eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
353 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین(منفی) پنجم ✳️ : 📚متن: در احوال مجلس ابن زیاد، عباراتی از زید بن ارقم صحابی به ابن زیاد و مردم عادی نقل شده که متنی را از ان،اینجا نقل می‌کنیم. ارفع قضیبک عن هاتين الشفتين فو الله الذي لا اله الا هو لقد رأيت شفتي رسول الله ص عليهما ما لا أحصيه يقبلهما .... أنتم يا معشر العرب العبيد بعد اليوم 🔰سؤالات: 🔸تجزیه و ترکیب متن فوق،خصوصاً نقش«ما» و «بعد»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دوم ✳️ و : 📚متن: نسب الی رسول الله صلی الله علیه و آله من تزیی بغیر زیه فدمه هدر 🔰سؤالات: 🔸۱. هدر، چه صیغه ای است؟ 🔸۲. چه واج ارایی در خبر به چشم می‌خورد؟ چه اثر معنوی ایجاد می‌کند؟ 🔸۳. خبر، مفهوم شرط دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🟠🔴 تمرین(منفی) یکم ✳️ و و ، : 📚متن: العبد حر ما قنع الحر عبد ما طمع 🔰سؤالات: 🔸۱. چه ارایه‌هایی در خبر شریف وجود دارد؟ 🔸۲. علت فصل؟ 🔸۳. از دو جمله خبر می‌توانید یک قیاس منطقی طرح کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دوم ✳️ و : 📚متن: قال ابو عبد الله عليه السلام من أضر بشيء من طريق المسلمين فهو له ضامن 🔰سؤالات: 🔸 ۱. اضرار به راه یعنی چه؟(معنای باب افعال هم مد نظر باشد.) 🔸۲. لام در له، چه لامی است؟ 🔸۳. ضمیر در به به کجا برمی‌گردد؟ 🔸۴. با توجه به احتمال های متعدد در جواب سوالات فوق حقیقی یا مجازی یا کنایی بودن ترکیب هو له ضامن را مشخص نمایید. 🔸۵. بر احتمالات مختلف جواب های سوالات فوق، ثمره فقهی بار کنید. 🔸۶. الان، الان، برای معنای مجدد خبر به خبر زیر هم توجه کنید و به عنوان قرینه از ان استفاده کنید. عن ابي عبدالله عليه السلام أنه سئل عن الشيء يوضع على الطريق فتمر به الدابة فتنفر بصاحبها فتعقره قال كل شي يضر بطريق المسلمين فصاحبه ضامن لما يصيبه. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین یک ✳️ : 📚متن: امام زین العابدین علیه السلام مناجاتی دارند خطاب به خود و خدا به نام ندبه، مشتمل بر نثر و نظم. گوشه‌ای از ان را جهت ترکیب نقل می کنیم. على خطر تمسي و تصبح لاهيا أ تدري بماذا لو عقلت تخاطر و إن ٱمرؤ يسعى لدنياه جاهدا و يذهل عن اخراه لا شك خاسر فحتام على الدنيا اقبالك، و بشهوتها اشتغالك و وخطك القتير و وافاك النذير و أنت عما يراد بك ساه و بلذة يومك لاه 🔰سؤالات: 🔸ترکیب متن فوق. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سوم ✳️ و : 📚متن: عزيزة مصر الحسن انا تجاره و ليس لنا إلا النفوس بضائع عسى تجعلي التعويض عنها قبولها ليربحه منا مبيع و بائع (تِجار ج تاجر أي بائع الخمر) 🔰سؤالات: 🔸(ترکیب و معنای دو بیت بالا متوقف بر ابیات دیگر نیست. به ارایه‌های ادبی هم نظر داشته باشید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارم ✳️ و : 📚متن: رواه صفوان عن مرازم فی الرجل يعطي الشيء من ماله في مرضه قال إذا أبان به فهو جائز و إن أوصى به فمن الثلث. عن ابي عبدالله عليه السلام قال الرجل أحق بماله ما دام فيه الروح إن أوصى به كله فهو جائز له. 🔰سؤالات: 🔸١. ایا بین دو روایت فوق تعارض وجود دارد؟ نوع آن را مشخص فرمایید. 🔸۲. ایا صحیح است برای رفع تعارض أوصی را در خبر دوم بر أبان حمل کنیم؟ چرا؟ 🔸۳. اکنون نسبت دو خبر بالا را با خبر زیر با هم مشخص کنید. عن جعفر بن محمد عن أبيه عليهما السلام أنه سئل عن الرجل يموت و لا وارث له و لا عصبة قال يوصي بماله حيث يشاء في المسلمين و المساكين و ابن السبيل. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین پنجم ✳️ و : 📚متن: ابي عبدالله عليه السلام لا يتوارث اهل ملتين نحن نرثهم و لا يرثونا فإن الله عز و جل لم يزدنا بالاسلام إلا عزا 🔰سؤالات: 🔸۱ . ایا نفی توارث با اثبات نحن نرثهم تنافی ندارد؟ 🔸۲. در متن خبر کدام مقدمه قیاس حذف شده است؟ استخراج کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین ششم ✳️ و و : 📚متن: عن النبیّ: لا صدقة و ذو رحم محتاج 🔰سؤالات: 🔸۱. خبریه فوق به چه غرضی انشا شده است؟ 🔸۲. کدام بحث از ملازمات عقلیه در خبر جاری است؟ چه حکمی را برداشت می‌کنید؟ و چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین هفتم ✳️ و : 📚متن: سأل محمد بن مسلم ابا جعفر عليه السلام فقال أ كان أمير المؤمنين عليه السلام ينهى عن قرائة القرآن في الحمام؟ فقال لا، انما نهى أن يقرأ الرجل و هو عريان فإذا كان عليه إزار فلا بأس 🔸۱. علت ترک مفعول به در یقرأ؟ 🔸۲. اگر با اغماض از منطوق جمله اخر، بخواهیم از مفهوم جمله انما نهی ... عریان جواز قرائت با لباس را استفاده کنیم از قاعده بلاغی« نفی و نهی در جمله مقید انصراف به قید دارند» استفاده خواهیم کرد یا از مفهوم مخالفه حصر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین هشتم ✳️ و : 📚متن: قالتا کنا مع ابی الحسن موسی بن جعفر علیهماالسلام فی البادية و نحن نريد بغداد فقال لنا يوم الخميس اغتسلا اليوم لغد يوم الجمعة فإن الماء غدا بها قليل. 🔰سؤالات: 🔸١. ایا از تعلیل اخر خبر می‌توان استفاده کرد مشروعیت غسل جمعه را برای کسی که میداند روز جمعه اب پیدا نمی‌کند در شب جمعه یا روز چهارشنبه؟(به عبارت دیگر حکم جواز غسل جمعه را در روز پنجشنبه برای فاقد اب در روز جمعه، می‌توان به شب جمعه و روز چهارشنبه سرایت داد؟) 🔸۲. ترکیب لغد یوم الجمعة چیست؟(یوم چه نقشی دارد؟) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov