اهداف در یک تشکل تربیتی
آگاهی به مراتب اهداف و توجه به آنها در هنگام برنامهریزی یکی از نیازهای اساسی برنامهنویسی است چرا که بسیار پیش میآید در هنگام برنامهریزی به مرتبهای از اهداف بسنده میکنیم که هیچ اثری در برنامهریزی ندارد. اهداف را در یک تقسیم بندی کلی به چهار سطح تقسیم کردهاند:
۱ ـ هدف غایی
هدف غایی در نظام تربیت اسلامی برگرفته از شناخت انسان (به عنوان موضوع تربیت) در دیدگاه اسلام است و باید در جای خود از آن بحث کرد.
۲ ـ اهداف کلی
اهدافي است برگرفته از تحلیل هدف غایی و نیازها. این اهداف، فراتر از شرايط زماني و مكاني تعيين ميشود چراکه توجه به شرایط، در طراحی اهداف تفصیلی نقش میآفریند، نه در تعیین اهداف کلی. اهداف كلي، تنها چارچوب تعيين اهداف تفصيلي و اهداف جزئي را مشخص ميكند.
۳ ـ اهداف تفصیلی
اين اهداف، حد قابل انتظار از اهداف کلی را در چارچوب الگوي هدفگذاري برای متربیان، تعیین میکنند. به بیان دیگر، آن بخش از اهداف کلی که در شرایط کنونی و با توجه به امکانات موجود قابل دسترسی هستند، اهداف تفصیلی نام دارند.
۴ ـ اهداف عملیاتی و ویژگیهای آن
هیچ یک از سه گروه اهداف بالا به صورت مستقیم نمیتوانند در برنامهریزی نقشی داشته باشند، بلکه اهداف کلی نیز باید تبدیل شده و یک مرحله دیگر نازل شوند. در حقیقت بر اساس آن مرتبه بعدی اهداف است که میتوان برنامهریزی کرد و در مرحله بعد با توجه به آن، برنامه را نقد کرده و عملکرد را مورد ارزیابی قرار داد. این مرتبه بعدی اهداف عملیاتی نام دارد.
برای نمونه اگر ثابت شود که هدف غایی ما در نظام تربیتی اسلام «عبودیت» است و براساس منطق دستیابی به اهداف کلی، مراتب «اسلام»، «ایمان»، «توحید»، «صلاح»، و «مجاهده» به عنوان اهداف کلی تربیت تعیین شوند، آنگاه با بررسی امکانات خودمان و ظرفیتهای مخاطبان به این نتیجه میرسیم که از آن سطحی که در اهداف کلی تعیین شده، فلان مقدار مشخص با امکانات موجود ما و ظرفیت مخاطبمان هماهنگ است و فعلاً میتوانیم به دستیابی به این اندازه مطمئن باشیم. این سطح از هدف، اهداف تفصیلی ما خواهد بود ولی این هدف هم هنوز کلی است.
مثلاً ما در مرحله اهداف تفصیلی به این نتیجه میرسیم که تا فلان زمان معین میتوانیم صفت «ایمان» و «تقوی» را تا حدی در مخاطب ایجاد کنیم. ولی دو عنوان «تقوی» و «ایمان» به کار برنامهریزی نمیآیند.
اکنون نوبت آن است که مشخص کنیم برای اینکه بخواهیم صفت ایمان و تقوی در مخاطب ایجاد شود دقیقاً چهکار باید کنیم و اینجا است که ما این اهداف را عملیاتی میکنیم و میگوئیم انسان مؤمن انسانی است که اولاً فلان حد معین از شناخت را داشته باشد، ثانیاً شناختهایش به گونهای باشد که به احساس تبدیل شود، ثالثاً احساسش به گونهای باشد که به عمل منتهی شود. به بیان دیگر این حد از معرفت که میزانش برای ما معلوم است، هدفی است که میتوان براساس آن برنامهریزی تربیتی کرد، و این همان هدف عملیاتی است که سه ویژگی اساسی دارد:
ـ قابلیت دستیابی داشته باشد.
ـ قابلیت برنامهریزی بر اساس آن میسر باشد.
ـ قابلیت ارزیابی عملکرد براساس آن ممکن باشد.
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
روحیه تشکیلاتی
ما اکثرا در فعالیتی مثل مجموعه های تربیتی، مدرسه، موسسه و یا یک هیئت و گروه مذهبی به کار جمعی مشغولیم؛ اما قواعد و رفتارهای متناسب آن را شاید نمی شناسیم!!
در نتیجه نیروهایمان صرف
🔸خنثی کردن یکدیگر،
🔸غیبت و
🔸آزار هم و...
صرف می شود و در نهایت حرکت رو به جلویمان بسیار کند است.
🍁اگر پذیرفته ایم در جمعی کار کنیم؛ نباید قوانین و ارزشهای مجموعه را نادیده بگیریم و کاری که خودمان دوست می داریم و درست می دانیم را انجام دهیم.
این تک روی در کار جمعی یعنی نابودی کار جمعی.
شرط اول کار جمعی پذیرش مافوق و مجموعه است.
اگر از این روحیات نداریم کار جمعی نکنیم چرا که می رنجیم و می رنجانیم.
☄در عوض رمز تشکلهای مخالف
همین تبعیت سازمانی و همراهی حداکثری است.
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
4_230429698419589913.pdf
1.86M
#تشکیلات_اسلامی
نکات برگزیده جلسه آموزشی استاد عرب اسدی با موضوع تشکیلات اسلامی با رویکرد جبهه سازی در فضای مجازی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
🔰تجربه نگاشت
به آنها گفتم #حیا مهم است ، حیا مرز بین ارتباط است و اگر نباشه، روابطمون از چهارچوب خارج میشود .
به صورت بچه ها دقت کردم ، دیدم وقتی شروع کردم از حیا بگویم با دقت بیشتری به حرف هایم گوش میکنند ، موقعیتش نبود ، تازه از سالن برگشته بودند و خسته بودند. اما خب تا تنور داغ بود باید حرفم را می زدم .
نگاهی کردم به همه ی آنها و گفتم :
حیا خط قرمز گروه است و با صدایی بلند سرشان فریاد زدم اگر کسی از این خط عبور کند ، خونش پای خودش!
با گفتن این جمله ، همه میخ کوب شدند ، پیش خودشان میگفتند حیا مگر چیست که اقا اینقدر روی آن تاکید دارد؟!
بعد برایشان با لحنی محبت آمیز و آرام توضیح دادم.
برایشان از بی حیایی گفتم . از مصادیق بی حیایی گفتم ، جالب بود آنها نمی دانستند ممکن است دیدن یک تصویر نیمه برهنه هم آنها را بی حیا کند .
وقتی برایشان از حیا و بی حیایی گفتم ، از روز بعد تاثیرات عجیبی در آن ها دیدم .
داخل سالن ورزشی مقابل هم لباس عوض نمیکردند ، هر کسی در گوشه ای لباس خود را عوض میکرد .
در مواقع حرف زدنشان دیگر از کلمات رکیک استفاده نکردند و حتی بعضی ها دیگر به نامحرم نگاه نمیکردند ...
ان روز فهمیدم ، اگر برای متربی ها مسئله ای روشن شود ، به آن عمل میکنند و در عمل به آن پیشتاز خواهند ماند ...
✍مصطفی کریمی
#تجربیات_آقای_مربی
#تجربه
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
@morabi_masjed
📢 #ایده_های_تمیز!
🔴 به نظرمون رسید یکی از موانع کار فرهنگی خودجوش و تمیز، فقر #ایده و اسارت در دام کلیشه ها است!
🔸متاسفانه تا سخن از کار فرهنگی می شود، ذهن جوانان ما حداکثر بین چند موضوع جولان میکند: یادواره شهدا، هیات، اردوی راهیان نور، اردوی جهادی، حلقه صالحین، نمایشگاه های نمادین فاطمیه و خرابه شام و ...
این کلیپ رو که چند روز پیش فرستادیم خوبه دوباره ببینیم:
https://eitaa.com/morabi_masjed/1233
▪️شاید چاره کار تهیه فهرستی از #ایده_های_ناب و جدید فرهنگی تمیز و خودجوش باشد!
✅✅ پس از همه اعضای این کانال و خوانندگان این مطلب دعوت میکنم چنانچه ایده فرهنگی قابل توجهی دارند، یا از فعالیت فرهنگی نابی اطلاع دارند یا خود در چنین طرحهای فعال هستند جهت انتشار و معرفی به این کانال ارسال کنند.
🔺حوزه های فعالیت : فضای دانشجویی ، بسیج شهری ، موسسات فرهنگی ، حوزه علمیه ، مدارس و مهدکودک ها، فضای مجازی ، بهزیستی ، بخش بانوان(جداگانه) و...
