#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_قاعده_شناسی
📚قاعده اصاله العموم ✅اصول فقه قاعده محور
✅باب عام و خاص کفایه الاصول به زبان قاعده محور
✅تبدیل عنوان ۱۳ فصل باب عام و خاص به زبان اصول فقه کاربردی
✅قالبی برای کاربردی سازی اصول فقه موجود
✅آدرس دهی و مسیریابی قاعده محور مباحث کفایه
🌺📣اصول را قاعده محور ببینیم و بیان کنیم تا ربط مطالب به یکدیگر واضحتر و کاربردی بودن آن محسوس تر شود و فهم آن راحتتر گردد.
🎁روشی برای بروز آوری کفایه الاصول جهت محققین و مدرسین محصلین کفایه الاصول
نمونه فصلهای باب عام و خاص👆👆
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_مجری_شناسی
🎁مساله:
🌺نکره جزو مجرای اصاله العموم است یا اصاله الاطلاق⁉️
✅اصول فقه کاربردی = قاعده محور
✅مجری شناسی مصداقی اصاله الاطلاق و اصاله العموم
✅حالات نکره
📚جالب است بدانیم
غالبا مجرای قواعد در اصول بصورت کلی بیان میشود اما
مجری شناسی کاربردی شناخت مصادیق است.
بنابراین ما به مجری شناسی مصداقی نیز نیاز داریم.👆👆👆
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
Sharee.mp3
24.88M
✅ فایل صوتی #روش_شناسی کشف #مذاق_شارع
🔹ارائه:
استاد عبدالحمید #واسطی
🔹ناقدان:
استاد محمود حکمت نیا، استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی
🔹دبیر علمی:
استاد محمدعلی سوادی
🔹زمان برگزاری: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
@iictchannel
🔹گزارش نشست:
https://iict.ac.ir/2023/02/share
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
1_3273501715.apk
7.52M
💻 دانلود نرمافزار: «المجموعة الکاملة»؛ ۲۳ اثر گرانبها از شهید صدر (ره)
🔺 تهیه: لجنة التحقیق لموسوعة السید محمد باقر الصدر (احمد ابو زید العاملی)
💎 امکان مطالعه کتب در نرم افزار
💎 امکان دانلود فایل pdf تمام کتب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#قواعد_اجتهاد
📣قابل توجه محصلین فقه سطح ۱
😔برخی گمان می کنند
هدف از خواندن شرح لمعه
آشنایی با مجموعه احکام الهی از طهارت تا دیات است.
خب این مطلب که در رساله توضیح المسائل هم موجود بود
این برداشت نیمی از حقیقت است.
لذا از آنجا که شرح لمعه فقه نیمه استدلالی است، 👇
هدف از مدارسه شرح لمعه
مهارت ورزی در اجتهاد در حد سطح ۱
و کارورزی در استخدام قواعد است.👌
🌺قواعد تمام علوم پایه اجتهاد 🌺
لذا اگر میخواهید از این کتاب شریف و نورانی با خود بهره ای بیشتری ببرید،
بر روی استدلال ها یا رد استدلالها تمرکز کنید
و در مفاد و ابعاد آن دقت کنید🔍
تا قواعد کاربردی اجتهاد را بیاموزد
و در آنها کارورزی داشته باشد.
و آنها را با
📚قواعد فقهی
📚قواعد اصولی
📚قواعد ادبی
📚قواعد منطقی
📚قواعد رجالی
📚قواعد درایی
📚قواعد تفسیری
تطبیق دهید.❤️🌷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_فقهی
#مهارت_مذاق_شناسی
#مهارت_سیره_شناسی
🎁آیه الله شبیری زنجانی میفرماید:
💎"اجتهاد، فهم مذاق امام است."💎
(به نقل از سید ابوالحسن اصفهانی)
✅حال سئوال مهم اینست که
برای شناخت مذاق امام (تحصیل مهارت مذاق شناسی) چه باید کرد؟⁉️
✅از آنجا که تسلط بر اقوال ائمه و فهم آن به تنهایی برای فهم مذاق امام و
فهم اصول و شرایط و راهبردهای قانونگذاری و فرهنگسازی از دیدگاه امام(شاید معادل مذاق) کفایت نمیکند
بلکه تنها بعدی از ابعاد شخصیت حقوقی امام را بیان میکند،
باید علاوه بر احادیث و میراث گفتاری
با میراث رفتاری و
سیره حضرت و اسرار آن آشنا شد.📖
لذا مجتهد غیر از علم اصول و
مقدمات دیگر
🌺به آشنایی با سیره اهل بیت علیهم السلام
و تاریخ زندگی آنها🌷
برای کشف مذاق پیشوایان
نیازمند است
که متاسفانه کمتر مورد توجه طلاب و پژوهشگران و جویندگان اجتهاد است.📚
📒منبع: جرعه ای از دریا
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
💠 مرکز تحقیقات اسلامی برگزار میکند...
🌙ششمین دوره از نشست های علمی گفتمان معرفت در شبهای ماه مبارک رمضان با استفاده از اساتید حوزه و دانشگاه
🕘 شروع برنامه ساعت ۲۱
📱همزمان با پخش زنده از پیامرسان ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده
🕌حوزه علمیه خراسان
مدرسه سطح چهار
🔰به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
📕کتاب «اصول و قواعد استنباط ائمه(ع) از قرآن» منتشر شد
🗒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی به نقل از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «اصول و قواعد استنباط ائمه(ع) از قرآن» اثر سید موسی صدر است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 629 صفحه به چاپ رسید.
🗒متن کامل خبر در سایت پژوهشکده اسلام تمدنی
🌐http://dte.bz/ns00r
🔰کانال ایتا پژوهشکده اسلام تمدنی:
🌐https://eitaa.com/iciisca
💢نگاهی به دریا💢
از آنجایی که آیتالله حاج سید احمد مددی (مد ظله العالی ) مطالعات و پژوهشهای گستردهای در زمینه میراث مکتوب شیعه، رجال و تراجم دارند، مؤسسه «کتابشناسی شیعه» از سال ۱۳۸۸ در صدد برآمد تا به تدوین و چاپ این پژوهشها بپردازد. نام مجموعه آثار وی، «نگاهی به دریا» نام گرفت که جلد نخست آن چاپ شده است.
این کتاب بر اساس مقالات و مباحث ایشان درباره تاریخ حوزههای علوم دینی؛ تاریخ علم؛ آرا و احوال علمای برجسته شیعه نظیر شیخ مفید و شیخ انصاری؛ کتابشناسی مانند بررسی تفسیر قمی و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)؛ مباحث حدیثی، رجالی و فهرستی همچون «مسلک فهرستی» در قبال «مسلک رجالی» برای تشخیص میزان اعتبار احادیث شیعه تدوین شده است.
پنج بخش کتاب :
🔹«نگاهی تحلیلی ـ تاریخی به حوزههای علمی» (مشتمل بر هفت مقاله)
🔸«کتابشناسی» (مشتمل بر پنج مقاله)
♦️«اصول فقه»
🔹«حدیث و فهرست»
🔸و «فقه»
https://www.mehrnews.com/news/2527276/
توضیحات هر بخش کتاب در مطلب بعدی کانال عرض خواهد شد. @rahpoian
#معرفی_کتاب #معرفی_مقاله #معرفی_استاد
#تراجم #کتاب_شناسی #حدیث #تاریخ #فقه #اصول_فقه
ا جتهاد شبکه مسائل.png
134.2K
#مهارت_تحلیل_مفاهیم
📚🎁اجتهاد چیست؟⁉️
📚پاسخ اجمالی و فشرده این سئوال را از اینجا دریافت کنید.👆🌺
✅دورنمایی از اجتهاد
✅شبکه مسائل اجتهاد
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🌺برای داشتن وضوح بیشتر فایل فوق را بارگیری نمایید.👆👆👆
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم
تبریک اعیاد🌷
تقبل الله اعمالکم 🌺💐
📣یک خبر خوش برای اجتهادپژوهان جویندگان مهارتهای اجتهاد جواهری (صفر تا صد ان شاءالله)
🌺۱۳۰ مهارت خرد و کلان 🌺😳
با رویکردهای علوم مقدماتی اجتهاد (۱۲ علم)
✅با رویکرد مهارت محور (رویکرد مغفول در روششناسی اجتهاد)
✅با تمرکز بر روشهای کاربردی و محوری هر مهارت
مخاطب👈 عموم اساتید و پژوهشگران و طلاب سطح ۴ و سطوح ۱ تا ۳
کارگاه مهارتهای اجتهاد بصورت تصویری
برای علاقمندان بزودی برگزار خواهد شد ان شاءالله تعالی
💎مطالبه بسیاری از عزیزان برگزاری این کارگاه بود که به حول و قوه الهی ان شاءالله در معرض دید دوستان قرار خواهد گرفت.
🙏🙏🙏🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم
آرزوی قبولی طاعات و عبادات
و موفقیت روزافزون برای
همه تشنگان علم و حقیقت
و اجتهادپژوهان مجدّ
دوستان برای
شرکت در دوره مهارتهای اجتهاد
در کانال
🌺مدرسه مهارتهای اجتهاد تمدنی🌺
عضو شوید.👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
سلام علیکم
#مهارتهای_اجتهاد
جلسه اول دوره مهارتهای اجتهاد جواهری
بارگذاری شد.
به کانال
🌺مدرسه مهارتهای اجتهاد🌺
بپیوندید.👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌺🌺🌺🌺🌷🌷🌷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
image_2023-04-05_10-21-12.png
269K
📣🎁معرفی دوره مهارتهای اجتهاد جواهری تا اجتهاد تمدنی
در یک نگاه 👆👆👆
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
جلسه دوم2⃣
مهارت یکم1⃣
دوره فشرده مهارتهای اجتهاد
در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_لغوی
9⃣مهارت از 👇👇
0⃣3⃣1⃣ مهارت اجتهاد جواهری
🌏🌏✅https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad
🌷جلسه سوم3⃣
💐مهارت دوم2⃣
👨🏫دوره فشرده مهارتهای اجتهاد
در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_لغوی
✅مهارت اصطلاحشناسی
✅چند نمونه از اصطلاحات قرآنی که نباید با اصطلاح فقهی خلط شوند.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_لغت_شناسی
نکته آسیب شناسی 🔍
📚اصطلاح شناسی
به این معنی که در فقه مراد از اصطلاح "شیخ" کیست و در فلسفه مراد از آن کیست⁉️
و اینکه مراد از اصطلاح "متاخرین" چه کسانی هستند و ما شابه ذلک
این مهارت جزو
مهارتهای اجتهاد نمی باشد😳😢
بلکه جزو مهارتهای تحصیلی فقه و اصول خواهد بود.😊
چنانکه در هر علمی این مهارت مورد نیاز است
و برای تحصیل محتوا و معارف آن علم و درس لازم است.
برای این مهارت مقاله نیز نگاشته شده است.👇👇
اصطلاح شناسی در کتابهای فقهی
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/27153/%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#الگوریتم_اجتهاد
#الگوریتم_تفسیر_قرآن
✅الگوریتم تفسیر صافی مرحوم فیض کاشانی💐
قسمت 1⃣
🙏🙏🙏🎁🎁🎁
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#الگوریتم_اجتهاد
#الگوریتم_تفسیر_قرآن
✅الگوریتم تفسیر صافی مرحوم فیض کاشانی💐
قسمت 2⃣
🙏🙏🙏🎁🎁🎁
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🔔 فراخوان نخستین همایش بینالمللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی
🔻محورهای همایش:
🔹بررسی فقهی، حقوقی، فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی
🔸مطالعات و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی
🔹مطالعات سایبرنتیکی و هوش مصنوعی
🔸آینده پژوهی هوش مصنوعی؛ تحلیل فرصت ها و تهدید ها.
🔹حکمرانی و سیاست گذاری هوش مصنوعی
🔸هوش مصنوعی؛ علوم انسانی و اسلامی دیجیتال
🔹ظرفیت شناسی هوش مصنوعی در کارکردها، فرایند ها و علوم اسلامی
🔸زیرساخت ها و محصولات هوش مصنوعی و علوم اسلامی
🔹مرزهای دانشی، هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی
⏳مهلت ارسال چکیده آثار ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
⌛️مهلت ارسال اصل آثار ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲
📆تاریخ برگزاری همایش مرداد ماه ۱۴۰۳
🌐وب سایت: https://eitaa.com/iciisca
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌷جلسه چهارم4️⃣
💐مهارت سوم3️⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
ماهی🐠 بدست دانش پژوه
دادن بهتر است
یا ماهیگیری🎣 یاد دادن؟⁉️
قالب اجرای عموم درسهای خارج فعلی از چه مدلی است؟
اولی یا دومی؟
بنظر شما چرا تعمیرکار فوت و فن کار را به سرعت به شاگرد یاد نمیده⁉️
چرا در شغلهای مختلف قلق های اصلی را استاد به شاگرد به این راحتی ها منتقل نمیکند⁉️
ارزش مهارت پیدا کردن
بالاتر ازاین حرفهاست.
🌺مهارت داشتن🌺
یعنی کنترل و مدیریت روشها و قواعد بگونه ای که به نتیجه مطلوب برسد بدون اینکه آسیبها متوجه او بشود.
و این یعنی
🏅موفقیت تضمینی بموقع (نه دیرهنگام)🏆
📚روشمندسازی فرآیند اجتهاد
به دقت و سرعت اجتهاد هر دو
کمک میکند.🙏🌺
👨🔧اگر هدف از درس خارج مجتهدپروری است،
هیچ گریز و گزیری
از کارگاهی شدن درس خارج نیست.😳👌
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📝فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی پژوهشی موضوع شناسی فقهی
☑️ برای آشنایی بیشتر و ارسال مقاله به نشانی http://mozooshenasi.ir/?p=11380 مراجعه نمایید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روح الشريعة.mp3
6.42M
🎧 روح شریعت از منظر روششناسی اجتهاد
🎙استاد احمد مبلغی
🔺ضرورت ادراج روح شریعت به عنوان یک عنصر روشی در استنباط
🔺نيازمندى كشف روح شريعت در هر مجموعه احكام به اجتهاد
🔺روش تشخیص روح شریعت در حوزه حکمی
🔺نقش روح شریعت در ایجاد هماهنگی بین فتاوا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢عصر امام صادق علیهالسلام
✔️استاد سیداحمد مددی:
🔹از سال 114 تا 121-120 کوفه آرام است و بعد، قیام زید انجام می شود و در کوفه مساله قیام مطرح شد که برخی گفتند: باید قیام کرد و بنی امیه را از بین برد و تا سال 132 که بنی عباس آمدند کوفه نا آرام است و عده ای زیدی شدند و بعد برخی از زید برگشتند و برخی مثل ابوالجارود برنگشتند و تا زمان امام هفتم بودند و برنگشتند. اکثر یمنی های فعلی جارودی اند. از 132 که انقلاب پیروز شد و بنی عباس آمدند، اول کار بنی عباس به امام صادق (ع) کاری نداشتند. بعد از آمدن بنی عباس، بنی امیه را تصفیه کردند و سفاح یعنی خون ریز و او بنی امیه را کشت و امام صادق (ع) تا 136 با سفاح بودند و بعد منصور آمد که داخلی ها را کشت و ابوحنیفه و امام صادق (ع) را کشت.
🔸بنابراین حیات امام صادق (ع) چهار دوره مختلف داشته است که شرایط کوفه متفاوت بوده است: اول: از 114 تا 121 که کوفه آرام است. دوم: از 121 تا 132 که قیام زید است. سوم: از 132 تا 136 که دوران سفاح است که بنی امیه را از بین برد و به ابومسلم و امام صادق کاری نداشت. چهارم: از 136 تا 148 که دوران منصور است که تصفیه داخلی کرد و اینکه ایشان رئیس مذهب شده به خاطر حفظ مذهب در این دورانهای مختلف است.
🔹از سال 114 که شروع امامت امام صادق (ع) است تا سال 132 که 18 سال است امام صادق (ع) معاصر با بنی امیه اند. امام صادق از سال 114 تا 132 چند نفر از بنی امیه را درک کردند و تا 136 سفاح را درک کردند و بقیه اش را با منصور دوانیقی بودند و از این جهت در میان ائمه بی نظیر اند که دو حکومت بنی امیه و بنی عباس را درک کردند.
منصور، امام صادق (ع) و ابوحنیفه و ابومسلم و... را کشت. او به دنبال عبدالله محض بود و محمد و ابراهیم و... را نیز کشت. خود منصور در قیام ابراهیم بود ولی بعداً او را کشت و ابراهیم با او جنگ کرد و نزدیک خیمه او رسید و می شد او را بکشد. امام صادق (علیه السلام)، خود منصور دوانیقی را از اوصیای خودشان معرفی کردند، در حالیکه هیچ امامی با خلیفه ی زمانش آن کار را نکرد، این نشان می دهد که تقیه موردی بوده است.
🔸حیره 17 کیلومتری نجف است و الان بزرگ شده است و کوفه را با آجرهای حیره ساختند. حضرت صادق (ع) مدت کوتاهی کوفه بودند و بعد به حیره برده شدند. نجف هم ده کیلومتر با کوفه فاصله دارد و البته الان وصل شده است، ابوالعباس سفاح در حیره بود و ابراهیم بن امام که بنا بود خلیفه شود کشته شد و منصور مرکز خلافت را از کوفه به بغداد منتقل کرد و در زمان سفاح مدت کوتاهی (حدود شاید ده روز) امام صادق (ع) در کوفه بودند و لذا حتی یکسال یا چند ماه بودن امام صادق (ع) در کوفه معلوم نیست و آنچه اصحاب ما نقل کردند از این سفرها نیست و در این سفرها نقل روایت و... نبوده است. زیارت عاشورا و دعای علقمه و زیارت امیر المومنین که حضرت صادق (ع) خواندند و امثالهم برای این سفرهاست که صفوان جمّال نقل کرده است. جمّال یعنی من یکری جمالاً، کسی که جمل کرایه می دهد. در برخی روایات صفوان است که در خدمت امام بوده است و خودش هم ثقه است. کشف رسمی قبر امام علی (ع) در زمان امام صادق (ع) است و از آن زمان علنی شده است.
📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم توجه به نتیجۀ افتاء و اجرا
✔️استاد محمد عندلیب همدانی:
1. مرحوم صاحب جواهر فقیهی است که در استنباطات خود به عناصری مثل مذاق شرع، مذاق عقلا، شریعت سمحه و سهله و ... عنایت خاصی دارد و به درستی در شیوههای استنباطی که توجهی به خروجی بحث ندارند و فتوایی مخالف مذاق شرع و دیدگاههای عقلایی میدهند، مناقشه میکند. (به عنوان نمونه، ر.ک: جواهر، ج ۸، ص ۳۰۰ و ۴۰۵).
2. در مورد اجرای احکام شریعت همچون تعامل و ارتباط با دیگر ملل، نحل و حکومتها و نیز مجازاتها و شیوههای حکمرانی معیار اساسی رعایت قاعدهٔ عقلانی، عقلایی، حکیمانه و فقهی تزاحم است.
قاعدهٔ تزاحم میگوید: تواناییهای خودت را بسنج، شرائط زمانی و مکانی را توجه کن و سود و زیان تصمیمت را محاسبه کن! چه اینکه چه بسا گاهی باید اهم را بر مهم برگزینی و چه بسا لازم شود فاسد را بر افسد انتخاب کنی.
🔹امير المؤمنین علی علیهالسلام: «لَیسَ العاقِلُ مَن یعرِفُ الخَیر مِنَ الشَّرِ و لکنَّ العاقِلَ مَن یعرفُ خَیرَ الشَّرین» (بحار الانوار ،ج٧٥ ،ص ٦)
🔸عاقل واقعی آن کسی نیست که بتواند خیر را از شرّ تشخیص دهد؛ زیرا این انتخاب اگرچه مهم و حیاتی است ولی نسبتا آسان است؛ بلکه خردمند کامل کسی است که قادر باشد در مقاطعی حساس در انتخاب میان دو گزینهٔ غیر مطلوب، بهترین، عقلانیترین و کمهزینهترین راه را بشناسد و برگزیند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه پنجم5⃣
💐مهارت چهارم4⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad