eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
505 دنبال‌کننده
184 عکس
20 ویدیو
53 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
صاحب کفایه در بررسی ادله برائت در دلیل عقل می‌گوید مصالح و مفاسد (مناطات احکام) ملازم نفع و ضرر نیستند بلکه گاهی ممکن است مفسده داشته باشد اما ضرر نداشته باشد ضرری که قاعده وجوب دفع ضرر محتمل شامل می شود، ضرر دنیوی است که اثر عقلایی بر آن بار نشود. بنابراین گاهی مصلحه است اما منفعت نیست و گاهی نیز منفعت هم هست گاهی مفسده هست اما ضرر گاهی هست و گاهی وجود ندارد. به تعبیر دیگر این ملازمه بنحو موجبه کلیه برقرار نیست بلکه بنحو موجبه جزئیه است. کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۲ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه سی ام 0⃣3⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
⚡️ کتاب «روش شناسی اجتهاد» اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 🔶 از جمله حوزه‌های تمحض استاد ابوالقاسم علیدوست حوزه فلسفه فقه است که آثاری چون «فقه و عقل»، «فقه و عرف»، «فقه و مصلحت» و تعداد زیادی مقاله علمی پژوهشی مرتبط حاصل آن است؛ آثاری که به نحو شایسته مورد توجه جوامع علمی بوده و در بسیاری از جشنواره‌های کشوری چون کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه دارای رتبه برتر شده است. 📍 مشروح این گزارش را اینجا مطالعه کنید. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅دقت در ظرافت معنایی این روایت را ترجمه کنید قال امیرالمومنین علیه السلام «إِنْ أَرَدْتُمْ عَيْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاةَ يَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ الظِّلَّ يَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى يَوْمَ الضَّلَالَةِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ كَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِي الْمِيزَانِ.» جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 41 نکته 1⃣: (قانون جایگزینی) فرمود ادرسوا نه اقرئوا و نه احفظوا نکته 2⃣: «ادرسوا» در لغت به چه معناست؟ یعنی آنقدر بخوانید که اثر قرآن در دل و جان شما باقی بماند = بسیار و با تامل مستند و دلیل: مفردات راغب دَرَسَ الدّار معناه: بقي أثرها، و بقاء الأثر يقتضي انمحاءه في نفسه، فلذلك فسّر الدُّرُوسُ بالانمحاء، و كذا دَرَسَ الكتابُ، و دَرَسْتُ العلم: تناولت أثره بالحفظ، و لمّا كان تناول ذلك بمداومة القراءة عبّر عن إدامة القراءة بِالدَّرْسِ، قال تعالى: وَ دَرَسُوا ما فِيهِ‏ [الأعراف/ 169] نتیجه اینکه ترجمه های ذیل نادرست است:👇 1⃣کهنه کنید قرآن را 2⃣بخوانید قرآن را 3⃣ حفظ کنید (صرف حفظ) (البته اگر حفظ همراه با فهم باشد درست است.) 4⃣یاد بگیرید (صرف درس گرفتن) اگر درس گرفتن همراه با نشستن بر جان باشد درست است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از • نگره •
64.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 جامع ترین هوش مصنوعی پژوهشی سال 2024 قابل استفاده شد. 🔘 فیلم آموزشی نحوه استفاده به صورت نامحدود ☑️ "وب‌سایت Typeset.io یک پلتفرم جامع و نوآورانه برای پژوهشگران، دانشجویان و نویسندگان علمی است که فرایند نگارش و انتشار مقالات علمی را به شکل چشمگیری ساده و سریع می‌کند. این پلتفرم بیش از 100,000 قالب استاندارد انتشارات علمی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدون نیاز به نگرانی از تطبیق با فرمت‌های پیچیده، مقالات خود را به راحتی به مجلات معتبر ارسال کنید. ابزارهای هوشمند این سایت به شما کمک می‌کند تا استنادات دقیق و بی‌نقصی داشته باشید، نمودارها و داده‌های خود را به‌طور حرفه‌ای سازماندهی کنید و از اشتباهات رایج فرمت‌بندی دوری کنید. 🔘 در این ویدیو آموزش نحوه دسترسی به دیتابیس های گسترده جهانی را آموزش می دهد. ☑️ مرکز تحقیقات نگره https://eitaa.com/joinchat/1603338295C518df9a2bf
در مهارت ابزارشناسی لفظی بلاغی، تعداد ابزارهای علم بدیع (محسنات معنوی و لفظی) تا کنون طبق کتاب جواهر البلاغه 57 مورد اعلام شده بود. اما در کتاب علم البدیع، عبدالعزيز عتيق می‌گوید: در قرن هشتم هجری و در زمان صفی الدین حلی شاعر، فنون بدیع به 145 محسّن بدیع رسیده است؛ اما به نام آنها اشاره‌ای ندارد. بنابراین طبق این آمار تعداد ابزارهای بلاغی افرایش پیدا می‌کند. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از مهارتهای فقهی اجتهاد، مهارت نسبت سنجی بین روایات است. منظور از نسبت سنجی روابط بین دو مفهوم است که ممکن است بین دو روایت یا دو طایفه از روایات نیز برقرار باشد مانند عام و خاص مجمل و مبین مطلق و مقید حاکم و محکوم (مفسر و مفسر) وارد و مورود در بحث ادله برائت صاحب کفایه می‌گوید نسبت بین روایات احتیاط و روایات برائت عموم و خصوص است یعنی روایات احتیاط و امر (خذ بالاحتیاط و قف عند الشبهه) عام است و شامل همه شبهات می‌شود اما روایات برائت مانند (کل شیئ مطلق) خاص است و فقط شامل شبهه حکمیه تحریمیه می‌شود پس خاص بر مقدم است اما لانها نصوص و اما لاظهریتها 📚کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمودار رسائل.png
393.4K
✅فهرست کل کتاب رسائل ✅نمودار کامل کتاب رسائل در قالب روش استخوان ماهی ✅ویژه طلاب و پژوهشگران و اساتید جهت کسب نگاه کلان به این کتاب ارزشمند ✅ساختار علم اصول از منظر شیخ انصاری 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از حسین شم آبادی
✅ سی و هفتمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم 🌀مبانی مرجعیت علمی قرآن کریم از منظر دکتر صادقی تهرانی 🎙ارائه دهندگان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود طیب حسینی 👤 حجت الاسلام و المسلمین حسین شم آبادی 🎙ناقدان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده 👤 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان ✍️ دبیر علمی: 👤حجت الاسلام و المسلمین محمد فکوری 🗓 زمان: سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🏫 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی 🔗 لینک ورود به جلسه: dte.bz/quranconf ◀️ برگزارکنندگان: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حوزه خواهران ریحانه النبی اراک
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه 🗓 زمان: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
مهارت غرض‌شناسی ✅جایگزینی شیخ انصاری در بحث بیع مصحف می‌فرماید: تعبیر امام علیه السلام در روایت بیانگر جلالت شأن قرآن کریم است و اینکه بنحو عوضیت به ملکیت کسی در نخواهد آمد. پس تعبیر حضرت به «لا تشتر کتاب الله» و «کلام الله» بجای القرآن هدفمند بوده و غرض از آن عدم جواز خرید و فروش قرآن است. 📘مکاسب ج۲ ص ۱۵۷ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از اجتهاد
💢دفتر فقه معاصر و ضعف در روش تفقه ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی ✂️حوزه‌های علمیه مادامی که روش و منطق تفقه خود را ارتقاء ندهند و به سوی استنباط مکتب‌های مختلف مورد نیاز جامعه همت نگمارند، با عقلانیت ضعیف روش انتزاعی در برابر محصولات و ساختارهای غربی منفعل بوده و‌ نمی‌توانند این ساختارها را به سوی الگوی مطلوب، هدایت و راهبری کنند. به نظر‌ می‌رسد، حرکت‌هایی همچون «دفتر فقه معاصر» با همه ابتکار و نوآوری‌هایش، از آنجا که فاقد ارتقاء روش تفقه و حرکت به سوی استنباط نظام و مکتب‌های مختلف اسلام است،‌ نمی‌توان جز انفعال در مقابل هجمه تمدنی را از آن انتظار داشت. 📝 متن یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76254 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅مهارت ادات شناسی ✅اهمیت شناخت ادوات ✅ تفسیر و معنای الحمدلله اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ‌ قَالَ‌: خَرَجَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ‌ مِنَ اَلْمَسْجِدِ وَ قَدْ ضَاعَتْ دَابَّتُهُ فَقَالَ لَئِنْ رَدَّهَا اَللَّهُ عَلَيَّ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ أُتِيَ بِهَا فَقَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ‌ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ قُلْتَ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ تَسْمَعْنِي قُلْتُ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ‌. (کافی اسلامیه، ج2، ص97) یک سئوال: به نظر شما چرا حضرت به الحمد لله که به ظاهر کوتاه و ناقص در ستایش خداوند است ستایش ایده‌آل اطلاق کردند؟ نکته زیبا برخاسته از یک نکته نحوی است که ادات «ال» در «الحمد لله»، ال استغراق است. یعنی شامل همه ستایش ها و تعاریف در دنیا میشود هرکسی هر موجودی را می‌ستاید در حقیقت برمیگردد به خالق او و رازق و حیات بخش به او به به چه گل زیبایی چه دانش آموز درسخوانی چه انسان وظیفه شناسی به به چه حس مسئولیت پذیری همه و همه برمیگردد به خالق آنها زیبایی را از او گرفتند سلامتی و نعمتها را از او گرفتند پس الحمد لله بهترین سپاس و ستایش خداوند عالم است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه سی و یکم 1⃣3⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله قصد بر اینست که یک جلسه لایو «معرفی نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور» برگزار شود لذا از عموم اعزه اساتید و پژوهشگران و طلاب مجد جویندگان اجتهاد جواهری و تمدنی تقاضا میشود اگر در باب مهارتهای اجتهاد و محتوای کانال کارورزی اجتهاد تمدنی هرگونه سئوال و ابهام و اشکالی هست در شخصی به بنده اعلام بفرمایند لطفا در راستای پیشرفت به سمت تمدن‌سازی اسلامی در این نظرسنجی و ارزیابی مشارکت فرموده؛ نظرات ارزشمند خود را نفیا و اثباتا اعلام بفرمایید با کمال تشکر دعاگوی همه خدمتگزاران به شریعت غراء سید حسن رفعتی زاده عفی عنه 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد بحمد الله اولین اثر مکتوب مهارتهای اجتهاد یعنی مقاله مهارتهای صرفی نحوی اجتهاد (مهارتهای اجتهاد شماره ۱) در مجله در مسیر اجتهاد مدرسه نواب بصورت دیجیتال منتشر شد و نسخه چاپی آن بزودی به انتشار خواهد رسید ان شاء الله برای مشاهده نسحه آنلاین مقاله در نشریه روی لینک زیر کلیک کنید:👇 https://dmi.journals.hozehkh.com/article_655.html 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
الزامات و مهارتهای اجتهاد از منظر باب مدینه علم النبی علیهما السلام حضزت در این روایت جامع و زیبا به ۱۱ مهارت اشاره دارند 👇 ‏قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام لِقَاضٍ: هَلْ تَعْرِفُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ قَالَ لَا قَالَ فَهَلْ أَشْرَفْتَ عَلَى مُرَادِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَمْثَالِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا قَالَ إِذاً هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ وَ الْمُفْتِي يَحْتَاجُ إِلَى مَعْرِفَةِ مَعَانِي الْقُرْآنِ وَ حَقَائِقِ السُّنَنِ وَ بَوَاطِنِ الْإِشَارَاتِ وَ الْآدَابِ وَ الْإِجْمَاعِ وَ الِاخْتِلَافِ وَ الِاطِّلَاعِ عَلَى أُصُولِ مَا أَجْمَعُوا عَلَيْهِ وَ مَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ثُمَّ حُسْنِ الِاخْتِيَارِ ثُمَّ الْعَمَلِ الصَّالِحِ ثُمَّ الحِكْمَةِ ثُمَّ التَّقْوَى ثُمَّ حِينَئِذٍ إِنْ قَدَرَ (12 مقدمه افتاء از منظر حضرت ) 📗بحار ج 2 ص 121 عناوین مهارتها و معادل یابی عناوین حدیث را در مطلب ذیل ملاحظه بفرمایید 👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅۱۱ مهارت از مهارتهای اجتهاد در بیان جامع و زیبای امیرالمومنین علیه السلام اصل روایت و منبع را در مطلب فوق ملاحظه بفرمایید 👆 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 *سومین دوره رایگان کاربرد هوش مصنوعی در مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و پژوهش* 🗓 *زمان : جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳* ⏰ *ساعت: ۱۵ الی ۱۸ 🔖مدرس: دکتر محمد همت (جزء دانشمندان یک درصد برتر جهان) ✅ این دوره کاملاً رایگان است. 🔸🔹با اعطای گواهی معتبر🔹🔸 🟣لطفا با صرف💐 ۱۰ دقیقه از زمان خود💐 برای معرفی این دوره به همگان، نقشی بزرگ در برگزاری این دوره های رایگان و گسترش فرهنگ یادگیری و یاددهی همگانی داشته باشید. 🌐لینک ثبت نام: https://formafzar.com/form/ru1a2 ○┈••••✾•🍀💐☘️•✾•••┈○ 🔰کانال دکتر همت در ایتا و تلگرام 🆔@dr_hemmatt
تاثیرگذاری بلاغت در اجتهاد 📜عربی ندانیِ فارسی زبانان 🔹شهید ثانی، پرت ترین راه برای آموزش زبان عربی را آموزشی می داند که پارسی زبانان، خود را مشغول آن می کنند. به تعبیر ایشان، ایرانی ها سال ها وقت خود را برای یادگیری زبان صرف می کنند ولی به آسانی قدرت فهم عربی برای آنان شکل نمی گیرد؛ زیرا شیوه آموزشی آنان نادرست و مبتنی بر مناقشات لفظی و تدقیق بی فایده در عبارات است. 🏷و أبعد الطرق إلى هذا المطلب، طريق العجم فإنّ مناط تعليمهم وتعلّمهم العربية على مناقشات لفظية متعلّقة بالألفاظ و العبارات و التعريفات ولذلك تراهم يصرفون أكثر أعمارهم في تعلّمها ولا تحصل لهم قوّة فهم مدلولات ألفاظ العربية بالسهولة والظاهر أنّ للمعاني والبيان دخل في معرفة لغة العرب، مع أنّ أكثرهم لا يعدّونهما من شرائط الاجتهاد. 📘«الاقتصاد و الإرشاد إلى طريقة الاجتهاد»، المطبوع مع «حقائق الإيمان» ص 198. نتیجه اینکه👇 آنچه در فهم مذاق شارع اهمّ است بلاغت است نه صرف و نحو کما اینکه مورد تاکید کانال کارورزی اجتهاد تمدنی بوده است. البته ناگفته نماند که فرهنگ شناسی نیز در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
درایتی (mp3cut.net).mp3
530K
مزیّت روش آخوند بر روش شیخ انصاری درس خارج اصول استاد حمید درایتی - ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ - مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی(ره) •┈••✾••┈• کانال اصول و فقه شیعه : @halgheysaniye
حکم شرعی28 تیر 1401.pdf
1.24M
🔰 نمودار اقسام حکم 🔸استاد میهن دوست •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا