eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
353 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین(منفی) نهم ✳️ : 📚متن: در مورد اینکه شخص برای منزل خود خرید کرده و کالا را به دست گرفته و به خانه بیاورد ادله ای نقل می‌شود. شما تعارض موجود را چگونه حل می‌کنید؟ عن عبد الله جبلة الكناني قال: استقبلني أبو الحسن ع و قد علقت سمكة في يدي فقال اقذفها إنني لأكره للرجل السري أن يحمل‏ الشي‏ء الدني بنفسه‏ ثم قال إنكم قوم أعداؤكم كثيرة عاداكم الخلق يا معشر الشيعة إنكم قد عاداكم الخلق فتزينوا لهم بما قدرتم عليه. عن أبي عبد الله ع قال: من رقع جيبه و خصف نعله و حمل سلعته فقد برئ من الكبر بعد از تامل در دو خبر بالا و دقت در قراین، به خبر زیر نیز توجه کنید و مجدداً جمع بین ادله کنید. عن يونس بن يعقوب قال: نظر أبو عبد الله ع إلى رجل من أهل المدينة قد اشترى لعياله‏ شيئا و هو يحمله فلما رآه الرجل استحيا منه فقال أبو عبد الله ع اشتريته‏ لعيالك و حملته إليهم أما و الله لو لا أهل المدينة لأحببت أن أشتري لعيالي الشي‏ء ثم أحمله إليهم‏ 🔰سؤالات: 🔸برای بررسی بیشتر به این منبع مراجعه فرمایید. وسائل الشيعة، ج‏5، ص: 12 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هشتم ✳️ : 📚متن: «أحمد بن محمد عن سعيد بن جناح عن أبي خالد الزيدي عن جابر عن أبي جعفر ع قال: دخل قوم على الحسين بن علي ص فرأوه مختضبا بالسواد فسألوه عن ذلك فمد يده إلى لحيته ثم قال أمر رسول الله ص في غزاة غزاها أن يختضبوا بالسواد ليقووا به على المشركين» و فی هذا تایید لقول من قال انه علیه السلام کان یری نفسه فی حال الحرب مع بنی امیة و کان یبدی ذلک ابداءا ما لبعض من یجده اذا کان محتملا کی یربیهم علی بغض اعداء الدین و التشوق الی جهادهم الا ان یقال کان مراده علیه السلام ان رسول الله فعل هذا مرة لغرض فصار سنة مطلقا و لهذا نظائر فی کلامهم و یضعف الاخیر هنا اتیانه علیه السلام بقیود تزید علی ما هو یکفی و الله العالم 🔰سؤالات: 🔸با توجه به قواعد بلاغی در مورد خبر زیر و نکته‌ای که یکی از طلاب حوزه علمیه در ذیل خبر نوشته‌اند، نظر دهید.(از مباحث کتاب انسان ۲۵۰ ساله هم استفاده کنید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هفتم ✳️ : 📚متن: فویل للمصلین الذین هم فی صلاتهم ساهون الذین هم یراؤون و یمنعون الماعون 🔰سؤالات: 🔸۱. علت تکرار موصول در نعت های اول و دوم و عدم تکرار در قید سوم (آیه اخیر) چیست؟ 🔸۲. چه نیازی به ذکر «هم» در صله موصول دوم به نظرتان می‌رسد؟ 🔸۳. علت اقتران یمنعون به «واو» به خلاف آیه قبلش، چیست؟ 🔸۴. چرا در وصف اول از اسم فاعل استفاده شده است و در دو مورد بعدی از فعل مضارع؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) ششم ✳️ ، : 📚متن: خطبه شماره 5 : اَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا امْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجانَ الْمُفَاخَرَةِ، اَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ اوِ اسْتَسْلَمَ فَاراحَ، مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِها آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِها كَالزَّارِعِ بَغَيْرِ اَرْضِهِ. 🔰سؤالات: 🔸۱ . عکوس جمله اخر را بفرمایید. 🔸۲. استعاره های خطبه را تعیین نمایید. 🔸۳. علت وصف ماء به مفرد(آجن)ولقمة به جمله (یغص بها آکلها) چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سوم ✳️ و و و : 📚متن: در صلوات حائر حسینی علی مشرفه آلاف التحیة و الثناء وارد شده: «فقد قاتل کریما و قتل مظلوما و مضی مرحوما یقول أنا ابن رسول الله محمد و ابن من زکی و عبد فقتلوه بالعمد المعتمد قتلوه علی الایمان و أطاعوا فی قتله الشیطان و لم یراقبوا فیه الرحمن» 🔰سؤالات: 🔸۱. نقش کریما؟ 🔸۲. علت اطناب در قتل و مضی؟ 🔸۳. در جمله أنا ابن رسول الله محمد تامل کنید. با کدام بحث معروف نحات بصره در سیوطی، باب علم، منافات دارد؟ 🔸۴. العمد المعتمد یعنی چه؟ 🔸۵. با توجه به ایه انما ولیکم الله و ... الخ آیا می توان گفت که مراد از عَبَدَ، صَلّی است؟ 🔸۶. انواع سجع متن؟ 🔸۷. علت فصل در قتلوه علی الایمان؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) چهارم ✳️ و و : 📚متن: هَلْ أَتَیٰكَ نَبَؤُا۟ ٱلْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا۟ ٱلْمِحْرَابَ إِذْ دَخَلُوا۟ عَلَیٰ دَاوُد فَفَزِعَ مِنْهُمْۖ قَالُوا۟ لاَ تَخَفْۖ خَصْمَانِ بَغَیٰ بَعْضُنَا عَلَیٰ بَعْضٍ 🔰سؤالات: 🔸۱. نقش دو«إذ»؟ 🔸۲. علت فصل در قالوا؟ 🔸۳. علت تفاوت های جمع و مثنی؟ 🔸۴. معنای باب تفعل در تسوروا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) پنجم ✳️ : 📚متن: در احوال مجلس ابن زیاد، عباراتی از زید بن ارقم صحابی به ابن زیاد و مردم عادی نقل شده که متنی را از ان،اینجا نقل می‌کنیم. ارفع قضیبک عن هاتين الشفتين فو الله الذي لا اله الا هو لقد رأيت شفتي رسول الله ص عليهما ما لا أحصيه يقبلهما .... أنتم يا معشر العرب العبيد بعد اليوم 🔰سؤالات: 🔸تجزیه و ترکیب متن فوق،خصوصاً نقش«ما» و «بعد»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دوم ✳️ و : 📚متن: نسب الی رسول الله صلی الله علیه و آله من تزیی بغیر زیه فدمه هدر 🔰سؤالات: 🔸۱. هدر، چه صیغه ای است؟ 🔸۲. چه واج ارایی در خبر به چشم می‌خورد؟ چه اثر معنوی ایجاد می‌کند؟ 🔸۳. خبر، مفهوم شرط دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🟠🔴 تمرین(منفی) یکم ✳️ و و ، : 📚متن: العبد حر ما قنع الحر عبد ما طمع 🔰سؤالات: 🔸۱. چه ارایه‌هایی در خبر شریف وجود دارد؟ 🔸۲. علت فصل؟ 🔸۳. از دو جمله خبر می‌توانید یک قیاس منطقی طرح کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دوم ✳️ و : 📚متن: قال ابو عبد الله عليه السلام من أضر بشيء من طريق المسلمين فهو له ضامن 🔰سؤالات: 🔸 ۱. اضرار به راه یعنی چه؟(معنای باب افعال هم مد نظر باشد.) 🔸۲. لام در له، چه لامی است؟ 🔸۳. ضمیر در به به کجا برمی‌گردد؟ 🔸۴. با توجه به احتمال های متعدد در جواب سوالات فوق حقیقی یا مجازی یا کنایی بودن ترکیب هو له ضامن را مشخص نمایید. 🔸۵. بر احتمالات مختلف جواب های سوالات فوق، ثمره فقهی بار کنید. 🔸۶. الان، الان، برای معنای مجدد خبر به خبر زیر هم توجه کنید و به عنوان قرینه از ان استفاده کنید. عن ابي عبدالله عليه السلام أنه سئل عن الشيء يوضع على الطريق فتمر به الدابة فتنفر بصاحبها فتعقره قال كل شي يضر بطريق المسلمين فصاحبه ضامن لما يصيبه. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین یک ✳️ : 📚متن: امام زین العابدین علیه السلام مناجاتی دارند خطاب به خود و خدا به نام ندبه، مشتمل بر نثر و نظم. گوشه‌ای از ان را جهت ترکیب نقل می کنیم. على خطر تمسي و تصبح لاهيا أ تدري بماذا لو عقلت تخاطر و إن ٱمرؤ يسعى لدنياه جاهدا و يذهل عن اخراه لا شك خاسر فحتام على الدنيا اقبالك، و بشهوتها اشتغالك و وخطك القتير و وافاك النذير و أنت عما يراد بك ساه و بلذة يومك لاه 🔰سؤالات: 🔸ترکیب متن فوق. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov