eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
345 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 تمرین پانصد و نودم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-n-112 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاه و یکم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-82 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاه و سوم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-81 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاه و چهارم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-80 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و پنجم ✳️ و : 📚متن: ❇️ فيا عجبا و ما لي لا أعجب من خطإ هذه الفرق على اختلاف حججها في دينها لا يقتصون أثر نبي و لا يقتدون بعمل وصي و لا يؤمنون بغيب و لا يعفون عن عيب يعملون في الشبهات و يسيرون في الشهوات المعروف فيهم ما عرفوا و المنكر عندهم ما أنكروا مفزعهم في المعضلات إلى أنفسهم و تعويلهم في المهمات على آرائهم كأن كل امرئ منهم إمام نفسه قد أخذ منها فيما يرى بعرى ثقات و أسباب محكمات‏ 👈 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 121 🔰 «مفزع» چه صیغه‌ای است؟ ♻️ ابن مالک می‌گوید: و نعتوا بمصدر كثيرا فالتزموا الإفراد و التّذكيرا 👈 البهجة المرضية على الفية ابن مالك، ص: 334 (باب نعت) 🔰 آیا این قاعده در «عری ثقات» مراعات شده است؟ چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و ششم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ فاعتبروا عباد الله و اذكروا تيك التي آباؤكم و إخوانكم بها مرتهنون و عليها محاسبون و لعمري ما تقادمت بكم و لا بهم العهود و لا خلت فيما بينكم و بينهم الأحقاب و القرون و ما أنتم اليوم من يوم كنتم في أصلابهم ببعيد. و الله ما أسمعكم الرسول شيئا إلا و ها أنا ذا مسمعكموه و ما أسماعكم اليوم بدون أسماعكم بالأمس و لا شقت لهم الأبصار و لا جعلت لهم الأفئدة في ذلك الزمان إلا و قد أعطيتم مثلها في هذا الزمان و و الله ما بصرتم بعدهم شيئا جهلوه و لا أصفيتم به و حرموه و لقد نزلت بكم البلية جائلا خطامها رخوا بطانها فلا يغرنكم ما أصبح فيه أهل الغرور فإنما هو ظل ممدود إلى أجل معدود 👈 نهج البلاغة، خ 89 🔰 معنای باء در «بکم» چیست؟ 🔰قسمت برجسته را ترکیب کنید. 🔰 «لا شقت لهم الأبصار و لا جعلت لهم الأفئدة في ذلك الزمان إلا و قد أعطيتم مثلها في هذا الزمان» کنایه از چیست؟ نوع کنایه را مشخص کنید. 🔰 «رخو» چه صیغه ای است؟ 🔰 چرا «جهلوه» عطف نشده اما «حرموه» عطف شده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و هفتم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ الحمد لله المعروف من غير رؤية و الخالق من غير روية .... و أحصى آثارهم و أعمالهم و عدد أنفسهم و خائنة أعينهم و ما تخفي صدورهم من الضمير و مستقرهم و مستودعهم من الأرحام و الظهور إلى أن تتناهى بهم الغايات‏ 👈 نهج البلاغة، خ 90 🔰 آیا بین رؤیه و رویة جناس وجود دارد؟ نوعش چیست؟ 🔰 معنای باب در «تتناهی» چیست؟ 🔰 در قسمت برجسته چه آرایه‌ای وجود دارد؟ 🔰 معنای حرف جر در «من» اول و دوم و «باء» و متعلق «من» چهارم چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ كل أحوال الدنيا زلزال و ملكها سلب و إنتقال‏ 👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 510 🔰 مفاد این خبر بر چه مسائلی از فلسفه دلالت است؟ 🌾 ثبوت امکان ماهوی در ماده 🌾 ثبوت امکان استعدادی در ماده 🌾 واجب بالغیر بودن ماده 🌾 حرکت جوهری 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و نهم ✳️ : 📚متن: ❇️ ابوجعفر الباقر علیه السلام: لو صمت النهار لا أفطر، و صليت الليل لا أفتر، و أنفقت مالي في سبيل الله علقا علقا، ثم لم تكن في قلبي محبة لأوليائه، و لا بغضة لأعدائه، ما نفعني ذلك شيئا 👈 تاریخ یعقوبی، ج2، ص 321 🔰 نوع و غرض از تقیید در این موارد چیست؟ «لا أفطر»، «لا أفتر» و «علق» 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتادم ✳️ و : 📚متن: ❇️ إنما يجوز عقد الجد مع وجود الأب فأما إذا كان ميتا فلا يجوز له أن يعقد عليها إلا برضاها يدل على ذلك ما رواه‏ محمد بن يعقوب عن حميد بن زياد عن الحسن بن محمد عن جعفر بن سماعة عن أبان عن الفضل بن عبد الملك عن أبي عبد الله ع قال: إن الجد إذا زوج ابنة ابنه و كان أبوها حيا و كان الجد مرضيا جاز قلنا فإن هوي أبو الجارية هوى و هوي الجد و هما سواء في العدل و الرضا قال أحب إلي أن ترضى بقول الجد. 👈 تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏7، ص: 390 ❇️ و اعترض على ذلك في المسالك بأن فيه- مع ضعف السند- ضعف الدلالة، قال: فإنها بالمفهوم الوصفي، و هو غير معتبر عند المحققين.ورد الثاني منهما سبطه السيد السند في شرح النافع بأن هذا المفهوم مفهوم شرط، و هو حجة عندهم، ثم قال: لكن يمكنه أن يقال حجية المفهوم إنما يثبت إذا لم يظهر للتقييد وجه سوى نفى الحكم عن السكوت عنه و ربما كان الوجه في هذا التقييد التنبيه على الفرد الأخفى، و هو جواز عقد الجد مع وجود الأب 👈 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج‌23، ص: 203‌ 🔰 استدراک اخیر صاحب مدارک سید محمد را با دو بیان فنی، بلاغی و اصولی، بازگو کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین هفتاد و چهارم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-f-516 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و یکم ✳️ و : 📚متن: ❇️ يا ابن جندب قال الله جل و عز في بعض ما أوحى إنما أقبل الصلاة ممن يتواضع لعظمتي و يكف نفسه عن الشهوات من أجلي و يقطع نهاره بذكري و لا يتعظم على خلقي و يطعم الجائع و يكسو العاري و يرحم المصاب و يؤوي الغريب فذلك يشرق نوره مِثل الشمس أجعل له في الظلمة نورا و في الجهالة حلما أكلأه بعزتي و أستحفظه ملائكتي يدعوني فألبيه و يسألني فأعطيه فمَثَل ذلك العبد عندي كمَثَل جنات الفردوس لا يسبق أثمارها و لا تتغير عن حالها 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص285 🔰 علت فصل و وصل در این «أجعل له في الظلمة نورا و في الجهالة حلما أكلأه بعزتي و أستحفظه ملائكتي يدعوني فألبيه و يسألني فأعطيه» چیست؟ 🔰 نقش «مِثل» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین نود و دوم ✳️ و و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-50 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و هشتاد و پنجم ✳️ و و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-49 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ وَ أَقِمْ بِهِ كِتَابَكَ‌ وَ حُدُودَكَ وَ شَرَائِعَكَ وَ سُنَنَ رَسُولِكَ‌ ، - صَلَوَاتُكَ اَللَّهُمَّ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ -، وَ أَحْيِ بِهِ مَا أَمَاتَهُ اَلظَّالِمُونَ مِنْ مَعَالِمِ دِينِكَ‌، وَ اُجْلُ‌ بِهِ صَدَاءَ اَلْجَوْرِ عَنْ طَرِيقَتِكَ‌، وَ أَبِنْ بِهِ اَلضَّرَّاءَ‌ مِنْ سَبِيلِكَ‌، وَ أَزِلْ بِهِ اَلنَّاكِبِينَ‌ عَنْ صِرَاطِكَ‌، وَ اِمْحَقْ بِهِ بُغَاةَ قَصْدِكَ عِوَجاً 👈 صحیفه سجادیه، دعای ۴۷ 🔰 یک استعمال خلاف قواعد در متن یافته و آن را توجیه کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ فَأَي نِعَمِكَ يَا إِلَهِي أُحْصِي عَدَداً وَ ذِكْراً أَمْ أَيّ عَطَايَاكَ أَقُومُ بِهَا شُكْراً 👈 إقبال الأعمال ج ۱، ص ۳۳۹ 🔰 عامل در «أي» دوم چیست ؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و چهارم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (مائدة/105) ❇️ قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ (ص/82و83) 🔰 اثبات کنید که «طریق الاخلاص معرفة النفس». 🔰 آیا این دلالت از دلالت لفظیه است یا خیر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و پنجم ✳️ و : 📚متن: ❇️ الكاتم للعلم غير واثق بالإصابة فيه. 👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 83 🔰 ظهور دلالت خبر را بر این دو پیام مقایسه کنید. 🌾 علم را کتمان نکنید و در معرض نقد اهلش قرار بدهید و در این صورت صحت آن برای خودتان روشن می‌شود و گرنه، خودتان هم نباید از صحت آن مطمئن بشوید. 🌾 کسانی که علم را کتمان می‌کنند از صحت آن مطمئن نیستند و از ترس رسوا شدن خودشان آن را در معرض نقد اهلش قرار نمی‌دهند. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و ششم ✳️ : 📚متن: ❇️ له الملک 👈 تغابن/آیه 1 ❇️ لک الملک کله 👈 المقنعة، ص: 177 🔰 رابطه منطقی بین این دو قضیه را بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ حتى [تود] قريش بالدنيا و ما فيها أن يروني مقام واحد فأعطيهم و آخذ منهم بعض ما قد منعوني و أقبل منهم بعض ما يرد عليهم‏ 👈 كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 715 ❇️ فعند ذلك تود قريش بالدنيا و ما فيها لو يرونني مقاما واحدا و لو قدر جزر جزور لأقبل منهم ما أطلب اليوم بعضه فلا [يعطوننيه‏] يعطونيه‏ 👈 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 138 🔰 متعلق «باء» چیست؟ 🔰 نقش «مقام» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین شصت و سوم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-51 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ رجل سُبَبَةٌ يَسُبُّ النّاس‏ ... 👈 الغريب المصنف، ج‏2، ص: 522 🔰 عدم ادغام قیاسی است یا سماعی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و نهم ✳️ : 📚متن: ❇️ روي أن وابصة بن معبد الأسدي أتاه و قال في نفسه لا أدع من البر و الإثم شيئا إلا سألته فلما أتاه قال له بعض أصحابه إليك يا وابصة عن سؤال رسول الله فقال النبي ص دعوا وابصة ادن فدنوت «4» فقال تسأل عما جئت له أم أخبرك قال أخبرني قال جئت تسأل عن البر و الإثم قال نعم فضرب يده على صدره ثم قال البر ما اطمأنت إليه النفس و البر ما اطمأن إليه الصدر و الإثم ما تردد في الصدر و جال في القلب و إن أفتاك الناس و إن أفتوك. 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏18، ص: 118 🔰 با توجه به فرمایش علامه طباطبایی رحمه‌الله در باب عطف نسق (رجوع شود به فایل e-n-119 در سایت نمو) جمله آخر خبر را توجیه کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتادم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال أمير المؤمنين «إن أولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون» ثم قال: تدرون من أولياء الله قالوا: من هم يا أمير المؤمنين فقال: هم نحن و أتباعنا، فمن تبعنا من بعدنا طوبى لنا طوبى لنا و طوبى لهم و طوباهم أفضل من طوبانا، قيل ما شأن طوباهم أفضل من طوبانا أ لسنا نحن و هم على أمر قال: لا- لأنهم حملوا ما لم تحملوا عليه- و أطاقوا ما لم تطيقوا 👈 تفسير العياشي، ج‏2، ص: 124 🔰 جمله‌های «من تبعنا من بعدنا طوبى لنا طوبى لنا و طوبى لهم» و «طوباهم أفضل من طوبانا»یِ دوم چه نقشی دارند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و یکم ✳️ : 📚متن: ❇️ ... دخلنا على أبي الحسن الرضا ع فقال له ابن غيلان أصلحك الله بلغني أنه من كان له حمل فنوى أن يسميه محمدا ولد له غلام فقال من كان له حمل فنوى أن يسميه عليا ولد له غلام ثم قال علي محمد و محمد علي شيئا واحدا 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 11 🔰 ناصب «شیئا» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm