🔴 تمرین ششصد و بیست و پنجم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ السلام على بقية الله في بلاده و حجته على عباده و المنتهى إليه مواريث الأنبياء و لديه موجود آثار الأصفياء
👈 المزار (للشهيد الاول)، ص: 209
❇️ السلام على بقية الله في بلاده و حجته على عباده و المنتهى إليه مواريث الأنبياء و لديه موجودة آثار الأصفياء
👈 البلد الأمين و الدرع الحصين، النص، ص: 286
🔰 جمله آخر را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و ششم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ الحمد لله .... الذي عجزت الملائكة على قربهم من كرسي كرامته و طول ولههم إليه و تعظيم جلال عزه و قربهم من غيب ملكوته أن يعلموا من أمره إلا ما أعلمهم و هم من ملكوت القدس بحيث هم من معرفته على ما فطرهم عليه أن قالوا- سبحانك لا علم لنا إلا ما علمتنا إنك أنت العليم الحكيم
👈 التوحيد (للصدوق)، ص: 49
🔰 «أعلم» چند مفعولی است؟
🔰 معنای «علی» در «على قربهم» چیست؟
🔰 جمله «هم من ملكوت القدس بحيث هم من معرفته على ما فطرهم عليه أن قالوا» چه نقشی دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و هفتم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ فیه رجال یحبون أن یتطهروا و الله یحب المطّهّرین
👈 سوره مبارکه توبه/ آیه 108
🔰 آیا از دو قضیه فوق میتوان قیاس منتجی استخراج نمود؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و هشتم
✳️ #معقول:
📚متن:
❇️ عن الصادق ع أنه قال: ما من مؤمن إلا و له مثال في العرش فإذا اشتغل بالركوع و السجود و نحوهما فعل مثاله مثل فعله فعند ذلك تراه الملائكة عند العرش و يصلون و يستغفرون له و إذا اشتغل العبد بمعصية أرخى الله تعالى على مثاله سترا لئلا تطلع الملائكة عليها فهذا تأويل يا من أظهر الجميل و ستر القبيح
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج54، ص: 354
🔰 مفاد خبر شریف با قول به هیولای اولی ملائمت دارد. دلالت خبر را برای اثبات هیولی تحریر کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و نهم
✳️ #صرف:
📚متن:
❇️ ارجحن: ثَقُل حتى مال لثِقْله، و هو من الرُّجْحان
👈 الفائق ؛ ج2 ؛ ص12
🔰 وجه چسبیدن نون مشدد به فعل ماضی چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سیام
✳️ #نحو و #معقول و #منطق:
📚متن:
❇️ ... فقال له أبو جعفر ع ... أخبرك أن الله تبارك و تعالى كان و لا شيء غيره و كان عزيزا و لا أحد كان قبل عزه و ذلك قوله سبحان ربك رب العزة عما يصفون و كان الخالق قبل المخلوق و لو كان أول ما خلق من خلقه الشيء من الشيء إذا لم يكن له انقطاع أبدا و لم يزل الله إذا و معه شيء ليس هو يتقدمه و لكنه كان إذ لا شيء غيره و خلق الشيء الذي جميع الأشياء منه و هو الماء الذي خلق الأشياء منه فجعل نسب كل شيء إلى الماء و لم يجعل للماء نسبا يضاف إليه
👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص: 94
🔰 متعلق جار در «من الشيء » چیست؟
🔰 آیا میتوانید استدلال متن را در قالب قیاس استثنایی و اقترانی تحریر کنید؟
🌾 برخی در ذیل خبر گفتهاند: «فيه رد على ما زعمته الفلاسفة و من تابعهم أن كل حادث مسبوق بمادة»
🔰 آیا این استدلال تمام است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) یکم
✳️ #بدیع و #معانی و #منطق:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-43 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و یکم
✳️ #نحو و #معانی:
📚متن:
❇️ أنت منزل الغنى و البركة على العباد قاهر مقتدر أحصيت أعمالهم و قسمت أرزاقهم و جعلتهم مختلفة ألسنتهم و ألوانهم خلقا (نخ: خلق) من بعد خلق لا يعلم العباد علمك و لا يقدر العباد قدرك
👈 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص: 851
🔰 نقش کلمههای «علم» و «قدر» و «خلق» طبق دو نسخه چیست؟
🔰 علت فصل در جملههای «أحصيت أعمالهم » و «لا يعلم العباد علمك» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و دوم
✳️ #بیان و #بدیع:
📚متن:
❇️ آن زمان که آرزوی دیدن جانم باشد
در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم
👈 دیوان لسان الغیب، غزلیات، غزل 347
🔰 شاعر برای اینکه مخاطب را جان خود بداند از چه آرایهای استفاده نموده است؟ تجرید، تشبیه، کنایه، ... .
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیستم
✳️ #نحو و #معانی:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-42 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و سوم
✳️ #معانی:
📚متن:
❇️ إلهي أنت من حلمك تعصى و من كرمك و جودك تطاع فكأنك لم تعص و أنا و من لم يعصك سكان أرضك فكن علينا بالفضل جوادا و بالخير عوادا يا أرحم الراحمين
👈 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص: 852
♻️♻️ هیچ کس نافرمانی خداوند را از روی تمرد و سرکشی نسبت به او نمیکند. بلکه حلم او است که موجب میشود بندگان به سبب میل نفس دچار گناه گردند و لذت موهوم گناه ایشان را بفریبد و گرنه فطرت انسانها میل به بندگی دارد و نه عصیان. کمالات پروردگار چنان است که طبعاً همه بالفطرة فرمانبر تکالیف او باشند و لذا گناه و نافرمانی چنان خدایی خلاف سرشت بشری است.
پروردگارا! مرا که از روی غفلت تبعیت هوای نفس کردهام و لذت گناه و نه میل سرکشی و طغیان بر خدای مهربانی چون تو موجب آلودگیام شده در کنار پاکان درگاهت ببین و با ما یک رفتار نما؛ یعنی بخشش و نیکیات را بر ما ببار.
🔰 در برداشت فوق از متن دعای شریف کدام قاعده علم معانی بهکار نرفته است؟ (تفسیر متن را به متن مهندسی معکوس کنید.)
🌾 اغراض تقیید به نواسخ
🌾 اغراض تقیید به توابع
🌾 اغراض تعریف مسندالیه به ضمیر
🌾 اغراض تقدیم متعلقات فعل
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیست و هشتم
✳️ #معقول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-h-8 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیست و نهم
✳️ #صرف:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-s-107 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و هشتم
✳️ #نحو و #معانی و #منطق:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-44 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) شانزدهم
✳️ #بدیع و #نحو:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-16 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و چهارم
✳️ #نحو و #معانی و #صرف:
📚متن:
❇️ عن أبي عبد الله ع أن أمير المؤمنين ع جلس إلى حائط مائل يقضي بين الناس فقال بعضهم لا تقعد تحت هذا الحائط فإنه معور فقال أمير المؤمنين ع حرس امرأ أجله فلما قام أمير المؤمنين سقط الحائط قال و كان أمير المؤمنين مما يفعل هذا و أشباهه و هذا اليقين
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج67، ص: 149
🔰 چرا در «معور» اعلال صورت نگرفته است؟
🔰 غرض از تنکیر «امرئ» در «حرس امرأ أجله» چیست؟
🔰 نوع «ما» در «كان أمير المؤمنين مما يفعل هذا و أشباهه» چیست؟
🔰 غرض از تعریف مسند الیه به اشاره در «هذا اليقين» چیست؟
🔰 غرض از تعریف مسند به الف و لام در «هذا اليقين» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و نهم
✳️ #نحو:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-n-120 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و پنجم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ فكينونة زيد و ظهوره بالوجود إنما هو بماله من القدر المعلوم فوجوده محدود لا محالة، كيف؟ و هو تعالى يقول: «إنه بكل شيء محيط»،: حم السجدة: 54 و لو لم يكن محدودا لم يكن محاطا له تعالى فمن المحال أن يحاط بما لا حد له و لا نهاية.
👈 الميزان في تفسير القرآن، ج12، ص: 143
🔰 اثبات قضیه «کل شيء محاط» با استفاده از قضیه «إنه بكل شيء محيط» استدلال مباشر است یا غیرمباشر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و سوم
✳️ #لغت و #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-45 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و ششم
✳️ #اصول و #بدیع:
📚متن:
❇️ تو، منکر پیمانه و من، منکر پیمان
زاهد! نخورم جای می ناب، قسم را
👈 فغفور لاهیجی
🔰 آرایه تفریق چند بار در این بیت بهکار برده شده است؟
🔰 دلالت بیت بر جواز استعمال لفظ در بیش از یک معنا را بررسی کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و هفتم
✳️ #بدیع:
📚متن:
❇️ تو را روی زرد و مرا روی زرد
تو از مهرِ ماه و من از مهرماه
👈 ابوسعید ابو الخیر
🔰 در این بیت محل جمع در آرایه الجمع مع التفریق زرد است یا زرد از مهر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و دوم
✳️ #صرف و #نحو:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-46 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و هشتم
✳️ #صرف و #نحو و #بیان:
📚متن:
❇️ قال (لقمان): يا بني بع دنياك بآخرتك تربحهما جميعا و لا تبع آخرتك بدنياك تخسرهما جميعا و كان لقمان يطيل الجلوس وحده فكان يمر به مولاه فيقول يا لقمان إنك تديم الجلوس وحدك فلو جلست مع الناس كان آنس لك فيقول لقمان إن طول الوحدة أفهم للفكرة و طول الفكرة دليل على طريق الجنة
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج13، ص: 422
🔰 اعراب «تخسر» چیست؟
🔰 مبدء اشتقاق «آنس» و «أفهم» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و نهم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ قال الحسن بن علي ع عجب لمن يتفكر في مأكوله كيف لا يتفكر في معقوله فيجنب بطنه ما يؤذيه و يودع صدره ما يرديه
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج1، ص: 218
🔰 معنای «لام» جاره چیست؟
🔰 معطوف علیه «فاء»» چیست؟
🔰 نقش جمله «کیف ...» چیست؟
🔰 اعراب فعلهای «یجنب» و «یودع» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهلم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ تَرَی ٱلنَّاسَ سُكارَیٰ وَ مَا هُم بِسُكارَیٰ
👈 سوره مبارکه حج/آیه 2
🔰 تناقض بین دوقضیه «الناس سکاری» و «لیس الناس سکاری» را نفی کنید. (کدامیک از وحدات تسع وجود ندارد؟)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm