#اطلاعیه
نشست پژوهشی با موضوع:
کاربردی سازی پژوهش در سبک زندگی
🔸ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن رفعتی زاده
🔸زمان: پنجشنبه|ساعت ۷
🔸مسجد مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل (س)
🔴 @pajoheshmojtama
#اجتهاد_الگوریتمی
#اجتهاد_تمدنی
از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب اجتهاد🙏
📣اگر فقاهت موجود بخواهد از انزوای کنونی به درون جامعه و متن زندگی مردم کشیده شود،
پیشنهاد میشود
این تغییرات بنیادین را در خود ایجاد کند:👇👇👇
1. قبل از حدیث محور بودن، قرآن محور باشد (استفاده از قرآن در استنباط کنونی احکام شرعی کمرنگ است.)
2. آمار آیات الاحکام از ۵۰۰ آیه به ۶۶۶۶ آیه (یا ۶۳۲۶ طبق اختلاف) تغییر دامنه بدهد.
3. به همین جهت رویکرد تفسیری در استنباط تقویت شود.
4. از فقه فردی نه به فقه جمعی و اجتماعی بلکه به فقه فرایندی (= فقه ساختارها) تغییر گستره بدهد تا بتواند توضیح المسائل تمدنی تحویل جامعه و سازمانها و نهادهای مختلف بدهد.
5. هر مجتهد مراحل و الگوریتم اجتهاد خود را شفاف سازی کند تا از مزایای آن بهرهمند شود که در مطالب گذشته به این مزایا اشاره شد.
6. متن آموزشی اصول فقه تمدنی تدوین و تدریس شود.
7. برخی روشها و مهارتهای اجتهاد بروزرسانی و توسعه داده شود.
8. کار گروهی و شبکه سازی مجتهدین محقق شود.
9. نگاه شبکه ای و نگرش سیستمی به دین تقویت شود.
10. از صرف وقت در مسائل که اتفاق نمی افتد به پرداختن به مسائل کاربردی مستحدثه عدول کند.
۱۱.در روشهای موضوع شناسی توسعه داده شود.
۱۲.نیازشناسی واقعی از سطح زندگی مردم انجام شود و مسائل مورد بحث در درس خارج تغییر کند
۱۳.آموزش اجتهاد و تربیت مجتهد با رویکرد روشمند و متمرکز و مهارت محور مورد توجه ویژه قرار گیرد.
و ...
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#نشست_ پژوهشی
#هفته_پژوهش۱۴۰۱
🌼 هفته پژوهش مبارک 🌼
📝 موضوع : تبیین اهمیت تحقیق و پژوهش در مسیر رشد علمی و عملی طلاب
🎤 استاد : حجت الاسلام رفعتی زاده
⏰ زمان : سه شنبه 29 آذر 1401 ساعت 12:30
🕌 مکان : مدرس پایین(سرداب)
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مبارکه امام صادق (علیه السلام)
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغوی
#مهارتهای_نحوی
#مهارت_ترجمه_بلاغی
#مهارتهای_تفسیری
🌸📚تفسیر ذکر شریف "لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" 🎁🌺
📒معنای "حول" طبق آنچه در کتاب شریف مفردات راغب آمده است بمعنای "تغییر" است.
حال در اینجا سئوال اینست که معنای "باء جاره" در این ذکر چیست؟
🔍برای کشف گمشده خود باید سری به روایات و موارد کاربرد این ذکر بزنیم🏃♂
📜در روایتی دارد:
"يا سفيان إذا حزنك أمر من سلطان أو غيره- فأكثر من لا حول و لا قوة إلا بالله- فإنها مفتاح الفرج و كنز من كنوز الجنة" المیزان ج ۱۲ ص ۳۷
📜در روایت دوم آمده است:
"و في البصائر، بإسناده عن جابر عن أبي جعفر (ع) قال: إن اسم الله الأعظم على ثلاث و سبعين حرفا- و إنما كان عند آصف منها حرف واحد- فتكلم به فخسف بالأرض ما بينه و بين سرير بلقيس- ثم تناول السرير بيده ثم عادت الأرض كما كانت- أسرع من طرفة عين، و عندنا نحن من الاسم اثنان و سبعون حرفا، و حرف عند الله استأثر به في علم الغيب عنده- و لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم" المیزان ج ۱۵ ص ۳۷۰
✅معنای ذکر در اینجا درباره اهلبیت علیهم السلام چنین میشود یعنی اگر ما قدرتی داریم علمی داریم خداوند عالم به ما داده واگر علم یک حرف خاص را به ما نداده باز هم اختیارش دست خداست.
همه چیز داشتن نداشتن دانستن ندانستن بدست خداست.🤲
هرکس هر نیرویی که دارد هر انرژی که دارد هر تحولی که در عالم رخ می دهد به خواست خداست.
📒حال معنای باء جاره در این ذکر چیست؟
چند احتمال وجود دارد:⁉️
1️⃣معنای "من" اگر چه متناسب می نماید و معنای جمله چنین میشود که "همه نیروها و تحولات از سرچشمه حیات و فیض نشات می گیرد" ولی اگر مراد این می بود باید مولی قرینه بیان می کرد تازه خب می فرمود "لا قوه الا من الله" چرا گفتند "الا بالله"
2️⃣معنای "استعانت" مراد باشد یعنی هر حرکت و تحول و نیرویی در عالم هست از خداوند کمک گرفته است.
این معنی دو اشکال دارد:😔
۱.معنای مجازی قرینه میخواهد و دلیل که ظاهرا نداریم.
۲.بوی شرک خفی می دهد در صورتیکه جمله حوقله میخواهد توحید صرف را بگوید شرک بدین گونه است که در استعانت ما یک معین داریم و یک مستعین و این یعنی دو نفر داریم و توحید میخواهد بگوید همه چیز یعنی یک نفر و آن خداست.
3️⃣معنای باء در اینجا "الصاق" است.
یعنی خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست یعنی نه اینکه خدا علت آنست و از دور دارد تاثیر میگذارد(مفاد معنای من) بلکه در همانجا در حین تغییر و اعمال نیرو در هر موجودی حاضر است و دارد تاثیر میگذارد.✅
شاید مراد قائلین به وحدت وجود همین معنی باشد، اگر تقریر این باشد ظاهرا قواعد تفسیری و نحوی در این جمله موافق با آنست.
این معنی دو موید دارد: 👇
۱. معنای تفسیری کاملا با آن تناسب دارد و منطبق است.
۲.اینکه معنای اصلی و حقیقی باء همین است و نیاز به قرینه ندارد از طرفی ظاهرا هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.
لذا ترجمه جمله حوقله این چنین میشود:👇👇
🌸*خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست.*🌸☘🌴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_بلاغی
🛠#مهارت_ابزارشناسی_بلاغی
📣📘حصر،
یکی از ابزارهای پردازش معنی است
که نتیجه آن در نفی حکم از غیر موضوع خود بروز پیدا میکند که در آیات و روایات فراوان کاربرد دارد.
ناگفته نماند که حصر دو گونه است حقیقی و اضافی
🌺در مثالهای زیر آیا ادوات حصر دلالت بر حصر دارد؟ مفهوم دارد؟ ⁉️
۱.لا تعاد الصلاه الا من خمس
۲.بل یداه مبسوطتان
۳.الحمدلله رب العالمین
۴.انما الاعمال بالنیات
۵. ایاک نعبد
✅ادواتی که دلالت بر حصر دارد(مفهوم دارد)
۱.تعریف مسند الیه (فقط مبتدا) به لام استغراق 👆مثال شماره ۳
۲.تعریف مسند به لام
۳.الا استثناء 👆مثال شماره ۱
۴.انّما 👆مثال شماره ۴
۵.تقدیم معمول بر عامل👆مثال شماره ۵
۶.بل اضراب بمعنای ردع و ابطال
👆مثال شماره ۲
✅ادواتی که دلالت بر حصر ندارد
۱.تقدیم خبر بر مبتدا
۲.انواع دیگر بل
📚منبع:
۱.کفایه الاصول/بحث مفهوم حصر
۲.شرح عنایه الاصول بر کفایه الاصول
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#قواعد_کاربردی_اجتهاد
📣چگونه میتوان از یک علم خروجی گرفت؟
آیا راهی وجود دارد که انسان بر یک علم تسلط کامل داشته باشد؟
از چه طریقی میتوان این نگاه کلان خروجی محور را بدست آورد؟
✅به نظر میرسد
خروجی هر علم
📚 مهارتهای کاربردی و
📚قواعد کاربردی است
که توسط آنها هدف از علم مربوطه حاصل می شود.
🔍ابتدا باید قواعد کامل علوم پایه
را بازشناسی و بررسی کرد
سپس قواعد کاربردی آنرا استخراج نمود.
⁉️تعداد قواعد علم اصول چند تاست؟⁉️
📘از منابع ذیل می توانید
💎🔭🛠قواعد اصولی🔬🔑🗝💎
را بصورت کامل و تقریبا شفاف دریافت کنید 👇👇👇
(البته ناگفته نماند که قالب پیشنهادی برای مهارت قاعده شناسی بصورت کامل در این منابع اجرا نشده است ولی از جهت جامعیت و سهل الوصول بودن قابل استفاده است.
نمونه ای از قالب پیشنهادی مهارت قاعده شناسی اصولی در گذشته تقدیم دوستان گردیده است.)
👇👇👇👇
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
القواعدالاصولیه و الفقهیه علی مذهب الامامیه.pdf
280K
#مهارت_منبع_شناسی
✅فهرست قواعد اصولی و فقهی
✅عناوین 92 قاعده اصولی ✅عناوین 107 قاعده فقهی ✅مولف: آیه الله مشکینی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قواعد اُصول الفقه على مذهب الإمامية.pdf
1.31M
#مهارت_منبع_شناسی
✅78 قاعده اصولی
✅ همراه با تطبیقات
✅تالیف: زیر نظر آیه الله مومن
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
16.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣رابطه تمدن سازی و معماری اسلامی
✅خانه حیاط دار💐
آپارتمان؛ مانعی جدّی بر سر راه تحقق تمدن اسلامی
از مضرات "آپارتمان" و فوائد "دار واسعه":
🔶 معیار و ملاک اصلی تعالیم انبیاء در ساخت مسکن چیست❓
♻️ برخی از مضرات آپارتمان:
1⃣ حداقلی شدن صله رحم و مهمانی ها.
2⃣ ضیق شدن محیط بازی کودکان (و در نتیجه: چالش در شخصیت کودکان و نسل آینده)
♻️ برخی از فوائد دار واسعه (خانه وسیع حیاط دار):
1⃣ افزایش تولید برخی اقلام مصرفی خانواده. (سبزی، میوه، مرغ و تخم مرغ و...)
2⃣ کاهش تولید زباله و پسماند = کاهش هزینه های شهری.
3⃣ خنک تر شدن + مطبوع تر شدنِ فضای اطراف خانه. (با کاشت درختان)
4⃣ ایجاد آرامش و کاهش عصبانیت ها (با کاشت ریاحین و گیاهان معطر)
⛔️ مانع اصلیِ ساخت دار واسعه:
گرانی و احتکار زمین توسط دولت و وزارت مسکن!
✅ راهکار اصلی:
اجرای قانون مترقّی احیاء موات (رایگان کردن زمین و...)
#اصلاح_الگوی_معماری
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#دارواسعه
#حیاط_یعنی_حیات
#معماری_سلامت
@buar12
@meamar_313
#قواعد_اجتهاد
#مهارت_قاعده_شناسی
✅آمار قواعد در کتاب دروس علامه شهید سیدمحمدباقر صدر و کتاب جواهر الکلام 👇👇👇
📒مجموعا ۳۲۲ بار کلیدواژه "قاعده" در حلقات شهید صدر بکار رفته است.
📚کلیدواژه "قاعده" در کتاب بی نظیر جواهر الکلام ۱۸۰۷ مرتبه فراوانی دارد.
🌺البته کلیدواژه "القواعد" نیز آمار قابل ملاحظه ای در این کتاب معتبر فقهی دارد (حدود ۸۰۰ مورد)
💐همه این آمارها بر این نکته دلالت دارد که محتوای اصلی فقه و اصول و بقیه علوم پایه اجتهاد و یا حداقل یکی از اصلی ترین مطالب، قواعد است.🙏
📣لذا میطلبد دوستان تمرکز بیشتری بر روی قواعد هر علم بخصوص قواعد کاربردی آن داشته باشند تا بتوان از این تلاشها خروجی گرفت.🌺
طبق مطالب گذشته کانال، مهارت قاعده شناسی یکی از مهارتهای اصولی نیز هست که باید مولفه های هر قاعده بصورت شفاف استخراج شود.در گذشته یک نمونه ارائه شد. لینک مطلب 👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/256
🌷🌷🌷🌺🌺🌺💐💐💐
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
base.apk
10.48M
📲 دانلود «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»
🔺مطالعه رایگان همه کتب استاد / جستجو در متن و فهرست کتابها / سخنرانیها / کتابهای صوتی از آثار استاد / دورههای آنلاین سیر مطالعاتی / امکان یادداشت برداری و ...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چالش فقه حقوق شهروندی، مسائل غیرمسلمانان، غیرشیعیان و زنان است/ در فقه حقوق شهروندی، نباید نگاه حداکثری داشت
✔️استاد مهدی مهریزی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹مسئلههای فقه حقوق شهروندی جدید است و شاید یک درصد کمی از آن در فقه سنتی باشد و بیشتر مطالب آن باید در مطالعات جدیدی که در حوزههای حقوق صورتگرفته، استفتا و جمع شود.
🔸ما اگر فقه را باور کنیم و بپذیریم که فقه دایره کمی را شامل میشود، قاعدتاً پرداختن به فقه حقوق شهروندی به حداقل میرسد. پس هر چه ما دایره فقه را گسترده ببینیم این مقوله به همان اندازه وسیع میشود، لکن دایره آن خیلی کم است.
🔹با درنظرگرفتن فقه حداقلی، روشن میشود که بسیاری از این مسائل، مسائلی عقلایی است؛ چون لازم نیست آنها را از منظر یک فقیه و با مبانی خاص در نظر بگیریم، اینها مسائلی است که عقلای عالم هر چه به آن رسیدند ما هم میتوانیم آن را مبنای عمل قرار دهیم. نهایتاً ما در حوزه فقه شهروندی که یک امر کاملاً عقلایی است یک ایدههایی را میتوانیم از دین بگیریم که عمدتاً این ایدهها جنبههای سلبی و نه ایجابی دارد. ولی بقیه آن، خود آن چیزی است که عقلا به آن رسیدند.
🔸اگر بر اساس فقه سنتی و رایج بخواهیم به فقه و حقوق شهروندی بپردازیم در سه حوزه، محدودیتهای جدی داریم که تأثیرگذار است؛ حوزه غیر مسلمانان، حوزه غیرشیعیان و حوزه مسائل جنسیتی... ما در واقع «نه»ها را از آموزههای دینی میگیریم. ایجابیات آن را خود عقلا، قانونگذاران و حقوقدانان بشری تأمین میکنند.
👈 این گفتگو را ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=69214
🆔 https://eitaa.com/ijtihad