ایده های ارسالی شامل ویژگیهای زیر (لااقل اکثر آنها) باشند:
۱. عدم اتکاء به بودجه دولتی و مردمی بودن
۲. تکرارپذیری و قابل الگوبرداری
۳. دایره وسیع مخاطبین
نحوه ارسال ایده ها:
۱. عنوان ایده
۲. شرح مختصر ایده
۳. مخاطبین ایده
۴. سابقه اجرایی ایده در صورت اجرای ایده
۵. در قالب یک پست
📞 ارتباط با آیدی زیر جهت ارسال ایده ها :
@mojahedfarhangi
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671298.pdf
582K
درسنامه ششم: بچه های باهوش
تبیین اصول دین
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671337.pdf
705K
درسنامه هفتم: مثبت و منفی
آثار و آفات زبان
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671348.pdf
504.3K
درسنامه هفتم: آفرینش
عوامل سقوط و صعود انسان
سطح۳(۱۶تا۱۸ سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اهم اصول تربیتی 1.pdf
450.4K
جزوه اهم اصول تربیت(۱)
دوره تخصصی تربیت دینی
#تربیت
#تربیت_دینی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اهم اصول تربیتی 2.pdf
422.1K
جزوه اهم اصول تربیت(۲)
دوره تخصصی تربیت دینی
#تربیت
#تربیت_دینی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اهم اصول تربیتی 3.pdf
416.3K
جزوه اهم اصول تربیت(۳)
دوره تخصصی تربیت دینی
#تربیت
#تربیت_دینی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
پیوستهای کانال مربی محور در #ایتا:
با توجه به عدم امکان جستجو در ایتا و به منظور دسترسی سریع و آسان مخاطبین محترم، پیوست های کانال با موضوعات #سرود و #جزوات راه اندازی شد.
پیوست اول کانال:
🎼کانال تخصصی #ســـــرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
پیوست دوم کانال:
📚کتاب مربی(کتب و جزوات ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش دهم(از۱۳)
➕شناخت اقشار مختلف جامعه
گروه هدف ما در کار فرهنگی، بیشتر جوانان هستند.
برای شناخت آنها باید اقشار جامعه را شناخت.
اقشار مختلف جامعه عبارتاند از:
۱ .قشر سفید:
افراد بی عیبی که در جامعه به دور
از هرگونه نقص هستند.
۲ .قشر سیاه:
مجرمان جامعه و افراطیها. این قشر حدود ۲درصد جمعیت جامعه را به خود اختصاص میدهد. نمیتوانیم با روشهای فرهنگی اقشار سیاه را هدایت کنیم، بلکه روش برخورد با آنها روشی انتظامی و قضائی است.
۳ .قشر خاکستری:
قشری که مخاطبان ما در کار فرهنگی، هستند.
جالب است بدانید بسیاری از متولیان فرهنگ آنقدر وقت خود را برای قشر سیاه میگذارند که عموم افراد مجموعه را از یاد میبرند. درحالی که باید بیشتر وقت خود را در مجموعه صرف ۹۸ درصد دیگر کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم. صحبت ما درباره ی عموم جامعه است؛ یعنی افرادی که گاهی اوقات نمازشان را نمیخوانند، چون نسبت به آن جهل دارند؛ بدحجاب هستند، چون نمیدانند و...
بحث ما درباره ی افرادی است که
شبهای قدر و دهه ی محرم به مجموعه می آیند.
اینها اقشار خاکستری جامعه هستند. پس گروه متوسط جامعه گروه هدف ماست.
〰〰〰〰〰〰〰〰
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
بخش چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/454
بخش پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/585
بخش ششم:
eitaa.com/morabi_masjed/779
بخش هفتم:
eitaa.com/morabi_masjed/967
بخش هشتم:
eitaa.com/morabi_masjed/1128
بخش نهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1230
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
کار فرهنگی باید از دل مردم همان منطقه و محله بجوشد...
#کار_فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تعریف فرهنگ و کار فرهنگی
💠کار فرهنگی، آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. #لباس_فرهنگی، یعنی کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ می شود؛ اما #کار_فرهنگی نیست.
💠کار فرهنگی، یعنی #روح فرهنگی در آن باشد، یک #حرکت فرهنگی باشد، #رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد.
اگر شما #مدرسه درست کردید، ولی این مدرسه در #روح_کودکی که #هدف و آماج کار تبلیغی شماست، اثر مثبت نگذاشت، این کار چیست؟
می توانید ادعا کنید که #کار_فرهنگی است؟ نه، این، ضد کار فرهنگی است."
امام خامنه ای
دیدار با مسئولان بنیاد شهید
۱۳۶۹/۱۰/۲۲
#فرمانده
#کار_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار فرهنگی ذوق می خواهد...
حجت الاسلام #انجوی_نژاد
#کار_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed