eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
323 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین ششصد و چهل و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال حفص: كتب إلي بعض إخواني أن أسأل أبا عبد الله عليه السلام عن مسائل من السير فسألته و كتبت بها إليه فكان فيما سألته أخبرني عن النساء كيف سقطت الجزية عنهن و رفعت عنهن فقال «لأن رسول الله صلى الله عليه و آله نهى عن قتل النساء و الولدان في دار الحرب إلا أن يقاتلن و إن قاتلت أيضا فأمسك عنها ما أمكنك و لم تخف خللا فلما نهى عن قتلهن في دار الحرب كان ذلك في دار الإسلام أولى و لو امتنعت أن تؤدي الجزية لم يمكنك قتلها فلما لم يمكن قتلها رفعت الجزية عنها فلو امتنع الرجال و أبوا أن يؤدوا الجزية كانوا ناقضين للعهد و حلت دماؤهم و قتلهم لأن قتل الرجال مباح في دار الشرك و كذلك المقعد من أهل الذمة و الشيخ الفاني و المرأة و الولدان في أرض الحرب فمن أجل ذلك رفعت عنهم الجزية 👈 تهذيب الأحكام، ج‏6، ص: 156 🔰 شکل منطقی استدلال مزبور در خبر را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و چهارم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَوْ عَطَّلَ اَلنَّاسُ اَلْحَجَّ لَوَجَبَ عَلَى اَلْإِمَامِ أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى اَلْحَجِّ إِنْ شَاءُوا وَ إِنْ أَبَوْا لِأَنَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ . 👈 علل الشرایع ج ۲، ص ۳۹۶ ♻️ مدلول مستقیم «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » وجوب حج بر مردم است و نه وجوب اجبار مردم بر حج بر امام. 🔰 دلالت «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » را بر وجوب حج تحریر کنید. 🔰 دلالت خبر بر وجوب اجبار از قسم ... می‌باشد در اصطلاح اصولیون چرا که واسطه‌ای لازم است که عبارت باشد از .... . 🔰 جزای «إن شَاءُوا» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و پنجم ✳️ : 📚متن: ❇️ عبد الله بن مسعود قال: ما أنت بمحدث قوما حديثا لا تبلغه عقولهم، إلا كان لبعضهم فتنة. 👈 صحيح مسلم، ج‏1، ص: 11 🔰 در برخی نقل‌ها که «باء» زائده در خبر «ما» نیامده است، گروهی «محدث» را مرفوع و گروهی منصوب آورده‌اند. کدامیک را تأیید می‌کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و ششم ✳️ : 📚متن: ❇️ ربما أَدخلوا الكاف مع الأَلف و اللام فقالوا الوَحاك الوَحاك، قال: و العرب تقول النَّجاء النَّجاء و النَّجى النَّجى و النَّجاك النَّجاك و النَّجاءك النَّجاءك‏ 👈 لسان العرب، ج‏15، ص: 382 🔰 چه توجیهی در جمع بین الف و لام و کاف خطاب در آخر کلمه وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ في الحديث «إذا أردْتَ أمراً فتدبّر عاقبته فإن كانت شراً فانته و إن كانت خيراً فتوحه» 👈 تهذيب اللغة، ج‏5، ص: 194 🔰 «انته» و «توحه» را تجزیه کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ و قال فرعون یا أیها الملأ ما علمت لکم من إله غيري 👈 سوره مبارکه قصص/آیه 38 ♻️ می‌دانیم که اهل مصر باستان حتی فراعنه خدایان متعددی را می‌پرستیدند. شاید سؤال شود که این مطلب تاریخی با مفاد این آیه که الوهیت را در فرعون مقصور می‌کند، ناسازگار است. در جواب می‌گوییم که این کلام فرعون در مقابله با دعوت حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام گفته‌شده‌است و ناظر به سایر آلهه قوم مصر نیست. به‌عبارت دیگر قصر مزبور، ... است. 🔰 جای خالی را پر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و نهم ✳️ : 🔰 آبی داریم آمیخته با مقدار اندکی گل به نحوی که چون به افراد مختلفی ارائه می‌کنیم در مورد اطلاق آب به آن تردید می‌کنند. این اشتباه، مفهومی است یا مصداقی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و چهل و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-b-81 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاهم ✳️ : 🔰 در استدلالات به نصوص، هم در فقه و هم در اصول، بسیار شنیده‌اید که گفته می‌شود: «الفاظ، ظهور در مصادیق بالفعل دارند و نه مصادیق بالقوة.» در مورد منشأ این قاعده چه به ذهنتان می‌رسد؟ 🌾 این قاعده، از مصادیق اخذ به قدر متیقن در مقام خطاب است. 🌾 از مصادیق اصالة الحقیقة است. 🌾 قاعده لفظیه مستقلی است. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
باسمه‌تعالی بسیار دوست داشتم که نکاتی مختلف علمی و یا مرتبط به تربیت علمی دوستانم را به‌گونه‌ای با ایشان مطرح کنم. اما عواملی مانع آن می‌شد؛ مانند: 1. خام بودن بسیاری از آن‌ها (به‌عبارت‌دیگر برخی از آن نکات صرفاً یک سری جرقه‌های ذهنی هستند) 2. تنوع سنخ آن‌ها (برخی نکته علمی‌اند و برخی پیشنهاد پژوهش و برخی تمرین فکری جهت تقویت قوه مفکره و برخی منبهات تربیتی‌اند و ...) 3. تشتت موضوع آن‌ها (برخی از آن‌ها به ادبیات مرتبط‌اند و برخی به فقه و برخی به معقول و برخی به مبانی سیاست اسلامی و ...) 4. و نیز نبود بستر مناسب برای طرح. در مورد این عامل آخر یادآور می‌شوم که حتی بعد از راه‌اندازی سایت نمو که بستر بسیاری خوبی به شمار می‌آید، مشکل شکل دیگری به خود گرفت و آن اینکه مراعات استانداردهای سایت -که در جای خود قطعاً لازم است- مقتضی گذاشتن وقت زیادی است که با توجه به تنها بودنم در انجام چنین کارهایی وسعش را نداشتم. به‌عنوان نمونه در باب کانال کاربرد علوم حوزوی دوستان زیادی پیگیر بودند که پاسخ تمارین را بدانند اما هم‌اکنون در سایت نمو کمتر از پنجاه مورد فایل جهت پاسخ طراحی و بارگذاری گشته است. در آخر امر از روی ناچاری تصمیم به ایجاد کانال حاضر گرفتم که فارغ از هرگونه محدودیت آرزوی فوق‌الذکر را عملی نمایم و لذا بدون مراعات فنون چنین فعالیت‌هایی کار را شروع می‌کنم و اگرچه حالت مطلوبی نخواهد داشت (مثلاً در جستجوی مطالب) اما بهتر از رکود است. شماره‌هایی که در آغاز برخی از پیام‌هاست، شماره تمرین در کانال کاربرد علوم حوزوی است که اینجا پاسخش را مشاهده می‌فرمایید. https://eitaa.com/fekr_va_elm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: ❇️ مر أمير المؤمنين ع بباب رجل قد بناه من آجر فقال لمن هذا الباب فقيل لمغرور الفلاني ثم مر بباب آخر قد بناه صاحبه بالآجر فقال هذا مغرور آخر. 👈 وسائل الشيعة، ج‏5، ص: 338 🔰 آیا می‌توان به این خبر برای دلالت بر جواز استعمال بر بیش از یک معنا استشهاد کرد؟ (مغرور، علم است.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ و إن تكن الأموال للترك جمعها فما بال متروك به الحر يبخل‏ 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏44، ص: 374 🔰 بیت فوق از سیدالشهدا علیه السلام را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صدو شصت و هفتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-79 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و چهل و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-78 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پنجم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-47 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و چهل و یکم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-s-105 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-346 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صد و شصت و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-347 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و سوم ✳️ : ❇️ کسی در ماه مبارک رمضان با خوردن غذایی که نذر کرده بود روز عید فطر آن را صدقه بدهد افطار نموده است. آیا کفاره جمع بر وی واجب می‌شود؟ (با استفاده از ادله آمره به وفا به نذر و مباحث اصولی که خوانده‌اید پاسخ بدهید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و چهارم ✳️ : ❇️ اگر دو خبر عام و مخصص داشته باشیم؛ مثلاً «لاتکرم مشرکا» و «لابأس بإكرام الوالد المشرک». چنانچه خبر خاص به مکلف واصل نشود و وی پدر مشرکش را اکرام کند و در قیامت معلوم شود که خبر اول، وارد و خبر دوم، مجعول بوده است مکلف به دلیل مخالفت با خبر اول عقاب دارد یا خیر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و پنجم ✳️ : 📚متن: ❇️ عن علي بن موسى الرضا ع قال: من لقي فقيرا مسلما فسلم عليه خلاف سلامه على الغني لقي الله عز و جل يوم القيامة و هو عليه غضبان. 👈 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 442 🔰 نقش «خلاف» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و ششم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ و أنزل عليكم الكتاب تبيانا لكل شي‏ء و عمر فيكم نبيه أزمانا حتى أكمل له و لكم فيما أنزل من كتابه دينه الذي رضي لنفسه و أنهى إليكم على لسانه محابه من الأعمال و مكارهه و نواهيه و أوامره و ألقى إليكم المعذرة و اتخذ عليكم الحجة و قدم إليكم بالوعيد و أنذركم بين يدي عذاب شديد 🔰 آیا می‌توان از این نص این استفاده را نمود که قرآن مجید در دلالت بر مراد خود مستقل است و نیازی به ورود خبر مفسّر ندارد؟ 📚متن: ❇️ و اعلموا أن الأمل يسهي العقل و ينسي الذكر فأكذبوا الأمل فإنه غرور و صاحبه مغرور 🔰 معنای باب در «أکذبوا» چیست؟ 🔰 آیا بین «غرور» و «مغرور» جناس وجود دارد؟ نوعش چیست؟ 👈 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 117 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ آنچنان کز رفتن گل خار می‌ماند به جا از جوانی حسرت بسیار می‌ماند به جا 👈 صائب تبریزی 🔰 چند تشبیه در بیت وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال الامام موسی علیه السلام: تفقهوا في دين الله فإن الفقه مفتاح البصيرة و تمام العبادة 👈 تحف العقول، النص، ص: 410 🔰 آیا می‌توان نتیجه گرفت: «من لم تتمّ له العبادة لم تفتح بصیرته»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm