✡ عقاید کوروش در کتیبههای بابل
1⃣ پس از تسلط #کوروش بر بابل، اعلامیهای از سوی او صادر شد که بر روی استوانهای گلی نگاشته شده و به #استوانه_کوروش [منشور کوروش] موسوم است. این استوانه در سال ۱۸۷۹ در منطقه بابل و در پرستشگاه اساگیل، معبد بزرگ #مردوک یافت شد!
2⃣ متن استوانه ۴۵ سطر دارد که ۱۹ سطر نخست آن از زبان مردوک بیان شده و در ادامه زاویهٔ دید از مردوک به کوروش تغییر یافته است. سطرهای ابتدایی به بدگویی از نبونید و تقصیرات او و خشم خدای بزرگ بابل از اقدامات نبونید اختصاص یافته است.
3⃣ نیز در این بیانیه آمده که نبونید، پادشاه بابل، خدایان سومر و اکد را به بابل آورده و لذا مردم این نواحی از او سخت رنجیده بودند، زیرا براساس معتقدات اهالی بابل، وقتی که خدای شهری را از شهرش بیرون میبردند، مانند آن بود، که او را به اسارت برده باشند. لذا کوروش این خدایان را به مواطن اصلی خود بازگردانده و موجبات خوشحالی مردوک و دیگر خدایان را فراهم آورد!!
4⃣ ضمناً از مفاد این متن صریحاً استنباط میشود که کوروش مورد عنایت و برگزیدهٔ مردوک بوده و عظمت مردوک که در زمان نبونید مخدوش شده بود را بار دیگر به دوران اوج خود بازگردانده است!!
5⃣ مضمون مابقی استوانه که از زبان کوروش بیان شده، این است که: کوروش خود را مورد محبّت و توجّه مردوک دانسته، او را تعظیم کرده، و از خدای بابلیان تقاضا نموده که برکاتش را بر او و فرزندش نازل کند. ضمناً کوروش مردم بابل را در جهت اجرای مرام و مذهب خود یاری نموده و به این مسأله، مباهات کرده است!
6⃣ کتیبههای دیگری نیز یافت شده که مضمون آنها کاملاً سازگار با مفاد استوانه کوروش بوده و همگی آنها بر تکریم عقاید و رسوم #مشرکین از سوی کوروش دلالت میکنند! بر روی کتیبهای که در شهر اوروک بهدست آمده چنین نگاشته شده: «کوروش اساگیل و ازیدا را دوست دارد» و در کتیبه دیگری که به شهر اور مربوط است نوشته شده: «کوروش خدایان را به پرستشگاههایشان بازگرداند». یکی از الواحی که در شهر اور یافت شده به تعظیم و خشوع کوروش در برابر #الهه_ماه موسوم به #سین اختصاص دارد. از این کتیبه چنین برمیآید که کوروش #معبد_سین را بازسازی کرده و فتوحات گستردهٔ خود را اینبار مدیون برکاتی دانسته که از جانب سین بر او نازل شده است!!
7⃣ نوشتههای مورّخین یونانی نیز مفاد کتیبههای بابلی را تأیید میکند. #گزنفون گزارش داده که کوروش هنگام فتح بابل قربانیهایی را به خدایان از جمله مردوک تقدیم نموده است. اسناد تجاری بابل که به زبان اکدی نگاشته شده و مربوط به دوران فتح بابل است نیز صراحتاً همین معنا را منتقل میکنند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کوروش در فینیقیه
1⃣ پس از تسخیر بابل، مملکت کلده با شهرهای قدیم سومر و اکد و کلیه مستملکات دولت سابق بابل از جمله #فینیقیه جزئی از ایران گردید. مذهب مردم فینیقیه شِرک و #بتپرستی بود و چیزهای زیاد از بابل اخذ کرده بودند.
2⃣ در میان خدایان فینیقیه در درجهٔ اول #بعل (خدای آسمان) بود، که او را #ملکارت یعنی پادشاه خدایان میخواندند. از خدایان زن، بیش از سایرین #آستارت را میپرستیدند که همان ایستار (ایشتر) بابلی است و آن را ملکهٔ آسمان و نیز خدای توالد و تناسل میدانستند. از سایر خدایان، #ال، ربالنوع سامیها، معروف بود که در صیغه مؤنث به آن #الات میگفتند.
3⃣ #کوروش نسبت به فینیقیه هم سیاست ملایمی اتخاذ کرد؛ شهر صیدا، که در زمان بختالنصر دوّم آسیب زیاد یافته و دیگر پادشاهی نداشت، در این زمان از نو ارتقاء یافته، دارای پادشاهی از خود شد، که دربار ایران معین میکرد. صور، که در زمان بختالنصر آسیبی نیافته بود، به حال خود باقی ماند و کوروش، با این مقصود، که شهرهای فینیقیه با یکدیگر متحد نشوند، برای هرکدام امیری از خود فینیقیها معین کرد.
4⃣ براین اساس میتوان گفت که سیاست کوروش در قبال مردم بتپرست فینیقیه نیز مشابه با سایر ممالک و براساس مدارا بوده است. وی مردم را در عقایدشان آزاد گذاشته و والیانی که #بتپرست بودند، بر آنان گماشت. این امر دلیل دیگری است که ثابت میکند کوروش در رابطه با ادیان مختلف، قائل به تساهل و تسامح بوده است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تکریم پادشاهان مغلوب از سوی کوروش
1⃣ حقایق دیگری نیز از گزارههای تاریخی مستفاد میشود که دلالت بر رویّه تسامحآمیز #کوروش در برابر شِرک و #بتپرستی دارد. رویکردی که کوروش در برخورد با پادشاهان مغلوب هم چون کرزوس، تیگران و نبونید داشته، محل تأمل است.
2⃣ براساس نقل #هرودوت و دیگران، #کرزوس مورد ملاطفت کوروش قرار گرفته و بهعنوان مهمان سلطنتی در دربار کوروش و کمبوجیه باقی ماند، و حتی در جنگهایی که کوروش در اواخر عمر انجام داد، در مقام #مشاور کوروش، او را ملازمت نمود!! نوشتههای #گزنفون نیز از همراهی کرزوس با کوروش در تمامی سفرها سخن گفته است.
3⃣ #تیگران پادشاه ارمنستان نیز از مشاوران و ملازمان کوروش گردید. #نبونید پادشاه بابل نیز مورد عفو کوروش قرار گرفت!
4⃣ رفتار کوروش با پادشاهانِ مغلوب اگرچه برخلاف روش متداول سایر پادشاهان آن زمان بوده، لیکن این سؤال به ذهن متبادر میشود که چرا این پادشاهان #مشرک، ملازم و مشاور کوروش گردیدهاند؟! از یک پادشاه الهی انتظار نمیرود که #ظالمین و #کافرین را ملازم و همراه خود قرار دهد!!
5⃣ چشمپوشی از عقوبت این افراد [اگر مرتکب ظلم و جنایت نشده باشند،] امری بسیار پسندیده است، لیکن بهکارگیری آنان در مقامِ #مشاور و منصوبکردن ایشان بهعنوان #والیان شهرها، از یک پادشاه الهی پذیرفتنی نیست! مگر آنکه بگوییم تمامی این پادشاهان پس از مواجهه با کوروش از عقاید خرافی خود بازگشته و قائل به وحدانیّت خدای یکتا شدهاند، که برای اثبات این مدعا هیچ دلیل و حتی قرینهٔ تاریخی وجود ندارد!
6⃣ نکتهٔ دیگر اینکه نوع سلوک کوروش با پادشاهان مغلوب و بهطور خاص کرزوس پادشاه لیدیه با آیات سورهٔ کهف نیز مطابقت ندارد. مطابق بیان #ابوالکلام_آزاد «جنگ کوروش در لیدیه»، معادلِ «سفر ذوالقرنین به مغربالشمس» است. به این ترتیب میبایست رویکرد #کوروش در لیدیه با رفتار #ذوالقرنین در مغربالشمس تطابق داشته باشد، حال آنکه چنین نیست!
7⃣ به تصریح آیات، ذوالقرنین در مغربالشمس با قومی ملاقات نمود و بین تعذیب و احسان به آنها مخیّر گردید، سپس وعده داد که #ظالمان این قوم را عذاب خواهد کرد. اما کوروش نه تنها کرزوس را عقاب نکرد، بلکه او را تفقّد نموده و تا آخر عمر از مشاورانش قرار داد! این در حالیاست که به تصریح مستندات تاریخی، کرزوس و اهالی لیدیه از جمله #پاکتیاس که بهعنوان والی کوروش منصوب شد، همگی #مشرک بوده و هیچیک به خدای یکتا معتقد نبودند. تمامی این موارد حاکی از آن است که ماجرای سفر ذوالقرنین به مغربالشمس با داستان لشکرکشی کوروش به لیدیه تفاوتهای آشکاری دارند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ١٣ آبان ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١٧ ربیعالاول ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٣ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١۶ حشوان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣🌺 میلاد حضرت محمد صلواتاللهعلیه
2⃣🌺 میلاد امام صادق علیهالسلام (٨٣ق)
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ تسخیر #لانه_جاسوسی آمریکا (١٣۵٨ش) روز مبارزه با استکبار جهانی
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ تهاجم یهودیان صهیونیست به شهر و اردوگاه #خان_یونس در نوار غزّه و شهادت ٢٧۵ فلسطینی (١٩۵۶م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دیدگاه ابوالکلام و طرفداران نظریهٔ او درباره تسامح مذهبی کوروش (١)
1⃣ مطالبی که در استوانه کوروش، کتیبههای بابلی و تواریخ مدوّن دربارهٔ رویکرد مذهبی #کوروش نقل شده، چالشی بزرگ برای کسانی است که در صدد تطبیق او با #ذوالقرنین هستند. زیرا نمیتوان کوروش را هم «شبان و راعی خدای یکتا» دانست، چنانکه در #اسفار_یهود آمده، و هم «خادم و نگهبان #مردوک، #سین و دیگر خدایان بابل»!!
2⃣ اغلب محققینی که کوروش را ذوالقرنین میدانند، تلاشی در جهت رفع این شبهات ننموده و بهکلّی قضیه را مسکوت گذاشتهاند. جناب #ابوالکلام_آزاد نیز به محتوای الواح بابلی اشاره نکرده و در صدد توجیه سخنان #شرکآمیز کوروش برنیامده است!!
3⃣ لکن یکی از طرفداران نظریهٔ ایشان، در توجیه مطالب #استوانه_کوروش مینویسد:
✍ آیین کوروش را نمیتوانیم از بیانیههای بابلی بهدست آوریم زیرا کتیبههای بابلی از نگاه #کاهنان_بابلی نگاشته شده است...
4⃣ اینکه کتیبههای بابلی از نگاه کاهنان نوشته شده، صحیح است و مطالعات جدید ثابت کرده که تدوین استوانه کوروش موافق معتقدات کاهنان و مردم بابل بوده است. اما توجه به این نکته ضروریاست که بیانیههای کاهنان، حین استیلای کوروش بر بابل صادر شده و کاهنان نمیتوانستند مطالبی را ایراد نمایند که خلاف معتقدات پادشاهی غالب مانند کوروش باشد.
5⃣ آیا میتوان پذیرفت پادشاه قدرتمندی چون کوروش، قدرت مخالفت با صدور بیانیهٔ شرکآمیز از سوی کاهنان را نداشته باشد؟! روشن است که چنین نیست و اگر کاهنان توانستهاند بیانیهای را با مضامین شرکآمیز منتشر نموده و کوروش را مورد عنایت مردوک بخوانند، تنها بهدلیل اذن و رضایت خود کوروش بوده است.
6⃣ علاوه بر این، مطالبی که در خصوص رفتار کوروش با مردم و پادشاهان ممالک مغلوب ارائه گردید، ثابت میکند که پادشاهان هخامنشی از جمله کوروش اساساً مردم را در معتقداتشان آزاد گذاشته و با عقاید شرکآمیز ملل همراهی مینمودند تا پایههای حکومت خویش را مستحکم نموده، قلوب مردم را تسخیر نمایند. لذا این رویکرد کوروش منحصر به بیانیهٔ بابل نبوده که با انتساب مطالب شرکآمیزِ بیانیهها به کاهنان، کلیهٔ شبهات موجود در ارتباط با عقاید کوروش کبیر را حلّ و فصل نماییم!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دیدگاه ابوالکلام و طرفداران نظریهٔ او درباره تسامح مذهبی کوروش (٢)
1⃣ علاوه بر تمامی دلایل فوق، بیانیهٔ بابلی تنها محدود به انتسابِ اعتقادات شرکآمیز به #کوروش نیست، بلکه این اسناد تاریخی، سخن از اَعمالی همچون بازگرداندن خدایان سومر و اکد به اوطانشان به میان آورده و این امر فراتر از یک توصیف و تعریف بیپایه و اساس است، بلکه #خبر از یک امر واقع در رابطه با کوروش میدهد و آن #تعظیم_خدایان از سوی او است.
2⃣ تسامح کوروش در رابطه با ادیان ملّتها در حدّی از وضوح است که همان پژوهشگرانی که کوروش را تبرئه کرده بودند، در جایی دیگر به مماشات هخامنشیان با ملل مختلف اشاره نموده و پذیرفتهاند که مطالبی که از سوی کاهنان بیان گردیده، با رضایت کوروش بوده است:
✍ «چون پادشاه هخامنشی حاکم است و میخواهد حکومت کند، به زیردستان خود اجازه میدهد آنطور که آنان دوست دارند او را توصیف و تعریف کنند»!!
3⃣ لکن زیبندهٔ یک #پادشاه_الهی نیست که چنین تعاملی را بپذیرد! تن دادن به این تعامل، مستلزم آن است که یک پادشاه، اتّصاف به کُفر از سوی مردم را پذیرفته و بر #عقاید_خرافی آنها صحّه بگذارد و این خلاف اصول ادیان توحیدی است.
4⃣ جناب #ابوالکلام_آزاد که در صدد است #کوروش و #ذوالقرنین را یک فرد واحد جلوه دهد نیز در برابر این حقیقت مسلّم تاریخی (تکریم اعتقادات خرافی ملل توسط کوروش کبیر) سر فرود آورده و گفته است: «کوروش... پس از فتح، هیچوقت... دخالتی در دین و عقاید و آداب و اقتصاد دولتهای محلی نمیکرد...»
5⃣ اما باید توجه داشت که آزاد گذاشتن ملل در پیروی از عقاید خرافی روش هیچیک از انبیاء و پادشاهان الهی نبوده است. گویی جناب ابوالکلام از یاد بردهاند که در قرآن صحبت از بتشکنی ابراهیم (ع) به میان آمده و اگر قبول کنیم که کوروش همان ذوالقرنین است، چه تفاوت شگرفی بین رویکرد او و رفتار ابراهیم (ع) وجود داشته است!!
6⃣ تردیدی نیست که اصل تمامی ادیان، عدم وجود اکراه و اجبار در پذیرش توحید است (لا اکراه فی الدین)، لکن این امر مستلزم #سکوت پیامبران و اولیای الهی در برابر #عقاید_باطل و #همراهی با مشرکین نیست، بلکه بدان معنا است که تمامی انسانها، پس از دریافت هشدارهای انبیاء نسبت به بیپایه بودن بتپرستی، در نهایت در پذیرش دین، آزاد و مختارند. با این حال، این امر، انبیاء و رسولان الهی را از #اعلام بطلان شِرک و #تقابل صریح با بتپرستی بازنداشته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💎 روش انبیاء و حکّام الهی در برخورد با شرک و بتپرستی
1⃣ گرچه تفاوت روش #کوروش در برخورد با عقاید باطل ملّتها با رویکرد انبیاء و حکمرانان الهی بسیار آشکار است، اما از آنجا که کوروش اصلیترین گزینهای است که برخی مفسّرین بهعنوان مابازا تاریخی #ذوالقرنین معرفی کردهاند، به نکاتی در این خصوص اشاره میشود.
2⃣ #انبیاء هرگز مُهر تأیید بر #عقاید_خرافی ملّتها نزده و همواره در جهت تنبّه مردم به بطلان بتپرستی و شِرک کوشیدهاند. ابراهیم (ع) از هر فرصتی برای انذار قومش استفاده کرده و مطالبی در ردّ بتپرستی به ایشان گوشزد مینمودند. (انبیاء ۵١-۵۴ شعراء ۶٩—٧٣ ممتحنه ۴ و...)
3⃣ براساس آیات، ابراهیم (ع) از بتپرستان و اَعمال باطلشان برائت جسته و دشمنی خود با ایشان را اظهار داشتند. ایشان با اینکه (برخلاف کوروش) دارای سلطنت و قدرت دنیوی نبودند، نهتنها در برابر عقاید خرافی قوم سکوت نکردند، بلکه نسبت به نابودی بتهای آنان مبادرت نمودند.
4⃣ حضرت سلیمان نیز عقاید خرافی ملّتها را برنتابیده و در جهت نابودی آن اقدام نمودند. ایشان وقتی از وجود قومی خورشیدپرست با خبر شدند، با نوشتن نامهای آنان را به پرستش خدای یکتا دعوت نمودند: «...به نام خداوند بخشنده مهربان، بر من برتری نجویید و با پذیرش و تسلیم نزد من آیید.» (نمل : ٣٠-٣١) در نهایت نیز همین عمل منجر به هدایت این قوم و ملکهشان گردید.
5⃣ سیرهٔ دیگر پیامبران بالأخص پیامبر اسلام (ص) نیز سرشار از اقداماتی است در جهت نابودی اعتقادات خرافی و پرستش بتها، که علاقهمندان میتوانند بخشی از آیاتی را که به این موضوع اختصاص دارد، با مراجعه به جلد سوم بحارالانوار در ابتدای بابی با عنوان «عبادة الأصنام و الکواکب و الأشجار و النیرین و...» مطالعه نمایند.
6⃣ اساساً از دیدگاه قرآن، در صورتیکه یک فرمانروا اقوامی را که دارای مذاهب خرافی هستند، #ارشاد نکرده و بلکه آنان را در جهت پرستش خدایان دروغینشان #یاری نماید، فایدهای بر #تمکین او در ارض و سلطنتش مترتب نیست. خداوند متعال امر به معروف و نهی از منکر را از بارزترین صفات مؤمنینی دانسته است که #تمکین_در_ارض به آنان اعطا میشود: «...هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میدهند، و امر به معروف و نهی از منکر میکنند...» (حج : ۴١)
7⃣ لذا نخستین گام برقراری حکومت الهی، «امر کردن مردم به توحید» بهعنوان بالاترین معروف و «زدودن جامعه از شِرک» بهعنوان بالاترین منکَر است. این در حالی است که #کوروش از تمکینی که خداوند متعال در زمین به او عطا نمود در راستای رسیدن به این هدف بهره نگرفت. لذا نمیتوان او را مصداق پادشاهی الهی همچون #ذوالقرنین دانست.
8⃣ یک حکمران الهی نمیتواند در برخورد با شِرک منفعل رفتار نماید؛ در آیات سوره کهف خواندیم که ذوالقرنین در برابر امور منکَر، منفعل نبود و به ظالمان وعدهٔ #مجازات داد (کهف : ٨٧) و شِرک از بزرگترین گناهان و به تصریحِ قرآن «ظلم عظیم» است و هرگز نمیتوان انتظار داشت که ذوالقرنین در رواج این امر کوشیده باشد!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : چهارشنبه
🌞 ١۴ آبان ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١٨ ربیعالاول ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ۴ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١٧ حشوان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ سالگرد قمری شهادت #اميرکبیر (١٢۶٨ق)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 امیرکبیر شهید مبارزه با تشیع انگلیسی
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/9217
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ تأسیس سازمان رسوای #یونسکو [سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد] (١٩۴۶م)
2⃣ ترور و هلاکت #اسحاق_رابین نخستوزیر جنایتکار اسرائیل توسط یک یهودی تندرو (١٩٩۵م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : پنجشنبه
🌞 ١۵ آبان ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١٩ ربیعالاول ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ۵ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١٨ حشوان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ به هلاکت رسیدن #مئیر_کاهان مؤسس «اتحادیه دفاع یهودی» در آمریکا (١٩٩٠م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 مئیر کاهان آمیزهای از خشونت و نژادپرستی
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/3706
2⃣ مرگ #آیزایا_برلین فیلسوف یهودی و پیامبر اصلاحطلبان سکولار!! (١٩٩٧م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 ترجمه ، سلاح تبلیغات استراتژیک
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5933
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مقدمه
1⃣ تا اینجا دو دسته از گزارشهای تاریخی #متناقض دربارهٔ #اعتقادات_کوروش ذکر شد که یکی حاکی از مؤید بودن او از جانب خدای یکتا بوده و دیگری نشاندهندهٔ احترام او به ادیان باطل و مذاهب خرافی است.
2⃣ برای جمع بین مستندات موجود، مناسب است تا کند و کاوی در زمینهٔ علت رویکردی که کوروش در قبال مذاهب و ادیان مختف اتخاذ نمود، انجام گیرد. با روشنشدن این امر، تفسیر اقوال متناقض در رابطه با اعتقادات او نیز میسّر میشود.
3⃣ کلید فهم گزارشهای تاریخی مختلف در رابطه با #کوروش، تمایز قائل شدن میان «اعتقادات شخصی کوروش» با «سیاست مذهبی» او در قبال مردمان امپراتوریاش است.
4⃣ در واقع، تکریم عقاید مختلف در امپراتوری هخامنشی از سوی کوروش، دلیل بر پایبندی او به هیچیک از این ادیان و مذاهب نبوده و ریشهٔ رویکرد تسامحآمیز کوروش در قبال قومیّتهای گوناگون را باید در امور #سیاسی جستوجو نمود.
5⃣ با این توضیح، شایسته است که مباحث آتی را در دو عنوان کلی مورد مطالعه قرار دهیم:
👈 اول: سیاست مذهبی کوروش در امپراتوری هخامنشی
👈 دوم: اعتقادات شخصی خودِ کوروش
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ الف) سیاستهای مذهبی کوروش (١)
1⃣ اسناد متواتر تاریخی مشتمل بر کتب مورّخین یونانی، اسفار یهود و الواح بابلی همگی بر این مطلب صحّه میگذارند که #کوروش نهتنها اقوام مختلف را در معتقداتشان آزاد میگذاشت، بلکه خود نیز به تکریم خدایان و نوسازی و آذینبندی معابد مبادرت میکرده است!
2⃣ در حقیقت این کار کوروش ریشهٔ #سیاسی داشت؛ او مذاهب ملل مختلف را محترم میشمرد نه به دلیل آنکه حقیقتاً بدان معتقد بود، بلکه احترام به ادیان، پایههای حکومت او را مستحکم مینمود.
3⃣ یکی از محققین اشارهٔ جالبتوجّهی به شباهتهای چشمگیر میان کتاب اشعیاء نبی و استوانه کوروش دارد:
👈 استوانه: «مردوک دست او را گرفت: کوروش، شاه انشان»
👈 کتاب اشعیاء: «کوروش که یهوه دست او را گرفته است»
🔸 از اینروی چه #یهوه باشد، چه #مردوک و چه خدایان دیگر، بهنظر میرسد عمل کوروش در راستای معتقد نشان دادنِ خود نسبت به سنّتهای مختلف بوده و این امر خشنودی روحانیون و نخبگان محلّی را در پی داشته است.
4⃣ مستندات مشابهی که به بازسازی پرستشگاههای #یهودیان و ترمیم معابد مردم بابل به ترتیب در کتاب عزرا و کتیبههای بابلی اشاره دارد نیز دلیل دیگری برای اثبات این مدعا است.
5⃣ از دیگر اشتراکات میان #روایات_یهودی و #الواح_بابلی، بازگرداندن استقلال مالی به معابد و اعطای معافیتهای مالیاتی است. براساس متن استوانه، کوروش به مالیاتگیریهای نبونید از اماکن مذهبی بابل پایان داده و قدرت اقتصادی این پرستشگاهها را بدانها بازگردانده است. کتاب عزرا نیز به معافیتهای اعمال شده بر مالیاتها و عوارض اشاره نموده است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ الف) سیاستهای مذهبی کوروش (٢)
1⃣ براساس آراء مورّخین روسی، #کوروش قائل به #تسامح در بحث ادیان بوده و ملل را آزاد میگذاشت. مضاف بر این، بین عنایات کوروش به #مردم_بابل و توجّهات او به #قوم_یهود که به بابل کوچانده شده بودند، تفاوتی وجود نداشته و کلیّهٔ اقوام اعم از معتقدین به خدای یکتا و مشرکین، مورد لطف کوروش قرار گرفتهاند.
2⃣ همراهی کوروش با ملل مختلف در اعتقاداتشان موجب ایجاد حسّ دوستی ملّتها با کوروش شده و همین امر پایههای حکومت او را تقویت مینمود. اما این امر یک حربهٔ #سیاسی و فنّ #مملکتداری بود که در نهایتِ هوشمندی از سوی کوروش به کار گرفته شد؛ به این ترتیب ملّتها عملاً استقلال خود را از دست داده و مجبور بودند تحت لوای او روزگار بگذرانند.
3⃣ با این توضیحات، کلیّهی گزارشهای تاریخی #متناقض در رابطه با اعتقادات کوروش قابل #توجیه است. یعنی: هم اقوالی که به #تکریم_یهودیان و بازگرداندن آنان به اورشلیم اشاره نموده، صحیح هستند و هم اسنادی که سخن از #خضوع_کوروش در برابر #خدای_بابلیان به میان آوردهاند.
4⃣ در ادامه توضیحاتی دربارهٔ «اعتقادات شخصی کوروش» ارائه خواهد شد، لیکن عقاید شخصی کوروش اهمیت چندانی در تطبیق او با #ذوالقرنین ندارد. متواترات تاریخی به ما میگویند که جهانبینی و #مذهب_کوروش او را از تکریم اعتقادات باطل ملّتها برای رسیدن به تفوّق سیاسی منع نمیکرده و این تنها نتیجهای است که در این بحث حائز اهمیت است. [دقت کنید.]
5⃣ اینکه کوروش #مشرک بوده یا #زردشتی و یا #مهرپرست، تغییری در اصل موضوع حاصل نمیکند. همینکه بدانیم معتقدات کوروش به او اجازهٔ احترام به #عقاید_انحرافی و #شرکآمیز ملل مختلف را میداده برای ما کافی است که بین او و پادشاهان الهی تفاوت قائل باشیم.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ب) اعتقادات شخصی کوروش
1⃣ دربارهٔ مذهب و اعتقادات شخصی #کوروش نظرات گوناگونی ابراز شده:
👈 به بیان #هارولد_لمب، کوروش با پیروان زردشت که بیشتر در مشرق ایران منتشر بودند قبل از اواسط سنّش برخورد نکرده بود و لذا محتمل است که کوروش مانند آریاییهای قدیم #مشرک بوده باشد.
👈 جناب #باستانی_پاریزی به تردید محقّقین در خصوص زردشتی بودن کوروش اشاره نموده و خود ایشان نیز کوروش را #آناهیتاپرست دانسته است.
👈 #مری_بویس ضمن بیان اختلافنظرهای موجود در خصوص اعتقادات کوروش، شواهدی را گردآوری نموده و بر آن اساس کوروش را #زردشتی میداند.
👈 #آملی_کورت نیز بر این باور است که متون بابلی به هیچوجه چیزی از اعتقادات شخصی کوروش را مکشوف نمیکند!
2⃣ #تورج_دریایی ضمن اشاره به ابهامات موجود در خصوص مذهب #مزداگرایی در میان پادشاهان نخست هخامنشی، اسناد مختلف و گاه معارض در رابطه با مذهب کوروش را ارائه کرده است. به بیان او، شناختهشدهترین دختر کوروش #آتوسا نام داشته کهاین نام با سنّت #مزدایی و آیین #زردشت مرتبط است. او شواهدی از احترام کوروش به #میترا را نیز ذکر کرده است. تصویر گل نیلوفر در ورودی آرامگاه کوروش میتواند نشانهای از ارتباط او با میترا ایزد مهم پیش از زردشت که بعدها به آیین مزدایی راه یافت تلقّی گردد.
3⃣ شواهد دال بر احترام کوروش به میترا بدینجا منحصر نشده و گزارش #کتزیاس مبنی بر قربانیکردن اسب از سوی کمبوجیه برای پدرش کوروش نیز نشان از یک آیین هند و ایرانی دارد. #گزنفون و #هرودوت هم در شرح فتح بابل و رژه سلطنتی کوروش، به قربانیکردن اسب برای خوشید (میترا) اشاره نمودهاند. دریایی پس از اشاره به تمامی این گزارشها، نتیجهای مشابه با کورت بهدست داده و اذعان کرده که آگاهیهای ما از عقاید شخصی کوروش بسیار اندک است.
4⃣ در جمعبندی باید گفت که دانستههای ما از #آیین_کوروش بهاندازهای نیست که بتوان در این خصوص اظهارنظر #قطعی نمود. اما در مسألهٔ تطبیق او با #ذوالقرنین میتوان اظهارنظر #قطعی نمود. زیرا گزارشهای متواتر تاریخی نشان از #تسامح او در قبال #ادیان_باطل داشته و همین امر ذوالقرنین بودنِ کوروش را ناممکن میسازد.
5⃣ در واقع حتی اگر #زردشتی بودن کوروش را بپذیریم، باز هم به توفیقی برای انطباق کوروش و ذوالقرنین دست نیافتهایم. مسألهٔ مهم در این بحث، #سیرهٔ یک فرمانروا است، نه #مذهب او. ای بسا پادشاهان مسلمانی که در تاریخ ایران به سلطنت رسیده و مرام و مسلک آنان به دور از آیین مسلمانی بوده است. در نتیجه میبایست روش زندگی پادشاهان با حاکمی الهی چون ذوالقرنین سنجیده شود، نه مذهبی که صرفاً اقرار به متابعت از آن دارند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍️ آنچه در سلسله مقالات «بررسی نظریهٔ کوروش ذوالقرنین» گذشت:
1️⃣ در قسمت اول، به «شرح اجمالی آیات ذوالقرنین» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12278
2️⃣ در قسمت دوم، به ذکرِ «خلاصهای از تاریخ حیات کوروش» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302
3️⃣ در قسمت سوم، بعد از «معرفی اجمالی نظریهٔ ابوالکلام آزاد»، توضیح دادیم که نظریهٔ ایشان روی ۴پایه بنا شده:
👈 ١. سد ذوالقرنین / ٢. مذهب و معتقدات کوروش / ٣. سفرهای سهگانه ذوالقرنین / ۴. شواهد دیگر (اسفار یهود - احادیث اهلسنت - تندیس مشهد مرغاب)
🔸 و در ادامه به اولین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام یعنی سد ذوالقرنین پرداخته و ثابت کردیم که کوروش هیچ ارتباطی با این سد ندارد!
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317
4️⃣ در قسمت چهارم ضمن «مقایسهٔ اعتقادات و سیرهٔ ذوالقرنین و کوروش» و نشان دادنِ تناقضِ «سیاستهای مذهبی کوروش» با «روش انبیاء و حکّام الهی در برخورد با شرک و بتپرستی» بهطور مفصل دوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد را نیز فروریختیم.
5️⃣ به شما همراهان فرهیخته مؤکداً توصیه میکنیم که به مطالب خلاصه در کانال اکتفا نکرده و متن کامل مقاله همراه با مستندات آن را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12358
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بررسی تطابق سفرهای ذوالقرنین و کوروش
1⃣ طبق نقل قرآن، #ذوالقرنین ابتدا به مغربالشمس و سپس به مطلعالشمس سفر نمود و نهایتاً به ناحیهٔ بینالسّدین رسید. #ابوالکلام_آزاد «جنگ کوروش با لیدیه» را مصداق «سفر ذوالقرنین به مغربالشمس» و «جنگ کوروش با قبایل وحشی» در نواحی شرقی ایران را مصداق «سیر ذوالقرنین در مطلعالشمس» و «سفر کوروش به شمال ایران» جهت اصلاح حدود ممالک تابعه ماد را مصداق «سفر ذوالقرنین به ناحیه بینالسّدین» دانسته است.
2⃣ برخلاف برداشت جناب ابوالکلام، اسناد تاریخی به ما میگویند که سفر #کوروش به نواحی شمالی ایران، پیش از سایر جنگهای او بوده است و نه سوّمین حملهٔ او! اساساً کوروش باید قبل از انجام هرگونه اقدامی در جهت کشورگشایی، پایههای حکومت خود را مستحکم مینمود و فنون مملکتداری نیز بر این امر صحّه میگذارند. لذا تابع نمودن مناطقی که در قلمرو مادها قرار داشتند، از اولویّت بیشتری نسبت به لشکرکشی به سایر کشورها برخوردار بود. کوروش نیز همین رویّه را در پیش گرفت.
3⃣ #گزنفون نیز بهعنوان تنها مورّخی که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی را نقل کرده، این لشکرکشی را پیش از جنگ با لیدیه و بابل دانسته است و ما دلیلی نداریم که در صحّت نوشتههای گزنفون تشکیک نماییم. زیرا اولاً مدرک دیگری در این رابطه در دست نیست و ثانیاً در وقایعی چون فتح لیدیه و بابل که هم گزنفون و هم سایر مورّخین آن را نقل نمودهاند، کلیّات مطالب و سیر وقوع حوادث تأثیرگذار، عمدتاً در نوشتههای گزنفون مشابه دیگر مورّخین است.
4⃣ پذیرش این نکته که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی پیش از لشکرکشیِ او به شرق و غرب بوده، بهمعنای قبولِ «عدم تطابق جنگهای کوروش با سفرهای سهگانهی ذوالقرنین است». زیرا ذوالقرنین پس از سفر به مغربالشمس و مطلعالشمس به بینالسّدین رسید و سفری که منجر به بنا شدن سدّی توسط ذوالقرنین گردید، سفر سوّم او بوده است.
5⃣ این در حالی است که حتی اگر قول ابوالکلام مبنی بر انتساب #سد_داریال به کوروش را صحیح دانسته و سد داریال را هم حائز ویژگیهای سد ذوالقرنین بدانیم، باز هم این اشکال باقی است که کوروش در #اولین سفر خود سدّی را بنا نمود و ذوالقرنین در #سومین سفرش! و این شاهدی دیگر بر این مدعا است که #کوروش_کبیر با #ذوالقرنین_قرآن متفاوت است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter