eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
348 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ عن أبي عبد الله ع قال: العقيقة ليست بمنزلة الهدي خيرها أسمنها. 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 30 🌾 عقیقه برخلاف گوسفند قربانی حج (که بهتر است هرچه بیشتر چاق باشد) است یعنی لازم نیست چاق باشد. 🌾 عقیقه برخلاف گوسفند قربانی حج است و چاق بودنش خیلی مهم نیست اما باز هرچه چاق‌تر باشد بهتر است. 🔰 مبنای نحوی دوبرداشت متفاوت بالا از خبر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صد و شصت و دوم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-m-127 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ وَ لَا تجعلوا مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَ ۖ إِنِّی لَكُم منه نَذِيرٌ مُّبِينٌ كَذَٰلِكَ مَآ أَتَی ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُواْ سَاحِرٌ أَوۡ مجنونٌ أَتَوَاصَوۡاْ بِهِۦۚ بَلۡ هُمۡ قَوۡمٞ طَاغُونَ﴿ذاریات/۵۱-۵۳﴾ 🔰 غرض از استفهام چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: ❇️ قُل لِّمَن مَّا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ قُل لِّلَّهِۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفۡسِهِ ٱلرَّحۡمَةَۚ ﴿انعام/۱۲﴾ 🔰 برخی از محققین با استدلال به این آیه شریفه فرموده‌اند: «خداوند رب العالمینی است که همه خلایق را تا عالی‌ترین مرتبه کمالشان هدایت می‌کند و تربیت ایشان را بر خود واجب فرموده». (شهید؛ ص ۲۹) دلالت آیه شریفه را بر مدعا تقریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین دویست و هفتاد و هفتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-84 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و پنجم ✳️ : 📚متن: ❇️ عن أبي بصير عن أبي عبد الله ع أنه سئل عن الماء النقيع تبول فيه الدواب فقال إن تغير الماء فلا تتوضأ منه و إن لم تغيره أبوالها فتوضأ منه و كذلك الدم إذا سال في الماء و أشباهه‏ 👈 وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 138 🔰 استظهار کنید که واسطه در ثبوت فساد برای وضو، سلب اطلاق از آب است یا نجاست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و ششم ✳️ : 📚متن: ❇️ محمد بن الحسن عن محمد بن محمد بن النعمان المفيد عن أبي القاسم جعفر بن محمد بن قولويه عن أبيه عن سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد عن الحسين بن سعيد و عبد الرحمن بن أبي نجران عن حماد بن عيسى عن حريز بن عبد الله عن أبي عبد الله ع أنه قال: كلما غلب الماء على ريح الجيفة فتوضأ من الماء و اشرب فإذا تغير الماء و تغير الطعم فلا توضأ منه و لا تشرب. و رواه الكليني عن علي بن إبراهيم عن أبيه و عن محمد بن إسماعيل عن الفضل بن شاذان جميعا عن حماد عن حريز عمن أخبره عن أبي عبد الله ع مثله‏ 👈 وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 137 🔰 خبر مرسل است یا مسند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لِأَزْوَاجِهِ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ : " هَذِهِ ثمَّ ظهور الْحصرِ ". 👈 سنن أبي داود، كتاب المناسك، باب فرض الحج، ح ۱۷۲۲ 🔰 نقش هذه و ظهور چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ ثَمَرةُ التَّفريطِ النَّدامَةُ، و ثَمَرةُ الحَزمِ السَّلامَةُ 👈 نهج‌البلاغه ،‌ح ۱۸۱ 🔰 اگر از خبر شریف دو تعریف استخراج کنیم نوع تعریف‌ها را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و نهم ✳️ و : 📚متن: ❇️ عن أخيه موسى بن جعفر ع قال: سألته عن رجل رعف فامتخط فصار بعض ذلك الدم قطرا صغارا فأصاب إناءه‏ هل يصلح له الوضوء منه فقال إن لم يكن شيئا يستبين في الماء فلا بأس و إن كان شيئا بينا فلا تتوضأ منه قال و سألته عن رجل رعف و هو يتوضأ فتقطر قطرة في إنائه هل يصلح الوضوء منه قال لا في الهامش عن الشیخ الحر (قده): «" قد ظن بعضهم دلالته على عدم نجاسة الماء بما لا يدركه الطرف من الدم، و الحق أنه لا دلالة فيه كما فهمه المتاخرون، و قد ذكرناه، و قد نازع بعضهم في دلالته على النجاسة و دلالة أمثاله لعدم لفظ النجاسة و هو تعسف، لأن أحاديث النجاسات أكثرها كذلك لا تزيد عن هذه العبارات، مع أن مضمون الباب مجمع عليه بين الأصحاب إلا من ابن أبي عقيل، و يؤيد هذه الأحاديث أيضا ما يأتي مع مخالفة التقية و موافقة الاحتياط و الإجماع و غير ذلك على أن أحاديث نجاسة الماء بالتغير ليس فيها لفظ النجاسة".» 👈 وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 150 🔰 استدلالات مرحوم صاحب وسائل را در ذکر شواهد مدعا با بیان فنی و طبق اصطلاحات بازنویسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و نودم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ عن أبي الحسن الهاشمي قال: سئل عن الرجال يقومون على‏ الحوض في الحمام لا أعرف اليهودي من النصراني و لا الجنب من غير الجنب قال تغتسل منه و لا تغتسل من ماء آخر فإنه طهور. 👈 وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 149 🔰 غرض از نهی اخیر چیست؟ 🔰 دلالت خبر را بر موارد زیر بررسی کنید. 🌾 طهارت اهل کتاب 🌾 عدم وجوب احتیاط در شبهه غیرمحصوره 🌾 اصالة الطهارة 🌾 عدم وجوب فحص در شبهات موضوعیه 🔰 موارد دیگری را بر موارد فوق بیفزایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm