eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
334 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین چهارصد و سی و نهم ✳️ و : 📚متن: عن سعيد بن سعد بن عبادة، قال: كان بين أبياتنا رويجل ضعيف سقيم، فلم يرع الحي إلا وهو على أمة من إمائهم يخبث بها، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: " اضربوه حده "، فقالوا: يا رسول الله، إنا إن ضربنا حده قتلناه، إنه ضعيف. فقال النبي صلى الله عليه وسلم: " خذوا عثكالا فيه مائة شمرخ، فاضربوه ضربة واحدة " 🔰سؤال: 🔸 مصغر و جمع «عثكال» چیست؟ 🔸 نقش «حد» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهلم ✳️ : 📚متن: قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ 🔰سؤال: 🔸 قیاس آیه شریفه را برای استخراج دو مطلوب «الله لیس من الشرکاء» و «شرکائکم لیسوا بمن یتبع» را در قالب قیاس منطقی بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و یکم ✳️ : 📚متن: مَنْ حَدَّثَ عَنِّي بِحَدِيثٍ يرَى أَنَّهُ كَذِبٌ فَهُوَ أَحَدُ الْكَاذِبِينَ 🔰سؤال: 🔸 علم مأخوذ در موضوع حرمت نقل خبر، چه نوع قطعی است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و دوم ✳️ : 📚متن: إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ لَيْسَ كَكَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ فَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ 🌾 در مورد نسبت دادن هر سخنی به رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم بایست نهایت احتیاط و دقت را روا بداریم و تا مطمئن به صحت مطلب نشده ایم ان را از ایشان روایت نکنیم. 🔰سؤال: 🔸 این نکته با توجه به کدام مسأله از مسایل علم معانی استنباط شده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و سوم ✳️ : 📚متن: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَد مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِين يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ 🔰سؤال: جمله دوم را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و چهارم ✳️ : 📚متن: احتج إلى من شئت تكن أسيره، واستغن عمن شئت تكن نظيره. 🔰سؤال: غرض از امر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و پنجم ✳️ : 📚متن: کدام نوع از عدول در این عبارات مشترک است؟ 🔰 اذا اشتملت علی الیأس القلوب و ضاق لما به الصدر الرحیب 🔰 و لاتخلني يارب من تلك المشاهد الشريفة والمواقف الكريمة 🔰او دهد آب از سحاب و وی دهد نی از شکر قدرت خود می نماید ذوالجلالی می‌کند 🔰 اندر دل بی‌وفا غم و ماتم باد آن را که وفا نیست ز عالم کم باد 🔰 قطع پیوند تعلق کار هر افسرده نیست خار این وادی مکرر برق را دامان گرفت 🔰 پیرهنی گر بدرد ز اشتیاق دامن عفوش به گنه بربپوش 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و ششم ✳️ : 📚متن: انا و فاطمة و الحسن و الحسین مجتمعون و من احبنا یوم القیامة نأکل و نشرب حتی یفرق بین العباد 🔰 نقش «من» در عبارت چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و هفتم ✳️ : 📚متن: قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ (سوره مبارکه یوسف/90) 🔰 استفهام که نشانه جهل به ثبوت حکم است با ادوات متعددی از مؤکدات ثبوت حکم در این عبارت جمع شده است؛ یعنی إنَّ و لام و ضمیر فصل و اسمیه بودن جمله. چه توجیهی به ذهنتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و هشتم ✳️ : 📚متن: عن عائذ بن عمرو، أن رجلا سأل رسول الله صلى الله عليه وسلم فأعطاه، فلما وضع رجله خارجا من أسكفة الباب قال: " لو يعلم ما في المسألة ما سأل رجل يجد شيئا " 🔰 آیا «یعلم» می‌تواند با «سأل» در «رجل» تنازع داشته باشد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و نهم ✳️ و : 📚متن: عن أبي سعيد: أن رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) غرس عودا بين يديه وآخر إلى جنبه وآخر بعده. قال: أ تدرون ما هذا؟ قالوا: الله ورسوله أعلم، قال: فإن هذا الإنسان وهذا أجله وهذا أمله فيتعاطى الأمل فيختلجه الأجل دون ذلك 🔰 نوع «ٱل» در «الانسان» چیست؟ 🔰 معانی ابواب مزید را در خبر شریف بیان کنید. 🔰 معطوف علیه در «فان هذا الانسان» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاهم ✳️ : 📚متن: عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يروي عن ربه تبارك وتعالى: " ابن آدم، أعطيتك ثلاثا لم يكن لك ذلك حق حتى إذا أخذت بكظمك جعلت لك ثلث مالك يكفر لك خطاياك و دعوة عبادي الصالحين لك بعد موتك و ستري عليك عيوبك لو أبديتها لنبذك أهلك فلم يدفنونك ". 🔰 نوع «حتی» در «حتى إذا أخذت بكظمك» چیست؟ 🔰 جمله «لم يكن لك ذلك حق» را ترکیب کنید. 🔰 معطوف علیه در «دعوة» چیست؟ 🔰 اعراب «یدفنون» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: فإنْ قِيل : فقد قال النبيّ (صلّى الله عليه وآله) : أوَّل جيش يغزو القسطنطينية مغفور له ، ويزيد أوَّل مَن غزاها قلنا : فقد قال النبيّ(صلّى الله عليه وآله) : (( لعن الله مَن أخاف مدينتي ! )) والآخر ينسخ الأول عبارت بالا یک رفت و برگشت است در آراء گوناگون علمای اهل سنت پیرامون شخصیت یزید بن معاویه علیه‌اللعنة و العذاب که إن قیل در دفاع از یزید و قلنا در رد آن گفته شده است. 🔰 تعبیر «نسخ» در عبارت فوق مطابق اصطلاح است یا خیر؟ 🔰 آیا مبحث «اخذ به احدث» در باب تراجیح بر نسخ فوق‌الذکر منطبق است یا خیر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: چون به‌هنگام وفا هیچ ثباتیت نبود می‌کنم شکر که بر جور دوامی داری 🔰 کدام آرایه در بیت به‌کار رفته‌شده‌است؟ 🌾 استتباع 🌾 تأکید المدح بما یشبه الذم 🌾 نفی الشیء بایجابه 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و سوم ✳️ : 📚متن: وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّما يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبين‏ 🔰 شکل منطقی قیاس پاسخ را در آیه شریفه استخراج کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و چهارم ✳️ و : 📚متن: ويظهر من قوله في الآية: {ذرية من حملنا مع نوح} ومن قوله: } وجعلنا ذريته هم الباقين} أن الناس ذرية نوح (عليه السلام) من جهة الابن والبنت معا، ولو كانت الذرية منتهية إلى أبنائه فقط وكان المراد بقوله: {من حملنا مع نوح} أبناءه فقط كان الأحسن بل المتعين أن يقال: ذرية نوح وهو ظاهر 🔰 در متن بالا که بخشی از تفسیر آیه سوم سوره مبارکه اسرا از کتاب شریف المیزان می‌باشد چه مقدمات اصولی و بلاغی به‌کار برده شده‌است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و پنجم ✳️ : 📚متن: أن جبرئيل من الملائكة و أن الروح هو خلق أعظم من الملائكة 🔰 خبر شریف در مقام بیان مغایرت روح با جبرئیل (ع) است. شکل منطقی استدلال را بفرمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و ششم ✳️ : 📚متن: عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ قَالَ إِذَا مِتُّ فَلاَ تُؤْذِنُوا بِي أَحَدًا إِنِّي أَخَافُ أَنْ يَكُونَ نَعْيًا فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْهَى عَنِ النَّعْيِ. 🔰 با تعیین مجرای احتیاط حذیفه رضوان الله علیه نوع احتیاط را هم مشخص کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و هفتم ✳️ : 📚متن: انْكَسَفَتِ الشَّمْسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَكَدْ يَرْكَعُ ثُمَّ رَكَعَ فَلَمْ يَكَدْ يَرْفَعُ ثُمَّ رَفَعَ فَلَمْ يَكَدْ يَسْجُدُ ثُمَّ سَجَدَ فَلَمْ يَكَدْ يَرْفَعُ ثُمَّ رَفَعَ فَلَمْ يَكَدْ يَسْجُدُ ثُمَّ سَجَدَ فَلَمْ يَكَدْ يَرْفَعُ ثُمَّ رَفَعَ وَفَعَلَ فِي الرَّكْعَةِ الأُخْرَى مِثْلَ ذَلِكَ 🔰 خبر را با توجه به افعال مقاربه معنا کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و هشتم ✳️ : 📚متن: توبه با استحلال از مغتاب، يا اعادۀ مطلقه جاه و عزت او نزد كسانى كه اغتياب پيش آنها كرده يا به آنها رسيده است، كافى است در رفع اثر غيبت؛ اما عدم كفايت با عدم يكى از آن دو، پس مبنى بر اين است كه حق الناس باشد؛ و موافق ارتكاز، ثبوت حقّيت است و خبرِ اشدّيت غيبت از زنا هم بر آن دلالت مى‌نمايد. 