🌷 ویژه نامه «به رنگ مادر»
🔸 به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن
🔹 تهیه شده در نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
📥دریافت PDF ویژه نامه:
dte.bz/berangemadar
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
هدایت شده از عصر آب
🔺 #توحید_اهل_بیت
⤴️ یکی از منابع مهم و معتبر در شناخت توحید، #خطبه_فدکیه است. در قالب چند فرسته به تبیین و مقایسه توحید فاطمی و سایر مکاتب بشری اشاره میشود
🔅 فرسته اول
➖➖➖
در مکتب اهل بیت دیدار خدا با چشم سر، ممتنع ذاتی است؛ مثل شریک الباری . حضرت زهراء (س) در خطبه فدکیه فرمودند: « الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ، وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ، ؛ خدا با چشم سر قابل دیدن نیست، و با زبان نمیتوان وی را توصیف کرد و کیفیتش برتر از اوهام است.»
امام باقر(ع) نیز به یکی از خوارج فرمود: خدا به مشاهده با چشم دیده نمیشود.( صدوق،الامالی،ص278)
+
در مقابل بسیاری از پیروان سایر مکاتب به دیدن خدا با جشم سر باور دارند. به چند نمونه اشاره میشود.
ابوالحسن اشعری از بزرگان سنی در باب اول کتابش دنبال اثبات دیدن خداوند با چشم در قیامت است. (الإبانة عن أصول الديانة،ص35)
==
ماتریدی دیگر عالم پرآوازه اهل سقیفه، نیز قائل است خدا بدون کیف قابل رویت است ، (ماتریدی،التوحید،ص85.)
==
سید قطب از رهبران بزرگ اخوان المسلمین مصر معتقد است : «حالتى كه روى مؤمنان، خوش و خرّم و شاداب است؛ شادابى از آن رو كه به سوى پروردگار نظر مىكنند. آرى، نظر كردن به سوى ذات بارى تعالى. وه چه زيبا! چه خوش حالتى! چه سعادتى! چه درجه والايى است كه مؤمنان در روز قيامت از آن برخوردارند. »( قطب،فى ظلال القرآن،ج6،ص3771.)
=-=
غزالی از صوفیان پر آوزه گفته : « و باز آنكه از همه صفات آفريدگان منزّه است، در اين جهان دانستنى- است و در آن جهان ديدنى است. و چنانكه اندر اين جهان بىچون و بىچگونه دانند وى را، در آن جهان نيز بىچون و بىچگونه بينند وى را، كه آن ديدار از جنس ديدار اين جهانى نيست. » ( غزالی، كيمياى سعادت، ج1، ص: 126.)
==
نظامی گنجوی سروده است :« دیدنش از دیده نباید نهفت / کوری آنکس که بدیده نگفت ** دید پیمبر نه به چشمی دگر / بلکه بدین چشم سر این چشم سر » (نظامی، مخزن الاسرار،19.)
==
مولوی در مثنویاش گفته : « قصد در معراج ديد دوست بود/ در تبع عرش و ملايك هم نمود» ابلاغ، نظر جلال الدین را چنین می داند : « مولانا جلال الدین درین باره مذهب اهل سنت و جماعت را تایید میکند و می گوید رویت خدا با چشم ممکن است» (عنایه الله ابلاغ،مولانا جلال الدین بلخی میان صوفیه و علماء کلام،ص287)
==
نور علی الهی رهبر یکی از طریقتهای انحرافی نیز گوید:« ما میگوییم خدا به جان آن سیبلهایت ما را به رشته امتحان در نیاور.» (آثارالحق، ج1، ص 21، گفتار42)
ادامه دارد...
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
اگر خداوند ، مرکب نیست ، چگونه از روح خود در انسان دمیده است؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: خداوند در سوره حجر می فرماید:«نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي»؛ «و از روح خود در او دميدم». (1)
نکته ی دوم: ترکیب، نوعی نقص و احتیاج است و خداوند از نقص و نیاز منزه است.
اما اینكه آیه كریمه روح دمیده شده را (که مخلوقی از مخلوقات اوست )به خدای متعال نسبت می دهد، فقط برای تكریم و عظمت روح انسانی است .
این نوع «اضافه» در ادبیات، به «اضافه ی تشریفی» معروف است. مانند: «بیت الله»،«شهر الله»،«ثارالله».
خداوند نه خانه و نه ماه و نه خون، دارد ولی از جهت ارزش و شرافت این امور، به خود نسبت داده است و اضافه ی حقیقی نیست.
نکته سوم : از امام صادق علیه السلام ،در مورد آیه شریفه «نفخت فیه من روحی» سوال شد؛حضرت فرمودند:« هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَة»؛«این روح مخلوقی از مخلوقات خداست». (2)
نتیجه اینکه : علت نسبت دادن روح به خدا در آیه شریفه ، شرافت و عظمت روح انسانی می باشد و نه ینکه نعوذ بالله خداوند مرکب از روح و امری دیگر باشد.
پی نوشت ها:
1. حجر/29
2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 133
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
پرسش : فلسفه وجود محلّل پس از طلاق سوم چیست؟
پاسخ : همان گونه که ازدواج، یک امر حیاتى و ضرورى است، طلاق هم در شرایط خاصى،ضرورت پیدا مى کند، لذا اسلام بر خلاف مسیحیتِ تحریف یافته، طلاق را مجاز شمرده،
ولى از آنجا که از هم پاشیدن خانواده ها زیان هاى جبران ناپذیرى براى فرد و اجتماع
دارد، با استفاده از عوامل مختلفى، طلاق را تا آنجا که ممکن است محدود ساخته، و
احکامى تشریع نموده که با توجه به آنها طلاق به حداقل مى رسد.
موضوع الزام به ازدواج مجدد یا مُحَلِّل که بعد از سه طلاق در آیه 230 سوره «بقره»
آمده است، یکى از آن عوامل محسوب مى شود؛ زیرا ازدواج رسمى زن بعد از سه طلاق با
مرد دیگر، مخصوصاً با این قید که باید آمیزش جنسى نیز صورت گیرد، سدّ بزرگى براى
ادامه طلاق و طلاق کشى است.
به کسى که مى خواهد دست به طلاق سوم بزند هشدار مى دهد که راه بازگشت براى او ممکن
است براى همیشه بسته شود؛ زیرا راه بازگشت از مسیر یک ازدواج دائم با مرد دیگرى مى
گذرد و همسر دوم ممکن است او را طلاق ندهد، و به فرض که طلاق بدهد این جریان مى
تواند وجدان و عواطف مرد را جریحه دار سازد، لذا تا مجبور نشود، دست به چنین کارى
نخواهد زد.
در حقیقت، موضوع مُحَلِّل و به تعبیر دیگر، ازدواج دائمى مجدد زن با همسر دیگر،
مانعى بر سر راه مردان هوسباز و فریبکار است ، تا زن را بازیچه هوا و هوس خودنسازند و به طور نامحدود از قانون طلاق و رجوع استفاده نکنند، و در عین حال راه بازگشت نیز به کلى بسته نشده است. در مورد دلیل چنین حکمی، از امام رضا(ع) نقل شده که دلیل این امر به نوعی توبیخ و کیفر برای مردان است تا طلاق در بین آنها سبک
شمرده نشود و تا زنها مورد اذیت و آزار قرار نگیرند. (1)
شرائطى که در این ازدواج شده، مانند: دائم بودن، مى فهماند هدف ازدواج جدید این
نبوده که راه را براى به هم رسیدن زن به شوهر اول، هموار کند؛ زیرا چه بسا شوهر
دوم حاضر به طلاق نشود، ازدواج موقت نیست که زمان آن پایان یابد، بنابراین، از این
قانون نمى توان سوء استفاده کرد.با توجه به آنچه در بالا آمد، مى توان گفت: هدف این بوده است که مرد و زن بعد از سه مرتبه طلاق، با ازدواج دیگرى از هم جدا شوند تا هر یک زندگى دلخواه خود را پیش گیرد، و مسأله ازدواج که امر مقدسى است دستخوش تمایلات شیطانى همسر اول نشود.ولى در عین حال، اگر زن از همسر دوم هم جدا شد، راه
بازگشت به روى آن دو بسته نیست. و نکاح آنها مجدداً حلال مى شود، و لذا نام مُحَلِّل به همسر دوم داده اند.
بر اساس آنچه گفته شد این نکته به خوبى روشن مى شود: بحث از ازدواج واقعى و جدى است، و اگر کسى از اول قصد ازدواج دائم نداشته باشد، و تنها صورت سازى کند تا عنوان مُحَلِّل حاصل شود، چنین ازدواجى باطل است و هیچ اثرى براى حلال شدن زن به شوهر اول، نخواهد داشت و حدیث معروفى که از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در بسیارى از کتب تفسیر نقل شده: « لَعَنَ اللّهُ الْمُحَلِّلَ وَ الْمُحَلَّلَ لَهُ»؛ (خداوند لعنت کند محلّل و آن کسى را که محلّل براى او اقدام مى کند)، (2) ممکن است اشاره به همین ازدواج هاى صورى و ساختگى باشد.
هیاهوى بعضى از مغرضان و بى خبران که بدون آگاهى از شرایط و ویژگى هاى این مسأله آن را مورد هجوم قرار داده اند و کلماتى از
سر اغراض شخصى نسبت به مقدسات اسلام و یا نا آگاهى از احکام آن، به هم بافته اند،(3) کمترین ارزشى ندارد و تنها دلیل بر جهل و کینه توزى آنها نسبت به اسلام است وگرنه، این حکم الهى با شرائطى که ذکر شد، عاملى است براى باز داشتن از طلاق هاى مکرر و پایان دادن به خودکامگى بعضى از مردان، و سامان بخشیدن به نظام نکاح و زناشویى قانون محلل در جلوگیری از طلاق تأثیر بسزائی داشته و همواره به شکل یک تهدید دردناک جلو چشم مردان بوده است . مردانی که یک در صد احتمال می داده اند که به سراغ زن اول خود خواهند رفت از مبادرت به طلاق سوم خودداری کرده اند و به همین دلیل است که بسیار کم اتفاق افتاده است که چنین نیازی پیدا شود و کار به محلل بکشد.هر کدام از ما در طول عمر خود یا اصلا طلاقی را که نیاز به محلل پیدا کرده باشد سراغ ندارد و یا اگر سراغ داشته باشد حتما از یک واقعه و دو واقعه تجاوز نمی
کند . کدام مجازات است که اینقدر قدرت جلوگیری داشته باشد . (4)
پی نوشت ها:
(1).ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص 502
(2). «مجمع البيان»، جلد 1 و 2، صفحه 331
(3). اشاره به فيلم و سريالى است كه به نام«مُحَلِّل» در زمان طاغوت ساخته و پخش شدو در آن به احكام مقدس اسلام توهين گرديد.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
💢🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑 💢🛑💢
🛑
💢
🛑
💢
پرســـ❓ــش
⁉️واکنش شما نسبت به نوجوانی که میگوید، میخواهد تغییر دین دهد (مسیحی و...) شود چیست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ توجه به چراغ چشمکزن🚨
تجریه به بنده ثابت کرده منشا طرح چنین تصمیماتی را باید در خانواده جستجو کرد لذا خانواده نسبت به این دغدغه و سوال فرزند خود به مثابه یک چراغ قرمز چشمک زن نگاه کنند که دارد یک اخطار و آلارم میدهد.
2⃣ جار زدنِ تغییرِ دین ممنوع⛔️
مسئلهی دین ایمان یک مسئلهی قلبی است لذا کسی خواه دین را بپذیرد، نپذیرد و خواه تغییر دین دهد کاملاً مختار است و کسی نیز او را اعدام نمیکند، چون مسئلهی قلبی را نه کسی متوجه میشود و نه اعدامی در کار است اما اجازه و حق ندارد در اجتماع و در وسط میدان بیاید و تغییر دادن دین خود را علنی کند چون موجب سلب امنیت فکری و روانی دیگران میشود و اگر چنین کاری را انجام دهد با او برخورد میشود و البته نحوهی برخورد با او به صورت امتداد نیز تابع شرایطی است نظیر تعادل اعصابداشتن، مجبور نبودن، شبههنداشتن و ... است، یعنی به سادگی نمیتوانیم حکم ارتداد کسی را صادر کرد.
3⃣ روشِ تمثیل (قرینهسازی)🌛🌜
و اما مبحث ما پیرامون نوجوانی است که قصد دارد مسیحی شود، حال سوال اینجاست با چنین نوجوانی چگونه برخورد کنیم؟ ما علاوه بر مد نظر داشتن نکات قبل در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است.
والدین میبایست با استفاده از روش تمثیل(قرینهسازی) از نوجوان پرسش کنند ملزومات مورد نیاز برای رفتن به شهر دیگر یا صعود به قله چیست؟ او در پاسخ میگوید: وسیلهی مطمئن(مرکبمناسب)، راهنما، باید نسبت به آن شهر یا مسیر شناخت داشتهباشیم تا در مسیر سردرگم و حیران نشویم و...
〽️ آری همانگونه که برای رفتن به شهر دیگر یا انتخاب یک رشتهی تحصیلی سرمایهگذاری و هزینه کردن لازم و ضروریست حال سوال این است آیا پیرامون دین که مسئلهی سعادت دنیا و آخرتمان در میان است نیاز به تحقیق و حجت نداریم؟
〽️ لذا والدین در چنین مسئلهای باید با نوجوان همراه شوند و به او بگویند اگر پیرامون آن دین آگاهی داری، در موردش تحقیق کردهای و ادلهی کافی برای آن دین داری و واقعا پیرامون آن دین تحقیق کردهای و ادعا داری که آن دین توانسته تمام سوالات و دغدغههایت را پاسخ دهد پس باید به آن دین بپیوندی، بیا تا با همدیگر نزد کارشناس دین برویم تا ادلهات را برایش بگوئی تا ما نیز مسیحی شویم.
🚨تذکر: نکتهی مهم این است که والدین باید نوجوان همراه شوند اما این همراهی نباید به صورت تام و تمام باشد بلکه باید با او نزد کارشناس دینی بروند تا او برای کارشناس دینی سوالاتش را مطرح کند و همچنین شناخت خود نسبت به آن دین را نیز شرحدهد.
♻️نتیجه اینکه
❇️ دلزدگی نوجوان از برخی دینداران
روی آوردن نوحوان به مسیحیت یعنی او در ذهن خود یک زدگی نسبت به اسلام ایجاد شده است که البته با اندکی مداقه کشف میشود دلزدگی او نسبت به مسلمانان است و نسبت با اسلام دلزدگی ندارد.
❇️ وظیفهی والدین:
در چنین موقعیتهائی والدین حق ندارند نوجوان را تنبیهکنند و یا برچسب نجس شدن به او بزنند و یا او را از خانه بیرون کنند بلکه وظیفهی آنان همراهی با او برای سوق دادن او به سمت کارشناس دین است.
❇️ وظیفهی کارشناس دین:
کارشناس دین میبایست دغدعههای فکری نوجوان را با مهربانی بشنود و با استفاده از روشهائی که قبلاً در بحث پاسخگوئی به سوالات نوجوانان آموزش دادهایم. پاسخهائی در سطح نوجوان و در حد فهم او ارائه دهد.
#شبهات_نوجوان
#تغییر_دین
🆔 @javadheidari110
💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢
@ramezan_ghasem110
سریعترین صعود تاریخ کشورمان؛
ایران اولین آسیایی حاضر در جام جهانی2021
مبارک مردم ایران وکلیه ایران دوستان جهان.
@javadheidari110
🟢 پیروی از مد روز!
🔸 از نظر طرز فکر برخی، همین که چیزی از سلیقه و مد روز - خصوصاً در دنیای غرب - افتاد، کافی است که حکم کنیم «مقتضیات زمان» تغییر کرده است، «جبر تاریخ» است، «اجتنابناپذیر» است؛ «لازمه ترقّی و تعالی» است، در صورتی که میدانیم زمان و محیط و عوامل اجتماعی را بشر میسازد، از عالم قدس وارد نمیشود، و بشر - هر چند غربی باشد- جایز الخطاست.
🔹 بشر همان طوری که عقل و علم دارد، شهوت و هوای نفس هم دارد و همان طوری که در جهت مصلحت و زندگی بهتر گام بر میدارد، احیاناً انحراف هم پیدا میکند؛ پس زمان نیز، هم امکان پیشروی دارد و هم امکان انحراف. با پیشرویهای زمان باید پیش رفت و با انحرافات آن باید مبارزه کرد.
📒 استاد مطهری، ختم نبوت، ص۷۹
@javaddheidari110