eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
328 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین صد و چهل و پنجم ✳️ : 📚متن: از جور تو رستخیز برخاست بنشان شر و شور فتنه، برخیز 🔰سؤالات: 🔸با استفاده از آرایه های علم بیان، اثبات کنید که جور تو فتنه است. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و چهل و ششم ✳️ و : 📚متن: گر کند عالمی خراب چه باک مهر را از هلاک یک شبنم 🔰سؤالات: 🔸۱. نوع تشبیه را در مصرع دوم تعیین کنید. 🔸۲. واسطه در اثبات این بیت را کشف کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و چهل و هفتم ✳️ : 📚متن: همه عالم صدای نغمه اوست که شنید این چنین صدای دراز راز او از جهان بدون افتاد خود صدا کی نگاه دارد راز 🔰سؤالات: 🔸نوع برهان در مصراع اخیر را مشخص کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و چهل و هشتم ✳️ : 📚متن: در استفتائات حضرت آقا آمده 💻 استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه 💢سؤال: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد ، آیا محسوب می شود ؟ اگر محسوب شود باید چه کرد ؟ 🔰جواب: اگر نسبت به اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، هستید. @leader_ahkam 💡💡💡💡💡 🔰سؤالات: 🔸 هزینه را در صورتی که بسته اینترنت مالک، نامحدود باشد چگونه می‌توان تعیین کرد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاهم ✳️ و : 📚متن: الناس في الدنيا بالأموال و في الآخرة بالأعمال 🔰سؤالات: 🔸۱. بحث عطف معمولی عاملین مختلفین را در خبر شریف تطبیق نمایید. 🔸۲. محسنات بدیعیه حدیث را بیابید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: إِنَّ اللَّهَ فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يَكُونَ ذَلِيلًا أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ- وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ فَالْمُؤْمِنُ يَكُونُ عَزِيزاً وَ لَا يَكُونُ ذَلِيلًا 🔰سوالات: 🔸۱. ظاهراً خبر شریف از آیه تحریم اذلال مؤمن خودش را استفاده کرده است. دلالت آیه بر این حکم را طبق ضوابط علم اصول استخراج کنید. 🔸۲. حد اقل یک بحث اصولی دیگر از خبر شریف فوق استفاده کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
image_2020_4_11-1_1_58_425_T0h.jpg
105.2K
🔴 تمرین صد و چهل و نهم ✳️ : 📚متن: 🔰سؤالات: 🔸 با توجه به این استفتا👆، آیا می‌توان برداشت کرد که کسی که توانایی شرکت در نماز جمعه را دارد ولی به جای نماز جمعه، نماز ظهر می‌خواند باید صبر کند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاه و پنجم ✳️ : 📚متن: عن أبي هريرة رضي الله عنه أنه قال قلت يا رسول الله من أسعد الناس بشفاعتك يوم القيامة فقال لقد ظننت يا أبا هريرة أن لا يسألني عن هذا الحديث أحد أول منك لما رأيت من حرصك على الحديث أسعد الناس بشفاعتي يوم القيامة من قال لا إله إلا الله خالصا من قبل نفسه 🔰سوالات: 🔸1. نوع ان در ان لا یسألنی؟ 🔸2. متعلق لما رأیت؟ 🔸3. اول در خبر منصرف است یا غیر منصرف؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: كان حارثة بن النعمان " قد ذهب بصره فاتخذ خيطا من مصلاه إلى باب الحجرة، ووضع عنده مكتلا فيه تمر، فإذا جاء المسكين فسلم أخذ من ذلك المكتل ثم أخذ بطرف الخيط حتى يناوله، وكان أهله يقولون له: نحن نكفيك، فيقول: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «مناولة المسكين تقي ميتة السوء» 🔰سوالات: 🔸با توجه به مبحث اطراد از امارات تشخیص معنای حقیقی از مجازی، یک فرق بین معنای ناوَلَ و آتی پیدا کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاه و چهارم ✳️ : 📚متن: قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم} بعثت من خير قرون بني آدم قرناً فقرناً حتى كنت من القرن الذي كنت منه 🔰سوالات: 🔸1. نقش قرناً؟ 🔸2. غرض از موصول(الذی کنت منه)؟ 🔸3. خبر را به کدام بحث از مباحث بنیاد ربط می دهید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، اسفند 96.pdf
160.7K
🔴 تمرین صد و پنجاه و هفتم ✳️ و : 📚متن: مراجعه با فایل بالا👆 🔰سوالات: 🔸1. در فایل ارکان قیاس حضرت آقا در استنباط تکلیف مسؤولین قوا و تریبون‌داران را از آیات، تعیین کنید. 🔸2. شیوه تفسیری حضرتشان را با سبک مرحوم علامه طباطبایی که در مقدمه کتاب فرموده اند، مقایسه کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاه و سوم ✳️ و : 📚متن: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " نمت فرأيتني في الجنة، فسمعت صوت قارئ فقلت: من هذا؟ قالوا: حارثة بن النعمان، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «كذلك البر، كذلك البر»، وكان أبر الناس بأمه 🔰سوالات: 🔸1. نحات ادعا دارند که رأی به معنای رؤیت در خواب، از است. باب افعال القلوب بیت دهم آیا می توان با تمسک به خبر شریف مدعایشان را رد یا تأیید کرد؟ 🔸2و3. علت تکرار کذلک البر و نیز تقدیم مسند چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاه و ششم ✳️ و و : 📚متن: ان النبي صلى الله عليه وسلم قال من حوسب عذب قالت عائشة فقلت أوليس يقول الله تعالى فسوف يحاسب حسابا يسيرا قالت فقال إنما ذلك العرض ولكن من نوقش الحساب يهلك 🔰سوالات: 🔸1. با اصطلاحات منطقی بیان کنید که ام المؤمنین بین کلام نبوی و آیه شریفه چه تنافی می دیدند و جواب رسول اکرم(ص) چگونه شبهه تنافی او را ابطال می کند؟ 🔸2. نوع قصر در انما؟ 🔸3. جواب رسول اکرم(ص) دافع منافات است و یا رافع آن؟(تعارض بدوی است و یا مستقر) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
2.jpg
202.7K
🔴 تمرین صد و پنجاه و نهم ✳️ : 📚متن: با مراجعه به عکس بالا 👆 🔰سوالات: چرا به جای لازم، نفرموده‌اند واجب است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
3.jpg
126.4K
🔴 تمرین صد و شصتم ✳️ : 📚متن: مراجعه به عکس بالا👆 🔰سوالات: 🔸با مقایسه فتوای فوق با بخش نجاسات/مردار (میتة) از رساله عملیه مراجع معظم تقلید یک نظر مخالف مشهور از ایشان کشف کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و پنجاه و هشتم ✳️ : 📚متن: الحمد لله الذي لو حبس عن عباده معرفة حمده على ما أبلاهم من مننه المتتابعة، وأسبغ عليهم من نعمه المتظاهرة، لتصرفوا في مننه فلم يحمدوه، وتوسعوا في رزقه فلم يشكروه، ولو كانوا كذلك لخرجوا من حدود الإنسانية إلى حد البهيمية فكانوا كما وصف في محكم كتابه " إن هم إلا كالانعام بل هم اضل سبيلا 🔰سوالات: 🔸۱. علت تعبیر جمع حدود در حدود الانسانیة و مفرد در حد البهیمیة چیست؟ 🔸۲. این نکته از علم معانی 👆 را به ذکر ادات تشبیه در ان هم الا کالانعام ربط بدهید. 🔸۳. در ایه شریفه چند حصر وجود دارد؟ 🔸۴. در متن دعای فوق یک قیاس اقترانی و یک قیاس استثنائی بیابید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و شصت و یکم ✳️ : 📚متن: 🔰سوالات: 🔸عن النبی (ص): اقل الناس راحة البخیل یکبار با توجه به قواعد مذکور در نحو و یکبار با توجه با اصول علم معانی بررسی کنید که اقل مبتدا است یا خبر مقدم؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و شصت و دوم ✳️ : برخی از کتاب‌های ادبیات فارسی مقطع متوسطه بعد معرفی دو آرایه تکرار و تصدیر گفته اند:«گاه در یک بیت، تکرار و تصدیر با هم دیده می شود که ذکر تکرار کافی است زیرا هر تصدیر نیز نوعی تکرار است.» 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و شصت و سوم ✳️ : 📚متن: عن امیر المؤمنین علیه السلام: الحرص لایزید فی الرزق و لکن یذل القدر 🔰سوالات: 🔸1. غرض از تقیید به لکن چیست؟ 🔸2. ایا تعلق اذلال به قدر حقیقی است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و شصت و چهارم ✳️ : 📚متن: ابتدع الاشياء لا من شيء كان قبلها و أنشأها بلا احتذاء أمثلة امتثلها كونها بقدرته و ذرأها بمشيتة من غير حاجة منه إلى تكوينها و لا فائدة له في تصويرها إلا تثبيتا لحكمته و تنبيها على طاعته و اظهارا لقدرته و تعبدا لبريته و اعزازا لدعوته ثم جعل الثواب على طاعته و وضع العقاب على معصيته ذيادة لعباده عن نقمته و حياشة منه إلى جنته 🔰سوالات: 🔸۱. معنای باء در بلا احتذاء؟ 🔸۲. علت فصل در کونها؟ 🔸۳. متعلق من غیر حاجة؟ 🔸۴. نوع استثنا در تثبیتا؟ و عامل در آن؟ 🔸۵. علت اختلاف در تعبیر جعل و وضع؟ 🔸۶. عبادت به طمع پاداش و خوف اتش صحیح است؟ 🔸۷. با استفاده از قواعد نحو، معنای باب تعبد را مشخص کنید؟ مطاوعه تفعیل و یا اتخاذ؟ 🔸۸. بنابر فرض صحت هر دو معنا، لام در لبریته چه معنایی خواهد داشت؟ 🔸۹. ایا اثابه مطیعین و عقوبت عاصین بر خداوند، واجب است؟ 🔸۱۰. با توجه به تعبیر «ثم»، از تنبيها على طاعته .... تعبدا لبريته چه نکات کلامی استفاده می کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
4.jpg
101.5K
🔴تمرین صد و شصت و پنجم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا 🔰سوالات: 🔸۱. رابطه ادله تحریم هتک حرمت اولیای دین و جواز اقامه مراسم شادی چیست؟ 🔸۲. در محدود کردن جواز نهی از منکر به مرتبه زبانی چه به نظر شما می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
6.jpg
90.3K
🔴تمرین صد و شصت و نهم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸با توجه به اینکه نهی در معاملات اقتضای فساد ندارد چه توجیهی در ارتباط این استفتا در تصویر و روایت نهی النبی عن بیع الغرر به ذهنتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و شصت و ششم ✳️ : 📚متن: بر قله ی کهسار، درختی برپاست بر شاخ درخت، آشیانی پیداست غم کوه و درخت، زندگانی من است بر شاخ درخت، مرغکی نغمه سراست 🔰سوالات: 🔸۱. تقسیمات تشبیه را در تشبیه شاعر در مصرع چهارم خود را به مرغ، تطبیق کنید. 🔸۲. تقسیمات وجه شبه را در مصرع سوم تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و شصت و هفتم ✳️ : 📚متن: 🔸اگر محتاطی که در سفر به خاطر اختلاف فقها در عنوان کثرت سفر یا عنوان سفر اول مثلاً نماز را جمع می خواند در سفری اول وقت عشا دو رکعت یا چهار رکعت عشا را بخواند و چهار یا دو رکعت احتیاطش بماند و قبل خروج وقت به وطن برسد و یا وارد شهری بشود که به دلیل اختلاف فقها در تحقق عنوان وطن احتیاطا جمع می‌کند، باید قبل از خروج وقت چه کند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و هفتادم ✳️ : 📚متن: (حدثنا) وهب بن جرير ثنا موسى بن علي قال سمعت أبي يحدث عن أبي قيس مولى عمرو بن العاص قال كان عمرو بن العاص يأمرنا ان نصنع له الطعام يتسحر به فلا يصيب منه كثيرا فقلنا تأمرنا به ولا تصيب منه كثيرا قال إني لا آمركم به أني أشتهيه ولكني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول فصل ما بين صيامنا وصيام أهل الكتاب أكلة السحر 🔰سوالات: 🔸علو و استعلا در ماده امر شرط است؟برای جواب از کدام اماره تشخیص معنای موضوع له استفاده می‌کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov