روش شناسی.pptx
2.16M
✅ پاورپوینت #روششناسی_اجتهاد
🔹بر اساس کتاب "روششناسی کاربردی اجتهاد" (استاد سید محمدرضا #واعظی)
🔹مباحث مسئلهشناسی این پاورپوینت بر اساس ویرایش دوم کتاب است که هنوز به چاپ نرسیده است.
@y_talabegi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
#قواعد_کاربردی_اجتهاد
#قواعد_اصولی
#قواعد_مقدم
🌺قواعد مقدم🌺
کشف مهمترین قواعد اصولی، برای مجتهد بعنوان یک میانبر تاثیرگذار یک ضرورت است.
💐یکی از روشهای کشف مهمترین قواعد اصولی،
📚قواعد مقدم است.
یعنی اصول و قواعدی که بر اخوات خود مقدم میشوند.
✅فهرست قواعد مقدم👇
1. اصل سببی بر اصل مسببی
2. اصل موضوعی بر اصل حکمی
3. اهم بر مهم در باب تزاحم
4. اماره (دلیل) بر اصل عملی
5. اظهر بر ظاهر
6. نص بر ظاهر
7. دل قطعی بر دل ظنی
8. دفع المفسده بر جلب المنفعه عند بعض
9. عام بر مطلق
10. دل لفظی بر دل لبی
11. منطوق بر مفهوم غالبا
12. اقوی سندا بر معارضش
13. اقوی دلاله بر معارضش
14. اقوی ملاکا بر مزاحمش
15. مبین بر مجمل
16. خاص بر عام (مخصِص بر قرین خود)
17. اصل عملی محرز (استصحاب)بر اصل عملی غیر محرز
(عند التعارض استصحاب بر اصول دیگر مقدم است یا از باب اماریت مورد ۴ یا از باب محرز بودن مورد ۱۷)
18. اصل تنزیلی بر غیر تنزیلی
19. قواعد ثانویه مانند لاضرر و لاحرج (البته اصل طبق قاعده تقدم احکام اولیه بر ثانویه، بر تقدم قاعده اولیه بر ثانویه است.)
20. حاکم بر محکوم
21. وارد بر مورود
۲۲.دلیل نافی بر دلیل مثبت
این اصول و قواعد بر اخوات خود مقدم میشود.
🤝اگر قاعده ای از قلم افتاده👇
تعاونوا علی البر و التقوی 😊
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#نظام_آموزشی_حوزه
اگر علامه طباطبایی صاحب تفسیر بی بدیل المیزان اعلی الله مقامه
خواندن و تدریس باب انسداد کفایه را بخاطر عدم ترتب ثمره بر آن، حرام میدانند(طبق نقل آیه الله احمدی میانجی در کتاب زوائد اصول ص۱۰۰)،
پس برخی از مباحث دیگر هم همین حکم یا قریب به آنرا پیدا میکند
مثلا وقتی که احدی اکنون در حجیت خبر واحد شک ندارد
چرا حدود ۵۰ صفحه از کفایه الاصول و حدود ۳۰ روز درسی از عمر و وقت طلبه گرفته میشود😳
✅زوائد اصول
✅حذف مباحث غیر کاربردی
✅کاربردی سازی اصول
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه هفتم7⃣
💐مهارت ششم6⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
بعنوان عیدی عید قربان عیدالاضحی 👇😊
🌷جلسه هشتم8⃣
💐مهارت هفتم7⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#نظام_آموزشی_حوزه
🎁مقایسه دو نظام دراسی اجتهادپژوهی📚
👨🏫رویکرد و نظام دراسی سنتی اجتهادپژوهی👇👇👇
مزایا:
1⃣عمیق خوانی
2⃣جامعیت نسبی عند بعض
3⃣مراجعه به منابع و کتب فقهی و احیانا کتب قدما
معایب:
1⃣ناخودآگاه بودن و شفاف نبودن مسیر اجتهاد
2⃣سردرگمی و تحیر در چیستی و چگونگی اجتهاد و برخی دروس و ابواب
3⃣زده شدن بسیاری از طلاب از اجتهاد حتی طلاب درس خوان
4⃣تضییع وقت و عمر در برخی زوائد علوم پایه اجتهاد
5⃣محور توجه فقط محتوای درس و فهم آنست
6⃣عمیق خوانی در مطالب زوائد و بی اولویت
👨🏫رویکرد مهارت محور و قاعده محور اجتهادپژوهی👇👇👇
مزایا:
1⃣شفاف بودن مسیر درس
2⃣افزایش سرعت به هدف رسیدن
3⃣افزایش دقت
4⃣روشمند بودن و برنامه دقیق داشتن
5⃣محور توجه روش شناسی فقیه است و نه فقط محتوا
5⃣هدفمند بودن
6⃣تمرکز بر روی قواعد و روشها و مهارتهای اجتهاد است
معایب احتمالی:
1⃣سطحی نگری
2⃣قاعده زدگی
3⃣شخصیت زدگی
4⃣قالب بندی ذهن در الگوریتم و از بین رفتن خلاقیت
✅بهترین نظام آموزشی، نظامی است که مزایای هردو را داشته باشد معایب هیچکدام را نداشته باشد🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📒همانطور که بارها از اساتید متعدد و متفکرین و اصولیین شنیدید
علم اصول زوائد دارد که باید از
📒 درسنامه اصول فقه حوزه
حذف شود
و به جای آن
🌺قواعد کاربردی🌺
شفاف و روشمند و متمرکز و کارگاهی آموزش داده شود.
دروس دیگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند
صرف و نحو و بلاغت و منطق و رجال و درایه همه
نیاز به بازنویسی دارد
قواعد کاربردی تقویت شود
و مطالب زوائد که هیچ کاربردی ندارد حذف شود
قواعد و مطالب کاربردی دو گونه اند:
1⃣پرکاربرد
2⃣کم کاربرد
هر کدام باید باندازه اهمیت خود مورد توجه قرار گیرد.
لذا ادبیات نیز باید👇👇
پاکسازی شده و قواعد کاربردی آن اولویت گذاری شود.
بخشی از این👆 پروژه در گروه پیشگامان مدینه فاضله انجام شده است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
عیدی عید غدیر عید الله الاکبر 👇😊
🌷جلسه نهم9⃣
💐مهارت هشتم8⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📣الحمدلله بسته مهارتهای لغوی اجتهاد کامل شد.🙏
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ عبدالحمید واسطی؛ شایسته تقدیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی
🔻در آیین اختتامیه چهاردهمین #جشنواره_بین_المللی_فارابی که با حضور اندیشمندان و نخبگان علوم انسانی و اسلامی در مرکز همایش های صدا و سیما برپا شد، جوایز برگزیدگان داخلی جشنواره توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء گردید.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحمید_واسطی برای نگارش طرح پژوهشی اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی، عنوان شایسته تقدیر این جشنواره بین المللی را به خود اختصاص داد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/vasetej
#افتخارات
🆔 @iictchannel
بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی حدیث.pdf
346.4K
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_سندشناسی
📚حدیث شناسی و راوی شناسی
یکی از لوازم لا ینفک اجتهاد جواهری و تمدنی است.
📒یکی از قالبهای روشمندسازی مطالعات،
داشتن سیر مطالعاتی است.
✅بسته سیر مطالعاتی حدیث شناسی و رجال شناسی
👨🏫استاد ملکیان
🎁قابل توجه علاقمندان مطالعه در عرصه حدیث پژوهی و راوی پژوهی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از محمدحسن توحیدی نیا
📖آیه مباهله اثبات ولایت وامامت امام علی علیه السلام
🌺به مناسبت روز #مباهله
📚مناظرهی جالب آلوسی و مرحوم کاشفالغطاء
🔆گویند در سفری که «شیخ محمود شکری آلوسی» از بزرگترین دانشمندان اهلسنت و صاحب تفسیر «روح المعانی» به نجفاشرف رفته بود، به درس «کاشف الغطاء» حاضر گشت و لابلای تدریس وی، سخنش را برید و گفت ای شیخ! گیرم که پذیرفتیم خدا ما را به پیروی علی علیه السلام امر فرموده است؛ ولی دیده نشده که از پیروی غیر او نهی کرده باشد و دلیل شما بر آنکه پیروی او مقتضی ترک پیروی غیر اوست، چیست؟!
🔶کاشف الغطا بیدرنگ فرمود: ما نهی از پیروی غیر علی علیه السلام را از این آیه فهمیدهایم:
«مَا کَان لاهِل المدینه و مَن حَولَهم مِن الاعراب اَن یَتَخَلفُوا عَن رسول الله و لایَرغبوا بانفسهم عَن نَفسِه...»
«مردم مدینه و پیرامونش را نرسد که از -فرمان- پیامبر صلی الله علیه وآله سر باز زنند و جان خود را عزیزتر ازجان او بدانند . توبه/۱۲۰
🔶ایشان چنین ادامه داد:
جزء اصول و مسلمات زبان عربی است که هرگاه برای چیزی، اسم ظاهر بکار ببرند و برای بار دوم بخواهند از همان کس یاد کنند، با ضمیر از او یاد میکنند، نه با اسم یا صفت؛ اما در این آیه، خدای متعال «رسول الله» را ذکر کرده و سپس چنین فرموده «و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه» حال آنکه اگر مقصود خدای متعال فقط شخص رسول الله صلی الله علیه وآله بود، میبایست میفرمود «لایرغبوا بانفسهم عنه» پس چراگفت «عن نفسه»؟!!!
🔶آلوسی در پاسخ حیران شد و با خود گفت: اگر بگویم که قاعدهی مزبور نادرست است، باید بیشتر قواعد نحو و بالتبع، بخش اعظم تفسیر خود را نیز باطل اعلام نمایم؛ زیرا این تفسیر بر اساس همین قواعد مسلم عربی استوار است. و اگر صحت آن قاعده را بپذیرم، واجب بود که میفرمود «عنه». لذا از شیخ خواهش کرد که عبارت «عن نفسه» را تشریح کند.
🔶شیخ فرمود: «عن نفسه» یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام؛ لذا در این آیه نهی فرموده است از آنکه مسلمانی خود را بر علی علیه السلام مقدم بدارد.
آلوسی پرسید این معنی را از کجا استنباط کردید؟! فرمود: از تعبیر «انفسنا و انفسکم» در آیهی شریفهی مباهله، آنجا که رسول الله و علی و زهرا و حسنین علیهم السلام برای مباهله رفته بودند؛ زهرا سلام الله علیها را نساء، و حسنین علیهما السلام را ابناء، و علی علیه السلام را نفس خود قرار داده است.