🔴 تمرین ششصد و چهلم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ تَرَی ٱلنَّاسَ سُكارَیٰ وَ مَا هُم بِسُكارَیٰ
👈 سوره مبارکه حج/آیه 2
🔰 تناقض بین دوقضیه «الناس سکاری» و «لیس الناس سکاری» را نفی کنید. (کدامیک از وحدات تسع وجود ندارد؟)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و یکم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ جنگ به وسيلهى مردم اداره شد. هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و هم نيروهاى گوناگون، متكى به مردم بودند؛ به ايمان مردم، به عشق مردم، به صفاى مردم. از خط مقدم تا همهى صفوف عملياتى، تا پشت جبهه و پشتيبانى، مردم با صفا و صداقتى مثالزدنى و فراموشنشدنى، براى فداكارى آمادگى داشتند.
👈 بیانات امام خامنهای؛ 1390/07/20
🔰 آیا میتوان اثبات کرد: «آمادگی برای فداکاری، اداره جنگ است»؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و دوم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ فَأۡتِيَا فِرۡعَوۡنَ فَقُولَآ إِنَّا رَسُولُ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ
👈 سوره مبارکه شعراء/آیه ۱۶
🔰 رسول، متحمل ضمیر است یا خیر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و سوم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ قال حفص: كتب إلي بعض إخواني أن أسأل أبا عبد الله عليه السلام عن مسائل من السير فسألته و كتبت بها إليه فكان فيما سألته أخبرني عن النساء كيف سقطت الجزية عنهن و رفعت عنهن فقال «لأن رسول الله صلى الله عليه و آله نهى عن قتل النساء و الولدان في دار الحرب إلا أن يقاتلن و إن قاتلت أيضا فأمسك عنها ما أمكنك و لم تخف خللا فلما نهى عن قتلهن في دار الحرب كان ذلك في دار الإسلام أولى و لو امتنعت أن تؤدي الجزية لم يمكنك قتلها فلما لم يمكن قتلها رفعت الجزية عنها فلو امتنع الرجال و أبوا أن يؤدوا الجزية كانوا ناقضين للعهد و حلت دماؤهم و قتلهم لأن قتل الرجال مباح في دار الشرك و كذلك المقعد من أهل الذمة و الشيخ الفاني و المرأة و الولدان في أرض الحرب فمن أجل ذلك رفعت عنهم الجزية
👈 تهذيب الأحكام، ج6، ص: 156
🔰 شکل منطقی استدلال مزبور در خبر را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و چهارم
✳️ #کلام و #اصول و #معانی:
📚متن:
❇️ عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَوْ عَطَّلَ اَلنَّاسُ اَلْحَجَّ لَوَجَبَ عَلَى اَلْإِمَامِ أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى اَلْحَجِّ إِنْ شَاءُوا وَ إِنْ أَبَوْا لِأَنَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ .
👈 علل الشرایع ج ۲، ص ۳۹۶
♻️ مدلول مستقیم «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » وجوب حج بر مردم است و نه وجوب اجبار مردم بر حج بر امام.
🔰 دلالت «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » را بر وجوب حج تحریر کنید.
🔰 دلالت خبر بر وجوب اجبار از قسم ... میباشد در اصطلاح اصولیون چرا که واسطهای لازم است که عبارت باشد از .... .
🔰 جزای «إن شَاءُوا» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و پنجم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ عبد الله بن مسعود قال: ما أنت بمحدث قوما حديثا لا تبلغه عقولهم، إلا كان لبعضهم فتنة.
👈 صحيح مسلم، ج1، ص: 11
🔰 در برخی نقلها که «باء» زائده در خبر «ما» نیامده است، گروهی «محدث» را مرفوع و گروهی منصوب آوردهاند. کدامیک را تأیید میکنید؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و ششم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ ربما أَدخلوا الكاف مع الأَلف و اللام فقالوا الوَحاك الوَحاك، قال: و العرب تقول النَّجاء النَّجاء و النَّجى النَّجى و النَّجاك النَّجاك و النَّجاءك النَّجاءك
👈 لسان العرب، ج15، ص: 382
🔰 چه توجیهی در جمع بین الف و لام و کاف خطاب در آخر کلمه وجود دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و هفتم
✳️ #صرف:
📚متن:
❇️ في الحديث «إذا أردْتَ أمراً فتدبّر عاقبته فإن كانت شراً فانته و إن كانت خيراً فتوحه»
👈 تهذيب اللغة، ج5، ص: 194
🔰 «انته» و «توحه» را تجزیه کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و هشتم
✳️ #معانی:
📚متن:
❇️ و قال فرعون یا أیها الملأ ما علمت لکم من إله غيري
👈 سوره مبارکه قصص/آیه 38
♻️ میدانیم که اهل مصر باستان حتی فراعنه خدایان متعددی را میپرستیدند. شاید سؤال شود که این مطلب تاریخی با مفاد این آیه که الوهیت را در فرعون مقصور میکند، ناسازگار است. در جواب میگوییم که این کلام فرعون در مقابله با دعوت حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام گفتهشدهاست و ناظر به سایر آلهه قوم مصر نیست. بهعبارت دیگر قصر مزبور، ... است.
🔰 جای خالی را پر کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و نهم
✳️ #اصول:
🔰 آبی داریم آمیخته با مقدار اندکی گل به نحوی که چون به افراد مختلفی ارائه میکنیم در مورد اطلاق آب به آن تردید میکنند. این اشتباه، مفهومی است یا مصداقی؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و چهل و هشتم
✳️ #معانی:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-b-81 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاهم
✳️ #اصول:
🔰 در استدلالات به نصوص، هم در فقه و هم در اصول، بسیار شنیدهاید که گفته میشود: «الفاظ، ظهور در مصادیق بالفعل دارند و نه مصادیق بالقوة.»
در مورد منشأ این قاعده چه به ذهنتان میرسد؟
🌾 این قاعده، از مصادیق اخذ به قدر متیقن در مقام خطاب است.
🌾 از مصادیق اصالة الحقیقة است.
🌾 قاعده لفظیه مستقلی است.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
باسمهتعالی
بسیار دوست داشتم که نکاتی مختلف علمی و یا مرتبط به تربیت علمی دوستانم را بهگونهای با ایشان مطرح کنم. اما عواملی مانع آن میشد؛ مانند:
1. خام بودن بسیاری از آنها (بهعبارتدیگر برخی از آن نکات صرفاً یک سری جرقههای ذهنی هستند)
2. تنوع سنخ آنها (برخی نکته علمیاند و برخی پیشنهاد پژوهش و برخی تمرین فکری جهت تقویت قوه مفکره و برخی منبهات تربیتیاند و ...)
3. تشتت موضوع آنها (برخی از آنها به ادبیات مرتبطاند و برخی به فقه و برخی به معقول و برخی به مبانی سیاست اسلامی و ...)
4. و نیز نبود بستر مناسب برای طرح.
در مورد این عامل آخر یادآور میشوم که حتی بعد از راهاندازی سایت نمو که بستر بسیاری خوبی به شمار میآید، مشکل شکل دیگری به خود گرفت و آن اینکه مراعات استانداردهای سایت -که در جای خود قطعاً لازم است- مقتضی گذاشتن وقت زیادی است که با توجه به تنها بودنم در انجام چنین کارهایی وسعش را نداشتم.
بهعنوان نمونه در باب کانال کاربرد علوم حوزوی دوستان زیادی پیگیر بودند که پاسخ تمارین را بدانند اما هماکنون در سایت نمو کمتر از پنجاه مورد فایل جهت پاسخ طراحی و بارگذاری گشته است.
در آخر امر از روی ناچاری تصمیم به ایجاد کانال حاضر گرفتم که فارغ از هرگونه محدودیت آرزوی فوقالذکر را عملی نمایم و لذا بدون مراعات فنون چنین فعالیتهایی کار را شروع میکنم و اگرچه حالت مطلوبی نخواهد داشت (مثلاً در جستجوی مطالب) اما بهتر از رکود است.
شمارههایی که در آغاز برخی از پیامهاست، شماره تمرین در کانال کاربرد علوم حوزوی است که اینجا پاسخش را مشاهده میفرمایید.
https://eitaa.com/fekr_va_elm
May 11
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و یکم
✳️ #اصول:
📚متن:
❇️ مر أمير المؤمنين ع بباب رجل قد بناه من آجر فقال لمن هذا الباب فقيل لمغرور الفلاني ثم مر بباب آخر قد بناه صاحبه بالآجر فقال هذا مغرور آخر.
👈 وسائل الشيعة، ج5، ص: 338
🔰 آیا میتوان به این خبر برای دلالت بر جواز استعمال بر بیش از یک معنا استشهاد کرد؟ (مغرور، علم است.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و دوم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ و إن تكن الأموال للترك جمعها فما بال متروك به الحر يبخل
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج44، ص: 374
🔰 بیت فوق از سیدالشهدا علیه السلام را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صدو شصت و هفتم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-79 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و چهل و نهم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-78 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پنجم
✳️ #نحو و #منطق:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-47 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و چهل و یکم
✳️ #صرف:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-s-105 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاهم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-346 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صد و شصت و نهم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-347 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و سوم
✳️ #اصول:
❇️ کسی در ماه مبارک رمضان با خوردن غذایی که نذر کرده بود روز عید فطر آن را صدقه بدهد افطار نموده است. آیا کفاره جمع بر وی واجب میشود؟
(با استفاده از ادله آمره به وفا به نذر و مباحث اصولی که خواندهاید پاسخ بدهید.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و چهارم
✳️ #اصول:
❇️ اگر دو خبر عام و مخصص داشته باشیم؛ مثلاً «لاتکرم مشرکا» و «لابأس بإكرام الوالد المشرک».
چنانچه خبر خاص به مکلف واصل نشود و وی پدر مشرکش را اکرام کند و در قیامت معلوم شود که خبر اول، وارد و خبر دوم، مجعول بوده است مکلف به دلیل مخالفت با خبر اول عقاب دارد یا خیر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و پنجم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ عن علي بن موسى الرضا ع قال: من لقي فقيرا مسلما فسلم عليه خلاف سلامه على الغني لقي الله عز و جل يوم القيامة و هو عليه غضبان.
👈 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 442
🔰 نقش «خلاف» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm