eitaa logo
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
609 دنبال‌کننده
10هزار عکس
4.7هزار ویدیو
494 فایل
جبهه اتحاد دانشگاهیان بصیر ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حمله موشکی و پهبادی به دو مقر جیش الظلم در خاک پاکستان 👈محل اختفای تروریست عبدالغفار نقشبندی توسط سپاه منهدم شده است ، 👈 منطقه هدف قرار گرفته منطقه ای به نام کوه سبز که یکی از بزرگترین مقرهای گروهک جیش الظلم در آن قرار داشته است.
🔸پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت فیلسوف غرب‌شناس دکتر کریم مجتهدی 🔹حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی، درگذشت فیلسوف غرب‌شناس دکتر کریم مجتهدی را به جامعه‌ی دانشگاهی ایران، شاگردان و خانواده ایشان تسلیت گفتند. متن پیام به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی رحمةالله‌علیه را به جامعه‌ی دانشگاهی کشور و شاگردان فرزانه‌ی ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض میکنم. دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلیِ او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگیهای این فیلسوف غرب‌شناس بود. مغفرت الهی را برای او مسألت می کنم. سید علی خامنه ای
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌠☫﷽☫🌠 📌من برای امام زمانم دقیقاً باید چکار کنم؟ دائماً از غربت علیه‌السلام حرف میزنید و مشارکت در ظهور، الان وظیفه‌ی من، دقیقا چیه؟♥️ 🍃 فتــ🇺🇸ـنـــ🇬🇧ــ️ـه ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂🍃 ┗╯\╲ ╔═••⚬🇮🇷⚬••══╗ @SiasatoDianat ╚══••⚬🌍⚬••═╝
🔶 آمریکا مهد آزادی و دموکراسی! 🔹 مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه، تهدید نموده اگر کارمندان دولتی در اعتراض به سیاست‌های دولت در مورد جنگ اسرائیل علیه حماس شرکت کنند، مستحق اخراج هستند @Fars_plus
✍️ محمد جعفری 💠 تراژدی یک روشنفکر امروز با نوشته ای از آقای سروش در طعن و توهین به استاد گرامی آیت الله مصباح ره برخورد کردم که نشان از این داشت که چقدر برگزاری گرامیداشت آن استاد فرزانه در سومین سال رحلتش، بر این روشنفکر گران و سخت آمده است که رطب و یابس به هم بافته تا شخصیت علمی و معنوی آن عزیز سفر کرده را مخدوش و ملکوک نماید . این نوشته در واقع تکرار همان ادعاهای ایشان در طی یک سخنرانی در ایام رحلت استاد در سال 1399 بود؛ فقط با لحنی بی ادبانه تر و فحاشی بیشتر که قبلا به آن مطالب در جزوه ای با عنوان « سرو و طوفان» پاسخ داده شده و در فضای مجازی نشر داده شد. ( در فایل ذیل این جزوه برای علاقه مندان ضمیمه شده و التبه به زودی با اصلاحات و اضافات، به زیور طبع هم آراسته خواهد شد). اما نکاتی چند در مورد این نوشته جدید دکتر سروش: 1. نوشته ایشان باز پر است از نسبتها و گزارشهای متعدد از سالیان دور و نزدیک که در موارد مختلفی، سایر گزارش‌ها و نقل‌های ایشان، توسط دوستان و نزدیکان فکری به سروش هم زیر سوال رفته و خلاف واقع بودن آن، اثبات شده است : ر.ک به تکذیبیه های آقای عطاء الله مهاجرانی و حمید رضا جلایی پور در مورد برخی ادعاهای سروش👇👇 http://www.ensafnews.com/40552 https://www.khabaronline.ir/news/304466 http://tarikhirani.ir/fa/news/5744 2. جالب است که باز جناب آقای سروش، به قصه مناظره با استاد مصباح در دهه 70 اشاره می نماید و این که چرا از پذیرش این مناظره که به شدت مورد مطالبه دانشگاهیان بود، پاسخ منفی دادند . ایشان در آن مقطع با این بهانه که من کلی نوشته دارم که آقای مصباح می تواند بر سر تک تک عبارات آنها با من چالش کند ، از مناظره طفره رفتند که در آن زمان هم این سخن با نقدهای جدی مواجه شد از جمله این که استاد مصباح هم نوشته های متعدد دارد که شما می توانید بر سر آنها با ایشان چالش کنید! لذا برای گریز از آن ادعای ناموزون، الان مدعی این می شود که «وزارت اطلاعات مرا مؤاخذه و نهی اكيد كرده بود كه به مناظره نروم، و حتی سخنرانی نكنم! دهان بسته من با گلوی گشاده آنان چه نسبت داشت» و البته چون آقای سروش در آن زمان، توان بیان این مشکل امنیتی را نداشت لذا به ناچار آن سخن را بهانه کرد !!! حقیقتا چه کسی باور می کند که آقای سروش که در طی دهه 70، در گفتارهای متعددی، اصل نظام و مشروعیت آن را به چالش و یا سخره می گرفت، تا بدین حد شنوای سخن وزارت اطلاعات و تبعیت از آنها بوده است!! 3. در بخش پایانی ، آقای سروش به تکفیر ایشان از طرف برخی شخصیت‌ها و حتی برخی تجدید نظر طلبان دینی مانند آقای محسن کدیور، انتقاد می نماید و به صراحت بیان می کند که من مسلمان و مومن به کتاب الله هستم و البته درک خودم را از آنها دارم . سخن در مورد کفر و ایمان آقای سروش به نظر اساسا خارج از وظیفه علمی ماست و اما جای یک سوال باقی می ماند که چرا آقای سروش از زمان طرح « بسط تجربه نبوی » و بعد از آن، «نظریه رویای وحی»، به گونه ای نظر افکندند و سخن راندند که حتی روشنفکرانی نزدیک به ایشان مانند عبدالعلی بازرگان، محسن آرمین ، ابولقاسم فنایی و ... را ناقد ایشان قرار داد که با طرح این نظریات دیگر نمی توان از هسته سخت دین دفاع نمود. این جانب هم نوشته ای دارم که در آن جا بیان کرده ام که اساسا با طرح این نظریات آقای سروش، دینی باقی نمی ماند که آقای سروش بخواهد روشنفکر دینی آن باشد . ( ر.ک مقاله پایان روشنفکری دینی سروش) . این البته حقیقتی است که استاد مصباح سه دهه قبل به آن تذکر داده بودند که روشنفکری دینی، مفهومی پارادوکسیکال و خود متناقض است زیرا اساسا روشنفکری بر مبانی مدرنیته بنا نهاده شده و این مبانی مانند اومانیسم ، سکولاریسم و لیبرالیسم با دیانت سازگار نیست . 🆔@mjafari_ir
💐ارزیابی مسئولیت بین‌الملی دولت پاکستان در قبال اقدامات تروریستی در مرز ایران ✍دکتریاسر امین الرعایا، دکتری حقوق بین الملل. یکی از موضوعات بسیار مهم در روابط مرزی ایران و پاکستان، نفوذ گروه‌های تروریستی به داخل مرزهای ایران و اقدامات تروریستی و ناامنی‌‌های متعدد این گروه‌ها می‌باشد.  با توجه به اهمیت احراز مسئولیت بین‌المللی دولت پاکستان در قبال این ناامنی‌‌ها در مناطق مرزی ایران و پاکستان، هدف این پژوهش ارزیابی مسئولیت بین‌المللی دولت پاکستان در قبال اقدامات تروریستی در مرز ایران با توجه به قوانین، مقررات و رویه بین‌المللی می‌باشد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و برای جمع‌آوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای و اسناد و رویه‌های قضایی معتبر بین‌المللی استفاده‌شده است. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌دهد که امکان انتساب مسئولیت بین‌المللی دولت پاکستان به جهت «هدایت»و«پشتیبانی» از تروریست‌‌ها بسیار سخت می‌باشد؛ چراکه احراز شاخصه «کنترل مؤثر» دولت پاکستان بر اعمال گروه‌های تروریستی از موضوعات دشوار است. ازسوی دیگر درصورتی‌که محرز گردد دولت پاکستان از حملات تروریستی در مرز ایران آگاه بوده و قادر به جلوگیری از حمله بوده است، لکن از انجام این کار غفلت کرده و نیز از هشداردادن به ایران جهت پیشگیری از عمل تروریستی قصور ورزیده است، می‌توانیم نتیجه بگیریم دولت پاکستان مسئولیت فعالیت‌‌های گروه‌های تروریستی را برعهده‌گرفته است؛ چراکه این کشور در این صورت تعهدات بین‌المللی و هم‌چنین مصوبات شورای امنیت سازمان ملل درخصوص وظیفه دولت‌ها مبنی‌بر اینکه به‌طور آگاهانه اجازه ندهند تا از قلمروشان به‌گونه‌ای استفاده شود که حقوق و امنیت سایر کشورها به‌خطر افتد نقض نموده است. ⭕️متن کامل در زیر https://dpj.ihu.ac.ir/article_207010.html?lang=fa
تخدیر نخبگان دو ماده افیونی، نخبگان را تخدیر کرده؛ یکی تصور این‌که؛ «چون فضای مجازی فیلتر است پس آن‌ها هیچ مسؤولیتی نسبت به اطلاع از تهاجم فرهنگی دشمن ندارند، به‌هر حال فیلتر است دیگر!» دوم این‌که؛ «چون مردم در رسانه‌های دشمن حضور دارند پس ما نمی‌توانیم برای پاسخ‌گویی وارد آن‌فضاها شویم، لذا اگرچه مردم در بند رسانه‌های دشمن اسیرند ولی چاره‌ای نیست! به‌هر حال فضای دشمن است دیگر!» دشمن نیز سنگر به سنگر در حال فتح ایمان و شخصیت مردم و براندازی نظام اسلامی در سرآپرده‌ی باورها و گرایش‌هاست!. و ما هم‌چنان‌ در خوابی عمیق فرو رفته‌ایم! رهبری در فرمایشی این روایت را متذکر شدند که؛ «من نام لم ینم عنه!»(الغارات، ج1،ص212) نکته مهمی که از آن غفلت شده این است که رسالت نخبگان انقلابی نباید معطل فیلترینگ یا عدم فیلترینگ شود آن‌ها موظف‌اند مرزبان شکاف‌هایی باشند که دشمن از آن شکاف‌ها به ایمان و دین‌داری مردم حمله‌ور شده! نباید فرصت‌‌ها را ضایع کرد! https://eitaa.com/farbehi
🔴لزوم جديت در با پديده کشف حجاب ⏹نامه 100 استاد سطوح عالی حوزه علميه قم به رؤسای سه قوه👇 ✅ وضعيت فرهنگی کشور، به هيچ‌وجه شايسته نظام جمهوری اسلامی نيست و با کشوری که داعيه‌دار اجرای احکام اسلام است دارد. ✅ آنچه وضعيت وخيم فرهنگی را تشديد کرده است، معضل رهاشدگی بی حجابی است. ✅ برداشت اذهان عمومی، عدم اراده جدی حضرات عالی به عنوان سران سه قوه در مقابله با کشف حجاب است. ✅ بخشی از عدم قاطعيت، به برخی مسئولان، مشاوران و باصطلاح کارشناسانی باز می گردد که دچار فکری يا تشخيص و و يا و ترس از فضاسازی مخالفان و دشمنان هستند. ✅ بی حجابی، و مرتبط با عناصر هويتی است. اگر به دنبال تحقق «ايران مقتدر» هستيم، بايد بدانيم که در سايه «اسلاميت» محقق می شود، نه در پيروی از «سکولاريسم». ✅ ما اساتيد سطوح عالی حوزه قم، از جنابان عالی خواستاريم در موضوع مقابله با کشف حجاب، (همراه با تدبير) داشته باشيد.از توصيه‌های بدون عمل، به يکديگر و در اين زمينه پرهيز نماييد. ✅از فضاسازی رسانه‌ای جبهه استکبار نهراسيد. اجرای قانون و جلوگيری از فساد، البته هزينه دارد. اگر می خواهيم اسلام را پياده کنيم، . به اين فرمايش مقام معظم رهبری توجه اکيد داشته باشيم که فرمودند: «امام در مقابل يک منکر واضحی که بوسيله پهلوی و دنباله‌های پهلوی درکشور به وجود آمده بود، ايستاد [و] گفت بايد وجود داشته باشد» ⭕️متن کامل در زیر: https://kayhan.ir/fa/news/281710
🗞 صبح صادق شماره 1127 منتشر شد 📃 جدیدترین نسخه صبح صادق همراه با پرونده ویژه با نام «مردم سالاری»؛ نگاهی به جایگاه رأی و نظر آحاد جامعه در نظام اسلامی را همین‌جا بخوانید. 🔹نسخه الکترونیکی هفته نامه صبح صادق، یکشنبه‌ها صبح در پایگاه اینترنتی و پیشخوان‌های مجازی منتشر می‌شود @ssweekly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: کار ندارم کسی حرف من را قبول دارد یا نه! اصل ولی فقیه است، اصل جمهوری اسلامی است . 🎋برای هزار روز گذشت از شهادتت سردار نرفت از دل ما داغ فُرقتت سردار هزار بار نشستم به شوق دیدارت سحر که سوخت دل از داغ حسرتت سردار هزار صبح گذشت و هزار شام دریغ نبود بس که بخوانم حکایتت سردار هزار چشمه شد از چشم‌ من روان که مگر در آب جلوه کند ماه صورتت سردار هزار خاطره از خاطرم گذشت و هنوز نشسته‌ام به تماشای قامتت سردار کتاب سوریه و غزه و عراق و یمن پر است از صفحات رشادتت سردار بقای کشورم از مکتب سلیمانی است فدای عزت و ایمان و غیرتت سردار به دوستان شهیدت قسم که کن خشنود به روز حشر مرا از شفاعتت سردار ✍️، ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ 🎋هدیه به روح ملکوتی و بلندپرواز حاج‌قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم و امنیت صلوات🌷🌷🌷 🌷
💐از ترک نهی از منکر بترسید نه از انجام این واجب مهم 📣گناه ترک امر به معروف و نهی از منکر: امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند: اَلتّارِکُ لِلأمرِ بِالمَعروفِ وَ النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ کَنابِذِ کِتابِ اللهِ وَراءَ ظَهرِهِ؛ آن که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کند، همچون کسی است که کتاب خدا را پشت سر انداخته است. 📚حیاة الامام زین العابدین، ص۳۴۴ نشانه ی یک جامعه ی زنده، وجود تعهّد اجتماعی و احساس مسؤولیت در افراد است. آن که بگوید: «به من چه»، این حسّ و حیات را ندارد. امر به معروف و نهی از منکر که از واجبات دینی و «اَسمی الفَرائض» یعنی والاترین فریضه ها است، همان احساس مسؤولیت در افراد جامعه است که نسبت به خوب و بد و صالحان و فاجران بی تعهّد و بی تفاوت نباشند، به خوبیها دعوت و از بدیها نهی کنند. این یک تکلیف واجبی است که ترک آن از گناهان است. به سبب انجام آن، فریضه های دیگر بر پا می شود و حدود الهی اجرا می گردد. 🔴شدت و ضعف دینداری و ایمان افراد به شدت و ضعف نهی از منکر بسته است. 📌نهی از منکر ترک کنید و گرنه اشرار و نااهلان بر جامعه و کشور حاکم و مسلط می شوند و آنگاه مفاسد اجتماعی و گناهان رواج می یابد و آثار شوم آن دامنگیر همه می شود و آتش فساد، خشک و تر را با هم می سوزاند. به بهانه از انجام شانه خالی نکنید. چون هنجارشکن و گناهکار از نهی از منکر خوشحال نمیشود و ایجاد می شود حضرت لقمان در وصیت‌های خود به فرزندش دستور می دهد: امر به معروف و نهی از منکر کن و در این راه، بر که به تو می رسد استقامت بورز.(از کوره در نرو.) (لقمان ، ۱۷.).
🔴 با اقدام کنیم. ❇️ رئیس جمهور: " گاهاً به ما گفته می‌شود که گفتمان دولت مردمی چیست؟ بنده در جواب گفته‌ام که گفتمان این دولت گفتمان امام و رهبری و سند آن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. " https://www.president.ir/fa/149395 ✍پ.ن: 🔻مایه افتخار است که گفتمان دولت، بر خلاف برخی دولت های گذشته، گفتمان امام و رهبری اعلام میشود. اما رئیس جمهور محترم ضروری است با فعال سازی بخش های مختلف دولت در اقتصاد و سیاست و فرهنگ در تحقق و عملی ساختن این گفتمان تلاش کند و را برای فعال کند و هرکس کوتاهی می کند، برکنار کند. نگاه مردم به کف میدان است نه به شعارها. مسئولین و مدیران دولت باید این گفتمان را مبنای عمل خود قرار دهند و هرکس نمی تواند یا نمی خواهد، و ملاحظات سیاسی جناحی توسط بازرسی شود. ❇️باید وضعیت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور با گفتمان امام و رهبری و مطالبات عدالت خواهانه و انقلابی همخوانی داشته باشد. 🔻مگر امامین انقلاب از سخن نمی گویند؟ مگر دستور و مطالبه امامین انقلاب نیست؟ مگر خط اصولی انقلاب نیست؟ مگر به تعبیر امام ره به خون داران_زالوصفت تشنه نیست؟ 💐📣 پس اعمال و اقدامات خود را با بسنجیم . امام و رهبری و ناکارآمد
💐در زلال مکتب اهل بیت علیهم‌السلام ❇️قالَ الامام الجواد(ع): لَنْ یَسْتَکْمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَ الاْیمانِ حَتّی یُؤْثِرَ دینَهُ عَلی شَهْوَتِهِ. امام جواد (ع): بنده ای حقیقت ایمان را نمی یابد مگر آن که دین و احکام الهی را در همه جهات بر تمایلات و هواهای نفسانی خود مقدّم دارد. 📚بحارالأنوار، ج ۷۵ ، ص ۸۰ ، ح ۶۳ ✳️مراقب باشیم در دید خدا و محضر خدا قرار داریم قالَ الامام الجواد(ع): اعْلَمْ أنَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ. امام جواد (ع): بدان که تو از چشم خدا پنهان نیستی. پس، بنگر که چگونه‌ای. 📚تحف العقول: ۴۵۵
🌷تصاویر نورانی شهدای گلگون کفنی که در پی حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی به دمشق به شهادت رسیدند. 🌹شهدای استان قم سردار علی آقازاده و سرگرد سعید کریمی 🌹 زنده باد اسلام مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
💥اگه دوست دارید یه دور با مهمترین حوادث «تاریخ پهلوی» آشنا بشید، صوت‌های زیر رو گوش کنید... 🎙ارائه: محسن مؤمنی 1️⃣ جریان شناسی مطبوعات در عصر پهلوی🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/5099 2️⃣ سینمای عصر پهلوی🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/5218 3️⃣ زنان در عصر پهلوی اول🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/5275 4️⃣ زنان در عصر پهلوی دوم🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/5427 5️⃣ اقتصاد در عصر پهلوی اول🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/5800 6️⃣ اقتصاد در دوره پهلوی اول🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/5861 7️⃣ راه آهن رضاخانی🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/5951 8️⃣ رضاشاه و قرارداد1933🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6048 9️⃣ نقش آمریکایی‌ها در تنظیم برنامه‌های اقتصادی پهلوی‌دوم🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6290 0️⃣1️⃣ تحلیل برنامه اول اقتصادی (از سال ۲۷ تا ۳۴) و اصل ۴ ترومن در دوران محمدرضا پهلوی 🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6432 1️⃣1️⃣ تحلیل وضعیت اقتصادی کشور در دوره پهلوی دوم با تأکید بر تحلیل برنامه دوم اقتصادی (از سال ۳۴ تا ۴۱) 🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6493 2️⃣1️⃣ تحلیل برنامه سوم اقتصادی (از سال 41 تا 46) و زمینه‌های شکل گیری انقلاب سفید (مهمترین اتفاق دهه چهل)🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6569 3️⃣1️⃣ تحلیل اصلاحات ارضی در دوره پهلوی دوم🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6638 4️⃣1️⃣ اقتصاد مونتاژی و وابسته، حاصل اصلاحات ارضی!🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6708 5️⃣1️⃣ اقتصاد وابسته زیر سایه صنایع مونتاژ...🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6799 6️⃣1️⃣ اقتصاد ایران در دهه ۵۰🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6800 7️⃣1️⃣ تحلیل اقتصاد ایران در اوایل دهه ۵۰🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6826 8️⃣1️⃣ فساد اقتصادی در عصر پهلوی 🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6890 9️⃣1️⃣ فساد اقتصادی در عصر پهلوی 🔻 https://eitaa.com/eslamesyasi/6951 ┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄ 🇮🇷 👇 @eslamesyasi 👈 عضو شوید
❇️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 🔲مراسم هفتمین روز درگذشت استاد دکتر کریم مجتهدی امام خامنه‌ای: دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلیِ «دکتر کریم مجتهدی» بود و تربیت شاگردان فراوان از ویژگی‌های این «فیلسوف غرب‌شناس» بود. ✅دوشنبه ✅۲ بهمن، ساعت ۱۰ تا ۱۲ ⭕️پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 💐شادی روح این استاد گرانقدر الفاتحه مع الصلوات
غزه و حامیان نظریه مدرن شده الحکم لمن غلب اهل نظر غالباً بر این باورند که نظریه سیاسی " الحکم لمن غَلَب " متعلق به اندیشه سنتی است که برخی از علمای اهل سنت مانند قاضی ابویعلی و ابوحامد غزالی در قرن پنجم هجری در توجیه مشروعیت حکومت خلفا به آن احتجاج می کردند. لکن با ظهور اندیشه سیاسی مدرن این نظریه سنتی به حاشیه رفته است و طرفدار ندارد. اما آیا واقعیت این چنین است و نظریهٔ سیاسی تغلیب کنار رفته است و در دنیای سکولار شده جایگاهی ندارد؟ تجربه سیاسی مدرن در جهان معاصر چنین دیدگاهی را تایید نمی کند. نظریه تغلیب همچنان در جهان مدرن شده پابرجاست و در میان مدرن ها مدافعان و طرفداران پر شر و شوری دارد. بسیاری از دولت های مدرن از طریق کودتای نظامی به قدرت رسیده اند. چنانکه رضاخان با کودتای نظامی به قدرت رسید. حکومت تغلیبی پهلوی بواسطه مجلس فرمایشی و نظریه پردازی های روشنفکران سلطنت طلب قوام و استحکام یافت. یهودیان مهاجر مسلح با حمایت دولت های غربی به سرکردگی انگلیس از طریق زور سرزمین فلسطینی ها را اشغال و تصاحب کردند و رژیم غاصب و نامشروع اسرائیل را پدید آوردند. سازمان ملل هم با صدور قطعنامه مهر تایید بر غلبه‌ی یهودیان مهاجر مسلح زد. اما نکته مهم این است که جریان غربگرا نیز این سلطه تغلیبی یهودیان مهاجر اشغالگر را تأیید و توجیه می کند. یک نمونه آن دیدگاه دکتر صادق زیبا کلام استاد بازنشسته دانشگاه در این باره است. دکتر زیبا کلام جمعه شب گذشته در برنامه شیوه که به مساله فلسطین پرداخته بود، جنایات صهیونیست ها علیه مردم مظلوم غزه را محکوم کرد. البته این کار او ستودنی است لکن از گفته های بعدی وی به دست نمی آید که می خواهد مشروعیت رژیم اشغالگر صهیونیستی را انکار کند. بلکه با بیانی که دارد دولت غاصب را توجیه کرده است. به زعم وی یهودیان مهاجر تسلیح شده در شرایطی وارد سرزمین فلسطین زیر سلطه انگلیس شدند که دولتی بر آن حاکم نبوده است. دولت انگلیس هم حل مساله نزاع میان مردم فلسطین و یهودیان مهاجر را به سازمان ملل واگذار می کند و شد آنچه که شد. به نظر نمی آید که زیبا کلام با چنین تحلیلی ماهیت نامشروع و غصبی بودن رژیم صهیونیستی را پذیرفته باشد. بلکه او اساساً مشروعیت این رژیم را بر پایه نظریه تغلیب توجیه کرده است. وی بی دولتی مردم هر سرزمینی را مجوزی برای تجاوز و اشغال آن سرزمین می داند. این بی دولتی ممکن است توسط قدرتی استعمارگر و متجاوز پدید آید. چنین سخنی به معنای آن است که مردم فی نفسه مالک سرزمین خود نیستند بلکه مالکیت آنان بواسطه دولت پدید می آید. مسلماً چنین مفروضی ریشه در تفکر دولت مطلقه هابزی دارد. بنابر این، نباید گمان کرد که نظریه تغلیب در دنیای مدرن کنار رفته است بلکه توسط برخی از متجددین بازخوانی و مدرن سازی شده است و برای مشروعیت بخشی به حکومت های دیکتاتور و جنایتکار استفاده می شود. لذا وجه نظری گفتمان مقاومت و مبارزه مردم مظلوم غزه ایستادگی برابر نظریه مدرن شده الحکم لمن غلب است ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رجزخوانی دختر شهید مدافع‌حرمی که به تازگی در سوریه شهید شد؛ برای اسرائیل 👊 بدون که دهه هشتادی‌ها حریفتن 🔴 👇 @bidariymelat
میلاد امام جواد علیه السلام مبارک 🌷🌸