هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
🍉 یلدا مبارک
🎁 تخفیف ۳۰ درصدی همهٔ کارگاههای آموزشی به مناسبت یلدا
💠 کد تخفیف yalda1402
💠 برای ثبتنام از اینجا اقدام کنید.
🕛 مهلت ثبتنام تا ساعت ۲۴ جمعه اول دیماه
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر
@isoapr
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی7️⃣2️⃣
🎬بدبینی تاریخی فقها به هنر را خود ایشان باید حل کنند❗️
🎤گفتگو با دکتر ابراهیم بازرگانی؛ استاد و پژوهشگر هنر:
برای حل مسئله بدبینی تاریخی فقیهان، خودشان باید چارهای بیندیشند. فقیهان، خود، چارهگر مشکلات ریزودرشت همه بودهاند و ما نمیتوانیم راه را نشانشان دهیم؛ اما از دید اجتماعی، پاسخ من این است که علاوه بر ضرورت آشنایی فقیهان با هنر اجتماعی و انتقادی (راهکار فعلاً موجود)، دگرگونی بلندمدت را «تغییر نسلی» رقم میزند. نسل جدید فقیهان، با تحولات اجتماعی دوره جدید آشنایی بیشتری دارند و امکان تغییرات و تنظیمات جدید را خواهند داشت. به نظرم، نسل جدید فقیهان، این ضرورتها را خواهند فهمید.
➖مهمترین پیشفرضها و مبانی فقه هنر را در چه اموری میدانید؟ آیا این پیشفرضها اختصاص به فقه هنر دارند یا در سایر فقههای نوپدید نیز جاری هستند❓
✅طرح بحث از «فقه هنر» در قالب یک گفتوگوی مطبوعاتی، موضوعی بسیار کلی و تکلیف ما لایطاق است و به واسطه وسعت مسائلی که آنها را در برمیگیرد، میتواند بهکلی از هدف اصلی خود دور گردد.
💠گرچه به شوخی میتوان گفت که این دو گروه، یعنی فقیهان و هنرمندان، در تاریخ حیات خود، هرگز گوش به سخن منتقدان خود ندادهاند!
🔰ما وقتی درباره هنر و همینطور فقه صحبت میکنیم، دو معنا از آن اراده میکنیم. یکی معنای حداقلی و مرزمند است و دیگر معنای حداکثری و موسع؛ یعنی یک فقه حداکثری داریم و یک فقه حداقلی. در دنیای هنر هم یک هنر حداکثری و کبیر داریم و یک هنر حداقلی و صغیر....
➖پیشفرضها و مبانی کلامی فقه هنر را چه اموری میدانید؟ آیا این پیشفرضها و مبانی اختصاصی به فقه هنر دارند یا در سایر فقههای نوپدید نیز جاری هستند❓
➖رای تغییر پیشفرضهای موجود در ذهن فقهای سنتی که موجب بدبینی تاریخی ایشان به مقوله هنر بهخصوص هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقایی شده است، چه اقداماتی را پیشنهاد میکنید❓
پاسخ سوالات و متن کامل گفتگو🔻🔻🔻
🌐B2n.ir/m76515
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر:
@Feghehonar
#سینما_آیه
🔴 اکران برگزیده فیلمهای مستند هفدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم
✳️ آثار منتخب جشنواره «سینما حقیقت» در روزهای چهارشنبه ۶ دی تا جمعه ۸ دی ماه در دو سانس ۱۶ و ۱۸ در سینما آیه قم اکران میشود.
💢مشاهده متن کامل خبر🔻🔻🔻
🌐 www.isoa.ir/aye-cinema/
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣
(وابسته به مدرسه فقه هنر)
با امکان تحصیل همزمان و
❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️
برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رساندهاند برای نیم سال دوم سال تحصیلی از طریق مصاحبه ورودی طلبه میپذیرد.
✅ عناوین رشتهها:
1️⃣ فقه هنر
2️⃣ حکمت هنر
3️⃣ هنر اسلامی
🟢 ثبت نام از طریق لینک:
https://isoa.ir/fh-register/
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
قم: خیابان هنرستان (بسیج). نبش کوچه ۲۰.
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غیرِ ممکن
ادعایی که تورین مطرح میکنه هفتاد سال پیش، میگه ما تا پنج سال آینده ماشینهایی رو خواهیم داشت که بشرگونه فکر میکنند؛ نه تنها الان ما نمیتونیم ادعا کنیم که تا پنج سال دیگه بهش میرسیم با این همه پیشرفتهایی که در هوش مصنوعی شاهدش بودهایم، بلکه یک نظر بسیار قوی و جدی وجود داره که هیچوقت بشر به اونجا نمیرسه که کامپیوتری و هوش مصنوعیای رو تولید کنه که بشرگونه باشه از همهٔ جهات!
اینکه یک سیستم کامپیوتری توی یکسری حوزهها مثل انسان عمل کنه و محاسبه کنه، به هیچوجه به این معنا نیست که در همهٔ حوزهها و در همهٔ قابلیتها بتونه پابهپای انسان برسه. دلیلش چیه؟
دلیل خیلی مهمی که اینجا وجود داره این هست که حتی الان بعد از هزاران سال که از پیدایش انسان گذشته، و بعد از صدها سال که بر روی انسان و تواناییهای ذهنیش کار شده، حتی الان نمیتونیم ادعا کنیم که اساساً هوش و مغز انسان رو کامل تونسته باشیم بشناسیم.
🔺برشی از کارگاه «هوش مصنوعی در تولیدمحتوا» استاد محمدمهدی چگینی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
#کرسی_علمیترویجی
🟢 اندیشکده مدرسهاسلامیهنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار میکند
🎓 کرسی علمیترویجی
«تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»
❇️ ارائهدهنده: دکتر امیر جوانآراسته
رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ ناقد: دکتر احسان جندقی
هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ دبیر علمی: دکتر مهدی داودآبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
🕛 یکشنبه، ۱۷ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۰۰
📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات
📌 حضور برای علاقهمندان آزاد است
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
🌹کتاب فقه هنر برنده ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد.
🎬مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سهشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.
🎤به گفته دکتر قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایاننامه ارشد و دکتری و… بودند.
👈در این مراسم ، لوح تقدیر بخش مقاله به آقایان #مصطفی_دری و #نواب_حضرتی، به عنوان پدیدآورندگان «مجموعه مقالات فقه سینما» اهدا شد.
متن کامل خبر🔻🔻
🌐B2n.ir/t16083
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بحران درون شخصیت است!
تو داستان شخصیتمحور، گرهافکنی و بحران توی زنجیرهٔ حوادث نیست! اینو باید حواسمون باشه. توی داستان پلاتمحور، توی فیلمنامه، توی نمایشنامههای خیلی تراژیک و خیلی دراماتیزهشده، ما بحران رو باید توی رویدادها قرار بدیم؛ بهم ریختگی تعادل رو باید با زنجیرهٔ علّی نشون بدیم اما در داستانهای شخصیتمحور بحران در زنجیرهٔ وقایع اتفاق نمیفته؛ بحران، درونیِ شخصیتها معمولاً اتفاق میفته و از خودِ شخصیت معمولاً شروع میشه. مثلاً شخصیت در یک موقعیت بحرانی قرار میگیره، یا چیزی رو از دست میده، یا چیزی رو به دست میاره، یا توی وضعیت خیلی اسفناکی قرار میگیره، یهو یه حقیقتی براش آشکار میشه، یهو بر اثر یه اتفاق پردهای از جلوی چشمش برداشته میشه. درسته که اون اتفاق میفته و پرده از جلوی چشم این شخصیت برداشته میشه ولی بحران در درون شخصیت داره شکل میگیره. پس اینجا گرهافکنی و بحران توی شخصیته. همهٔ اینهایی که گفتم به این معنا نیست که داستان شخصیتمحور طرح و توطئه نداره. داستان شخصیتمحور هم طرح و توطئه داره منتها فرقش با داستان پلاتمحور اینه که ...
🔺برشی از کارگاه «داستاننویسی مقدماتی» استاد فرشته نوبخت
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
مدرسه اسلامی هنر
#کرسی_علمیترویجی 🟢 اندیشکده مدرسهاسلامیهنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار میکند
#کرسی_علمیترویجی
🟢 اندیشکده مدرسهاسلامیهنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار میکند
🎓 کرسی علمیترویجی
«تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»
❇️ ارائهدهنده: دکتر امیر جوانآراسته
رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ ناقد: دکتر احسان جندقی
هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ دبیر علمی: دکتر مهدی داودآبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
🕛 یکشنبه، ۱۷ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۰۰
📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات
📌 حضور برای علاقهمندان آزاد است
📌 لینک ورود به جلسه: https://vc.rasana.org/rooms/hkg-awi-ysr-pns/join
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
28.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مستند به مثابه شعر حماسی
مستند «اینجا غزه» اثر مسعود فراستی
🔺برشی از کارگاه «دیدن و فرم» استاد مسعود فراستی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
#کرسی_علمیترویجی
✳️ برگزاری دومین «کرسی علمی ترویجی» با عنوان «تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»
🔹دومین «کرسی علمی ترویجی» با عنوان «تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»، از سلسله نشست های مکتب هنر رضوی از سوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی «مکتب هنر رضوی» در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد. 👇👇👇
🌐 https://isoa.ir//?p=13306
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تعریفها با هم فرق دارد!
میخوام بچهم معتاد نشه. این خط قرمز منه. حالا معتاد به چی میگی؟ اگه بچهت مثلاً گاهی با دوستش سیگار بکشه، بهش میگی معتاد؟ اگه کلاً سیگاری بشه میگی معتاد؟ اگه سیگار بکشه، گاهی با دوستهاش یه ذره گل هم بکشه، اصلاً مرتب گل بکشه، یا نه اصلاً مصرف تریاک داشته باشه، شیشه بکشه چی؟
یعنی میخوام بگم که خط قرمز ما ممکنه در کلام یکی باشه، مثلاً همهمون میگیم برهنگی به نظر من ممنوعه، اعتیاد ممنوعه، رابطهٔ پرخطر جنسی ممنوعه، اما تعریفمون از اینها چیه؟ ممکنه همهمون روی اینها اشتراک داشته باشیم، ولی تعریفمون چیه؟ خیلی مهمه که تعریفمون چیه! چون تعریفهامون با هم متفاوته!
اون طرفش هم همینطوره. اون طرفش یعنی چی؟ یعنی یه درهایه که عمراً نمیذارم بچهم توش بیفته، از این طرف هم یه قلهایه که میخوام حتماً تو ذهن بچهم پررنگ و ارزشمند و مهم باشه. یعنی به عنوان مقصد و آرمان و هدف به بچهم معرفی کنم. مثلاً فرض کنید که من به بچهم میگم آرمان من اینه که بچهٔ باحیایی داشته باشم. حیا برای من خیلی مهمه...
🔺برشی از کارگاه «کتاب بد» استاد منصوره مصطفیزاده
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی8️⃣2️⃣
👩🏽🦳استفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان
🔰ورود کلاهگیس به آرایش بانوان در هنرهای نمایشی سابقه طولانی دارد.
اما آیا استفاده زنان از کلاهگیس، در هنرهای نمایشی جایز است یا خیر❓
🖋حجتالاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعه المصطفی قم:
💠فقها در مورد جواز استفاده از کلاهگیسِ در معرض دید مردان، اختلافنظر دارند.
1️⃣برخی بهصورت مطلق گفتهاند کلاهگیس، زینت بوده و لذا حرام است.
2️⃣برخی قائل بهتفصیل شده و گفتهاند اگر زینت بهحساب بیاید، حرام است.
3️⃣عدهای دیگر نیز گفتهاند کلاهگیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست.
❇️ از اختلاف فتاوای فقها، این نکته روشن میشود که حکم استفاده از کلاهگیس، ارتباط وثیقی با مسئله زینت زنان دارد.
💠نتیجه: مهمترین دلیل برای وجوب پوشاندن موی کلاهگیس، آیه ۳۱ سوره نور است که ظاهرکردن زینتهای پنهان را بر زنها ممنوع قرار داده و نگاهکردن مردان به آن را حرام اعلام میکند.
امّا اکثر فقها در استفاده این حکم از آیه تردید دارند، چون این مو با لباسهایی که بهخودیخود، زینت بهحساب میآیند تفاوتی ندارد. اگر پوشاندن کلاهگیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند بهصورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است.
به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کردهاند و از فتوای صریح خودداری ورزیدهاند.
متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐B2n.ir/k92451
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
#تقویم_روز
🏴 فرا رسیدن شهادت حضرت امام هادی (ع) را به همه پیروان و دوستداران آن حضرت تسلیت میگوئیم
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
❄️ ثبتنام کارگاههای دورهٔ زمستان آغاز شد
📚🎬📷🎥📺🎞📝🎨🖊🖼️💻
🎙️چه دورههایی؟
نویسندگی خلاق، داستاننویسی مقدماتی، داستاننویسی پیشرفته، داستاننویسی طنز، داستان دینی، نقد فیلم، عکاسی با موبایل، ادبیات و تصویرسازی، هوش مصنوعی، فتوشاپ مقدماتی، آپارتمان ایرانی.
🎙️اساتید دورهٔ زمستان؟
مجید قیصری، اردشیر رستمی، مصطفی انصافی، مهدی طاهری، امید کردی، سیدحمیدرضا قادری، سیداحمد بطحایی، فرشته نوبخت، مهدی ارج، روزبه شمشیری، داوود امیریان.
✅ آنلاین (همزمان)
☑️ ظرفیت محدود
✅ برای تمام افراد +۱۷ سال
☑️ اعطای مدرک بینالمللی یونسکو
✅ تخفیف ویژه برای دانشجویان و طلاب
☑️ ۳۰ درصد تخفیف برای ۵ نفر اول ثبتنام کننده در هر کارگاه
✅ ۱۵ درصد تخفیف برای ۵ نفر دوم ثبتنام کننده در هر کارگاه
☑️ حمایت مادی و معنوی از تولیدات هنرجویان
🔗 ثبتنام تنها در سایت مدرسه:
🌐 academy.isoa.ir
🎨طراح پوستر:
@h_ehramian
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی9️⃣2️⃣
❇️اگر درس طلبگی را کنار بگذاری و خوشنویسی را ادامه دهی، نزد خدا حجت داری!
🎤دکتر احسان پورنعمان، قائممقام مدرسه اسلامی هنر:
📌 حدود 18 سال قبل، خدمت آیتالله سبحانی رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم که من چند سالی است که طلبه شدهام و دغدغهام این است که آیا باید خوشنویسی را کنار بگذارم و فقط به درس و بحثم برسم؟ یا اینکه در کنار درس، خوشنویسی هم انجام دهم؟
✅ایشان فرمودند: «اگر در این زمینه استعداد دارید حتی اگر درس را بهطورکلی کنار بگذارید و به خوشنویسی بپردازید در روز قیامت در مقابل خدای متعال حجت دارید. چون شما نمیدانید خوشنویسی چقدر در وجود مردم تأثیر دارد.»
🛑به نظر من، عامل عمده همین است که علما نمیتوانستند آن چیزی را که نظر واقعی دین اسلام است، بفهمند و نظر اسلام را در دوره نزول وحی و دوران ائمه علیهمالسلام را ملاک برای همه دورههای بعدی قرار میدادند؛ درصورتیکه جایگاه هنر در همه این دورهها متفاوت بوده است.
✳️مقام معظم رهبری در دوره اول همایش فقه و هنری که مدرسه اسلامی هنر برگزار کرد صحبتی داشتند و فرمودند: به نظر من بحث موسیقی و مجسمهسازی، مثل باب منزوحات بئر است که مربوط به دوره دیگری بوده و باید علما از ابتدا تمام مدارک را دوباره بررسی کنند؛ ولی این نگاه در بین علمای ما نبوده است.
💠دلیل بعدی این است که هنر بهواسطه اینکه جایگاهی تزیینی دارد و پیش از دورههایی که ما در آن زندگی میکنیم، مردم عادی بهرهای از هنر نداشتند و هنرهای مختلف بصورت عمده منسوب به دربار و حاکمان و افراد متمول بوده است،
همین باعث میشده که عالمان ما هنر را از قماش زندگی اشرافی بدانند و حس کنند که ارتباطی با مردم عادی و متدینی که مورد تعامل با فقها و علما بودهاند، ندارد؛
◀️لذا تصور فقها این بوده است که اینها از دنیای دیگری آمدهاند و ما قابل تفاهم با این افراد نیستیم. علاوه بر اینکه در افواه، گاهی به شوخی، خیلی از هنرها یا هنرمندان را با کلماتی مثل مطرب مساوی میدانند و ظاهراً این کلمه از مدتها قبل هم استفاده میشده است؛ یعنی حتی اگر شما نقّال هم بودید و برای مردم شاهنامه میخواندید، شما را در حد یک آوازهخوان میدانستند.
💠متن کامل گفتگو 🔻🔻
🌐B2n.ir/r81426
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
#تقویم_روز
🟢 امام جواد (علیه السلام) میفرمایند: عزتمندی مؤمن در بینیازی او از مردم است.
🌷 ولادت حضرت امام محمدتقی، جواد الائمه (ع) مبارک باد
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
#آکادمی_آزاد
🔸بهمن ماه؛ آغاز ترم زمستانه مدرسه اسلامی هنر
🔹محسن صابری مدیر آکادمی آزاد مدرسه اسلامی هنر عنوان کرد: ۱۱ کارگاه تخصصی با موضوعات جذاب هنری و مهارتی، به صورت مجازی (همزمان) در آکادمی آزاد مدرسه اسلامی هنر قم برگزار خواهد شد.
🌐 https://isoa.ir//?p=13357
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
💢گزارش نهمین #کرسی_علمی_ترویجی9️⃣
👼🏻«بررسی فقهی حق هنر برای کودک»👼🏻
🎤ارائه دهنده: دکتر «محمد مهدی مقدادی» :
اگر به مباحث بینالمللی، کنوانسیون حقوق کودک و نظام بینالمللی حقوق کودک مراجعه کنیم میبینیم که به صورت کلی حق هنر برای کودک پذیرفته شده است.
در کنار حق آموزش، حق تربیت، حق فرهنگ، حق ارتباطات، حق هنر هم برای کودک به رسمیت شناخته شده است و والدین و در کنار آن دولتها مؤظف شدهاند که این حق را به رسمیت بشناسند و تلاش لازم را در این خصوص برای کودک داشته باشند.
🎤ناقد اول جناب آقای دکتر «محسن برهانی»:
1️⃣عبارت «حق هنر» در عنوان مقاله نامناسب و مبهم است، باید از عباراتی مانند حق استفاده از هنر، استفاده میشد.
2️⃣ بحشی از مفاهیم نیازمند ارجاعات بیشتری دارد، تغافل از پیچیدگی موضوعات هنری شکل گرفته است.
3️⃣ اشاره به فرم های هنری به صورت اجمال در مقاله لازم بود.
4️⃣همین پیچیدگی موضوع هنر، در موضوع و مفهوم کودک نیز وجود دارد که در مقاله ساده سازی شده و درست تبیین نشده است.
🛑ناقل دوم جناب آقای دکتر «مهدی زارع»:
1️⃣ اینکه یافته های فقهی حق هنر برای کودک بیشتر از حقوق بین المللی است، تمایزی یافت نشد.
2️⃣ بهتر بود در تعریف هنر از تعاریف اندیشمندان اسلامی نیز استفاده میشد، مانند حافظ و علامه حسن زاده و … چراکه اینها هنر را برای تعالی بشر می دانند.
3️⃣ دلایل رد نظرات در تعاریف حقوقی هنر هم قابل خدشه است.
4️⃣در مقاله باید از مبانی فقهی بیشتری جهت اثبات موضوع استفاده شود.
🔰متن کامل جلسه🔻🔻
🌐B2n.ir/r30955
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
🔎 #اطلاع_رسانی
💠 همایش مثل تیشه در بیستون
📝 نگاهی به اندیشه و پیشه
استاد دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)
📅 چهارشنبه ۴ بهمن ساعت ۱۹
🏫 قم، چهار راه شهدا، اول خیابان معلم، ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه چهارم، سالن شیخ طوسی
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
🔎 #تقویم_روز
🌷 میلاد با سعادت مولود کعبه، حضرت علی (ع) بر شیعیان مبارک باد.
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی0️⃣3️⃣
📺نظرات فقها در مورد نمایش بدن برهنه و نیمهبرهنه مردان در رسانه🧍♂️
🖋محمدصادق ابراهیمی
🛑پرسش این است که نمایش (و نه نگاهکردن) بدن نیمهبرهنه مردان، در رسانههای تصویری و عمومی از نظر فقهی چه حکمی دارد❓
🔰در مورد نگاه مستقیم و نه بهواسطه رسانه، نسبت به بدن نیمهبرهنه مردان، باتوجهبه بیننده و صاحب نگاه، حکم آن، متفاوت میشود.
✳️مثلاً اگر نگاهکننده مرد باشد، طبق فتوای مشهور فقها، نگاه مردان به تمام بدن مردان بهاستثنای عورتین جایز است، با این شرط که قصد لذت و ریبه در کار نباشد.
⛔️اما اگر نگاهکننده زن باشد، طبق فتوای مشهور، نگاهکردن زنان به بدن مردان نامحرم حرام است مگر آن قسمتهای که به طور معمول مردان نمیپوشانند.
✅در مورد نگاهکردن غیرمستقیم یا نگاهکردن رسانهای، قضیه کمی متفاوتتر است.
🛑طبق فتاوای مشهور، نگاهکردن زنان به تصاویر مردان درصورتیکه با انگیزش شهوانی نباشد بلااشکال است.
نگاهکردن به فیلم، اگر پخش زنده باشد حکم نگاهکردن به بدن را دارد و اگر پخش مستقیم نباشد حکم تصویر و عکس را دارد.
💢 به باور برخی فقهای معاصر، نمایش فیلم اگر بهصورت پخش مستقیم باشد، نگاهکردن به آن، در حکم نگاهکردن به انسان زنده است، اما اگر به طور غیرمستقیم پخش شود حکم عکس را دارد
📚(امام خمینی، احکام بانوان، ص ۳۲).
🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻
🌐B2n.ir/d36533
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
🔎 #تقویم_روز
🏴 وفات عقیله ی بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
#مصاحبه
🎬 مستند الکافی، پرتره ای از یک کتاب
🔹مصاحبه با مسعود طاهری، کارگردان مستند "الکافی" به بهانه مراسم اکران این مستند در سالن سینما آیه 👇👇👇
🌐 https://isoa.ir//?p=13369
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir