eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
344 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین هفتصد و چهاردهم ✳️ و : 📚متن: ❇️ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنِ اَلْفَضْلِ أَبِي اَلْعَبَّاسِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «إِذَا أَصَابَ ثَوْبَكَ مِنَ اَلْكَلْبِ رُطُوبَةٌ فَاغْسِلْهُ وَ إِنْ مَسَّهُ جَافّاً فَاصْبُبْ عَلَيْهِ اَلْمَاءَ» قُلْتُ لِمَ صَارَ بِهَذِهِ اَلْمَنْزِلَةِ قَالَ «لِأَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَمَرَ بِقَتْلِهَا». 👈 تهذيب الأحکام ج ۱، ص ۲۶۱ 🔰 آیا عبارت «فَاصْبُبْ عَلَيْهِ اَلْمَاءَ» دلالت بر تنجس ملاقی بدون رطوبت مسریه دارد؟ 🔰 آیا ذیل خبر دلالت بر عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی دارد (نظر اشاعره در حسن و قبح)؟ جواب بدهید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین هفتصد و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-n-115 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و هشتاد و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-n-113 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) هفدهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-b-88 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پنجاهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-n-114 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و پانزدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ ان ظاهر الخبر المذكور انه لا تثبت النجاسة للأشياء و لا تتصف بها الا بالنظر الى علم المكلف،لقوله (عليه السلام): «فإذا علمت فقد قذر» بمعنى انه ليس التنجيس عبارة عما لاقته عين النجاسة واقعا خاصة بل ما كان كذلك و علم به المكلف 👈 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج‌1، ص: 136 ❇️ وَ سُئِلَ الصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: عَنْ مَاءٍ شَرِبَتْ مِنْهُ دَجَاجَةٌ فَقَالَ «إِنْ كَانَ فِي مِنْقَارِهَا قَذَرٌ لَمْ يُتَوَضَّأْ مِنْهُ وَ لَمْ تَشْرَبْ وَ إِنْ لَمْ يُعْلَمْ فِي مِنْقَارِهَا قَذَرٌ تَوَضَّأْ مِنْهُ وَ اشْرَبْ». 👈 من لایحضره الفقیه، ج‌1، ص: 13 🔰 با استفاده از خبر شریف، نظر محدث بحرانی رحمه‌الله را بررسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و شانزدهم ✳️ و : 📚متن: ❇️ فَلَمَّا أَصْبَحَ النَّاسُ أَقْبَلَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ النَّاسُ يُرِيدُونَ الصَّلَاةَ عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَ الْمِقْدَادُ قَدْ دَفَنَّا فَاطِمَةَ الْبَارِحَةَ فَالْتَفَتَ عُمَرُ إِلَى أَبِي بَكْرٍ فَقَالَ لَمْ أَقُلْ لَكَ إِنَّهُمْ سَيَفْعَلُونَ قَالَ الْعَبَّاسُ إِنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لَا تُصَلِّيَا عَلَيْهَا فَقَالَ عُمَرُ لَا تَتْرُكُونَ يَا بَنِي هَاشِمٍ حَسَدَكُمُ الْقَدِيمَ لَنَا أَبَداً إِنَّ هَذِهِ الضَّغَائِنَ الَّتِي فِي صُدُورِكُمْ لَنْ تَذْهَبَ وَ اللَّهِ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ أَنْبُشَهَا فَأُصَلِّيَ عَلَيْهَا فَقَالَ عَلِيٌّ ع وَ اللَّهِ لَوْ رُمْتَ ذَاكَ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَا رَجَعَتْ إِلَيْكَ يَمِينُكَ لَئِنْ سَلَلْتُ سَيْفِي لَا غَمَدْتُهُ دُونَ إِزْهَاقِ نَفْسِكَ فَرُمْ ذَلِكَ فَانْكَسَرَ عُمَرُ وَ سَكَتَ وَ عَلِمَ أَنَّ عَلِيّاً ع إِذَا حَلَفَ صَدَق‏ 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏28، ص: 304 🔰 آیا نفی فعل ماضی با «لا» فصیح است؟ 🔰 «لَا رَجَعَتْ إِلَيْكَ يَمِينُكَ» مجاز است یا کنایه؟ انواع و احکام آن را تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و هفدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ ما أحق الإنسان أن يكون له ساعة لا يشغله (عنها) شاغل يحاسب فيها نفسه فينظر فيما اكتسب لها و عليها في ليلها و نهارها. 👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 698 🔰 متعجب منه چیست؟ 🔰 نقش جمله «لایشغله عنها شاغل» بنابر دو نسخه بود یا فقدان (عنها) و تفاوت معنایی آن دو چیست؟ 🔰 جمله پایانی را بنابر استفهامی بودن «ما» بازگو کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) بیست و یکم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-n-95 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و هجدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ كان النبي ص يعجبه الدباء و كان يأمر نساءه إذا طبخن قدرا يكثرن من الدباء و هو القرع‏ 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 371 🔰 مفعول به «یأمر» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و نوزدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ الَّذينَ يُظاهِرُونَ مِنْكُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاَّئي‏ وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنْكَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً وَ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ 👈 مجادله/2 🔰 چند عدول در آیه شریفه وجود دارد؟ 🔰 فائده تذییل در آیه چیست؟ 🔰 علت فصل و وصل‌های آیه چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیستم ✳️ : 📚متن: ❇️ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيَكُونُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْجَنَّةِ أَكْثَرُ مِمَّا بَيْنَ اَلثَّرَى وَ اَلْعَرْشِ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ فَمَا هُوَ إِلاَّ أَنْ يَبْكِيَ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نَدَماً عَلَيْهَا حَتَّى يَصِيرَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا أَقْرَب مِنْ جَفْنِهِ إِلَى مُقْلَتِهِ 👈 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۳ 🔰 مرجع «هو» چیست؟ 🔰 نقش «أقرب» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: ❇️ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَ يَتَوَضَّأُ الرَّجُلُ مِنْ فَضْلِ الْمَرْأَةِ قَالَ إِذَا كَانَتْ تَعْرِفُ الْوُضُوءَ وَ لَا تَتَوَضَ مِنْ سُؤْرِ الْحَائِضِ. 👈 وسائل الشیعة، كتاب الطهارة، ابواب الاسآر، باب ۸، ح ۳ 🔰 نسبت موضوع دو فقره صدر و ذیل جواب امام علیه‌السلام را ترسیم کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ التواصل بين الإخوان في الحضر التزاور و التواصل في السفر المكاتبة 👈 تحف العقول، ص: 358 🔰 اسناد بین تواصل و مکاتبة از دو باب تفاعل و مفاعله چه توجیهی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ أَخِيهِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَمَّا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ قَالَ الْحَدَثُ تَسْمَعُ صَوْتَهُ أَوْ تَجِدُ رِيحَهُ الْحَدِيثَ 👈 وسائل الشیعة، كتاب الطهارة، ابواب نواقض الوضوء، باب ۱، ح ۴ 🔰 مرجع اضمار را در سند تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین بیست و چهارم ✳️ . : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-63 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و چهارم ✳️ : 📚 وَ مَن يُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ وَيَعۡمَلۡ صَٰلِحٗا يُدۡخِلۡهُ جَنَّـٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدٗاۖ قَدۡ أَحۡسَنَ ٱللَّهُ لَهُۥ رِزۡقًا 👈 طلاق/ ۱۱ 🔰 علت فصل چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و پنجم ✳️ و : 📚 عن حكم بن حكيم الصيرفي قال سمعت أبا عبد الله ع و سأله حفص الأعور فقال إن السلطان يشترون منا القرب و الإداوة فيوكلون الوكيل حتى يستوفيه منا فنرشوه حتى لا يظلمنا فقال لا بأس ما تصلح به مالك ثم سكت ساعة ثم قال أ رأيت إذا أنت رشوته يأخذ أقل من الشرط قال نعم قال فسدت رشوتك 👈 تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏7، ص: 235 🔰 در متن خبر یک استعمال ملحون یافته و چنانچه توجیهی برای آن باشد بیان کنید. 🔰 خبر برای بیان حکم تکلیفی است یا وضعی؟ 🔰 آیا خبر دلالت بر مشروعیت تصرفات سلطان در بیت المال مسلمانان دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و ششم ✳️ : 📚 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ إِلَّا حَدَثٌ وَ النَّوْمُ حَدَثٌ 👈 تفصیل وسائل الشیعة، کتاب الطهارة، ابواب نواقض الوضوء، باب ۳، ح ۴ 🔰 وجه علمی مغالطه در استنتاج «لاينقض الوضوء إلا النوم» از خبر شریف را بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و هفتم ✳️ : 📚 عن أبي جعفر الأحول قال: قال لي أبو عبد الله ع أي شي‏ء معاشك قال قلت غلامان لي و جملان قال فقال استتر بذلك من إخوانك فإنهم إن لم يضروك لم ينفعوك‏ 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 305 ♻️ احتمال اول در اخوان این است که با تحقیر (اگر دو غلام و دو شتر، نشانه تنگدستی در آن زمان بوده باشد.) یا حسد (اگر دو غلام و دو شتر، نشانه ثروت در آن زمان بوده باشد.) خودشان به تو آسیب بزنند و احتمال رتبه بعدی این است که به تو از ایشان سودی نرسد. 🔰 اصطلاحی را که از جهت فنی برداشت این دو احتمال در خبر شریف را توضیح می‌دهد، بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و هشتم ✳️ : 📚 عن زيد الشحام قال: سألت أبا عبد الله ع عن الخفقة و الخفقتين فقال ما أدري ما الخفقة و الخفقتين إن الله تعالى يقول بل الإنسان على نفسه بصيرة إن عليا ع كان يقول من وجد طعم النوم فإنما أوجب عليه الوضوء. 👈 تهذيب الأحكام، ج‏1، ص: 8 🔰 جمله «ما أدري ما الخفقة و الخفقتين» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین هفتصد و بیست و نهم ✳️ : 📚 عن أبي عبد الله ع قال: سألته عن الرجل يخفق و هو في الصلاة فقال إن كان لا يحفظ حدثا منه إن كان فعليه الوضوء و إعادة الصلاة و إن كان يستيقن أنه لم يحدث فليس عليه وضوء و لا إعادة. 👈 تهذيب الأحكام، ج‏1، ص: 7 🔰 جمله «إن كان لا يحفظ حدثا منه إن كان فعليه الوضوء و إعادة الصلاة» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) بیست و سوم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-b-89 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) بیست و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-b-90 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و شصت و ششم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-87 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm