🔻نقدی کوتاه بر جهان بینی اقتصادی مارکسیسم:
🔹نخستین اصل در جهان بینی اقتصادی مارکسیسم تضاد طبقاتی برخاسته از ستیز میان تکامل حتمی ابزار و روابط تولید و انعکاس اجتماعی آن در طبقهی پیشرو از یکسو، و طبقه مرتجع و ایستای طرفدار رکود و ایستایی ابزار و روابط تولید از سوی دیگراست. واقعیتهای تاریخی جامعهی بشر در گذشته و حال نادرستی نظریهی تضاد طبقاتی مارکسیسم را آشکار ساخته است زیرا:
🔸تضاد در جوامع بشر همیشه تضاد میان طبقهی برخوردار مرتجع، و طبقهی نابرخوردار پیشرو نبوده است، بلکه عمده تضادها از اختلافات اعتقادی و مذهبی و فکری یا جاهطلبی گروه های حاکم، یا اختلافات قومی و نژادی بوده است.
🔹جنگهای خونین داخلی در کشورهای اروپایی میان اقوام و نژادهای مختلف در انگلستان و آلمان و جنگهای طولانی و خونین مذهبی میان پروتستانها و کاتولیکها در انگلستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و جنگهای سیاسی داخلی در فرانسه که منجر به انقلاب معروف فرانسه گردید، و بسیاری دیگر از جنگها و ستیزها در کشورهای دیگر، به هیچ وجه جنگ میان طبقهی طرفدار روابط جدید تولید و طبقهی طرفدار روابط قدیم تولید نبوده است؛ بلکه انگیزه و علت اصلی این جنگها اختلافات مذهبی یا سیاسی یا نژادی و قومی بوده است.
📚بخشی از کتاب فقه #نظام_اقتصادی_اسلام -جلد اول ص70
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
64-feghhe-syasi-27-01-97.docx
38.3K
#متن / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
آیت الله اراکی
🔸دارالشفا
🗓دوشنبه 27 فروردین 97
🔻جلسه شصت و چهارم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
65-feghhe-syasi-28-01-97.docx
34.6K
#متن /درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
آیت الله اراکی
🔸دارالشفا
🗓سه شنبه 28 فروردین 97
🔻جلسه شصت و پنجم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ضرورت شناخت فقیه تمدنی از پیشینه تمدن ها
گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش دوم
حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان منتقد:
🔹فقیهی که درکی از تمدن به این معنی که فقیه یک نمونه تمدن را بشناسد و با پیشینه تمدن ها آشنا باشد، نداشته باشد، بحث ها همان بحث های علمی خواهد شد که در بهترین حالت در متنی نوشته می شود و از آن فقه تمدنی بیرون نمی آید.
🔹فقه تمدنی، فقه همگراست. فقه همگرا میاندیشد که چه بکند، هر جا سخن از تمدن آمد لازمه از بحث همگرایی است. نمیتوان به تمدن واگرایانه اندیشید.
#مبانی
🌐 yon.ir/JZNln
🆔 @vasael_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔸اطاعت از نفس در کلام آیت الله مصباح یزدی #توئیت 🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸سکولاریسم دینی در سایه قانونی کردن فقه
گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش پایانی
حجت الاسلام و المسلمین رهدار در کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز»:
🔹اجتهاد تمدنی دوسویه است البته سهم تأثیر و نقطه عزیمت حرکت با مقلَد است.
🔹وجه به بحث مقاصد الشریعه یکی از همان نظامهای شاخص ارزشگذاری است که استاد الویری فرمودند که آن شاخصهها کجاست.
#مبانی
🌐 yon.ir/MCt35
🆔 @vasael_ir
💫مدل مفهومی نظریهپردازی قرآنبنیان برگرفته از بیانات شهید صدر
📌حجت الاسلام سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مرحوم صدر جزو معدود عالمان طراز اولی است که وارد حوزه روششناسی و نظریهپردازی شده است گفت: با این مبنا میتوان همه علوم مرتبط با هدایت انسان، اعم از علوم طبیعی، انسانی، تاریخی و… را از قرآن استخراج کرد.
🔹مرحوم صدر تأکید میکرد که دست از تفسیر ترتیبی بردارید و مسائل را به پیشگاه قرآن بیاورید و از قرآن نظریه بخواهید. با وجود اصرار ایشان، به این توصیه عمل نکردند. اگر بزرگانی که مبانی دستشان است، بر این روش متمرکز میشدند و هر چند سال یک نظریه تولید میکردند و در مقابل نظریه و پارادایمهای رقیب قرار میدادند، الان نخبگان و دانشمندان ما و سیاسیون ما دستشان برای مقابله با جبهه فکری رقیب ـ رقیب به لحاظ نظری و تئوریک ـ پر بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
رهبر انقلاب: جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیّهی انقلابیگری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ میکند.۱۳۹۴/۰۶/۱۸
🔹به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع)، روز جوان
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه جشن نیمه شعبان
به مدت سه شب در مسجد مقدس جمکران
سخنران شب دوم : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 آیت الله حسینی بوشهری خطیب جمعه و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در خطبه اول نماز جمعه شهر مقدس قم:
🔹یکی از عوامل موفقیت رسول اکرم(ص)، اخلاق ایشان بود و عزت بسیاری در پرتوی اخلاق پیامبر(ص) برای امت اسلامی کسب شد.
🔹جامعه ای که در آن انصاف وجود نداشته باشد، دچار بحران می شود و فقر نتیجه بی انصافی برخی از افراد است.
🔹جامعه ای که زیر بار ظلم نمی رود، عزتمند است و ایستادگی در برابر ظالمان مصداق بارز امر به معروف در جامعه است.
برخی از حاکمان کشورهای اسلامی امروزه میلیون ها و میلیاردها دلار به کافران می دهند تا بتوانند که چند صباحی بیشتر حکومت کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 آیت الله حسینی بوشهری خطیب جمعه و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در خطبه دوم نماز جمعه شهر مقدس قم:
🔹رابطه کارگر و کارفرما رابطه حاکم و محکوم نیست بلکه باید یک رابطه اخلاقی و دینی باشد و کارگران باید برای ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی تلاش کنند.
🔹حمایت برخی از نمایندگان مجلس، سیاستمداران و اصحاب رسانه از اشخاص ساختار شکن که کشف حجاب می کنند، جای تعجب دارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی امروز در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم عنوان کرد
💠از مهمترین معارف مهدوی، مساله امت همراه امام زمان(عج) است؛ یعنی امام با چه امتی قرار است جامعه جهانی را دگرگون سازد.
🔹از سنن قرآنی، آن است که خداوند برای رسیدن جامعه بشر به غایت مطلوب، رهبرانی برمیگزیند و سپس امتی را نیز بر می گزیند.
🔸قانون استبدال بر امتهای برگزیده حاکم شده است؛ درکنار اصل وجود یک حجت در جهان هستی که مورد اجماع شیعه و سنی است سنن دیگری نیز وجوددارد؛ علاوه بر وجود امام، باید امت همراه نیز وجود داشته باشد.
🔹اگر این امت همراه به دو شرط و پیمان الهی یعنی پیمان اطاعت و پیمان نصرت عمل کند در مسیر حق پایدار خواهد بود؛ در قرآن کریم، اشاره شده است که امت بنی اسراییل پیمان شکنی کردند و به همین خاطر قانون استبدال برآنها جاری شد و از دایره امت های الهی و یاور حق خارج شدند.
🔸امروز که حجت ها تمام شده باید به این اصل ایمان داشته باشیم که ماندن در خط مقاومت در حقیقت ماندن در خط اطاعت و نصرت الهی است و باید صهیونیست ها را از این سرزمین دور کرده تا به سمت دیگر یعنی اروپا و غرب بروند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir