هدایت شده از مدرسه اخلاق پژوهی روشمند
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" فصل چهارم
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی کشور
مزایا:
☑️ بهرهمندی از ارائه ۶۵ استاد داخلی و ۱۵ استاد خارجی
☑️اعطای گواهینامه معتبر از دانشگاه شهید بهشتی
📅زمان: ۲۱ اسفند ۱۴٠۲ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴٠۳ (مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان)
⏰ همه روزه ساعت ۱۵:٠٠ و ۲۱:٠٠
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/UeMBbeF
💥 عناوین نشست ها و سخنرانان
🚨لطفا در به اشتراکگذاری این رویداد علمی قرآنی، سهیم باشید.
☘️مدرسه اخلاقپژوهی روشمند
تلگرام I ایتا I آپارات I اینستاگرام I روبیکا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چند کار مهم قبل از ورود به ماه مبارک رمضان🔸
امروز روز آخر ماه شعبان است. قبل از ورود به ماه رمضان، صلۀ رحم خیلی مناسب است. امروز اگر #تلفنی هم توانستید، صله رحم کنید.
یکی از آداب ماه رمضان، وارد شدن #بدون_مظلمه به آن است. اگر کسی بدون صلۀ رحم وارد ماه رمضان شد، یا از کسی که به او ظلم کرده، رفع ظلم و عذرخواهی و #حلالیت نطلبید و وارد ماه رمضان شد، چنین شخصی مشکل است که بتواند از رمضان آنچنان که باید، بهرهمند بشود.
خداوندا ادب و اخلاق و رفتاری که در شأن مهمانی خانۀ خودت هست، به ما عطا بفرما.
ما را قبل از ورود به ماه رمضان، به آشتی کردن با یکدیگر، تلفن زدن و احوال پرسیدن، حلالیت طلبیدن و وصل شدن به کسانی که قطع رحم کردهایم، موفق بدار تا با این حقها و مظلمهها وارد ماه رمضان نشویم که اینها موجب محروم شدن از برکات رمضان است.
#ماه_رمضان
@haerishirazi
امیدوارم کوتاهی های بنده را ببخشید...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد 💐
هشدار و نصیحتی شنیدنی از شهید مطهری رضوانالله تعالی علیه درباره غنیمت شمردن ماه مبارک رمضان
چند کار مهم قبل از ورود به ماه مبارک رمضان
توصیه هایی برای والدین روزه اولی ها
ماه مبارک رمضان و برکات روانشناختی و اجتماعی آن
جذاب سازی زمان سحری و افطاری برای کودکان
تعظیم و بزرگداشت حلول ماه مبارک رمضان و انتقال آن به کودکان
کیفیت معرفی ماه مبارک رمضان
مقابله با پیام های روشنفکرمآبانه برخی افراد در شروع ماه مبارک رمضان
بخش هایی از سخنان شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان (۱)
بخش هایی از سخنان شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان (۲)
بخش هایی از سخنان شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان (۳)
آیا روزه درمانی برای اختلالات روانی هم داریم؟!
این دهان بستی دهانی باز شد
بی نیازی از طبیعت در عین نیازمندی به آن
مهار خود در برابر رهاسازی خود
در صورتی که مطالب را مفید یافتید و تمایل داشتید، آنها را انتشار دهید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از حجتالاسلام علیانژاد
18.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما که ماه رمضانمون رو اینجوری شروع کردیم:
👈تامین کمک درمان یک کودک ۶ ساله
الهی به امید تو که دلها در دست توست👉
شما هم اگر دوست دارید با ما همراه بشید، ضرر نمیکنید هیچ، بلکه همین اول ماهی، یه سود حسابی هم به جیب میزنید!
💪مشارکت شما، هرچند به میزان کم، میتونه منشأ خیرهای بزرگی بشه
خواهش میکنم هیچگونه تلاشی و مشارکتی رو دست کم نگیرید😉
هم در بازنشر این پست و هم در کمک مالی سهمی داشته باشید.
👈سهم شما، فقط چند تا کلیک با هزینه یک ساندویچ، همین و بس👉
◾شماره کارت:
5859831030459688
◾شماره حساب:
8908503458
◾شماره شبا:
ir760180000000008908503458
بانک تجارت. به نام علی اکبر علیانژاد
ممنونم که حمایت میکنید
کوچیک شما، علیانژاد
┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
✅ شما هم بپیوندید به ما:
https://eitaa.com/joinchat/501350400Caf10d93be6
⚜️حجتالاسلام علیانژاد⚜️
هدایت شده از گفتار پسندیده
14020104 sabke zendegi ostad pasandideh- kamarbeygi.mp3
7.66M
#بشنوید
#بازنشر
💠 روزه و زندگی
📅 4 فروردین 1402
❓روزه برای ما یا ما برای روزه؟
❓دین برای ما یا ما برای دین؟
🔸امور دوگانه زندگی:
1️⃣ تهدیدگرهای زندگی
2️⃣ رشددهندههای زندگی
🔹تعارض لذت آنی با موفقیت آتی⁉️
⛔️ لذتجویی عامل گرایش به تهدیدگرها‼️
✅ عامل نجات: خودمهارگری
🔺 مهار هوس و وسوسهها
💠 فلسفه روزه: تقویت خودمهارگری
▪️ تقوا یعنی خودمهارگری
✳️ روزه ضرورت زندگی
🔸 روزه؛ منبع تأمین خودمهارگری
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
دانشجویان حقیقی
گرچه آخر سال است و برخی دانشجویان برای تشکیل ندادن کلاس ها در تقلا و تلاش و رایزنی هستند، اما دانشجویانی هم داریم که بی سر و صدا، با آرامش، کار خود را انجام می دهند و کلاس هایشان را تا آخرین زمان رسمی تشکیل کلاس ها برقرار می سازند.
این دانشجویان، هم به حق خود در یادگیری احترام می گذارند، هم به اساتید خود
چنین دانشجویانی هستند که در ارزش دهی به علم و دانش سهیم هستند و من حقیقتا به وجود ایشان افتخار می کنم و آنها را از عمق جان تحسین می کنم. 💐
ان شاء الله این فرهنگ زیبا را بتوانند نسل اندر نسل انتقال دهند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیرامون رویداد درمانگاه قم
خوب است که عوامل ارسال تصاویر به شبکه تروریستی اینترنشنال دستگیر شده اند، اما لازم است به چند نکته توجه شود:
۱. طبق اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران، شبکه ایران اینترنشنال یک شبکه تروریستی است. به کدام دلیل منطقی، دنبال کردن، بازنشر، ارسال محتوا و ... به این شبکه در کشور ما مجاز است؟
۲. چرا مسئولان کشور ما تکلیف مردم با شبکه های اجتماعی را یکسره نمی کنند؟ این چه وضع آشفته ای است که بر قوانین فضای مجازی کشور حاکم است؟ یا رومی روم باشید یا زنگی زنگ. بسیاری کسانی که در ایتا و بله و سروش و روبیکا فعال هستند، در اینستاگرام و تلگرام و ... غیرفعالند. فضای شبکه های داخلی یک چیز است و فضای شبکه های خارجی یک چیز دیگر. گویی دو طیف از افراد در دو دنیای متفاوت از هم دارند زندگی می کنند و این فاصله بین ایشان را بیشتر هم می کند. تکلیف را روشن کنید. یا شبکه خارجی را هم باز کنید تا همه طیفی آنجا فعالیت کنند، یا اگر همچنان بسته است، کلا آن را ببندید. بسته بودن با وجود فیلترشکن همان باز بودن است، با این تفاوت که هر کسی فیلترشکن نمی خرد و غلبه خاصی پیش می آید. ضمن اینکه خود خرید فیلترشکن آسیب زاست و پیامدهای دیگری نیز دارد. از این طرف هم باید بستر مناسبی برای فعالیت طیف های متفاوت مردم جهت فعالیت در پیام رسان ها و شبکه های داخلی، طبق قوانین کشور، فراهم باشد. باز هم تأکید می کنم: تکلیف را یکسره کنید و تمام!
۳. فضای مجازی در کشور ما به معنای واقعی کلمه رها است. پیشتر برای مدیریت این فضا راهکارهایی ارائه شده بود (اینجا). تا کی قرار است ما از این فضا آسیب بخوریم؟ کی قرار است درس بگیریم؟
۴. انسان دلش به حال فرایض دینی می سوزد. دلش به حال امر به معروف و نهی از منکر که اینقدر محدود شده می سوزد؛ دلش به حال حجاب و عفاف که اینقدر بد فهم شده می سوزد؛ دلش به حال مردمی که نمی دانند در این فضا چگونه مواجهه کنند، می سوزد. اگر ورود کنند، دوربین ها آنها را به همه دنیا نشان می دهند و اگر اتفاقی بیفتد مورد هجمه هستند که چرا ورود کردید و اگر ورود نکنند، انگ بی تفاوتی به آنها زده می شود. بخش مهمی از اینها هم به مورد شماره ۳ یعنی بی قانونی فضای مجازی بازمیگردد و البته بخش مهمی از آن هم به قوانین کشور و سردرگمی مردم در اینکه بالاخره در فریضه امر به معروف و نهی از منکر که متاسفانه بسیار محدود شده، چه نقش و سهمی دارند.
مسئولان، بزرگواران، قانون نویسان، مجریان، خواهش می کنم با یک اندیشه درست و یک اقدام شجاعانه، اقدامی درخور انجام دهید. هزاران مورد از این قبیل مسائل و بسیار بدتر از آن در بسیاری کشورها روی می دهد و آب از آب تکان نمی خورد. در کشور ما کوچکترین موارد قابلیت برافروختن آتش های زیر خاکستر را دارد. با اقدام و عمل درست آب را بر این آتش ها بریزید و آن را خاموش کنید! مردم نیازمند امنیت روانی هستند. اعتماد نیاز روز جامعه ماست.
۵. در قدیم، کوئیر به معنای عجیب و غریب واژه ای اهانت آمیز تلقی میشد. امروزه برخی هنجارشکنان در خارج از کشور آن را بازسازی کرده و به آن افتخار میکنند. نمیدانم سلیطه نامیدن خود و بی ناموس نامیدن خود چه افتخاری دارد، اما مراقب بازیگردانان صحنه ها باشیم. هنجار و ناهنجار صحیح در جامعه را جابجا نکنیم. یک وقت نشود خوبی ها را بد جلوه دهیم و بدی ها را خوب جلوه دهیم که این کار شیطان است.
۶. آنچه درباره اش اطلاعات کامل نداریم مورد قضاوت قرار ندهیم. نشر ندهیم. بگذاریم مسأله روشن شود. منتها مشکل بزرگ ما این است که در فضای مجازی کشور ما، گویی اغلب افراد برای گفته ها، اقدامات، و تحرکات خود نیازی نیست به جایی پاسخگو باشند. بعضا اصلا معلوم نیست چه کسانی دارند تحلیل میدهند و اینها بسیار بد است و باید اصلاح شود.
والسلام علی من اتبع الهدی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اسلام امریکایی
اوباما آغاز ماه رمضان را تبریک گفته است.
بله اسلام مورد تأیید آمریکا، اسلامی است که سر به زیر است، مربوط به مسائل فردی است و با نظام سلطه هم چالش ندارد.
وگرنه اگر بخواهد حق خود را بگیرد (برای نمونه در مسأله فلسطین) با تروریسم برابری میکند و بنابراین سرکوب میشود... و آنگاه قتل چند هزار کودک در چند روز هم مجاز میشود...
اینها همه سوای این است که این قبیل اقدامات رسانهای برنامهریزی شده توسط دستگاه استکبار به منظور ضربه زدن به باورهای کشورهای هدف است تا گزاره هایی چون آمریکا دشمن اسلام است را در اذهان مخاطبان تضعیف کنند و چهره حقیقی استکبار را بپوشانند.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چگونه منكر، معروف و معروف، منكر میشود؟
بشر امروز با غفلت از هويت تعلقی خود كه بايد بنده خدا باشد، اراده خويش را يكسره صرف ارضای شهوت و غضب خود كرده و در اين حالت ديگر حق و باطل را گم كرده و با تعلق به باطل، اميدوار رسيدن به كمال است.
✅ انسان تا آنگاه كه خود را از تعلق به حق آزاد نپندارد، از آنجايی كه برای خود وجود استكمالی قائل است و درصدد است با تقرب به خدا بهرهای از كمال خداوندی را دريافت كند، هرگز به نقصهای شخصی خويش اصالت نمیدهد.
🔴 اما اگر توانست خود را در بيبنـدوبـاری توجيـه كنـد و خود را - بدون اينكه بايد بنده خدا باشد- بپذيرد، در اين صورت، نقايص و خصائل زشت را از لوازم وجود خود تلقی میكند و از آن پس ديگر نهتنها در جهت اصلاح و يا لااقل پنهانكردن آن خصائل نمی كوشد، بلكه آنها را حُسن میپندارد. يعنی در غفلتِ ارتباط وجود انسان با حق، چه بسا معروفها كه منكَر شود و چه بسا منكَرها كه معروف گردد.
👈 لطفا با دقت مطالعه شود...
منبع: «حكمت سينما»، شهيد مرتضی آوينی، ص ۶۸ (با كمی شرح).
نقل از: «از برهان تا عرفان»، اصغر طاهرزاده، ص ۴۶
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از علیرضا زادبر
معاون اول کره جنوبی!!!!!!
.
کاش همان مقداری که وقت برای تولید یاس و ناامیدی در جامعه صرف میشود به همان میزان و یا حتی کمتر به جامعه امید داده شود. عالی ترین و بالاترین سطحی که میتواند در جامعه امید ایجاد کند همین عمل و عملکرد است. عملکرد درست نیز باید به درستی به اطلاع مردم برسد. فرض کنید معاون اول قوه قضاییه در #کره_جنوبی به دلیل فساد فرزندانش استعفا میداد حال آنکه فساد فرزندان او را ابتدا به ساکن رسانه ها منتشر نکرده باشند بلکه خود سیستم کشف و علنی کرده باشد. در آن صورت در کشور ما یک عده چه قصیده ها که در مدح سیستم قضایی و سیاسی کره جنوبی نمی سرودند و چه قیاس ها که نمیکردند!
⭕️معاون اول قوهقضاییه استعفا داد
💢مرکز رسانه قوهقضاییه: به منظور از بین بردن شائبه هرگونه اعمال نفوذ در پرونده اخیر؛ «مصدق» استعفای خود، از سمت معاون اولی قوه قضاییه را تقدیم رییس عدلیه کرد.
💢رییس قوهقضاییه ضمن پذیرش درخواست استعفا: اگر چه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تاثیری نداشته و نخواهد داشت اما با توجه به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید استعفای شما مورد پذیرش قرار می گیرد.
https://eitaa.com/Politicalhistory
این دهان بستی دهانی باز شد...
در برخی دیدگاههای روانشناختی، مانند نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو، چنین آمده است که تا نیازهای کمبود (گرسنگی، تشنگی، امنیت و ...) برطرف نشوند، نیازهای رشد (نیاز به دانایی، زیبایی، عشق و ...) فرصت ظهور و بروز نمییابند.
گرچه این دیدگاه ممکن است بینشهایی ارائه دهد، اما به نظر ناکافی میآید.
جهت نیل به اهداف برتر و کمال در بسیاری از موارد باید ارضای برخی نیازها را به تأخیر انداخت و تنشها را پذیرفت (نک: جان بزرگی و همکاران، ۱۴۰۲، روانشناسی شخصیت، ص ۳۷۶).
وقتی ما به علاقههای گوناگونی که داریم توجه میکنیم، به سهولت مییابیم که بخشی از علاقههای والا و بلند معنوی ما، معمولاً پشت سر علاقههای سطحی و پیش پا افتاده ما پنهان میمانند و یا گاهی زیر پای آنها دفن میشوند. دین با دستوراتی که میدهد راه تنفس برای آن علاقههای اتفاقاً عمیق تر و ماندگارتر را باز میکند، و امکان پیدا شدن و پاسخ یافتن آنها را به ما میدهد. این دستورات عموما در مقابله با خواستههای انسان تلقی میشوند، تا حدی هم این چنین به نظر میرسند، اما با یک نگاه دقیق میتوان دریافت که این دستورات اتفاقاً مطابق میل آدمی تنظیم شدهاند و اولا خواستههای پنهان و برتر ما را بیرون میکشند و ثانیا پاسخ دادن به آنها را برای ما میسور میکنند. وقتی امیر مؤمنان (علیهالسلام) میفرمایند: «في خلاف النَّفس رُشدها (تحف العقول، ص ۹۱)؛ مسیر رشد نفس انسان در مخالفت کردن با آن است»، به همین واقعیت اشاره دارند که مبارزه با دل بخواهی ها، نتيجهاش چیزی جز تقویت روح انسان نیست؛ و در واقع بخشهای برتر تقاضاهای روحی انسان در این روش رشد میکند.
ما میخواهیم در این طبیعتی که در آن زندگی میکنیم به خدا برسیم، اما طبیعت این دنیا خصوصیاتی دارد که در لذت بردن انسان محدودیتهایی ایجاد میکند. اگر انسان لذتی کامل از دنیا ببرد، دیگر جایی برای لذت بردن از خدا باقی نمیماند، ظرفیتی برای فهم خدا معرفت به او باقی نمیماند. اینجاست که روزه با بازداری انسان از پاسخ دادن به بخشی از نیازهای مادی جا را برای پاسخ یافتن بسیاری از نیازهای معنوی او باز میکند و آن دهان دیگر را در روح انسان میگشاید (نک: پناهیان، ۱۳۹۹، شهر خدا، صص ۱۲۱_۱۱۹).
آری:
اين دهــان بستی دهــانی باز شـــد
كـو خـورندهی لــقمـه های راز شـــد
لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــــراب
ســـوی خوان آسـمــانی كن شـــتاب
گـر تــو اين انبان ز نـان خــالی كـــنی
پـر ز گـــوهــــر هـــای اجــــلالی كـــنی
طــفل جـان از شـير شــيطان بــاز كن
بــــعـــد از آنـــش بـا مـــلك انـــباز كــن
چند خوردی چرب و شيرين از طـعــام
امـــتحـــان كــن چـــند روزی با صــيام
چــند شــب ها خواب را گشتی اسير
يــك شـــبی بــيدار شــو دولـــت بـگير
مثنوی معنوی - مولوی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چه بیمی و چه امیدی...
اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِی فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ...
خدای من، مولای من، آقای من! چشمم که به گناهان خودم میافتد، خوف و فزع و ترس مرا فرا میگیرد؛ اما یک نظر که به تو میکنم، رحمت تو را که میبینم، رجاء و اُمید در دل من پیدا میشود...
فرازی از دعای زیبای ابوحمزه ثمالی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231