eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
21.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
585 ویدیو
178 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 فقط دریافت پیام: 👉 @adminmfeb 💥 برای درخواست تبادل اول بنر بفرستید. 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (6) 🎯 شهادت مرحوم کامبوزیا 1⃣ از نحوه‌ی فوت آقای دو روایت وجود دارد: 👈 روایت اول که روایتی است رسمی از سوی 🔹 ساواک فوت کامبوزیا را مرگ طبیعی دانسته و در گزارش خود به مرکز نوشته است:‌ «امیرتوکل کامبوزیا شب چهارشنبه فوق به علت سکته قلبی درگذشته است. رضوانی 24/7/53» 👈 و روایت دوم که روایتی است از طرف نزدیکان وی 🔹 روایت دوم از فوت مرحوم کامبوزیا، ایشان توسط ساواک (مرکز) و در نهایت وی است. 2⃣ اطرافیان مرحوم کامبوزیا، اتفاق فوق را چنین عنوان می‌دارند: 🔸 در مهرماه 1353 (نخست‌وزیر) به زاهدان می‌آید و مسئولین منطقه از کامبوزیا می‌خواهند که با وی ملاقات کند. ایشان با صراحت و عصبانیت می‌گوید با یک نفر خائن ملاقات نمی‌کنم … اگر ملاقاتی نیز مابین یک یهودی و یک مسلمان صورت بگیرد، یکی از این دو باید کشته شوند. 🔸 هفته بعد دو نفر از تهران تحت عنوان مأموران اداره تعاون به نزد ایشان [در کتابخانه] آمده و سؤالاتی را مطرح کردند پس از اتمام صحبت یک‌راست به فرودگاه رفته و به تهران پرواز می‌کنند. 🔸 پس از مدتی یکی از فرزندان وی به کتابخانه رفته و می‌بیند که پدرش برروی زمین افتاده است. فردای آن روز وقتی فرزندان کامبوزیا به کتابخانه می‌روند، با استکانی مواجه می‌شوند که دانه‌های ریزی در آن بوده است. در همان روز ساواک نیز به کتابخانه می‌آید و استکان نیز مفقود می‌شود. 🔸 مرحوم کامبوزیا را در قبرستان زاهدان به خاک می‌سپارند اما با توجه به وصیت ایشان و با اجازه‌ی آیت‌الله کفعمی، مجوز نبش قبر گرفته و ایشان را در کتابخانه‌ای که خودش بنیان‌گذار آن بود به خاک می‌سپارند. 3⃣ در پاسخ به این سوال که چرا مرحوم کامبوزیا توسط ساواک کشته شد؟ دلایل چندی عنوان شده که شاید بهترین آنها را مهندس رحمانی مطرح می‌کند: ✍ «بعد از آزادی کامبوزیا (سال 1349) ساواک برای کنترل وی اقدام به برپایی جلسات هفتگی در خصوص مسائل مختلف با حضور استاد، رئیس ساواک، رئیس شهربانی و… می‌کرد. مطالبی که رؤسای فوق مطرح می‌کردند، استاد به آنان پاسخ می‌داد. حتی یکبار مرحوم به من گفت که بتدریج نظرات افراد شرکت کننده در حال تغییر است! من احساسم اینست که ساواک به این نتیجه رسیده بود که این فرد اگر آزاد باشد [علیه رژیم] تبلیغات می‌کند، با مسئولین ارتباط داشته باشد، اثرگذار است. زندان باشد از خارج فشار وارد می‌شود … در نهایت او را کشتند … استاد از دو هفته قبل از فوت احساس خطر می‌کرد بسته‌هایی که برایش ارسال می‌شد در فاصله دو متری قرار می‌داد و چیزی به طرف آن پرتاب می‌کرد که اگر قرار باشد منفجر شود، در کنارش نباشد … ایشان یک حالت انتظار از مرگ (توسط رژیم) را داشتند …» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (7) 🎯 اظهارات ساواک در مورد مرحوم کامبوزیا (1) ✍ زندگی‌نامه مرحوم بر اساس اسناد در سال 1387 توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وابسته به جمهوری اسلامی در 382 صفحه چاپ شده است. برخی گزارش‌های ساواک مرحوم کامبوزیا را چنین معرفی کرده است: 1⃣ امیرتوکل کامبوزیا پس از کودتای 25 مرداد و ناکامی کودتاگران با ارسال پیام تبریکی به دکتر مصدق خواستار محاکمه کودتاگران شده است. 2⃣ امیرتوکل کامبوزیا یکی از افراد سرشناس زاهدان و به زبان‌های عربی، فرانسوی و انگلیسی آشنایی کامل دارد و به همین جهت با پاره‌ای از کشورهای خارجی با مکاتبه در تماس است. در جلساتی که در کلاته خود برگزار می‌کند، انتقاداتی از لوایح قانونی ششم بهمن، قانون حمایت خانواده و خاندان جلیل سلطنت به عمل آورده خود را یک نفر معرفی و مدعی است که آقای نخست وزیر، است. 3⃣ این شخص در نزدیکی زاهدان دارای مزرعه‌ای بوده و کتابخانه بسیار مجهز و معتبری دارد و اکثرا عده‌ای را در کتابخانه خود جمع و در اطراف مباحث روز مباحثاتی می‌نماید. 4⃣ امیرتوکل کامبوزیا از مخالفین سرسخت بوده و را از حفظ می‌داند و مردی است متعصب و مذهبی. 5⃣ کامبوزیا اظهار داشته: یکی از خواسته‌های این است که اول در مملکت بوجود بیاورند تا مردم از بین برود و این‌که مدرسه‌ها را می‌خواهند بکنند این موضوع خواسته‌ی است که مسلمانی از بین برود … پرورده و ساخته‌ی است نخست‌وزیر یهودی است و حکومت ایران ساخته‌ی یهود است. سیاست شاه ایران بی‌غیرت نمودن افراد ملت است… شاه و دولت به ملت چشم و گوش بسته خیانت می‌کند … ما مسلمانان باید بر علیه یهود و دستگاه‌های آن در مملکت مبارزه کنیم و نحوه‌ی مبارزه این است که تمام افراد مملکت را بیدار کنیم. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/cQXUtF ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (8) 🎯 اظهارات ساواک در مورد مرحوم کامبوزیا (2) 6⃣ توسط پسرش اقدام به پخش کتب مهندس بازرگان (خودجوشی و خدا در اجتماع) ‌ابوالاعلی مودودی (برنامه انقلاب اسلامی) حسین نجومیان (ارزیابی حقوق اسلام) ناصر مکارم شیرازی (ماتریالیسم و کمونیسم) می‌نماید. 7⃣ امیرتوکل کامبوزیا نسبت به سخت بدبین است و هرجا که موقعیت را مناسب تشخیص دهد علیه فرمان مقدس شاه و مردم تبلیغ سوء می‌نماید و می‌گوید این دستور و سیاست است و این انقلابِ زنان ما را به فحشا و بی‌ناموسی تشویق می‌نماید و شاهنشاه ما دست نشانده یهودیان است … [امام] خمینی و امثال او را که مسلمان هستند تبعید کرده است. 8⃣ امیرتوکل کامبوزیا در مورد نحوه و کار [امام] خمینی در نجف اشاره و عنوان داشته: تاثیر کلام خمینی به حدی است که طرفداران زیادی از روشن‌بینان و واقع‌بینان به گردش جمع و سازمانی مشابه جامعه الازهر مصر ایجاد نموده است زیرا دسته دسته از هواخواهان و مسلمانان واقعی و تحصیل‌کردگان مبارز حتی از همین ایران در حوزه درسی وی که در مورد مبحث ابطال سلطنت در اسلام است، تلمذ و شاگردی می‌نمایند. 9⃣ نامبرده جزوه پلی کپی شده مربوط به [امام] خمینی تحت عنوان درس‌هایی از مرجع تقلید معظم جناب آقای حاج روح‌الله الموسوی خمینی را در اختیار داشته و سعی نموده به وسیله فتوکپی جزوه مذکور را تکثیر نماید. 🔟 امیرتوکل کامبوزیا متن تسلیت فضلا و محصلین حوزه علمیه به روح‌الله خمینی و پاسخ مشارالیه به حوزه مذکور را در اختیار داشته و اقدام به تکثیر آن نموده است. 1⃣1⃣ امیرتوکل کامبوزیا با رویه‌ای که اتخاذ کرده مزاحمت‌هایی را در آینده برای مقامات امنیتی و انتظامی فراهم خواهد نمود و روزی آرامش منطقه را برهم خواهد زد کما این‌که اکنون با جمع‌آوری عده‌ای ناراضی … مزرعه‌ی او کانون افراد ناراضی و ناراحت و مخالف وضع موجود شده است … هرقدر ستاد عملیات از راه پند و اندرز و نصیحت راه مماشات را بپیماید، بر جسارت و گستاخی او افزوده و دال بر ضعف قوای دولتی خواهد نمود و جری‌تر خواهد شد. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/cQXUtF ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (9) 📚 کتاب‌شناسی مرحوم کامبوزیا ✡ [فقط برخی كتب مرتبط با یهود نام‌برده شده] 1⃣ تاریخ یهود و صهیونیسم ؛ 2⃣ سازمان سری یهود بنام کابالا ؛ 3⃣کوچیدن‌های یهود ؛ 4⃣ دنیا بازیچه دست یهود ؛ 5⃣ سیاست انطباق صهیونیسم با تاریخ جهان ؛ 6⃣ عوامل مخفی، تاریخ را آماده می‌کند ؛ 7⃣ تل‌آویو به سمت جنگ می‌رود (ترجمه) ؛ 8⃣ صهیونیسم بین‌الملل ؛ 9⃣ تاریخ کهن و صهیونیسم جدید. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/cQXUtF ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎬 مستند مائده‌های زمینی [شبكه افق] 🌷 مروری بر زندگی اندیشمند و متفکر مسلمان استاد امیرتوکل کامبوزیا 👈 اینجا ببینید یا دانلود كنید: 👉 http://roshangari.ir/video/32771 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 پرفسور کامبوزیا دانشمند ایرانی که به دستور مستقیم موساد به شهادت رسید. 🌇 سیر نمایشگاهی آزادی‌خواهان توسط انجمن شهید ادواردو آنیلی منتشر شد. 👈 اینجا دانلود کنید: 👉 yon.ir/fAAjy ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای: 🌷 مرحوم کامبوزیا به‌قدر حساسیت بر یهودی‌ها، نسبت به هیچ چیزی در دنیا حساسیت نداشت ... یک دید خیلی وسیعی نسبت به دخالت‌های یهود داشت ... مرحوم کامبوزیا برای ما اثبات کردند که حتی شهادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و جنگ صفین نیز به نیرنگ و دسیسه یهود بوده. ص۱۴کتاب‌فوق ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 تذكر: 🌐 قبلاً در مورد و او مطالبی منتشر كردیم كه به شما همراهان (خصوصاً دوستانی كه جدیداً به كانال پیوسته‌اند) سفارش می‌کنیم ابتدا نگاهی مجدد به آن داشته باشید: 1⃣ https://eitaa.com/jscenter/3678 2⃣ https://eitaa.com/jscenter/3680 3⃣ https://eitaa.com/jscenter/3682 4⃣ https://eitaa.com/jscenter/3684 👈 و در ادامه، مطلب جدید ما را در این‌باره مطالعه كنید:
✡ الیعزر تسفریر آخرین رئیس نمایندگی موساد در ایران، خروج از ایران پس از انقلاب را نتیجه‌ی فعالیت‌های مسعود عالیخانی و شبکه او ذکر می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شبکه مسعود و عملیات نجات (1) ✍ (Eliezer Tsafrir) آخرین رئیس نمایندگی در ایران، خروج از ایران پس از انقلاب را نتیجه‌ی فعالیت‌های و او ذکر کرده است: 1⃣ «همان گونه که پیش تر نوشتم، سفیرمان ، وابسته‌ی نظامی‌مان و من در دو جهت تلاش‌های خود را ادامه می‌دادیم: 👈 نخست، با منابع خارجی، به‌ویژه سفارت ایالات متحده و وابسته‌ی نظامی آنها، تا مطمئن شویم که در صورت بازگشایی فرودگاه ما را فراموش نخواهند کرد. 👈 دوم، تلاش برای عوامل و مقاماتی در میان حکومت جدید که به آگاهی آنها برسانیم که ما گروه دیپلمات‌های خواهان آن هستیم که بدانیم حکومت و نظام جدید در ایران چه دیدگاه و سیاستی در قبال مناسبات با اسرائیل دارد، و اگر پاسخ منفی است، از آن‌ها درخواست کنیم که یاری لازم را به ما برای خروج قانونی برسانند. 🔸 اما ارتباط و تلاش‌های ما در هر دو مسیر به آسانی و سادگی پیش نمی‌رفت ... 2⃣ در چارچوب تلاش‌های‌مان برای یافتن ارتباط موثر و مفیدی با نور امیدی پیدا شد. در تماس تلفنی با دوست عزیزمان «مسعود»، او جویای احوال ما شد و می‌خواست بداند چه کاری از دست او ساخته است. ارزیابی خود را از وضعیت برای او تشریح کردم و تأکید نمودم که پیدا کردن ارتباط با حکومت جدید، یعنی آن بخشِ عقلایی‌تر این حکومت، پیش از آن‌که طعمه‌ی کمیته شویم، تا چه حد ضرورت دارد. 3⃣ او مرا با باجناق خویش، روزنامه‌نگاری به نام مرتبط کرد. من قبلاً این روزنامه‌نگار را که انسانی دوست‌داشتنی و شوخ‌طبع بود، به‌طور بسیار سطحی می‌شناختم و او را در ملاقات‌های فامیلی در نزد «مسعود» دیده بودم. 4⃣ صفا پس از آن که ارزیابی و خواسته‌ی من را شنید، قول داد از طریق ارتباطات خود تلاش کند. او سپس به من تلفن کرد و گفت با معاون نخست‌وزیر، گفت‌وگو کرده و به او اظهار داشته که نه به‌عنوان روزنامه‌نگار، بلکه به‌عنوان یک شهروند ایرانی که نسبت به احتمال لکه‌دار شدن نام و احترام کشورش نگران است، این تماس را برقرار کرده و از یک گروه دیپلمات اسرائیلی که در اینجا به‌صورت قانونی زندگی می‌کنند سخن می‌گوید و نیز گفته بود که وجدان و حس مسئولیت ایرانی ایجاب می‌کند که از جان آن‌ها مراقبت شده و به آن‌ها کمک لازم رسانده شود. 5⃣ امیر انتظام از نگرانی او‌ قدردانی کرده و گفته بود پس از بررسی‌های لازم، برای رساندن کمک تلاش خواهد کرد و نیز گفته بود به مسئول آن‌ها بگو با دفتر نخست‌وزیر تماس بگیرد. من به صفا گفتم که به آگاهی معاون نخست‌وزیر برساند که به‌زودی «ژان ژاک» با آن‌ها تماس خواهد گرفت. این نام مستعار را برای جلوگیری از ردگیری انتخاب کرده بودم.» 📚 منبع: العیزر تسفریر، «شیطان بزرگ، شیطان کوچک»، خاطرات یک جاسوس اسرائیلی از روزهای انقلاب در ایران، چاپ اول، تابستان ۱۳۸۴، ناشر شرکت کتاب، صفحه ۴۷۴-۴۷۲ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسرائیلی‌ها با آن همه امکانات و دسترسی و شبکه جاسوسی در ایران برای خروج از ایران به مسعود عالیخانی متوسل می‌شوند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شبکه مسعود و عملیات نجات (2) 1⃣ همان‌طور كه دیدید، تسفریر در خاطراتش از «صفا» نام می2برد. شوهر ، خواهر برادران عالیخانی (مسعود، علی‌نقی، محمدباقر و...) است. همسر اوّل صفا حائری نيز پس از طلاق با ازدواج کرد. 2⃣ صفا حائری با رابطه‌ی صميمانه داشته و از همکاران سرویس اطلاعاتی در ايران به‌شمار می‌رود. طبق اسناد ، زمانی‌که صفا حائری نمایندگی سازمان تلویزیون ایران در را به‌عهده داشت، چنان در دوستی با اسرائیلی‌ها بی‌پروا بود که تهديد کرد مرکز تلويزيون ايران در بيروت را منفجر خواهد کرد! 3⃣ البته تحلیل برخی کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی این است که: 👈 «به‌نظر می‌رسد نقش محمدباقر عالیخانی را در «عملیات نجات» حذف کرده است. احتمالا باقر (كه بعداً مسئولیت شاخه‌ی سیاسی می‌گردد) در اینجا حذف شده تا نه‌تنها باقر، بلکه مرتبطین شناخته‌شده‌اش از این زاویه لو نروند.» 4⃣ و نکته‌ی آخر آن‌که: 👈 آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش می‌نویسد که اسرائیلی‌ها از بی‌نظیری در ایران برخوردار بودند که در کلیه‌ی شؤون مملکت رخنه کرده بودند. 👌جالب این‌كه اسرائیلی‌ها با آن همه امکانات و دسترسی و شبکه جاسوسی در ایران [كه از سولیوان هم شنیدیم] برای خروج از ایران به مسعود متوسل می‌شوند!! این نشان می‌دهد: «تشکیلات مسعود» در ایران حرف اول را از نگاه اسرائیلی‌ها می‌زند. ✍ حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 تذكر: 🌐 قبلاً و در ضمن سلسله مباحث به خاطرات حاخام پرداختیم كه به دوستانی كه جدیداً به كانال پیوسته‌اند سفارش می‌کنیم ابتدا نگاهی به آن داشته باشند: 1⃣ https://eitaa.com/jscenter/2835 2⃣ https://eitaa.com/jscenter/2837 3⃣ https://eitaa.com/jscenter/2838 4⃣ https://eitaa.com/jscenter/2839 5⃣ https://eitaa.com/jscenter/2841 👈 در ادامه دعوت می‌كنیم تا به مطلب جدیدی از كتاب خاطرات حاخام یدیدیا شوفط توجه كنيد:
✡ خاطره‌ی دیگری از حاخام یدیدیا شوفط (رهبر یهودیان ایرانی‌تبار جهان) پیرامون حضور و نفوذ یهودیان مخفی در ایران! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیت در من از بین نرفته است! 🎯 حاخام رهبر مذهبی قبل انقلاب و ایرانی‌تبارِ جهان بعد از انقلاب در خاطراتش درباره‌ی حضور و سخنرانی کاندیدای اولین دوره ریاست جمهوری ایران، در یکی از کنیساهای تهران نوشته است. در این خاطره به بودنِ یکی از همراهان صادق طباطبایی اشاره کرده است: 1⃣ «باری، شب شبات [شنبه] شد. ما عرویت [نماز شامگاه] خوانده بودیم که دیدیم آقای صادق طباطبایی به‌همراه یک نفر معمم و یک نفر مکلا به آمد. آقای صادق طباطبایی اجازه صحبت خواست. گفتم بفرمایید. ایشان شروع به صحبت کرد که چکار می‌کند و خودش را معرفی کرد ‌و گفت: من اگر انتخاب شوم نسبت به خوش‌رفتاری خواهم کرد و چه‌ها خواهم کرد... 2⃣ به هر حال گذشت و نوبت به آقای مکلا رسید. خدا پدرش را بیامرزد. شروع کرد که: «چندین آیه داریم در که خود پیامبر اسلام از یهودیان تعریف می‌کند و در سوره بقره آن‌قدر از تعریف می‌کند که حد ندارد. و گفت: شما یهودیان باید افتخار کنید که در قرآن در سوره بقره آمده است که خدا فرموده است: من شما را برتری دادم بر تمام عالميان. شما باید خیلی سپاسگزار باشید.» گفت و گفت و همه‌اش تعریف کرد و جلسه سخنرانی با خوبی و خوشی به پایان رسید. 3⃣ بعد از پایان سخنرانی‌های آقای صادق طباطبایی و همراهان و قبل از خروج، بنده به‌آهستگی به همان آقای مکلا گفتم: آیا امکان دارد شبی یا روزی در منزل بنده که نزدیک همین‌جا است، افتخار بدهید در خدمتتان باشم؟ گفت: البته. گفتم: شبات آینده همین‌جا در کنیسا منتظر شما خواهم بود. تشریف بیاورید منزل همین دو قدمی است. 4⃣ هفته‌ی بعد منتظرش ماندیم و آمد. با هم به منزل رفتیم. گفتم: لطفا صریح بگویید شما کی هستید؟ گفت: راستش من اهل کرمانشاه هستم. هشتاد، نود سال قبل، از طرف مسلمانان کرمانشاه، نسبت به یهودیان خیلی بد رفتاری شده بود، خانواده‌ی ما بودند. از ترس مرگ همه مسلمان شدند [!] 5⃣ وقتی آن آقا که اسمش را نمی‌خواهم بگویم این حرف را زد، به یاد آوردم که دوستی داشتیم به نام آقای یاشار اهل کرمانشاه که یکی از اقوامش رئیس کل بهداری در تهران بود. من همین آقا را، که حالا مهمانم بود چندین‌بار در مهمانی‌هایی که مرحوم یاشار داشتند دیده بودم که با خانواده یاشار رفت و آمد داشت. 6⃣ نه تنها او را، بلکه رئیس کل بهداری تهران را و اکنون این آقا با افتخار و سرافرازی می‌گفت جدّش بوده که به اجبار از ترس مرگ مسلمان شده است و خودش هم دانشگاه رفته و تحصیل کرده بود. مرد خیلی محترم و مسلمان خیلی متشخصی بود. 7⃣ می‌گفت: بله من جزو یکی از همین خانواده‌هایی هستم که به زور و اجبار و از ترس جان مسلمان شده‌اند ولی خب در من از بین نرفته است. من در چند شهر، رئیس اداره بوده‌ام، رئیس بوده‌ام و حالا هم جزو جمهوری اسلامی هستم. شامی آوردیم با ، براخا [دعای مخصوص] گفتیم و مشغول صرف شام شدیم.» 📚 منبع: خاطرات حاخام یدیدیا شوفط، تدوین منوچهرکوئن، چاپ دوم، کالیفرنیا بهار۲۰۰۱، ناشر بنیاد فرهنگی حاخام یدیدیا شوفط، صفحه ۳۰۷-۳۰۶ ✍ حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣
✡ تابوشکنی نسبت به اموری كه نتیجه‌ی «تعبد بدون تفکر» باشند امری مثبت است اما اگر نسبت به اموری که حاصلِ «تفکر» یا «تعبدِ ناشی از تفکر» است صورت بگیرد، امری مذموم و مغرضانه تلقی می‌شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (1) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ هر فرهنگ و جامعه‌ی زبانی، در بطن خود دارای مجموعه‌ای از ها (Taboo) می‌باشد؛ مجموعه‌ای از رفتارها، گفتارها یا امور اجتماعی که برطبق رسم و آیین و مذهب و… که بنا به فرهنگ آن جامعه و ارزش‌ها و نگرش‌های آن متغیر می‌باشد. 2⃣ باید توجه داشت که (Breaking Taboo) در ذات خود نه امری مثبت و نه منفی است. به‌عبارت دیگر: 👈 اگر تابوشکنی نسبت به امری خیالی و زاییده‌ی تفکری غیرمنطقی و نتیجه‌ی پذیرش بی چون و چرایِ «تعبد بدون تفکر» باشد؛ حتی می‌تواند با در نظر گرفتن باید‌های جامعه‌شناختانه امری مثبت تلقی شود. 👈 اما اگر شکستن تابو نسبت به تجربیات علمی و عملی یک جامعه که حاصل «تفکر» یا «تعبدِ ناشی از تفکر» است صورت بگیرد، امری مذموم و مغرضانه تلقی می‌شود. 3⃣ شکستن تابوهای نوع دوم در یک جامعه را می‌بایست در صورت‌های مختلف تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ فرهنگی، قتل‌عام فرهنگی و ولنگاری فرهنگی مورد توجه و ارزیابی قرار داد و در مجموع می‌تواند به‌عنوان کارویژه‌ی اصلی (Cultural Influence) تصور شود. 4⃣ این‌گونه از تابوشکنی‌ها مردم را به کُل تغییر می‌دهد و تجربه ثابت کرده است این گذر از تابوهای اخلاقی و مذهبی می‌تواند مضرّات جبران‌ناپذیری را در آن جامعه پدید آورده و در نهایت به فرهنگی و هویتی جامعه منتج گردد. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ گذر از تابوها در جامعه هنری خطی بی‌پایان دارد. به‌محض شکستن یک تابو، باید انتظار داشت که تابوهای بزرگتری شکسته شوند و این اصل را می‌توان در سینما به‌خوبی مشاهده نمود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (2) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ تاریخ هنری در جای‌جایِ دنیا نشان داده که گذر از ها در خطی بی‌پایان دارد که به محض شکسته‌شدن تابوی کوچکی در مقطعی زمانی، بلافاصله در سال‌های بعد می‌توان انتظار آن را داشت که تابوهای بزرگتری هم‌راستا با تابوی قبلی شکسته شوند و این اصلِ خدشه‌ناپذیر وجودی را می‌توان در پدیده‌ی بزرگ قرن بیستم، یعنی به‌خوبی مشاهده نمود. 2⃣ سینمای اوایل قرن بیستم، بعضاً سینمای محترمی شمرده می‌شد و این احترام تا به آن سطح بود که تعدادی از نسل اول تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های سینمای جهان همچون آلیس گی-بلاش، دی دبلیو گریفیث، سیسیل بی دمیل و… محل اقتباس‌ آثار سینمایی خود را می‌شمردند و سعی می‌کردند توده‌های مختلف اجتماعی را همراه با توصیه‌های اخلاقی به سمت انسانیت بیشتر رهنمون باشند. 3⃣ اما این همه در حالی بود که پس از گذشت چندی، تابوشکنی‌های پی‌درپی فیلم‌ها، متناسب با نیازهای جامعه‌ی برآمده از نظامات و ی چپِ سوسیال و راستِ لیبرال، موجب شد تا اعتراضاتی هرچند محدود را در سطح ایجاد و برخی از روحانیون ارشد مسیحی را به موضع‌گیری در باب برخی آثار سینمایی کشاند. 👈 در ادامه به بررسی یكی از این آثار می‌نشینیم: ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فیلم سینمایی اکستازی (خلسه) با بازی یک زن یهودی يه‌نام هِدی لامار نخستین اثر سینمایی شاخص جهان بود که صراحتاً اعمال جنسی را بر روی پرده‌ی سینما به تصویر درآورد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (3) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ فیلم سینمایی (Ecstasy) محصول ۱۹۳۳ میلادی، که در ایران با عنوان معرفی گردید، نخستین اثر سینمایی شاخص در صنعت سینمای جهان بود که صراحتاً را بر روی پرده نقره‌ای سینما به تصویر درآورد و به نمایش عمومی گذاشت. 2⃣ اکستازی در روزگار خود اقدام تابوشکنانه‌ی ویژه‌ای بود که به نویسندگی و کارگردانی صورت پذیرفت. یک فیلم درام رمانتیک که به سه زبان آلمانی، چکی و فرانسوی، در کشور چکسلواکی تولید گردیده بود و طی آن بازیگر زن این اثر سینمایی، یعنی در نقش همسر یک پیرمرد ایفای نقش می‌نمود. 3⃣ لامار برای نخستین بار به‌عنوان یک بازیگر زن سینما در مقابل دوربین به صورتی کاملاً برهنه تصویر گردید و سکانس‌های مختلفی از او در حال دویدن در جنگل و همچنین تصویر نمای نزدیک وی در حالت اُرگاسم و… در مجموع سبب شد تا این اثر سینمایی به‌عنوان شاخصه‌ای از برای تابوشکنی‌های گسترده بعدی در صنعت سینمای جهان مبدل گردد. 4⃣ فیلم اکستازی با توجه به ساختار تابوشکنانه خود در ترسیم صحنه‌های شنیع و مستهجن جنسی، که تا آن زمان در سینمای جهان بی‌سابقه بود؛ اگرچه در ابتدای اکران عمومی خود به‌سرعت از پرده‌ی سینماهای ایالات متحده و برخی سینماهای دیگر در سراسر جهان به پایین کشیده شد؛ اما کمتر از هفت سال طول کشید تا تغییر رویکرد نظارت و ارزشیابی آثار سینمایی در آمریکا سبب شود تا این اثر سینمایی، بار دیگر بر سَردَر سینماهای آمریکا قرار گرفته و به جذب مخاطب گسترده در گیشه‌های فروش سینما در ایالت‌های مختلف بپردازد!! ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ برهنگی از نخستین تابوهایی بود که آهسته و بدون اینکه نهادهای فرهنگی و اجتماعی متوجه حضور تدریجی آن در صنعت سینما باشند، شکسته شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter