eitaa logo
گوهر مراد
730 دنبال‌کننده
850 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۳.mp3
10.6M
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🗓 جلسه سیزدهم، ۱۴۰۳/۲/۲۲ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
❓آیا حقیقت فی‌الجمله وجود دارد؟ حقیقی بودن و مطابق با واقع بودن ادراکات انسان فی‌الجمله بدیهی است؛ یعنی اینکه «همۀ معلومات بشر -علی رغم ادعای ایده‌آلیستها- صددرصد خطا و موهوم نیست» بر همه کس در نهایت وضوح هویداست و احتیاج به استدلال ندارد، بلکه استدلال بر این مطلب محال و غیر ممکن است. يك سلسله حقایق مسلمه یا بدیهیات -که در مقاله ۲ آنها را «فطریات» نامیدیم- در ذهن هر کسی حتی خود سوفسطائیان موجود است و خود آنها نیز در حاقّ ذهن به آنها اعتراف دارند. سوفسطائی واقعی -یعنی کسی که نسبت به همه چیز مردد یا منکر باشد- یافت نمی‌شود. سوفسطائیان و ایده‌آلیستها وقوع خطا را از حس و عقل دلیل بر مدعای خود قرار داده‌اند و ما در جواب شبهه ۲ از مقاله ۲ گفتیم که خود همین پی‌بردن به خطا، دلیل بر این است كه يك سلسله حقایق مسلمه در نزد ما هست که آنها را معیار و مقیاس قرار داده‌ایم و از روی آنها به خطاهایی پی‌برده‌ایم و الا پی‌بردن به خطا معنی نداشت، زیرا با يك غلط نمی‌توان غلط دیگری را تصحیح کرد. غرض از این بیان تنبیه و توجه دادن هر کس است به فطریات خود نه استدلال و اقامه برهان بر مدعا، زیرا همچنانکه دانشمندان گفته‌اند اگر کسی منکر جمیع اصول و حقایق مسلمه بشود، (البته به زبان) استدلال و اقامه برهان برای محکوم کردن او بی‌فایده است زیرا هر استدلالی متکی به مقدماتی خواهد بود و آن مقدمات یا خود بی‌نیاز از استدلال‌اند یا آنکه بالاخره متکی به اصول و مقدماتی خواهند بود که بی‌نیاز از استدلال باشند و اگر طرف به هیچ اصلی اذعان نداشته باشد و برای هر مقدمه دلیل بخواهد، تا بی‌نهایت پیش خواهد رفت و قهراً حصول نتیجه غیر میسر خواهد بود. 📖 مجموعه آثار، ج ۶، ص ۱۶۰ و ۱۶۱. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📌 📚 بر سر دوراهی به قلم دکتر عبدالله نصری 🔹 بحث جبر و اختیار یکی از مسائل مهم و معضلات فلسفی است. در طول تاریخ، فیلسوفان شرق و غرب درباب آن به تأملات بسیار پرداختند. همچنین فیلسوفان اسلامی نیز در لابلای مباحث مربوط به کیفیات نفسانی، اصل علیت و صفات الهی به بحث دربارۀ این مسئله پرداختند. در تاریخ تفکر اسلامی، نه تنها فیلسوفان، بلکه متکلمان نیز به بحث و بررسی در آن پرداخته اند. اما در این مبحث، علامه جعفری آراء و عقاید خاصی دارد که در موارد بسیاری با دیدگاه فلاسفه، متکلمان و حتی اصولیّین متفاوت است. او مباحث مهمی را دربارۀ اراده، اختیار و رابطۀ آن با انسان و مراتب اختیار و دلایل اثبات آن و ارتباط آن با ارادۀ الهی مطرح می کند. در این اثر تلاش شده تا علاوه بر تبیین آراء علامه جعفری در این زمینه، به مقایسۀ دیدگاه های او با سایر متفکران اسلامی نیز پرداخته شود. 🔰 این کتاب اخیراً توسط انتشارات امیر کبیر به زیور طبع مزین شده و در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران (اردیبهشت ۱۴۰۳) در غرفۀ آن انتشارات در حال عرضه است. 🌱 @allameh_jafari
🌱تجربه تحصیل در قطب علمی رشته‌های تخصصی حوزوی غرب کشور 🌱 مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه 🔺سطح ۲ 🔺 ▫️تفسیرو علوم قرآن ▫️تبلیغ تخصصی ▫️کلام اسلامی 🔹سطح ۳🔹 ▫️ تفسیرو علوم قرآن ▫️تبلیغ گرایش کودک و نوجوان ▫️کلام اسلامی؛ گرایش امامت ▫️کلام اسلامی؛ گرایش مذاهب اسلامی ▫️کلام اسلامی؛ گرایش مسائل جدید کلامی 🕓❗️ مهلت ثبت نام تا ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳❗️ 🎉مزایا: 🔹 بهره‌مندی از اساتید برجسته و متخصص 🔸 بهره‌مندی از برنامه های علمی، مهارتی و پژوهشی 🔹 فضای تحصیلی و امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی 🔸اعطای مدرک تخصصی رسمی سطح ۲ و ۳ 🔹امکان اخذ حجره (خوابگاه) 🔸حمایت از دانش‌پژوهان مستعد 🔹 بهره‌مندی از کتابخانه تخصصی 🔸چاپ مقالات علمی دانش‌پژوهان در مجله علمی تخصصی ✅ ثبت نام از طریق سامانه نجاح، ثبت‌نام مراکز تخصصی سال تحصیلی ۴۰۴-۱۴۰۳ http://admission2.ismc.ir/register/registration/31/175/2 ✍جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال پذیرش ۱۴۰۳ عضو شوید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2652897568C5980915547 🔸 سوالات ضروری و پشتیبانی
۰۹۱۹۲۹۰۳۵۱۷
🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
اصول فلسفه، ج ۱۴.mp3
10.3M
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🗓 جلسه چهاردهم، ۱۴۰۳/۲/۳۰ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📌لینک کتاب صوتی "شب‌های پیشاور" (شاهکار مرحوم جناب سلطان‌الواعظین شیرازی) که به صورت نمایشنامه رادیویی و بسیار فاخر ساخته و در اختیار عموم قرار گرفته است: http://sharieh.com/news/397 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
❓دوران جدید (مدرنیته) چه ویژگی‌هایی دارد؟ ❓پست‌مدرن چیست؟ و چه نسبتی با مدرنیته دارد؟ ❓آیا مدرنیزاسیون در کشورهای توسعه‌نیافته یا در مسیر توسعه امکان دارد؟ 🔶 اگر مایلید درباره این مسائل اطلاع کسب کنید، کتاب «اندیشه پست‌مدرن» آقای دکتر داوری کتابی مغتنم است. «معنی پست‌مدرن این نیست که دوران مدرنیته تمام شده و حالا نیز باید منتظر باشیم که این دوره هم سرآید. مدرنیته را نباید در وجود صنعت و تکنولوژی و سلاح مدرن یا بازار و تولید و توزیع مدرن محدود کرد. اینها همه از لوازم مدرنیته است. مدرنیته روح یا جان روابط عالم کنونی است. اینکه بعضی از فضلا تصور کرده‌اند که مدرنيته عين توسعه اقتصادی و اجتماعی است درست نیست. بر اساس این درک ناقص، آنها می‌پندارند که باید صبر کنیم تا سلاحها، بازار، روابط و مناسبات و معاملات ما مدرن شود و پس از آنکه اینها مدرن شد می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا وارد پست‌مدرن بشویم یا نشویم ولی در واقع مدرنیته و پست مدرن فرا می‌رسند، نه اینکه ما به طرف آنها برویم یا از آنها اعراض کنیم». 📖 اندیشه پست‌مدرن، ص ۶۶ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 دیدار از کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی به همراه جمعی از رفقای طلبه ۱۴۰۳/۳/۳ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، با عنوان بین المللی Public Library of Ayatollah Marashi Najafi  یکی از کتابخانه های مهم و معتبر ایران و جهان اسلام است که هم اکنون دارای حدود یک میلیون جلد کتاب چاپی فارسی، عربی، ترکی و اردو، بیش از ۲۰۰۰۰ جلد کتاب چاپی به زبانهای لاتین، بیش از ۸۵۰۰۰ عنوان نسخه خطی و ۱۲۰۰۰ میکروفیلم است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۵.mp3
9.47M
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🗓 جلسه پانزدهم، ۱۴۰۳/۳/۶ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
گوهر مراد
🔶 سه تلقی از تجدد در بیان دکتر داوری اردکانی 📖 اندیشه پست‌مدرن، ص ۱۷۳ و ۱۷۴. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از شمیم حکمت
1- ج6 اسفار - 6دی.mp3
17.79M
جلسه اول ۶دی۱۴۰۲ (نکات مقدماتی اسفار ج۶) شمیم حکمت؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران 🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
🔶 خاطره‌ای از میرزا مهدی آشتیانی ایشان روح والایی داشت. در معقول و منقول بسیار والا بود، ولی دانش خود را اظهار نمی‌کرد. ...یک روز فرمودند: «مَثَلُ علیّ بَین الصّحابةِ مَثَلُ المَعقولِ بَینَ المحسوس» مثل علیّ بن ابیطالب علیه السلام در میان صحابه پیامبر، مانند معقول در میان محسوس بود. معقول، فناناپذیر و ابدی، ولی محسوس، فناپذیر است. ایشان این عبارت را با حالتی خاص بیان کرد. ابتدا تصور کردم که این جمله از ایشان است، ولی سال‌ها بعد در ایام تحصیل در نجف که «معراج‌نامه» ابن سینا را مطالعه کردم، در صفحه ۱۷ آن کتاب دیدم که این عبارت از ابن سینا است. بعدها بر سر مزار ابن سینا در همدان، نسخه‌ای از این رساله را به خط فخر رازی دیدم که در صفحات ۱۳ و ۱۴، این مطالب نقل شده بود. علی‌بن فضل‌الله جیلانی در کتاب «توفیق التطبیق» ثابت می‌کند که ابن سینا شیعه بوده است و این عبارت را از او نقل می‌کند. 📖 علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها، ص ۴۴ و ۴۵. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
n970721.mp3
916.9K
وضعيت پيروان ديگر مذاهب و ادیان و... در قیامت چگونه خواهد بود؟ 🎤پاسخ حضرت استاد : 👥 افرادي که در جوامع مختلف زندگي مي کنند نسبت به انتخاب راه و مذهب حق سه گونه هستند: 1. يا نسبت به راه و مذهب حق غافل اند. اينان مادامي که غافل هستند تکليف نداشته و مذمتي نيز متوجه آنها نيست. 2. توجه دارند که عقايد و مذاهب ديگري نيز هست، اما به راهي که برگزيده اند يقين و جزم دارند. اينان به جهت يقيني که دارند مورد مواخذه قرار نمي گيرد هر چند مسير نادرستي را طي کرده باشد. اين دو گروه هر چند ثبوتا تکليف دارند اما قلم مواخذه در مورد آنها برداشته شده زيرا عقاب آنها، عقاب بلابيان خواهد بود و اين امر از مولاي حکيم صادر نمي شود . 3. گروه ديگر کساني هستند که احتمال خلاف مذهب خود را مي دهد اما بي اعتنا به آن هستند. اين گروه مورد مواخذه قرار مي گيرد. در مورد اينکه آيا دو گروه اول ثواب مي برند يا نه، مساله مبناي است. عمل اين دو گروه از آنجا که عمل نيکي نيست مستحق ثواب نيست اما اينکه آيا نيت آنها ثواب دارد يا نه، پاسخ در گرو آن است که معتقد باشيم آيا ثواب به عمل همراه با نيت داده مي شود يا ثواب متوجه نيت است. اگر عمل ملاک ثواب باشد، عمل اين دو گروه باطل است اما اگر نيت آنها نيز ملاک ثواب باشد از اين جهت مستحق ثواب و پاداش هستند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
این همه تصویر گوناگون که در تعبیر ماست در نهایت جز جمال واحدی معناش نیست صدهزار انگشت ایماگر برآید ز آستین مقصدی غیر از هلالِ نیّرِ یکتاش نیست 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔸 نشست علمی رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین: ➖ دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ➖ دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی ✍️ دبیر علمی: 📅 یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، ، ساعت۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gheliaat 🆔 @iictchannel
اصول فلسفه، ج ۱۶.mp3
9.97M
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🗓 جلسه شانزدهم، ۱۴۰۳/۳/۱۳ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
...اگر واقعاً به قضایای صادق و صحیح دسترسی نداشتیم، امکان نداشت که بتوانیم باور یا قضیه‌ای را کاذب بخوانیم و از وقوع خطا سخن بگوییم. می‌دانیم که حکم به شکسته‌بودن پارو در آب خطا است، زیرا حواس ما به ما می‌گویند واقعیت امر این‌گونه است که پارو شکسته نیست. مثلاً ما می‌توانیم پارو را لمس کنیم و دریابیم که شکسته نیست. پس وقوع خطا نه تنها نشان نمی‌دهد که ما نمی‌توانیم به قضایایی صادق دست پیدا کنیم، بلکه خود گواهی است بر اینکه ما می‌توانیم به قضایای صادقی درباره امور دست پیدا کنیم و بر اساس آنها برخی از باورها یا احکام را کاذب بخوانیم. اساساً، مفهوم خطا از مفاهیم متضایف است، یعنی بدون تصور از امر صحیح و صادق، نمی‌توان امری را خطا دانست. 📖 معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی، ص ۸۶. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
آخرین جلسه درس «بدایة‌المعارف‌الإلهیة» در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ الحمد للّه ربّ العالمین 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a