eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
352 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین(منفی) هفتم ✳️ : 📚متن: فویل للمصلین الذین هم فی صلاتهم ساهون الذین هم یراؤون و یمنعون الماعون 🔰سؤالات: 🔸۱. علت تکرار موصول در نعت های اول و دوم و عدم تکرار در قید سوم (آیه اخیر) چیست؟ 🔸۲. چه نیازی به ذکر «هم» در صله موصول دوم به نظرتان می‌رسد؟ 🔸۳. علت اقتران یمنعون به «واو» به خلاف آیه قبلش، چیست؟ 🔸۴. چرا در وصف اول از اسم فاعل استفاده شده است و در دو مورد بعدی از فعل مضارع؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) ششم ✳️ ، : 📚متن: خطبه شماره 5 : اَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا امْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجانَ الْمُفَاخَرَةِ، اَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ اوِ اسْتَسْلَمَ فَاراحَ، مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِها آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِها كَالزَّارِعِ بَغَيْرِ اَرْضِهِ. 🔰سؤالات: 🔸۱ . عکوس جمله اخر را بفرمایید. 🔸۲. استعاره های خطبه را تعیین نمایید. 🔸۳. علت وصف ماء به مفرد(آجن)ولقمة به جمله (یغص بها آکلها) چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سوم ✳️ و و و : 📚متن: در صلوات حائر حسینی علی مشرفه آلاف التحیة و الثناء وارد شده: «فقد قاتل کریما و قتل مظلوما و مضی مرحوما یقول أنا ابن رسول الله محمد و ابن من زکی و عبد فقتلوه بالعمد المعتمد قتلوه علی الایمان و أطاعوا فی قتله الشیطان و لم یراقبوا فیه الرحمن» 🔰سؤالات: 🔸۱. نقش کریما؟ 🔸۲. علت اطناب در قتل و مضی؟ 🔸۳. در جمله أنا ابن رسول الله محمد تامل کنید. با کدام بحث معروف نحات بصره در سیوطی، باب علم، منافات دارد؟ 🔸۴. العمد المعتمد یعنی چه؟ 🔸۵. با توجه به ایه انما ولیکم الله و ... الخ آیا می توان گفت که مراد از عَبَدَ، صَلّی است؟ 🔸۶. انواع سجع متن؟ 🔸۷. علت فصل در قتلوه علی الایمان؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) چهارم ✳️ و و : 📚متن: هَلْ أَتَیٰكَ نَبَؤُا۟ ٱلْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا۟ ٱلْمِحْرَابَ إِذْ دَخَلُوا۟ عَلَیٰ دَاوُد فَفَزِعَ مِنْهُمْۖ قَالُوا۟ لاَ تَخَفْۖ خَصْمَانِ بَغَیٰ بَعْضُنَا عَلَیٰ بَعْضٍ 🔰سؤالات: 🔸۱. نقش دو«إذ»؟ 🔸۲. علت فصل در قالوا؟ 🔸۳. علت تفاوت های جمع و مثنی؟ 🔸۴. معنای باب تفعل در تسوروا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) پنجم ✳️ : 📚متن: در احوال مجلس ابن زیاد، عباراتی از زید بن ارقم صحابی به ابن زیاد و مردم عادی نقل شده که متنی را از ان،اینجا نقل می‌کنیم. ارفع قضیبک عن هاتين الشفتين فو الله الذي لا اله الا هو لقد رأيت شفتي رسول الله ص عليهما ما لا أحصيه يقبلهما .... أنتم يا معشر العرب العبيد بعد اليوم 🔰سؤالات: 🔸تجزیه و ترکیب متن فوق،خصوصاً نقش«ما» و «بعد»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دوم ✳️ و : 📚متن: نسب الی رسول الله صلی الله علیه و آله من تزیی بغیر زیه فدمه هدر 🔰سؤالات: 🔸۱. هدر، چه صیغه ای است؟ 🔸۲. چه واج ارایی در خبر به چشم می‌خورد؟ چه اثر معنوی ایجاد می‌کند؟ 🔸۳. خبر، مفهوم شرط دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🟠🔴 تمرین(منفی) یکم ✳️ و و ، : 📚متن: العبد حر ما قنع الحر عبد ما طمع 🔰سؤالات: 🔸۱. چه ارایه‌هایی در خبر شریف وجود دارد؟ 🔸۲. علت فصل؟ 🔸۳. از دو جمله خبر می‌توانید یک قیاس منطقی طرح کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دوم ✳️ و : 📚متن: قال ابو عبد الله عليه السلام من أضر بشيء من طريق المسلمين فهو له ضامن 🔰سؤالات: 🔸 ۱. اضرار به راه یعنی چه؟(معنای باب افعال هم مد نظر باشد.) 🔸۲. لام در له، چه لامی است؟ 🔸۳. ضمیر در به به کجا برمی‌گردد؟ 🔸۴. با توجه به احتمال های متعدد در جواب سوالات فوق حقیقی یا مجازی یا کنایی بودن ترکیب هو له ضامن را مشخص نمایید. 🔸۵. بر احتمالات مختلف جواب های سوالات فوق، ثمره فقهی بار کنید. 🔸۶. الان، الان، برای معنای مجدد خبر به خبر زیر هم توجه کنید و به عنوان قرینه از ان استفاده کنید. عن ابي عبدالله عليه السلام أنه سئل عن الشيء يوضع على الطريق فتمر به الدابة فتنفر بصاحبها فتعقره قال كل شي يضر بطريق المسلمين فصاحبه ضامن لما يصيبه. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین یک ✳️ : 📚متن: امام زین العابدین علیه السلام مناجاتی دارند خطاب به خود و خدا به نام ندبه، مشتمل بر نثر و نظم. گوشه‌ای از ان را جهت ترکیب نقل می کنیم. على خطر تمسي و تصبح لاهيا أ تدري بماذا لو عقلت تخاطر و إن ٱمرؤ يسعى لدنياه جاهدا و يذهل عن اخراه لا شك خاسر فحتام على الدنيا اقبالك، و بشهوتها اشتغالك و وخطك القتير و وافاك النذير و أنت عما يراد بك ساه و بلذة يومك لاه 🔰سؤالات: 🔸ترکیب متن فوق. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سوم ✳️ و : 📚متن: عزيزة مصر الحسن انا تجاره و ليس لنا إلا النفوس بضائع عسى تجعلي التعويض عنها قبولها ليربحه منا مبيع و بائع (تِجار ج تاجر أي بائع الخمر) 🔰سؤالات: 🔸(ترکیب و معنای دو بیت بالا متوقف بر ابیات دیگر نیست. به ارایه‌های ادبی هم نظر داشته باشید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارم ✳️ و : 📚متن: رواه صفوان عن مرازم فی الرجل يعطي الشيء من ماله في مرضه قال إذا أبان به فهو جائز و إن أوصى به فمن الثلث. عن ابي عبدالله عليه السلام قال الرجل أحق بماله ما دام فيه الروح إن أوصى به كله فهو جائز له. 🔰سؤالات: 🔸١. ایا بین دو روایت فوق تعارض وجود دارد؟ نوع آن را مشخص فرمایید. 🔸۲. ایا صحیح است برای رفع تعارض أوصی را در خبر دوم بر أبان حمل کنیم؟ چرا؟ 🔸۳. اکنون نسبت دو خبر بالا را با خبر زیر با هم مشخص کنید. عن جعفر بن محمد عن أبيه عليهما السلام أنه سئل عن الرجل يموت و لا وارث له و لا عصبة قال يوصي بماله حيث يشاء في المسلمين و المساكين و ابن السبيل. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov