#ولادت_حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام
#روز_جوان
#سوالات_شما
امام صادق (علیه السلام) در مورد جوانان فرمودند:
لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فى حالَیْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ...
دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنین نکند، کوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشین خواهد شد. (امالی طوسی، ص303)
خصوصیات جوانان در روایات عبارتند از:
1-تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازینرو امام علی(علیه السلام) میفرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، میپذیرد. از اینرو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهجالبلاغه، نامه31)
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران میفرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش میکنم، چرا که آنان، دلهای رقیقتری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176)
2- ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: هر کس در جوانیاش بیاموزد، آموختهاش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169)
3- اسرع در خیر: امام صادق(علیه السلام) در اینباره میفرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی میآورند. (کافی، ج8، ص93، ح66)
4- تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی(علیه السلام) میفرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریعتر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهجالبلاغه ابنابی الحدید، ج20، ص337، ح866)
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شما
#سوالات_شرعی
#احکام_جوانان
#روز_جوان
در مساله 11 رساله مراجع عظام تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ از آنجایی که امروز ، روز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام چند نکته درباره احکام مورد نیاز جوانان بیان میشود:
✳️ ۱. یکی از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند موبایل و اینترنت و فضای مجازی است که اگر این امکانات در مسائل حرام استفاده شود یا انسان بترسد که به گناه بیفتد، استفاده از این وسایل جایز نیست. (1)
✳️ ۲. یکی دیگر از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند، دوست و رفیق است که اگر دوست انسان، انسان را دعوت به گناه کند، نباید از او اطاعت کند و همچنین اگر انسان ترس این را دارد که دوستش او را به گناه آلوده کند یا باعث فساد عقیده یا اخلاق او شود، نباید با او رفاقت کند و باید ارتباطش را با او قطع کند. و چه خوب است که انسان با شخصی دوستی کند که انسان را به خداوند متعال و بندگی او نزدیک کند.
✳️ ۳.جوانان در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل میکنند اگر هدف شان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد.
✳️ ۴. حضور انسان در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد و ضوابط شرعی رعایت نمی شود چنانچه حضورش همراه با ترس افتادن گناه بشود، جایز نمی باشد.باید ضوابط شرعی را رعایت نماید و به مسئولین تذکر بدهند تا شرائط اسلامی حضور در محل کار و تحصیل را فراهم نمایند و بر مسئولین هم واجب است ضوابط شرعی را برای تحصیل یا کار فراهم نمایند و بعد از رعایت ضوابط در کلاس درس یا در محل کار حاضر شود.
✳️ ۵. اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده میشود گرچه واجب است که ازدواج کند ولی چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج میباشد. (2)
.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رساله آموزشی حضرت آقا، ج 2 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10 ؛ استفتائات سایت مکارم، رسانه ها، اینترنت
(2) (رساله مراجع م 2443)
کانال شبهات جوان و نوجوان👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#احکام_جوانان
#سوالات_شرعی
#چهارشنبه_سوری
#حق_الناس
چند نکته کوتاه درباره اتفاقات روزهای پایانی سال:
1. امور غیر شرعی و غیر عقلایی که در ایام چهارشنبه آخر سال توسط عده قلیلی انجام می شود بلکه هر مراسم دیگر مانند کاروانهای عروسی چنانچه سبب اذیت و آزار دیگران بخصوص همسایگان شود حرام و باید پرهیز شود و در صورتی که خسارت مالی یا جانی وارد شود ضامن و مدیون است. (1)
2. آتش بازی آخر سال، هیچ پایه و اساس شرعى و عقلایی ندارد و تشویق کردن افراد بر این امور تشویق کردن به دنیا و غافل کردن از آخرت است و اگر کسی از سر اعتقاد به این امور خرافی بپردازد حرام است. (2)
3. بر اولیاء اطفال واجب است که آنان را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان و یا دیگران باشد جلوگیری کنند و چنانچه کودک خسارتی وارد کند در صورتی که سرپرست کودک خسارت را جبران نکرد خود آن شخص پس از بلوغ ضامن است که خسارت مالی را اداء نماید به این صورت که اگر صاحبان آن را میشناسد از آنها حلالیت طلبیده یا جبران خسارت نماید و الا به همان مقدار رد مظالم (با اجازه دفتر مرجعش) به فقیر شرعی بدهد. (3)
.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رهبری، سایت ادمین ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1106 ؛ سایت مکارم، استفتائات، مناسبت ها)
(2) (سایت مکارم، استفتائات، مناسبت ها)
(3) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م 36 ؛ بهجت، استفتائات، ج 4 ص: 323 س 5686 ؛ فاضل جامع المسائل ج 1 س 1973)
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#بازی_شهروند_مافیا
#سوالات_شرعی
به طور کلّی، بازی های مذکور اگر مفسده ای دارد (مثل اینکه باعث ترویج یا عادت به دروغگویی شود) و یا همراه با شرط بندی (برد و باخت به گونه ای که از بازنده چیزی به برنده داده شود) باشد، جایز نیست.
آدرس: سایت ادمین امام خامنه ای، جلسات پژوهشی، استفتاء (ج 282/7) 1305175.
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شرعی
#وضو
#جبیره
#تیمم
#عضو_مسح👉
✍ وضو با جراحت شکستگی دمل در تمام 👈عضو مسح👉:
👍 1- روی آن باز است:
-چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكی روی آن بگذارد و روی پارچه را با تری آب وضو كه در دست مانده مسح كند و بنابر احتياط مستحب تيمم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد، بايد بجای وضو تيمم كند و بهتر است يك وضو بدون مسح هم بگيرد. (حضرت امام ره)
-اگر نمى تواند روى زخم محل مسح دستِ تر بكشد بايد به جاى وضو تيمم كند. ولى در صورتى كه مى تواند پارچهاى روى زخم قرار دهد و بر آن دست بكشد، احتياط آن است كه علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد. (مقام معظم رهبری)
-چنانچه نتواند آن را مسح کند به این معنی که زخم مثلاً تمام محل مسح را گرفته باشد، یا آنکه از مسح جاهای سالم نیز متمکن نباشد، در این صورت لازم است تیمّم نماید، و بنا بر احتیاط مستحب وضو نیز گرفته و پارچه پاکی روی آن بگذارد، و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند. (ایه الله سیستانی)
-چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با رطوبت آب وضو مسح كند و بنابر احتياط واجب، تيمّم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد بايد وضوى بدون مسح بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمّم هم بكند. (آیه الله مکارم)
👎 2- روی آن بسته است:
✅الف) باز کردن ممکن است
-... و آب هم ضرر ندارد باید باز کند و روی آن را مسح کند. (حضرت امام، ایه الله سیستانی، ایه الله مکارم)
⛔️ب) باز کردن ممکن نیست
-روی جبیره را مسح کند. (حضرت امام ره،مقام معظم رهبری، ایه الله سیستانی)
-روی همان را مسح کند و اگر به زحمت نمی افتد تیمم هم بنماید. (ایه الله مکارم)
آدرس: امام خمینی تحریر الو سیله ج 1 وضوی جبیره و توضیح المسائل م326.ا امام خامنه ای اجوبه الاستفائات س136، استفتاء خصوصي سایت ادمین شماره استفتاء: 797016 استفتاء شماره 23 ایه الله سیستانی توضیح المسائل م 325و رساله توضیح المسائل جامع ج اکیفیت وضوی جبیره قبل مساله 380 ایه الله مکارم توضیح المسائل م 347 استفتاات ج 3م 75 و 76؛
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شما
#نیمه_شعبان
دعا برای امام زمان چه فایده ای دارد؟
چرا دعا برای سلامتی حضرت میکنیم؟
امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند:
أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است(بحار،ج53 ، ص180 )
فواید دعا برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه عبارتند از:
✴️1-همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به یک معنی باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود وان شاء الله فرج کلی و ظهور هم محقق میشود.
✴️2-دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى-23شوری)
✴️3-ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (ع) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188)
✴️4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «علیه السلام» از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی ماندهی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را میرساند وگرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131)
✴️5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید .
👈✅ در پایان سخن لازم است یادآور شویم که دعا کردن برای سلامتی و فرج آن حضرت، اطاعت از امر خداوند و نیز اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است; «و هر که خدا و رسولش را اطاعت کند و خداترس و پرهیزکار باشد، چنین کسی به فوز و سعادت خواهد رسید» .
آخرین نکته این است که هر چند طبق وعده الهی حضرت زنده و باقی هستند تا زمانی که پرچم توحید و عدل را در همه جهان به اهتزاز درآورند، ولی بالاخره بشر هستند ودر معرض آفات جسمانی و بلاهای طبیعی و ممکن است مریض شوند و دچار کسالت گردند و از این نظر دعای ما برای سلامتی حضرت و حفظ ایشان از این آفات و حوادث، بدون شک در سلامتی وجود آن عزیز عالم وجود و آخرین در صدف امامت و ولایت، مؤثر و مفید است .
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
مداحی آنلاین - ندیده دل به تو دادم - محمود کریمی.mp3
7.89M
🌸 #میلاد_امام_زمان(عج)
💐ندیده دل به تو دادم
💐چی میشه روت ببینم
🎤 #محمود_کریمی
👏 #سرود
👌فوق زیبا
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#اعمال
#سوالات_شما
#نیمه_شعبان
#امام_زمان
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
#شب_اهلبیت_(ع)»
در آستانه شب نیمه شعبان هستیم، شبی که علاوه بر اعتبار و حرمت ذاتی، میلاد باسعادت حضرت مهدی (عج) نیز بر ارزش آن افزوده است؛
شب نیمه شعبان، از بهترین شبهای سال است، چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «شب نيمه شعبان بعد از ليله القدر، برترين شب سال است و خداوند در آن شب، فضل خود را به بندگان عطاء میفرماید و ايشان را به كرم خويش میآمرزد؛ پس در این شب در تقرب جستن به سوی خدای متعال كوشش كنيد زيرا خداوند به ذات مقدسش قسم ياد فرموده كه هيچ سائلی را در آن شب از درگاه خود دست خالی برنگرداند...» (بحارالانوار، ج۹۴، ص۸۵)
وسپس فرمودند: «اين شب، شبی است كه خدای سبحان برای ما اهلبیت قرار داده به ازای ليلةالقدر كه برای پيامبراكرم (ص) قرار داده است.» (بحارالانوار، ج ٩۵، ص ۴٠٩)
در سیره گفتاری و رفتاری پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) تأکید فراوانی بر اهمیت عبادت و شبزندهداری و احیاء شب نیمه شعبان شده، چنانچه در روایت آمده است:
👈 حضرت جبرئیل در شب نیمه شعبان، پیامبر را از خواب بیدار کردند و به برپایی نماز، قرائت قرآن، دعا و استغفار در این شب سفارش نمودند! (بحارالانوار، ج ۹۸، ص۴۱۳)
👈و در روایات از عبادت خاص و سجدههای طولانی حضرت رسول (ص) در شب نیمه شعبان خبر داده شده! (اقبال الأعمال، ص۲۱۷)
👈و همچنین در روایاتی متعددی از امیرالمؤمنین(ع) و امام صادق(ع)، بر عبادت و انجام اعمال خاص شب نیمه شعبان تأکید شده است! (اقبال الأعمال،ص۵۴۰)
✍️ فضایل این شب مبارک را میتوان از نگاه روایات اسلامی، به شرح زیر بیان نمود:
1️⃣ گشایش درهای خشنودی، بخشش و روزی؛ (بحارالانوار، ج۹۴، ص۸۴، ۸۵)
2️⃣ تقسیم روزی و ثبت شدن زمان مرگ انسان؛ (اقبال الاعمال، ص۲۱۲)
3️⃣ بخشیدن همه انسانها در این شب، غیر از مشرک، قمارباز، قطع رحم کرده، شراب خوار و فردی که بر انجام گناه، اصرار میورزد! (بحارالانوار، ج۹۸، ص۴۱۳)
✅ و سخن امروز را با بخشی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب به پایان میبریم که فرمودند: «شب نیمهی شعبان، شب بسیار متبرک و تالی تلو لیالی قدر است! این شب مبارک، وقت توجه و تذکر و توسل به ذیل عنایات باری تعالی و طلب و درخواست از اوست! و اعمال و ادعیهای هم دارد که...(مؤمنین باید آن را) مغتنم بشمارند...» (مورخ ۱۳۷۶/۰۹/۲۵)
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
مطالبی که شما به خاطر آن به کانال دعوت شدید👇`
خاتم(انگشتر)بخشیدن حضرت علی علیه السلام
https://eitaa.com/javanvnojavan/24
شأن نزول آیه مباهله
https://eitaa.com/javanvnojavan/14
سوال درباره عمر طولانی امام زمان عج👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/33
حکم کاشت ناخن👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/29
بازاریابی شبکه ای👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/52
حکم ارز دیجیتال👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/49
کیفیت خوابیدن رو به قبله
https://eitaa.com/javanvnojavan/83
علت اینکه باید نماز را عربی خواند👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/41
علت اینکه در نماز باید پوشش داشت مگه خدا نامحرمه؟👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/4
آیا امام زمان علیه السلام ازدواج کردهاند؟👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/64
فلسفه آب ریختن روی قبر👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/75
حکم نگاه به عکس نامحرم👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/74
حکم خوردن گوشت خرگوش👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/76
حکم چت با نامحرم👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/91
آیا امام زمان علیه السلام ازدواج کردند؟👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/64
حکم شرعی اپیلاسیون👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/109
من تا فلسفه چیزی رو ندونم بهش انجام نمیدهم👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/112
برگزاری مراسم عزاداری در ایام کرونا
https://eitaa.com/javanvnojavan/119
علت اشک بر امام حسین علیه السلام ،پاسخ مختصر
https://eitaa.com/javanvnojavan/127
پوشیدن پیراهن مشکی در عزاداری
https://eitaa.com/javanvnojavan/137
اگر کسی وصیت کند که دختران مساوی پسران ارث ببرند👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/204
منظور از زینت که بانوان باید از نامحرم بپوشانند چیست؟👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/201
حکم اجرت آرایشگری👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/259
حکم خمس قرض👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/262
حق سُکنیٰ👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/255
رد مظالم چیست؟👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/210
افراد چگونه باید جاذبه ایجاد کنند؟👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/121
فضیلت گریه برای امام حسین علیه السلام👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/126
آیا مذهب شیعه،مذهب اندوه و گریه است؟👇https://eitaa.com/javanvnojavan/127
حکم پوشیدن لباس مشکی در عزاداری👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/137
حکم اذیت و آزار دیگران در هنگام عزاداری👇https://eitaa.com/javanvnojavan/139
اعمال ظاهری دهه اول محرم👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/151
نشانه های بلوغ👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/156
واجبات فوری👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/168
احکام مال پیدا شده(لقطه)👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/287
حکم اموال شخص آلزایمری👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/313
حکم نصب پمپ👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/311
حکم شرعی فارکس👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/428
میهمانی و خمس👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/423
پس گرفتن هدیه 👇
https://eitaa.com/javanvnojavan/534
#امام_زمان_علیه_السلام
#نیمه_شعبان
#آیات_مهدوی
#سوالات_شما
⁉️آیا نام امام زمان علیه السلام در قرآن آمده است؟
خدواند در قرآن می فرماید: وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ «و به یقین، در زَبُور بعد از ذکر( تورات) نوشتیم که بندگان شایستهام، آن زمین را به ارث خواهند برد. (انبیاء ؛آیه ۱۰۵) از امام باقر (علیه السلام) حکایت شده که فرمودند: مقصود از آیه فوق امام عصر (علیه السلام) و یاران آن حضرت هستند(بحار، ج ۹، ص ۱۲۶)؛چون منظور از -الارض- کل زمین است و فقط زمان ظهور است که کل زمین در اختیار صالحان واقع میشود.
❤️نام مبارک امام مهدی علیه السلام در قران نیامده ؛اما چند دسته از آیات قرآن را برای مسئله مهدویت استفاده میکنند:
✴️1-آیاتی که بر ضرورت وجود امام تاکید دارد: در دیدگاه قرآن، خداوند برای هر امتی فردی را انتخاب کرده تا آنها را هدایت کند: «وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، «و برای هر جامعه راهنمایی هست.»(سوره رعد، آیه۷) امام صادق در تفسیر این آیه فرمود: «در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول خدا آورده هدایت میکند(بحار،ج۲۳، ص۵)
✴️2-آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مومنان بر روی زمین میدهد: مثل («وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ (سوره قصص آیه ۵) روایات این دوآیه را به مهدویت نسبت دادهاند
✴️3-آیاتی که تسلط نهایی دین اسلام بر ادیان الهی را نوید میدهد ولی هنوز تحقق نیافته است و تنها تفسیر آن در مورد مهدویت صادق است. مثل: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ «او کسی است که فرستادهاش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه دین [ها] پیروز گرداند؛ و گر چه مشرکان ناخشنود باشند». (سوره توبه؛ آیه ۳۳)
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند که تفسیر این آیه هنوز نیامده است. راوی پرسید:چه موقع تفسیر آیه تحقق مییابد. فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند ان شاء الله(کمال الدین، ج 2، ص 670)
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
4_5865938523240008559.pdf
1.12M
اعمال نیمه شعبان
#کیفیت_نماز_جعفر_طیار
#کیفیت_نماز_امام_زمان_علیه_السلام
و...
#پیشنهاد_دیدن
بویژه برای طلاب و مبلغین عزیز و محترم کانال ❤️🌺
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🌺#نماز
#روز_آخر_سال قمری و شمسی :
روز آخر ذی الحجّه :
این روز، روز آخر سال اسلامى قمرى است. لذا مرحوم «سیّد بن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى :
اَللّـٰهُمَّ مٰا عَمِلْتُ فى هٰذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، وَنَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، وَدَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرٰائى عَلَیْکَ،
اَللّـٰهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، وَمٰا عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، وَلاٰ تَقْطَعْ رَجٰآئى مِنْکَ یٰا کَریمُ.
وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد!
👌مناسب است همین عمل، در پایان سال شمسى (روز آخر اسفندماه) نیز به قصد استحباب مطلق انجام شود.
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#نوروز
نوروز که می آید مامنتظر فرج ال محمدیم
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#کفاره
#سوالات_شرعی
✅چند نکته درباره روزه قضا و کفاره👇
⁉️آیا پرداخت پول برای کفاره کافی است؟
جواب:خیر کافی نیست😳توضیح👇
⁉️زمان پرداخت کفاره تأخیر⁉️
✴️1. اگر انسان در ماه رمضان بواسطه مریضی یا مسافرت و مانند این دو روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا ماه رمضان آینده نگیرد علاوه بر لزوم قضا در سالهای بعد، باید کفاره تأخیر هم بدهد؛ البته اگر فرد از ماه رمضان قبل تا ماه رمضان جدید بیمار است و به جهت مریضی و ضرر نتواند روزه بگیرد پرداخت کفاره کافی است و قضای روزه از او ساقط است. (1)
✴️2. آن چیزی که در پرداخت کفاره تأخیر لازم است به فتوای اکثر مراجع تقلید این است که برای هر روز 750 گرم طعام مثل نان و گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست 😳
مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را از طرف او به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول 10 کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست. (2)
✴️3. کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمیتوان پرداخت کرد ولی به برادر یا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد. (3)
✴️4.زمان پرداخت کفاره تاخیر
نکته مهم این است کسی که در ماه رمضان به خاطر مریضی یا مسافرت یا مثل بانوان به خاطر عذر شرعی روزه نگرفته باشد، به نظر اکثر مراجع تقلید تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی کفاره ندارد یعنی اگر تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی چیزی به عنوان کفاره پرداخت کند، کفاره حساب نمی شود؛ لذا اگر تا ماه رمضان بعدی روزه های قضا را نگرفته باشد، با فرا رسیدن ماه رمضان جدید تازه کفاره واجب می شود و باید برای هر روز که قضای روزه ها را انجام نداده، کفاره پرداخت کند.(4)
✴️5. انسان نباید در پرداخت کفاره کوتاهی کند؛ ولی لازم نیست فوراً آن را انجام دهد ولی نباید آن را به قدری تأخیر بیندازد که بگویند در انجام دستور الهی کوتاهی و تسامح کرده است. (5)
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1702 و م 1703 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 13 ؛ مقام معظم رهبری، سایت، احکام روزه، م 274)
(2) آیت الله مکارم: برای کفاره نان باید آرد آن به مقدار 750 گرم باشد.
آیت الله شبیری: یک مد طعام 900 گرم است. (تحریر الوسیله، کتاب کفارات، م 20 ؛
امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 374 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 776 ؛
آیت الله مکارم، سایت، استفتائات قضا و کفاره روزه، کفاره روزه، احکام کفاره روزه و احکام مد طعام)
(3) (تحریر الوسیله، کتاب کفارات، م 18 ؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 370 ؛ منهاج الصالحین، ج ۳، م 773 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج 1 ، ص: 95 س 296 ؛ صافی، هدایه العباد، ج 2 کتاب کفارت، م 18 ؛ فاضل، الاحکام الواضحه، م 12 ؛ آیت الله شبیری، سایت، کتابخانه، احکام و استفتائات روزه، س 270)
(4)آیت الله مکارم: آیا کسی که بر اثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی شود می تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ پاسخ: در فرض سؤال در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید.
5 (توضیح المسائل مراجع م 1684)
نشر همراه لینک بلامانع👇😊
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#حق_الناس
#سوالات_شرعی
#آخر_ماه_شعبان
✴️در روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه ماه مهمانی و بندگی خداوند متعال هستیم که در روایتی حضرت رضا علیه السلام توصیه فرمودند که در آخر ماه شعبان تقصیرها و کوتاهی های گذشته را جبران کنید و بسیار توبه و استغفار کنید و بسیار قرآن تلاوت کنید و از گناهان خود توبه کنید
و هر امانت و دینی به عهده دارید ادا کنید تا خودتان را برای خدا و ماه مهمانی او خالص و پاک کرده باشید. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2 ص: 51)
با توجه به فرمایش حضرت برای ادای دین
چند نکته کوتاه شرعی درباره حق الناس خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
✴️1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید انسان بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
حقوق ضایع شده بر دو قسم است👇
✴️2. حال اگر حقی که ضایع شده است از حقوق غیر مالی باشد، مثل اینکه غیبت مسلمانی را کرده باشد، یا تهمت به کسی زده باشد و مانند اینها؛ در این موارد اگر مفسده نداشته باشد علاوه بر توبه به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای باید حلالیت بطلبد. (1)
✴️3. اما اگر حقی که ضایع شده است از حقوق مالی باشد، مثل اینکه پولی قرض گرفته اما هنوز قرض خود را ادا نکرده است یا به مال کسی خسارتی وارد کرده باشد اگر چه سالیان زیادی از آن گذشته باشد؛ در این صورت علاوه بر توبه اگر توانایی پرداخت دین خود را دارد در صورتی که به صاحب مال دسترسی دارد باید فورا آن را به صاحب مال پرداخت کند و اگر صاحب مال فوت کرده است باید به ورثه او بدهد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد. (2)
.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 )
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنهای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جوان_نوجوان
#سه_امر_مهم_برای_جوان_و_نوجوان
⁉️راه جلوگیری از انحراف جوانان و نوجوانان⁉️
✅حجتالاسلام عابدینی
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شرعی
#روزه
#مسافرت_قبل_ظهر_ماه_رمضان
🔒اگر روزهدار در ماه مبارک رمضان قبل از ظهر مسافرت برود و قبل از اذان ظهر از حد ترخص گذشته باشد، روزهاش چه حکمی دارد؟
✴️🔑-باطل است (چه از شب نیت داشته و چه قصد سفرش بعد از اذان صبح باشد) (حضرت امام، آیت الله مکارم).
✴️🔑-در صورتیکه از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه اش باطل است. ولی اگر قصد سفر در روز بوده (مثلا سحری خواب مانده و تصمیم گرفته است خودش را مسافر کند) بنابر احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند. (امام خامنه ای)
✴️🔑-اگر قبل از ظهر مسافرت کند مجاز به افطار است بلکه بنابر احتیاط واجب، نمیتواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد. (آیتالله سیستانی)
✴️🔑-در ماه رمضان اگر روزهدار از شب در فکر سفر نباشد -حتی به نحو تردید- و در روز مسافرت کند باید روزه را تمام کند، و چنانچه از شب در فکر سفر باشد و پیش از ظهر مسافرت کند، روزهاش باطل میشود و باید آن را قضا کند. (آیت الله شبیری زنجانی)
آدرس:
عروة الوثقی، فصل فی شرائط وجوب الصوم، مسئلۀ۱؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۷۲۱؛ امام خامنه ای، جزوه ارسالی اختلاف فتاوی از طرف دفتر معظم له در سال 99، ش37، آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، م1038؛ توضیح المسائل جامع، مسأله ۲۱۰۵. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1447. توضیح المسائل شبیری زنجانی، م1730.
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#استوری
#حلول_ماه_رمضان
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#نیت
#سوالات_شرعی
⁉️آیا نیت را در عبادات باید بر زبان جاری کرد؟
✴️1. روزه از عبادات است و لازم است که با قصد تقرب به خدا انجام شود؛ معمولا این ایام از نیت روزه سوال می شود که چگونه باید باشد؟
در پاسخ می گوییم لازم نیست که نیت عمل به زبان بیاید یا از ذهن بگذرد (آنچه در نیت مهم است همان است که همه شما مومنین آن را رعایت می کنید مثلا برای کسی که بر می خیزد و سحری می خورد و با شروع اذان دیگر چیزی نمی خورد و قصد گرفتن روزه برای انجام تکلیف الهی را دارد نیت محقق است و دیگر هیچ فکر یا دقت و گذراندن از قلب و ... نیاز نیست) لذا در نیت خودمان را درگیر نکنیم و بسیار آسان و راحت است (در باقی عبادات هم نیت همین است). (2)
✴️2. با توجه به مطلب اول پس کسی که از همین آغاز ماه ان شاءالله قصدش روزه گرفتن کل ماه است یعنی همه ماه را نیت دارد و هیچ کار دیگری برای نیت لازم ندارد. (3)
✴️3. قصد روزه لازم است تا پایان روز ادامه داشته باشد بنابر این اگر کسی در بین روز به طور یقینی قصد کند که دیگر روزه نباشد ولو چیزی هم نخورد روزه اش باطل است. (4)
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: از روی تذل و بندگی در پیشگاه خداوند.
(2) (رساله مراجع تقلید، م1550)
(3) (رساله مراجع تقلید، م 1551)
(4) (العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیة، مسئلۀ۲۲؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۵۷۰و۱۵۷۱.)
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#ضرر
#تشخیص_ضرر
#روزه_مریض
#سوالات_شرعی
⁉️تشخیص ضرر به عهده کیست؟ وضرر چیست؟
✴️1. تشخیص اینکه روزه برای انسان ضرر دارد یا ضرر ندارد، به عهده خود انسان است؛ لذا کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. (1)
✴️2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد که روزه برایش ضرر دارد بطوری که این احتمال ضرر، سبب ترس ضرر برای روزه دار شود نباید روزه بگیرد. مثلا اگر کسی از گفته پزشک متخصص یا بر اساس تجربه ای که داشته، بترسد که روزه گرفتن برایش ضرر دارد، یا شک در ضرر کند نباید روزه بگیرد هر چند اطمینان به ضرر نداشته باشد. (2)
✴️3. برخی بهانه هایی برای روزه نگرفتن دارند مثل درس، ورزش و ... در پاسخ فقها فرموده اند: صرف این امور، مجوز برای ترک روزه ماه رمضان نمی شود. و در صورتی که روزه نگیرد معصیت کرده و باید قضای آن را بجا آورد و کفاره عمد نیز بر او واجب است (3)
⁉️این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟
الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد.
ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1743)
(2) (رساله مراجع تقلید، م 1744)
(3) (رهبری، سایت، استفتائات جدید، خرداد ماه 1396 ؛ سیستانی، سایت، استفتائات، روزه و تحصیل؛ مکارم، سایت،استفتائات روزه، وجوب روزه، حکم ترک یا افطار روزه به دلیل امتحانات)
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوالات_شرعی
#نیت
⁉️کیفیت نیت روزه در ماه مبارک رمضان
✅حجتالاسلام عابدینی
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1