eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
372 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوالات کاربران 👇👇👇
4_5958412295859079001.mp3
8.68M
‍❥✦༅✿༅✦❥═ 💾 🎙پادکست : چطور پیامبر ازقسم به غیر الله نهی کرده است در حالیکه در قرآن در جا های مختلف خلاف این مسئله روی داده و به غیر الله سوگند یاد شده است؟چطور این تناقض حل میشود⁉️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 جوان شیعه باید اینگونه باشد 🔻امام صادق عليه‌السلام: لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما ❇️ دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. 📚 الأمالى، طوسى، ص ۳۰۴ 🗓 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅سوالات کاربران 👇👇👇
audio_2020-12-06_21-06-16.ogg
949.2K
❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅─ ﷽ 📜 منظور از حدیث «کاد الفقر ان یکون کفراً» چیست؟ اگر عده ای بخاطر فقر و تنگدستی کافر شوند، آیا خداوند آنها را مجازات خواهد کرد؟ 👤 با حضور استاد جواد حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110 ─┅═ೋ❅🌼❅ೋ═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخگویی به روش: 🌻«حمله‌ به‌ مبنای‌ شبهه‌ و ارائه‌مبنای صحیح»🌻 🔶 مدرّس:استاد جواد حیدری🔶 ✳️ یکی از روشهای پاسخگویی: حمله به مبانی شبهه و ارائه‌ی مبنای صحیح است. 🔍لذا پاسخگو می‌بایست با زیرکی منشأ و ریشه ی شبهه را تشخیص دهد تا بتواند آن را هدف قرار دهد،🏹 یعنی ببیند پرسشگر (شبهه افکن) روی چه سکویی ایستاده دارد تیر اندازی می‌کند🤺، همان سکو را هدف بگیرد و به سمت او شلیک کند تا ریشه شبهه منقطع گردد.🎯 بنابراین آشنایی کافی با جریان شناسی 🎖شبهات برای دانستن منشأ شبهات بر پاسخگو ضروری است ✳️ این روش یکی از روشهای پاسخگویی است که اساسا شبهه و سوال را سالبه به انتفاء موضوع می‌کند چرا که به گو‌نه‌ای متبحرانه شبهه افکن را خلع سلاح کرده و دیگر اجازه نمی‌دهد نوبت به پاسخگویی برسد. اما با این وجود کار پاسخگو در اینجا به اتمام نمی‌رسد بلکه پاسخگو پس از آنکه سکو را زد زمین آماده، مستعد و در دسترسش قرار می گیرد لذا نوبت به گام دوم که بذرافشانی و کاشت بذر است می رسد🌾 و پاسخگو نظیر یک زارع دانه‌ی بی‌نقص و عیب خود را می کارد؛ چرا که کار کشاورز علاوه بر ریشه کن نمودن علف‌های هرز کاشتن دانه‌ نیز هست‌👩‍🌾 اینجاست که پاسخگو بذر شیرین پاسخ را به پرسشگر هدیه می کند🎁 ✳️ در این روش سلب و ایجاب باید کنار هم باشد (نفی و اثبات باید کنار هم قرار گیرد) چرا که اگر یکطرفه شد پاسخگویی بصورت تام، کامل و جامع صورت نمی گیرد 🖌مثالها 1⃣ مثال اول معاد: شبهه:انسان اینگونه می‌گوید آیا وقتی ما از این دنیا رفتیم دوباره باز زنده و برگردانده می‌شویم؟ «وَيَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا» {۶۶/سوره مبارکه مریم} پاسخ و استدلال پاسخ قرآن👇 انسان توجه به این مسئله ندارد که أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا ۶۷/مریم ما او را خلق کردیم در حالی که اصلا چیزی نبود قرآن چه جوابی می دهد؟ می‌گوید تو اصلا نبودی من خلق کردم میخواهم برگردانم حالا شما بگید کدام راحتتره؟ (البته درسته که برا خدا همه چی راحت است ولی اینجا دارد از دید مخاطب مطرح می‌کند) خلق اولی راحتتر است یا بوده حالا میخوام برگرداندنمش؟ در این آیه‌ی نورانی استبعاد مبناست یعنی اینکه تو نبودی ما خلقت کردیم این سخت‌تر است یا تو الان هستی میخوام برگردانمت؟ شبهه افکن قانع می‌شود حمله به مبنای شبهه، ارائه‌ی مبنای صحیح (استدلال) 📌مقایسه در این آیه مسئله و‌ مشکل (مبانی غلط) اینجاست که شبهه افکن منکر معاد است و این انکار را با استبعاد مطرح می کند یعنی معتقد است خیلی بعید است وقتی ما از دنیا رفتیم دوباره زنده شویم، خیلی دور از ذهن است او بعید می داند انسانی که خاک شده دوباره برگردد 2⃣ مثال:دوم حس گرایان: گاهی تجربه‌گراها(منبع معرفت را حس و تجربه می‌دانند) تجربه‌گراها متافیزیک را قبول نداشته وخدا را خرافه میدانند،و معتقدند انسان فقط جسم است. لذا بحث از برهان امکان و وجوب و برهان نظم و ... برای حس گرا فایده ندارد. چون حس گرا عقل را قبول ندارد مبنای او حس و تجربه و ساینس است پس اول باید بیائیم مبنای او را درست کنیم بگیم چه کسی گفته منبع معرفت فقط حس است؟ اول این مسئله را درست کن باید اثبات کنیم برایش علاوه بر حس عقل هم منبع شناخت است این روش برای آگنوستیک ها هم جواب می‌دهد چرا که اگر عقل نباشد حتی حس نیز یقین آور نیست چون عقل است که حس و تجربه را علم آور و یقین آور می کند درست است که حس منبع معرفت است ولی حس به تنهایی منبع شناخت نیست. سپس برای او برهان عقلی ارائه می‌دهیم پس اول مبنا را درست کن بعد بیا ارائه‌ی طریق بده. 3⃣ مثال سوم دعا: دعا کردم ولی خدا آنچه خواستم را اجابت نکرد ؟؟ مبنای این‌ تفکر را باید یافت؟ مبنای این سوال این است که این شخص تصور کرده معنای «ادعونی استجب لکم » استجب لکم را آنچه تو میخواهی معنا کرده خوب تا این مبنا را اصلاح نکنیم هر چه تلاش کنیم بی‌اثر است اصل مبنای شبهه را بشناسیم و ریشه کن کنیم ببین خدا که فرموده استجب لکم یعنی جوابت را می‌دهم دست خالی ردت نمی‌کنم نه اینکه هر چه می‌خواهی به تو بدهم بله گاهی آنچه تو خواستی را می‌دهد ولی تضمین نکرده همیشه آنچه تو می‌خواهی را بدهد خدا تضمین اعطا نکرده تضمین اجابت کرده ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
💠 حکم شرعی معامله در بازار فارکس 🔹حجت‌ الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/01mo 📝 باشگاه خبرنگاران جوان: dte.bz/01yj 📝 خبرگزاری رسا: dte.bz/01rs 📝 خبرگزاری حوزه: dte.bz/01hw 📝 خبرگزاری ایکنا: dte.bz/01iq 📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/01sh 📝 صاحب نیوز: dte.bz/01sa 📝 اصفهان شرق: dte.bz/01es 📝 ندای اصفهان: dte.bz/01ne 📝 ربیع: dte.bz/01rb 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
موضوع: تلقیح اسپرم اجنبی به لحاظ فقدان اسپرم در شوهر سوال: يكي از مشكلات زوجين نازا فقدان اسپرم در شوهر است كه در كشورهاي غربي اين نقص با تلقيح اسپرم از مردان ديگر به زن مرتفع مي‌شود. ضمناً در اين رابطه بانك اسپرم وجود دارد و مشخصات مرد دهنده اسپرم با شوهر بيمار مقايسه شده و سعي مي‌شود فرد از نظر ژنتيك شباهت با شوهر بيمار داشته باشد و فاقد بيماري‌هاي ارثي باشد و از آن جايي كه روش فوق تنها راه حاملگي در زناني است كه شوهرشان اصلاً اسپرم ندارند؛ حكم شرعي مسأله چيست؟ امام خمینی (رحمة الله علیه): داخل نمودن مني اجنبي در رحم زن اجنبيه جايز نيست، چه با اجازه زن باشد يا نه، و چه با اجازه‌ي شوهر باشد يا نباشد. تحريرالوسيله، ج2، ص559، م2 آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): سؤال: خانمي كه شوهرش فاقد اسپرم و نطفه مي باشد اگر بخواهند نطفه مرد اجنبي را در رحم او تزريق نمايد:1) آيا احتياج به طلاق و عده دارد؟ 2) آيا شوهر مي‌تواند دوران حمل با او همبستر شود؟ نياز به طلاق ندارد ولي اصل اين كار حرام است و بچّه هم مال مرد صاحب نطفه است نه شوهر زن و نزديكي شوهر هم با زن جايز است. آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه ): عمل مزبور جايز نيست. آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): اين عمل في نفسه اشكال ندارد لكن از لمس و نظر حرام بايد اجتناب شود و بچه ملحق به زن و مرد صاحب نطفه است و نسبت به صاحب رحم در احكام شرعي مربوط به نسب احتياط رعايت شود. آیت الله خویی (رحمة الله علیه): جايز نيست نطفه و مني مرد اجنبي را به زني تلقيح و تزريق نمايند. توضيح المسائل (ملحقات)، ص561، م43 آیت الله سیستانی (دام ظله العالی): جايز نيست ولي اگر تخمک زن را با اسپرم مرد در خارج از رحم بارور كنند و سپس در رحم قرار دهند جايز است و در اين صورت هم فرزند آن مرد نخواهد بود بلكه فرزند صاحب اسپرم است. و جواز اين امر در صورتي كه مستلزم حرامي مانند كشف عورت باشد اختصاص به موارد ضرورت دارد مانند اين كه بچه‌دار نشدن براي او حرجي باشد. آیت الله شبیری (دام ظله العالی): به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر ـ ولو در آزمایشگاه ـ حرام است. ولی اگر بین آن‌ها به طریق شرعی زوجیت ـ ولو موقت ـ حاصل شود و لقاح صورت گیرد اشکالی ندارد. در تمام مواردی که لقاح فی نفسه جایز است اگر مقدمات آن مثل گرفتن تخمک و اسپرم یا انتقال به رحم مستلزم لمس و نظر حرام باشد این اقدامات جایز نیست مگر در فرض اضطرار و استیصال. آیت الله صافی (دام ظله العالی): اين عمل به نظر اينجانب اشكال دارد. آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه): اين نوع تلقيح قطعاً جايز نيست. آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه ( جايز نيست. مجمع المسائل، ج2، ص177، س496 آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی): تلقيح اسپرم مرد بيگانه جايز نيست و فرزندي كه از اين راه متولد مي‌شود شبيه فرزند نامشروع است. آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی): جايز نيست. هزار و يك مسأله فقهي، ج2، ص282 ، س908 توضيح المسائل، ص609 آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی): جايز نيست. توضيح المسائل، ص770 م2898 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
4_5958412295859079004.mp3
4.5M
📋 : در سوره مجادله امده که نباید با کافر خوب بود گرچه خانواده خودت باشه...این در حالی است که در سوره لقمان اومده که به پدر و مادر مشرک نیکی کنید‼️⁉️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
❓چرا بعضی دانشمندان با اینکه عمر خود را در راه شناخت پدیده‏ ها گذرانده‏ اند، به خدا ایمان نمی آورند؟ 🔰پاسخ : خداپرستی مربوط به اراده انسان است، نه علم انسان. لذا نجاری که دائما نردبان می ‏سازد از هیچ کدام بالا نمی‏ رود، زیرا قصد بالا رفتن ندارد. سوزن که برای همه لباس می‏ دوزد، خودش لباس ندارد آئینه فروشی دائما در میان آئینه ‏های مغازه خود می ‏چرخد، ولی ممکن است حتی یقه خود را صاف نکند، ولی عابرین با نگاه به یکی از آینه ‏ها، سر و صورت خود را مرتب می‏ کنند. بسیاری از دانشمندان نیز پدیده ‏ها را شناخته ‏اند اما قصد شناخت پدید آورنده را نداشته ‏اند. 📚 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 @javadheidari110
▪️آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت. 🆔 @javadheidari110
❓حق الناس هایی که احتمال داره به گردن ما مانده باشد و ما نمی دانیم چه کنیم؟ 🔰 حق الناس ها به چهار دسته تقسیم می شوند: 1️⃣ حق الناس مالی 2️⃣ حق الناس جانی 3️⃣ حق الناس آبرویی 4️⃣ حق الناس اضلالی و گمراه کردنی 🔵 نسبت به حق الناس مالی باید آنچه را که به گردن دارد نسبت به آن شخص پرداخت کند و پس بدهد و اگر او را نمی شناخت باید از طرف او رد مظالم و صدقه بدهد. ☢️ نسبت به مورد دوم هم باید به آن شخص مراجعه کند و اگر به جسم او صدمه ای زده از او حلالیت بطلبد و یا دیه آن را بدهد و یا قصاص شود. 🔴 نسبت به مورد سوم هم اگر آبروی شخصی را مثلا با غیبت کردن ریخته است باید اگر به او مراجعه کند مفسده ای ندارد و دعوا نمی شود و او نداراحت نمی شود باید به او بگوید و حلالیت بطلبد و اگر مفسده دارد باید از طرف او و به نیت او استغفار کند و کارهای خوبی انجام دهد و تا جایی که می تواند از اثر این آبرویی که ریخته شده است کم کند. ⚫️ و در مورد اضلالی هم باید تلاش کند کسانی را که گمراه کرده است به راه برگرداند و کار اشتباه خود را جبران کند. ✳️ به ترتیبی که بیان شده آسان ترین نوع حق الناس؛ مالی هست و سخت ترین نوع آن حق الناس اضلالی و گمراه کردن دیگران است که از همه بد تر است و متاسفانه به این مورد در فضای مجازی با شبهاتی که هست خیلی ها را گمراه می کنند. ✅ در هر صورت شخصی که حق الناس به گردن دارد باید تمام تلاش خود را انجام دهد که آنها را رفع و حل کند و آنجایی را که نتوانست با خیرات زیادی که انجام می دهد ان شاء الله خداوند رضایت آنها را خواهد گرفت. 📚 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️ @javadheidari110
4_5944976839293274675.ogg
1.95M
🎯 چرا همه، نمی توانند به امثال من لا یحضره الفقیه رجوع نمایند برای عمل؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5945110919582326089.ogg
1.25M
❎ سلام آیا حدیث معتبری هست که ثابت کنه اصحاب ائمه و حضرت زینب از پوشیه استفاده می کردند؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌻روشهای‌پاسخگویی‌به‌شبهات🌻 🌻تحلیل‌واژگان‌(تعریف‌واژگان)🌻 🔸مدرس:استاد جواد حیدری🔸 یکی از واژه‌گانی که دانستن معنای آن در پاسخگویی کارگشاست تناقض است تعریف تناقض «نقیضُ کلِ شیٍ رفعه» نقیض هر چیزی رفع آن است، نقیض انسان می شود لا انسان، لیس بالانسان حکم تناقض چیست؟ «لایجتمعان و لایرتفعان» نمی‌تواند هر دو باشد،نمی‌تواند هم هیچ کدامش نباشد. یعنی اگر شما گفتید من انسان هستم، نمی‌توانید هم انسان باشید هم غیر انسان باشیدبعضی انسانها عادل هستند(«کم قضیه بعض است» و «کیف قضیه هستند است») نقیض آن چی میشه؟ باید کم و کیف کامل تغییر کند بعض می شود همه (هیچ) و هستند بشود نیستند «هیچکدام از انسان ها عادل نیستند» 🍃🌼شرایط تناقض چیست؟ در تناقض ۸ وحدت شرط دان (که البته بعد از ملاصدرا ۹ وحدت شرط شد) یعنی اگر هر کدام از این وحدت ها نباشد تناقضی اتفاق نیفتاده است. وحدت یعنی چه؟ یعنی باید اتحاد باشد بین هر دوتا گزاره مثال👇 آقایx فرد خوبی هست، آقای x فرد بدی است در نگاه اول بین این دو قضیه تناقض وجود دارد، چون نمی توانیم بگوئیم هم خوب است و هم بد است اما اگر وحدت جهت بین آنها وجود نداشته باشد می گوئیم تناقض نیست چون منظورمان از وحدت، وحدت جهت است که وحدت اضافه هم گویند نسبت هم می‌گویند یعنی من از جهت پرتلاش بودنش می‌گویم خوب است اما از جهت و نسبت خسیس بودنش می‌گویم بد است لذا چون جهت شان متفاوت است پس تناقضی در کار نیست این ۸ وحدت چیست؟ 1⃣وحدت موضوع: آقای x خوب است / خانم y بد است. وحدت موضوع ندارد لذا تناقضی ندارد 2⃣وحدت محمول: آقایx خوب است/ آقایyآشپز نیست اینها که با هم تناقض ندارند 3⃣وحدت زمان: آقای x دیروز خوب بود/آقای x امروز بداست،تناقض گویی نیست چون زمانش متفاوت است. 4⃣وحدت مکان: آقایx در اصفهان خوب است آقایx در شیراز بد است تناقض ندارد چون وحدت مکان ندارد. 5⃣قوه6⃣فعل: گاهی وحدت قوع و فعل ندارد: آقای x دکتر نیست، آقای x دکتر هست اینکه تناقض نیست چون دکتر هست بالقوه و دکتر نیست بالفعل لذا تناقض ندارد. 7⃣کل8⃣جزء: این ماشین به درد می خورد، این ماشین به درد نمی خورد، تناقض نیست زیرا منظور این است که: کلیت ماشین خوب است اما جهت بد بودن جزء است چون دیسک و صفحه‌اش مشکل دارد بد است لذا تناقضی وجود ندارد. 9⃣وحدت شرط: آقایx خوب است آقای x خوب نیست این تناقض نیست چون ایشان به شرط خلوص خوب است اما به شرط ریا بد است ♻️بسیار کسانی که در سوالشان ادعای تناقض می کنند ابتدا از آنها بخواهیم تناقض را تعریف کنند وشروطش را بگوید اکثرا سوال شان منتفی میشود. 🍎مثال۱ قرآن می‌فرماید:«آسمان و زمین در دو روز، در چهار روز، یا شش روز» آیات سه دسته اند!! پس چقدر این آفرینش طول کشیده است؟!؟ یومین؟ اربعة ایام؟ ستة ایام؟؟ کدام درست است؟؟می پرسد بالاخره آسمان و زمین در چند روز آفریده شد؟ می گوئیم جهت آیات را ببین، 🌼یومین: یا زمین را می‌فرماید یا آسمان را می‌فرماید یا ارزاق بین آسمان و زمین را داره مطرح می‌کند (دو روز ناظر به یکی از اینها) 🌼اربعه ارض و سماء با هم هر کدام دو روز است میشه ۴ روز یا زمین یا آسمان با بین آسمان و زمین. 🌼«فی ستة ایام» منظور همه‌ی آنهاست. هیچ تناقضی ندارند این آیات، چون جهت آیات متفاوت است. 🍏مثال ۲ بالاخره قابض ارواح کیست؟ ملک الموت است؟ فرشتگان دیگرند؟الله تبارک و تعالی است؟ کدام؟ لذا خدا در قرآن دستور تدبر در آیات داده‌اند«لیدبروا ...» باید در آیات تدبر کرد و با تدبر خواهیم دانست تناقضی در قرآن نیست و هر کدام از آیات نورانی قرآن کریم ناظر به جهت خاصی است. 🍎مثال۳ بالاخره در قیامت سوال می شود یا نه؟ «لایسئلون، هم یسئلون» کدام؟؟ با تدبر در آیات مشاهده خواهیم کرد جهت آیه چیست؟ ناظر به چیست؟ و بررسی می شود گروه افراد متفاوت است و هر کدام مخصوص گروه خاصی است 🍏مثال۴ در قرآن مشرق و مغرب داریم و همچنین مشارق و مغارب نیز داریم کدام صحیح است؟آیا این تناقض نیست؟ 🌻 المشرق و المغرب جنس است و اینجا اصلا در صدد و در مقام بیان تعداد نیست بلکه جنس مشرق و مغرب منظور است. 🌻مشرق و مغرب از جهت منتهی الیه بودن است. مشارق و مغارب بین این منتهی الیه‌هاست و همچنین در مشارق و مغارب تعداد نیز لحاظ شده است‌. لذا چون جهات متفاوت است تناقضی در کار نیست. 💎نتیجه اینکه با تدبر در آیات خواهیم دانست: 1⃣ادعای تناقضی که دیگر اندیشان نسبت به برخی آیات قرآن دارند هیچکدام شرایط تناقض را دارا نیست لذا اساسا تناقضی اتفاق نیفتاده است و تناقض، تناقض بَدوی بوده است یعنی مستقر نیست در ابتدای امر احساس تناقض می‌شود. 2⃣سبب می‌شود عظمت اعجاز قرآن را فهم نمائیم. ╔═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 گاهی یک شوخی اثرش از چند برهان بیشتر است! 🔹 از آن شاهکارهای سیاسی مرحوم سید حسن مدرس نقل می‌کنند که در همان دوره یک موجی پیدا شده بود - که هر چند وقت یک بار هم پیدا می‌شود و آن وقت این موج شدیدتر از امروز بود - که ما باید لغات بیگانه (به قول اینها) را از زبان فارسی بیرون بریزیم و اصلًا نباید هیچ لغت عربی در زبان ما وجود داشته باشد. 🔹 این موج در مجلس هم راه پیدا کرده بود و می‌خواستند آن را به صورت یک قانون در بیاورند. مرحوم مدرس با این فکر مبارزه می‌کرد. گاهی یک شوخی، یک متلک، یک هو کردن اثرش از چند برهان بیشتر است. گفته بود بسیار خوب، حالا ببینیم چی می‌‏شِد! (به قول خودش؛ اصفهانی بود) و چه از آب در می‌آید! 🔹 رو کرده بود به رئیس مجلس و گفته بود آقای رئیس مجلس! اسم من حسنِس، اسم جنابعالی هم حسینِس. حالا این اسمها را می‌خواهند تبدیل کنند به فارسی. پس من می‌شوم «نیک»، حسین هم که تصغیر حسن است می‌شود نیکچه، پس بعد از این من نیکم شما نیکچه، مثل دیگ و دیگچه! 🔹 چند تا از اینها را با همدیگر جور کرد، مجلس خندید و لایحه با همین [شوخی] از بین رفت. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۶، ص۱۹۵ 🌹🌹 ⭕️ @javadheidari110
4_5944976839293274650.ogg
2.82M
🌸 🔍 تبین حدیث "کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا" را از استاد جواد حیدری بشنوید... 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻روشهای‌پاسخگویی‌به‌شبهات🌻 🌻تحلیل‌واژگان‌(تعریف‌واژگان)🌻 🔸مُدرِّس: استاد جواد حیدری🔸 از دیگر واژه‌گانی که دانستن معنای آن در پاسخگویی کارگشاست تعارض و تزاحم‌اند.چرا که گاهی ممکن است این دو واژه با همدیگر خلط شوند. لزوم تعریف دو واژه: 1⃣ پاسخگو خودش خط‌کشی‌ها را رعایت کند تا در دام مغالطات نیفتد. 2⃣ پاسخگو با دانستن معانی ایندو واژه عکس العملی مناسبی در برابر ادعاهای پرسشگر نشان می دهد فلذا خواهد دانست که آیا ادعای تعارض یا تزاحم پرسشگر صحیح است یا خیر گاهی در معارف و آموزه‌های دینی، شاهد تعارض هستیم. 🌻تعریف تعارض یعنی در عرض هم قرار گرفتن و همدیگر را، نفی کردن است. ناسازگاری روایات در مقامِ واقع یعنی دو روایت‌ در مقام روایت، در عالم واقع و عالم اثبات با هم ناسازگارند 🍎 مثال 🍏 در روایات گاهی گزاره‌ای از یک یا چند معصوم نقل می‌شود که در آن بیان معارف با یکدیگر سازگاری ندارند لذا گاهی ادعای تناقض می‌شود باید شروط و ... را سنجید، و گاهی ادعای تعارض یا تزاحم می‌شود که باید بررسی شوند 🌻تعارض در ادله به چه معناست تعارض در ادله به این معناست که دو روایت از معصوم داریم یکی: غسل جمعه واجب است یکی: غسل جمعه حرام است. اینجا چون بحث از دو مقوله‌ی واجب و حرام مطرح است این دو مقوله نقیض یکدیگر نیستند بلکه ضد هم هستند ☝️تذکر: اگر دو گزاره‌ یکی حرام باشد و دیگری حرام نباشد اینجا تناقض است ولی اگر دو گزاره، یکی دال بر وجوب و دیگری دال بر حرمت باشد اینجا تعارض پیش می‌آید چرا که دو امر تکلیفی وجودی هستند و ضد هم‌اند 🌻تعریف تزاحم تزاحم مربوط به مقام عمل انسان است،در تزاحم برخورد و نسبت، با مقام اصل روایات و مقام ادله، تنافی نمی‌بینیم‌ بلکه در مقام عمل دچار مشکل می‌شویم.مثال یک روایت فرموده‌:«حفظ جان مؤمن واجب است» یک گزاره‌ی دیگر :«حرام است وارد مکان غصبی بشوید » این دو گزاره در مقام روایی ارتباطی با هم ندارند،چرا که یکی مربوط به حفظ جان و دیگری مربوط به غصب است اما گاهی در مرحله‌ی عمل و فعل ،مقابل همدیکر قرار می‌گیرند، لذا آنجایی که شخصی دارد غرق می‌شود و برای نجات جان او مجبورهستیم وارد زمین دیگری شویم‌ و‌ مالک زمین،راضی نیست کسی وارد زمینش شود، اینجا در مقام عمل دچار مشکل شده‌ایم یعنی برای انجام‌ واجب می‌بایست مرتکب حرامی بشویم و این تزاحم است 🌻تفاوت تعارض و تزاحم: تزاحم مربوط به عمل انسان است اما تعارض مربوط به برخورد با اصل روایت است 🌻عند التعارض چه باید کرد؟ باید دید تعارض از چه نوعی است: آیا عام و خاص مطلق است؟یا عام‌ و خاص من وجه یا تباین؟بالاخره چیست؟ اگر عام و خاص مطلق بود حمل بر یکدیگر می‌کنیم مثلا گفته می‌شود مشرکین را هر کجا دیدید بکشید البته مشرکینی که با شما می‌جنگند خوب این دو گزاره که در ظاهر با همدیگر مشکلی ندارند را حمل مطلق بر مقید می‌کنیم یعنی منظور از کشتن آنهایی هستند که به شما حمله کردند،امایک موقع مقابل هم هستند حلال و حرام است می‌رویم بررسی سندی می‌کنیم بالاخره یکی صحیح است یکی نادرست،گاهی هم به‌گونه‌ای هست که هر دو سند و محتوا صحیح است که بحث تَخَییر پیش می‌آید. «اذن فَتَخَیَّر» 🌻عند التزاحم چه کنیم؟ عقل حکم می‌کند باید اهم و‌ مهم کنیم درست است که غصب زمین حرام است اما‌ نجات جان فرد خیلی مهم‌تر و مصلحتش اقوی‌ است لذا زمین را غصب می‌کنیم و می‌رویم فرد را نجات می‌دهیم یعنی نمی‌توان گفت چون غصب حرام است معذوریم در زمین دیگری وارد شوم و بگذاریم غرق شود بلکه در این مواقع عقل حکم می‌کند و شرع نیز،حکم‌ عقل را می‌پذیرد«کُلَّما حَکَمَ بِهِ العقل حَکَمَ بِهِ الشَّرع » بنابراین عند التزاحم «الاهم فالمهم» اهم را بر مهم ترجیح می دهیم تا این مقوله برطرف شود. 🦋خلاصه اینکه: مسئله‌ی تناقض گاهی در شبهات مطرح می شود که باید وحدتهای ۸گانه رعایت شود. 🌻گاهی در شبهات ادعای تعارض می‌شود که مربوط می شود به مقام استنباط و اجتهاد ادله که باید تشخیص دهیم. 🌻گاهی تعارض مربوط می‌شود به مقام ادله و روایات با آن چه کنیم؟ آن بر عهده‌ی علم اصول است این دو واژه نباید با یکدیگر خلط شود لذا باید نسبت به آنها مطلع باشیم تا پاسخ صحیح و عمل صحیح را انجام دهیم. ═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا