eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
342 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین چهارصد و شانزدهم ✳️ : 📚متن: مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ، كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ 🔰سؤال: 🔸 قضایای مرتبط به خبر را طبق لوح نسب محصرات استخراج کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و هفدهم ✳️ : 🔰سؤال: برای مدت دو هفته وارد شهر «الف» شده اید و البته قصد دارید در میان دو هفته به مدت دو شب بروید منطقه «ب». 🔸روز رفتن به «ب» متوجه می شوید که آنجا یکی از محلات داخل شهر «الف» بوده و شما به اشتباه آنجا را خارج از شهر می دانستید. 🔸هنگام ورود به «الف»، شک دارید که «ب» داخل «الف» است یا نه. 🔸هنگام ورود به «الف»، شک دارید که «ب» داخل «الف» است یا نه اما در پنجاه سال قبل مطمئنید که «ب» خارج از شهر «الف» بوده است. حکم نماز شما چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و هجدهم ✳️ : 📚متن: كنت أبيت على باب النبي صلى الله عليه وسلم وأعطيه الوضوء فأسمعه الهوي من الليل، يقول: سمع الله لمن حمده، وأسمعه الهوي من الليل، يقول: الحمد لله رب العالمين " 🔰سؤال: جمله «أسمعه الهوي من الليل يقول: سمع الله لمن حمده» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و نوزدهم ✳️ و و و و : 📚متن: هو الذي قال فيه رسول الله يوم فتح مكة: " ألا كل دم و مأثرة كانت في الجاهلية فهو تحت قدمي، وإن أول دم أضعه دم ربيعة بن الحارث ". وذلك أنه قتل لربيعة في الجاهلية ابن اسمه آدم، قاله الزبير، وقيل: تمام، فأبطل رسول الله الطلب به في الإسلام، ولم يجعل لربيعة في ذلك تبعة، وقيل: اسم ابن ربيعة المقتول إياس. 🔰سؤال: 🔸 «مأثرة» چه صیغه ای است؟ 🔸غرض از عطف در دم و مأثرة چیست؟ 🔸مرجع اسم «کانت» را تعیین کنید. 🔸تقسیمات کنایه را در «هو تحت قدمی» تطبیق کنید. 🔸«دم» در «دم ربیعة» به چه معناست؟ توضیح بدهید چگونه به ربیعة بن الحارث اضافه شده‌است؟ 🔸چرا رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله برای ابطال دماء جاهلیت، از خون نتیجه عبدالمطلب شروع کردند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیستم ✳️ : 🔰سؤال: در رد سلام به صیغه «علیکم السلام»، دو فتوا وجود دارد. رد به شکل اصل تحیت و رد با تقدیم السلام بر ظرف. اگر شخص محتاط در نماز باشد و کسی به وی بگوید «علیکم السلام»، باید چه بکند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: في تقيّة جعفر بن محمد عليهما السّلام بحيث أفطر الصوم خوفا من أبي العباس و قال: إن صمت صمنا و إن أفطرت أفطرنا، فقيل له: تفطر يوما من شهر رمضان؟ فقال: اي و اللّه أفطر يوما من شهر رمضان أحبّ إليّ من أن يضرب عنقي 🔰سؤال: نقش «أحبّ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و دوم ✳️ : 📚متن: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِيَّاكَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِكَ فَرِيضَةً فَتُفَارِقَهَا اثْنَيْ عَشَرَ هِلَالا 🔰سؤال: عامل در «اثنی» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و سوم ✳️ : 📚متن: النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْيَا وَ لَا يُلَامُ الرَّجُلُ عَلَى حُبِّ أُمِّه‏ 🔰سؤال: حد وسط قیاس این کلام را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و چهارم ✳️ : 📚متن: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَا أَقْبَحَ الْفَقْرَ بَعْدَ الْغِنَى وَ أَقْبَحَ الْخَطِيئَةَ بَعْدَ الْمَسْكَنَةِ وَ أَقْبَحُ مِنْ ذَلِكَ الْعَابِدُ لِلَّهِ ثُمَّ يَدَعُ عِبَادَتَه‏ 🔰سؤال: 🔸 معطوف علیه «یدع» را تعیین کنید. 🔸مشار الیه در «ذلک» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و پنجم ✳️ : 📚متن: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِذَا كَانَ الرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْيَدُمْ عَلَيْهِ سَنَةً ثُمَّ يَتَحَوَّل عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَيْرِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ يَكُونُ فِيهَا فِي عَامِهِ‏ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُون‏ 🔰سؤال: 🔸 اعراب «یتحول» را بررسی کنید. 🔸جمله «ذَلِكَ أَنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ يَكُونُ فِيهَا فِي عَامِهِ‏ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُون‏» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و ششم ✳️ : 📚متن: مرحوم محقق اصفهانی در غزلی -ظاهرا به خطاب به حضرت حجت علیه السلام- می سراید: ای روح روان! تند مرو و امش رویدا خلقی ز پیت ... و سرگشته و شیدا 🔰سؤال: با توجه به آرایه‌های ادبی، شما برای جای خالی کدام واژه را پیشنهاد می‌کنید: 1️⃣ عاشق 2️⃣ ناظر 3️⃣ واله 4️⃣ پیرو 5️⃣ شائق 6️⃣ شوریده 7️⃣ و ... 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و هفتم ✳️ : 📚متن: كتب إلي أبو الحسن (ع) أبو محمد ابني أنصح آل محمد غريزة و أوثقهم‏ حجة و هو الأكبر من ولدي و هو الخلف و إليه ينتهي عرى الإمامة و أحكامها فما كنت سائلي فسله عنه فعنده ما يحتاج إليه. 🔰سؤال: اعراب «ما» را مشخص کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و هشتم ✳️ و : 📚متن: لا تكن كالذي يصوم رئاء الناس مغبرة وجوههم شعثة رءوسهم يابسة أفواههم لكي يعلم الناس أنهم صيامى 🔰سؤال: 🔸 «صیامی» چه صیغه ای است؟ 🔸مرجع ضمیر جمع را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و نهم ✳️ : 📚متن: اعلموا أن عبدا لم يبتل بالتجبر على الله إلا تجبر على دين الله 🔰سؤال: آیا می‌توان اثبات کرد «بعض من تجبر علی دین الله لم یتجبر علی الله»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و سیم ✳️ : 📚متن: عليكم بمجاملة أهل الباطل تحملوا الضيم منهم‏ 🔰سؤال: اعراب «تحملوا» را بررسی نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و چهارم ✳️ و : 📚متن: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول فينا يوم خيبر: " لا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يسقي ماءه زرع غيره (يعني: إتيان الحبالى من الفيء)، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر، أن يصيب امرأة من السبي ثبيا حتى يستبرئها، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يبيع مغنما حتى يقسم، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يركب دابة من فيء المسلمين حتى إذا أعجفها ردها فيه، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يلبس ثوبا من فيء المسلمين حتى إذا أخلقه رده ". 🔰سؤال: 🔸 « أن يسقي ماءه زرع غيره» مجاز است یا کنایه؟ 🔸 «حتّی» در دو جمله اخیر قید حکم است یا موضوع؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و پنجم ✳️ : 📚متن: « ... فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إني رجل أحمس» 🔰سؤال: 🔸 «أحمس» چه صیغه‌ای است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و ششم ✳️ : 📚متن: إن زاهرا باديتنا ونحن حاضرته «زاهر» نام یکی از صحابه است. 🔰سؤال: 🔸 نوع حمل و اسناد را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین چهارصد و هفتم ✳️ : 📚متن: هذا ركانة هو الذي صارعه النبي صلى الله عليه وسلم فصرعه النبي صلى الله عليه وسلم مرتين أو ثلاثاً وكان من أشد قريش ♻️ «رکانة» یکی از عموزادگان رسول اکرم صلیه‌الله‌علیه‌وآله می‌باشد. 🔰سؤال: 🔸 با اغماض از سند خبر، دلالتش را بر حکم سبق بررسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و هشتم ✳️ : 📚متن: إياكم والظلم فإن الظلم ظلمات يوم القيامة 🔰سؤال: غرض از اظهار در مقام اضمار چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و نهم ✳️ : 📚متن: الوليمة أول يوم حق والثاني معروف و الثالث سمعة و رياء 🔰سؤال: نقش «الثانی» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و دهم ✳️ : 📚متن: إذا سميتم فعبدوا 🔰سؤال: معنای باب در «عبدوا» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و یازدهم ✳️ : 📚متن: أن زنباعاً وجد غلاماً مع جاريته فقطع ذكره وجدع أنفه، فأتى العبد رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكر له ذلك، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: " ما حملك على ما فعلت " ؟ قال: فعل كذا وكذا. فقال النبي للعبد: " اذهب فأنت حر " 🔰سؤال: با اغماض از سند خبر دلالتش را بر احکام زیر بررسی کنید. 1) سببیت تنکیل بر انعتاق یا عتق مملوک 2) حد عبد زانی 3) عقوبت مولای جانی 5) تعیین منکر و مدعی 6) قبول ادعای مدعی یا مدعی علیه 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و دوازدهم ✳️ : 📚متن: قال عليه السّلام فى ذكر الامرين بالمعروف و النّاهين عن المنكر: « ... فمنهم المنكر للمنكر بيده و لسانه و قلبه فذلك المستكمل الخصال الخير و منهم المنكر بلسانه و قلبه و التّارك بيده فذلك المتمسّك بخصلتين من خصال الخير و مضيّع خصلة و منهم المنكر بقلبه و التّارك بلسانه و يده فذلك مضيّع أشرف الخصلتين من الثّلاث و متمسّك بواحدة» 🔰سؤال: 1. «المستكمل الخصال الخير» را ترکیب کنید. 2. فرد سوم دو خصلت از خصال را ترک نموده و حضرت درباره وی می‌فرمایند: «مضيّع أشرف الخصلتين من الثّلاث». این فقره چه معنا می‌تواند داشته باشد؟ (توضیح اینکه ظاهر این عبارت این است: «وی از سه تا بهترین یکی از دوتا را ضایع نموده است» و این ترجمه بی‌معنا به‌نظر می‌رسد.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و سیزدهم ✳️ : 📚متن: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " من سأل وعنده ما يغنيه فإنما يستكثر من جمر جهنم " . قالوا: وما يغنيه يا رسول الله؟ قال: " ما يغديه ويعشيه " 🔰سؤال: 🔸 «یغدی» و «یعشی» در کدام معنای باب استعمال شده اند؟ 🔸 با توجه به فایل e-s-1 از سایت نّمو، تعیین کنید که فعل «سأل» متعدی است یا لازم؟ ♻️ آدرس صفحه: 📎 http://nomov.ir/fa/elmi/adbiate-arab/sarf/tahqiqi-pezhoheshi/danesh-sarf/e31 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm