eitaa logo
دروس معرفتی و ادبی (استاد مافی)
2.7هزار دنبال‌کننده
115 عکس
85 ویدیو
71 فایل
مطالب کانال: #تدریس_کتاب_کشف_المراد (کلام اسلامی) #تدریس_ادبیات_عربی (قواعد ادبی) #تفسیر_قرآن و #شرح_دعا #سخنرانی #مهدویت ✅ فهرست صوت دروس؛ https://eitaa.com/kashfolmorad/601 ✍️ارتباط با ادمین کانال @Ya_mahdiii_zahraaa
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه نود و سوم کتاب کشف المراد.mp3
25.93M
📖 🔹جلسه:نود و سوم موضوع:آیا کافر و کودک هم در مقابل مصیبت ها، از طرف خداوند عِوَض دریافت می کنند؟(۲) 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
05-mahdaveat-ostad mafi.mp3
40.56M
📖 🔹جلسه:پنجم موضوع:دلائل نقلی ضرورت وجود امام (۱) 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
💚قال علی بن موسی الرضا علیه السلام: «فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اَللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي اَلدُّنْيَا أَشَدَّ اَلْعَذَابِ وَ كَانَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ». ترجمه: «من می‌کنم به کسی که شیعیان را بریزد. تعهد کردم کسی که مومنی را بریزد، در دنیا به زندگی نکبت بار گرفتار شود،و در آخرت هم جزو زیانکاران باشد». پ.ن:در زشتی و ناپسندی تهمت همین بس که تهمت زننده مورد نفرین امام رضا (ع) است،چرا که پـیـامـدهـاى شـوم تهمت در ایجاد ناهنجاریها و بد اخلاقی ها در جامعه بر کسی پوشیده نیست. 🔰@kashfolmorad
(۱) 🔺قرآن امام صادق (ع) فرمود: با دشمنان ما كه اهل ولایت نیستند با سوره قدر محاجّه كنید و به آنها اثبات كنید كه اگر حجتی نباشد، مقدرات به قلب چه كسی نازل می‌شود. 🔺روایات(عام) ⚡️روایات عام، عامه ائمه را اثبات می‌کنند. وقتی عامه ائمه ثابت شوند؛ امام زمان مورد قبول شیعه هم ثابت می‌شود. ⚡️این روایات هم از منابع شیعه نقل شده‌اند هم از منابع دست اول اهل سنت، و به حدی بین اهل سنت نقل شده‌اند که به حد تواتر رسیده‌اند. 💢روایت اول حدیث دوازده خلیفه ✔️در آمده است. جابر بن سمره می‌گوید: همراه پدرم بر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وارد شدیم، شنیدیم که حضرت می‌فرمود: امر خلافت اسلامی به پایان نخواهد رسید مگر این‌که دوازده جانشین در میان آنها حکومت کند. سپس کلامی را فرمود که برایم معلوم نشد، به پدرم گفتم: حضرت چه فرمود؟ پدرم گفت: حضرت فرمود: تمام این دوازده خلیفه از قریش هستند. 📚 ج۹ص۳۳۳ ✔️در آمده است. حدیث دوازده خلیفه توسط جابر بن سمره از محمد مصطفی با تعبیر دوازده امیر نقل شده است: او می‌گوید: از محمد مصطفی شنیدم که فرمود: «دوازده امیر خواهد بود. آن گاه سخنی گفت که من آن را نشنیدم. پدرم گفت فرمودند: همه آنان از قریشند» 📚:ص۱۷۸۴ ح۷۲۲۲-۷۲۲۳ ✔️در کتاب الغیبه نعمانی آمده است. جابر بن سمرة روايت كرده گفت:همراه پدرم بر پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله وارد شدم و شنيدم آن حضرت مى‌فرمود:«امّت همواره بر اين دين خواهد بود تا زمانى كه دوازده زمامدار يا دوازده خليفه پى در پى روى كار آيند»راوى گويد:و كلمه‌اى را به صداى آهسته (زير لب)گفت و پدرم نزديكتر از من بود،هنگامى كه خارج شدم پرسيدم:آن كلمه‌اى كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله آهسته گفت چه بود؟گفت:فرمود:«همگى آنان از قريش باشند». 📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۱۲۴ «قندوزی حنفی» صاحب کتاب ینابیع المودة پس از نقل حدیث به این مطلب اشاره کرده است که: با دقّت در احادیثی که دلالت می‌کند بر اینکه خلفای بعد از پیامبر(ص) دوازده نفرند، معلوم می‌شود که منظور رسول خدا از این احادیث، امامان دوازده‌گانه‌ای است که از اهل بیت اویند. او معتقد است تطبیق حدیث بر خلفای راشدین ممکن نیست؛ چون کمتر از دوازده نفرند. همچنین حمل این حدیث بر پادشاهان اموی یا سلاطین بنی عباس ممکن نیست، چون هر یک از این دو سلسله بیش از دوازده نفرند. و نیز افرادی اهل ظلم هستند و برخی از آن‌ها هم پایبندی چندانی به احکام اسلامی نشان نداده‌اند، جز عمر بن عبدالعزیز و از سوی دیگر بنی امیه از بنی هاشم نیستند، در حالی که پیامبر(ص) در آن حدیث (در روایت عبدالملک از جابر) فرموده‌اند که تمامی آنان از بنی هاشم‌اند. پس باید این حدیث را بر ائمه دوازده گانه‌ای که از اهل بیت پیامبراند حمل کنیم زیرا اینان آگاه‌ترین و دانشمندترین افراد زمانه خویش بودند و از نظر رفعت مقام، ورع و پرهیزکاری، حَسبَ ونَسَب از همه اهل زمانه خود برتر بودند. از همه مهمتر اینکه علوم خود را از جدشان پیامبر اسلام(ص) به ارث برده بودند. 💢روایت دوم حدیث ثقلین از رسول اکرم (ص): «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن مجید و دیگری عترتم را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار چشمه کوثر بر من وارد شوند.» ✔️این روایت به صراحت می گوید در کنار قرآن باید تا همیشه عترتی(امامان معصوم) باشد. 📚،ابن حجر،ص۷۵ - ج۵ - ج۲ ص ۳۰۸ - ج۳ ص۱۰۹ - مسند ج۴ ص ۳۶۶ - ج۱ ص۷۶ - ج۲ ص۱۴۸ - ج۲ ص۲۸۵ - ص۲۱ - ج۲ ص ۱۹۴ 💢روایت سوم "حدیث مَنْ مات" حدیثی از پیامبر اکرم(ص): پیامبر اسلام(ص):مَنْ مَاتَ بِغَیرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیةً؛ کسی که بدون امام بمیرد؛ به مرگ جاهلی مرده است. 📚احمد بن حنبل، ، ۱۴۲۱ق، ج۲۸، ص۸۸ پیامبر اسلام(ص): مَنْ ماتَ وَ(لا یعرف امامه) لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است. 📚الکافی،ج۱،ص۳۷۶ مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۲۴۶. ✔️پیامبر اسلام(ص) فرمودند:من امام هستم لیکن هر عصری امام خودش را دارد که از نسل من می‌باشند. 🔰@kashfolmorad
28.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ واقعا در زندگی ما چه جایگاهی دارد؟؟؟ 🎬 برنامه شبکه استانی ایلام محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی ❤ ✅ @kashfolmorad
جلسه نود و چهارم کتاب کشف المراد.mp3
32.5M
📖 🔹جلسه:نود و چهارم موضوع:أجل (مرگ) قسمت اول 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
شب اول فاطمیه.m4a
7.45M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:اول 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
شب دوم فاطمیه.m4a
8.94M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:دوم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
27.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ نقش در انحطاط جامعه اسلامی 🎬 برنامه شبکه استانی ایلام محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی ❤ ✅ @kashfolmorad
شب سوم فاطمیه.m4a
7.95M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:سوم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
جلسه نود و پنجم کتاب کشف المراد.mp3
48.14M
📖 🔹جلسه:نود و پنجم موضوع:أجل (مرگ) قسمت دوم 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
شب چهارم فاطمیه.m4a
7.11M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:چهارم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
06-mahdaveat-ostad mafi.mp3
46.04M
📖 🔹جلسه:ششم موضوع:دلائل نقلی وجود امام (۲) 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
(۲) 🔺روایات(خاص) روایات خاص، روایاتی هستند که ناظر به وجود حضرت مهدی(عج) هستند. 💢دسته اول: یک باب در (شیخ کلینی) وجود دارد به نام" بابُ أنَّ الإمامَ ع يَعرِفُ الإمامَ الذي يَكونُ مِن بعده و أنَّ قولَ اللهِ تعالى إنَّ اللهَ يَأمُرُكم أَنْ تُؤَدوا الأماناتِ إلى أهلِها فيهم ع نَزَلتْ" ماننده: ⚡️روایت اول: از امام صادق (ع) پرسيدم از قول خدا عزوجل: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها فرمود:خدا به امامِ سابق امر كرده كه هر چه نزد او است به امامِ بعد از خود بدهد. ⚡️روایت دوم: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها قَالَ هُمُ الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص أَنْ يُؤَدِّيَ الْإِمَامُ الْأَمَانَةَ إِلَى مَنْ بَعْدَهُ وَ لَا يَخُصَّ بِهَا غَيْرَهُ وَ لَا يَزْوِيَهَا عَنْهُ. احمدبن عمر گويد: امام رضا (ع) تفسير قول خداوند عزوجل (۵۲ سوره نساء): «به راستى خدا به شما فرمان مى‏دهد كه امانات را به اهل آن بپردازيد» پرسيدم، فرمود: آنها ائمه از آل محمدند كه هر امامى بايد امانت را به امام بعد از خود رد كند به ديگرى ندهد و از او دريغ ندارد. ⚡️روایت سوم کتاب صفحه ۲۲۳ ...اِنَّ صاحبَ هذا الامر لایَموت حتی یَری وَلَدَهُ مِن بَعده. کسی که صاحب امامت باشد نمی‌میرد مگر اینکه پسر خودش که امام بعدی است را ملاقات کند. ✔️با توجه به شهادت امام حسن عسکری(ع) که قطعی است و این دسته روایات؛ نتیجه می گیریم حضرت مهدی(عج) در آن زمان بوده و امامت به ایشان سپرده شده است. 💢دسته دوم: کتاب ، باب الغیبة می‌گوید این شخص(امام) دو غيبت دارد: غيبت کوتاه و غيبت طولانی. با توجه به روایاتی که ثابت می‌کنند که این شخص غایب می‌شود. غيبت، فرع بر تولد است یعنی شخص باید متولد، سپس غايب شود. یعنی امام حضور دارد که غایب شده؛ پس امام متولد شده است. ✔️هر روایتی که دلالت بر امام غایب نماید؛ دال بر این است که امام متولد شده است. 💢دسته سوم: ، روایت جابر بن عبدالله انصاری برای امام محمد باقر(ع) منابع: شیخ کلینی، ، . ✔️در روایاتی از جمله "حدیث لوح" دلالت بر جانشینی بلافصل ائمه و همچنین جانشینی بلافصل امام حسن عسکری(ع) مطرح شده است. 💢دسته چهارم: روایاتی که مستقیماً به میلاد امام زمان(عج) پرداخته است از جمله روایت حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) و عمه امام حسن عسکری(ع). منابع: و تمام النعمه شیخ ، کتاب ، 💢دسته پنجم افراد بسیاری که امام زمان را در عصر امام حسن عسکری(ع) دیده اند. ماننده: ⚡️روایت اول: مردی از فارس نزد امام آمد و امام فرزندش را آورد و به اون نشان داد و گفت: هذا صاحِبُکُم. ⚡️روایت دوم: عَمرو اهوازی نزد امام آمده بود و نقل کرده امام حسن عسکری(ع) بچه ای به من نشان داده و گفته" هذا صاحِبُکم من بَعدی" ⚡️روایت سوم:نقل از کامل بن ابراهيم مدني ⚡️روایت چهارم: روایت نسیم کنیز امام حسن عسکری(ع) منابع:کتاب 💢دسته ششم روایت نماز امام زمان(عج) بر امام حسن عسکری(ع) در آمده است که حضرت از اتاق بیرون آمد و عمویش را کنار زد و نماز را خواند و به اتاق دیگری رفت. 💢دسته هفتم ملاقات های قطعی(با توجه به شواهد و قرائن) با امام مهدی (عج)؛ از جمله ملاقات علي بن مهزیار اهوازی. 💢دسته هشتم معجزات حضرت، دلیل بر امامت و بودن ایشان است. شیخ مفید در کتاب و به این مورد(معجزات حضرت) اشاره کرده است. 🔰@kashfolmorad
شب پنجم فاطمیه.m4a
11.01M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:پنجم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ نقش حضرت زینب کبری سلام الله علیها در واقعه عاشورا و پس از آن 🎬 برنامه شبکه استانی ایلام محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی ❤ ✅ @kashfolmorad
شب ششم فاطمیه.m4a
9.99M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:ششم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
شب هفتم فاطمیه.m4a
10.19M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:هفتم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
شب هشتم فاطمیه.m4a
9.29M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:هشتم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
07-mahdaveat-ostad mafi.mp3
47.42M
📖 🔹جلسه:هفتم موضوع:علل(فلسفه) غیبت امام زمان«عَجَّلَ اللهُ تعالی فَرَج‍َه» 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
شب نهم فاطمیه.m4a
10.39M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه: نهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
شب دهم فاطمیه.m4a
10.2M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه: دهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
(در ۳ صفحه) (عج) 🔺اصل مسئله غیبت امام زمان (عج) قبل از تولد ایشان مطرح شده است. ⚡️روایت اول: پیغمبر اسلام فرمودند: اَلْمَهدِيُّ مِن وُلدي، اِسْمُهُ اسْمِي و كُنيَتُهُ كُنيَتي، أشبَهُ النّاسِ بي خَلقاً و خُلقاً تَكُونُ بِهِ غَيبَةٌ و حَيرَةٌ تَضِلُّ فِيهَا الْاُمَمُ ثُمَّ يُقبِلُ كَالشَّهابِ الثّاقِبِ يَملَأُها عَدلاً و قِسطاً كَما مُلِئَت جَوراً و ظُلماً. مهدي از فرزندان من است، اسم او اسم من و كنيه او كنيه من است. از نظر خلقت و خوي شبيه‌ترين مردم به من است. براي او غيبت و حيرتي است كه امت‌ها در آن گمراه شوند سپس مانند شهاب ثاقب پيش آيد و زمين را پر از عدل و داد نمايد. همان‌گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد. ، ج۱،ص۲۸۶. ⚡️روایت دوم: امام صادق (ع) فرمودند: لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ اَلْأُخْرَى طَوِيلَةٌ اَلْغَيْبَةُ اَلْأُولَى لاَ يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلاَّ خَاصَّةُ شِيعَتِهِ وَ اَلْأُخْرَى لاَ يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلاَّ خَاصَّةُ مَوَالِيهِ . امام صادق(ع) فرمود: براي حضرت قائم(عج) دو غيبت است: يكي كوتاه و ديگري دراز، در غيبت اول جز شيعيان مخصوص از جاي آن حضرت خبر ندارند و در غيبت ديگر جز دوستان مخصوصش از جاي او خبر ندارند. ج۱،ص۳۴۰ ⚡️غیبت صغری از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹(حدود ۷۰ سال)امام نائب خاص داشتند. ⚡️غیبت کبری از شروع غیبت کبری تا الان امام نائب عام دارند. ⚡️چرا امام زمان(عج) دو غیبت دارند؟ پاسخ:آمادگی شیعه. امام هادی و امام عسکری هم بیشتر اوقات از چشم غیر خواص پنهان می شدند یا از پشت پرده با مردم ملاقات می کردند تا ذهن شیعیان کم کم آماده ندیدن امام شود. 💠در زمان غیبت صغری حضرت با چهار نفر در ارتباط بودند: 1⃣عثمان بن سعید عمروی(مدت ۶ سال نایب حضرت بودند) ایشان وکیل امام هادی و امام حسن عسکری بودند و نایب خاص امام زمان(عج)، برای این که دشمنان به اسرار او پی نبرند شغل روغن فروشی را داشت لذا به سمّان و زیّات هم معروف بود. 2⃣محمد بن عثمان بن سعید عمروی(مدت ۴۰ سال نایب حضرت بودند) پسر عثمان بن سعید عمروی بود که امام حسن عسگری در مورد ایشان و پدرشان فرمودند:«الْعَمْرِيُ‏ وَ ابْنُهُ‏ ثِقَتَانِ؛ فَمَا أَدَّيَا إِلَيْكَ عَنِّي، فَعَنِّي يُؤَدِّيَانِ، و مَا قَالَا لَكَ‏، فَعَنِّي يَقُولَانِ؛ فَاسْمَعْ لَهُمَا و أَطِعْهُمَا؛ فَإِنَّهُمَا الثِّقَتَانِ الْمَأْمُونَانِ». عمری و فرزند او ثقه هستند پس آنچه از من به تو رسانند پس از من می‌رسانند، و آنچه از من گفتند پس از من می‌گویند، پس از آن دو بشنو و اطاعت کن، پس بدرستی که آن دو ثقه و مورد اطمینان هستند. ، ج‏۲، ص۱۲۶. 3⃣حسین بن روح نوبختی(مدت ۲۱ سال) ابوسهل نوبختی که از متکلمان به نام شیعه است در مورد حسین بن روح می گوید: «اگر دشمنان بدن او را با مقراض قطعه قطعه میکردنند هرگز مکان امام را به آنان نمی گفت» 4⃣علی بن محمد سَمُری(مدت ۳ سال نایب حضرت بودند) حضرت توقیع شریف را به ایشان فرمودند که چند روز دیگر از دنیا خواهی رفت، کسی را به جای خود بعنوان نایب تعیین نکن، باب نیابت خاصه به اتمام رسید. 💠در زمان غیبت کبری رابطه ما با حضرت از طریق نواب عام حضرت است. ⚡️نایب عام امام‌ حسن‌ عسکری‌ (ع):«وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ...»«هر یک از فقها که بر نفس خود مسلّط باشند و دین خود را حفظ کنند و با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت کند، بر همگان واجب است که از او تقلید نمایند». ،ج ۲۷،ص۱۳۱ ⚡️در حضرت فرمودند: اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ؛ امّا در رویدادهای زمانه به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من،حجّت خدا بر آنانم». 🔺دو نظریه عام در خصوص کیفیت غیبت امام زمان(عج) وجود دارد: 1⃣در عصر غیبت مردم امام را نمی‌بینند (جسم امام را نمی‌بینند). عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلرَّيَّانِ بْنِ اَلصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: وَ سُئِلَ عَنِ اَلْقَائِمِ فَقَالَ لاَ يُرَى جِسْمُهُ وَ لاَ يُسَمَّى اِسْمُهُ . ريان بن صلت گويد: از حضرت رضا(ع) شنيدم كه چون راجع بقائم سؤال شد، فرمود:شخصش ديده نشود و نامش برده نشود. ج۱،ص۳۳۳ ادامه صفحه بعد👇👇👇 🔰@kashfolmorad
2⃣امام بین مردم است، مردم او را می‌بینند؛ ولی او را نمی‌شناسند. ⚡️مُحَمَّدُ بنُ عُثمانَ العَمرِيُّ رضى الله عنه : وَاللّه ِ إنَّ صاحِبَ هذَا الأَمرِ لَيَحضُرُ المَوسِمَ كُلَّ سَنَةٍ ، فَيَرَى النّاسَ ويَعرِفُهُم ويَرَونَهُ ولا يَعرِفونَهُ. محمّد بن عثمان عَمْرى: به خدا، صاحب اين امر [حضرت ولى عصر (عج)]، در موسمِ (حج) هر ساله حضور مى يابد و مردم را مى بيند و آنها را مى شناسد و مردم هم او را مى بينند ولى نمى شناسند. ،ص ۳۶۴ ⚡️روایت امام صادق(ع):قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّ فِي الْقَائِمِ شَبَهٌ‏ مِنْ‏ يُوسُفَ‏ ع قُلْتُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُ خَبَرَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ فَقَالَ لِي مَا تُنْكِرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَشْبَاهُ الْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلَادَ أَنْبِيَاءَ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ لَهُمْ‏ أَنَا يُوسُفُ‏ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي وَقْتٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ يُرِيدُ أَنْ يَسْتُرَ حُجَّتَهُ‏ لَقَدْ كَانَ يُوسُفُ ع إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُعَرِّفَهُ مَكَانَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ وَ اللَّهِ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ الْبِشَارَةِ مَسِيرَةَ تِسْعَةِ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَفْعَلُ بِحُجَّتِهِ مَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَكُونَ يَسِيرُ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ بُسُطَهُمْ وَ هُمْ لَا يَعْرِفُونَهُ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُعَرِّفَهُمْ بِنَفْسِهِ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ حَتَّى قَالَ لَهُمْ‏ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي» «سدير از امام صادق (علیه السلام) روايت كند كه فرمود: در قائم سنّتى از يوسف است، گفتم: گويا خبر او يا غيبت او را ذكر مى‌كنيد؟ فرمود: اين مردم خوك صفت منكر نيستند كه برادران يوسف اسباط و اولاد پيامبران بودند، با يوسف كه برادرشان بود و آنها هم برادر وى بودند تجارت كرده و داد و ستد نمودند و وى را نشناختند تا آنگاه كه گفت: من يوسفم و اين هم برادر من است! پس چرا منكر مى‌شوند كه خداى تعالى در روزگارى بخواهد حجّتش را از آنها پنهان كند؟ يوسف روزى پادشاه مصر بود و بين او و پدرش هجده روز فاصله بود و اگر خداى تعالى مى‌خواست كه مكان وى را به او بنماياند مى‌توانست، به خدا سوگند وقتى به يعقوب و فرزندانش مژده رسيد، نه روزه خودشان را به مصر رسانيدند، چرا اين مردم منكرند كه خداى تعالى با حجّت خود همان كند كه با يوسف كرد؟ در بين ايشان گردش كند و در بازارهاى آنها راه رود و بر بساط آنها پا نهد و آنها او را نشناسند تا آنگاه كه خداى تعالى به او اذن دهد كه خود را به آنها معرّفى سازد همان گونه كه به يوسف اذن داد آنگاه كه به ايشان گفت: آيا مى‌دانيد آنگاه كه نادان بوديد چه بر سر يوسف و برادرش آورديد؟ گفتند: آيا تو خودت يوسف نيستى؟ گفت: من يوسفم و اين هم برادر من است!» 🔺بحث در مورد علل غیبت امام زمان(عج) از زمان غیبت امام شروع شده است که به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم. ادامه صفحه بعد👇👇👇 🔰@kashfolmorad