eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
506 دنبال‌کننده
184 عکس
20 ویدیو
53 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
تند خوانی.pdf
154.5K
🎁طبق درخواست برخی از احبه اساتید یکی از اعزه اساتید زحمت کشیدند فایل تایپ شده 🌷هنر تندخوانی🌷 را ارسال کردند. توضیحات در مطلب بالا آمده است.👆 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
جناس.pdf
605.2K
🎁ابزار جناس پی دی اف خدمت علاقمندان عزیز با ذکر نام منبع انتشار بلامانع است. توضیحات در مطلب بالا آمده است.👆 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از تعجیل ظهور
••••🍃•••کانال فراست••••🍃••• 📚 کتاب الگوریتم دانش اصول‌فقه 🔰آموزش روش استنباط فقهی 💹ترسیم نقشه راه اجتهاد از نقطه آغاز تا فرجام کار‌ ❇️یک دوره دانش اصول‌فقه با نگاهی آموزشی و فرایندی در دوره عمومی 🌹 🍃🌹 🌹🍃🌹 🕊•••🍃»🌹«🍃••••🕊•••🍃» 🆔https://eitaa.com/joinchat/2974941640Cf9be34874d 🆔@algoritmosol
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه شانزدهم6⃣1️⃣ 💐مهارت پانزدهم5⃣1⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 🎁مژده بخش۳: 🌺 بسته مهارتهای نحوی اجتهاد🌺 بحمدلله آغاز گردید.🙏🙏 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از طه
📢 تنوع علمی مرحوم علامه طباطبائی کم‌نظیر است ✏️ رهبر انقلاب: مرحوم علامه طباطبائی... در تنوّع دانشی انصافاً کم‌نظیر است... ایشان فقیه است، اصولی است، فیلسوف است، دارای غُور شدید در عرفان نظری است، عالِم به هیئت و ریاضیات است، عالِم برجسته‌ی تفسیر و علوم قرآنی است، شاعر است، ادیب است، در علم انساب، علم نسب، ایشان یک فرد ماهر و فعّال است... یعنی انسان یک تنوّع علمی عجیبی در ایشان مشاهده میکند. حالا مثلاً گفتم ریاضیات و هیئت؛ میدانید ــ یعنی شاید معروف است ــ که نقشه‌ی مدرسه حجّتیّه‌ی فعلی را ایشان کشیده؛ یعنی یک معمار به تمام معنا و یک معمار کامل است. ✏️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه هفدهم7⃣1️⃣ 💐مهارت شانزدهم6⃣1⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁یکی از مباحث حکم شناسی در بحث دلالت نهی بر فساد، اینست که آیا بین حکم تکلیفی (حرمت طبق نظر میرزایی نایینی و حرمت و کراهت طبق نظر آخوند خراسانی) و بین حکم وضعی (بطلان) ملازمه است؟ برخی از اساتید درس خارج قائل به تلازم نیستند اما نظر مقام معظم رهبری را در این زمینه بعنوان یک فقیه تمدنی ببینید 👇👇👇👇 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 تلازم حکم تکلیفی و وضعی از نگاه مقام معظم رهبری: 🔹 حاصل و مجمل استدلال بزرگان علم اصول این است، که می‌گویند: نهی تکلیفی در معاملات یک اعتبار و یک جعل از قِبَل مولاست، نهی وضعی هم یک اعتبار و جعل دیگر است. این دو به هم ربطی ندارند. وقتی که مولی می‌گوید: این کار را نکن، به معنای اینکه این امر حرام است، این، یک نوع نگاه به این امر و معامله است. وقتی‌ که می‌گوید: این معامله باطل است! این، یک نوع اعتبار دیگر و یک حرف دیگری است. این دو گفتار ربطی به هم ندارند. 🔸 آنچه به نظر ما می‌رسد، این است که: تفکیک این دو اعتبار از یکدیگر و احتمال این معنا که در یک معامله‌ای نهی تکلیفی یعنی مبغوضیت برای مقنّن و شارع باشد و در عین حال این معامله صحیح و ممضی و نافذ باشد، گرایش به این فکر اساساً ناشی از عدم التفات به حکم فقهی اسلامی به عنوان یک قانون جامعه و نگاه به فقه به عنوان یک دستور حکومتی است. 🔹 بله، اگر فقه برکنار از جریانات زندگی دانسته شود و گفته شود که فقه برکنار از مسائل حکومتی می‌باشد، آن وقت نگاه به فقه، نگاه غیر حکومتی است. لذا به ملزومات قانونگذاری فقهی، آن وقتی که می‌خواهد جامعه را اداره کند توجّه نمی‌شود. 🔸 اين دقّت‌های باریک‌ بینانه، این تفکیک اعتبارات از یکدیگر، اینها هم طبعاً به ذهن مبارکشان می‌رسد. در حالی که وقتی ما فقه را قاعده و مبنای قانونگذاری در جامعه می‌دانیم، دیگر این حرف معنی ندارد. 🔹 وقتی قانونگذار به یک معامله‌ای که می‌خواهد انجام بگیرد، نگاه می‌کند و می‌بیند وقتی اثر این معامله که همان نقل و انتقال است، تحقّق پیدا بکند، زیان‌هایی متوجه جامعه می‌شود و جامعه ضربه می‌خورد، در اینجا می‌گوید: این معامله ممنوعٌ (مثل همۀ ممنوعات و محرّمات)، می‌گوید: این کار ممنوع است. 🔸 اينكه ما بگوئیم: معامله ممنوع و حرام است و مجازات دارد، لکن در عین حال همان اثری که مفسده ناشی از آن می‌شد، آن اثر هم در خارج تحقّق دارد! این قانونگذاری عقلائی نیست. این، مطلقاً قابل قبول نیست. 🔹 علّت حکم تحریمی، وجود مفسده‌ای است که در این معامله است، بما لها من الأثر، بما لها من المحتوی. از این جهت این معامله را تحریم کرده‌اند. 🔺 بنابراین، تفکیک بین تحریم معامله و در عین حال مجاز بودن محتوای این معامله و اثر این معامله، معقول نیست. 📚 برگرفته از درس خارج فقه مقام معظم (تنظیم توسط آقای محمودپور از طلاب محترم پایه هفتم شهیدین) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
✅ استاد جواد : با اجتهاد، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو می‌افتد 🔹اگر طلبه از وقتش را صرف کند و تطبیقاتی در کنارش داشته باشد، ادعا می‌کنم از نظر فقهی از دیگران جلوتر است. 🔹 رسیدن به رشد تفکر فقهی، منهج‌شناسی و مدل‌سازی روش فکری فقیهان بزرگ است. 🔹بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، فقهی کردم و از این کار به دست آمده است. 🔹 نسبت به دیدگاه‌های فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیت‌الله ، حضرت ، مرحوم و شهید ، مدل‌شناسی و منهج‌شناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است. متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/7/marvi 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
تحلیل روشمند خیارات 4.pdf
211.2K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه چهارم @y_talabegi
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
کفایه2. اجتماع امر و نهی.pdf
1.14M
📌 یادداشتهایی بر کفایه 🔹 کفایه ۲، مبحث اجتماع امر و نهی ➕ شرح مطالب ➕ اشاره به مراحل و روش‌های حل مساله در کفایه ➕ ارجاع به منابع برای تکمیل بحث ➕ تحلیل متن با ارجاع ضمائر @y_talabegi
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🎁یک سئوال تا حالا به این فکر کردید که 🤔 تعبیر «رد الفرع الی الاصل» که بعضی اجتهاد را به آن تعریف کرده‌اند به چه مهارت‌هایی از مهارت‌های اجتهاد اشاره دارد؟⁉️ رد الفرع الی الاصل یعنی 1⃣مهارت فرض پردازی(تفریع فروع) که از طریق تحلیل موضوع و با در نظر گرفتن قیود مختلف در شرایط متعدد بدست می‌آید مانند فرض پردازی امام جواد علیه السلام در جواب یحیی ابن اکثم در سئوال حج از کلمه «فرع» استفاده می‌شود و بالوجدان می دانیم مسائل بحسب شرایط و افراد مختلف می‌شود. 2⃣مهارت قاعده شناسی ۱۲ مولفه دارد نمونه آن در کانال بارگذاری شده است.👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/256 از کلمه «الاصل» استفاده می‌شود. 3⃣مهارت مجری شناسی اگر مجرای هر اصل و قاعده‌ای را بصورت دقیق بدانیم میتوانیم درباره‌ی این که مورد مصداق چه قاعده‌ای است نظر بدهیم 4⃣مهارت مصداق شناسی هر یک از مصادیق و مسائل مستحدثه را به قواعد پایه بتواند برگرداند و در حقیقت بگوید این مورد تحت چه عنوان فقهی مندرج می‌شود. 5⃣مهارت موضوع شناسی موضوع باید با روش تحلیل مفهومی و تعریف، جنس و فصلی برای آن کشف شود تا به سمت استخراج حکم قضیه حرکت کنیم. 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅🎁💎فهرست کامل مهارتهای فقهی💎 ✅همه مهارتهای فقهی در یک نگاه (دقت کنید منظور مهارتهای فقهی است نه مهارتهای اجتهاد) 0⃣4⃣مهارت از 0⃣3⃣1⃣ مهارت اجتهاد جواهری 📚🧮شاید برای اولین بار😳 🧐🔎اما نه برای آخرین بار 😊 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه هجدهم8⃣1️⃣ 💐مهارت هفدهم7⃣1⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 🎁یکی از مهمترین مهارتهای ادبی👇👇 مهارتی که برای مجتهد، مبلغ، محصل، مولف و مدرس از نان شب واجب تر است. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
اهمیت و تأثیرگذاری مهارت مصداق شناسی را در قالب یک نمونه ببینیم👇 سئوال: اموال غصبی که غاصب بدون رضایت از مالک گرفته است، جزو دیون میت حساب می شود یا خیر؟ مرحوم شیخ اعظم: مقتضای قاعده، اینست که جزو دیون محسوب شود. کاشف الغطا: محسوب نمی‌شود و حقوق مالی ورثه مقدم است. هرچند اسم دین بر آن اطلاق شود ولی انصراف به این نوع دیون ندارد. 📘مکاسب ج ۲ ص ۱۹۸ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
201210_003.mp3
19.83M
🔊 ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ ⇦• ⇦• 🌀 موضوع: روش حل مسئله فقهی 🎙 ارائه: استاد مهدی زمانی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد) 🕌 محل ارائه بحث: حوزه علمیه سلیمانیه مشهد 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
⇦• ⇦• 📚 عنوان کتاب: رهیافتی نو به مقاصد شریعت در استنباط فقهی 📝 نویسنده: حامد فلاحتی 📌 ناشر : انتشارات حوزه علمیه خراسان 🗓 تاریخ نشر: 1401 🔖 توضیحات: ... 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از اجتهاد
🔖بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی 🔻فرآیند تصویب قانون اساسی به روایت آیت‌الله مکارم شیرازی 🔻می‌شود قانون اساسی بر اساس فقه اسلامی را نوشت/ جواد حبیبی‌‌تبار 🔻ضرورتی برای بازنگری قانون اساسی وجود ندارد/ محمدمهدی شب‌زنده‌دار 🔻نیازمند بازنگری اقتصادی در قانون اساسی هستیم/ محسن اسماعیلی 🔻شهید بهشتی و حقوق ملت در قانون اساسی/ سید جواد ورعی 🔻اصل ولایت فقیه در قانون اساسی یک مطالبه عمومی بود/ سید جواد ورعی 🔻برخی جملات شهید صدر بدون تغییر در قانون اساسی آمده است/ سید محمدمهدی غمامی 🔻با گذشت چهل سال، هنوز اسناد پشتیبان قانون اساسی تدوین نشده است/ علی‌اکبر نوایی 🔻تأملی در بازخوانی قانون اساسی/ حسین جوان آراسته 🔻ظرفیت‌های قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی/ حسین جوان آراسته 🔻نگاه حقوقی یا فقهی صرف داشتن به قانون اساسی موجب خطا می‌شود/ حسین جوان آراسته 🔻شرح فقهی اصول اول تا هشتم قانون اساسی/ عباس کعبی 🔻مبانی آرمان‌گرایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ محمد فلاح 🔻حاکمیت قانون و احکام حکومتی در قانون اساسی/ مسعود راعی 🔻ماجرای گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی؛ افسانه‌زدایی از یک باور رایج/ محسن طاهری 🔻پیام اصلی نامه امام خمینی به اعضای شورای بازنگری قانون اساسی چه بود؟/ محمدکاظم تقوی 🔻ضرورت‌ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی/ سید احسان رفیعی علوی، ابوالحسن حسنی ، محمدجواد تاکی، مجید رجبی، محمد متقیان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅ اقسام حقوق از نظر فقهی در بحث مرزشناسی بین مفاهیم مشابه حکم، فرق بین سه اصطلاح حق و ملک و حکم بیان می‌شود و اقسام حقوق مطلب کاربردی خواهد بود 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی چه می گوید؟! 👌 نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی با غرض کمک فکری گسترده به انقلاب اسلامی تشکیل شده است. این نمایشگاه تخصصی، مجموعه ای از نظریات فقهی مسئله محور را در مقایسه با مفاهیم پوزیتویستی معرفی نموده و آنها در قالب نه دسته بزرگ طبقه بندی نموده است. گزارشی اجمالی از شبکه مفاهیم پایه این نظریات کاربردی را در ادامه می خوانیم: ۱- فقه المکاسب چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5934 ۲- فقه التزکیه چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5946 ۳- فقه البیان چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5936 ۴- فقه العبرة چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5935 ۵- فقه النظم چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5944 ۶- فقه الفرقان چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5945 ۷- فقه الامام چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5953 ۸- فقه العلم چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5948 ۹- فقه نفی سبیل چه می گوید؟! https://eitaa.com/olgou4/5956 نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت - یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
بحث مفاهیم در اصول فقه یکی از مباحث کاربردی اصول موجود است حال جایگاه طرح این بحث کجاست؟ آیا مفاهیم جزو دلالت لفظیه است یا عقلیه؟ از آنجایی که مفاهیم جزو دلالت التزامی الفاظ هست و دلالت التزامی جزو دلالت لفظیه محسوب میشود جایگاه بحث مفاهیم، مباحث الفاظ یا قواعد لفظیه است نه مباحث عقلی بنابراین آنچه در تمهید القواعد آمده است که وصایا وقف نذور ایمان جزو مصادیق مفهوم شمرده می شود نادرست خواهد بود. چرا که در این عقود و ایقاعات به دلیل عقلی فهمیده می‌شود که وقتی باغ برای گروهی وقف شد دیگر گویا چیزی نیست که برای دیگران بخواهد وقف شود. ص ۱۰۷ کفایه سه جلدی 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه نوزدهم9⃣1️⃣ 💐مهارت هجدهم8⃣1⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅مهارتهای کلان اجتهاد در سیر مطالعاتی تحقیقاتی یک مجتهد برای تحصیل ملکه اجتهاد کدام مولفه اولویت دارد؟ اجتهادپژوه باید بین این مهارتهای کلان اجتهاد ترتیب را مشخص کند: 1) قرآن‌شناسی (قواعدتفسیری بخصوص آیات الاحکام) 2) حدیث‌شناسی (راوی‌شناسی و متن‌شناسی/رجال و فقه الحدیث) 3) عقل‌شناسی (قواعد قطعیه عقلی) 4) عرف‌شناسی (مکلف‌شناسی/بناء عقلا و فهم عرف) 5) قول‌شناسی (اجماع و شهرت/نظریه‌شناسی) 6) قاعده‌شناسی 1 (قواعد کاربردی اصولی) 7) قاعده‌شناسی 2 (قواعد کاربردی فقهی) 8) قاعده‌شناسی 3 (قواعد کاربردی ادبی) 9) ملاک‌شناسی (مقاصدالشریعه و ملاکات احکام/دین‌شناسی) 10) روندشناسی (تاریخ فقه عامه و خاصه) 11) مصداق‌شناسی (رد الفرع الی الاصل) ۱۲) روش‌شناسی (شیوه ها و مراحل استنباط فقها و مهارتهای اجتهاد) (لازم به ذکر است که مقصد و مقصود جویندگان اجتهاد همین مهارتهاست لذا ادعا می شود هرکس در این مهارتها تسلط داشته باشد، مجتهد است.) ✅به نظر شما ترتیب بین این مهارتها چگونه است؟ به کدام دلیل؟ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از طه
🔰حوزه و دانشگاه باید حرف تازه داشته باشند نه اینکه مقلد و مصرف کننده باشند 🔻تا علم حوزه با دین حوزویان عقال نشود مشکل داریم. تا علم دانشگاه با ایمان دانشگاهیها عقال نشود مشکل داریم پژوهش یعنی این، نه پژوهش یعنی فهمیدن. چه کسی نوشته؟ چه کسی حاشیه نوشته؟ چه کسی بالا کرده چه کسی پایین کرده؟ فرمود «بالعقل» این حرفها بوسیدنی نیست؟ ما اگر حرم میرویم در و دیوار را میبوسیم برای این حرفهای تازه است. ما خیال میکنیم حوزه برای ما کافی است، دانشگاه برای ما کافی است. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://news.hozehkh.com/2023/12/18/12773/ 🏴خبرگزاری حوزه علمیه خراسان ⚫️ @news_howzehkh
🔔عضویت در اولین🔔 پایگاه رسمی علوم انسانی اسلامی کشور 1️⃣ آخرین تحولات پیشرفت علوم انسانی اسلامی در حوزه علمیه و دانشگاه 2️⃣ آخرین اخبار ناظر به انتصابات، نشست‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی علوم انسانی اسلامی 3️⃣ یادداشت‌های علمی-تحلیلی وقایع روز بر اساس علوم انسانی اسلامی 4️⃣ گزارش‌های خبری-تحلیلی از وقایع روز کشور ‌ 5️⃣ گزارش از مهمترین مباحث فقه‌های تخصصی دروس اساتید خارج حوزه علمیه 6️⃣ اخبار فراخوان‌های علمی و جذب نهادهای حوزوی و دانشگاهی کشور 7️⃣ مصاحبه با اساتید و مسئولین کشور در خصوص مسائل علمی و اجرایی روز 8️⃣ عضویت در شبکه علوم انسانی اسلامی کشور 👇 http://eitaa.com/joinchat/2820276226C05222c1576