#فقه_تمدنی
#تمدن_سازی_اسلامی
📒فقه تمدنی و تمدن سازی اسلامی
چگونه محقق میشود⁉️
تمدن حداقل 0⃣5⃣سیستم دارد
0⃣1⃣کلان سیستم و
0⃣4⃣ زیر سیستم
در صورتی تمدن اسلامی در جامعه
در معرض تحقق قرار می گیرد
که حداقل به تعداد این سیستمها درس خارج فقه تمدنی
با رویکرد پاسخگوئی به شبکه مسائل آن سیستم برگزار شود🌺
😊خوشبختانه حرکت به سمت تمدن سازی با ارشادات حضرت آقا چند سالی که شروع شده است
اما
همچنان نیاز به نگرش سیستمی فرایندمحور
در استنباط مسائل مستحدثه تمدنی
احساس میشود 😔
🌷📣ارمغان نگرش سیستمی 👇👇
1⃣دقیق سازی فرآیند استنباط احکام
2⃣سرعت بخشی به این فرآیند
3⃣جامعیت نگاه به موضوعات و مسائل
4⃣کاهش درصد احتمال خطا
خواهد بود انشالله
البته ناگفته پیداست
که برخی از این ابرسیستمها زیر سیستمهای فراوانی دارد که برای پردازش کلان سیستم، تولید آنها نیز ضروری است.
مانند اینکه سیستم اقتصادی اسلام مشتمل است بر سیستم بانکداری اسلامی، سیستم بورس در اسلام، سیستم اقتصاد شهری، سیستم اقتصاد مقاومتی، سیستم بازار در اسلام، سیستم اشتغال(کسب حلال)، سیستم تولید و توزیع کارآمد، سیستم عرضه و تقاضا، سیستم کنترل و نظارت، سیستم تولید ثروت، سیستم تسهیل مبادله و واسطه در تجارت، سیستم واردات و صادرات، سیستم کشاورزی و ...
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🌀 اصلاح شاخص نخبگان
💠 امام خامنهای
⚜ شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم ⚜
⛔️ امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه غالباً مقالات است؛ این درست نیست.
✅ شاخصها را «حلّ مسئله» قرار بدهید.
👈🏻 نخبگان حقیقی را دریابیم...
#امام_حوزه
#نخبگان
#شاخص_نخبگان
کارورزی اجتهاد تمدنی
🌀 اصلاح شاخص نخبگان 💠 امام خامنهای ⚜ شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم ⚜ ⛔️ امروز شاخص ارزیابی اس
به به چقدر دقیق و عالی کاربردی آسیب شناسانه🙏🙏💐🌷
اللهم احفظه من کل بلیه
زوائد15.mp3
1.71M
#پادکست #زوائد_اصول
🔻 یکی از آسیب های جدی پرداختن به زوائد غیر از اتلاف عمر، به خطر افتادن سلامت ذهن است و انسان دچار #تفکر انتزاعی می شود.
✔️ بایستی ما تفکرمان مبتنی بر واقعیت باشد نه مبتنی بر فرض ها.
⬅️ حوزه ما #حوزه انتزاعیات است نه واقعیات. همه چیز در دنیای پیرامونی ما تغییر کرده است اما حوزه ما همچنان در آن منش قدیمی خود گیر کرده است.
🆔 @tahavol_howze
مناهج صناعة الإستنباط الفقهي ، بحوث الشيخ محمد السند - نازك الحسناوي.pdf
28.79M
📚#منبع_شناسی_اجتهادپژوهی
دانلود کتاب «مناهج صناعة الاستنباط الفقهي»
📌تقریر مباحث استاد شیخ محمد سند
✍️به قلم نازك الحسناوي
📖صفحات: 608
🗂ناشر: مؤسسه امام صادق(ع). تهران 1400
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برنامه دروس خارج «فقه اقتصادی» حوزه علمیه خراسان
👤استاد حمید درایتی
📗دین و قرض
🏛مدرسه آیتالله خویی(ره) فاز جدید
⏰8:15 صبح
👤 استاد احمد مروی
📘احتکار
🏛حرم مطهر رضوی مدرسه علمیه دو درب
⏰7 صبح
👤 استاد سیدمحمدرضا حسینی آملی
📒خمس معادن
🏛مدرسه علمیه امام صادق(ع)
⏰ 9 صبح
👤 استاد علی قربانی
📕فقه بورس(شرکتهای تجاری و مدنی)
🏛مدرسه آیتالله خویی(ره) فاز جدید
⏰9:30 صبح
👤 استاد غلامرضا باقریکیا
📙مضاربه
🏛مدرسه علمیه نواب
⏰9 صبح
👤 استاد غلامرضا مغیسه
📔خمس
🏛مدرسه اهل البیت (علیهمالسلام)
⏰8:30 صبح
👤 استاد محمدجواد انصاریان
📗مضاربه
🏛مدرسه آیتالله خویی(ره) فاز جدید
⏰10:15صبح
🏛مجتمع منتظرالمهدی
⏰بعد از نماز مغرب و عشاء
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⁉️📚یک سئوال مهم👇
اگر قرار باشد شما که دغدغه مند مدینه فاضله اسلامی هستید،
یک قطعه از پازل تمدن اسلامی را تولید کنید
کدام سیستم و مدل مورد نیاز تمدن را تولید و تدوین میکنید؟
سیستمهای یک تمدن ۵۰ سیستم است که نیاز به مهارت نظریه پردازی دارد
اما پیش نیاز نظریه پردازی تمدنی،
اجتهاد جواهری است.
کلیدهای تحصیل اجتهاد جواهری
عبارتند از:👇👇
✅قواعد کاربردی علوم پایه
✅مهارتهای اجتهاد بصورت شفاف
✅الگوریتم و مراحل گام به گام اجتهاد
📣آنچه تا کنون از این کلیدها
در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی بارگذاری شده است 👇
📚برخی از مهارتها در کانال بارگذاری شده است مانند سندشناسی، تطورشناسی، مرادشناسی،
📚 فهرست کامل و ریز مهارتها در ۴ رویکرد ادبی (حدود ۳۰ مهارت اصلی)
📚فهرست کامل مهارتهای اجتهاد بارگذاری شده است.
📚الگوریتم فاز ادبی الگوریتم اجتهاد (یعنی دوره فشرده الگوریتم لغوی، صرفی، نحوی و بلاغی فرآیند اجتهاد)
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🏃♂اولین گام از فرآیند اجتهاد
اولین گام از تبلیغ کارآمد
اولین گام از تفسیر قرآن
اولین گام از تفسیر حدیث
اولین گام آشنایی با محتوای قرآن برای قرآن دوستان
لغت شناسی است.
آیا شما این گام رو برداشته اید؟
از طرفی بهترین کتاب لغت شناسی قرآن
مفردات راغب اصفهانی است💐
با لغات قرآن کریم آشنا شویم
👨🏫در قالب مفردات خوانی🎁
👆کتاب صوتی مفردات راغب👇
🌏🌏✅@loghatquran
#منبع_شناسی_اجتهادپژوهی
📜☘️كتب مفردات و الفاظ قرآن بسيار متعدد و متنوع است
امّا 💎بهترين و دقيقترين آنها كتاب مفردات راغب اصفهانى است و
به تعبير استاد بزرگ قرآن آيت اللّه معرفت كه به نقل از علامه طباطبايى مىفرمودند:👇
با اينكه لغت توقيفى است
اما اولين كتاب اجتهادى در لغت كتاب مفردات راغب است و يك كتاب اعجازگونه در لغت است»🌷 😳
منبع:👇
اصول و مبانى ترجمه قرآن (نجار،علی) ص36
🌏🌏✅@loghatquran
بسم الله الرحمان الرحیم
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغتشناسی
#مهارت_مرادشناسی
واژه "اناثا" در آیه (ان یدعون الا اناثا)
یکی از مهارتهای لغتشناسی، مهارت مرادشناسی از لغت است که این مهارت رو جناب راغب اصفهانی در کلمه "اناثا" در صفحه ۹۴ از کتاب مفردات راغب چاپ صفوان عدنان داودی بهصورت مفصل بیان میکنند
۲ قول در اینکه این "اناثا" به چه معنا است بیان شده چرا به معبودها (بتها) اناثا اطلاق شده درصورتیکه آنها جنس مؤنث ندارند علت این اطلاق رو زیبا بیان میکنه ۲ قول هست در اینجا قول 1 این است که بهخاطر اینکه لفظ این معبودات، مؤنث هستند "لات عزی منات الثالثه" که در خود قرآن هم آمده سوره نجم آیه ۱۹ و ۲۰ پس بهخاطر مؤنث بودن الفاظ به آنها "اناث" گفتهشده
ولی ایشان این رو نمیپسندد و میفرماید: "و منهم من اعتبر حکم المعنی" بعضی از مفسرین کسانی هستند که حکم معنا را در اینجا مقدم کردن و "اناث" به معبودات اطلاق شده بهخاطر اینکه اینها منفعل هستند تأثیرگذاری ندارند و موجودات را به ۳ قسم تقسیم میکند 1.فاعل غیرمنفعل 2.منفعل غیر فاعل 3.فاعل و منفعل (فاعل یعنی تأثیرگذار منفعل یعنی تأثیرپذیر) فاعل غیرمنفعل خداوند است منفعل غیر فاعل جمادات هستند گروهی که هم منفعل هست هم فاعل مثل ملائکه انسان و جن ها اینها هم تأثیرگذارند هم تأثیرپذیر
قبلاز این در کلمه "انث" توضیح دادهاند که بعضی چیزهایی که در آنها ضعف وجود دارد گفته میشود مؤنث چون ضعفی که در جنس مؤنث حیوانات هست باعث شده این غلبه داده بشه یا چیزهایی که سهولت و انعطافپذیری دارند به آنها "انیث" گفتهشده است.
نکته جالب اینست که خداوند میخواهد بااینکه معبودات را مؤنث خطاب کرده(مونث یعنی منفعل)، به این ویژگی آنها اشاره کندکه اینها هیچ اثری ندارند هیچ فعلی ندارند هیچ تأثیرگذاری ندارد منفعل اند خدا آن کسی است که تأثیرگذاری داشته باشد بتونه کاری بکنه پس اینها اصلاً لیاقت خدا شدن ندارند ببینید چه نکتهی زیبایی در این کشف مراد جناب راغب وجود داشت!!
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📙#منبع_شناسی_اجتهادپژوهی
📚 کتاب «ما هو الاجتهاد؟»
✅ گسترده ترین بررسی منتشر شده درباره اجتهاد و ابعاد و آفاق آن / ماهيّت ملكۀ اجتهاد و چگونگی تحصیل آن / قوّۀ قدسيّه در اجتهاد / اطلاق و تجزّؤ در اجتهاد / مبادی اجتهاد و مقدمات فقاهت / علم اصول و روش شناسی اجتهاد / ساختار کلان علم اصول الاستنباط و منهج الاجتهاد / اجتهاد مناسب برای تفقّه جامع در دين / اجتهاد و نظریه پردازیِ اسلامی / اجتهاد برای دستیابی به مفاهيم، قضايا، إنشاءات، روش ها، اساليب و ساز و کارها / اجتهاد تمدنی / اجتهاد دفاعي و اجتهاد ابتدائي و ...
👤 مؤلف: محمد حسین ملكزاده
🏢 ناشر: دار الوفاء للثقافة و الإعلام – البحرين
💥 مرکز پخش در قم: چهارراه شهدا، فروشگاه بوستان کتاب
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_دلالت_شناسی
📣یکی از شاخصهای تشخیص و مرزگذاری بین دلالت لفظی و دلالت عقلی👇👇
💐فرق بین لازم بین بالمعنی الاعم
با لازم بالمعنی الاخص
این است که
لازم بین بالمعنی الاخص دلالت التزامی لفظ است دلالت لفظی است بر لازم اخص خود لفظ دلالت می کند منتها به دلالت التزامی. دلالت لفظی است.
و اما لازم بین بالمعنی الاعم دلالت عقلی است عقل دلالت می کند که تلازمی هست متلازمینی هست بعد از تصور تلازم و بعد از تصور متلازمین دلالت ملزوم بر لازم اعلام می شود.
📒منبع:
اصول فقه مظفر ره/ مساله ضد/ص ۲۷۴
تقریرات درس خارج فقه استاد مصفوی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
❇️همايش بينالمللي «روششناسي استخراج علوم انساني قرآن بنيان» ❇️
............................................................................................
اساتيد ، طلاب و پژوشگران حوزه علميه خراسان مي توانند آثار خود در محورهاي اين همايش را تا 15ديماه 1401 به آدرس https://qhem.quran.ac.ir/ ارسال كنند.
.........................................................................................
هداياي نفرات برگزيده:
سه نفر اول: هر كدام100 ميليون ريال
، سه نفر دوم: هركدام 50 ميليون ريال
، چهار نفر سوم: هر كدام 20 ميليون ريال ميباشد
.......................................................................................
برای توضیحات بیشتر عکس پیوستی را مشاهده بفرمایید✳️
sound.mp3
26.28M
🎙اولویت های فرهنگی
#استاد_واسطی
1⃣اولویت فرهنگی
2⃣جنگ شناختی
3⃣مدیریت احساسات
4⃣یادگیری سواد رسانه
6⃣واکسینه شدن در مقابل خبر
7⃣لزوم آموزش مغالطات به مردم
┄══••✾☘🌷☘✾••══┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📊 #اطلاع_نگاشت | نظم جدید جهان
🔻 توجه به «نظم جدید در آینده جهان» مسئلهای است که رهبر انقلاب بارها مورد تأکید قرار دادهاند. ایشان در دیدار دانشآموزان (۱۴۰۱/۰۸/۱۱) خطوط ترسیمی این نظم جدید را برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور شده است.
تنها راه ایفای نقش برجسته متناسب با مسئله ظهور، توجه به موضوع تمدن سازی است. انتظار واقعی در امر ظهور یعنی طراحی سیستم های تمدنی برای اسلامی سازی ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه.
┄══••✾☘🌷☘✾••══┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارت_ترجمه_بلاغی
#قواعد_صرفی
#مهارتهای_صرفی
بسماللهالرحمنالرحیم
🎁 یکی از ابزارهای اصلی و محوری فقاهت تمدنی و اجتهاد تمدنی،
مهارت ترجمه صحیح است
این نمونه را ببینید👇
⁉️برخی از طلاب کلمه (فانتهوا) در آیه شریفه (مانهاکم عنه فانتهوا) آیه ۷حشر بهمعنای "انجام ندهید" میدانند و اینگونه ترجمه کردهاند که "آنچه که پیامبر از آن نهی کردهاست، آن را انجام ندهید"
آیا شما با این ترجمه موافق هستید؟⁉️
📒ترجمههای موجود قرآن نیز آن را بهمعنای
1⃣باز ایستید
2⃣ترک کنید
3⃣اجتناب کنید
4⃣خودداری نمایید
نیز ترجمه کردهاند نظر شما درباره این ترجمهها چیست؟⁉️
📚ظاهراً بهنظر میرسد هیچ کدام از این ترجمهها دقیق و صحیح نمیباشد😳
بلکه معنای صحیح آن است که "آنچه پیامبر از آن نهی کردهاند، آن را بپذیرید و قبول نهی کنید" مطابق معنای مطاوعه در باب افتعال باید معنی شود✅🙏
به ۳ دلیل این ترجمه در این فراز از آیه صحیح است و ترجمههای دیگر نادرست یا نارسا:
۱.سیاق آیه:
سیاق آیه در بحث فیء و تقسیم غنیمت سخن میگوید که پیامبر اگر به کسی زیاد داد به دیگری کم داد شما چیزی نگید از جانودل بخرید حکم پیامبر را و تسلیم امر حضرت باشید بعد در ادامهاش میفرماید ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا یعنی بپذیرید حکم حضرت را
۲. معنای صرفی باب افتعال که مطاوعه است
۳ صنعت طباق:
از نظر صنعتهای بلاغی و علم بدیع که میفرماید:"ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا" نسبت به آنچه که آورده است (آنچه که امر کرده) نفرمود "انجام دهید" تا در مقابل آن بگوید "انجام ندهید"
پس به ۳ دلیل آیه "فانتهوا" بهمعنای پذیرش نهی و منع حضرت هست
📒مدلولات التزامی این فراز آیه نیز از این قرار است:
پیامبر محور تشریع است به قول و فعل او استناد کنید نه به امور دیگر
قول و فعل او سند است حجت است صحیح و مورد تایید ماست (خداوند)
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_قاعده_شناسی
🌷🎁شناسنامه قواعد🎁🌷
📒قاعده دفع المفسده
📚قالبی کاربردی برای قاعده شناسی👆👆 مهارت تحلیل و بررسی ابعاد یک قاعده و شفاف سازی انها و تطبیق آن در مسائل فقهی
این مورد بعنوان یک نمونه است
📣البته مولفه ها و ابعاد دیگری نیز برای بررسی و تحلیل یک قاعده نیز وجود دارد.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#بزرگداشت
#علامه_طباطبایی
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد.
┄┅══☘🌷☘══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
FeghNezamSaz.mp3
30.17M
🎧 صوت کامل همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔍با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_نحوی
#مهارت_معنی_شناسی
#مهارت_ادات_شناسی
#لو_شرطیه
#ترجمه_بلاغی
📚لو اقسامی دارد که غالبا شرطیه امتناعیه است.
📣نکته جالب اینکه در ترجمه فارسی میتوان معادل آنرا تعبیر "فرض میشود" دانست.
📒یک نمونه را در حدیث
"لو أمرت أحدا أن يسجد لأحد لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها" ببینید
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
"اگر قرار باشد کسی بر کسی سجده کند، هر آینه من امر می کردم که زن بر شوهر خود سجده کند."
🔍دقت عالمانه با رویکرد نحوی در روایت پاسخ قضاوت عجولانه درباره احکام اسلام درباره زنان را می دهد طبق قواعد نحوی کلمه "لو" در روایت شریف، شرطیه امتناعیه است و در فارسی معادل آن کلمه "فرض میشود" یعنی اگر جائز می بود که انسانی بر انسانی سجده کند، هر آیینه من امر میکردم که زن شوهرش را سجده کند که جائز نیست عبادت و سجده هیچ بشری بر بشر دیگر
بدون شک هدف از این جمله مبالغه در احترام است و این مبالغه در احترام به شوهر بخاطر فوائد بیشماری است که بر آن مترتب است.(مدل رابطه عاطفی همسران از دیدگاه اسلام ص 31)
https://iranthinktanks.com/model-of-emotional-relationships-in-a-healthy-family/
اگر کسی در این روایت دقت نکند چه بسا که به حضرت سخنی نسبت دهد که ایشان نفرمودهاند و نتیجه بگیرد اسلام چه ظلمی به زن کرده است.😳
شاید برای برخی تازه باشد که اسلام شبیه به این تعبیر را برای مرد نیز دارد.👇
" انّ اکرمکم عند اللّه اشّدّکم اکراما لحلائلهم"
محترمترین مرد نزد خداوند، کسی است که بیشترین احترام را به همسر خود می گذارد.🌷
نمونه های دیگر:
لو دنوت انمله لاحترقت
لولا التقی لکنت ادهی العرب
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغت_شناسی
#مهارت_فرق_شناسی
📚فرق بین خشیت و خوف
سبک زندگی اسلامی/ تمدنسازی اسلامی/ راهبردها
⁉️چگونه به هدف بلندی چون رضوان الله در زندگی خدامحور برسم؟
⁉️ رضوان الهی را چگونه کسب کنم؟
⁉️ راهکار وصول به مقام رضوان چیست؟
پاسخ را در این آیه شریفه ببینیم
📖در آیه ۸ سوره بینه می فرماید :
"جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ"
فراز آخر آیه میتواند بعنوان یک راهبرد برای رسیدن به این مقام منیع مطرح باشد
خشیت از پروردگار حس کوچک یافتن خود، در برابر یک موجود عظیم است.
"خشیت" به تعبیر المیزان،
تأثّر قلبی بگونه ای که موجب نگرانی و اضطراب شود است و این انفعال اگر از غیر خدا باشد، رذیله است و در مقام ادراک این انفعال تحقق می یابد و شیئ مخیف یک امر معنوی است
اما "خوف" تأثّر از مکروه در مقام عمل است و با آماده کردن وسائل و حالات مبارزه و دفع شر بوجود میآید یعنی یک واکنش رفتاری است و رذیلت به حساب نمیآید.
راه رسیدن به رضای خدا و مقام منیع رضوان الهی👇
حس هیچ و پوچ و نیست دیدن خود در برابر خداوند عظیم لایتناهی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_بلاغی
#مهارت_ابزارشناسی_بلاغی
(کشف ابزارهای بلاغی)
📚مهارت کنایه یابی
📘آیا میدانید در تفسیر بی بدیل المیزان ۵۴۲ بار کلیدواژه "کنایه" بکار برده شده است.⁉️😳
آیا میدانید در تفسیر بی بدیل المیزان نام ابزار تاثیرگذار بیانی "استعاره" ۱۵۲ بار به میان آمده است.⁉️
آیا میدانید تفسیر بی بدیل المیزان، ابزار تاثیرگذار بیانی "مجاز" را ۳۷۸ مرتبه در قرآن کشف کرده است. ⁉️
و کلیدواژه های بیشمار دیگر بلاغی که در این تفسیر چشم را می نوازد.😌
📣با این حساب میتوان این تفسیر را یک تفسیر بلاغی برای قرآن کریم دانست.
👇یک نمونه کنایه یابی👇
📖"وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً "
اولین صفتی که برای عباد الرحمن
آورده میشود
که شاید مهمترین صفت یا یکی از مهمترین صفات آنها باشد
الذین یمشون علی الارض هونا
کنایه از چیست؟
کنایه از صفت است
طبق تفسیر شریف المیزان
کنایه از خواری در نفس و خود را کوچک دیدن در برابر خداوند و تواضع در برابر مردم و همنشینی با آنها و اینکه تکبر و خودبرتربینی ندارد.
📣قابل توجه علاقمندان فقاهت تمدنی 👇
مهارت تحلیل بلاغی آیات و روایات
یکی از ابزارهای اصلی اجتهاد تمدنی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_نحوی
تطبیق مهارتهای نحوی در یک نمونه👇
📖«وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» (نساء 36 )
در تجزیه ترکیب این جمله چند مهارت نحوی لازم است؟⁉️
1⃣مهارت متعلقیابی:
"بالوالدین" متعلق به "احسنوا" است.
2⃣مهارت محذوفیابی:
"احسنوا" در جمله محذوف است.
3⃣مهارت رکنشناسی:
ارکان جمله، فعل و فاعل هستند.
4⃣مهارت نقشیابی:
"احسانا" مفعول مطلق تاکیدی است
5⃣مهارت جایگاه شناسی:
ترتیب اصلی جمله = "احسنوا احسانا بالوالدین"
📚المیزان ج ۴ ص ۳۵۴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚 آموزش نوین و گرافیکی ادبیات عرب
╭═ ঊঈ کانون ادبیات عرب ঈঊ ═╮
🔵 @kanoon_adabiat 🔵
╰═ঊঈ آموزش گرافیکی ادبیات ঈঊ═╯