eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
341 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین چهارصد و چهاردهم ✳️ : 📚متن: : عجبت لمن عرف سوء عواقب اللذات كيف لا يعف‏ 🔰سؤال: دخول «لام» در لمن سر «کیف» از جهت معنا معلوم است اما نحات ادوات استفهام را صدارت‌طلب می‌دانند. چه توجیهی دارید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پانزدهم ✳️ : 📚متن: 1) اَلایمانُ اِقْرارٌ و عَمَلٌ. وَ الاِسلامُ اِقْرارٌ بِلا عَمَلٌ 2) ... فَقَدْ یَکُونُ الْعَبْدُ مُسْلِماً قَبْلَ أَنْ یَکُونَ مُؤْمِناً. وَ لَا یَکُونُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ مُسْلِماً. فَالْإِسْلَامُ قَبْلَ الْإِیمَانِ وَ هُوَ یُشَارِکُ الْإِیمَانَ 🔰سؤال: با توجه به دو خبر فوق رابطه مؤمن و مسلم را از نسب اربعه استخارج کنید؟ آیا در بین دو خبر تعارضی به‌نظر می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شانزدهم ✳️ : 📚متن: وَ قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دارِهِمْ جاثِمِينَ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‏ عَلى‏ قَوْمٍ كافِرِينَ 🔰سؤال: 🔸علت تعریف مسند در «الخاسرین» چیست؟ 🔸 علت اظهار و تعریف مسند الیه در «لذین کذبوا شعیبا» چیست؟ 🔸غرض از استفهام آخر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هفدهم ✳️ : 🔰سؤال: «العلماء» بر همه انواع علوم مانند ریاضی، فلسفه، فقه و نحو، ... دلالت دارد یا خیر؟ و اگر دلالت دارد بالاطلاق است یا بالعموم؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هجدهم ✳️ : 📚متن: هلم الی جهاد لا شوکة معه (یعني الحج) 🔰سؤال: 🔸 آیا به استناد قاعده حکومت توسیعیه (و با اغماض از سند خبر و ادله دبگر) می توان احکام جهاد را برای حج اثبات کرد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و نوزدهم ✳️ و : 📚متن: إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ مِثْلُ الْوَالِدِ أُعَلِّمُكُم‏ 🔰سؤال: 🔸 متعلق «لکم» چیست؟ 🔸 نقش جمله «أُعَلِّمُكُم‏» را مشخص کنید. (با بررسی اینکه وجه شبه برای جمله صدر است یا خیر) 🔸 «اعلمکم» چند مفعولی است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیستم ✳️ و : 📚متن: مَنْ قَتَلَ عُصْفُوراً عَبَثاً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَهُ صُرَاخٌ حَوْلَ الْعَرْشِ يَقُولُ رَبِّ سَلْ هَذَا فِيمَ قَتَلَنِي مِنْ غَيْرِ مَنْفَعَة 🔰سؤال: 🔸 نقش جمله «فِيمَ قَتَلَنِي مِنْ غَيْرِ مَنْفَعَة» چیست؟ 🔸 خبر دلالت بر حرمت قتل دارد یا خیر؟ 🔸 متعلق «حول» را معین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ، وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ، وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوب‏ .... السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَخْزُوناً فِي قُدْرَةِ اللَّهِ، اللَّهُ نُورُ سَمْعِهِ وَ بَصَرِه‏ 🔰سؤال: 🔸 نقش «وعدا» چیست؟ 🔸 «مکذوب» نعت حقیقی است یا سببی؟ 🔸 نقش جمله «اللَّهُ نُورُ سَمْعِهِ وَ بَصَرِه‏» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و دوم ✳️ : 📚متن: أَسْأَلُكَ ... وَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ أَوْ أَثْبَتَّهُ فِي قُلُوبِ الصَّافِّينَ الْحَافِّينَ حَوْلَ عَرْشِكَ فَتَرَاجَعَتِ الْقُلُوبُ إِلَى الصُّدُورِ عَنِ الْبَيَانِ بِإِخْلَاصِ الْوَحْدَانِيَّةِ 🔰سؤال: 🔸 معنای باب در «تراجعت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و سوم ✳️ : 📚متن: اللهم صل على محمد و آله، و اجعلنا من دعاتك الداعين إليك، و هداتك الدالين عليك، و من خاصتك الخاصين لديك، يا أرحم الراحمين‏ 🔰سؤال: 🔸 علت تکرار «مِن» در «من خاصتک» چیست؟ 🔸 برای پاسخ، از چه قاعده بلاغی استفاده می‌کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و چهارم ✳️ : 📚متن: أَوَ لَمْ يَنظُرُوا۟ فِی مَلَكُوتِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ مِن شَیْءٍ وَ أَنْ عَسَیٰٓ أَن يَكُونَ قَدِ ٱقْتَرَبَ أَجَلُهُمْۖ فَبِأَیِّ حَدِيثِۢ بَعْدَهُۥ يُؤْمِنُونَ 🔰سؤال: 🔸 نوع «أن» را در «أَنْ عَسَیٰٓ» تعیین کنید. 🔸 معطوف علیه را در «فَبِأَیِّ حَدِيثِۢ بَعْدَهُۥ يُؤْمِنُونَ» و «و أن عسی» مشخص کنید. 🔸 غرض از تقیید به حال یعنی «مِن شَیْءٍ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و پنجم ✳️ : 📚متن: عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه نهى عن الكي، و قال: " أكره الحمم " 🔰سؤال: 🔸 (با اغماض از سند خبر و ادله دیگر) به قرینه صدر کراهت را حمل بر کراهت شدیده می کنید یا به قرینه ذیل نهی را حمل بر نهی تنزیهی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و ششم ✳️ : 📚متن: أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ 🔰سؤال: 🔸 آیا آیه شریفه دلالت دارد که «إن» می تواند افعال قلوب را تعلیق کند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و هفتم ✳️ : 📚متن: سلمان ساوجی در مدح رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌گوید: با آنکه کنیزکانت حورند از بندگی تو در قصورند 🔰سؤال: 🔸 آیا بیت فوق قابلیت اثبات جواز استعمال لفظ واحد در بیش از یک معنا را دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و هشتم ✳️ و : 📚متن: المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضًا 🔰سؤال: 🔸 متعلق «للمؤمن» چیست؟ 🔸مشبه به مرکب است یا بسیط؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و نهم ✳️ : 📚متن: رجل إِمَّعَة: يقول لكل أنا مَعَك‏ 🔰سؤال: 🔸 وزن واژه «إمّعة» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی‌ام ✳️ و : 📚متن: فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ 🔰سؤال: 🔸 حکم شرعی و موضوع آن را در آیه شریفه استخراج کنید. 🔸اسلوب بیان در آیه کدام است؟ علمی، حماسی و خطابی و ...؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و یکم ✳️ : 📚متن: مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله علیه برای رد طریقه گیاه‌خواری استدلال کرده اند به شکل دندان های انسان که شکل برخی از آن‌ها متناسب است با گوشت‌خواری. 🔰سؤال: 🔸 استدلال ایشان را در قالب اصولی ذکر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و دوم ✳️ : 📚متن: در اسلام از منافقين بيشتر تكذيب شده است و منافق اوضح مصاديق كفر است. 🔰سؤال: 🔸 همه مي دانيم که منافق يعني کسی که کفر خود را پنهان می کند اما امام امت رحمةالله‌علیه در این بیان خود نفاق را مصداق اوضح کفر می داند. آیا شروط تناقض قضایا اینجا وجود دارد یا خیر؟ چه توجیهی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و سوم ✳️ و : 📚متن: َ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِيَادٍ الصَّيْقَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع يَقُولُ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل ‏عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَةٍ وَ لَا مَعْرِفَة إِلَّا بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَةَ لَهُ إِنَّ الْإِيمَانَ بَعْضُهُ مِنْ بَعْض‏ 🔰سؤال: 🔸 رابطه دو فقره «مَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ» و «مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَةَ لَهُ» را از جهت لوح نسب قضایای محصوره تعیین کنید. 🔸 در فقره « لَا مَعْرِفَة إِلَّا بِعَمَلٍ» شما کدام احتمال را ترجیح می دهید؟ «لا» برای تبرئه باشد یا زائده؟ (راهنمایی: از رابطه منطقی بین قبل و بعد فاء تفریع استفاده کنید.) 🔸 علت فصل فقره اخیر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و چهارم ✳️ : 📚متن: أفضلكم منزلة عند اللَّه تعالى أطولكم جوعا و تفكرا و أبغضكم إلى اللَّه تعالى كلّ نؤوم و أكول و شروب 🔰سؤال: 🔸 فائده تقیید مسند در جمله دوم به عطف نسق چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و پنجم ✳️ : 📚متن: اصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ إيّاكَ أن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ 🔰سؤال: 🔸 «تخلیه از تحلیه مهم‌تر است.» این نکته را با بیان بلاغی از خبر شریف استخراج کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و ششم ✳️ : 📚متن: ٱتَّخَذُوٓا۟ أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَٰنَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ ٱللَّهِ وَ ٱلْمَسِيحَ ٱبْنَ مَرْيَمَ  🔰سؤال: 🔸 غرض از تقدیم مسند بر مسند إلیه در جمله «ٱتَّخَذُوٓا۟ ... ٱلْمَسِيحَ ٱبْنَ مَرْيَمَ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و هفتم ✳️ : 📚متن: لَّيْسَ عَلَی ٱلضُّعَفَآءِ وَ لاَ عَلَی ٱلْمَرْضَیٰ وَ لاَ عَلَی ٱلَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا۟ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِۦۚ مَا عَلَی ٱلْمُحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ  🔰سؤال: 🔸 چند قیاس در آیه شریفه وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و هشتم ✳️ : 📚متن:  عن سعيد بن البختري: أنه كان يضرب غلاما له، فجعل يتعوذ بالله، فمر به رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: أعوذ برسول الله، فتركه، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " استعاذ بالله فلم تتركه، واستعاذ بي فتركته؟ الله أمنع لعائذه ". قال: فإني أشهدك أنه حر لوجه الله تعالى. قال: فلو لم تفعل لسفع وجهك النار 🔰سؤال: 🔸 در «لعائذه»، حرف «لام» به کدام معناست؟ 🔸 اضافه «عائذ» لفظیه است یا معنویه؟ 🔸 معطوف علیه در «فلو لم تفعل» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm