۱۵ استاد خارجی ☑️اعطای گواهینامه معتبر از دانشگاه شهید بهشتی 📅زمان: ۲۱ اسفند ۱۴٠۲ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴٠۳ (مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان) ⏰ همه روزه ساعت ۱۵:٠٠ و ۲۱:٠٠ 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/UeMBbeF 💥 عناوین نشست ها و سخنرانان 🚨لطفا در به اشتراک‌گذاری این رویداد علمی قرآنی،‌ سهیم باشید. ☘️مدرسه اخلاق‌پژوهی روشمند تلگرام I ایتا I آپارات I اینستاگرام I روبیکا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چند کار مهم قبل از ورود به ماه مبارک رمضان🔸 امروز روز آخر ماه شعبان است. قبل از ورود به ماه رمضان، صلۀ رحم خیلی مناسب است. امروز اگر هم توانستید، صله رحم کنید. یکی از آداب ماه رمضان، وارد شدن به آن است. اگر کسی بدون صلۀ رحم وارد ماه رمضان شد، یا از کسی که به او ظلم کرده، رفع ظلم و عذرخواهی و نطلبید و وارد ماه رمضان شد، چنین شخصی مشکل است که بتواند از رمضان آنچنان که باید، بهره‌مند بشود. خداوندا ادب و اخلاق و رفتاری که در شأن مهمانی خانۀ خودت هست، به ما عطا بفرما. ما را قبل از ورود به ماه رمضان، به آشتی کردن با یکدیگر، تلفن زدن و احوال پرسیدن، حلالیت طلبیدن و وصل شدن به کسانی که قطع رحم کرده‌ایم، موفق بدار تا با این حق‌ها و مظلمه‌ها وارد ماه رمضان نشویم که اینها موجب محروم شدن از برکات رمضان است. @haerishirazi امیدوارم کوتاهی های بنده را ببخشید... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد 💐 هشدار و نصیحتی شنیدنی از شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه درباره غنیمت شمردن ماه مبارک رمضان چند کار مهم قبل از ورود به ماه مبارک رمضان توصیه هایی برای والدین روزه اولی ها ماه مبارک رمضان و برکات روانشناختی و اجتماعی آن جذاب سازی زمان سحری و افطاری برای کودکان تعظیم و بزرگداشت حلول ماه مبارک رمضان و انتقال آن به کودکان کیفیت معرفی ماه مبارک رمضان مقابله با پیام های روشنفکرمآبانه برخی افراد در شروع ماه مبارک رمضان بخش هایی از سخنان شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان (۱) بخش هایی از سخنان شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان (۲) بخش هایی از سخنان شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان (۳) آیا روزه درمانی برای اختلالات روانی هم داریم؟! این دهان بستی دهانی باز شد بی نیازی از طبیعت در عین نیازمندی به آن مهار خود در برابر رهاسازی خود در صورتی که مطالب را مفید یافتید و تمایل داشتید، آن‌ها را انتشار دهید... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما که ماه رمضانمون رو اینجوری شروع کردیم: 👈تامین کمک درمان یک کودک ۶ ساله الهی به امید تو که دل‌ها در دست توست👉 شما هم اگر دوست دارید با ما همراه بشید، ضرر نمی‌کنید هیچ، بلکه همین اول ماهی، یه سود حسابی هم به جیب می‌زنید! 💪مشارکت شما، هرچند به میزان کم، می‌تونه منشأ خیرهای بزرگی بشه خواهش می‌کنم هیچ‌گونه تلاشی و مشارکتی رو دست کم نگیرید😉 هم در بازنشر این پست و هم در کمک مالی سهمی داشته باشید. 👈سهم شما، فقط چند تا کلیک با هزینه یک ساندویچ، همین و بس👉 ◾شماره کارت: 5859831030459688 ◾شماره حساب: 8908503458 ◾شماره شبا: ir760180000000008908503458 بانک تجارت. به نام علی اکبر علیانژاد ممنونم که حمایت می‌کنید کوچیک شما، علیانژاد ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ✅ شما هم بپیوندید به ما: https://eitaa.com/joinchat/501350400Caf10d93be6 ⚜️حجت‌الاسلام علیانژاد⚜️
هدایت شده از گفتار پسندیده
14020104 sabke zendegi ostad pasandideh- kamarbeygi.mp3
7.66M
💠 روزه و زندگی 📅 4 فروردین 1402 ❓روزه برای ما یا ما برای روزه؟ ❓دین برای ما یا ما برای دین؟ 🔸امور دوگانه زندگی: 1️⃣ تهدیدگرهای زندگی 2️⃣ رشددهنده‌های زندگی 🔹تعارض لذت آنی با موفقیت آتی⁉️ ⛔️ لذتجویی عامل گرایش به تهدیدگرها‼️ ✅ عامل نجات: خودمهارگری 🔺 مهار هوس و وسوسه‌ها 💠 فلسفه روزه: تقویت خودمهارگری ▪️ تقوا یعنی خودمهارگری ✳️ روزه ضرورت زندگی 🔸 روزه؛ منبع تأمین خودمهارگری 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
دانشجویان حقیقی گرچه آخر سال است و برخی دانشجویان برای تشکیل ندادن کلاس ها در تقلا و تلاش و رایزنی هستند، اما دانشجویانی هم داریم که بی سر و صدا، با آرامش، کار خود را انجام می دهند و کلاس هایشان را تا آخرین زمان رسمی تشکیل کلاس ها برقرار می سازند. این دانشجویان، هم به حق خود در یادگیری احترام می گذارند، هم به اساتید خود چنین دانشجویانی هستند که در ارزش دهی به علم و دانش سهیم هستند و من حقیقتا به وجود ایشان افتخار می کنم و آنها را از عمق جان تحسین می کنم. 💐 ان شاء الله این فرهنگ زیبا را بتوانند نسل اندر نسل انتقال دهند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیرامون رویداد درمانگاه قم خوب است که عوامل ارسال تصاویر به شبکه تروریستی اینترنشنال دستگیر شده اند، اما لازم است به چند نکته توجه شود: ۱. طبق اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران، شبکه ایران اینترنشنال یک شبکه تروریستی است. به کدام دلیل منطقی، دنبال کردن، بازنشر، ارسال محتوا و ... به این شبکه در کشور ما مجاز است؟ ۲. چرا مسئولان کشور ما تکلیف مردم با شبکه های اجتماعی را یکسره نمی کنند؟ این چه وضع آشفته ای است که بر قوانین فضای مجازی کشور حاکم است؟ یا رومی روم باشید یا زنگی زنگ. بسیاری کسانی که در ایتا و بله و سروش و روبیکا فعال هستند، در اینستاگرام و تلگرام و ... غیرفعالند. فضای شبکه های داخلی یک چیز است و فضای شبکه های خارجی یک چیز دیگر. گویی دو طیف از افراد در دو دنیای متفاوت از هم دارند زندگی می کنند و این فاصله بین ایشان را بیشتر هم می کند. تکلیف را روشن کنید. یا شبکه خارجی را هم باز کنید تا همه طیفی آنجا فعالیت کنند، یا اگر همچنان بسته است، کلا آن را ببندید. بسته بودن با وجود فیلترشکن همان باز بودن است، با این تفاوت که هر کسی فیلترشکن نمی خرد و غلبه خاصی پیش می آید. ضمن اینکه خود خرید فیلترشکن آسیب زاست و پیامدهای دیگری نیز دارد. از این طرف هم باید بستر مناسبی برای فعالیت طیف های متفاوت مردم جهت فعالیت در پیام رسان ها و شبکه های داخلی، طبق قوانین کشور، فراهم باشد. باز هم تأکید می کنم: تکلیف را یکسره کنید و تمام! ۳. فضای مجازی در کشور ما به معنای واقعی کلمه رها است. پیشتر برای مدیریت این فضا راهکارهایی ارائه شده بود (اینجا). تا کی قرار است ما از این فضا آسیب بخوریم؟ کی قرار است درس بگیریم؟ ۴. انسان دلش به حال فرایض دینی می سوزد. دلش به حال امر به معروف و نهی از منکر که اینقدر محدود شده می سوزد؛ دلش به حال حجاب و عفاف که اینقدر بد فهم شده می سوزد؛ دلش به حال مردمی که نمی دانند در این فضا چگونه مواجهه کنند، می سوزد. اگر ورود کنند، دوربین ها آنها را به همه دنیا نشان می دهند و اگر اتفاقی بیفتد مورد هجمه هستند که چرا ورود کردید و اگر ورود نکنند، انگ بی تفاوتی به آنها زده می شود. بخش مهمی از اینها هم به مورد شماره ۳ یعنی بی قانونی فضای مجازی بازمیگردد و البته بخش مهمی از آن هم به قوانین کشور و سردرگمی مردم در اینکه بالاخره در فریضه امر به معروف و نهی از منکر که متاسفانه بسیار محدود شده، چه نقش و سهمی دارند. مسئولان، بزرگواران، قانون نویسان، مجریان، خواهش می کنم با یک اندیشه درست و یک اقدام شجاعانه، اقدامی درخور انجام دهید. هزاران مورد از این قبیل مسائل و بسیار بدتر از آن در بسیاری کشورها روی می دهد و آب از آب تکان نمی خورد. در کشور ما کوچکترین موارد قابلیت برافروختن آتش های زیر خاکستر را دارد. با اقدام و عمل درست آب را بر این آتش ها بریزید و آن را خاموش کنید! مردم نیازمند امنیت روانی هستند. اعتماد نیاز روز جامعه ماست. ۵. در قدیم، کوئیر به معنای عجیب و غریب واژه ای اهانت آمیز تلقی می‌شد. امروزه برخی هنجارشکنان در خارج از کشور آن را بازسازی کرده و به آن افتخار می‌کنند. نمی‌دانم سلیطه نامیدن خود و بی ناموس نامیدن خود چه افتخاری دارد، اما مراقب بازیگردانان صحنه ها باشیم. هنجار و ناهنجار صحیح در جامعه را جابجا نکنیم. یک وقت نشود خوبی ها را بد جلوه دهیم و بدی ها را خوب جلوه دهیم که این کار شیطان است. ۶. آنچه درباره اش اطلاعات کامل نداریم مورد قضاوت قرار ندهیم. نشر ندهیم. بگذاریم مسأله روشن شود. منتها مشکل بزرگ ما این است که در فضای مجازی کشور ما، گویی اغلب افراد برای گفته ها، اقدامات، و تحرکات خود نیازی نیست به جایی پاسخگو باشند. بعضا اصلا معلوم نیست چه کسانی دارند تحلیل می‌دهند و این‌ها بسیار بد است و باید اصلاح شود. والسلام علی من اتبع الهدی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اسلام امریکایی اوباما آغاز ماه رمضان را تبریک گفته است. بله اسلام مورد تأیید آمریکا، اسلامی است که سر به زیر است، مربوط به مسائل فردی است و با نظام سلطه هم چالش ندارد. وگرنه اگر بخواهد حق خود را بگیرد (برای نمونه در مسأله فلسطین) با تروریسم برابری می‌کند و بنابراین سرکوب می‌شود... و آنگاه قتل چند هزار کودک در چند روز هم مجاز می‌شود... اینها همه سوای این است که این قبیل اقدامات رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده توسط دستگاه استکبار به منظور ضربه زدن به باورهای کشورهای هدف است تا گزاره هایی چون آمریکا دشمن اسلام است را در اذهان مخاطبان تضعیف کنند و چهره حقیقی استکبار را بپوشانند. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چگونه منكر، معروف و معروف، منكر می‌شود؟ بشر امروز با غفلت از هويت تعلقی خود كه بايد بنده خدا باشد، اراده خويش را يكسره صرف ارضای شهوت و غضب خود كرده و در اين حالت ديگر حق و باطل را گم كرده و با تعلق به باطل، اميدوار رسيدن به كمال است. ✅ انسان تا آنگاه كه خود را از تعلق به حق آزاد نپندارد، از آن‌جايی كه برای خود وجود استكمالی قائل است و درصدد است با تقرب به خدا بهره‌ای از كمال خداوندی را دريافت كند، هرگز به نقص‌های شخصی خويش اصالت نمی‌دهد. 🔴 اما اگر توانست خود را در بي‌بنـدوبـاری توجيـه كنـد و خود را - بدون اين‌كه بايد بنده خدا باشد- بپذيرد، در اين صورت، نقايص و خصائل زشت را از لوازم وجود خود تلقی می‌كند و از آن پس ديگر نه‌تنها در جهت اصلاح و يا لااقل پنهان‌كردن آن خصائل نمی كوشد، بلكه آنها را حُسن می‌پندارد. يعنی در غفلتِ ارتباط وجود انسان با حق، چه بسا معروف‌ها كه منكَر شود و چه بسا منكَرها كه معروف گردد. 👈 لطفا با دقت مطالعه شود... منبع: «حكمت سينما»، شهيد مرتضی آوينی، ص ۶۸ (با كمی شرح). نقل از: «از برهان تا عرفان»، اصغر طاهرزاده، ص ۴۶ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از علیرضا زادبر
معاون اول کره جنوبی!!!!!! . کاش همان مقداری که وقت برای تولید یاس و ناامیدی در جامعه صرف میشود به همان میزان و یا حتی کمتر به جامعه امید داده شود. عالی ترین و بالاترین سطحی که میتواند در جامعه امید ایجاد کند همین عمل و عملکرد است. عملکرد درست نیز باید به درستی به اطلاع مردم برسد. فرض کنید معاون اول قوه قضاییه در به دلیل فساد فرزندانش استعفا میداد حال آنکه فساد فرزندان او را ابتدا به ساکن رسانه ها منتشر نکرده باشند بلکه خود سیستم کشف و علنی کرده باشد. در آن صورت در کشور ما یک عده چه قصیده ها که در مدح سیستم قضایی و سیاسی کره جنوبی نمی سرودند و چه قیاس ها که نمی‌کردند! ⭕️معاون اول قوه‌قضاییه استعفا داد 💢مرکز رسانه قوه‌قضاییه: به منظور از بین بردن شائبه هرگونه اعمال نفوذ در پرونده اخیر؛ «مصدق» استعفای خود، از سمت معاون اولی قوه قضاییه را تقدیم رییس عدلیه کرد. 💢رییس قوه‌قضاییه ضمن پذیرش درخواست استعفا: اگر چه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تاثیری نداشته و نخواهد داشت اما با توجه به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید استعفای شما مورد پذیرش قرار می گیرد. https://eitaa.com/Politicalhistory
این دهان بستی دهانی باز شد... در برخی دیدگاه‌های روان‌شناختی، مانند نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو، چنین آمده است که تا نیازهای کمبود (گرسنگی، تشنگی، امنیت و ...) برطرف نشوند، نیازهای رشد (نیاز به دانایی، زیبایی، عشق و ...) فرصت ظهور و بروز نمی‌یابند. گرچه این دیدگاه ممکن است بینش‌هایی ارائه دهد، اما به نظر ناکافی می‌آید. جهت نیل به اهداف برتر و کمال در بسیاری از موارد باید ارضای برخی نیازها را به تأخیر انداخت و تنش‌ها را پذیرفت (نک: جان بزرگی و همکاران، ۱۴۰۲، روانشناسی شخصیت، ص ۳۷۶). وقتی ما به علاقه‌های گوناگونی که داریم توجه می‌کنیم، به سهولت می‌یابیم که بخشی از علاقه‌های والا و بلند معنوی ما، معمولاً پشت سر علاقه‌های سطحی و پیش پا افتاده ما پنهان می‌مانند و یا گاهی زیر پای آنها دفن می‌شوند. دین با دستوراتی که می‌دهد راه تنفس برای آن علاقه‌های اتفاقاً عمیق تر و ماندگارتر را باز می‌کند، و امکان پیدا شدن و پاسخ یافتن آنها را به ما می‌دهد. این دستورات عموما در مقابله با خواسته‌های انسان تلقی می‌شوند، تا حدی هم این چنین به نظر می‌رسند، اما با یک نگاه دقیق می‌توان دریافت که این دستورات اتفاقاً مطابق میل آدمی تنظیم شده‌اند و اولا خواسته‌های پنهان و برتر ما را بیرون می‌کشند و ثانیا پاسخ دادن به آنها را برای ما میسور می‌کنند. وقتی امیر مؤمنان (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «في خلاف النَّفس رُشدها (تحف العقول، ص ۹۱)؛ مسیر رشد نفس انسان در مخالفت کردن با آن است»، به همین واقعیت اشاره دارند که مبارزه با دل بخواهی ها، نتيجه‌اش چیزی جز تقویت روح انسان نیست؛ و در واقع بخش‌های برتر تقاضاهای روحی انسان در این روش رشد می‌کند. ما می‌خواهیم در این طبیعتی که در آن زندگی می‌کنیم به خدا برسیم، اما طبیعت این دنیا خصوصیاتی دارد که در لذت بردن انسان محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. اگر انسان لذتی کامل از دنیا ببرد، دیگر جایی برای لذت بردن از خدا باقی نمی‌ماند، ظرفیتی برای فهم خدا معرفت به او باقی نمی‌ماند. اینجاست که روزه با بازداری انسان از پاسخ دادن به بخشی از نیازهای مادی جا را برای پاسخ یافتن بسیاری از نیازهای معنوی او باز می‌کند و آن دهان دیگر را در روح انسان می‌گشاید (نک: پناهیان، ۱۳۹۹، شهر خدا، صص ۱۲۱_۱۱۹). آری: اين دهــان بستی دهــانی باز شـــد كـو خـورنده‌ی لــقمـه های راز شـــد لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــــراب ســـوی خوان آسـمــانی كن شـــتاب گـر تــو اين انبان ز نـان خــالی كـــنی پـر ز گـــوهــــر هـــای اجــــلالی كـــنی طــفل جـان از شـير شــيطان بــاز كن بــــعـــد از آنـــش بـا مـــلك انـــباز كــن چند خوردی چرب و شيرين از طـعــام امـــتحـــان كــن چـــند روزی با صــيام چــند شــب ها خواب را گشتی اسير يــك شـــبی بــيدار شــو دولـــت بـگير مثنوی معنوی - مولوی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چه بیمی و چه امیدی... اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِی فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ... خدای من، مولای من، آقای من! چشمم که به گناهان خودم می‌افتد، خوف و فزع و ترس مرا فرا می‌گیرد؛ اما یک نظر که به تو می‌کنم، رحمت تو را که می‌بینم، رجاء و اُمید در دل من پیدا می‌شود... فرازی از دعای زیبای ابوحمزه ثمالی https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231