4_5877384581019077037.mp3
3.17M
❎آیا اهلبیت ع خلفا را لعن میکردند؟سیره آنها چگونه بوده؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
🔻کانال استاد جواد حیدری
@javadheidari110
هدایت شده از علي نعمتي
4_5877384581019077385.mp3
1.75M
❎ آیانهج البلاغه تحریف شده یاخیر؟
و در چه صورت میتوان تماماً به آن استناد کرد؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
🔻کانال استاد جواد حیدری
@javadheidaei110
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان
🌀 دغدغه معیشت و فقدان مهارت
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 در حوزههای علمیه اولویت اصلی با درسخواندن است و بحق نیز باید چنین باشد؛ چون حوزه قرار است بستر تربیت طلاب باشد تا آنها را برای ترویج معارف الهی درجامعه مهیا سازد. لذا طلبه را هرگز نمیتوان جدا از علمآموزی تصور کرد. روح طلبه به طلب علم گره میخورد و تحصیل و کسب علم برایش تعبد محسوب میشود.
🔹 اگرچه در علوم و معارف الهی طلبه به خوبی درمییابد که رزاق حقیقی خداوند است و قناعت را نیز با زهد عجین مینماید؛ اما دغدغهی معیشت باز هم بخشی اجتنابناپذیر از زندگی طلاب است. گاهی فشارهای اقتصادی به حدی زندگی یک طلبه را تحت تأثیر قرار میدهد که ناخواسته اولویتها برای او تغییرمیکند و کسب معاش، جای خود را به درس میدهد!! این چالش، طلبه را سر دو راهی قرار میدهد: طلبه یا باید در کنار درس به کاری نیز مشغول گردد و یا قید درس را زده و به همان میزانی که خوانده اکتفاء نماید و وارد بازار کار شود.
🔹 درست است که طلبه خودش در مسیر علمآموزی قدم نهاده است و از همان ابتدا به سختی راه واقف بوده است، اما طبیعتا درسخواندن نیازمند تمرکز و آرامش فکر است و اگر دغدغهی بحران معیشت حل نشود، ذهن و فکر هم آمادگی لازم برای کسب علوم را نخواهد داشت.
🔹 از طرفی برخی به شدت معتقدند تنها، پرداختن به تدریس، تبلیغ و تحقیق و پژوهش از وظایف یک طلبه است و طلاب نباید به اموری غیر ازاین رو آورند. این تفکر باعث میشود که اینگونه افراد نسبت به طلابی که در کنار درس کار میکنند، معترض بوده و رفتار آنها را دور از شأن طلبگی قلمداد نمایند. از سوی دیگر، همه طلاب شغل پارهوقت آخوندی -در راستای تبلیغ و تدریس و تحقیق- که مکفی حداقلیات معیشت باشد سراغ ندارند.
🔹 طولانی بودن دورههای عمومی دروس حوزوی باعث میشود که طلاب، تازه بعد از سال ها درس بتوانند وارد مباحث تخصصی شوند و در این مدت نیزمهارتی کسب نکنند و ندانند که دقیقا چه آینده ای در انتظارشان است.
🔹 لذا امروز به شدت جای خالی یک برنامه مدون در حوزه احساس میشود. برنامهای که ازهمان سالهای ابتدایی ورود به حوزه در کنار دروس عمومی، تخصص محوری را نیز پیاده سازد و همسو با نیاز جامعه، طلبه اهل علم و اهل مهارت تربیت نماید تا ازاین طریق هم به طلاب و هم به جامعه خدمت نماید.
🔹 آموزههای اسلام بسیار گسترده است و تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی انسان را در بر میگیرند، لذا علوم دینی پتانسیل لازم برای ورود به فضاهای متعدد اجتماعی را دارد. اما متاسفانه حوزه علمیه هم به مهارتآموزی و آموزش علوم کاربردی لازم برای حضور طلاب در نهادهای مختلف کمتر توجه کرده و هم پیگیر حضور طلاب در برخی از فضاهای اجتماعی نبوده است. فضاهایی همچون آموزش و پرورش، بیمارستانها، زندانها، بهزیستی ها، نهادهای مربوط به امور مددکاری، فعالیتهای اجتماعی حتی کانونهای ترک اعتیاد، مراکز مشاورهای، و دهها و صدها فضای دیگر که میتواند از حضور طلاب مهارت دیده در حوزه بهره ببرد.
🔹 امروزه جامعه بیش از پیش نیازمند در صحنه بودن طلاب است. حوزه علمیه باید با ایجاد فضای مهارتآموزی و تربیت طلبه برای فضاهای مشخص، کارآمدی و تأثیرگذاری طلاب را در جامعه بالا ببرد. ناگفته نماند که حیات علمی طلبه به حیات اجتماعی او گره خورده است و تفکیک بین این دو مسأله طلبه را به حالت احتضار خواهد کشاند.
#مهارت
#معیشت
@Manahejj
✅پرسش
🔶چرا خدا به ما اختیار داده و بعد بر اساس انتخابمان مجازات میشویم؟
💜پاسخ کوتاه
بیگمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد میتواند با اراده و اختیار خود آنرا انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجهی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد. اینگونه است که در میان تمام ملتها – چه جوامعی که اختیار انسان را میپذیرند یا نه، و چه اینکه به وجود خداوند باور دارند یا نه- مجرمان مجازات میشوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بیگناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را میپذیرد؟!
خداوند میفرماید من شما را بگونهای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمیکند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد!
📚کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
♨️@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️ مباهله در احادیث شیعه و اهل سنت/ اعمال روز مباهله را بهتر بشناسیم.
#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبرگزاری_صاحب_نیوز
↪️ snai.ir/966309
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
آیا در زمان حاضر ، امکان مباهله وجود دارد؟
......................................................................................................................................
️ پاسخ:
نکته اول : مباهله ، به معنى نفرين كردن دو نفر یا دو گروه به يكديگر(بعد از اثر نکردن منطق و استدلال) است، بدين ترتيب که افرادى كه باهم گفتگو درباره يك مسئله مهم مذهبى دارند در یکجا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.
نکته دوم : از رواياتى كه در منابع اسلامى نقلشده ،استفاده مىشود که ، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست.از امام صادق علیهالسلام ،نقلشده كه فرمود:«…إذا كان كذلك فادعهم الى المباهلة…»؛«اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد».(1)
نتیجه : مباهله یک حکم عمومی هست.
پینوشت:
1. نور الثقلين جلد 1 صفحه 351
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
❇️داستانی عبرت انگیز با عنوان:
امام جماعت دزد⁉️⁉️⁉️⁉️
یکی از دوستان خاطره ای را تعریف میکرد که در یکی از کشورهای آفریقای ساحلی شخصی که حافظ قرآن کریم و عالم شریعت بود در یکی از مساجد به امامت مقرر گردید و مردم محل از او استقبال بسیار زیادی کردند و هر خانواده تلاش مینمود که امام میهمان خانهی او شود خصوصا در ماه مبارک رمضان، همان بود که یکی از مقتدیان امام را به افطار دعوت نمود.
❇️ امام به دعوت ایشان اجابت نموده به خانهاش رفت و میزبان از امام به گرمی استقبال نموده و بینهایت مورد عزت و اکرام قرار داد و امام بعد افطار در حق میزبان و خانوادهاش دعا نموده، مرخص شد.
زمانی که خانم میزبان، نظافت خانه را شروع کرد به یادش آمد که درطاقچه سالن مقداری پول را گذاشته بوده و فورا وارد سالن شد و پول را ندید پس تمام اطراف سالن را جستجو کرد ولی پول را نیافت.
❇️وقتی که شوهرش از نماز برگشت برایش جریان را گفت و سوال کرد آیا تو پول را از سالن برداشتی؟ شوهر جواب نداد خیر.
بعد از فکر زیاد به این نتیجه رسیدند که بغیر از امام هیچ کسی به خانهای شان در این مدت نیامده است و همچنان یک دختر شیرخوار دارند که او از گهوارهاش نمی تواند پایین بیاید به همین خاطرتنهامتهم همان امام است. آن شخص بسیار عصبانی شده گفت: چطور امکان دارد که امام چنین کاری را انجام دهد، در حالیکه اورا به خانهای خود دعوت کردهام و به احترام ماه مبارک رمضان اورا اکرام و عزت نمودهام. او میبایست پیشوا و الگو باشد نه دزد.
❇️با وجود خشم و غضب آن قضیه را پنهان کرد و از حیا نتوانست با امام بخاطر پول مواجه شود و موضوع را مطرح کند و لکن از امام دوری می نمود تا مجبور به سلام دادن و سخن گفتن با او نشود.
❇️بعد از گذشت یک سال کامل دوباره ماه مبارک رمضان آمد و مردم به همان شور، شوق، علاقه و اخلاص امام را به خانههای شان جهت افطار دعوت کردند و زمانی که نوبت دعوت امام به خانه ی این شخص رسید ؛ قضیه سرقت پول به یادش آمد و همراه خانم خود مشوره کرد که آیا امام را دعوت کند یا خیر؟
از آنجایی که خانم آن شخص یک زن صالح و نیک بود شوهرش را تشویق نمود تا امام را دعوت کند و شاید امام از روی احتیاج آن پول را برداشته باشد به همین خاطر او را باید مورد عفو و بخشش خود قرار داده شاید که خداوند متعال ما را ببخشد.
❇️بعدا امام را به افطاری دعوت نمود و در پایان افطاری امام را مورد خطاب قرارداد و گفت: امام محترم، شاید متوجه شده باشید که در طول یک سال رفتار من در قبال شما تغییر کرده بود؟
امام گفت: بلی ولی من علت انرا جویا نشدم زیرا بسیار زیاد مشغول بودم.
آن شخص گفت: امام محترم از شما یک سوال می کنم امید است که جواب واضح بدهید یک سال قبل و در ماه مبارک رمضان خانم من مقداری پول را بالای طاقچه ی سالن گذاشته بود و فراموش کرد که آنرا بردارد و لکن آن پول بعد از رفتن شما از نظر غایب شد و جستجوی بسیاری کردیم ولی نتوانستیم پیدا کنیم حالا بگویید آیا شما آن را برداشته بودید؟
❇️امام گفت بلی من آن را برداشته بودم.
صاحب خانه از این جواب صریح، مبهوت، متعجب و حیران شد ولی امام سخنان خود را ادامه داده گفت: وقتی که از سالن بیرون میرفتم دیدم پنجره باز است و باد تندی هم وزید و پولها را پراکنده و پخش کرد به همین خاطر پولها را جمع نمودم و دقت کردم که اگر پولها زیر فرش و یا روی طاقچه بگزارم ممکن است شما آن را پیدا نکنید و نگران شوید.
بعدا امام سر خود را اندوهگین تکان داده به گریه افتاد و در ادامه صاحب خانه را خطاب قرار داده گفت: به نظرت من برای چه چیزی اندوهگینم و گریه میکنم؟
حاشا که به خاطر تهمت دزدی که به من میزنی گریه نمیکنم، اگرچه این تهمت دردناک است و لکن من بخاطر این گریه میکنم که ۳۵۵ روز گذشت و هیچ یکی از شما یک صفحهای قرآن کریم را هم نخواندید و اگر قرآن کریم را یک بار باز میکردید البته پول را در آن پیدا میکردید.
بعدا صاحب خانه به عجله قرآن کریم را آورده باز کرد و پول ها کامل در آن بود.
👌👌👌👌تبصره:
این است حال برخی مسلمانان که قرآن کریم را در یک سال یکبار هم باز نمیکنند ولی خود را مسلمان واقعی میدانند😳😳😳
الهی! مارا از این جمله اشخاص غافل و دور از قرآنکریم مگردان و قرآن را در بین ما «مهجور» مگردان🤲🏼
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
مقاومت اسلامی.mp3
3.48M
#مقاومت_اسلامی
#بیست_سوم_مرداد
🌼حجت الاسلام امیر صالحی
🌸کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🌺🌹🌺
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
❓وقتی حال مان خوب نیست چه کاری می توانیم بکنیم؟
۱ - حال بد خودمان را کتمان نکنیم،
به خصوص مقابل نزدیکان و افراد صمیمی خانواده خودمان؛ اگر حال بدی را تجربه میکنیم بهتر است ماسک و نقاب حال خوب نزنیم.
مثلا: به خانواده و یا زمانیکه سرکار هستیم میتوانیم به همکاران خود این پیش زمینه را بدهیم که "امروز حال خوبی ندارم ، لطفا رعایت کنید".
این رفتار بسیار بهتر است از اینکه نقش بازی کنیم یا بالا و پایین بپریم و به خودمان تلقین کنیم که "حالم خوب است و مشکلی نیست".
۲ - وجود یک حال بد را در خودمان هضم کنیم و مراقب باشیم ترکشها و پیامدهای این حال بد گریبانگیر سایرین نشود؛ (به کسی گیرندهیم و یا بدخلقی نکنیم)
سعی کنیم خویشتندار باشیم و مراعات کنیم که دیگری را در این مقطع از خودمان نرنجانیم.
۳ - فردی مطمئن و قابل اطمینان داشته باشیم که بتوانیم با او حرف بزنیم.
بودن یک فرد قابل اعتماد یا یک راهنما و همراه که بتوانیم احساسات و حال بد خود را با او به اشتراک بگذاریم و ما را به درستی درک کند، کمک می کند که تاحدی آرام شویم.
لازم نیست که این فرد حتماً کنار ما باشد؛ بسته به میزان تسلط و مهارت همدلی آن فرد، گاه ارسال پیام یا صحبت تلفنی میتواند ما را آرام سازد.
۴ - به دیگران کمک کنید یا کاری برای کسی انجام دهید.
احسان و انفاق و کمک به دیگران پیش ازگیرنده کمک، موجب «حال خوب» خود کمک کننده می شود.
نتایج یک پژوهش که در مجلهیEmotions چاپ شده است نشان میدهد: «فعالیتهای اجتماعی باعث احساسات مثبت بیشتری در افراد و شکوفایی عاطفی آنها میشوند».
۵ - به حال بدتان معنا بدهید؛
مثلاً اگر به دلیل یک شکست، دچار حال بد هستید، آن را این گونه معنی دار کنید که در حال گذار به یک زندگی جدید و بهتر هستید و این حال بد، برای رسیدن به حال خوب یک گذرگاه است.
البته شاید نتوان همه حالات بد را معنی دار کرد. پس بهتر است به جای غمگین شدن به خاطر حال بد و بدتر کردن حال خود، واقعیت را بپذیرید و با شرایط کنونی کنار بیایید و بدانید که هیچ حالی ماندگار و دائمی نیست:
" همه ، گاهی حال شان بد می شود و حالا نوبت من است."
@javadheidari110
هدایت شده از !!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
°~|••🌸🎥••|~°
.
•📺• #ڪلیپ_تصویرۍ
.
🔹یکدقیقهبااهلسنت
.
🔹انکار فضائل حضرت امیرالمومنین👈حذف نام حضرت علی-علیه السلام-از تفسیر آیه مباهله.!!!!
.
.
🔺ارائہ←علی نعمتی
.
⭕️|• #یک_دقیقه_با_اهل_سنت
⭕️|• #وهابیت
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑
نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی میلرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام).
روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که:
«نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد.
طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد.
سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد.
بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.»
همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز.
شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است.
نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده.
شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده.
اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد.
اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده.
دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل میکند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کردهاند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣
ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد..
اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که میلرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بیخبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانههای غیرواقعی بودن آن خبر است.
وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد.
وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفیگری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بیاعتبار که ناقلش تنها خودشانند!
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢.
2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛
همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛
همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛
الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩.
@javadheidari110
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول؛
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش.
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند.
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانستهاند.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩ و ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
#استاد_یوسفی_غروی
@javadheidari110
audio_2020-08-16_20-13-31.ogg
965.3K
❎آیا پس از شهادت امام حسین ع از میان بانوانی که اسیر شدند درخواست کنیزی صورت گرفت؟و آیا کشف حجاب در آن واقعه اتفاق افتاد؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از روزنوشت
گاهی سختیهای زندگی، انسان را مچاله میکند.آنقدر اوضاع تلخ میشود که آدم دلش میخواهد احساس درماندگیاش را به گوش دیگری برساند تا شاید آرام گیرد.
اما نباید فراموش کرد که از دل همین استیصال و سختیها، انسان فرصت تجربهی حس بی کسی را بدست میآورد.
حس بی پناهی و انقطاع از دیگری، اتصال انسان را به مبداء خلقت و خداوند مهربان بیشتر میکند.
وقتی انسان، بی واسطه و بدون حضور دیگری، تنهایی را تجربه کند و بارسختیها را بدوش کشد و وقتی انسان ناگزیر از مواجههی با تلخیها گردد، خودبخود دل از آنچه تا بحال بدان دلبسته بود میکَند و تنها دل در گرو لطف پروردگارش می نهد.
سختیها و بیپناهیها فرصتیست برای درک حضور پناهی همیشگی یعنی همان خدا.
آدم بیپناه میتواند تا جایی پیش رود که خود را در آستانهی پناهی امن حاضر ببیند و در سایهی سختیها بر میزان تاب آوریاش بیفزاید.
#فلسفه_سختی
#ابتلاء
#انقطاع
https://eitaa.com/roznevesht
#حکومت_پادشاهی_امامان
⁉️ اگه حکومت پادشاهی بده چرا پیامبر صلی الله علیه واله و امامان علیهم السلام بصورت موروثی امامت کردن؟
🔰 پاسخ:
در تعریف عرفی موروثی بودن که قبیح است باید گفت: اگر شخصی فرزند بزرگ پسر خود یا در نبود آن؛ فرزند دیگر خود را بدون هیچ استحقاق و شایستگی به جانشینی خود انتخاب کند؛ گفته میشود که بصورت موروثی انتخاب شده است.
💢 اما در رابطه با ائمه علیهم السلام :
1⃣ اولا: پیامبر ص باید پسر خود را جانشین قرار میداد و حال که پسرش از دنیا رفته بود باید دخترش جانشین میشد نه امام علی ع که فرزندش نبود.
و همچنین نباید امام حسین ع امام میشد بلکه فرزند بزرگ امام حسن ع امام می بود، یا نباید امام کاظم ع امام میشد بلکه باید فرزند بزرگ امام صادق ع عبدالله افتح امام می بود.
2⃣ ثانیا: در اعتقادات تشیعه امام باید معصوم باشد و چنین کسی که بدون استحقاق و شایستگی و بصورت پارتی بازی به جانشینی برگزیده شود امام نخواهد بود و مورد قبول نیست و خلاف اعتقادات تشیعه و امامان تشیع است.
3⃣ ثالثا: همان طور که پیامبر ص را خداوند انتخاب نموده است و بصورت ارثی پیامبر نشده اند امامان ع را نیز خداوند برگزیده است و پیامبر ص و شخصی دیگری هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخاب آنها ندارند و فقط ابلاغ کننده بوده است.
" الله اعلم حیث یجعل رسالته"
4⃣ رابعا: خداوند متعال نیز در انتخاب ائمه ع بخاطر علمی که نسبت به آنان داشت و از آنها شایسته تر را نیافته بود آنان را به امامت و پیشوای مردم برگزید.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🖤حکم ازدواج زانیه(زن شوهردار) با زانی بعد از فوت همسرش
سؤال: آیا زن شوهرداری که زنا کرده می تواند بعد از فوت همسر، و سپری شدن عده ی وفات با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟
امام خمینی(ره)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود.
تحریرالوسیله، 1408 ه.ق، ج 2، ص 281، م 22
استفتائات، ج 3، ص 297 و 298، س 12 و 14
آیت الله اراکی(ره)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار یا زنی که در عده ی طلاق رجعی است، بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
المسائل الواضحه، 1414 ه.ق، ج 2، ص 86، م 2412، توضیح المسائل، 1379، ص 444، م 2412
آیت الله بهجت (ره)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
جامع المسائل، 1385، ج 3، ص 571، م 3
آیت الله تبریزی(دام ظلّه)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابراحتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 2، ص 339، م 1263، توضیح المسائل، 1383، ص 368، م 2412
آیت الله خوئی(ره)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
توضیح المسائل، 1422 ه.ق، ص 430، م 2412، العروة الوثقی مع تعلیقه، ج 2، ص 600، م 19
آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
توضیح المسائل، 1425 ه.ق، ص 480، م 2362، منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 3، ص 61، م 180
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
هدایة العباد، 1420 ه.ق، ج 2، ص 435، م 24 و 25، جامع الاحکام، 1382، ج 2، ص 49
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی نمی شود. لذا اگر بعد از طلاق یا فوت زوج و انقضای عدّه با هم ازدواج کرده اند عقد آن ها صحیح است و تمام احکام زن و شوهری بر آن مترتب می شود و فرزندان آنها حلال زاده هستند، ولی اگر عقد واقع نشده است احتیاط این است که با هم ازدواج نکنند.
جامع المسائل، ج 2، ص 450 س 1263
العروة الوثقی مع تعلیقات، 1380، ج 2، ص 705، م 19
آیت الله گلپایگانی (ره)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
مجمع المسائل، 1412 ه.ق، ج2، ص 209، س 587 هدایة العباد، 1417 ه.ق، ج 2، ص 343، م 1186
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
در صورتی که ازدواج کرده باشند ازدواج آن ها را بر هم نمی زنیم، ولی اگر ازدواج نکرده باشند می گوییم احتیاط کنند. و فرقی بین علم و جهل و دخول از طرفین نیست.
استفتائات، ج 3، ص 241، س 3
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
توضیح المسائل، 1383، ص 477 476، م 2394، 2399
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود.
منهاج الصالحین، ج 3، ص 302 م 1263
#حکم_شرعی
#ازدواج
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
زندگی امروزهی ما بسیار تحت تاثیر سیاست است.گویا فرهنگ و اجتماع و اقتصاد ما نیز بشدت از سیاست تاثیر پذیرفته است.
ازجمله ویژگیهای این نوع زندگی عدم روشن بودن آینده است.
آیندهای مبهم، فردایی ناپیدا و جادهای مه گرفته محصول همین سیاستهاست.
وقتی همه چیز بر اساس نظم و منطق پیش رود، حدس اتفاقات کار دشواری نیست.بنابراین نتیجهی هرکاری مشخص است مگر مواردی خاص و استثنائی.
اما جایی که سیاستها نظم منطقی نداشته باشد، حدس لحظههای پس از هر لحظه سخت است و دشوار. در این شرایط نمیتوان آینده را ترسیم کرد و نقشهی راه کشید.
دقیقا مثل زمانی که مه همه جا را گرفته و تو قادر نیستی جز منطقهای محدود مقابل چشمانت را به نظاره بنشینی.
هوای مه آلود، ترس و وهم را بر قلبت حاکم میکند و قدرت تمیز و تشخیص را از تو میگیرد.
مهِ، بر ابهامت میافزاید و سردر گُمت میکند.
در هوای مِه آلود خوف و رجائی بر وجودت مسلط میشود که نه به امیدش امیدیست و نه بر ترسش نفعی.
سیاستهای نادرست تصور روشن انسان از آینده را تاریک میسازند.
من به مِه میاندیشم و به سیاست نیز...
#روز_نوشت
#سیاست
#هوای_آلود
https://eitaa.com/roznevesht
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🖐خمس وسایل منزل
🌺سوال:به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟
🏵همه مراجع (به جز آیات عظام سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد.
🌺آيت اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.]
🌺آيت اللّه وحيد: خمس دارد.[۳]
🌹تبصره. بايد توجه داشت هر چند عبارت رساله هاى عمليه مراجع، در مورد «كتاب» است؛ ولى كتاب خصوصيتى ندارد و اين حكم شامل هر وسيله اى است كه مورد نياز انسان باشد.
#حکم_شرعی
#خمس
🎁پی نوشت:
[۱].امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۱؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۴۰؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۲۲ و ۹۰۴؛ نورى، استفتائات، ج ۱، س ۲۶۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۰۲؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۱۳۷۶؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۸۸ و ۸۲۶؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۵۰۷.
[۲]. دفتر: سيستانى.
[۳]. دفتر: وحيد. (احكام خمس،پرسمان)
امیر صالحی:
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110.
سوال:
کسی که خوابی دیده دیگران براش تعبیر خوبی نکردن آیا به این تعبیر خوابها اعتنا و اعتماد بکنه یا نه؟
پاسخ:
در رابطه با خواب و تعابیری که براتون فرمودند چند نکته خدمتتون عرض کنم
💟 افرادی که برای شما خواب تعبیر می کنند یا سایت ها یا کتابهایی که حتی در باب تعبیر خواب نوشته شده هیچ کدام از اینها ارزش علمی و دینی و شرعی ندارند به صورت سالبه ی کلیه یعنی هیچ ارزشی ندارن.
مساله ی تعبیر خواب یک عنایت الهی است برای برخی از افراد مثل حضرت یوسف عنایت میشه اینطور نیست که پیش هر کسی بریم تا خوابمان رو تعبیر کنه، چنین تعابیری که برای شما شده
هیچ اهمیتی قائل نشید و اصلاً هم نگران نباشید چون ممکنه انسان بدترین خواب را ببینه اما بهترین تعبیر رو داشته باشه
بهترین خواب رو ببینه بدترین تعبیر رو داشته باشه ولی نیاز به معبر داره.
💟 بسیاری از خوابها، خوابهای نفسانی است بر اساس روایت مرحوم کلینی در کافی شریف، سه نوع خواب داریم:
نفسانی، شیطانی، رحمانی
بسیاری خواب ها نفسانی است، بسیاری خوابها شیطانی است که اساساً تعبیری نداره.
تشخیص این خوابها بر عهده ی کیست؟ معبر.
آیا معبِّر سراغ دارین؟ خیر
پس چه کنیم خوابمون رو؟ مرحوم شیخ عباس قمی در بحث باقیات الصالحات مفاتیح بیان فرمودند که خواب را براي کسی نقل نکنید مگر برای عالم و معبر و ناصح.
خوب چکار کنیم؟ وظیفه ای در قبال خواب دیدن هایمان نداریم.
انسان صدقه بده، برا کسی تعریف نکنه، به هر شکلی که خواب دیده بگه ان شاءالله خیرِ.
رندگی مون رو بر اساس عقلانیت، مشورت، تلاش، کوشش، توسل و توکل ان شاءالله پیش ببریم.
♻️شبهات #اعتقادی
🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری
🆔 @javadheidari110