🔰 در متن فوق که بیان برخی از فقهای معاصر رضوان الله علیهم می‌باشد، وجه دلالت خبر مزبور بر حقیت تقریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و نهم ✳️ : 📚متن: ان النبی اتی فاطمة بعبد وهبه لها و علی فاطمة ثوب اذا قنعت به رأسها لم یبلغ رجلها و اذا غطت رجلها لم یبلغ رأسها فقال النبی ص انه لیس علیک بأس انما هو ابوک و غلامک 🔰 عطف در «و غلامک» عطف مفرد بر مفرد است یا جمله بر جمله؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شصتم ✳️ : 🔰 آیا در بخاری و کولر رابطه‌‌ی تقابل وجود دارد؟ چه نوع تقابلی؟ 🔰 و نیز برخی دستگاه ها که در تابستان، هوای سرد و در زمستان هوای گرم تولید می کنند یعنی هم کارآیی کولر و هم کارآیی بخاری را دارند، نظر شما چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شصت و یکم ✳️ : 📚متن: قوله: «فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ» البائس‌ من البؤس و هو شدة الضر و الحاجة، و الذي اشتمل عليه الكلام حكم ترخيصي إلزامي 🔰 با توجه به مبحث وحدات ثمان تناقض بین دو وصف «ترخیصي» و «الزامي» را دفع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شصت و دوم ✳️ : 📚متن: أَلَمۡ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ يَسۡجُدُۤ لَهُۥۤ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِي ٱلۡأَرۡضِ وَٱلشَّمۡسُ وَٱلۡقَمَرُ وَٱلنُّجُومُ وَٱلۡجِبَالُ وَٱلشَّجَرُ وَٱلدَّوَآبُّ وَكَثِيرٞ مِّنَ ٱلنَّاسِۖ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيۡهِ ٱلۡعَذَابُۗ وَمَن يُهِنِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِن مُّكۡرِمٍۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَفۡعَلُ مَا يَشَآءُ 🔰 با توجه به متن آیه شریفه بیان کنید که رابطه بین «کثیر» و «قلیل» کدام قسم از اقسام تقابل است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شصت و سوم ✳️ : 📚متن: وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ ماتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقاً حَسَناً وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (58) لَيُدْخِلَنَّهُمْ مُدْخَلاً يَرْضَوْنَهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَعَلِيمٌ حَلِيمٌ (59) ذلِكَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ (60) ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ (61) ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْباطِلُ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ (62) أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَتُصْبِحُ الْأَرْضُ مُخْضَرَّةً إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (63) لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (64) أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ وَ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلاَّ بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ (65) وَ هُوَ الَّذِي أَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ (66) 🔰 در آخر این آیات که مسرد از سوره مبارکه حج نقل شده است، تأمل کنید. 🌾 در برخی وصل می‌بینید و در برخی فصل 🌾 در برخی تأکید غلیظ‌تر است از برخی دیگر 🌾 در برخی حصر دیده می‌شود و در برخی نه و البته برخی با «أن» آمده اند و برخی با «إن» 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm