eitaa logo
حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
181 دنبال‌کننده
856 عکس
251 ویدیو
113 فایل
ارتباط با ادمین: @iust_hodat_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⏰ آنچه گذشت *عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ* ﴿٥﴾ اسلام فقط گفته خوب باش! آقا همه ادیان و قرآن هم همون حرف عقل آدم رو میزنن دیگه اینکه خوب باش! و خوبی رو عقل آدم هم میدونه و میفهمه پس نیازی به دین و قرآن نیست. خودمون با عقل و تجربه پیشرفت میکنیم و احتیاجاتمون رو برطرف! خیر قرآن نمیفرماید فقط خوب باش! میفرماید بنده خدا باش *نه بنده مخلوقات خدا* يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ...(21بقره) *و نه بنده نفس خودت* أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ...(43فرقان) عقل انسان کجا منازل آخرت و کیفیت قیامت را متوجه میشود؟ کیفیت روح و فرشتگان و جنیان را چطور؟ هنوز بعد از هزاران سال چه بیماریهایی که ناشناخته است و دانش بشری برایش درمانی ندارد! *عقل انسان میفهمد که خیلی چیزها را نمیتواند به خودی خود بفهمد* *عقل بشر مانند چراغ قوه است نه نور فراگیر خورشید* رفتن به یک راه دراز و صعب العبور، گذشتن از طوفانها و بورانها ، بیابانها و دریاها و در نهایت رسیدن به تمدنی که نه تنها سعادت دنیوی همه ی بشریت را تامین میکند بلکه سعادت اخروی را هم تضمین میگرداند جز با تکیه بر یک نقشه از بالا به این دنیا و انسان محال است. *قرآن نقشه راه است و امام معصوم نقشه خوان. قرآن صامت است و امام ناطق. قرآن قانون اساسی است و امام اقامه کننده آن در هر لحظه* 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
1506746112_-224037.mp3
5.49M
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله» 🔘 نقش امام حسن در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمه اطهار 🗒 سلسله جلسات امامت، هیئت انصارالحسین تهران ۱۳۵۱/۱۱/۲۲ ۲۵۰ساله @sahba_nashr 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 *تلخیص جلسه نهم * 🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌹 🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعا برای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج)) 📍 موضوع بحث در این جلسه *الگوبرداری در * است. 🔻 رسیدیم به این بحث که آیا اصالت با فرد است یا اجتماع یا تقریر دیگری و بیان شد که این بحث در اثر جدی دارد. و بحث در جلسات گذشته مطرح شد و بیان شد که تطابق کامل با دارد. لذا برای فهم مسائل در نظام تشریع می توان به نظام تکوین رجوع کرد و تفصیل و تفسیر آموزه های تشریعی را در نظام تکوین دنبال کرد. از جمله این مباحث نظام اجتماع و ارتباطات میان انسان ها است. با این بیان بحث زوجیت و ترکیب را در نظام تکوین دنبال کردیم و اینکه *اساس حرکت و کمال عالم بر و ترکیب و ارتباط قرار داده شده است.* و اساس ارتباط انسان هم بر همین الگو قرار داده شده است. 🔻 بیان شد که *اگرچه در نظام اجتماعی جمع آثار دارد، امّا در عین حال فرد اصالت خود را از دست نمی دهد و هر کسی مسئول عمل خویش است* «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ» (انعام: 164). امّا *این فرد، فرد در مقابل دیگران نیست، در نگاه الهی، اصالت با فرد شامل است که نه محدودیت فرد مقابل جمع را دارد و نه محدودیت مقابل فرد را دارد.* انسان با حرکت استکمالی خویش توسعه وجودی پیدا می کند که هر چه پیش می رود شامل دیگران می شود و نه در مقابل دیگران. 🔻 بیان شد که برای تبیین اینکه چطور در عین اصالت فرد، جامعه هم دارای آثار است و اصالت دارد، در از ساده ترین ترکیبات تا پیچیده ترین ترکیبات وجود دارد و هر مرتبه دارد مرتبه ای از ترکیب را برای مرتبه ای از ارتباطات تشکیلاتی نشان می دهد که باید حد خاص آن را کنار گذاشت و از جهت کمالی آن الگو گیری کرد. 🔻 به عنوان نمونه در مراحل رشد تشکیلات، همانطور که انسان مراحل کمال دارد و جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا است این *مراحل کمال از تولد تا بلوغ بر تشکیلات هم صادق است.* هم در هر مرتبه باید رشد خاص خود را طی کند تا برسد به بلوغ کامل. لذا تشکیلات باید با یک شیب ملایم به سمت بلوغ حرکت کند و مدل این دوران تکون تشکیلات از نظام تکون و تکامل انسان قابل الگو برداری است. به بیان عام تری، مراحل ترکیب جمادی، نباتی، حیوانی و انسانی که در عالم تکوین هست، هر کدام مرتبه ای از کمال و مرتبه ای ترکیب را بیان می کنند که برای تشکیلات قابل الگو برداری است. 🔻 *اگر تشکیلات هم مانند فرد، دوران تولد و نمو را تا دوران بلوغ خوب طی نکرد نکوس و پیری او سریع اتفاق می افتد* چرا که نتوانسته است از سیطره احکام تن خارج شود. اما اگر این دوران بلوغ را طی کرد و بقاء روحانی را در بلوغ پیدا کرد، این تشکیلات بقا پیدا می کند. البته همراهی با مراحل رشد تشکیلات با اینکه افراد در تشکیلاتی کمک کنند ولی تعهدی نداشته باشند و همراهی مستمر نکنند متفاوت است (افراد اصلی تشکیلات باید در مراحل رشد همراه باشند و این سیر جمعی اتفاق بیفتد.) بعلاوه مراحل و سرعت رشد تشکیلات های مختلف به حسب مرتبه ایمان و مرتبه روح جمعی تشکیلاتی متفاوت است و هر مرتبه ای سرعت رشد متفاوتی دارد. لذا همانظور که تکالیف برای افراد به حسب مراتب ایمان متفاوت است، برای تشکیلات هم همینطور است. 🔻 بنابر این، در تبیین من شامل از الگوی تکوین استفاده کردیم. و بیان شد که شهید مطهری رض بیان می کند که در ترکیب زنده ترکیب در مرتبه عالی تری شکل می گیرد و وحدت ایجاد شده هویت اجزاء در عین ایجاد هویت جمعی حفظ می شود. مرحوم علامه طباطبایی رض می فرمایند مثال بدن برای این ترکیب مثال خوبی است که اعضا در عین هویت و اثر خودشان، یک کلّ واحد را تشکیل می دهند. شهید مطهری رض مثال روح انسان و کمالات و شئون انسان را می زند. که مصلا یک فرد انسان می گوید «من شاعر هستم». در عین حال می گوید «من عالم هستم» و ... یعنی در عین اینکه یک «من» و هویت واحد در کار است اما شئون مختلفی دارد و همه کثرت ها به او منسوب است. 🖇 ادامه دارد... @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه نهم 🔻 *الگوی بالاتر، همان بیان من شامل امام نسبت به امّت است.* «یوم ندعوا کل اناس بامامهم» مثال امام و مأموم است، امام شامل مأمومین می شود و آنها به واسطه تبعیتی که از امام دارند، در عمل هم تابع و شأن امام هستند و با او در قیامت محشور می شوند. 🔻 *این الگوی در نظام امامت، در میثاق الهی نیز پیاده شده است.* در روایات آمده است که در اخذ میثاق، از مردم بیعت گرفتیم که تابع انبیا باشند و از انبیاء پیمان گرفتیم که تابع انبیاء اولو العزم باشند و از انبیاء اولوالعزم پیمان گرفتیم که تابع نبی خاتم صلی الله علیه و آله باشند. این نظامی است که در عین مراتب داشتن، مرتبه بالاتر سعه و شمول نسبت به مراتب پائین تر دارد. این یک را ارائه می دهد. 🔻 همین بیان در بحث مراتب روح انسانی هم هست در روایات آمده است که *روح پنج مرتبه دارد. سه مرتبه روح در همه هست، مرتبه چهارم روح الایمان است که مختص مؤمنین است و مرتبه پنجم روح القدس که مرتبه معصومین یعنی انبیاء و ائمه است.* این و مراتب حجت درونی است که منطبق با نظام امامت و هم هست. همان رابطه انبیاء و ائمه علیهم السّلام با عالمان و نواب عام و مؤمنین تا رابطه با عموم مردم. رابطه ای که در این نظام هست نیز الگویی است برای تبیین رابطه تشکیلاتی بر اساس الگوی امامت و من شامل جمع. 🔻 البته *ممکن است در تشکیلات فردی سعه وجود داشته باشد اما در اعتبار ظاهری او مدیر تشکیلات نباشد* ، (لذا بحث ما از روابط اعتباری نیست و اینطور نیست که هر کسی به اعتبار و قرارداد، رئیس یک تشکیلات شد، حما از جهت واقعی هم نسبت به دیگران این سعه و شمول را دارد) امّا *تشکیلات مطلوب باید به سمتی برود که مدیریت و ریاست در نظام اعتباری با کسی که در حقیقت سعه و شمول دارد، منطبق باشد و نظام ظاهری اعتباری منطبق با نظام واقعی گردد.* البته در نظام واقعی تشکیلات هم ممکن است کسی از حیث اداره و قدرت اجرا شمول داشته باشد و دیگران تابع او باشند و کس دیگری از حیث معرفتی شمول و سعه داشته باشد و دیگران تابع و شان او باشند. (همانطور که در نظام بدن، عضو رئیسی در نظام اعصاب مغز است و عضو رئیسی در نظام خون رسانی قلب است، در واقع در نظام خون رسانی همه تابع محوریت قلب هستند و در نظام عصبی تابع مغز هستند. در عین حال این دو نظام در هماهنگی و تعامل کامل هستند.) 🔻 (آنچه بیان شد نمونه هایی از ظرفیت در تبیین بر اساس الگوی من شامل جمع بود.) ما عموماَ محتوا را از دین می گیریم ولی در طراحی قالب ها مستقلاً تفکر می کنیم در حالیکه نظام تشریع و تکوین در الگوسازی کارساز هستند و الگو را هم می توان به روش اجتهادی از نظام الهی چه در تکوین و چه در تشریع اخذ کرد. 🔻 یکی از این نمونه ها در همین الگوی من شامل جمع، در نظام مقابله با باطل و دشمن، نظام تبلیغی حضرت عیسی علیه السلام است. قرآن می فرماید «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ»(آل عمران: 53) که وقتی ایشان احساس کرد که در جمع دینداران رفتار مبتنی بر کفر محسوس است، یعنی با اینکه مؤمن هستند، اما در سبک زندگی آنها رفتار با مبدئیت کفر محسوس است و با اینکه مومن هستند اما رفتار آنها مؤمنانه نیست، گروهی را با خود همراه کرد که قرآن آنها را حواریون نامیده است، آنها با عیسی همراه شدند و زندگی مومنانه را به صورت ملموس و محسوس با عیسی ع تجربه کردند. تعبیر مرحوم علامه طباطبایی (رض) این است که حضرت عیسی علیه السلام با این کار کانون های متراکم دینداری ایجاد کرد و آنها به درون جامعه می رفتند و باز می گشتند و با این رفت و برگشت آنچه در عمل از ایشان فرا گرفته بودند را به صورت عینی و عملی با رفتار خود به مردم ارائه می دادند. (این نظام هم مبتنی بر الگوی امامت در سه مرتبه نبی، حواریون و عموم مؤمنین است.) @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🍽 *آثار غير جسمی خوراکی ها و عادات غذايی* 📌با استفاه از مزاج و غذا و آموزه های طب اسلامی، مي‌توان خصوصيات خود و دیگران را بدانیم و حتی اصلاح کنیم 📌توجه به آثار روحی، روانی، اخروی، اجتماعی، اقتصادی، سياسی و... غذا و عادات غذايی و داروها كاملاً ضروری است. اسلام به همه چيز نگاه جامع و همه جانبه دارد. 📌اگر به احاديث پزشكی مراجعه كنيد به روشنی در می يابيد كه هر غذايی در اخلاق، افكار، عقايد، اعمال، خانواده، فرزند، حكومت، اقتصاد، جامعه، مسائل زناشويی، فقير و غنی بودن و خلاصه در همه شئونات زندگی هر انسان و هر جامعه اثر دارد 📌فقط هم جنبه جسمی نيست حتی آخرت و اعمال، افكار، اخلاق معنوی و آخرتی ما نيز با غذا ارتباط مستقيم و عجيبی دارد. چندين جلد كتاب مستقل برای شرح اين مطلب لازم است. 📌غذاهايي غم زا، شجاع كننده، ترسو كننده، محبت زا و ساير احوالات و خلقيات در احاديث پزشکی آمده است البته این ها غیر از آثار مربوط به حلال و حرام است 📌نشاط، تيزهوشی، حافظه، حسد، بخل، كينه، استقامت، تنبلی، شجاعت، غضب، نورانيت قلب، رقت قلب، اشك چشم، رفع موانع و حجاب‌های معنوی، صفای باطن و كدورت آن، خشوع، تكبر و تمام جنبه‌ها و شئونات روحی ما به غذا ارتباط دارد. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📚 *در مسائل دینی کار معرفتی عمیق انجام بدهید* یک نکته «عمق بخشیدن به معرفت دینی» در بین دانشجویان است. بر روی این هم من اصرار دارم و بارها هم این گفته شده؛ منتها بدنه‌ دانشجویی، بدنه‌ متبدّلی است و به شما هم باید عرض بکنیم. کافی نیست که ما از لحاظ عاطفی و احساسی، به دین و مظاهر دینی علاقه‌ای داشته باشیم یا علاقه‌ای نشان بدهیم. یک وقت هم که وقت استفاده‌ از تعلیم و معرفت دینی است، بمانیم و نتوانیم وظیفه‌مان را تشخیص بدهیم یا از آن ایمان، پشتوانه‌ای برای عمل پیدا کنیم؛ این کافی نیست. باید کار معرفتی عمیق انجام بگیرد. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
1480138496_-224262.pdf
1.06M
🌹 *متن گزارش دیدار با خانواده حاج احمد متوسلیان* 🔸بخشی از توصیه های پایانی آقای حامد متوسلیان : "...شهدا تمام توان خود را برای انقلاب و اسلام گذاشتند و میخواستند این حکومت اسلامی به سرانجام خود یعنی ظهور امام زمان(عج)برسد و در این راه حتی از جان خود گذشتند. ما نیز باید پیرو راه شهدا باشیم و نگذاریم که خون آنان پایمال بشود. دانشجوها نیز موظف اند که از مسئولین مطالبه کنند که چرا بعد از 40 سال از انقلاب اسلامی وضعیت کشور این چنین است و افراد فقط به فکر منفعت خود و خانواده شان هستند؟!" @Shohada_IUST 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
👤 *حجت الاسلام مجید جلیلی* 🔸مدرس مباحث کلامی، روایی و قرآنی در حوزه دانشگاهیان علم و صنعت، حوزه دانشجویی دانشگاه قم و دوره اسلام ناب دانشجویی 🔸طلبه مرکز تخصص حوزه علمیه مشکات رشته فقه تربیت 🔸سال پنجم درس خارج حوزه 🔸کارشناسی ارشد هوافضا دانشگاه امام حسین علیه السلام 🔸کارشناسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت 🔸تدریس دروس فقه و اصول، روایات، نظام اعمال و سنن الهی، کارآمدی نظام، نهج البلاغه، تدبر در قرآن، روایات تشکیلاتی در حوزه علمیه 🔸تدریس در حلقات مطالعاتی خوابگاه های دانشجویی 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🌐 *گام اول: قاعده‌مند بودن هستی* 📌قرآن به ما می گوید که عالم حساب و کتاب دارد، هوشمند است و در عین پیچیدگی اتفاقی و شانسی نیست. (آیه ۵۹ سوره انعام: وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ في‏ ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ) 📌بنای عالم بر اساس قواعد است (أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ‏ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابِهَا) ولی انسان با همه اسباب آشنایی ندارد. قوانینی هستند که ما می شناسیم مثل جاذبه زمین و قاعدتا زندگی را بر اساس آن تنظیم می کنیم ولی تمام قواعد و سنن را نمی شناسیم حال آن که عالم بر اساس آن ها طراحی شده و چه بدانیم و ندانیم عمل می کنند. 📌مثلا صله رحم در همه جای عالم باعث طول عمر و رفع مشکلات انسان می شود هرچند انجام دهنده شخصی کافر باشد (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): صِلَةُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّيَارَ وَ تَزِيدُ فِي الاعْمَارِ وَ إِنْ كَانَ أَهْلُهَا غَيْرَ أَخْيَارٍ) 📌اما سوال مهمی که پیش می آید این است که ارتباط اتفاقات عالم را از کجا باید بفهمیم؟ آیا صرفا باید دنبال آگاهانی مثل شیخ رجبعلی ها بگردیم یا ورد و ذکر خاصی بگوییم؟ حال آن که هدایت و تربیت انسان در همین نظام اسباب محقق می شود 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ واقعاً افرادی محتاج نان شب شان هستند؛ این استعاره نیست! 🔻 اگر گرسنه است، چون غنی سیر است. ▫️ یک مشکلی را هم شما بر عهده بگیر که رفع شود... @qasemian_ir 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
⬆️ بالاترین خدمت به جامعه انسان ها و محکم ترین و استوارترین پایه برای زندگی کردن انسان ها این است که *اندیشیدن* را به آن ها بیاموزیم 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
⏰ آنچه گذشت 📖 *اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* 📌مساله اول انبیاء الهی توحید ربوبی بود نه چیز دیگر. انبیاء الهی حرف آخر را اول میزدند نه اینکه با تعارفات مردم را سال ها سرگردان کنند و آخر سر مطلبشان را در لفافه بگویند، مساله آن ها نحوه مدیریت و برنامه ریزی نظامات اجتماعی بود 📌مستکبرین عالم میخواهند بر گرده مردم سوار شوند و آن ها را برده خود کنند و از آن ها در جهت منافع مادی زود گذر خود بهره کشی کنند و سعادت ، خوشی ، رضایت و آزادی مردم برایشان مهم نیست بلکه پول و مقام و شهرت و قدرت خودشان در دنیا برایشان مهم است به هر قیمتی. برایشان مهم نیست افراد مسلمان باشند یا مسیحی ، به دین زرتشت یا بودا مذهبشان شیعه باشد یا سنی مهم این است که همه ی آن ها عمرشان را صرف خدمت به مستکبرین کنند. مسائل علمی و عملی آنها را حل و دنیای آن ها را آباد کنند و تا میتوانند از آن ها کار بکشند و آن ها را از این بیگاری دادن غافل و سرگرم به چیزهای دیگر کنند 📌اما خدای متعال و اولیاء الهی میخواهند مردم به چشم انداز فطریشان یعنی همه کمالات مطلق و مقام جانشینی خدا در زمین برسند و این فقط از مسیر عمل به دستورات خالق حکیم و بندگی معشوق حقیقی میسر میگردد 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 دانشگاه های سراسر دنیا منتظر تولیدات علمی در حوزه و دانشگاه ایران هستند 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔸️می دانيد كه در دوران اختناق و در آن هنگامى كه دستگاه جبار (پهلوی) براى جدا كردن روحانيون از تحصيل كرده‏ های دانشگاهی، از تمام وسايل استفاده می کرد، يك عده روحانىِ آگاه و عالم و عاقل و مصلحت بين و مصلحت شناس داشتيم كه ارتباطشان را با دانشگاه ها مستحكم می كردند. 🔸️بهترين جلسات سخنرانی هاى علمايى مثل شهید مطهرى و امثال ايشان، در دانشگاه ها بود و شهید دكتر مفتح رضوان‏ اللّه‏ عليه يكى از پُركارترين و فعال ترين اين‏ گونه روحانيون بود. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر روایات ✅ کسی که طلب رزق را تعطیل کند و فقط بخواهد از طرق غیبی برایش رزق نازل بشود ، اتّفاقا رزق برایش نازل نمی شود. ✅طلب، تکلیف شماست نه این که لزوما دلیل روزی شما باشد. ِ عَنْ أَيُّوبَ أَخِي أُدَيْمٍ بَيَّاعِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: كُنَّا جُلُوساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ أَقْبَلَ الْعَلَاءُ بْنُ كَامِلٍ فَجَلَسَ قُدَّامَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ ادْعُ‏ اللَّهَ‏ أَنْ‏ يَرْزُقَنِي‏ فِي دَعَةٍ فَقَالَ لَا أَدْعُو لَكَ اطْلُبْ كَمَا أَمَرَكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. ✅بنابراین طلب از منظر دین تکلیف است برای هر کسی که نیروی اقتصادی به شمار می رود مثل مردانی که سرپرست خانواده اند و باید نفقه تأمین کنند و کسانی که مضطرّ هستند. عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع ادْعُ‏ اللَّهَ‏ لِي‏ فِي‏ الرِّزْقِ‏ فَقَدِ الْتَاثَتْ عَلَيَّ أُمُورِي فَأَجَابَنِي مُسْرِعاً لَا اخْرُجْ فَاطْلُبْ. ✅ببینید این نگاه اسلامی چقدر فاصله دارد با نگاه سرمایه داری که از قول آدام اسمیت گفته می شود که برای رسیدن اجتماع به رفاه، انسان ها با همان غریزه هایشان، به دنبال رفاه باشند. البته بعدا خودشان دیدند که این نگاه اشتباه است و لذا کلّی قید به آن زدند اما با این وجود هنوز از اصل حرفشان کوتاه نیامده اند. @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
1642733314_-224376.mp3
26.78M
🎧 صوت جلسه هفتم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-659742974_-224375.docx
20.7K
📋 خلاصه جلسه هفتم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 تلخیص جلسه دهم 🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعا برای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج)) 📍 موضوع بحث در این جلسه الگوبرداری از در است. 🔻 موضوع جلسه گذشته استفاده از الگوهای در بحث بود. بحث این بود که با مبنای تطابق و اینکه هستی منطبق با انسان و آینه انسان است لذا ترکیب و روابط نظام تکوین می تواند انسان از جمله بحث را برای ما آشکار کند. شاید این مسیر یکی از راه های تولید علوم انسانی اسلامی باشد که مورد تأکید رهبر انقلاب است. 🔻 بحث امروز در مباحث تشکیلاتی است. به بیان مرحوم علامه در ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران، در بین ادیان دین اسلام کامل ترین را دارد. بین مذاهب اسلامی، شیعه که همان اسلام حقیقی است، به واسطه بحث و که قوام نظام اجتماعی است، قوی ترین نظام اجتماعی را دارد. اگر چه در طول تاریخ به واسطه شرایط تقیه و در دست نداشتن حکومت، مباحث اجتماعی شیعه کمتر از اهل سنّت مجال بیان و بسط داشته است. ولی به برکت نعمت این فضا ایجاد شده است که این معارف بسط پیدا کند. منظر نگاه به احکام اسلامی می تواند برای ما امکان این برای را ایجاد کند. قواعد این الگو گیری هم در خود شریعت آمده است تا ما دچار استحسان و قیاس نشویم اما ما تا نگاه کلان و اجتماعی نداشته باشیم، این قواعد را احصاء نمی کنیم و به کار نمی بندیم. 🔻 به یکی از ظرفیت های مهم برای الگو گیری در نماز است. بعنوان نمونه اینکه در روایات آمده است که اگر کسی همسایه باشد و تعمداً در نماز شرکت نکرد می توان خانه را بر سر او خراب کرد که حضرت آیت الله گلپایگانی می فرمودند این در زمره روایات تعالی(بیان امر متعالی) صرف نیست، بلکه قابل عمل است. این اهمیت حکم را می رساند. یا اینکه اگر در حالت عادی افزودن یا کاستن رکن مبطل نماز است اما در اگر انسان سهواً زودتر از رکوع سر برداشت، و دید که فرصت هست و می تواند رکوع برود، باید دوباره به رکوع بازگردد و این اضافه شدن و تکرار رکن نه تنها مبطل نیست بلکه به نظر بسیاری از فقها چه بسا واجب هم هست. لذا حضرت آیت الله بهجت می فرمود در این مسأله حکم جماعت بر حکم نماز مقدّم شده است. 🔻 اینکه هر کسی در هر جایی از برسد امکان ورود و اتّصال به جماعت دارد حتی بعد از نماز اگر صفوف به هم نخورده است اذان و اقامه نگوید و را شروع کند تا با هیأت جماعت همراه شود و حکم جماعت و صواب جماعت محقّق می شود. یعنی هرجایی از جماعت درک شود امکان لحوق به جماعت هست. امّا در عین حال از قبل از رکن رکوع، رکعت نماز برای شخص محسوب می شود و بعد از فرد می تواند اقتدا کند امّا از رکعت بعد برای او رکعت نماز محسوب می شود. در هم همینطور است که از هرجایی می توان وارد شد اما به محازات حجر الاسود طواف محسوب می شود. در این قایل الگو گیری است که در هر عضو جدید بتواند همراه شود امّا در عین حال رکن های تشکیلات هم روشن شود. 🖇 ادامه دارد... @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه دهم 🔻 نمونه دیگر بحث شکیّات نماز است که به تفصیل بیان شده است. اینکه کدام شک مبطل هست و کدام نیست و در شک های غیر مبطل بنا را بر چه بگذار قابل الگو گیری در است. با این منطق که نماز به تعبیر روایات، است و لذا چنین ظرفیتی در وجود دارد. 🔻 بحث و اینکه صف اوّل صواب بیشتری دارد و حتی در صف اوّل نماز آن کسی که به امام نزدیکتر است صواب بیشتری دارد به این دلیل است که سایرین به واسطه او به امام متّصل می شوند. این برقرار کردن با امام چنین اثری دارد چون ارتباط دیگران و تبعیت عمل دیگران از طریق او است. خود بحث تبعیت از حکم و اینکه اگر کسی عمداً از امام جماعت جلو بیفتد نماز او اشکال پیدا می کند. نشان دهنده فرهنگ در جماعت است. 🔻 نسبت نماز های یومیّه جماعت که می تواند در مساجد متکثر برگزار شود با نماز جمعه که در یک منطقه و فاصله خاص یک نماز جمعه برگزار می شود تا جماعت ها متصل به یک جمات در جمعه شوند و نماز عید که در سال دو مرتبه در عید فطر و قربان برگزار می شود. و در زمان حضور معصوم، امام مسلمین آن را اقامه می کند. موکّد نماز های جماعت است و بالعکس. این است که نباید هیأت ها و مجموعه های فرهنگی بزرگ وقتی قوی می شوند، مجموعه های کوچک تر و محلّی تر هضم شوند و از بین بروند. بلکه اگر الگو صحیح باشد، هیأت های بزرگ، هیأت های کوچک را تقویت می کنند و اینها مؤکّد هم هستند. 🔻 بحث هم یکی از مهمترین این و توحیدی نماز است. که اگر یک حزب بخواهد یک را برای اعضای خود در نقاط مختلف یک کشور تثبیت کند چقدر باید فرهنگ سازی و فعالیت حزبی بکند؟ امّا در اسلام حتی همین مساله استقبال و رو به قبله بودن در لحظه لحظه عمر انسان حکم دارد. نه فقط در نماز بلکه در سایر اعمال خوردن، خوابیدن و ... هم این اتّجاه به قبله حکم وجوب یا استحباب یا کراهت و حرمت دارد. بعد وقتی از امام معصوم(ع) سوال می شود که چرا کعبه چهارگوش است؟ پاسخ داده می شود چون بیت المعمور که کعبه نازله آن است، چهار گوشه و ضلع دارد و بیت المعمور به این دلیل چهار رکن دارد که عرش الهی که بیت المعمور نازله آن است، چهار رکن دارد که تسبیحات اربعه است و در واقع عرش الهی نازله این چهار اسم است که چهار مرتبه از توحید را بیان کرده است. و اینکه برای توجه به امام است. ابراهیم(ع) وقتی که کعبه را تجدید بنا می کند دعا می کند که «و اجعل افئدة الناس تهوی إلیهم» که حضرت امام صادق(ع) ما اجابت دعای ابراهیم(ع) هستیم که مردم باید دلهایشان به ما مایل شود. اینکه تنها شخصی که در کعبه به دنیا می آید امیرالمؤمنین(ع) است. و که عمل خاصّ عبادی بیت الله الحرام است، غایت و روح آن ولایت است که تمام الحج لقاء الامام. شهر سازی ما هم بر مبنای الگوی نظام قبله است. اینکه قلب شهر مسجد است و قلب مسجد محراب آن است. و اینکه در مسجد باید و جریان بیابد. 🔻 اینکه نوافل فردی است ولی در فرائض اولی است. حتی اگر به تعبیر امام (ره) توجّه انسان در خلوت بیشتر باشد باز تأکید بر جماعت است. و تشریع نوافل برای تکمیل نواقص فرائض است. یعنی تربیت فردی در جهت و است. فرد ساخته می شود تا با رشد ویژه ای که پیدا می کند در جامعه سازی شرکت کند. فرد تا وقتی به نرسیده است هنوز فردیتش بر قرار است و باید این فردیت را تربیت کند و مراقبت کند در بعد رشد فردی تا و محقق شود. @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📸 جلسات کادر حوزه دانشگاهیان علم وصنعت جهت برنامه ریزی سال تحصیلی 👤 حاضران: 🔸حجت الاسلام عالمی، مدیر حوزه دانشگاهیان 🔹جناب آقای صدری، معاونت راهبردی 🔸حجت الاسلام حقگو، مسئول تزکیه 🔹جناب آقای شاکری، مسئول تخصص 🔸جناب آقای ابوالفتحی، مسئول آموزش 🔹جناب آقای شعبانی فرد، مسئول رسانه 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 امروز دشمن با تمام توان خود تمام اسلام را نشانه رفته است و برای اینکه دشمن را ناامید کنیم باید در مسیر پیروی از ولایت حرکت کنیم. خط ولایت خطی است که مسیر درست و راست و روشن را به ما نشان می‌دهد و اگر می‌خواهیم خود را محک بزنیم باید ببینیم چقدر پیروی از ولایت می‌کنیم و در مسیر ولایی هستیم و بدانیم که اگر غیرازاین باشد منحرف‌شده‌ایم. امروز ولایت، ملاک و معیار میزان است که راه را گم نکنیم پس باید مطیع محض باشیم. @harimeharam_ir 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir