eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
354 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین(منفی) نوزدهم ✳️ ، : 📚متن: أَمّا حقُّ جَليسِكَ : فأنْ ... و لا تَقومَ مِن مَجلِسِكَ إلاّ بإذْنِهِ . و مَن يَجلِسُ إلَيكَ يَجوزُ لَهُ القِيامُ عَنكَ بغَيرِ إذْنِكَ 🔰سؤالات: 🔸با توجه به معانی صفت مشبهه و حرف جر، تفاوت موضوع این دو حکم منع و جواز قیام را معین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هجدهم ✳️ : 📚متن: الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن أيْقَنَ بالمُجازاةِ لَم يُؤْثِرْ غيرَ الحُسْنى. التماس علیٌّ عليه السلام : مَن صَدّقَ بالمُجازاةِ لَم يُؤْثِرْ غيرَ الحُسْنى. 🔰سؤالات: 🔸آیا می‌توان نتیجه گرفت الایقان بالمجازاة هو التصدیق بها؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هفدهم ✳️ ، : 📚متن: قال الرضا عليه السلام في قول الله عز و جل إن احسنتم احسنتم لانفسكم و إن أسأتم فلها قال إن احسنتم احسنتم لانفسكم و إن أسأتم فلها رب يغفر لها 🔰سؤالات: 🔸بنابر روایت، علت حذف مبتدا در ایه چه بوده؟ 🔸بنابر روایت، قرینه‌ای برای حذف مبتدا به ذهن شما می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) شانزدهم ✳️ ، : 📚متن: اللهم سق إلیّ التیسیر بعد التعسیر و أن تجعل لی أجرا غیر ممنون 🔰سؤالات: 🔸۱. حد اقل دو ارایه ادبی در عبارت تعیین کنید. 🔸۲. عطف در أن تجعل به کجاست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سیزدهم ✳️ ، : 📚متن: ۱. لاَ تَكُونُوا مُعَلِّمِينَ كَثِيرِينَ يَا إِخْوَتِي، عَالِمِينَ أَنَّنَا نأخذ دَيْنُونَة أَعْظَمَ ۲ . يَا إِخْوَتِي، لَا تَتَسَابَقُوا كَيْ تَجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ مُعَلِّمِينَ لِغَيْرِكُمْ فَتَزِيدُوا عَدَدَ الْمُعَلِّمِينَ! وَاذْكُرُوا أَنَّنَا، نَحْنُ الْمُعَلِّمِينَ، سَوْفَ نُحَاسَبُ حِسَاباً أَقْسَى مِنْ غَيْرِنَا. دو متن بالا، ترجمه‌های متعددی از یک فقره از عهد جدید است. 🔰سؤالات: 🔸۱. ترکیب عالمین در مورد اول و المعلمین اخیر در مورد دوم چه می‌تواند باشد؟ 🔸۲. متونی که ما مشاهده کردیم نأخذ را معلوم ضبط کرده بودند ولی به گمان ما باید مجهول باشد. نظر شما چیست؟ 🔸۳. دینونة چه نقشی دارد؟ 🔸۴. با اغماض از متن اصلی که متأسفانه ما به ان دسترسی نداریم، در متن دوم علت نهی لا تتسابقوا، محاسبه سخت علما است یا ذکر و یاد محاسبه سخت علما؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) پانزدهم ✳️ ، : 📚متن: ِ اللَّهُمَّ انْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ وَ انتَ الْخَلِيفَةُ فِي الْاهْلِ وَ لاَ يَجْمَعُهُمَا غَيْرُک لان المسْتَخْلَفَ لاَ يَكُونُ مُسْتَصْحَبا وَ الْمُسْتَصْحَبُ لاَ يَكُونُ مُسْتَخْلَفا. 🔰سؤالات: 🔸۱. علت تعریف الصاحب و الخلیفة؟ 🔸۲. با توجه به لایجمعهما غیرک، یک قضیه منفصله بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) یازدهم ✳️ ، : 📚متن: أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ لِي عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُم‏ أَعْمَارَهُمْ‏ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جِنَانِي‏ وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِی فلیطمئنوا 🔰سؤالات: 🔸۱. چند تنازع و چند حصر در متن خبر شریف، وجود دارد؟ 🔸۲. قید یعملونها لثوابی بعد از العاملون لی، حشو نیست؟ 🔸۳. فی در فی ما یطلبون به چه معنا است و به کجا تعلق دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دوازدهم ✳️ : 📚متن: متن فوق 🔰سؤالات: 🔸۱. علت در سؤال چهارم از👆، علت ثبوت است یا علت اثبات؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دهم ✳️ : 📚متن: روایت علوی «البکاء سجیة المشفقین» و وروایت« قال أبو عبد الله ع‏ يا علي بن عبد العزيز لا يغرنك بكاؤهم فإن‏ التقوى‏ في‏ القلب‏. » 🔰سؤالات: 🔸بین دو روایت فوق تناقض وجود دارد؟ چرا؟(بیان اصولی) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) نهم ✳️ : 📚متن: در مورد اینکه شخص برای منزل خود خرید کرده و کالا را به دست گرفته و به خانه بیاورد ادله ای نقل می‌شود. شما تعارض موجود را چگونه حل می‌کنید؟ عن عبد الله جبلة الكناني قال: استقبلني أبو الحسن ع و قد علقت سمكة في يدي فقال اقذفها إنني لأكره للرجل السري أن يحمل‏ الشي‏ء الدني بنفسه‏ ثم قال إنكم قوم أعداؤكم كثيرة عاداكم الخلق يا معشر الشيعة إنكم قد عاداكم الخلق فتزينوا لهم بما قدرتم عليه. عن أبي عبد الله ع قال: من رقع جيبه و خصف نعله و حمل سلعته فقد برئ من الكبر بعد از تامل در دو خبر بالا و دقت در قراین، به خبر زیر نیز توجه کنید و مجدداً جمع بین ادله کنید. عن يونس بن يعقوب قال: نظر أبو عبد الله ع إلى رجل من أهل المدينة قد اشترى لعياله‏ شيئا و هو يحمله فلما رآه الرجل استحيا منه فقال أبو عبد الله ع اشتريته‏ لعيالك و حملته إليهم أما و الله لو لا أهل المدينة لأحببت أن أشتري لعيالي الشي‏ء ثم أحمله إليهم‏ 🔰سؤالات: 🔸برای بررسی بیشتر به این منبع مراجعه فرمایید. وسائل الشيعة، ج‏5، ص: 12 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هشتم ✳️ : 📚متن: «أحمد بن محمد عن سعيد بن جناح عن أبي خالد الزيدي عن جابر عن أبي جعفر ع قال: دخل قوم على الحسين بن علي ص فرأوه مختضبا بالسواد فسألوه عن ذلك فمد يده إلى لحيته ثم قال أمر رسول الله ص في غزاة غزاها أن يختضبوا بالسواد ليقووا به على المشركين» و فی هذا تایید لقول من قال انه علیه السلام کان یری نفسه فی حال الحرب مع بنی امیة و کان یبدی ذلک ابداءا ما لبعض من یجده اذا کان محتملا کی یربیهم علی بغض اعداء الدین و التشوق الی جهادهم الا ان یقال کان مراده علیه السلام ان رسول الله فعل هذا مرة لغرض فصار سنة مطلقا و لهذا نظائر فی کلامهم و یضعف الاخیر هنا اتیانه علیه السلام بقیود تزید علی ما هو یکفی و الله العالم 🔰سؤالات: 🔸با توجه به قواعد بلاغی در مورد خبر زیر و نکته‌ای که یکی از طلاب حوزه علمیه در ذیل خبر نوشته‌اند، نظر دهید.(از مباحث کتاب انسان ۲۵۰ ساله هم استفاده کنید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov