eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
748 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١٨ فروردین ۱۴٠٢ هجری‌شمسی ☪️ ١۶ رمضان ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ٧ آوریل ۲۰٢٣ میلادی 🕎 ١۶ نیسان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ اعدام نخست‌وزیر و دودمان پهلوی، پس از چندین جلسه محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی (١٣۵٨ش) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 هویدا و زوال سلطنت در ایران 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/13270 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ طبق برخی محاسبه‌ها، حضرت عیسی (ع) در چنین روزی، با توطئهٔ و به دستور حکمران رومی اورشلیم به صلیب کشیده شد! [در نگاه قرآنی به آسمان عروج کرد] (٣٠-٣٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 الیگارشی حاخامی و انقلاب مسیحیت 👉 https://jscenter.ir/jewish-history/formation/1809/ 2⃣ درگذشت بنیان‌گذار شرکت خودروسازی فورد و نویسندهٔ کتاب (١٩۴٧م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 تاریخچهٔ یهود در آمریکا (به‌قلم هنری فورد) 👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/13818 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ دوم پسح / اول عومر 👈 از اول تا ٣٣ عومر، به‌علت سوانح ناگواری که در عصر حاکمیت رومیان اتفاق افتاد، یهودیان در این ایام از برگزاری هرگونه مراسم جشن و خرید خانه و پوشاک نو و معاملات رسمی خودداری می‌کنند. 2⃣ قطع نزول مائدهٔ آسمانی (مَنّ و سَلوی) در عصر حضرت یوشع (اورشلیم ٢۴۸٨ عبری برابر با ١٢٧٢ق.م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 نزول مَنّ و سَلْوَی بر یهود 👉 https://jscenter.ir/jewish-history/israelites/16903 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. 💳 فعالیت‌های «اندیشکدهٔ مطالعات یهود» خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. برای حمایت مالی از اندیشکده، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید. 💎 صفحات‌رسمی‌اندیشکدهٔ‌مطالعات‌یهود: 👉 https://zil.ink/jscenter ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🕎 توضیحاتی دربارهٔ ایام عُومِر در یهودیت (١) 1️⃣ واژهٔ «عُومِر» به‌معنای پیمانه‌ای است از محصول نوبرانه‌ی «جو» كه در دوران آبادی معبد سلیمان، در دومین روز با برگزاری تشریفاتی خاص توسط نمایندگان و با حضور جمعی از کشاورزان در يک مراسم جشن بهاره، به‌عنوان هدیهٔ شکرگزاری و سپاس از رحمت‌های الهی به خانهٔ خدا تقدیم می‌شد. 2️⃣ ضمن آن‌كه از همان‌روز (١۶ نیسان) تا آغاز یا عید نزول تورات (۶ سیوان)، یهودیان به‌مدت ۴٩ شب يا ٧ هفته، طبق دستورات الهی درج‌شده در تورات ملزم به انجام روزشماری هستند. 3️⃣ این فرمان، با گفتن براخای عُومِر (دعای عومر) انجام می‌شود. زمانِ گفتن براخای عومر از تاریکی هوا تا سپیده‌دم است. این شمارش را باید هر شب آقایان به‌طور پیاپی و با صدای بلند انجام دهند. 4️⃣ در پايان شمارش رسم بود، تا حصول خرمن گندم، مجدداً دو پیمانه آرد گندم را به‌عنوان پایان عُومِر و آغاز شاووعوت به‌عنوان هدیه برای خداوند تقدیم می‌كردند. 5️⃣ ايام عُومِر و شمارش آن معروف به سفيروت ها‌عُومِر (ספירת העומר) است كه یادآور خروج قوم از مصر و ورودشان به بیابان، همچنین رسیدن آنان پس از ۴٩ روز در پای كوه سینا، و سپس دریافت می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🕎 توضیحاتی دربارهٔ ایام عُومِر در یهودیت (٢) 1️⃣ علت شمارش این ۴٩ روز آن است که ارتباط بین و یادآوری شود. عید پسح سالروز خروج یهود و رهایی جسمی از مصر، و شاووعوت رهایی معنوی یا در کوه سینا است. به این ترتیب باور بر این است که رستگاری و رهایی از بردگی کامل نخواهد شد، مگر این‌که دریافت گردد. 2️⃣ امروزه نیز ادامه دارد اما این دوره صورت ایام سوگواری به خود گرفته است و در بیشتر ایام این دوره از کوتاه کردن مو یا تراشیدن صورت و برگزاری مراسم عروسی خودداری می‌کنند. 3️⃣ منشأ این سوگواری روشن نیست؛ رایج‌ترین دلیلی که برای آن ارائه می‌شود، این است که شاگردان در قرن دوم در خلال ایام عومر مرده‌اند. 4️⃣ در ادعا شده ٢۴٠٠٠ شاگرد بر اثر طاعون مرده‌اند، و برخی نیز طاعون را کنایه از کشته شدن این افراد در ماجرای قیام معروف دانسته‌اند. 5️⃣ اما تقریباً همه قبول دارند که در سی‌وسومین روز عومر که به معروف است باید سوگوارى را کنار نهاد. این روز زمان بسیار مشهورى براى مراسم ازدواج است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🕎 محققان عزیز، جهت کسب اطلاع دربارهٔ این ایام در تقویم یهودی، متن کامل یادداشت «ایام عومر در یهودیت» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/hebrew-calendar/13782 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١٩ فروردین ۱۴٠٢ هجری‌شمسی ☪️ ١٧ رمضان ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ٨ آوریل ۲۰٢٣ میلادی 🕎 ١٧ نیسان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍ وقوع (٢ق) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 ردپای یهود در جنگ بدر 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/3639 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ سوم پِسَح / دوم عُومِر 2⃣ ولادت حضرت (٢٣۶۵عبری) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 تفاوت جایگاه‌ هارون در قرآن و تورات 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/10314 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. 💳 فعالیت‌های «اندیشکدهٔ مطالعات یهود» خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. برای حمایت مالی از اندیشکده، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید. 💎 صفحات‌رسمی‌اندیشکدهٔ‌مطالعات‌یهود: 👉 https://zil.ink/jscenter ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ ماجرای اسیرگیری در جنگ بدر و نقش یهود (١) 1️⃣ در ، سپاه مکه، مجموعه‌ای از سران شرک و سرمایه‌داران بزرگ مکه، و سردمداران مبارزه با اسلام بود که مانع پیوستن توده‌های مردم به اسلام می‌شدند. 2️⃣ اگر سدّ این مجموعه در هم می‌شکست. اسلام به‌سرعت تمام شبه‌جزیره را فرا می‌گرفت و جنگ‌های بعدی رخ نمی‌داد. 3️⃣ اگر مسلمین، بصیرت کافی داشتند و پیرو دستورات پیامبر (ص) بودند، در همان کارزار اول، کار مشرکان تمام می‌شد، ولی متأسفانه سپاه مسلمان دارای چنان بصیرتی نبود؛ زیرا ساعتی بعد از پراکنده شدن سپاه کفر که بهترین فرصت برای قلع و قمع سران شرک بود، به ناگاه بدون این‌که پیامبر (ص) فرمانی در این زمینه داده باشد، جنگ تعطیل شد!! 4️⃣ علت این امر هم، به اسارت گرفتن شماری از مشرکان بود. وقتی هفتاد نفر از مشرکان به اسارت گرفته شوند، طبیعی است که بیشتر نیروی سیصد نفری مسلمانان، صرف حفاظت از آن اُسرا شود و جنگ خود به خود تعطیل گردد و باقی مشرکان بتوانند از معرکه فرار کرده، جان به در برند. 5️⃣ آیهٔ نازل شده در این زمینه، بیانی روشن از عمق فاجعه بود: 🕋 «برای هیچ پیامبری نسزد که اسیرانی داشته باشد تا که در روی زمین کشتار بسیار کند. شما متاع این‌جهانی را می‌خواهید و خدا آخرت را می‌خواهد، و او پیروزمند و حکیم است. اگر پیش از این، از جانب خدا حکمی نشده بود، به سبب آن‌چه گرفته بودید، عذابی بزرگ به شما می‌رسید». (انفال : ۶٧و۶٨) ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ ماجرای اسیرگیری در جنگ بدر و نقش یهود (۲) 1⃣ بعضی، طمع برخی مسلمین را مسبّب دانسته‌اند. نقل شده که بعضی از انصار نزد پیامبر (ص) آمدند و از ایشان خواستند که از کُشتن اسیران صرف‌نظر کند و در عوضِ گرفتن فدیه، آن‌ها را آزاد سازد و بر این خواستهٔ خویش پای فشردند. پیامبر (ص) در پاسخ آن‌ها فرمود: اگر چنین کنیم، سال دیگر به تعدادشان کُشته می‌دهیم. آن‌ها گفتند: باکی نیست، امسال از آنان فدیه می‌گیریم و سود دنیا می‌بریم و سال آینده شهید می‌شویم و به بهشت می‌رویم!! 2⃣ پذیرفتن این مطلب که مردم عادی گوشه‌چشمی هم به دنیا داشته باشند، سخت نیست، ولی تمرّد سلحشوران بدری از امر پیامبر (ص) بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. پس باید دلیلی ظریف‌تر بجوییم. 3⃣ در مدینه پیوسته درصدد بودند که نبی اکرم (ص) پیروزی‌های زودرس نداشته باشد. اگر مشرکان در بدر نابود می‌شدند، یهود به سرعت سقوط می‌کرد و منافقان نیز نمی‌توانستند آنان را یاری کنند. داخل مدینه به زمان نیاز داشت. بنابراین، باید در میان یهود و نفاق داخل مدینه، به دنبال عوامل این نافرمانی گشت؛ چرا که تنها آن‌ها از این امر سود می‌بردند. 4⃣ مسلّم است که یهود نمی‌توانست در این خصوص، فعالیت مستقیم داشته باشد؛ پس چه کسانی عامل مستقیم اسیرگیری در بین مسلمین بوده‌اند؟ از آن‌جا که گزارش‌های تاریخی در این زمینه چندان گویا نیست، برای پاسخ به این سوال باید در امور پیرامون دقت کرد. ردّپای این جریان را در داستانی از طبری پی می‌گیریم که ابن ابی‌الحدید هم آن‌را آورده است. 5⃣ طبری پس از این‌که درخواست قریش از و را برای پادرمیانی دربارهٔ اُسرا نقل می‌کند، در ادامه می‌افزاید: ✍ «پس از جنگ، بین عمر و ابابکر، دربارهٔ کُشتن یا زنده نگه‌داشتن اُسرا اختلاف شد. گروهی طرفدار ابابکر و گروهی طرفدار عمر بودند... آن‌گاه پیامبر (ص) فدیه پرداختن اُسرا را پذیرفت...» 6⃣ در هیچ منبعی نیامده است که رسول‌خدا (ص) در خصوص فرجام اُسرا، اصحاب را به شور دعوت کرده و نظر آن‌ها را طلب کرده باشد. اساساً این سوال مطرح است که چرا تنها این دو تن نزد پیامبر (ص) در این مورد سخن گفته‌اند؟! چرا در این داستان، از افراد دیگری چون علی (ع) و مقداد نامی برده نشده است؟! اگر فقط مسألهٔ اظهار رأی مطرح بوده، چرا این دو تن، تا این حد برای به کرسی نشاندن نظرشان اصرار کرده‌اند؟! آیا آن‌ها نمی‌دانستند این‌گونه اظهار رأی، که اولی شفاعت اُسرا را کند و بیرون رود و دومی داخل شود و حکم به اعدام آن‌ها دهد و این عمل تا چند نوبت تکرار شود، موجب گستاخی عوام خواهد شد و تشنج پدید خواهد آورد و در نهایت، پیامبر (ص) نخواهد توانست نظرش را در خصوص اُسرا اِعمال کند؟!! ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter